Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Centteri, 25.03.2018.

  1. Centteri

    Centteri

    Viestejä:
    398
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Liekö tässä taupuksessa renki vai vanhan liiton kuski kyseessä? Turistilta tällainen kusetus menisi läpi.
    HS-lukija otti taksin Helsinki-Vantaalta ja ällistyi: ”Tämäkö oli taksiuudistuksen tarkoitus?”

    Helsingin Sanomat julkaisi lauantaina helsinkiläismiehen mielipidekirjoituksen, jossa hän kertoo ottaneensa seurueensa kanssa Helsinki-Vantaan lentoasemalta Taksin Helsingin kiinteähintaiseksi itseään mainostaneen taksin. Hänelle ilmoitettiin, että matka Helsingin keskustaan tekisi 39 euroa.

    Mies jäi kuitenkin pois kyydistä Hämeentien alkupäässä. Kuljettaja ilmoitti, että koska määränpää ei ollutkaan ydinkeskusta, matka laskutettaisiin mittarihintaisena. Matka maksoi lopulta 44 euroa luvatun 39 euron sijaan.

    Jos taksi olisi ajanut 600 metriä lisää Pitkänsillan yli ja seurue olisi kävellyt takaisin, maksu olisi ollut 39 euroa, koska Pitkäsilta on keskustan ja Hakaniemen raja.
     
  2. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    255
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Eise mikään kusetus ollu. Asiakas oli ensin halunnut keskustaan, mutta sitten jäänytkin pois ennen keskustaa. Silloin ei voi muuta ku ottaa mittarihinnan periaatteessa. Itse oisin ottanut tuon kiinteän hinnan kuitenkin.
     
  3. Centteri

    Centteri

    Viestejä:
    398
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kusetus siinä mielessä että matka oli hieman lyhyempi mutta kuski otti siitä lisähintaa. TaksiHelsingin toimitusjohtaja ilmoitti että näin ei saa toimia,
    "– Asia korjataan. Hyvä, että asiakkaat ovat näin aktiivisia. Lyhyempi taksimatka ei voi maksaa enemmän kuin pidempi, hän sanoo."
     
  4. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    255
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Juu eise oikein menny kummallakaan. Silloin kun sovitaan kiinteä hinta, täytyy kohdeosoitteen olla se mikä alunperin on sovittu, sama pätee myös hintaan. Jos kohdeosoitteeseen tulee muutos, myös hintaan tulee muutos, mutta tässä tapauksessa kuten sanoin, olisin vain laskuttanut alkuperäisen kiinteän hinnan, sillä asiakas jäi ns. matkan varrelle.

    Ajan itse mittarin mukaan enkä sovi hintoja juuri koskaan muiden kuin kavereiden/tuttujen kanssa, eipähän tule epäselvyyksiä.
     
    Tonnin Seteli tykkää tästä.
  5. penttip

    penttip

    Viestejä:
    311
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No jos ei reitiltä poikettu pysähdyksen vuoksi, olisi kai se taksi saanut sinne keskustaan ajaa tyhjänäkin, jos sillä syntyy kuskille parempi mieli.
     
    Juhamies ja taxman tykkäävät tästä.
  6. pertsavk

    pertsavk

    Viestejä:
    58
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Maksavat nykyään verot ja muut semmoset pikkujutut niin ei voi enää myydä kovin halvalla.
     
    greenlight tykkää tästä.
  7. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    1 022
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Juuri sitähän tämä markkinatalous ja jippohinnoiteluun siirtyminen tarkoittaa, että lyhyempi matka voi maksaa enemmän kuin pidempi. Tätä kuluttajat eli äänestäjät vaativat, ja taksiala vastusti. Tietenkin ison firman PR on damage controllia.

    Itse en suuremmin kannata tai vastusta noin bisneksen puolesta. Kokonaisuuden kannalta rehellisesti toimien ei laskutus keskimäärin mihinkään ole muuttumassa.

    Minua ei kyllä vittuakaan kiinnosta, maksaako noin 40 euron matkani tai ravintolaruokailuni noin vitosen enemmän tai vähemmän. Jätän tuon verran tippiäkin, jos ei ihan vituiksi mene. :smoke:
     
  8. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    1 022
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Onhan se varmaan vaikeaa myydä halvemmalla jos välityspalkkio on 1/4 hinnasta. Kate kun ei ole ollut ihan rautakauppatasoa alunperinkään.
     
