Talon lämmitysratkaisut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TMK
  • Aloitettu Aloitettu
Joo kyllä nuo kaikki on tuttuakin tutumpia juttuja.
Ja kaikki ookoo.

Verkonhaltija, tässä tapauksessa Elenia, ohjaa yösähkön käyttöä niin ettei kaikki sähköverkossa olevat varaajat pamahda päälle heti kello 22.00.
Jostain syystä ilmeisesti siis verkonhaltija on katkaissut varaajan yösähkön klo. 02.00 jolloin säiliön lämpötila ei ole voinut olla "täynnä" eikä sitä ole enää loppuyönä kytketty takaisin. Puolenpäivän aikaan lämmöt oli ylhäällä 60 ja alhaalla 20. Lattiaan ei ole voinut mennä mitenkään niin paljoa energiaa. Tästä on hyvä näppituntuma kun olen koko marraskuun lämmittänyt puilla ja vertailin vielä Elenian sivujen tuntidatasta miten varaajan yösähkö on ollut päällä aiemmin.
Näyttää siltä että jostain syystä Elenia on katkaissut viime yönä varaajan vastukset.
Niillä oli verkon kanssa kuulemma jotain säätöä viime yön tuulen takia. Sanoi sähkäri. Saas nähdä miten huomenna käy.
 
Joo kyllä nuo kaikki on tuttuakin tutumpia juttuja.
Ja kaikki ookoo.

Verkonhaltija, tässä tapauksessa Elenia, ohjaa yösähkön käyttöä niin ettei kaikki sähköverkossa olevat varaajat pamahda päälle heti kello 22.00.
Jostain syystä ilmeisesti siis verkonhaltija on katkaissut varaajan yösähkön klo. 02.00 jolloin säiliön lämpötila ei ole voinut olla "täynnä" eikä sitä ole enää loppuyönä kytketty takaisin. Puolenpäivän aikaan lämmöt oli ylhäällä 60 ja alhaalla 20. Lattiaan ei ole voinut mennä mitenkään niin paljoa energiaa. Tästä on hyvä näppituntuma kun olen koko marraskuun lämmittänyt puilla ja vertailin vielä Elenian sivujen tuntidatasta miten varaajan yösähkö on ollut päällä aiemmin.
Näyttää siltä että jostain syystä Elenia on katkaissut viime yönä varaajan vastukset.
Niillä oli verkon kanssa kuulemma jotain säätöä viime yön tuulen takia. Sanoi sähkäri. Saas nähdä miten huomenna käy.
Tarkasta nyt varmuudeksi vielä, ettei vastusten termostaatti ole esim siinä 60 asteessa ja siksi lopettanut lämmittämistä. Olisi helppo ratkaisu.

En ole Elenian asiakas, mutta Carunalta löytyy sähkökuorman ohjaus -palvelu, josta voi valita, mihin aikaan sähkötoimiset lämmityslaitteet ovat päällä. Löytyykö Elenialta vastaavaa ja voiko siellä olla ohjaus ajalle 22-02 valittuna? Tuntuu kovin lyhyeltä ajalta varsinkin oletusasetukseksi, mutta voisihan se silti olla mahdollista.
 
Jos täällä on jollakin muulla Thermian Genesis-softalla toimiva lämpöpumppu, niin Thermialta on tulossa ”smart price adaptation / pörssisähköohjaus” ulos 30.11. heidän Suomen toimiston mukaan. Ruotsissa tuo on ollut jo saatavilla hetken aikaa.
 
Mikä on hyväksyttävä suhde maalämpöpumpun ja sähkövastuksien käyttöajan välillä?
No eihän niitä vastuksia oikein mitoitetussa tarvitse ollenkaan, pl. joku legionellakuumennus.

Mutta jos haluaa vajaan systeemin niin se on jokaisen itse valittavissa kuinka vajaan haluaa. Ei ole mitään universaalia vastausta.
 
Mikä on hyväksyttävä suhde maalämpöpumpun ja sähkövastuksien käyttöajan välillä?

Meillä pumppu ei kovillakaan pakkasilla käy kuin ~50% ajasta. Puhumattakaan, että vastuksia tarvittaisi. Äkkiä muutaman satasen hintaeron säästää jo siinä, että päivän 1e/kWh hinnat voi skipata verrattuna siihen, että pumppu huutaisi hoosiannaa 24h/vrk.
 
Meillä pumppu ei kovillakaan pakkasilla käy kuin ~50% ajasta. Puhumattakaan, että vastuksia tarvittaisi. Äkkiä muutaman satasen hintaeron säästää jo siinä, että päivän 1e/kWh hinnat voi skipata verrattuna siihen, että pumppu huutaisi hoosiannaa 24h/vrk.
Ilmeisesti On/Off laite? Miten se sitten käy ulkolämmön ollessa esim. 0-10 astetta plussalla? Yleensähän nuo mitoitetaan karvan vajaaksi sen takia että käynti olisi tasaisempaa läpi koko lämpötilaskaalan. Ei se niin paljoa haittaa jos laite käväisee hetken vastuksilla 0-5 kertaa vuodessa kun lämpötila on luokkaa -30.

