Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 126
Onko tämäkin nyt sitten niitä taksialan vapautumisen lieveilmiöitä. Hankala sanoa näillä tiedoilla varmaksi, mutta vanhassa järjestelmässä kuljettajan henkilöllisyys olisi ehkä selvennyt helpommin.

Taksin asiakkaan epäillään joutuneen seksuaalirikoksen uhriksi Turussa – poliisi pyytää havaintoja kuljettajasta
Uudessa järjestelmässä jos tilaa taksin sovelluksen kautta niin siitä jää jälki ja kuskin selvittäminen ei ole ongelma. Tietty jos käyttää villiä taksia kadun varrelta niin kyyti voi olla jopa viimeinen.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Uudessa järjestelmässä jos tilaa taksin sovelluksen kautta niin siitä jää jälki ja kuskin selvittäminen ei ole ongelma. Tietty jos käyttää villiä taksia kadun varrelta niin kyyti voi olla jopa viimeinen.
Jos tilaat sovelluksen kautta. Jos hyppäät tolpalta kyytiin niin ei voi mitenkään seurata ns. "villiä" taksia. Vanhassa järjestelmässä sentään jokaisessa taksissa oli kuljettajalla id ja autolla numero. Nykyään ainoastaan rekkarin perusteella voi selvittää auton, mutta kuljettajaa ei välttämättä mitenkään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 187
Uudessa järjestelmässä jos tilaa taksin sovelluksen kautta niin siitä jää jälki ja kuskin selvittäminen ei ole ongelma. Tietty jos käyttää villiä taksia kadun varrelta niin kyyti voi olla jopa viimeinen.
Ei se ole noin yksinkertaista. Sovelluksen kautta kuten muutenkin tilatessa se asiakkaan noutava auto ei suinkaan aina ole se sama, joka on välitysjärjestelmästä kyydin kuitannut. Tietyillä takseilla, joiden lajia en voi suoraan sanoa, on ennen ja jälkeen uudistuksen ollut tapana hamstrata kyytejä järjestelmästä ja jakaa niitä serkkujen kesken.

Jos jollekin on epäselvää, miksi tämä on epärehelliselle houkuttelevaa, selitän tarkemmin. Toivon ettei ketjua lukeneille tarvitse.

Joissain sovelluksissa tämä perseily onnistuu, joissakin ei. Selvästikin asiakkaan on vaikea tietää tällaista, kun täälläkin tulee ammattimaisesti tätä aihetta päivystäneelle yllätyksenä koko ilmiö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 126
Ei se ole noin yksinkertaista. Sovelluksen kautta kuten muutenkin tilatessa se asiakkaan noutava auto ei suinkaan aina ole se sama, joka on välitysjärjestelmästä kyydin kuitannut. Tietyillä takseilla, joiden lajia en voi suoraan sanoa, on ennen ja jälkeen uudistuksen ollut tapana hamstrata kyytejä järjestelmästä ja jakaa niitä serkkujen kesken.

Jos jollekin on epäselvää, miksi tämä on epärehelliselle houkuttelevaa, selitän tarkemmin. Toivon ettei ketjua lukeneille tarvitse.

Joissain sovelluksissa tämä perseily onnistuu, joissakin ei. Selvästikin asiakkaan on vaikea tietää tällaista, kun täälläkin tulee ammattimaisesti tätä aihetta päivystäneelle yllätyksenä koko ilmiö.
Mutta sovelluksella tilatessa jää kuitenkin jälki ja on kuitenkin todennäköisempää saada tietoon juuri se auto kuin joku villi kuski sieltä kadun varresta. Vastuu on myös taksin ottajalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 187
Totta kai. Lisäksi välityksen kautta ainakin teoriassa kelvottomia tapauksia bannataan, kun taas villin taksin toimintaan ei voi puuttua muuten kuin viranomaistietä peruuttamalla lupia. Eikä se piru välttämättä silti lopeta, koska luvattoman taksin ajaminen on aiempaa helpompaa tai siis mahdollisempaa. Ei perinteisen pimeän vaan ihan kuvullisen valetaksin. Ainakin isoissa kylissä, känniaikaan ja nopeasti saalistusmielessä.