  9. Centteri

    Centteri

    Viestejä:
    398
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  10. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    12
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Alkaa näyttää siltä, että Menevä tulee korjaamaan meikäläisen roposet, jos hinnoittelu vaan pysyy samana. Ajelin Espoosta Kehä II lähettyviltä lentoasemalle kesäkuun alussa päiväsaikaan, hinta oli vajaa viiskymppiä- nyt näyttäis olevan apilla tilattuna alle 25 e samana aikana joten hurraa!
     
    Centteri tykkää tästä.
  11. Centteri

    Centteri

    Viestejä:
    398
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Samaa mietin itsekin. Melkoinen ero TaksiHelsingin ja Menevän hinnassa. TH saa pitää tunkkinsa.
     
    taxman tykkää tästä.
  12. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    255
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Täällä oli ilmeisesti Menevä (varmuutta ei ole) ajanut erään matkan rautatieasemalle, jonka hinta oli ollut sitten 40€. Otaxin taksoilla maksimihinta ennakkotilauksen ja yölähdön kera olisi jotain 33€ luokkaa...
     
  13. joku

    joku

    Viestejä:
    380
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Meneviä on näkynyt täälläpäin Helsinkiä jopa TaksiHelsingin autoja enemmän.
     
  14. Centteri

    Centteri

    Viestejä:
    398
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Täälläpäin? TaksiHelsingin autoja näkyy seisovan stadin tolpilla eniten. Ilmeisesti muiden autot on ajossa.
     
  15. joku

    joku

    Viestejä:
    380
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Täälläpäin on Töölöntulli. Taksiasema on remontin takia suljettuna, mutta mitä oon nähnyt tuolla liikkuessa.
     
    Centteri tykkää tästä.
  16. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    12
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Otaxilla on unohtunut hinnasto vissiin sivuiltaan?

    https://www.otaxi.fi/otaxi/
     
  17. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    1 022
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Onko tästä lisätietoa? Eihän se lähes jokaisen normaalin käytännön mukaan ole mikään ihme, jos ennakkovarauksen hinta vähän nousee kun esimerkiksi asiakas saapuu 10 minuuttia sovitun noutoajan jälkeen. Menevän hinnasto itsessään näyttää kovin aikakriittiseltä ja hintataso normaalilta, muut hämmentävät selostukset sieltä päin ihan mitä sattuu.

    Otaxin sivuja katsoessa vähän muuten ihmettelin mainintaa kiintiöistä. Paljonkos siellä on perinteisen ulan markkinaosuus tänään? Aika kovaan peliin on määräävää markkina-asemaa pitävä välittäjä lähtenyt jos uskaltaa rajoittaa uusien yrittäjien liittymistä. Saattaapi tulla kuukausimaksuihin pikku korotuksia, jos yhtiö pääseekin maksamaan korvauksia, uhkasakkoja ja asianajokuluja tällaisesta. Tai kai sielläkin on jo koroteltu mukavasti, kun liiketoimintaa kokeilevien perinteisten aluetaksien toimistollehan pitää tämän uudistuksen nimessä palkata muutamia kymmeniä erilaisia asiantuntijoita juomaan kahvia.

    Pirkanmaalla on nähty toinen ääripää. Asiakkaat luulevat matkustavansa luotettavan taksiyhtiön autossa ja heille selviääkin, että hinta on mitä sattuu ja joka autossa eri. Tätähän uudistuksen toteuttajat halusivatkin; vanhoille toimijoille joko paskan jätkän maine tai oikeusjuttuja niskaan niskuroinnista ja "vanhan jatkamisesta".
     
    Viimeksi muokattu: 10.08.2018
  18. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    255
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Siellähän se vasemmassa ylälaidassa löytyy, ainakin näin tietokoneen nettiselaimella.

    Tämä juttu oli kalevan paikallislehdessä muistaakseni koskien tätä kallista taksimatkaa. Ilmeisesti "tekstarit" osiolla tai jossakin vastaavassa, mihin voi lukijat laittaa omia lyhyitä juttuja.

