Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
515
Käytännössä joku keskitetty välitysyhtiö on pakko olla jos on aikonut kyytejä saada. Puhelinsoitto yksittäiselle kuskille ei myöskään palvele asiakkaan intressejä millään tavalla, nopeammin on perillä kävellen kuin odottaa kuskin vapautuvan keikalta toiselta puolen kaupunkia.
Juuri näin. Jos sen lähimmän välitysyhtiön toiminta ei miellytä niin perusta oma? Siitähän se asiakas maksaa että auto on paikalla haluttuun aikaan ja että sillä pääsee halutulla luotettavuustasolla paikasta A paikkaan B. Välitysyhtiö pystyy takaamaan sen koska se on sopinut useiden eri taksiyritysten kanssa välittävänsä niille kyytejä joten se voi myydä sitä asiakkaille palveluna, taksiyrityksille se taas lupaa paljon kyytejä kunhan sitoutuu välitysyhtiöön tarjoamalla palvelua sopimuksen mukaan ja ennen kaikkea maksamalla niiden kyytien saamisesta. Jos ei ole niin tarkkaa se kellonaika milloin kyyti tulee niin soita suoraan Matille. Jos se luotettavuustaso ei ole niin tärkeää niin soita johonkin vähemmän tunnettuun mutta takuulla halpaan välitysyhtiöön.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
515
Se huomio aiemmin tällä sivulla oli kyllä ihan oikea, että kuljettajien ja palvelun taso oli ehtinyt laskea jo perinteisillä välitysyhtiöillä ennen uudistusta.
No se osittain ainakin johtui siitä että se kalliiksi moitittu taksin hinta Suomessa oli ennen lain muutosta itse asiassa Pohjoismaiden halvin. Ja koska kuskin palkka oli perinteisesti (ja on useimmiten edelleen) puhdas provikka niin on kyllä pakko todeta että ala ei välttämättä houkutellut kovinkaan runsain mitoin sitä laadukkainta mahdollista ainesta. Nythän homma on aivan selkeästi matalapalkka-alaa.

Joskus muuten sattui aina välillä asiakas joka innostui vertailemaan taksin hintoja esimerkiksi Thaimaan vastaaviin. Siellä sentään taksikuski pystyy elättämään itsensä lisäksi myös perheensä palkallaan.. eli kallista sen täytyy olla muuhun paikalliseen hintatasoon nähden. Tai sitten verotus poikkeaa oleellisesti meikäläisestä. Tai molempia.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 889
Joskus muuten sattui aina välillä asiakas joka innostui vertailemaan taksin hintoja esimerkiksi Thaimaan vastaaviin. Siellä sentään taksikuski pystyy elättämään itsensä lisäksi myös perheensä palkallaan.. eli kallista sen täytyy olla muuhun paikalliseen hintatasoon nähden. Tai sitten verotus poikkeaa oleellisesti meikäläisestä. Tai molempia.
Kyllähän Suomessakin jossain muualla kuin kaupungeissa taksikuski varmaankin pystyy elättämään itsensä ja perheen jos vaimo käy töissä. Esim Helsingissä alle 2000€ tuloilla ei saa kuin vuokrakämpän, oikeastaan tarvitsee parit yli 3000€ tulot, että voi edes harkita järkevää omistusasuntoa ja sekin kerrostalosta. Jossain San Franciscossa 200 000$ vuosituloilla eläminen on aika köyhää. Onhan tää vähän alueellista eri maissakin. Tosin sen thaimaalaisen asunto on yleensä enemmänkin täkäläistä pihavajaa vastaava asunto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Juuri näin. Jos sen lähimmän välitysyhtiön toiminta ei miellytä niin perusta oma? Siitähän se asiakas maksaa että auto on paikalla haluttuun aikaan ja että sillä pääsee halutulla luotettavuustasolla paikasta A paikkaan B. Välitysyhtiö pystyy takaamaan sen koska se on sopinut useiden eri taksiyritysten kanssa välittävänsä niille kyytejä joten se voi myydä sitä asiakkaille palveluna, taksiyrityksille se taas lupaa paljon kyytejä kunhan sitoutuu välitysyhtiöön tarjoamalla palvelua sopimuksen mukaan ja ennen kaikkea maksamalla niiden kyytien saamisesta. Jos ei ole niin tarkkaa se kellonaika milloin kyyti tulee niin soita suoraan Matille. Jos se luotettavuustaso ei ole niin tärkeää niin soita johonkin vähemmän tunnettuun mutta takuulla halpaan välitysyhtiöön.
Ei olemassa olevaan ”monopoliin” niin vaan mennä erityisesti kun aiemmin luvat oli tarveharkinta pohjaisia niin saadaksesi kattavan autopohjan (olisi pitänyt tarjota autoille jotain paljon nykyistä monopolia houkuttelevampaa saadaksesi ne siirtymään koska uusia takseja ei mistään voinut taikoa) ja asiakkaat se olisi vaatinut vähintään onnibussin kaltaista 1€/matka reilusti tappiollista toimintaa pidemmän aikaa (ei onnibussikaan enää egellä aja, mutta kaikkien hinnat tippui pysyvästi ~50% eli kyllä sillä monopolin murskauksella seurauksensa oli).

Kun tarveharkinta poistui niin nythän esim. pk-seudulla on useampi isompi välittäjä: 2 vanhaa+kovanen/fixutaxi ja päälle ainakin uber,bolt,yango,menevä.

Itsehän asiakkaana tosin mielummin käyttäisin yhtä ja ainoaa koko Suomen kattavaa välityspalvelua (valtion yllä pitämä:)?) jossa sitten taksit tarjoaisi eri hinnoilla ja vermeillä palvelua. Siitä voisin valita hinta/odotus/kalusto preferensseillä just siihen hetkeen itselleni parhaan yhdistelmän. Lisäksi jos haluaisin vaikka tilataksin jonon ohi niin voisin välitykseen antaa reilusti markkinahintaa kovemman tarjouksen jolloin siihen joku tilataksi varmasti tarttuisi - nyt mikään tämmöinen ei onnistu eikä ole onnistunut ennenkää
No se osittain ainakin johtui siitä että se kalliiksi moitittu taksin hinta Suomessa oli ennen lain muutosta itse asiassa Pohjoismaiden halvin. Ja koska kuskin palkka oli perinteisesti (ja on useimmiten edelleen) puhdas provikka niin on kyllä pakko todeta että ala ei välttämättä houkutellut kovinkaan runsain mitoin sitä laadukkainta mahdollista ainesta. Nythän homma on aivan selkeästi matalapalkka-alaa.
Vaikka on ollut halvin niin kallis se silti oli. Nykyiset uber/yango hinnat alkavat olemaan palkansaajaan näkövinkkelistä järkevällä tasolla.

