TM:n talvirengaisvertailu luettavissa ilmaisnäytteenä alla olevasta linkistä (bongattu toisaalta...):
tekniikanmaailma.fi
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo, näillä lähdetään kokeilemaan seuraavat talvet.Heidän uusin kitkarengastarjokkaansa meidän markkinalle. Kuljettaja.fi referoi TM:n testin, jossa Hankook tuli viidenneksi kitkojen joukossa 7,5 pisteellä, uusin Contin kitka sai 8,6 ja Nokianin 8,4. Eli kaipa sillä ajelee, jos vähän edullisempaa kitkarengasta etsii, mutta ei ole kärkitasoa.
Itselläkin uusien kitkojen osto edessä ja Hankookit mennevät hankintaan. Goodyearin UC3:set ottaisi muuten hyvien asfalttiominaisuuksien takia, mutta harmillisesti noita ei jostain syystä saa koossa 215/60R17Joo, näillä lähdetään kokeilemaan seuraavat talvet.
Tuossa TM postauksessa jos oikein luin, niin 4ksi parhaat.
Goodyearin UC3:set ottaisi muuten hyvien asfalttiominaisuuksien takia, mutta harmillisesti noita ei jostain syystä saa koossa 215/60R17
Milloin renkaan profiili nousee liian korkeaksi?
Nykyiset kesäkumit ovat 215 / 55 / R17 Mazda 6 alla, ja mittari näyttää tällöin melkein täysin oikein, ja renkaat tuntuvat ja näyttävät auton alla ihan sopusuhtaisilta. Hakkapeliitta 10 olisi kiikarissa, ja auton vakio talvirengaskoko on 205/60/R16. Tämän halkaisija on 1,6cm kesärenkailta pienempi, jolloin mittarivirhettä tulee 2km/h satasen nopeudessa. Jos sen sijaan ottaisi 205/65/R16 koon, olisi tämä 0,5cm isompi halkaisijaltaan kuin kesärenkaat, ja mittarivirhettä ei autoon jäisi enää ollenkaan. Lisäksi tässä 65 profiilirenkaassa olisi pienempi kantavuus kuin 60 profiilillisessa (95 vs. 96 XT) (mutta silti riittävä autoon), joten pitäisi toimia paremmin auton alla? Tuo 65 profiili tuntuu vaan aika hurjalta, joten olisiko sittenkin noista eduista huolimatta fiksumpaa ottaa auton vakiorengaskoko 60 profiililla?
Ja tässä kyseisestä TM 2025 talvirengastestistä tulokset TL;DR-versiona niille, joita kiinnostaa vain loppujärjestys ja pisteet:TM:n talvirengaisvertailu luettavissa ilmaisnäytteenä alla olevasta linkistä (bongattu toisaalta...):
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Kitkoissa näyttäisi olevan top 2 samat pisteet. Ja Goodyear UltraGrip Ice 3 on kolmantena hyvillä pisteillä myös.Voittaja selviää toki jo etukannen jälkeen.
Goodyssä silmään pistää ettei ole varsinaisia miinuksia keksitty. Vaikuttaisi tasapainoiselta renkaalta, pitää laittaa kokemuksia jahka tulisi kelejä ensin.Kitkoissa näyttäisi olevan top 2 samat pisteet. Ja Goodyear UltraGrip Ice 3 on kolmantena hyvillä pisteillä myös.
Itse ajoin noilla viime talven ja olivat kyllä erinomaiset.Goodyssä silmään pistää ettei ole varsinaisia miinuksia keksitty. Vaikuttaisi tasapainoiselta renkaalta, pitää laittaa kokemuksia jahka tulisi kelejä ensin.
Missäköhän on Triangle..?
Kumho tipahti sitten viime vuotisen. Onkohan DOT24 parempi kuin DOT25? Tod.näk. sama, mutta testaajilla ollut erilainen fiilis?
Voittaja selviää toki jo etukannen jälkeen.
Rengasvalinnoissa ei itsellä ole koskaan ennen tullut niin rajua pettymystä ku uuteen autoon otin ekaa kertaa kitkat. Contin testivoittajat.
Pk seudun jäisillä motareilla ja kehillä (mitä ei huhupuheista huolimatta juurikaan suolata) niin aivan saatanan huonot. Joo kyllä niillä pärjää, kuten pärjäisi kesärenkaillakin mutta mielestäni liikenteessä ei pidä olla sillä millä sattuu pärjäämään.