    Minä en näistä kiintiöasioista tiedä mitään, enkä kyllä haluakkaan tietää. Jos hommat loppuu niin keksin sitten muuta tekemistä.
     
  19. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 220
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    No niin, nyt alkaa tapahtua.

    IFin Uberille räätälöity vakuutus:
    "-Hyvä kuljettaja-arvio laskee vakuutuksen hintaa.
    -Ajokilometreihin perustuva hinnoittelu. Mitä vähemmän ajat, sitä vähemmän maksat.
    -Ole huoletta, me autamme siirtämään vakuutuksesi Ifiin."

    Pyysin tarjouksen niin katsotaan.
     
    joo22, Centteri ja pähk1nä tykkäävät tästä.
  20. Centteri

    Centteri

    Viestejä:
    398
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ilmoittele kun saat faktaa.
     
  21. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    1 022
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Moni on jo todennut, että hommat saavat loppua ja siirtyneet "oikeisiin töihin". Taksimiehenä varmasti tiedät tämän, mutta noin yleisen sivistystyön takia kuitenkin toistan yleisöllemme. Taksialallahan on paljon kuljettajia ja jonkin verran yrittäjiä, jotka vaan syystä tai toisesta(olkoon sitten "vapaus" tai jokin perverssi autotyöläisromantiikka) ajavat taksia, vaikka heillä on ammattitaito ja rahkeet työllistyä johonkin muuhun paremmin maksavaan työhön. Samasta syystä on käynnissä hidas jatkuva liike taksista oikeisiin töihin ja oikeista töistä taksiin. Viime aikoina meillä päin on nähty oman otokseni perusteella enemmän niitä lähtijöitä kuin palaajia. Pienestä yleisen talouden elpymisen fantasioinnista huolimatta siis koettu suunta on ollut se, että "hommat on loppumassa".

    Eihän se tällä alalla ole yhden välitysyhtiön kohtalosta kiinni, loppuuko hommat jos on loppuakseen. Se osittain yhä kiinni kokonaistarjonnasta ja kysynnästä, kuten tähänkin asti. Todella heikkoja aikoja on alituisen ylitarjonnan vuoksi monella alueella nähty, kuten varmaan kaikki alalla käyneet tietävät. Jatkossakaan se kuluttaja-asioinnin keskittyminen ei ole edes halvimmasta hinnasta kiinni, vaan palvelun toimivuudesta. Juuri siinä on ollut useammallakin perinteisellä ulalla todella pahoja kämmejä ja aivan jatkuvasti.

    Hommat eivät ole tekevältä loppumassa jos aikoo työskennellä yhä halvemmalla reaaliansiolla, ja toisaalta ei ole mitenkään oletettavissa että enemmistö nykyisistä yrittäjistä jatkaa samassa verkostossa kuin tähän asti jokaisella alueella. Joissain kylissä varmasti näinkin, ja epäilemättä löytyy kaupunkeja ja seutuja, joilla vakiintunut välittäjä toimii jo ja onnistuu kehitystyössään niin hyvin, että pitää kovan markkinaosuuden. Tämä ei kuitenkaan ole tilanne läheskään joka puolella Suomea edes enää ensi vuonna.

    Aiotko ajaa Uberin tallissa vai kysytkö vakuutusta muuhun vastaavaan toimintaan? Jos haluat kertoa jotain tarjouksesta, moni on varmasti kiinnostunut.
     
  22. Centteri

    Centteri

    Viestejä:
    398
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  23. .pasi.

    .pasi.

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    20.06.2018
  24. .pasi.

    .pasi.

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    20.06.2018
    Ensiviikolla pitäisi esim. tiistaina olla jyväskylässä, sivuja tutkailin niin ilmeisesti provisio 15%, kuukausimaksu 15e, 5v vanha auto korkeintaan ja oliko jotain muuta.
     
  25. .pasi.

    .pasi.

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    20.06.2018
    Ainii olennainen vielä jäi noiden lisäksi eli jos liittyy elokuussa niin ilmainen, muuten 250e liittymismaksu. Kuulostaa vähän vaikealta yhtälöltä jos lähtee muutamaa satunnaista ajoa ajaan että pitäisi liittymismaksua maksaa ja olla noin uusi auto. Kynnys lähteä on aika korkea.
     