Eihän itse kuskin liksa tässä olekaan ”radikaalisti” muuttunut, se läski on lähtenyt pääosin tarveharkintaisen taksiluvan omistajan leivältä. Enää ei vuolla kultaa ajattamalla renkejä sillä harvinaisella taksiluvalla öisin kun itse käy päivällä ajamassa parit helpot yhteiskunnan subventoimat kelakyydit. Eikä sen kuskin liksan mikään kova kuulukaan olla.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
515
...mutta kaikkien hinnat tippui pysyvästi ~50% eli kyllä sillä monopolin murskauksella seurauksensa oli).
Eihän itse kuskin liksa tässä olekaan ”radikaalisti” muuttunut, se läski on lähtenyt pääosin tarveharkintaisen taksiluvan omistajan leivältä.
No eipä, jos kyydin hinnat ovat pudonneet 50% ja kuskin palkka on puhdas %-provikka niin pelkästään tuolla samalla työtunti- ja ajomäärällähän siitä tulee ..hetkinen.. 50% palkan pudotus ihan oman arviosi mukaan :D Auton kulut ovat samat (tai korkeammat, verotus muuttui ja polttoaineen hintakehitys tiedetään) joten laske siitä.
Enää ei vuolla kultaa ajattamalla renkejä sillä harvinaisella taksiluvalla öisin kun itse käy päivällä ajamassa parit helpot yhteiskunnan subventoimat kelakyydit. Eikä sen kuskin liksan mikään kova kuulukaan olla.
Ei sen kova tarvitse ollakaan. Mutta olisi kiva jos sillä pysyisi katto pään päällä ja ruoka pöydässä ilman yhteiskunnan apua. Ja kelakyydit ainakin Uudenmaan Lähitaksin taksoilla ovat aika lailla hyväntekeväisyyttä tällä hetkellä. Vois kyllä vaihtaa paremmin palkattuihin hommiin vaikka paistamaan Heselle burgereita tai Shellille tankkausmestariksi tai torikauppiaaksi..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
No eipä, jos kyydin hinnat ovat pudonneet 50% ja kuskin palkka on puhdas %-provikka niin pelkästään tuolla samalla työtunti- ja ajomäärällähän siitä tulee ..hetkinen.. 50% palkan pudotus ihan oman arviosi mukaan :D Auton kulut ovat samat (tai korkeammat, verotus muuttui ja polttoaineen hintakehitys tiedetään) joten laske siitä.
Puhuin bussi&junalippujen hinnan pudotuksesta joka on ollut 50% luokkaa jos viitsii ajoissa ostaa. Kumpaakaan ei ajeta provikalla eikä VR ole mennyt konkkaan eli monopolissa oli reilusti läskiä ennenkuin onnibus tuli härväämään ja pilaamaan juhlat.

Uberillä/yangollakin voi saada 50% hintaisia kyytejä (lienevät pääosin 30-50% ”alessa” vs. perinteinen taksi), erona on että kuski on aina omistaja ts. ei renki eli saa koko massin itselle eikä isäntä välistä vuole mitään (uber on välittäjä eikä isäntä mutta taitaa ottaa perinteistä välitysyhtiötä isomman siivun :)). Toisin sanoen kyllä nähdäkseni yksin itselleen 30% halvemmalla ajaen jonkunlaisen leivän on mahdollista saada - ja toisaalta kaikki mitä mamu tienaa auton ratissa on poissa yhteiskunnan kelagold-maksuista.

ps. Kyllä sitä Hesassa esim maksetaan asumistukia aikasta moneen talouteen olikohan se peräti ~30% talouksia, tohon mahtuu vähän muutakin ammattiryhmää kuin pelkkiä taksikuskeja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Sairaaksi maailma on mennyt että kun käy töissä ja kuitenkin pitää saada valtion tukia, koska töistä ei saa tarpeeksi rahaa. Ei ihmekkään, miksi Suomen valtio menee kokoajan kohti konkurssia.
No tämä ei nyt varsinaisesti liity enää aiheeseen mitenkään. Mutta mitäpä luulet että vuokrille käy kun jokainen saa asua tulotasosta riippumatta missä haluaa ja kela työntää massia käteen riippumatta asunnon sijainnista? Käytännössä valtio subventoi suoraan vuokranantajia töitä tekevien rahapussista.

Tuet ’helvettiin’ jolloin muutettaisiin niin pitkälle asumaan että alkaa rahat riittämään. Ja kun vuokralaisella ei ole oikeasti rahaa millä maksaa niin maagisesti se kaksion vuokra ei enää olisikaan melkein sama vuosaaressa ja töölössä. Se kiinteä massi kaikille olisi idealtaan ihan hyvä, sillä teet mitä tykkäät ja enempää ei tipu, jos ei riitä bling bling elämään ytimessä niin yksilö kuolkoon pois.
 