Vastuu on nyt siirretty asiakkaalle ja se täytyy jokaisen ymmärtää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 187
Jos tilaat sovelluksen kautta. Jos hyppäät tolpalta kyytiin niin ei voi mitenkään seurata ns. "villiä" taksia. Vanhassa järjestelmässä sentään jokaisessa taksissa oli kuljettajalla id ja autolla numero. Nykyään ainoastaan rekkarin perusteella voi selvittää auton, mutta kuljettajaa ei välttämättä mitenkään.
Jep. Lisäksi ihan tunnettujen ja hyvämaineisten brändien autoja voi joissakin tapauksissa koskea sama uhkakuva, kun kyseessä on tolppa- tai käsipystykyyti. Ensinnäkin tiedot kyydistä voivat mm. kännin takia olla epäselviä ja yleensä ovatkin, muutenhan tuntomerkitkin jo saattaisivat riittää. Lisäksi tarkan sijaintidatan määritys ei ehkä(pitäisikö sanoa yleensä) jälkeenpäin onnistu. Osoitteesta ja reitistä riippuen aluekohtainen tai epätarkka data ei kerro ehkä juuri mitään.

Tämä ei tosin liity suoraan alan vapauttamiseen, vaan laajempaan pidempään jatkuneeseen kehitykseen, jossa taksista on tullut tai tulossa heikosti arvostettu paskaduuni, jollaiseen voisi olettaa aiempaa herkemmin hakeutuvan tai päästettävän potentiaalisia raiskailijoita ja muita kilipäitä. Suoraanhan ei saa sanoa, mistä johtuu ettei taksiin voi enää luottaa samalla tavalla kuin ennen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 126
Loitavaa että taksit ratsattiin. Itse yllätyis siitä että ilman ajolupaa oli vain 3kpl.
Poliisi tarkasti 111 taksia: Tässä lista rikkeistä ja puutteista – ajolupa puuttui kolmelta
Tässä lista rikkeistä ja puutteista:
  • Ajoneuvoa ei oltu merkitty luvanvaraiseen käyttöön: 6 kpl
  • Luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä: 61 kpl
  • Kuljettajalla ei ollut voimassa olevaa taksinkuljettajan ajolupaa: 3 kpl
  • Kuljettajalla ei ollut ajopäiväkirjaa: 10 kpl
  • Kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä: 37 kpl
  • Hintatiedot eivät olleet helposti matkustajan havaittavissa: 14 kpl
Yleisin puute oli, etteivät taksiluvan haltijan nimi ja yhteystiedot olleet matkustajan nähtävillä. Nämä tiedot puuttuivat useammalta kuin joka toiselta.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
322
Mikä tulee tuohon hintatietojen helppoon havaittavuuteen, niin tossa kadun varressa muutama lähitaksi seisoo ja ihmetellyt tosiaan, etteivät mitään näkyvyysvaatimuksia laittaneet sille hintatarralle - takaikkunassa hieman tupakka-askia isompi tarra, jossa mustalla pohjalla valkoista tekstiä :E
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 486
Yksi kuva paljastaa: Näin Bernerin ajama uudistus nosti taksien hintoja - saatavuusongelmat piinaavat pieniä kuntia

Taksiliikenteen hinnoittelu vapautui heinäkuussa 2018, jolloin hinnat aluksi laskivat valtakunnallisesti. Lasku jäi lyhytaikaiseksi, sillä jo lokakuussa hinnat ylittivät kesäkuun hintatason.
Taksien hintojen nousu jatkui koko loppuvuoden. Joulukuussa taksimatkat maksoivat 4,4 prosenttia enemmän kuin kesäkuussa ennen uudistusta. Tiedot selviävät Tilastokeskuksen hintakehitystilastosta.
Näinhän siinä sitten kävi, taksijärjestelmä romutettiin ja hinnat nousivat. Taksia ei nykyään saa edes isojen kaupunkien seutukunnissa, puhumattakaan maaseudusta. Hienosti meni.
Sotea odotellessa ja Bernerillähän on vielä tampere-ratahankekin vetämässä. (Kummatkaan ei onneksi näytä ehtivän läpi)
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Iltapaska ja lähteenä taksarit tottakai.. :rofl::rofl::rofl:


"– Taksihintojen nousussa on syytä huomioida se, että taksiliikenteen tuotantokustannukset ovat samanaikaisesti nousseet huomattavasti. Myös vanhan sääntelyn aikana säänneltyjä hintoja olisi nostettu selkeästi kustannusten nousun johdosta, Rantala katsoo.