  26. greenlight

    greenlight

    Viestejä:
    856
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Hyvä että ainakin teet selväksi, että kusettajakuski oli vanhan liiton taksimiehiä eikä joku uusi puliveivari. Taksi voi ajaa vaikka tyhjänä sinne alkuperäiseen kohdeosoitteeseen, jos sillä saadaan matkustajien osalta hinta takaisin sovituksi.

    Hyväksyisin itsekin uuden hinnoittelun silloin, jos taksin tarvitsee poiketa alkuperäiseltä reitiltä edes yhden korttelin verran, koska se voi tuoda kuskille piilokustannuksia matkalla uutta asiakasta hakemaan, mutta tässä taisi olla kyse vain järjestelmän väärinkäytöstä ja ahneen kuljettajan päähänpistosta.
     
    Centteri tykkää tästä.
  27. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    255
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Minä en tiedä minkä liiton herra oli kyseessä. Jokaisella alalla on omat mätämunat ollu vuodesta toiseen.
     
    Centteri tykkää tästä.
  28. bypass

    bypass

    Viestejä:
    67
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Yleisellä tasolla kyllä ymmärrän nuo välityspalveluiden vaatimukset ja maksut. Jotenkin sekin toiminta on rahoitettava, ja laittamalla osa maksuista "kynnysrahoiksi" pelkän provikan sijasta, saadaan katon alle keskimäärin paremmin sitoutuneita kuskeja ja samalla omalle brändille uskottavuutta, kun jätetään kaikki satunnaiset häröpalloilijat pois. Lisäksi autojen saatavuus on varmasti ennustettavampaa, joka on myös tärkeää välityspalvelun kannalta. Tätä ei tule lukea niin, että kannattaisin niitä vanhojen keskusten Semel/Mitax/kelapääte (mitä niitä olikaan) -linjan ylikalliita pakkosoppareita.
     
  29. .pasi.

    .pasi.

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    20.06.2018
    Joo nykyisten alueellisten välityspalveluiden vaatimukset ja maksut ymmärtää, mutta toisaalta jos yrittää luoda näille jonkinlaista kilpailijaa niin en tiedä sitten nykyisestä kuljettajapulassa että lähteekö monikaan mukaan jos asetaan se rima samalle tasolle kun näillä toimijoilla nyt on ollut. Esimerkiksi tämä Kajonin yritys tulla myös muualle Suomeen niin periaatessa se vaatii melkein jo yhtä kovia auto ja varustehankintoja kun paikallinen JYTAKSI, lukuunottamatta tuota kelakyytivarustelua. Jos tämmöisellä palvelulla saa kyytejä niin joutuu maksamaan kovempaa kuukausimaksua kun mitä aluetoimistojen kuukausimaksu on. 15% itseasiassa olisi 5000e kuukautisella liikevaihdolla jo 750e + 15e kuukausimaksua kun aluekeskuksilla ehkä n. 300e riipuen missäpäin on.

    Periaatessa nyt puuttuu "Suomalainen uber" markkinoilta joka toimisi matalalla kynnyksellä ja toimisi koko Suomen alueella ja melkein riittää että omistaa sen auton ja lataa absin puhelimeen ja lähtee keikkaa vetään kunhan tietenkin lakisääteiset taksiluvat, auton katsastus ja yrityksen luonti tehty ennen.
     
  30. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 220
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    -15 tkm ajomäärä, myyjä lupasi että se koskee vain lupa-ajoa eli erikseen ei tarvitse ilmoittaa ns. huruajoa
    -Uberin kuljettaja-arvio 4.75. En tiedä saisko tämän jos ajaa itsenäisesti, en tajunnut kysyä.

    Hinta kaskon kanssa 2270 euroa vuodessa Golfin kokoisella diesel-autolla PK-seudulla. Ikä ei vaikuta koska y-tunnus.

    Tällä hetkellä täyskasko ja liikennevakuutus 700e/v.
     
  31. Moksis

    Moksis

    Viestejä:
    62
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Paljon pelkkä liikennevakuutus?