pottunenä

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.05.2022
Viestejä
75
Sairaaksi maailma on mennyt että kun käy töissä ja kuitenkin pitää saada valtion tukia, koska töistä ei saa tarpeeksi rahaa. Ei ihmekkään, miksi Suomen valtio menee kokoajan kohti konkurssia.
Sosialistit tykkäävät kun äänestäjät ovat täysin riippuvaisia yhteiskunnan tuista. Pysyy äänestäjäkunta ruodussa tällä tavoin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 398
Onhan nuo hinnat laskeneet, mutta enää ei ole mustaa mersua ja valkoista kuskia. Lentokentälle pääsee 30% halvemmalla kuin aikaisemmin, samaa tasoa uberin kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 406
Onhan nuo hinnat laskeneet, mutta enää ei ole mustaa mersua ja valkoista kuskia. Lentokentälle pääsee 30% halvemmalla kuin aikaisemmin, samaa tasoa uberin kanssa.
Mutta lentokentältä ei pääse pois neuvomatta jokaista risteystä erikseen. Eivät tosiaan edes navigaattoriin kohdeosoitetta osaa laittaa eikä kuskeilla tunnu olevan mitään käsitystä mihin suuntaan pitäisi lähteä. Mielestäni sen verran pitäisi kuskilla osaamista olla että kun sanoo paikkakunnan ja katuosoitteen niin pitäisi osata edes suunnilleen oikeaan suuntaan lähteä liikkeelle ja sitten vaikka naputtelee sen osoitteen naviin jos ei muuten ole tienoo tuttu. Se nyt vielä olisi ok jos johonkin kilometrin tai parin päähän ihan lonkalta osaisi ja siitä joutuisi ne pari viimeistä risteystä neuvomaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 132
Mutta lentokentältä ei pääse pois neuvomatta jokaista risteystä erikseen. Eivät tosiaan edes navigaattoriin kohdeosoitetta osaa laittaa eikä kuskeilla tunnu olevan mitään käsitystä mihin suuntaan pitäisi lähteä. Mielestäni sen verran pitäisi kuskilla osaamista olla että kun sanoo paikkakunnan ja katuosoitteen niin pitäisi osata edes suunnilleen oikeaan suuntaan lähteä liikkeelle ja sitten vaikka naputtelee sen osoitteen naviin jos ei muuten ole tienoo tuttu. Se nyt vielä olisi ok jos johonkin kilometrin tai parin päähän ihan lonkalta osaisi ja siitä joutuisi ne pari viimeistä risteystä neuvomaan.
Itse valitsen tolpalta taksin jossa ei ole tumma kuski. Muuten appsin kautta ja maksu etukäteen. Ei ole yllätyksiä tullut.
 

pottunenä

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.05.2022
Viestejä
75
Ainahan voi pyytää ruotsia osaavan kuskin. Eipä varmaan hirveästi tule moniosaajia tällä tavoin kuskiksi. :kippis:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 398
Mutta lentokentältä ei pääse pois neuvomatta jokaista risteystä erikseen. Eivät tosiaan edes navigaattoriin kohdeosoitetta osaa laittaa eikä kuskeilla tunnu olevan mitään käsitystä mihin suuntaan pitäisi lähteä. Mielestäni sen verran pitäisi kuskilla osaamista olla että kun sanoo paikkakunnan ja katuosoitteen niin pitäisi osata edes suunnilleen oikeaan suuntaan lähteä liikkeelle ja sitten vaikka naputtelee sen osoitteen naviin jos ei muuten ole tienoo tuttu. Se nyt vielä olisi ok jos johonkin kilometrin tai parin päähän ihan lonkalta osaisi ja siitä joutuisi ne pari viimeistä risteystä neuvomaan.
Sitten pitää ottaa uber jos taksifirmojen apin kautta kuljettaja ei saa osoitetta?
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 746
Ei tule käytettyä enää kuin järjestään Taksi Helsingin autoja, joskus tulee Lähitaksi tai Menevä. Kuskina yleensä vaaleampaa mallia. Toivottavasti laki tiukkenee kovasti syksyn aikana, ala pääsisi eroon aivottomista apinoista ja pistetään vanha kunnon taksitarkastajan rooli tulille jolla on valtaa pistää auto ja/tai kuski helvettiin ajosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 406
Sitten pitää ottaa uber jos taksifirmojen apin kautta kuljettaja ei saa osoitetta?
Itse käytän taksia niin harvoin että mitään äppejä en ole jaksanut asennella. Kuitenkin ehkä kerran-pari vuodessa tulee taksia käytettyä. Eikä kyllä ensimmäisenä tulisi äppi muutenkaan mieleen kun Hki-Vantaan lentokentältä kotiin päin on suuntaamassa, siinähän on kymmeniä takseja odottelemassa kyytiläisiä, tosin suurin osa on jotain ulkomaanvahvistuksia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
Keskimäärin nuo idänihmeet ajavat kaupungissa tai motaria/vastaavaa jossa keskikaide tjsp. vaikka vahinko tapahtuisi niin ei tuossa kummoisesti kyydissä olijalle käy.
Minusta tämä on hieman oudosti ajateltu. Siis taksiliikenteen vapauttaminen ja ansiomahdollisuus osaamattomille ulkomaalaisille mahdollisille koijareille isoissa kaupungeissa on jostakin syystä jotenkin niin tärkeä asia, että sen yhteydessä liikenneturvallisuus voidaan jättää kokonaan huomioimatta.

Samaan aikaan ollaan erittäin tarkkoja jokaisesta pikkuseikoista muuten. Ironisesti taksinkuljettajat pakotettiin 6/2020 käyttämään turvavyötä kyydin aikana. Ilmeisesti joko maailmasta on väkivalta loppunut tai ennen liikenteessä ei ollut onnettomuusvaaraa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Minusta tämä on hieman oudosti ajateltu. Siis taksiliikenteen vapauttaminen ja ansiomahdollisuus osaamattomille ulkomaalaisille mahdollisille koijareille isoissa kaupungeissa on jostakin syystä jotenkin niin tärkeä asia, että sen yhteydessä liikenneturvallisuus voidaan jättää kokonaan huomioimatta.
Kaverilla on ajokortti, kortti oikeuttaa ajamaan autoa. Miten se turvallisuus siitä miksikään muuttuu jos tyyppi ajaa pillurallia muuten vain samalla autolla samaan aikaan?

Se on sitten eri keskustelu että myönnetäänkö ajokortteja liian lepsuin perustein ja pitäisikö esim. ammattiliikennettä valvoa enemmän ja mahdollisesti vieläpä eri kriteetein kuin siviiliajoja.