Alkuperäiseen kysymykseen: Riippuu monesta asiasta. Moni pumppu ei saa käyttövettä lämmitettyä ilman vastuksia, joten jonkin verran on vastuskäyttöä odotettavissa siitä varsinkin jos veden pyynti on 60 astetta. Taloa lämmittäessä voi patterilämmitteisessä talossa pahimmillaan olla pyynti niin korkea että kompura ei jaksa kunnolla, mutta ei varmaan vielä näillä lämpötiloilla. Lattialämmitteisessä talossa vastuksia pitäisi käyttää lämmitykseen kuin äärimmäisillä pakkasilla jos kaivo on riittävän mittainen.

Meidän talossa on vajaamitoitettu mlp, enkä ole vielä kertaakaan nähnyt vastuksilla käyttöä vaikka kovin pakkasjakso oli 12 päivää alle -20°C.
 
Ilmeisesti On/Off laite? Miten se sitten käy ulkolämmön ollessa esim. 0-10 astetta plussalla? Yleensähän nuo mitoitetaan karvan vajaaksi sen takia että käynti olisi tasaisempaa läpi koko lämpötilaskaalan. Ei se niin paljoa haittaa jos laite käväisee hetken vastuksilla 0-5 kertaa vuodessa kun lämpötila on luokkaa -30.

Jeps, on/off laite + 200l puskurivaraaja ja lattilämmitys. Säädetty, että käy lauhoillakin keleillä 45 min pätkää. Pitää sitten vain pitempää taukoa. Sisälämmöissä ei tuntienkaan lepojaksot näy vielä mitenkään, kun laatta on sen verran hidas muutoksille.
 
Minkälaisia pysäytyslämpöjä olette säätänyt käyttövedelle maalämmöllä? Itellä käynnistys on 45 ja pysäytys 52C. Ilmeisesti Niben pörssisähköohjauksen takia välillä pumppu lämmittää veden 55C sähkövastuksilla, mikä tuntuu oudolta. Tarkistin vielä ettei ole kyseessä legionellakorotus.
 
Minkälaisia pysäytyslämpöjä olette säätänyt käyttövedelle maalämmöllä? Itellä käynnistys on 45 ja pysäytys 52C. Ilmeisesti Niben pörssisähköohjauksen takia välillä pumppu lämmittää veden 55C sähkövastuksilla, mikä tuntuu oudolta. Tarkistin vielä ettei ole kyseessä legionellakorotus.
Oiskohan käynnistys 41 ja pysäytys 46, en kyllä ihan varmaksi muista.
 
Minkälaisia pysäytyslämpöjä olette säätänyt käyttövedelle maalämmöllä? Itellä käynnistys on 45 ja pysäytys 52C. Ilmeisesti Niben pörssisähköohjauksen takia välillä pumppu lämmittää veden 55C sähkövastuksilla, mikä tuntuu oudolta. Tarkistin vielä ettei ole kyseessä legionellakorotus.
Siellä taisi olla eri rajat tuolle ohjatulle käytölle, tällainen muistikuva oli.
 
Meillä nyt mietinnässä tarjouksen tekeminen uudesta omakotitalosta, jossa lämmitysmuotona välittäjän sanojen mukaan ”hybridilämmitys eli suora sähkö sekä vesikiertoinen lattialämmitys ilmavesilämpöpumpulla”

Eikö tämä siis nyt ole vain Vilppi, jossa sähkövastukset kylmien kelien varalle? Lisäksi löytyy myös varaava takka.

itsellä ei ole kokemusta vilpistä ollenkaan, osaako joku kertoa onko tuollaisessa lämmitysratkaisussa mitä riskejä?
 
Meillä nyt mietinnässä tarjouksen tekeminen uudesta omakotitalosta, jossa lämmitysmuotona välittäjän sanojen mukaan ”hybridilämmitys eli suora sähkö sekä vesikiertoinen lattialämmitys ilmavesilämpöpumpulla”

Eikö tämä siis nyt ole vain Vilppi, jossa sähkövastukset kylmien kelien varalle? Lisäksi löytyy myös varaava takka.

itsellä ei ole kokemusta vilpistä ollenkaan, osaako joku kertoa onko tuollaisessa lämmitysratkaisussa mitä riskejä?
Voi olla että vesikierto on vain osassa taloa ja osa lämpenee sähköllä. Kaikenlaista sitä tuli nähtyä aikoinaan kun ravasin näytöissä ja ei tuollainen täysin tavaton ratkaisu ole jos on esim. laajennettu talo tai vain osittain rempattu.

Voi tietty tarkoittaa sitäkin että pakkasilla se menee vastuksille, mutta olisihan toi aika pilke silmäkulmassa ilmaistu siinä tapauksessa.
 
Meillä nyt mietinnässä tarjouksen tekeminen uudesta omakotitalosta, jossa lämmitysmuotona välittäjän sanojen mukaan ”hybridilämmitys eli suora sähkö sekä vesikiertoinen lattialämmitys ilmavesilämpöpumpulla”

Eikö tämä siis nyt ole vain Vilppi, jossa sähkövastukset kylmien kelien varalle? Lisäksi löytyy myös varaava takka.