    Sillä tuossakin on mukana:
    Keskeytyspäiväraha

    Vakuutuksesta korvataan menetettyä ansiotuloa silloin kun ajoneuvo ei ole ajokuntoinen törmäys-, varkaus-, ilkivalta-, palo- tai lasivahingon seurauksena. Menetetyiltä käyttöpäiviltä maksetaan vakuutuskirjassa ilmoitettu päiväkohtainen korvaus. Korvausta maksetaan yhdestä vahinkotapahtumasta enintään 40 vuorokaudelta, alkaen vakuutukseen valittujen omavastuupäivien jälkeen.

    Yms turhaa.
     
  32. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 220
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tässä kuva. Ei ole mitään ymsturhaa vaan oikeastaan aika paska kasko omavastuiden suuruudella mitattuna.
    Screenshot_20180813-101439__01.jpg
     
  33. .pasi.

    .pasi.

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    20.06.2018
    Eli hieman alle 200e /kk vakuutuksen osuus, 130e ylimääräistä jos normaalistikin käyttäisi autoa ja pitäisi vakuutusmaksu maksaa. Toki oma kikkailunsa ne omat ajot sitten. Sanotaan että ei ihan mahdottomia mutta paha sanoa kuinka hyvät ehdot sitten jos kolaria tai muuta oikeasti tulisi.

    Onko jossain jotain laskelmia paljonko sitä ajoa keskimääräisellä vuorolla tulee, tuohan sisältäisi noin 1 250 kilometriä kuukaudessa.
     
  34. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 220
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    En tiedä kuinka paljon noita kilsoja edea valvottaisiin. Mutta saa siis pienemmälläkin kilsamäärällä. Tai isommalla.
     
  35. .pasi.

    .pasi.

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    20.06.2018
    Joo no eipä tosiaan ainakaan ihan poskettomia summia nuo vakuutukset mitä ennen oli jos kokopäiväisesti ajoi. Olikohan nuo millä boonuksilla että voisiko tuon alle viellä saada?
     
  36. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 220
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Y-tunnuksella on suoraan täydet bonarit.
     
  37. pähk1nä

    pähk1nä

    Viestejä:
    262
    Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
    No miten sen nyt ottaa. 15tkm on mielestäni naurettavan vähäinen määrä noilla hinnoilla, tosin hinta tuskin kasvaa samassa suhteessa kilometrien kanssa, mutta kuitenkin.
     
  38. .pasi.

    .pasi.

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    20.06.2018
    Tavallaan on mutta toisaalta antaa lisää vaihtoehtoja jos osa-aikaisesti ajaa. Toki kun tässä pikaisia laskelmia teki niin jos 10h vuorossa ajaisi vaikka keskimäärin 300 kilometriä niin tuo kestäisi 40h ajoa kuukaudessa. Eli tuntihinnaksi tulisi reilu 5e/h vakuutukselle jos auto vain yrityskäytössä. Eli jos tunnin aikana ajaa vaikka pari 20e keikkaa niin 40e lähtee eka 25% provikka uberille, alv, bensat, vakuutusmaksu, auton kulut ja arvonaleneminen ym.. ym..

    40e tuotto/tunti :
    10e uberille
    4e alv
    5e vakuutus
    5e bensat

    16e jää sitten jaettavaksi oman palkan, YEL, Puhelinlaskuihin, kirjanpitoon, auton kulut ja arvolasku, muut mahdolliset yrityskulut, Eli periaatessa parhaimpina tunteina pääsee siivojan palkkoihin ja sekin vaatii sitä ettei esim. auton kanssa käy mitään ihmeelisyyttä.
     
  39. ihottuma

    ihottuma

    Viestejä:
    105
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Edelleen ihmettelen minkä ihmeen takia satunnaiseen suhailuun tarvitaan jotain muuta kuin liikennevakuutus, joka näyttäisi tuon IF:n tarjouksen perusteella olevan n. 100% kalliimpi kuin yksityisellä puolella, esim. Golfin osalta, mutta joka vaikuttaa huomattavasti tuottoon.

    Samoin ihmettelen sitä, miksi kukaan ajaisi sivutoimisena muina kuin ruuhkahuippuina. Yksikään taksiyritys ei edellisen lain aikana olisi ollut kannattava ilman huomattavasti parempaa tuntilaskutusta kuin 40e / h kiireisimpinä aikoina, jolla luonnollisesti paikataan sitä viikolla tolpalla notkumista.