Taksiliitto eri linjoilla
Taksiliitto ei allekirjoita tätä näkemystä. Liiton toimitusjohtajan mukaan esimerkiksi verotuksen kiristyminen ja polttoaineiden hintojen nousu eivät selitä viime vuonna nähtyä taksien hintojen nousua.

– Kyllä tässä hintojen nousussa on nimenomaan kyse siitä, että luovuttiin taksien hintasäätelystä. Sääntelystä luopuminen johtaa pääsääntöisesti aina kansantaloustieteen perusoppien mukaan hintojen nousemiseen, Koskinen huomauttaa."
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809

– Kyllä tässä hintojen nousussa on nimenomaan kyse siitä, että luovuttiin taksien hintasäätelystä. Sääntelystä luopuminen johtaa pääsääntöisesti aina kansantaloustieteen perusoppien mukaan hintojen nousemiseen, Koskinen huomauttaa."
Kaveri varmaan ansaitsisi Ruotsin keskuspankin taloustieteen palkinnon Alfred Nobelin muistoksi tästä mullistavasta teoriastaan että sääntelystä luopuminen johtaisi pääsääntöisesti aina hintojen nousemiseen.

Miksei esimerkiksi ruokakauppoja, pitserioita ja partureita ja autokauppoja aleta säännöstelemään niin saisi kansalaiset halpaa ruokaa, pitsaa, tukanleikkuuta ja autoja?

:lol:

Ongelmanahan maaseudulla ei käsittääkseni ole taksisääntelyn vapautuminen vaan se, että taksikyydeistä suurinosa on niitä yhteiskunnan maksamia Kela-kyytejä, koulukyytejä ja sosiaalipalveluiden kyytejä ja ne on syystä tai toisesta kilpailutettu ennen alan vapauttamista ja kilpailutus on tehty vielä tarkoituksella niin ettei kuka tahansa alalle tuleva keikkaa satunneisesti heittävä reiska voi niitä ajaa.

Olisi vaikka nettisivu jonne tulisi tarjolle tarjouspyyntönä vaikka tänään klo 16.15 kyyti kahdelle potilaalle Tampereen yliopistollisesta sairaalasta Valkeakoskelle. Sen keikan saisi sitten se joka tarjoaa ajavansa sen halvimpaan hintaa klo 15 mennessä. Vaatimuksena tarjouksen jättämiseksi olisi vaikka taksiliikennelupa ja ajamatta jäävästä tai riittävän paljon myöhästyvästä kyydistä sitten riittävän monta sataa euroa sopimussakkoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 126
Yksi kuva paljastaa: Näin Bernerin ajama uudistus nosti taksien hintoja - saatavuusongelmat piinaavat pieniä kuntia


Näinhän siinä sitten kävi, taksijärjestelmä romutettiin ja hinnat nousivat. Taksia ei nykyään saa edes isojen kaupunkien seutukunnissa, puhumattakaan maaseudusta. Hienosti meni.
Sotea odotellessa ja Bernerillähän on vielä tampere-ratahankekin vetämässä. (Kummatkaan ei onneksi näytä ehtivän läpi)
Maaseudulla ja harvaan asutulla seudulla ehkä noussut. Helsingin alueella ainakin on hinnat on halventuneet.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Se muuttui että Yangon mainos on tullut nyt varmaan pari kuukautta joka kerta kun avaan Youtube :facepalm:
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 825
Ehkä kymmenen 5-25km matkaa pk-seudulla kuukaudessa matkustavana olen kyllä tyytyväinen uudistuksiin. Täällä ainakin taksien hinta on tippunut selvästi edeltävään tasoon nähden ja suurin syy siihen varmaan nuo yango/whim yms appit joiden kautta voit tilata vaikka Lähitaksin mutta hinta on 30% halvempi kun suoraan heiltä soittamalla.
Myös saatavuus on ihan eri luokkaa, kun appi osaa hakea autoja uberista lähtien ja tarjoaa vaihtoehdot suoraan puhelimeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 126
Ehkä kymmenen 5-25km matkaa pk-seudulla kuukaudessa matkustavana olen kyllä tyytyväinen uudistuksiin. Täällä ainakin taksien hinta on tippunut selvästi edeltävään tasoon nähden ja suurin syy siihen varmaan nuo yango/whim yms appit joiden kautta voit tilata vaikka Lähitaksin mutta hinta on 30% halvempi kun suoraan heiltä soittamalla.
Myös saatavuus on ihan eri luokkaa, kun appi osaa hakea autoja uberista lähtien ja tarjoaa vaihtoehdot suoraan puhelimeen.
Samanlaiset kokemukset myös itsellä. Keskimäärin kyydit olleet 10-15km keskustasta taajamaan ja päinvastoin. Kyyti maksoi aiemmin 33-45eur ja nyt 25-35eur.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
Välitysyhtiö taisi vetää monessa paikassa siitä pakollisesta mittarista ja sen vuokrasta sen tuhat euroa kuussa.