Otin vain kantaa siihen että mitään kovin erikoista ei noiden idänihmeiden toiminnan seurauksena pääse tapahtumaan. Vahingot rajoittuu käytännössä peltiin jota saa pajalta rahalla rajoittamattomasti lisää :).
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Ennen uudistusta vaadittiin toisen vaiheen ajokortti. Nykyään pääsee ensimmäisen vaiheen ajokortilla jo. Kyllä siinä on huomattava ero kuitenkin.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 466
Mistä sen kukaan tietää kun valvontaa ei juuri kentällä ole, onko edes sitä ajokorttia. Silloin kun Koskinen oli Aamu-tv:ssä ~vuos, pari sitten Traficomin virkamiehen kanssa vastailemassa "mikä meni vikaan" niin oma reaktio oli luokkaa
hajy.png
kun virkamies, muistaakseni Puopolon kaivamana joutui sanomaan ääneen, että "ei, meillä ei ole lain mukaan varsinaisesti oikeutta kysyä/varmistua taksinkuljettajan ajokokeeseen tulevalta hyvin ruskettuneelta henkilöltä onko kyseessä oikea Muhammad Mohammed, serkkunsa Mahammud Mohammed vai alan piireistä eri kampauksella kuin toissaviikolla osallistunut sliipattu bulvaani, kuva ei sitä kerro yhtä selvästi.

Eli kokeen järjestävä valtionhallinnon taho Traficom ei voi edes varmistua hakijan todellisesta henkilöllisyydestä ts onko kokeeseen osallistuva sama joka väittää olevansa. Laki ei salli, koska pykälä on jäänyt vajaaksi ja nythän on uutisoitu, että yrittäjäkurssin monivalinnat meni mustassa pörssissä kauppatavarana: "A, B, B, A, C, A, D, B." Yrittäjätutkinto läpäisty.

On tää niin avuton valtio.
hajy.png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
Kaverilla on ajokortti, kortti oikeuttaa ajamaan autoa. Miten se turvallisuus siitä miksikään muuttuu jos tyyppi ajaa pillurallia muuten vain samalla autolla samaan aikaan?
Niin kauan kuin kaikenlaisilla liikenteeseen kuulumattomilla on oma tai serkun ajokortti, niin kyllä se huomattavasti turvallisuutta parantaisi jos pysyisivät poissa edes ammattiliikenteestä.

Sitä paitsi totta ihmeessä on helpompaa ajaa vaikka puutteellisellakin ajotaidolla omaa hupiajoa tai kauppareissua tuttua reittiä kuin olla liikenteessä sillä lähtökohdalla, että asiakas haluaa mihin tahansa osoitteeseen, sinne pitäisi mieluusti ajaa heti paikalla järkevää reittiä.
Se on sitten eri keskustelu että myönnetäänkö ajokortteja liian lepsuin perustein ja pitäisikö esim. ammattiliikennettä valvoa enemmän ja mahdollisesti vieläpä eri kriteetein kuin siviiliajoja.
Kyllä, kyllä ja kyllä. Jälkimmäiset kaksihan ovat ihan normaalia arkea josta ei tarvitse puhua konditionaalissa.

Mitä nyt resursseja ei riitä taksiliikenteen valvontaan, eikä olisi pitänyt aiheuttaakaan tällaista asiain tilaa, jossa valvonnalle suuremmin on tarvetta. Kukaan ei tullut ajatelleeksi, miten käy kun siirrytään alkutilasta, jossa taksit pääosin toimivat asiallisesti ja laillisesti, uuteen normaaliin jossa monet taksinkuljettajat muistavat tuurilla oman nimensä ja missä valtiossa tällä hetkellä oleskelevat.
Otin vain kantaa siihen että mitään kovin erikoista ei noiden idänihmeiden toiminnan seurauksena pääse tapahtumaan. Vahingot rajoittuu käytännössä peltiin jota saa pajalta rahalla rajoittamattomasti lisää :).
Tämähän ei ensinnäkään pidä paikkaansa. Siinä voi sattua hyvinkin erikoista, kun siveyssyistä tunnistamatta jätetty kuka tahansa ajelee miten sattuu eikä kukaan uskalla puuttua asiaan.

Tämä ei liity suoraan taksiliikenteeseen. Se, mikä liittyy, on että vahinko kohdistuu maksaviin asiakkaisiin, jotka oikeutetusti voivat kuvitella olevansa sivistyneessä turvallisessa maassa, jossa vallitsee jonkinlainen laki ja järjestys. Näinhän ei tässä tapauksessa ole, mutta käsitys on hyvin ymmärrettävä.

Aina ennen on Suomessa vallinnut melko yleisesti käsitys, että on turvallista lähettää vaikka lapsi taksilla yksin jonnekin, kunhan perillä turvallista. Tämä ei tietysti eräillä hiukan aiemmin anarkian partaalle lipsuneilla valtakunnan eteläisillä syrjäseuduilla ole pitkään aikaan pitänyt paikkaansa, mutta suurimmassa osassa maata kyllä. Moni voi näin ajatella edelleen. En voi tuomita niitä, jotka eivät asioiden nykyistä tilaa ymmärrä, koska asiasta ei ole paljon puhuttu ja jonkinlaista vihapuhetta kuulemma on siitä edes keskustella.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
515
Ei tule käytettyä enää kuin järjestään Taksi Helsingin autoja, joskus tulee Lähitaksi tai Menevä. Kuskina yleensä vaaleampaa mallia. Toivottavasti laki tiukkenee kovasti syksyn aikana, ala pääsisi eroon aivottomista apinoista ja pistetään vanha kunnon taksitarkastajan rooli tulille jolla on valtaa pistää auto ja/tai kuski helvettiin ajosta.
Onhan se taksitarkastaja edelleen olemassa. Lähitaksin taksitarkastajalle valitusta jos Lähitaksi tötöilee, Taksi Helsingin tarkastajalle jos Taksi Helsingin taksi tötöilee. Ihan niinkuin ennenkin. Sitä eivät vaan ihmiset ymmärrä että dingodangobangojen tötöilyistä on turha soitella. Sitä saa mitä tilaa.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 466
Sitähän ne yrittää ajaa läpi, että tulis tarkastajille toimivalta puuttua kaikkien töhöilyyn, ei vaan "oman talon" työntekijöiden virheisiin.