    Uskallan epäillä, että ruuhka-aikoina nyt "halvemmilla" hinnoilla pyöritään kaupunkiajossa jossain +80€/h, joka on täysin mahdollista myös sivutoimisena ajelevalle, jolloin ollaan lähempänä arkkitehdin kuin siivoojan tuntiliksaa, varsinkin jos auto on mietitty järkevästi, eikä kyydinvälitys syö 25% kakusta.
     
  40. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 220
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Voi sitä ruuhkahuipun ulkopuolellakin ajaa jos saa hinnan kohdilleen. Helsingin poikittaisliikenne on niin paskaa että jos halpataksilla pääsee kohtuuhinnalla niin voi olla kovakin suosio.
     
  41. .pasi.

    .pasi.

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    20.06.2018
    Toki ei niitä ruuhkahuippujakaan lopulta montaa ole varsinkaan hiljaisimpina vuodenaikoina, sitten jos vielä sattuu yksikin oksentava asiakas, muuten hidas tai hankala niin kerennyt mennä jo se huippu kun pääsee seuraavaa asiakasta hakemaan. Aina myös täytyy palata tolpalle/tolpille jos ei kuulu välityskeskuksiin ja osa-aikaisesti ajaa. Toki pääidea sulla taisikin olla se jos olisi halvan provikan omaava sovellus jollain 5-10% ja kyydit edullisia niin porukka ajaisi niitä muutaman kilometrin matkoja ja niitä saisi sahattua monta tunnin aikana. Saattaisi sitä ruuhkahuippua olla isomminkin kun se pieni hetki. Nythän taitaa moni lähteä baaristakin aikaisin kotia että pääsee bussilla.
     
  42. .pasi.

    .pasi.

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    20.06.2018
    Ilmeisesti nyt on aika monella firmalla rekryt käynissä eri kaupungeissa, Ainakin Menevä ja kajon on laajentumassa muualle. Kajonilla se vaatimus oli 5v vanha auto korkeintaan, 15% ja 15e kuukausimaksu. Menevällä ilmeisesti 14% provikka ja 100e kuukausimaksu jonkun lähteen mukaan.
     
    Diaz\ tykkää tästä.
  43. tjkoo

    tjkoo

    Viestejä:
    141
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Kysytään täällä. Miten määritellään kuka saa ajaa taksikaistalla? Jos olen uber-kuski, niin saanko?
     
  44. marx3000

    marx3000

    Viestejä:
    1 318
    Rekisteröitynyt:
    14.02.2017
    Ainakin neljällä tai viidellä paikkakunnalla on ollut ongelmia koulukyytien kanssa. Kilpailutukset voittaneita yrityksiä ei aina ole kiinnostanut lähteä koulukeikoille, jos on ollut parempaakin ajoa tarjolla, ja koululaiset ovat jääneet tien varteen. Ainakin eräässä kaupungissa sopparissa on määritelty, että koneeseen tullut ajo on ajettava, jolloin firma on ratkaissut asiaa laittamatta autojen konetta päälle jos ei kiinnosta.

    No, kyytien tilaajat voisivat varmaan laatia sopimukset paremmin, ettei tällaista pääse tapahtumaan.
     
  45. jinx1980

    jinx1980

    Viestejä:
    520
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikös se ole taksilikenteeseen rekisteröity ajoneuvo JA juusto katolla eli uber kuski saa ajaa jos laittaa juuston.
     
  46. jinx1980

    jinx1980

    Viestejä:
    520
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Täytyy sanoa nyt parin taksin kokemuksen perusteella että tämähän on ihan naurettavaa pelleilyä vai pitäisikö sanoa että appsit täysin käyttökelvottia kikkareita...


    Tovi sitten klo 22:00 Espoossa latailtiin useammat appsit ja yritetiin selvittää vanhaan aikaan ~110e matkan hintaa ja tilata kyytiä. Kovasen appi otti tilauksen nätisti sisään, mutta 5 minuutin "etsitään autoa"-tekstin oli pakko painaa aborttia. Fiksutaxi ei näyttänyt mitään, mutta kun sinne soitti niin arveli matkan maksavan ~80e ja sanoi lähettävänsä Kovasen auton, koska "brändin" autot on loppu. 5min puhelusta ja auto pihassa, joten miten ihmeessä se kovasen appi ei 2 minuuttia ennen puhelua löytänyt auton autoa. No ei siinä mitään matka maksoi 100e+ eli se siitä arviosta (en hypännyt autoon joten en osaa sanoa mainitsiko kuski että 100e voi puhjeta kuten nykyään pitäisi infota, enkä huomannut tuota kysyä kun jälkikäteen kyselin että et kai vaan päässyt tuolla 80e:lla kun se olisi ollut jo suht halpa hinta) :).