Kuten @kolistelija tuossa sanoi, niin luultavasti tarkoittaa vaan, että vesikiertoa ei ole talon kaikissa osissa, kuten vaikkapa jossain myöhemmin rakennetussa elintasosiivessä ja siellä on vaan sitten tavalliset sähköpatterit. Nämä on jotenkin aina yhtä käsittämättömiä ratkaisuja, mutta parempihan toki se, että edes osa talosta lämpiää pumpuilla suorasähköä reippaasti paremmalla hyötysuhteella.

itsellä ei ole kokemusta vilpistä ollenkaan, osaako joku kertoa onko tuollaisessa lämmitysratkaisussa mitä riskejä?

VILP on vähän sellainen ILPin ja MLP:n hyvien ja huonojen puolien sekoitus. Hyviin puoliin kuuluu (tai ainakin joskus kuului) selvästi maalämpöä alempi asennushinta, kyky tehdä myös käyttövesi ja ylipäätään helppo integroitavuus ennestään vesikiertoisiin lämmitysjärjestelmiin. Isoimpiin huonoihin puoliin sitten tuo ILPien kanssa jaettu hyötysuhteen heikkeneminen kylmillä keleillä ja varsinkin vanhemmat pumput tekivät tarpeeksi kylmällä kelillä käytännössä suorasähköllä lämpöä.

VILPEjä on kahta päätyyppiä: "perinteinen", missä on erikseen ulkoyksikkö ja sisäyksikkö, jonka yhteydessä on usein jonkinlainen varaaja ja sitten on ns. "Monoblock"-VILPit, joissa ei ole mitään muuta kuin ulkoyksikkö. Varsinkin jälkimmäisessä voi olla riskinä koko yksikön jäätyminen jos asennus on mallia "Rane", eli lämmitys/käyttövesi kiertää sellaisenaan ulkona. Onneksi kohtuullisen harvinaista ja yleensä tämä jäätyminen vältetään sillä, että siellä ulkoyksikössä kiertää kohtuullisen vahva glykoliseos, josta sitten siirretään kierukalla lämpö varsinaiseen vesivaraajaan. Toisena riskinä noissa on kompressorien tai ohjauselektroniikan paskoontuminen ja muut vesikiertoisiin järjestelmiin liittyvät perushommat (pumpun porsiminen, vuodot, tukkeutumiset ym.).
 
Voi olla että vesikierto on vain osassa taloa ja osa lämpenee sähköllä. Kaikenlaista sitä tuli nähtyä aikoinaan kun ravasin näytöissä ja ei tuollainen täysin tavaton ratkaisu ole jos on esim. laajennettu talo tai vain osittain rempattu.

Voi tietty tarkoittaa sitäkin että pakkasilla se menee vastuksille, mutta olisihan toi aika pilke silmäkulmassa ilmaistu siinä tapauksessa.

Aivan. Kyseessä on siis tänä vuonna kesällä valmistuneesta omakotitalosta, ei rempatusta tai laajennetusta. Sen perusteella luulisi, että on vesikierto koko kämpässä. Tosin pitänee selvitellä vielä, muuten kyllä olisi täydellinen talo
 
Kuten @kolistelija tuossa sanoi, niin luultavasti tarkoittaa vaan, että vesikiertoa ei ole talon kaikissa osissa, kuten vaikkapa jossain myöhemmin rakennetussa elintasosiivessä ja siellä on vaan sitten tavalliset sähköpatterit. Nämä on jotenkin aina yhtä käsittämättömiä ratkaisuja, mutta parempihan toki se, että edes osa talosta lämpiää pumpuilla suorasähköä reippaasti paremmalla hyötysuhteella.



VILP on vähän sellainen ILPin ja MLP:n hyvien ja huonojen puolien sekoitus. Hyviin puoliin kuuluu (tai ainakin joskus kuului) selvästi maalämpöä alempi asennushinta, kyky tehdä myös käyttövesi ja ylipäätään helppo integroitavuus ennestään vesikiertoisiin lämmitysjärjestelmiin. Isoimpiin huonoihin puoliin sitten tuo ILPien kanssa jaettu hyötysuhteen heikkeneminen kylmillä keleillä ja varsinkin vanhemmat pumput tekivät tarpeeksi kylmällä kelillä käytännössä suorasähköllä lämpöä.

VILPEjä on kahta päätyyppiä: "perinteinen", missä on erikseen ulkoyksikkö ja sisäyksikkö, jonka yhteydessä on usein jonkinlainen varaaja ja sitten on ns. "Monoblock"-VILPit, joissa ei ole mitään muuta kuin ulkoyksikkö. Varsinkin jälkimmäisessä voi olla riskinä koko yksikön jäätyminen jos asennus on mallia "Rane", eli lämmitys/käyttövesi kiertää sellaisenaan ulkona. Onneksi kohtuullisen harvinaista ja yleensä tämä jäätyminen vältetään sillä, että siellä ulkoyksikössä kiertää kohtuullisen vahva glykoliseos, josta sitten siirretään kierukalla lämpö varsinaiseen vesivaraajaan. Toisena riskinä noissa on kompressorien tai ohjauselektroniikan paskoontuminen ja muut vesikiertoisiin järjestelmiin liittyvät perushommat (pumpun porsiminen, vuodot, tukkeutumiset ym.).