Ainakin viime talvena oli lähinnä pelkästään joko märkää tai sitten jäätä.En tiedä onko PK-seudulla sitten ei olosuhteet kuin täällä pirkanmaalla, mutta oma kokemus on että keli on joko täysi talvikeli ja full mayhem päällä, tai sitten suolalla märäksi asvaltiksi tehty keli tai sitten kuiva asvaltti ja reilusti pakkasta. Sellaista jäistä asvalttia on todella harvoin, lähinnä silloin kun keli lauhtuu todella nopeasti ja silloin on tottakai todella liukasta oli alla sitten kitkat tai nastat.
Vaikea uskoa, että suolaus olisi jotenkin harvinaista PK-seudulla, kun raskasta liikennettä todennäköisesti paljon enemmän ja raskas liikenne on juuri se joka siitä suolauksesta on paljon riippuvaisempi.
Ainakin viime talvena oli lähinnä pelkästään joko märkää tai sitten jäätä.
Siis siitä on muutamana vuotena ollut ulinaa lehdissäkin ku ei suolata eikä jos lunta aurata ajoissa ja sit on rekat ympäriinsä pitkin pientareita tai linkussa kehä3 tiksin jälkeisessä mäessä.
Siis joo tietysti tuolla pärjäilee kitkojen kanssa ihan hyvin mutta en näe yhtään syytä ottaa seuraavaksi niitä uudelleen, on mielestäni kaikilta ominaisuuksiltaan paskemmat. Etenki ku nastojen kanssa ei tule sellaista tilannetta vastaan mikä kitkoilla voi tulla että "oispa nastat"
Tässä pääasiassa uudellamaalla pyöriessä niin kuten testi osoittaa niin just siinä pikkupakkasilla jäisellä tiellä nasta täysin ylivoimainen. Täällä millään lumipinnoilla ajeta ikinä ja märällä+kuivalla pito about sama.Jokaisen kannattaa valita omaan käyttöön parhaimmat renkaat ja tietyissä olosuhteissa nastarenkaat on selvästi paremmat kuin kitkat. Kuitenkin, jos testituloksia katsotaan niin kitkarenkaat on useissa ominaisuuksissa paremmat mitä nastarenkaat joten tuo maininta siitä että kitkat on mielestäsi kaikesssa paskemmat on nimenomaan mielipide samalla tapaa kuin muutkin mielipideasiat.
Ja jos nyt otetaan esimerkkinä tilanne jossa kelataan +100km/h vauhtia tre-hki motarilla kuivassa kelissä niin saattaa hyvinkin tulla mieleen nastakuskilla, että "oispa kitkat".
Mutta menemättä nastat vs. kitkat väittelyyn enempää(siihen on oma ketju) niin tuo nasta ja kitkarenkaiden kutistuva ero mikä TM:n testissäkin on todettu on aika hämmästyttävä tuotekehityksen saavutus. Käytännössä enää se liukas jääpinta on kitkarenkaiden tekemätön paikka, mutta liki kaikissa muissa olosuhteissa ollaan tasoissa. Eli tässä voi palata edelleen tuohon ensimmäiseen lauseeseen eli valitse renkaat jotka on omaan käyttöön parhaat.
Tämä oli varmaan yleisellä tasolla tarkoitettua pohdintaa, mutta jos pohjoismaisista talvirenkaista puhutaan, niin Nokian on ihan Nokia/Nokia.Kiina on Kiina, jos ostaa Suomessa suunnitellut ja Kiinassa valmistetut renkaat, niin tuleeko huonompi mieli kuin vaikka Pirellin Italia/Venäjä, Nokian Suomi/Kiina tai Hankookin E-Korea/Kiina komboilla?
Olen samaa mieltä, että lumijarrutuksen pienehköjä eroja on hieman liioiteltu antamalla suuria arvosanaeroja. Sinäkin kyllä liioittelet selvästi.Vähän kyllä tökkii tuo pisteytys kun tyyliin jarrutusmatka jäällä eroa 10 ja 7 suorituksen välillä on yli 20 metriä, mikä on aika helvetisti. Pitäisi antaa jotain 3-4 tulokseksi tuollaisesta erosta.
Jarrutusmatka lumella ero 10 ja 7 välillä on metri.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.