    Tukholmassa koitin uberia, laivan lähestyessä satamaa hinnat oli ok/halvat. Satamaan päästyä ei menty mitenkään heti ulos, hiljakseen löntysteltiin ja kun taksia olisi voinut harkita tilaavansa hinta oli 3x eli about 2-2,5x mitä normaali stokiksen tunnettu brändi (esim taxi stockholm :)) ottaisi (takseja oli terminaalin edusta täynnä eli "ruuhkaa ei ollut"). Käveltiin vajaa kilsa ja kappas nyt sai halvalla joten uber tilaukseen. Kartalta näkyi hienosti missä auto on ja minne se on viemässä nykyistä asiakasta ja arvio ajasta koska se noutaa. Mielenkiintoiseksi homma meni kun taksi vie asiakkaan ja tuli meille päin, ajoi ohi ja jatkoi johonkin hornan tuuttiin (satamaan josta tultiin), muutamin minuutin odottelin ja ajattelin että otetaan joku muu taxi. Appsista "cancel", "kyytisi on jo kuitattu ja kuski on kohta tulossa, jos haluat perua niin siitä voidaan veloittaa _pieni_ maksu"... Kiva eli kuski kuittaa kyydin lähtee syömään ja asiakas roikkuu löysässä hirressä kun missään ei avattu paljonko on "pieni" onko 10/100/1000sek... No odoteltiin vielä hetki ja niin vain se kaara näytti lähtevän satamasta kohti meitä. Syy episodiin oli että asiakas oli antanut väärän osoitteen joten se piti viedä tietenkin oikeaan paikkaan, ei siinä mitään mutta meille tämä sekoilu ei mielestäni näkynyt mitenkään kartalla.

    Se miten tuo sekoilu ja uberin hintojen pompinta(**) näkyi minulle niin ei tuosta voi kyllä mitään kiitettävää antaa, hinta oli toki halpa 110sek kun matkaan lopulta päästiin.

    Paluumatkalle samaanpisteeseen uber keksikin sitten ehdottaa kaikkea 230sek-320sek väliltä yrityskerroista riippuen, joten tilasin taxi stockholmin, se ei taas mitenkään näyttänyt että onko se auto tulossa 5-20min päästä :). Appi tarjosi kiinteää 150sek mutta kuka sellaista nyt ottaisi sunnuntaina 15:00 kun liikkeellä ei sinun lisäksesi ole ketään muuta, loppusumma 152sek mittarilla. Vähän jäi sellainen "mitä vittua" olo, että miten mittarilla voi ylipäänsä tuohon kiinteään päästä, epäilen tosin että toista kautta matka olisi saattanut olla muutaman sata metriä lyhyempi mutta jos yleisesti olisi vähänkin ruuhkaa niin tuotakin kautta menisi kiinteän yli heittämällä.

    Sitten hiljattain Hesan rautatieaseman hoodeilla hämyisessä baarissa 01:00, latailin menevän ja fixutaxin. Menevä antoi nätisti syöttää tiedot (ja mielestäni alussa kartalla näkyvä 4min tarkoittaa estimoitua taksin odotusaikaa) ja kun painoi "hae kyytiä" niin vastineeksi sai kivan errorin että "valitettavasti tänään 01:00 ei ole takseja saatavilla mutta 01:01 alkaen niitä taas olisi", vähemmän yllättäen sama saaga jatkui kun 4-5 kertaa kokeilin ja aina oli seuraava aika "minuutin päästä nykyhetkestä". Fixutaxin appi ei osannut sanoa mitään, näytti kyllä että yksi auto olisi ihan kulmalla, kyytiä sillä ei ainakaan saanut. Uber osasi näppäränä kaverina näyttää 52e-76e (**)arviota matkasta jonka oikea hinta on ~30e. No käveltiin muutama sata metriä rautatieasemalle jossa takseja kuin meressä mutaa ja hypättiin hyvän näköiseen isoon taksi helsingin meseen joka bongattiin jonkun jonon keskeltä, 32e kiitos. Menevä arvioi hinnaksi ~28e.