Tosiaan vastasinkin tuossa aikaisemmalle. Sen verran selvisi, että kyseessä Nibe ACVM270 järjestelmä.
 
Wirsbon Cosy 24V -huonetermari vilkuttaa vihreätä lediä, vaihdettu toisesta huoneesta huonetermostaatti (samanlainen) tilalle, mutta lediä vilkuttaa ja ei ilmeisti pyynti toimi. Sähkömiehen kanssa kesällä vaihdettiin jakotukilta toimilaite toisesta huoneesta toimivaan, mutta nyt sama vika ilmeni ja meinaa kalisuttaa huoneessa, kun lattiat kylmänä.

Onko järkeä alkaa vaihtamaan 20v vuotta vanhaan järjestelmään yksitellen noita palasia vai laittaa koko paska vaihtoon? Wirsbon nimellä noita ei enää ilmeisesti myydäkkään, vaan kaikki on Uponorin nimellä: Black Friday - Termostaatti Uponor Cosy 24V NSB | Netrauta.fi
 
Sitä en ymmärrä, miksi seosta sai rikastaa. Ihan kuin paloilmapuhalin olisi sanut lisää voimaa. PÖ-pumpun sakkaamisen ei ole vaihtoehto, koska sen vaihdoin kokeeksi viime talvena. Mieluummin luulisi, että vehkeiden ikääntyessä ja pikkuhiljaa tukkeutuessa saisi puhallusta lisätä.
Eikö se nyt olisi loogista olettaa että tuo on seurausta polttiainemäärän vähenemisestä, koska paloilman lisääntyminen itsekseen on epätodennäköistä?

Eli suutin tukossa, polttoainepumppu väsynyt, tai vaan suodatin odottaa vaihtoa
 
Asun talossa, jossa on 80-luvulta peräisin oleva Upovari poistoilman lämpöpumppu ja ilmakierto lämmitys. Tuo on 2000 luvun alussa modernisoitu uusiksi. Lisäksi on kaksi ilmalämpöpumppua yksi kummassakin kerroksessa. Sitten on vielä helvetin iso varaava takka.

Tuon poistoilman lämpöpumpun säätömahdollisuudet on niukat. Siinä pystyy pyytämään, että kompressori käy kokoajan (ns takka kytkin) tai termostaatin mukaan. Jos poistoilman lämpöpumppu ei riitä ja lämmöt laskee alle termostaatin pyynnön, niin lähtee sähkövastuksia päälle.

Tämä vuonna vasta tajusin miten tuo kannattaa säätää. Elikkäs kun kämppä ei enää yli lämpene sillä, että poistoilman lämpöpumppu käy 24/7, niin se pidetään päällä. Termostaatti, joka siis ohjaa enää sähkövastuksia on laitettu 19 asteeseen. Sitten ilmalämpöpumpuista pyyntö alakertaan 21c ja yläkertaan 20c. Nyt vastukset ei pääse enää käytännössä päälle.

Muutenhan talon kulutus edellisinä vuosina on ollut ihan maltillinen. 170 neliötä ja 14-16 000 kWh.

Tuo ilmakiertolämmitys ottaa ilmaa kiertoon takan päältä ja parista muusta paikasta. Sillä takkahuone ei juuri lämpiä, vaikka takka olisi kunnolla kuuma. Ei huono.
 
Eikö se nyt olisi loogista olettaa että tuo on seurausta polttiainemäärän vähenemisestä, koska paloilman lisääntyminen itsekseen on epätodennäköistä?

Eli suutin tukossa, polttoainepumppu väsynyt, tai vaan suodatin odottaa vaihtoa
Ei noissa pöhöttimissä ole mitään suutinta. Polttoainepumppu on ainoa, jota tarvitsee suojata polttoaineen epäpuhtauksilta. Mikä menee pumpusta läpi, menee kyllä poltettavaksi.

Tuon pöhöttimen kanssa nyt kuitenkin kävi niin, että toiminta romahti nopeasti ja laitoin varapöhöttimen käyttöön. Tein ruuminavauksen vanhalle. Poltinosa ja palopesä olivat aivan mustia. Ei nokea silti ollut yhteensä kuin noin puoli teelusikallista. Hehkutulpan päällä oleva metallisukka oli kunnossa. Kuvittelen, että polttimen sisuskalut (Ei näy ilman rikkomista) ovat pikeentyneet, tukkeutuneet tai palaneet pilalle. Vaihdoin poltinosan uuteen ja jossakin välissä palautan alkuperäisen pöhöttimen käyttöön. Tuli nimittäin ilmi, että varapöhöttimen puhallin on epätasapainossa ja aiheuttaa ikävän matalan jyrinän.
 