Hommahan toimisi erinomaisen hyvin vaikka minkä tahansa android-älypuhelimen lähes ilmaisella sovelluksella, mutta siinähän jäisi välitysfirmalla silloin se kymppitonni taksia kohti vetämättä välistä.
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Samanlaiset kokemukset myös itsellä. Keskimäärin kyydit olleet 10-15km keskustasta taajamaan ja päinvastoin. Kyyti maksoi aiemmin 33-45eur ja nyt 25-35eur.
Oulussa olen uudistuksen jälkeen ottanut kolmesti taksin tolpalta. Kaksi ensimmäistä matkaa olivat noin 10% uudistusta edeltänyttä tasoa halvempia, eli 18 euroa 20 euron sijaan. Viimeisin olikin sitten 25 euroa, taksi tosin ajoi tarkoituksella vähän tavallista pidempää reittiä - tämä on ollut joillakin kuskeilla tapana aiemminkin. Ja minä en muutaman kerran vuodessa tapahtuvan taksikyydin vuoksi mitään appia puhelimeeni asenna, jos hinnat reilusti nykytasosta nousevat, niin baarista pääsee kotiin kävellenkin, se on vain seitsemän kilometrin matka.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Kaveri varmaan ansaitsisi Ruotsin keskuspankin taloustieteen palkinnon Alfred Nobelin muistoksi tästä mullistavasta teoriastaan että sääntelystä luopuminen johtaisi pääsääntöisesti aina hintojen nousemiseen.

Miksei esimerkiksi ruokakauppoja, pitserioita ja partureita ja autokauppoja aleta säännöstelemään niin saisi kansalaiset halpaa ruokaa, pitsaa, tukanleikkuuta ja autoja?

:lol:
Venezuelassa tuota jo kokeiltiin, mutta lopputulos ei ihan noudattanut ko. herran kuvitelmia.

Itse asun ulkomailla, mutta mitä nyt Suomessa kävin viime vuoden lopulla niin hinnat olivat about samat Oulussa, Espoossa, Vantaalla ja Helsingissä. Sillä erolla tosin että Uberillä pääsi nyt reilusti halvemmalla lentoasemalle/Vantaalle kuin kartellin aikana ja saatavuus oli kokoajan kunnossa eikä tarvinnut mennä 200m jonon perälle pakkasyönä. Toki lopulliset arviot voi tehdä järkevästi vasta useamman vuoden päästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 126
Voisit vähän avata juttua eik vain pelkkää linkkiä.. Ohessa ote linkistä. Koonaiskuvassa on siis ehkä noussut mutta tosiasiallisesti ei jos nämä kaksi toimijaa jättää ulkopuolelle.-->

HINTOJEN nousun taustalla on ainakin uusi hinnoittelumalli, jonka ottivat viime syksynä käyttöön Suomen kaksi suurinta taksiyhtiötä, Lähitaksi ja Taksi Helsinki. Ne hallitsevat keskenään Uudenmaan taksimarkkinoita ylivoimaisella markkinaosuudella.
Uudessa hinnoittelumallissa asiakasta veloitetaan samanaikaisesti kilometreistä ja minuuteista, joita matkaan kuluu. Aiemmin mittari on raksuttanut joko kilometrien tai ajan mukaan, matkanopeudesta riippuen.