    ** Uber siis hinnoittelee matkat ihan päin helvettiä, toisin sanoen jos uberilla itsellään ei ole kuin 3 autoa niin "ruuhkatilanne" on päällä jos yhdessä autossa on asiakas. Saattaa toimia jossain suurkaupungissa, mutta en käyttäisi ellen tiedä mitä matkan oikeasti kuuluu maksaa, lisäksi pitää olla joku muu backuppia jos hinta on levoton silloin kun matkaan pitäisi lähteä.

    Miten uberissä edes tietää Suomessa hinnan, kun tukholmassa se kertoi että nyt maksaa 110 tai 230 tai 320sek, mutta suomessa se kertoo että 56-78e tai tuo yllä mainittu eka case niin uber näytti joku 84-96e. Eli saako sen hinnan jotenkin oikeasti tietoonsa ennenkuin tilaus menee "perille asti" ja joudut maksamaan "pienen" maksun jos perut sen?


    Kaikista appseista tuntuu puuttuvan sellainen että oikeasti niistä ei tiedä kuinka pitkälle tilauksen voi viedä ennekuin se muuttuu "sitovaksi", ts. et tiedä jos painat tästä nyt "ok" että lähteekö tilaus vai näyttäisikö se sen jälkeen vasta esim. lopullisenhinnan tai arvion siitä kuinka kauan autoa pitäisi odottaa jos niitä ylipäänsä on vapaana... Näillä kokemuksilla pitäytyisin kyllä extempore-matkoissa hyvin pitkälle vanhoissa toimijoissa (mutta näemmä kaikkien niidenkään appeja ei voi käyttää vaan puhelua), jos matka maksaa 2e enemmän niin mitä sitten, ainakin homma toimii.

    Kuvittelin mielessäni sen jonkun 80 vuotiaan mummon lataamassa jotain appsia luuriin kun ei tuo homma pelaa vaikka itse olen käyttänyt tietokoneita pienestä lähtien...
     
  47. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 220
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016

    Taksilupa ja juusto katolla on varma tieto. :tup:
     
  48. jinx1980

    jinx1980

    Viestejä:
    520
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eiks taksilupa ole henkilökohtainen tai yrityksen. Eli saako juuston laittaa "ei taksiin" ja ajaa silläkin autolla jos kuskilla kuitenkin on lupa? Ja kääntäen että taksiksi rekatulla autolla jossa on juusto katolla mutta sitä ajaa/siirtää joku muu kuin taksiluvallinen henkilö niin ei saisi ajaa...

    Eli jos taksilupa on yrityksellä niin saako sen juustotetuilla autoilla ajaa kaikki pitkin bussikaistaa riippumatta onko kuskilla tutkintoa taskussa?
    Ja vastavasti jos lupa on yksityisellä niin voiko se laittaa juuston minkätahansa auton katolle ja huristella menemään?

    Näissä caseissa kyydissä ei luonnollisesti olisi asiakasta kun sellaista ei saisi kuskata.

    PS. taksilupaa ei vissiin enää ole kun googlasin vaan se on nykyään ilmeisesti taksiliikennelupa...
     
  49. joo22

    joo22

    Viestejä:
    143
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Valvotaanko hesan taksikaistoilla ajavien autojen lupia jotenkin? Jos asuisin hesassa niin varmaan heittäisin juuston katolle ja pääsisin aina nopeammin ruuhkissa. Varmaan tätä jotkut harrastaneetkin jo? Paras olisi sellainen napista piiloon menevä juusto.

    Itseasiassa pöndelläkin voisi samaa kokeilla niin saisi kaahailla miten huvittaa ja oikoa pyöräteitäpitkin. En ole koskaan kuullut, että kytät olisivat puuttuuneet taksareiden kaahailuun. Puhallusratsiastakin olen ainakin kerran nähnyt kun viitotaan vaan ohi.
     
  50. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    255
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Kuule "joo22", kyllä ne poliisit puuttuu ihan samallain taksien perseilyyn kuin muidenkin.