Tosin hiukan vaativa paikka kys.siviilille kun asema-aukiollekin tarvittaisiin poliisia/aseistettuja vartijoita kun sinne menis "jakamaan oikeutta ja oikomaan virheitä." Ei ole helppoja ratkaisuja enää kun tilanne päästettiin anarkiaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 398
Itse käytän taksia niin harvoin että mitään äppejä en ole jaksanut asennella. Kuitenkin ehkä kerran-pari vuodessa tulee taksia käytettyä. Eikä kyllä ensimmäisenä tulisi äppi muutenkaan mieleen kun Hki-Vantaan lentokentältä kotiin päin on suuntaamassa, siinähän on kymmeniä takseja odottelemassa kyytiläisiä, tosin suurin osa on jotain ulkomaanvahvistuksia.
Olihan siellä, mutta ei niiden hintoja kiinnostanut maksaa. Toki nykyään esim. kentälle pääsee kiinteällä hinnalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 398
Kaverilla on ajokortti, kortti oikeuttaa ajamaan autoa. Miten se turvallisuus siitä miksikään muuttuu jos tyyppi ajaa pillurallia muuten vain samalla autolla samaan aikaan?

Se on sitten eri keskustelu että myönnetäänkö ajokortteja liian lepsuin perustein ja pitäisikö esim. ammattiliikennettä valvoa enemmän ja mahdollisesti vieläpä eri kriteetein kuin siviiliajoja.

Otin vain kantaa siihen että mitään kovin erikoista ei noiden idänihmeiden toiminnan seurauksena pääse tapahtumaan. Vahingot rajoittuu käytännössä peltiin jota saa pajalta rahalla rajoittamattomasti lisää :).
Usein näkee jo ajotyylistä kuka on kuskina. Siksi se ihmetyttää miten noilla voi olla edes ajokortti.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 889
Usein näkee jo ajotyylistä kuka on kuskina. Siksi se ihmetyttää miten noilla voi olla edes ajokortti.
Ovat maksaneet muutaman paikallisen rahan saadakseen ajokortin. Täällä sitten vaan vaihtamaan paikalliseen, jonka suorittaminen vaatisi oikeasti ajamisen osaamista. Nykyään on itseasiassa aika hankala päästä kuljettajatutkinnosta läpi.

" Suomessa vakinaisesti asuva henkilö, jolla on Geneven tai Wienin tieliikennesopimusvaltioissa, Hongkongissa, Macaossa tai Taiwanissa (jatkossa sopimusvaltiot) myönnetty voimassa oleva ajokortti, voi vaihtaa ajokortin suomalaiseen A1-, A2-, A- tai B-luokan ajokorttiin ilman kuljettajantutkinnon suorittamista. "
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 746
Onhan se taksitarkastaja edelleen olemassa. Lähitaksin taksitarkastajalle valitusta jos Lähitaksi tötöilee, Taksi Helsingin tarkastajalle jos Taksi Helsingin taksi tötöilee. Ihan niinkuin ennenkin. Sitä eivät vaan ihmiset ymmärrä että dingodangobangojen tötöilyistä on turha soitella. Sitä saa mitä tilaa.
No eihän nykyroolia voi edes verrata aiempaan rooliin. Nyt vain kahdella firmalla on joku ns. tarkastaja joka katselee ja ratkoo oman työnantajansa toimintaa asiakkaiden valitusten pohjalta. Pitäisi olla viranomainen riittävällä toimivallalla pistää mies ja auto jäähylle (myös pysyvästi) jos homma ei toimi
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
515
No eihän nykyroolia voi edes verrata aiempaan rooliin. Nyt vain kahdella firmalla on joku ns. tarkastaja joka katselee ja ratkoo oman työnantajansa toimintaa asiakkaiden valitusten pohjalta. Pitäisi olla viranomainen riittävällä toimivallalla pistää mies ja auto jäähylle (myös pysyvästi) jos homma ei toimi
Nykyrooli ja palkanmaksaja ovat samat kuin ennenkin. Ei se toimivalta aiemmin sen laajempi ollut ja palkka tuli välitysyhtiöltä.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 822
Ovat maksaneet muutaman paikallisen rahan saadakseen ajokortin. Täällä sitten vaan vaihtamaan paikalliseen, jonka suorittaminen vaatisi oikeasti ajamisen osaamista. Nykyään on itseasiassa aika hankala päästä kuljettajatutkinnosta läpi.

" Suomessa vakinaisesti asuva henkilö, jolla on Geneven tai Wienin tieliikennesopimusvaltioissa, Hongkongissa, Macaossa tai Taiwanissa (jatkossa sopimusvaltiot) myönnetty voimassa oleva ajokortti, voi vaihtaa ajokortin suomalaiseen A1-, A2-, A- tai B-luokan ajokorttiin ilman kuljettajantutkinnon suorittamista. "
Kiinassa jos asuu pidempään, niin joutuu suorittamaan paikallisen kuljettajatutkinnon. Muistaakseni vielä kiinan kielellä. Muutama vuosi sitten oli siellä pidempään asuvilla länkkäreillä tapana, että ostetaan korvausta vastaan sen ajokokeen suoritus Kiinassa asuvalta länsimaiselta ja länsimaisen näköiseltä yrittäjältä. Näyttävät kuulema kaikki länsimaiset kiinalaisten mukaan saman näköisiltä, niin sinne kuljettajatkintoon menevän ei tarvi näyttää meidän silmiin lainkaan samanlaisilta että menee täydestä Kiinassa kunhan passia vain lainaa siksi aikaa.

Veikkaisin, että takseja ajaa Suomessa hyvin moni "moniosaaja", joka ei ole itse koskaan edes suorittanut autokoulua tai kuljettajantutkintoa. Suomessakin varmaan on sellaisia etnisiä "yrittäjiä", jotka käyvät suorittamassa maanmiestensä puolesta ne kuljettajantutkinnot tai ovat "tulkkeina" kokeessa mukana kertomassa oikeat vastaukset kun tutkinnon suorittaja ei välttämättä osaa edes lukea ja kirjoittaa mitään kieltä. Sitten ei muuta kuin uutta ajokorttia taskuun ja ei muuta kuin kovaa ajoa! (Ja pisnestä tekemään taksia ajamalla.)
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 466

Tuolta löytyy kansalaisaloite, tosin se ei ikänä* täyty, harvemmin meidän asiamme on vuosikymmenten aikana ketään kiinnostanut.

