Niin siis tuo 20-25k€ menisi todennäköisesti jo pelkkään maalämpöjärjestelmään, eli kaivo, itse lämpöpumppu, muut mahdolliset kilkkeet plus työt. Hyvin todennäköisesti sen vesikierron rakentaminen maksaisi vähintään toisen mokoman. Kerran nykyinen kulutus on jo noin suhteellisen alhainen, maalämmön tuoma säästö ei välttämättä olisi mitenkään päätähuimaava. Toki kyllähän tuosta saattaisi vielä jokun 6-7 MWh/v saada pois MLP:llä, mutta toisaalta joku 2-3 MWh voisi helposti lähteä ihan pelkästään toisen ILPin lisäämällä.
Jos nyt tekee jonkun nopean TMA - laskelman käyttäen suhteellisen hatusta vedettyjä lukuja, niin jos sähkö siirtoinen ja veroineen maksaa vaikkapa 20 snt/kWh, nykyiseen lämmitykseen menee ~3000€/v. Sanotaan, että MLP-remppa onnistuu täydellisesti ja vuosikulutus putoaa 8000 kWh:iin, jonka jälkeen lämmityksen vuosikustannus on 1600€. Säästöä tulisi siis sinänsä ihan kunnioitettavat 1400€ vuodessa. Toisaalta jos se itse remppa kaikkineen maksaa vaikkapa 50 000€, kestää reilut 35 vuotta (50 000€ / 1400€/v) ennen kuin MLP-järjestelmän hankintakustannukset on kuoletettu ja systeemi alkaa oikeasti tuottamaan säästöä.
Jos taas sillä toisella ILPillä saadaan vaikkapa se kohtuullisen pessimistiminen 2MWh/v pois, vuositasolla säästöä tulee huomattavasti pienemmät ~400€. Toisaalta se pumppu asennuksineen maksaa todennäköisesti vain jotain luokkaa 2500€, mikä tarkoittaa että sen hankintahinta on kuoletettu reilussa kuudessa vuodessa. Todennäköisesti oikeasti säästöä tulisi enemmänkin.
Toki tällaiset laskelmat on parhaimmillaankin vain suuntaa-antavia ja oikeasti näihin vaikuttaa aika moni asia. Esim. mitä korkeampi sähkön hinta, sitä lyhyempi takaisinmaksuaika. Jos sähkön hinta onkin keskimäärin vaikka 40 snt/kWh, tuo edellinen laskelma muuttukin dramaattisesti ja takaisinmaksuaika onkin tietysti enää vain puolet tuosta edellisestä luvusta. Sama pätee tietysti myös toisinpäin, eli mitä halvempaa sähkö on, sitä kannattamattomampia kalliit energiaremontit on. Samoin yleinen korkotaso vaikuttaa ainakin siltä osin, että yleensä nämä rempat tehdään lainarahalla, mikä monimutkaistaa yhtälöä entisestään.
Itse olen siis hyvin pitkälti samassa tilanteessa, eli isohko suorasähkölämmitteinen talo, ja olen vähän pyöritellyt laskelmia, enkä kyllä ainakaan äkkiseltään saa maalämpöremonttia kovin kannattavaksi, ellei jotain todella dramaattista tapahdu sähkön pidemmällä aikavälillä. Oma ratkaisu oli 2 x ILP, jolla olen saanut jo aikalailla puolitettua sähkönkulutuksen edellisen omistajan luvuista. Nyt lähinnä selvittelen sitä, olisiko käyttöveden lämmitykselle olemassa jotain kustannustehokkaampaa ratkaisua kuin suorasähkövaraaja.