Uusi malli on asiakkaalle selkeämpi, sillä matkan hinnoitteluperuste ei muutu matkan aikana moneen kertaan matkanopeuden vaihdellessa.

Samalla uusi malli näyttää tuottavan kalliimpia hintoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 183
Voisit vähän avata juttua eik vain pelkkää linkkiä.. Ohessa ote linkistä. Koonaiskuvassa on siis ehkä noussut mutta tosiasiallisesti ei jos nämä kaksi toimijaa jättää ulkopuolelle.-->
Eli hinta ei ole noussut jos jättää tarkastelun ulkopuolelle suurimman osan takseista? :facepalm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 126
Eli hinta ei ole noussut jos jättää tarkastelun ulkopuolelle suurimman osan takseista? :facepalm:
Tottakai se vääristää tilastoja kun 2 isoa toimijaa käyttää erilaista hinnoittelua joka mahdollistaa korkeammat taksat. Lähinnä siinä kusetetaan asiakasta tuolla systemillä.
Voit käyttää hintavampaa taksia tai sitä edullisempaa. Tässä on tämän uudistuksen pointti. Valinta on asiakkaan.
Vähän sama kuin että Stokka myy filettä 29eur/kg mutta Prisma 19eur/kg.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 187
Josain oli uusia tilastoja joiden mukaan alussa uudellamaalla taksit halpeni mutta nyt on jo kalliimpia mitä ennen uudistusta
Epäilemättä näin on. Lähitaksi kokeili aluksi kovaa alennusmyyntiä ja testi tuotti sen odotetun tuloksen, että kyytien ajajat kävivät vähiin.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 120
Tottakai se vääristää tilastoja kun 2 isoa toimijaa käyttää erilaista hinnoittelua joka mahdollistaa korkeammat taksat. Lähinnä siinä kusetetaan asiakasta tuolla systemillä.
Voit käyttää hintavampaa taksia tai sitä edullisempaa. Tässä on tämän uudistuksen pointti. Valinta on asiakkaan.
Vähän sama kuin että Stokka myy filettä 29eur/kg mutta Prisma 19eur/kg.
Nämä 2 isoa muutti hintojaan syksyllä, eikä sen jälkeen niihin ole tullut muutoksia, niin miten selität tuon käyrän jatkuvan nousun myös tämän vuoden puolella?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 126
Nämä 2 isoa muutti hintojaan syksyllä, eikä sen jälkeen niihin ole tullut muutoksia, niin miten selität tuon käyrän jatkuvan nousun myös tämän vuoden puolella?
Sillä samalla johon viittasin edellisessä vastauksessa. Kaksi isoa toimijaa vääristää käyrän. Töölössä kämpän neliöhinta on ehkä 4500eur/m2 ja Jakomäessä 2500eur/m2. Kyllähän tuo Töölön hinta "vääristää" kokonaishintatasoa.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 120
Sillä samalla johon viittasin edellisessä vastauksessa. Kaksi isoa toimijaa vääristää käyrän. Töölössä kämpän neliöhinta on ehkä 4500eur/m2 ja Jakomäessä 2500eur/m2. Kyllähän tuo Töölön hinta "vääristää" kokonaishintatasoa.
Siis halusit, että nuo isoimmat jätetään hintavertailuista pois sen takia, että ne vääristää tilastoja, mutta kun ne eivät ole lähes puoleen vuoteen muuttaneet hintoja, jotka ovat silti selvästi nousseet sen jälkeenkin, niin miten meinaat, että nuo hinnat näyttäisi erilaiselta, jos nämä toimijat jätettäisiin vertailun ulkopuolelle?
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Niin, mitäs sitä sanottiinkaan ennen uudistusta, että miten tulee käymään... Yllättäen näin myös kävi. Tämähän jo tiedettiin naapurimaan kokemuksiin perustuen.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 148
Ongelmahan tässä uudistuksessa oli se, että virheellisestä otsikosta huolimatta taksiala EI VAPAUTUNUT kokonaan. Esimerkiksi minä en voi tästä näin vaan lähteä heittämään taksikeikkaa, vaikka kuinka maksaisin verot ja kaikki. (Paitsi jos ajaisin museoautolla, sehän oli se vanha porsaanreikä?)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 126
Siis halusit, että nuo isoimmat jätetään hintavertailuista pois sen takia, että ne vääristää tilastoja, mutta kun ne eivät ole lähes puoleen vuoteen muuttaneet hintoja, jotka ovat silti selvästi nousseet sen jälkeenkin, niin miten meinaat, että nuo hinnat näyttäisi erilaiselta, jos nämä toimijat jätettäisiin vertailun ulkopuolelle?
Voin esittää asian myös toisin. Lähitaksin ja TaksiHelsingin hinnat ovat nousseet. Muiden hinnat ovat laskeneet.