*Prove me wrong, I'll dare you. :,(
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121

Tuolta löytyy kansalaisaloite, tosin se ei ikänä* täyty, harvemmin meidän asiamme on vuosikymmenten aikana ketään kiinnostanut.

*Prove me wrong, I'll dare you. :,(
Muuten voisin allekirjoittaa, mutta en mitenkään voi tukea verorahojen tuhlaamista alan valvontaan jonkun Trafin alla toimivan Taksitarkastajayksikön perustamiseksi - julkinen puoli jo muutenkin paisuu kuin pullataikina ilman, että maksajia lystille löytyy ja jokainen voi varmasti kuvitella kuinka kustannustehokas tuon kaltainen suojatyöpaikkahimmeli olisi. Jos aloite olisi ollut esim. "Kaikki vuoden 2018 uudistuksen jälkeen myönnetyt taksiluvat peruttava ja palattava aikaisempaan lakiin" olisin ensimmäisenä laittamassa nimeä lappuun, joskin tiedän sen olevan tuhoontuomittu yritys. :D

On se kyllä älytöntä kun uudistamiskiimassa pitää paskoa hommat niin pahasti, että korjausehdotus on kaataa lisää rahaa pohjattomaan kuiluun eikä paluuta vanhaan edes mietitä, vaikka siinä hommat ilmeisen hyvin hoitui ihan omavalvonnalla ja satunnaisella poliisin muikkarilla..
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 466
Tainnut sanoa jossain täälläkin, että paluu vanhaan ei onnistu, koska perustuslaki; sekä kansallinen, että EU:n. Omaisuuden suoja estää, ettei keneltäkään voi vain ottaa sitä pois.

Hyvä pointti tuosta molokin kidasta verovaroin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
Tainnut sanoa jossain täälläkin, että paluu vanhaan ei onnistu, koska perustuslaki; sekä kansallinen, että EU:n. Omaisuuden suoja estää, ettei keneltäkään voi vain ottaa sitä pois.
Paluu vanhaan ei tietenkään onnistu, mutta syyt ovat muualla. Perustuslaillinen omaisuuden suoja ei ole ollut esteenä muutenkaan. Metsätalouden harjoittajien varallisuus sosialisoidaan ihan kasuaalisti.

Eikä taksialan korjauksessa niinkään puututtaisi omaisuuteen vaan niin sanottuun saavutettuun etuun. Siihenhän ei tunnetusti Suomessa kosketa, jos se on jonkun sellaisen etu, jonka etuun koskemalla menevät satamat kiinni. Muuten kyllä.

Lyhyesti sanoen taksialan kuten myös monien muiden yrittäjien kuten niiden takametsän maajussien järjestäytymisellä ei ole ollut voimaa. Syitä on monia.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 219
Verohallinto suorittanut (etnistä?)profilointia ja tehnyt tarkastuksen. Hyvähän se on että valvotaan. Se että onko tällä valvonnalla mitään vaikutusta, jää sitten nähtäväksi.

"Tehovalvonnan aikana taksiyrityksiin tehtiin 250 verotarkastusta. Niistä yrityksistä, joihin verotarkastukset kohdistuivat, 30 prosenttia siirrettiin rikostapausharkintaan. Tehovalvonta kohdistui taksiyrityksiin, joissa meidän analyysimme perusteella oli riski väärinkäytöksille "

" Tehostettua valvontaa tehtiin keväästä 2021 tämän vuoden syyskuun loppuun. Kaikkiaan verohallinto löysi 8,7 miljoonalla eurolla kirjanpidon ulkopuolelle jääneitä tuloja ja 4,3 miljoonalla eurolla muita virheellisyyksiä, jotka vaikuttivat verotettavan tulon määrään. Pimeitä palkkoja löytyi lähes 3 miljoonan euron edestä. "

Aamulehti
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
646
Verohallinto suorittanut (etnistä?)profilointia ja tehnyt tarkastuksen. Hyvähän se on että valvotaan. Se että onko tällä valvonnalla mitään vaikutusta, jää sitten nähtäväksi.

"Tehovalvonnan aikana taksiyrityksiin tehtiin 250 verotarkastusta. Niistä yrityksistä, joihin verotarkastukset kohdistuivat, 30 prosenttia siirrettiin rikostapausharkintaan.
Ohhoh,aika kovalla prosentilla osuneet. Toki siis noihin oli jotain ennakkokäryä että eivät ihan satunnaisesti tehneet iskuja mutta siltikin kuulostaa kovalta lukemalta ja aika monta firmaa lukumäärällisestikin.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
Verohallinto suorittanut (etnistä?)profilointia ja tehnyt tarkastuksen. Hyvähän se on että valvotaan. Se että onko tällä valvonnalla mitään vaikutusta, jää sitten nähtäväksi.

"Tehovalvonnan aikana taksiyrityksiin tehtiin 250 verotarkastusta. Niistä yrityksistä, joihin verotarkastukset kohdistuivat, 30 prosenttia siirrettiin rikostapausharkintaan. Tehovalvonta kohdistui taksiyrityksiin, joissa meidän analyysimme perusteella oli riski väärinkäytöksille "

" Tehostettua valvontaa tehtiin keväästä 2021 tämän vuoden syyskuun loppuun. Kaikkiaan verohallinto löysi 8,7 miljoonalla eurolla kirjanpidon ulkopuolelle jääneitä tuloja ja 4,3 miljoonalla eurolla muita virheellisyyksiä, jotka vaikuttivat verotettavan tulon määrään. Pimeitä palkkoja löytyi lähes 3 miljoonan euron edestä. "

Aamulehti
Hauska nähdä näiden yypereiden puolustajien kommentteja kuten Iltalehdessä silmään osunut "Yleisimmät huijaukset käteinen ja mittari eli juuri vanhan liiton touhut. Uudet palvelut kuten Uber eivät jätä tätä mahdollisuutta yrittäjälle kun maksun kirjauksen hoitaa asiakas. Lisäksi hinnan uusilla palveluilla tietää etukäteen, ei tartte pois jäädessä veivata käteisen tai kortin kanssa ja huonot kuskit putoaa pois ranking järjestelmän ansiosta. Voimme avoimesti sanoa että eläköön muutosvastarinta ja kuutamolla oleminen. Hevosvankkureiden jälkeen ei ole asiat olleet kunnossa?" vaikka tässä taisi olla kyse veronkierrosta, kun kerran verohallinto oli tämän takana. :lol:
Muutenkin tuossa uutisessa mainitaan "Valvonnan perusteella kansainvälisten sovellusten, kuten Uberin tai Yangon, kautta taksitoimintaa harjoittavat eivät ole perillä siitä, että heidän vastuullaan on itse ilmoittaa taksitoiminnasta saadut tulot Verohallinnolle. Moni luulee virheellisesti, että alustaa pyörittävä yritys ilmoittaisi tulot oikean maan verohallinnolle." eli nuo "alustataloudet" ei mitenkään ole immuuneja veronkierrolle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
Ohhoh,aika kovalla prosentilla osuneet. Toki siis noihin oli jotain ennakkokäryä että eivät ihan satunnaisesti tehneet iskuja mutta siltikin kuulostaa kovalta lukemalta ja aika monta firmaa lukumäärällisestikin.
Ei tuo kuulosta paljolta - ala on ihan oikeasti huolella paskottu ja tehty siitä kaikenlaisten koijarien temmellyskenttä, jota nyt sitten yritetään suitsia. Etninen profilointi lienee teoriassa tehokasta(eikä sitä saa tehdä mutta toisaalta tuskin profiloinnin perusteita ilmoitellaan), mutta sitäkin tehokkaampaa on ratsata sellaisia, jotka ovat unohtaneet jotain pikku muodollisuuksia (kuten maksaa latiakaan alvia tai katsastaa kärrynsä) tai muuten vaan ajavat vanhalla Nissanilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
244
En tiedä onko korona-aikana tapahtunut muutos vai mikä, mutta on kyllä surkeaksi mennyt kuskien kielitaito, kahdella edellisellä reissulla Helsinkiin on pitänyt itse näpytellä kohteen katuosoite kuljettajan google mapsiin että on löydetty perille Sokos Hotel Presidenttiin..
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 255
En tiedä onko korona-aikana tapahtunut muutos vai mikä, mutta on kyllä surkeaksi mennyt kuskien kielitaito, kahdella edellisellä reissulla Helsinkiin on pitänyt itse näpytellä kohteen katuosoite kuljettajan google mapsiin että on löydetty perille Sokos Hotel Presidenttiin..
Koronan aikana ja sen jälkeen (jos nykyistä aikaa voi siksi kutsua) alalta on lähtenyt kohtuullisen paljon porukkaa muihin hommiin, jos vaan yhtään on ollut mahdollista. Varmaan vaikuttaa pätevien kuljettajien osuuteen. Ja koko alan jo valmiiksi heikko vetovoima ymmärrettävästi heikkeni entisestään, joten uusien ja pätevien kuljettajien hakeutuminen ratin taakse on sitäkin harvinaisempaa.

Eli jo valloillaan ollut kehitys sai vaan lisäpotkua pandemiasta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 127
Puhuin bussi&junalippujen hinnan pudotuksesta joka on ollut 50% luokkaa jos viitsii ajoissa ostaa. Kumpaakaan ei ajeta provikalla eikä VR ole mennyt konkkaan eli monopolissa oli reilusti läskiä ennenkuin onnibus tuli härväämään ja pilaamaan juhlat.
Vr meiningistä en tiedä, mutta busseissahan se onnibussi tuli niille hyvin kannattaville reiteille, jolla ne vanhat paikalliset bussifirmat kattoivat siitä paikallisliikenteestä koituvia tappioita. Idea oli kai että se matkustaja kuskattiin paikallisliikenteellä asemalle, josta se jatkoi pikavuorolls pidemmälle, osa tietysti ei jatkanut, mutta homma kannatti.

Koko suomen tilannetta en tietenkään tiedä, mutta aika monessa paikassa se kaupallinen paikallisliikenne on loppunut kokonaan, ja bussit ajaa yhteiskunnan rahalla, jos ylipäätään ajaa.

En sitten tiedä onko tuolla kokonaisuuden kannalta merkitystä.
 
Liittynyt
30.08.2022
Viestejä
176
Vr meiningistä en tiedä, mutta busseissahan se onnibussi tuli niille hyvin kannattaville reiteille, jolla ne vanhat paikalliset bussifirmat kattoivat siitä paikallisliikenteestä koituvia tappioita. Idea oli kai että se matkustaja kuskattiin paikallisliikenteellä asemalle, josta se jatkoi pikavuorolls pidemmälle, osa tietysti ei jatkanut, mutta homma kannatti.

Koko suomen tilannetta en tietenkään tiedä, mutta aika monessa paikassa se kaupallinen paikallisliikenne on loppunut kokonaan, ja bussit ajaa yhteiskunnan rahalla, jos ylipäätään ajaa.

En sitten tiedä onko tuolla kokonaisuuden kannalta merkitystä.
Eipä se omnibus vielä ikinä voitollista tulosta ole tehnyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
En tiedä onko korona-aikana tapahtunut muutos vai mikä, mutta on kyllä surkeaksi mennyt kuskien kielitaito, kahdella edellisellä reissulla Helsinkiin on pitänyt itse näpytellä kohteen katuosoite kuljettajan google mapsiin että on löydetty perille Sokos Hotel Presidenttiin..
Ei tuo koske pelkästään kuskeja vaan ihan kaikkea. PK-seudulla väestöstä jo neljäsosa on muunkielisiä, eli eivät puhu välttämättä sanaakaan suomea. Juurihan oli uutisia että asiakaspalvelutöissä ei enää vaadita suomen kielen osaamista koska muuten ei saataisi ollenkaan työntekijöitä.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
515
En tiedä onko korona-aikana tapahtunut muutos vai mikä, mutta on kyllä surkeaksi mennyt kuskien kielitaito, kahdella edellisellä reissulla Helsinkiin on pitänyt itse näpytellä kohteen katuosoite kuljettajan google mapsiin että on löydetty perille Sokos Hotel Presidenttiin..
Oliko mittari päällä kun näpyttelit..?
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
646
K: Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?
V: Suomalaisten luottamus takseihin on romahtanut

Suomalaisten luottamus takseihin on romahtanut

Jutun porkkana ehkä tässä lauseessa: " vuonna 2017 takseihin luotti vähintään melko paljon 84 prosenttia vastaajista. Joulukuussa 2022 luku oli enää 43 prosenttia. "

Ehkä taksiuudistus ei ainakaan joka puolella Suomea ole parantanut ihmisten taksikokemusta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Empiirisen tutkimukseni mukaan meillä suurin ongelma on edelleen järkyttävän korkea hinta ostovoimaan nähden.

Kulurakenteista ja ammattiajovakuutuksista yms ollaankin jo väitelty tarpeeksi joten en aloita siitä uutta vääntöä.

Ero mikä Suomen ja muun maailman välillä on se, että muualla priorisoidaan halpa taksikyyti asiakkaalle ykköseksi. Käytännössä mihin tahansa menet niin taksit ajavat suurimman osan ajoista verottomana. Joko korttikone ei toimi, korttia ei hyväksytä, maksupääte on manipuloitu tai jotenkin muuten venkoillaan. Käytännössä useissa maissa viranomaiset vain katsovat muualle tämän suhteen kun ei haluta tilannetta jossa ihmiset alkaisivat mellakoida hintojen nelinkertaistuessa.

Toinen iso ero meillä on se, että taksikuskit pitävät kynsin hampain kiinni siitä että ammatilla pitää saada sama tulotaso mitä muillakin töillä. Muualla ammatti on sellainen mihin joudutaan, ei haluta. Usein se kuski nukkuu autossa ja muutenkin viettää siellä koko päivän. Eli autot ovat omia romuja ja tuntipalkkoja ei lasketa. Meillä kuski ei liiku jos ajosta saa liian pienen voiton.

On todella helppo heitto syyttää että ihmiset eivät luota takseihin ja tästä johtuu kaikki alan ongelmat. Se suurin syy on hinta edelleen. Jokainenhan voi mennä katselemaan pienempien kaupunkien juna-asemille junan saapumisen aikoihin. Rivi takseja odottelee pokaa ja poistuu sitten tyhjin käsin. Suurin osa kävelee lentolaukkujen kanssa jopa 5 kilometrin matkan koska taksien hinnat ovat ryöstöä.

Olisi btw taksialan pakkomuutos edessä jos heidän kultakaivos, eli Kelakyydit poistuisivat kokonaan. Jos olisin diktaattori niin pakkosiirtäisin kaikki Kelan vakio-asiakkaat sairaalarakennuksen kylkeen rakennettuun palvelutaloon jolloin ne mummot voisi viedä käytävää pitkin sinne verikokeeseen sen sijaan että ökymersu hakee sen mummon Ivalon perukoilta 300km päähän sairaalaan 3-4 krt viikossa meidän muiden piikkiin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 255
Empiirisen tutkimukseni mukaan meillä suurin ongelma on edelleen järkyttävän korkea hinta ostovoimaan nähden.

Kulurakenteista ja ammattiajovakuutuksista yms ollaankin jo väitelty tarpeeksi joten en aloita siitä uutta vääntöä.

Ero mikä Suomen ja muun maailman välillä on se, että muualla priorisoidaan halpa taksikyyti asiakkaalle ykköseksi. Käytännössä mihin tahansa menet niin taksit ajavat suurimman osan ajoista verottomana. Joko korttikone ei toimi, korttia ei hyväksytä, maksupääte on manipuloitu tai jotenkin muuten venkoillaan. Käytännössä useissa maissa viranomaiset vain katsovat muualle tämän suhteen kun ei haluta tilannetta jossa ihmiset alkaisivat mellakoida hintojen nelinkertaistuessa.

Toinen iso ero meillä on se, että taksikuskit pitävät kynsin hampain kiinni siitä että ammatilla pitää saada sama tulotaso mitä muillakin töillä. Muualla ammatti on sellainen mihin joudutaan, ei haluta. Usein se kuski nukkuu autossa ja muutenkin viettää siellä koko päivän. Eli autot ovat omia romuja ja tuntipalkkoja ei lasketa. Meillä kuski ei liiku jos ajosta saa liian pienen voiton.

On todella helppo heitto syyttää että ihmiset eivät luota takseihin ja tästä johtuu kaikki alan ongelmat. Se suurin syy on hinta edelleen. Jokainenhan voi mennä katselemaan pienempien kaupunkien juna-asemille junan saapumisen aikoihin. Rivi takseja odottelee pokaa ja poistuu sitten tyhjin käsin. Suurin osa kävelee lentolaukkujen kanssa jopa 5 kilometrin matkan koska taksien hinnat ovat ryöstöä.

Olisi btw taksialan pakkomuutos edessä jos heidän kultakaivos, eli Kelakyydit poistuisivat kokonaan. Jos olisin diktaattori niin pakkosiirtäisin kaikki Kelan vakio-asiakkaat sairaalarakennuksen kylkeen rakennettuun palvelutaloon jolloin ne mummot voisi viedä käytävää pitkin sinne verikokeeseen sen sijaan että ökymersu hakee sen mummon Ivalon perukoilta 300km päähän sairaalaan 3-4 krt viikossa meidän muiden piikkiin.
Meinaatko ettei pitäisi pitää kiinni siitä, että taksia ajamalla voisi kustantaa elämisensä? En nyt tiedä, mikä on tuo "muut työt" tulotason suhteen, joihin viittaat. Aika usein ihmisillä on todella oudot käsitykset taksikuskien liksoista, varmaan johtuu valehtelevasta mainonnasta tai jostain yksittäisten kuskien vastauksista, kun kysellään kiireisten öiden kassaa.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Juu mun ~1500€ nettopalkka kuukaudessa ~45h työviikoilla on todella suuri palkka. Tuo siis provisiolla. joo22 mielestä siis hintoja pitäisi tiputtaa, jotta mun palkka olisi samaan ajomäärään sen tonnin kuukaudessa.

Mieti nyt vähän mistä puhut kun et selvästikkään ymmärrä koko alasta yhtään mitään.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 466
Joo ne hoitokodit sairaloiden yhteydessä tulis halvemmaksi ja muut YK:n parhaat. :rofl2: Ruotsi on hyvä verrokki meille nyt kun kumpikin paskottiin samoin ~30v välein, käy sieltä etsimässä halpatyötä alalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 030
Viestejä
4 189 509
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom