Löytyi tämmöinenkin ketju niin laitanpa omaa pohdintaa tulevaisuuteen.
Talo hirrestä, rakennettu 2013, neliöitä noin 100, kaksi ihmistä nykyisin, Nilan EC9 ja varaavatakka, Warmian putket lattiassa, kylpyhuone erillisellä piirillä tarvittaessa. Piirit auki/laattaa lattiassa jolloin termostaattien hyöty lähinnä "haittaamista" Nilanin säädöt tasaa lämmön koko taloon. Noin 20-22 pidetty lämpönä.
Nilan ei varmaan kaipaa enempää kertomista, sen kanssa on oppinut tutkimaan säätöjä, ihmettelemään miksi puhaltaa kylmää, kuuntelemaan sirinää ja vaihtamaan moottorit todeten että parempi vaihtaa vaan laakerit. Sinänsä kuitenkin huoleton kukkarolle että mitään isoa (kaikki pieni kyllä) ei ole hajonnut VIELÄ.
Kysymys että mitä tilalle kun tämä tulee pisteeseen "ei jaksa korjata"?
Itse olen pohtinut seuraavia ratkaisuja (viime kesänä vähän kyselinkin ja silloin tuli jo esille se että talo on "liian pieni"

.
Nykyisin se että Nilan rajoitettu, lattia max 28 astetta ja ilmanvaihto ykkösellä kovalla pakkasella, takalla loput. Kokonaissähkö noin 13-14000kwh ja puuta menee heittomotteina varmaan se 10 helposti.
1. Vaihdan Nilanin uuteen (myyjän mukaan entistä parempaan) malliin noin 9000-10000€.
2. Vilp. Karkea arvio 10000€+ ilmanvaihtokone 4000€ ja viilentämiseen Ilp noin 2000€
3. Sama kuin yllä mutta maalämmöllä jolloin kaivosta se 2000-3000€ lisää. Tätä ratkaisua muistaakseni Boschin myyjä pitä minun tapauksessa järkevimpänä jos vaihdan Nilanin pois. Kalliotontti ja helppo asennus niin hän totesi että vaikka tällä laitteella tuskin saa investointikuluja takaisin niin tulevaisuudessa ei tarvitse miettiä puita tai takan uusimista. Lisäksi kaikki komponentit erillisiä.
4. Oma erillinen ajatus joka ei ehkä edes ole mahdollista (energialaskenta) Jäspin kattila, ilmanvaihtokone ja ilp. Tämä tekee noin 10000-12000€.
Äkkiä voi tuntua helpolta ratkaisulta että ostaa vaan sen uuden Nilanin (sitä se Nilanin kauppiaskin mulle selitti

) mutta jotenkin vaan ajatus näistä muistakin ratkaisuista käy mielessä.
Vanhalla aion päästellä sen mitä vielä kestää. Tori ja hakusana Nilan on tuttu

Mutta mielelläni kuuntelen jos jollain ajatuksia tai kokemustakin vastaavasta, vaikka vaan uudesta Nilanistakin.
Niin ja tiedän että mikään näistä ei ole huoleton, yksi tuttavani totesi maalämmöstäkin että hyvin se pelaa, eka kompura takuuna ja toinen omaan laskuun mutta onhan se kohta 10v vanhakin.