Onhan se outoa kun itse matkustan taksilla niin maksan matkasta nykyään vähemmän kuin ennen uudistusta.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 120
Voin esittää asian myös toisin. Lähitaksin ja TaksiHelsingin hinnat ovat nousseet. Muiden hinnat ovat laskeneet.

Onhan se outoa kun itse matkustan taksilla niin maksan matkasta nykyään vähemmän kuin ennen uudistusta.
Onhan se outoa, kun nuo kaksi eivät ole muuttaneet hintojaan kuukausiin ja käyrät näyttää vaan korkeempia hintoja, mutta silti väität, ettei muut ole nostaneet hintoja. Miten sun logiikan mukaan tuo tilastointi sitten toimii?
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 120
Ongelmahan tässä uudistuksessa oli se, että virheellisestä otsikosta huolimatta taksiala EI VAPAUTUNUT kokonaan. Esimerkiksi minä en voi tästä näin vaan lähteä heittämään taksikeikkaa, vaikka kuinka maksaisin verot ja kaikki. (Paitsi jos ajaisin museoautolla, sehän oli se vanha porsaanreikä?)
Eihän siinä ole muuta, kuin haet sen taksiluvan ja rupeat tuottamaan palvelua? Nykyään kun ei edes paikallistuntemuskoetta tarvitse suorittaa, niin ei pitäs olla paha rasti.
 

henkilöllisyyS

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
137
Niin, mitäs sitä sanottiinkaan ennen uudistusta, että miten tulee käymään... Yllättäen näin myös kävi. Tämähän jo tiedettiin naapurimaan kokemuksiin perustuen.
Hinnat halvemmat ja kilpailua riittää siellä missä ihmiset? Ja säästetään verorahoja / markkinat muodostavat hinnat. Eli meni hyvin

Vai onko valittaminen elämäntapa ja tietämättömyys rikkauus

Taksiliitto tietenkin on pettynyt koska he eivät enään tienaa yhtä paljon ja kilpailua on nyt enemmän, joten ne oksentaa niin paljon paskaa kun vain voivat. Tosiasia on että tämä oli hyvä suomelle ja suurimmalle osalle asiakkaista
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 148
Eihän siinä ole muuta, kuin haet sen taksiluvan ja rupeat tuottamaan palvelua? Nykyään kun ei edes paikallistuntemuskoetta tarvitse suorittaa, niin ei pitäs olla paha rasti.
Pitää olla lupa ja pitää ilmeisesti olla koulutustakin jotta saa sen luvan?

Joka tapauksessa ihan noin vain ei voi keikkaa lähteä heittämään.

Sillä tavallahan ne hinnat laskisi, että kuka vaan voisi koska vaan heittää keikkaa.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 120
Pitää olla lupa ja pitää ilmeisesti olla koulutustakin jotta saa sen luvan?

Joka tapauksessa ihan noin vain ei voi keikkaa lähteä heittämään.

Sillä tavallahan ne hinnat laskisi, että kuka vaan voisi koska vaan heittää keikkaa.
Kuten moni muukin tässä ketjussa et sinäkään ole tainnut kummemmin perehtyä asioihin, kunhan vaan huutelet lämpimiksesi..
Taksiluvan saa esim. netistä hakemalla. Kuljettajana toimiminen vaatii kuljettajalupaa, johon ei tarvita koulutusta, vain läpäisty koe. Paikallistuntemuskoekin poistui vaatimuslistalta 1.3., eli ei muuta kuin luvat tulille ja kultaa vuolemaan. ;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 187
Kaikenlaisia kehitysmaafantasioita ja ankkalinnahaaveita sitä mielessä pyöriikin. Pitäisi ihan harrastuksen nimessä saada tehdä mitä vaan hommaa ja mielellään tietty pimeästi.

Lähdetään vaikka siitä, että minä kieltäydyn jyrkästi maksamasta yksityisajoistani vakuutusmaksua samalla hinnastolla kuin joku vähän taksiajoa kokeileva pelle. Ammattiajot vakuutetaan tietenkin edelleen eri systeemillä kuten pitääkin olla. Tähänkin sanoo tietenkin joku vastaan. Ratkaisuksi varmaan tarjotaan pakollisista vakuutuksista luopumista, omalla vastuulla suhailua ja erimielisyyksien ratkaisua vaikkapa ampuma-aseella. :cigar2:
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 148
Kaikenlaisia kehitysmaafantasioita ja ankkalinnahaaveita sitä mielessä pyöriikin. Pitäisi ihan harrastuksen nimessä saada tehdä mitä vaan hommaa ja mielellään tietty pimeästi.
Pimeää taksiajoa ei mikään byrokratia koskaan ole sinänsä estänyt..

Toisaalta mitä vähemmän sitä byrokratiaa on, niin sitä vähemmän on tarvetta millekään pimeille takseille. Jos työn tekeminen ja verojen maksaminen on yksinkertaista, niin silloin se mielellään tehdään. Jos työn tekeminen ja verojen maksaminen on monimutkaista, niin sitten jää helposti molemmat tai jälkimmäinen tekemättä. Hyvin yksinkertaista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 108
Taksiuudistus oli askel oikeaan suuntaan, mutta se tekee edelleen kavereiden kyytimisistä ja järkevistä kimppakyydeistä liian hankalaa, kun niistä ei saa laillisesti periä kunnollista järkevää korvausta.

Lisäksi on vielä sellainen epäkohta, että nykyisin on ties kuinka paljon jotain taksikaistoja. Siinä, että liikennettä sujuvoitetaan takseille muiden liikenteen kustannuksella, ei ole mitään järkeä.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Maanantaina täytyy taas aamusella lähteä Taksilla HeValle, joten katsellut tässä nyt parina aamuna lähtöaikoina hintoja eri appseilla. "Isot nimet" eli Lähitaksi, Taksi Helsinki, fixutaxi, kajon ja menevä tarjoilevat hinnoiksi 25-35e välillä (matkaa tästä Pakilasta taitaa tulla joku 10kilsaa.

Uber tarjoaa hinnaksi jotain 17-25e välillä. Kuitenkin näyttää että nämä uusimmat tulokkaat eli Bolt (ex-taxify) ja Yango tarjoavat ehdottomasti halvimmat hinnat tällä matkalla. Yango antaa sellaista 14-17e välillä olevaa hintaa, Taxify on liikkunut tuossa 15-19euron välillä.

Ainoa ongelma noissa näyttää olevan että aamusella ei hirveästi ole autoja ajossa, tosin Yango ei edes tätä näytä joten siitä ei voi varmasti sanoa. Täytyy varmaan maanantaina aamuna katsoa siis tilanne ja järjestys luultavasti 1) Yango 2) Bolt 3) Uber
 
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
133
Millä ja mistä näitä saa seulottua etupeltoon jos meinaa tilata auton kotia, että mistä saa halvimman (jos ei käytä uber tms)?
Ei siinä, onneksi menee juna terminaaliin nykyään, vaikka matka-aikaa tulee enemmän, niin ei se vapaa-ajan matkoilla haittaa kun ei tarvitse maksaa ravintolareissun hintaa siitä, että saat opastaa kieli- (ja usein myös GPS-)taidottoman kuskin kohteeseen.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Millä ja mistä näitä saa seulottua etupeltoon jos meinaa tilata auton kotia, että mistä saa halvimman (jos ei käytä uber tms)?
Ei siinä, onneksi menee juna terminaaliin nykyään, vaikka matka-aikaa tulee enemmän, niin ei se vapaa-ajan matkoilla haittaa kun ei tarvitse maksaa ravintolareissun hintaa siitä, että saat opastaa kieli- (ja usein myös GPS-)taidottoman kuskin kohteeseen.
Itse kyllä seulonut ihan noilla niiden softilla. Kaikista helpoin. Ja kun tilaat appsilla niin se taksin järjestelmä osaa suoraan navigoida määränpäähän niin ei tarvitse eriskeen alkaa sopertamaan sitä osoitetta jos se tuottaa kovia ongelmia.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 733
Se Rautatieaseman ’taksiksruselli’ on hauska paikka nykyään. Puhumme siis alueesta Sokoksen puolella Rautatieasemaa.