Olen 5kW kiinan lämmittimellä pöhöttänyt nyt kolmatta talvea. Pakokaasu menee levylämmönvaihtimeen, joka lämmittää energiavaraajan vettä. Kondenssivesi menee viemäriin ja pakokaasu jatkaa vanhaan öljykattilan hormiin. Löpöä on kulunut ehkä 300l. Heti pöhöttimen asennettua säädin seosta laihemmalle muistaakseni 20%. 1. talven vempele toimi ilman ensimmäistäkään ongelmaa. Viime talvena jouduin vaihtamaan puhaltimen laakerit ja hehkutulpan. Viime talvena alkoi myös tekemään sellaista, että ei käynnisty joka kerta. Tämä on pahentunut tänä talvena ja nykyään laite käynnistyy yleensä vasta joka toinen kerta ja ensimmäisellä kerralla antaa E08-virhekoodin. Viime talvena, kun vempele oli auki, poistin samalla karstan, jota oli todella vähän. Palopesän sisällä oleva teräksinen poltinosa oli täysin puhdas. Tänä syksynä kurkkasin levylämmönvaihtimen sisälle ja sille tulevan pakokaasuletkun sisälle. Kummatkin näyttivät puhtailta. Kävin äsken katolla nuuhkimassa potilaan henkeä, ja potilas on selvästi kipeä. Henki haisee kitkerältä. Joskus vanha diesel-auto saattaa haiskahtaa samalta. Uskaltaako päätellä, että pöhötin käy nyt jostain syystä rikkaalla, vai voiko myös liian laiha seos aiheuttaa voimakasta hajua pakokaasuun? Muistan, että uutena pöhöttimen nuoruudessa sen henki ei haissut miltään.

Mitä olet käyttänyt polttoaineena, pelkkää PÖ:tä? Onko tehot manuaalisesti säädetty johonkin tiettyyn kohtaan (Hz) vai onko se automaattiohjauksella lämpötilan mukaan? Oletko katsonut atomisaattoriverkon, kuulostaa siltä että se voisi olla tukossa ja vetää laihalle sen takia ja lisärikastaminen sitten vähän helpottaa.
 
Mitä olet käyttänyt polttoaineena, pelkkää PÖ:tä? Onko tehot manuaalisesti säädetty johonkin tiettyyn kohtaan (Hz) vai onko se automaattiohjauksella lämpötilan mukaan? Oletko katsonut atomisaattoriverkon, kuulostaa siltä että se voisi olla tukossa ja vetää laihalle sen takia ja lisärikastaminen sitten vähän helpottaa.
Melkein pelkkää löpöä on palanut. Muutama litra korkeintaan 10% seoksella on saattanut joskus mennä vanhaa ATF:ää mukana. Jos takoitat atomisaattorilla hehkutulpan ympärillä olevaa metallisukkaa, niin se on ollut kunnossa joka kerta, kun olen tulpan avannut. Ostin niitä aikoinaan pussillisen, koska luulin niiden olevan kulutustavaraa. Polttimen sisällä oleva metalliverkkosukka sitten todennäköisesti olikin kaput. Sitä ei pysty vaihtamaan. Tuossa ylempänä kirjoitinkin, että lämmitin lopetti vallan käynnistymisen. Kaikki seoksesta tehdyt päätelmät olivat harhaa, koska pöhöttimessä oli oikeaa vikaa. Eihän tuostakaan nyt ihan varma voi olla ennen, kuin varapöhötin on taas korvattu alkuperäisellä ja todettu uudella polttimellta toimivan moiteetta.

Poltin sisältä:
1700999566019.png
 
Jos takoitat atomisaattorilla hehkutulpan ympärillä olevaa metallisukkaa, niin se on ollut kunnossa joka kerta, kun olen tulpan avannut.
Sitä juuri tarkoitin, sehän näissä ilmeisesti useimmiten on syypää kun se karstoittuu, etenkin jos käytetään vaihtoehtopolttoaineita ja/tai pidetään käynnissä automaatilla tai liian pienellä teholla. Nämä ei kai oikein tykkää vajaateholla ajamisesta pidemmän päälle.
 
Wirsbon Cosy 24V -huonetermari vilkuttaa vihreätä lediä, vaihdettu toisesta huoneesta huonetermostaatti (samanlainen) tilalle, mutta lediä vilkuttaa ja ei ilmeisti pyynti toimi. Sähkömiehen kanssa kesällä vaihdettiin jakotukilta toimilaite toisesta huoneesta toimivaan, mutta nyt sama vika ilmeni ja meinaa kalisuttaa huoneessa, kun lattiat kylmänä.

Onko järkeä alkaa vaihtamaan 20v vuotta vanhaan järjestelmään yksitellen noita palasia vai laittaa koko paska vaihtoon? Wirsbon nimellä noita ei enää ilmeisesti myydäkkään, vaan kaikki on Uponorin nimellä: Black Friday - Termostaatti Uponor Cosy 24V NSB | Netrauta.fi
Irrota nyt ihmeessä toimilaite jakotukilta niin saat sen huoneen lämpenemään.

Kyllähän noita termareita kannattaa uusia jos ne on rikki. Noin paljon ei kyllä kannata maksaa kuin linkin takana. Tässä esim. vähän edullisempi: Lattialämmitys huonetermostaatti 24V Kermi
Tuosta kannattaa tosin ensin selvittää onko tuo NO vai NC vai valittavissa kumpi vaan että toimii omien toimilaitteiden kanssa. Nämä 24V systeemit on siitä kivoja, että on ihan sallittua itse vaihdella termareita. Huono puoli tosin, että osien saatavuus / valikoima vähän heikompi.
 