Varsinkin viikonloppuöinä siinä on ihan kansainvälinen meininki kun taksareilla välkkyy valot, torvi soi, huutavat ikkunoista ja jopa käyvät ulkona autosta huutamassa ja tönimässä toisiaan.

Ehkä hieman jopa yllättäen, toimintaa ja kuskeja tarkkailemalla, saa ihan aidon loma/työmatkafiiliksen. Ei tunnu yhtään suomimenolta. :smoke:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 187
Maanantaina täytyy taas aamusella lähteä Taksilla HeValle, joten katsellut tässä nyt parina aamuna lähtöaikoina hintoja eri appseilla. "Isot nimet" eli Lähitaksi, Taksi Helsinki, fixutaxi, kajon ja menevä tarjoilevat hinnoiksi 25-35e välillä (matkaa tästä Pakilasta taitaa tulla joku 10kilsaa.

Uber tarjoaa hinnaksi jotain 17-25e välillä. Kuitenkin näyttää että nämä uusimmat tulokkaat eli Bolt (ex-taxify) ja Yango tarjoavat ehdottomasti halvimmat hinnat tällä matkalla. Yango antaa sellaista 14-17e välillä olevaa hintaa, Taxify on liikkunut tuossa 15-19euron välillä.

Ainoa ongelma noissa näyttää olevan että aamusella ei hirveästi ole autoja ajossa, tosin Yango ei edes tätä näytä joten siitä ei voi varmasti sanoa. Täytyy varmaan maanantaina aamuna katsoa siis tilanne ja järjestys luultavasti 1) Yango 2) Bolt 3) Uber
En sanoisi saatavuutta tuossa ihan ainoaksi ongelmaksi. Hinta on niin matala, että kulujen kattaminenkin käy kyseenalaiseksi vaikka miten säästäisi. Nollakatteella eli ilman palkkaa tai yrittäjätuloa tehtävä työ ei oikein mitenkään voi muodostua pysyväksi instituutioksi. Tai kyllähän se yhdellä tapaa voi: rakennetaan aktiivimallihimmeli, jossa julkisen elatuksen ehtona on nollatuloksen pakkoyrittäjyys tai palkkatyö parin euron KTA:lla. Sehän kuulostaakin hyvältä.

Kai taksia jotenkin kalliina pitävät ja polkuhintoja haikailevat ovat valmiita myös siihen, että kaikki työehtosopimukset romutetaan ja rekrytointi kilpailutetaan sen mukaan, kuka suostuu työn halvimmalla tekemään? Ei siinä siis mitään pahaa, kunhan varmistan ettei tässä ole pahaa loogista ristiriitaa.

Niinsanotussa normaalissakin taksissa tehdään täyttä päivää ylitöin ja yötöin parin kympin vuositulolla. Ei pyhätyölisiä, ei juuri sairaslomaoikeutta, ei työterveyshuoltoa. Ja jos näitä olisi aikanaan isommin vaadittu, ei säännöstelty taksa olisi ollut ihan niin edullinen kuin oli.

Onko se kaiken kiihkoilun arvoista, että yksi ammattikunta täytyy työntää syvemmälle köyhyyteen tulojen koko ajan laskiessa ja kuluttajahintojen noustessa? Omasta työstähän täytyy tietenkin saada aina vaan enemmän, oli se miten turha tahansa. Ei mutta on se taksilla meneminen vaan niin kallista. Toki näiden 30k millionairejen pitää pystyä käyttämään päivittäin henkilökohtaisia palveluita. Ihan sama jos sitä varten rakennetaan yhteiskuntaan uusi orjaluokka.

Joo, tiedän että kovimmat höyrypäät saavat taas tästä kunnon lämmöt päälle. Hillotolppa jne. Vitut. Taksin ajaminen on nykyään harrastus, johon on varaa vain jos toimeentulo on osittain muuta kautta turvattu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 661
Viestejä
4 187 803
Jäsenet
70 776
Uusin jäsen
Fancy

Hinta.fi

Ylös Bottom