Irrota nyt ihmeessä toimilaite jakotukilta niin saat sen huoneen lämpenemään.

Kyllähän noita termareita kannattaa uusia jos ne on rikki. Noin paljon ei kyllä kannata maksaa kuin linkin takana. Tässä esim. vähän edullisempi: Lattialämmitys huonetermostaatti 24V Kermi
Tuosta kannattaa tosin ensin selvittää onko tuo NO vai NC vai valittavissa kumpi vaan että toimii omien toimilaitteiden kanssa. Nämä 24V systeemit on siitä kivoja, että on ihan sallittua itse vaihdella termareita. Huono puoli tosin, että osien saatavuus / valikoima vähän heikompi.
Kiitos!

Tyhmä kysyy, mitä eroa NO/NC mallilla?
 
Kiitos!

Tyhmä kysyy, mitä eroa NO/NC mallilla?
NC = normally closed, eli toimilaite on kiinni kun sille ei tule jännitettä
NO = normally open, eli auki kun ei tule jännitettä
Toimilaitteet on aina jompaa kumpaa tyyppiä, termareissa usein voi valita joko jumpperilla tai lähdön kytkennällä ohataanko NO vai NC toimilaitetta. Toimilaitteessa yleensä lukee mitä tyyppiä se on tai sitten tyypin voi selvittää vaikka yleismittarilla jakotukin kytkentärimalta: jos tulee jännite kun termarilla on pyynti päällä => NC, jos ei => NO.
 
Täällä ketjussa voisi olla asiasta ehkä jotain tietoa. Voiko jokin maalämpöjärjestelmän komponentti pitää matalataajuista jyrinää, joka oletettavasti lämmitysverkoston putkistoa pitkin voisi siirtyä kauaskin? Meillä on siis taloyhtiössä viime kesänä tehty maalämpö ja tekniikka on sijoitettu toiseen rakennukseen kymmenien metrien päähän omasta asunnostani. Nyt pakkaskeleillä olen havahtunut makuuhuoneessa useampaan kertaan matalaan huminaan/jyrinään, joka tuntuu paikallistuvan tuulikaapin viereiseen nurkkaan, josta lämmitysputket tulevat asuntoon. En ole vielä ehtinyt naapurien kanssa keskustelemaan, onko muilla vastaavia kokemuksia.
 
Täällä ketjussa voisi olla asiasta ehkä jotain tietoa. Voiko jokin maalämpöjärjestelmän komponentti pitää matalataajuista jyrinää, joka oletettavasti lämmitysverkoston putkistoa pitkin voisi siirtyä kauaskin? Meillä on siis taloyhtiössä viime kesänä tehty maalämpö ja tekniikka on sijoitettu toiseen rakennukseen kymmenien metrien päähän omasta asunnostani. Nyt pakkaskeleillä olen havahtunut makuuhuoneessa useampaan kertaan matalaan huminaan/jyrinään, joka tuntuu paikallistuvan tuulikaapin viereiseen nurkkaan, josta lämmitysputket tulevat asuntoon. En ole vielä ehtinyt naapurien kanssa keskustelemaan, onko muilla vastaavia kokemuksia.
Kyllähän kompressori voi aikamoista huminaa pitää. Onko päästä laitteiston vireelle, jossa voisi todentaa että taajuus on sama?

Omakotitalossa kyllä kuulee kun kompressori lämmittää käyttövettä ja käynti kiristyy. Lattiaan menee niin paljon viileämpää vettä ettei kompressorin vastapaine nouse niin korkeaksi ja silloin hurina kuuluu vain jos oikein yrittää.
 
Jos täällä on jollakin muulla Thermian Genesis-softalla toimiva lämpöpumppu, niin Thermialta on tulossa ”smart price adaptation / pörssisähköohjaus” ulos 30.11. heidän Suomen toimiston mukaan. Ruotsissa tuo on ollut jo saatavilla hetken aikaa.

Saitko tämän toimimaan? Nyt oli tullut Thermian Suomen nettisivuille tästä uutinen.
 
Kyllähän kompressori voi aikamoista huminaa pitää. Onko päästä laitteiston vireelle, jossa voisi todentaa että taajuus on sama?

Omakotitalossa kyllä kuulee kun kompressori lämmittää käyttövettä ja käynti kiristyy. Lattiaan menee niin paljon viileämpää vettä ettei kompressorin vastapaine nouse niin korkeaksi ja silloin hurina kuuluu vain jos oikein yrittää.
Aika vaikea uskoa, että kompressori välittyisi, siinä on todennäköisesti joku massiivinen säiliökin tasaamassa piirin lämmönvaihteluita. Kiertopiirin pumppu sitten taas on ihan ihan perinteinen äänenlähde oli lämmönlähde mikä tahansa.

Jos se sama ääni kuuluu pihalla, niin sitten voi olla ihan vaan kyse luokattomasti eristetyistä putkiläpivienneistä.
 
Aika vaikea uskoa, että kompressori välittyisi, siinä on todennäköisesti joku massiivinen säiliökin tasaamassa piirin lämmönvaihteluita. Kiertopiirin pumppu sitten taas on ihan ihan perinteinen äänenlähde oli lämmönlähde mikä tahansa.

Jos se sama ääni kuuluu pihalla, niin sitten voi olla ihan vaan kyse luokattomasti eristetyistä putkiläpivienneistä.

Eikö kiertopiirin pumppu kävisi koko ajan (en minä näistä mitään tiedä)? Tämä ääni on siis jonkin aikaa päällä ja sitten taas hyvän aikaa pois.

Sen verran nyt tutkiskelin asiaa kännykkäsovelluksella, että ääni on 82Hz taajuudella. Kävin äsken tuolla tekniikan sisältävän huoneen oven ulkopuolella ja siellä on melkoinen surina samalla taajuudella. Sisään minulla ei ole pääsyä, joten sen tarkemmin en äänen lähdettä voi määrittää.
 
Saitko tämän toimimaan? Nyt oli tullut Thermian Suomen nettisivuille tästä uutinen.
Täällä tuota on testattu, mä en saa käyttöön koska kaskaadikytkentä :/

 
Eikö kiertopiirin pumppu kävisi koko ajan (en minä näistä mitään tiedä)? Tämä ääni on siis jonkin aikaa päällä ja sitten taas hyvän aikaa pois.

Sen verran nyt tutkiskelin asiaa kännykkäsovelluksella, että ääni on 82Hz taajuudella. Kävin äsken tuolla tekniikan sisältävän huoneen oven ulkopuolella ja siellä on melkoinen surina samalla taajuudella. Sisään minulla ei ole pääsyä, joten sen tarkemmin en äänen lähdettä voi määrittää.
Eiköhän se ihan se kompressori vaan ole. Kyllä kilowattiluokan ottoteholla oleva kompressori värisee aika voimakkaasti käyntitaajudellaan ja se jurnutus sitten johtuu koko taloon.

Muutamien wattien kiertopumppu on käytännössä täysin äänetön kompuran verrattuna.
 
Eiköhän se ihan se kompressori vaan ole. Kyllä kilowattiluokan ottoteholla oleva kompressori värisee aika voimakkaasti käyntitaajudellaan ja se jurnutus sitten johtuu koko taloon.

Muutamien wattien kiertopumppu on käytännössä täysin äänetön kompuran verrattuna.
Juu, jos ääni vaihtelee, niin tuskin kiertopumpusta on kyse. Reklamaatiota vaan asennusfirmaan, siinä on taidettu selkeästi mennä siitä, missä aita on matalin.
 
Eikö kiertopiirin pumppu kävisi koko ajan (en minä näistä mitään tiedä)? Tämä ääni on siis jonkin aikaa päällä ja sitten taas hyvän aikaa pois.

Sen verran nyt tutkiskelin asiaa kännykkäsovelluksella, että ääni on 82Hz taajuudella. Kävin äsken tuolla tekniikan sisältävän huoneen oven ulkopuolella ja siellä on melkoinen surina samalla taajuudella. Sisään minulla ei ole pääsyä, joten sen tarkemmin en äänen lähdettä voi määrittää.

Millaista putkea pitkin se neste kulkee siellä maan alla? Tuleeko asuntoon teräsputken vai muoviputken päät?

Jos siellä on teräskanaali, niin voisi pitää jopa asennusvirheenä, jos koko systeemi on jäykällä metalliputkella koneeseen asti. Tuohan kyllä ääntä johtaa. Silloin vain joustokappaletta väliin ja ongelma ainakin pienenee.

Mutta jos kanaalit ovat muoviputkea, niin aika no can do tilanne. Pumpun voi ehkä kumityynyille nostaa, mutta siinäpä se.
 
Onhan se tuossa nyt kokeilussa, molemmat lämmitys ja käyttövesi "tapissa" eli maksimisäästöarvossa. Toki pörssisähkö ollut aika tasaisen kallista niin en ole huomannut mitään pumpun toiminnassa.
Eihän se mitään tasaisen kallista ole kun tänäänkin vuorokauden sisäinen vaihtelu ~4-kertaista. Ainakin Nibellä tuo pumpun oma pörssisähköohjaus oli niin epämääräinen, ettei sitä paljon jaksanut katsella. Oma toimii paljon paremmin (tai ainakin ymmärrän miten se toimii).

Mielenkiintoista kuulla onko tuo Thermian yhtään parempi.
 
Eihän se mitään tasaisen kallista ole kun tänäänkin vuorokauden sisäinen vaihtelu ~4-kertaista. Ainakin Nibellä tuo pumpun oma pörssisähköohjaus oli niin epämääräinen, ettei sitä paljon jaksanut katsella. Oma toimii paljon paremmin (tai ainakin ymmärrän miten se toimii).

Mielenkiintoista kuulla onko tuo Thermian yhtään parempi.

Hinnat ovat olleet aika tasaisia viikonlopun, mutta nyt tulee selkeitä piikkejä. Tänään klo 9 sähkö ollut kalleimmillaan. Eli jotain se tekee kyllä. Toki pakkanenkin hieman hellittää.

1701766921596.png
 
Hinnat ovat olleet aika tasaisia viikonlopun, mutta nyt tulee selkeitä piikkejä. Tänään klo 9 sähkö ollut kalleimmillaan. Eli jotain se tekee kyllä. Toki pakkanenkin hieman hellittää.

1701766921596.png
No joo, kyllähän tuo selvästi tiputtaa käyrää kun hinta nousee ja ihan reilusti vielä. Onko se vastaavasti myös nostanut sitä yöllä, se ei selviä kuvasta?

Sivuhuomiona, aika tiheään tulee käyttöveden tekoa.
 
No joo, kyllähän tuo selvästi tiputtaa käyrää kun hinta nousee ja ihan reilusti vielä. Onko se vastaavasti myös nostanut sitä yöllä, se ei selviä kuvasta?

Sivuhuomiona, aika tiheään tulee käyttöveden tekoa.

Öisin aika tasainen käyrä, mutta päivisin pientä dippausta. Tässä siis eiliseltä. Lisäsin käyttövedenkin tuohon. Siinäkin tippuu kalliille tunnille.

1701767957867.png
 
Jotenkin hölmöä kun säädöt ovat 1-5 eli kokeilemalla selviää miten käytännössä toimii.

Laitoin myös economy käyttövedelle ja lämmitykselle.

Jos teillä on lattialämmitys, nostitko peruslämpöä enemmän jotta lattia varaisia enemmän lämpöä siltä varalta kun pumppu ei käy?
 
Öisin aika tasainen käyrä, mutta päivisin pientä dippausta. Tässä siis eiliseltä. Lisäsin käyttövedenkin tuohon. Siinäkin tippuu kalliille tunnille.

1701767957867.png
Ok. Eli tiputtaa vain pyyntiä kun on kallista ja yrittää sitten kuroa vajetta umpeen kun on halpaa. Ei siis ota ennakkoa ja lämmitä valmiiksi enemmän halvoilla tunneilla.
 
Ok. Eli tiputtaa vain pyyntiä kun on kallista ja yrittää sitten kuroa vajetta umpeen kun on halpaa. Ei siis ota ennakkoa ja lämmitä valmiiksi enemmän halvoilla tunneilla.

Näin se näyttäisi toimivan ainakin nyt, mutta pitää nyt seurailla tilannetta.

Jos teillä on lattialämmitys, nostitko peruslämpöä enemmän jotta lattia varaisia enemmän lämpöä siltä varalta kun pumppu ei käy?

Annoin sen huonelämmön olla toistaiseksi 20 asteessa nyt, lattiatermostaattejahan piti säätää pari astetta korkeammalle mutta sisällä tulikin hieman turhankin lämmin.
 
Juu, jos ääni vaihtelee, niin tuskin kiertopumpusta on kyse. Reklamaatiota vaan asennusfirmaan, siinä on taidettu selkeästi mennä siitä, missä aita on matalin.
En kyllä oikein keksi missä kohtaa voisi oikaista niin että tuollainen resonanssi on seurauksena.

Tuossa viime talvena yhden vilpin asennuksessa kävi niin että aiheutti 2. Kerroksen yhdessä huoneessa hemmetillisen kuminan, ääni on siellä jopa kovempi kuin koneen vieressä ulkona.

Kai sitä vilppiä pitäisi kottaa hieman siirtää tms jos se ääni olisi ongelma, mutta täysin ennakoimaton ongelma, jota ei edes tajuttu kuin vasta parin kuukauden päästä.
 
Ok. Eli tiputtaa vain pyyntiä kun on kallista ja yrittää sitten kuroa vajetta umpeen kun on halpaa. Ei siis ota ennakkoa ja lämmitä valmiiksi enemmän halvoilla tunneilla.

Tältä näyttää sähkönkulutus. Tosiaan tuossa 40c/kWh-tuntiin oli tiputtanut aika hyvin. Kohtuullisen kallis päivä noin muutoin..

1701864251104.png
 
1990 rakennettu 135m2 (suorasähkö+1*ILP) paritalon lvv ja iv kone alkaa molemmat olla iäkkäitä ja lvv polttelee sulakkeita. Iv kone oireilee myös jota sähkäri on tulossa katteleen.
Uusitaanko kiltisti vaan molemmat erikseen vai onko joku järjellinen vaihtoehto olemassa tuohon?
 
Itse uusisin molemmat erikseen. Poistoilmalämpöpumppu olisi vaihtiehto, mutta yksinkertainen on kaunista ja erillinen IV-kone pitää paremmin rakennuksen painesuhteet hallinnassa.
 
Miksi se pelkkä iv kone yhtään sen paremmin toimisi kuin pilp?

Mullakin alkoi lvv polttaa yhtä sulaketta, mutta se oli sulake joka oli viallinen, ei lvv.
 
Miksi se pelkkä iv kone yhtään sen paremmin toimisi kuin pilp?

Mullakin alkoi lvv polttaa yhtä sulaketta, mutta se oli sulake joka oli viallinen, ei lvv.
Kuusi sulaketta menny parin viikon aikana, mutta nyt on tää viikko menty ilman ongelmia. Aina sama sulake 3*10amp rivistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 731
Viestejä
4 555 741
Jäsenet
75 049
Uusin jäsen
HesaNalle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom