Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Kyllä niiltä ulkomaalaistakseiltakin Tukholmassa voi ensin kysyä hintaa kohteeseen, mutta kalliimmaksi se varmasti tulee kuin Uber, ettei siinä mielessä kannata.
Ei vaan olisi ollut välttämättä käsitystä "oikeasta" hinnasta. Toki olisi voinut ensin katsoa uberista ja sitten ottaa taksin jos lupautuu suunnilleen samalla hinnalla.

Lisäksi uberissa on ehkä pienempi pelko että kuski tuleekin toisiin ajatuksiin kesken ajon että pitäisikin maksaa enemmän, kun maksu ei edes tapahdu käteisellä tai edes kortilla vaan äpin kautta. Käsitin että uberinkin tapauksessa matkan hinta saattaa joissain erikoistapauksissa muuttua, mutta ehkä kuski ei sitä kuitenkaan päätä.
 
Itsellä myös hyviä kokemuksia Uberista ja varsinkin Boltista ulkomailla (Suomessa viime vuosina en oikeastaan olekaan käyttänyt taksia). Taksit jotka vuosia kusettaa asiakkaita saavat jatkossa vähemmän kyytejä..ehkäpä voisi sanoa että oikeutetusti?

On mielenkiintoista että Uber ja Bolt tekivät ja tekevät isoa rahaa ja ovat rynnänneet markkinoille todella vahvasti. Valtiovetoinen taksiuudistus taas on saanut aikaan lähinnä palvelun heikkenemistä ja sitä että taksia ei käytetä. Ei siis tietenkään noin yksioikoista, kyllä käsittääkseni taksiuudistuksella on ollut puolensa ja toisaalta Uber/Bolt ei ole mitään kultakaivoksia kuskeille. Joka tapauksessa ihmettelen vaan taksiuudistusta että miksi puolivalmis ratkaisu otettiin käyttöön?
 
Itsellä myös hyviä kokemuksia Uberista ja varsinkin Boltista ulkomailla (Suomessa viime vuosina en oikeastaan olekaan käyttänyt taksia). Taksit jotka vuosia kusettaa asiakkaita saavat jatkossa vähemmän kyytejä..ehkäpä voisi sanoa että oikeutetusti?

On mielenkiintoista että Uber ja Bolt tekivät ja tekevät isoa rahaa ja ovat rynnänneet markkinoille todella vahvasti. Valtiovetoinen taksiuudistus taas on saanut aikaan lähinnä palvelun heikkenemistä ja sitä että taksia ei käytetä. Ei siis tietenkään noin yksioikoista, kyllä käsittääkseni taksiuudistuksella on ollut puolensa ja toisaalta Uber/Bolt ei ole mitään kultakaivoksia kuskeille. Joka tapauksessa ihmettelen vaan taksiuudistusta että miksi puolivalmis ratkaisu otettiin käyttöön?
Taksiuudistus eli alan vapautus aiheutti omia ongelmiaan väärinkäyttömahdollisuuksia myöten, mutta ehkä voisi sanoa että markkinat korjasivat tai korjaavat itsensä, esim. Uberin ja Boltin kaltaisilla uusilla taksipalveluilla missä ei tarvitse niin pelätä kusetusta ja raiskausta.

En myöskään ole päässyt todistamaan Uber-kuskien tappelua toistensa kanssa, esim. että samalle asiakkaalle olisi tullut kaksi tai useampi uber-kuski jotka olisivat alkaneet nujakoimaan. Aiemmin mainitulla Ruotsinmatkalla siinä taksijonossa jonka ohitin mennessäni odottamaan uber-kyytiämme, oli jo joitain nujakan poikasta kun isompi seurue otti jonon viimeisenä olleen pakettiautotaksin. Ilmeisesti jonossa olisi ollut aiemmin toinenkin tarpeeksi tiilava auto
 
Torstaina työpäivän jälkeen pitäisi viedä auto korjaamolle vian hakua varten. Auto jää sinne ainakin seuraavalle päivälle asti. Kotiin pitäisi mennä julkisilla tai halvalla taksikyydillä. Rekisteröin tonne Uberille ja uusille asiakkaille matkasta vähennetään 10eur eli se tekisi sitten noin 10eur itselleni maksettavaksi. Muutaman euron kalliimpi kuin bussilla.
Miten nämä mobiilisovelluksella tilaus toimii? Tilaan kyydin, auto tulee sovittuun paikkaan hakee, hyppään kyytiin, kuski kattoo puhelimesta mihin mennään, ajaa sinne määränpäähän ja minä siellä sitten kiitän ja hyppään kyydistä pois, that's all?
 
Ideaali tilanteessa juuri näin tapahtuu kuten kuvailit. Huonolla tuurilla kyyti ei tule, tulee myöhässä, vie sinut jonnekin muualle ja vielä huonommassa (riippuu henkilöstä) saa pyllynsä kipeäksi :)

Edit. Bolt/yber kokemukset on itselläni toiminut aina ja ajallaan.
 
Miten nämä mobiilisovelluksella tilaus toimii? Tilaan kyydin, auto tulee sovittuun paikkaan hakee, hyppään kyytiin, kuski kattoo puhelimesta mihin mennään, ajaa sinne määränpäähän ja minä siellä sitten kiitän ja hyppään kyydistä pois, that's all?
Juuri noin. Pankkikortti pitää rekisteröidä myös uberin sovellukseen ja rahat lähtee kortilta lopussa automaattisesti.
 
Paras juttu Uberissa on, että matkan jälkeen matkustaja arvioi kuljettajan ja kuljettaja matkustajan. Muutama surkea palaute ja sut suljetaan ulos palvelusta.

Saksassa mulle tuli vastaan Uber-koijari, joka otti tilauksen, mutta ei koskaan tullut paikalle. Ei liikkunut varmaan edes kotoota (näin kartalta kokoajan missä kykkii) ja lähetti vain viestiä, että minun pitäisi perua tilaus, kun ei hän pääse paikalle. En tietenkään perunut, koska olisin joutunut maksamaan sopimussakkoa ja jos koijari olisi perunut hänelle olisi tullut merkintä profiiliin. Väsytystaistelua kesti pari tuntia ja ehdin Uberin raportointia kuljettajasta kirjoittelemaan useamman. Reklamaatiotahan ei voi kesken "matkan" tehdä. Väliin sanottakoon, että pääsin määränpäähäni kaverin tilaamalla Uberillä, joten aikaa oli pelata ja koijari oli myös sidottu leikkiin. Lopulta koijari joutui hyppäämään autoonsa ja ajamaan noutopaikalle missä odotteli, kunnes pystyi perumaan ajon kun "en ollutkaan paikalla". Sen jälkeen reklamaation pariin. Uber hyvitti veloitetun "sopimussakon" takaisin muutamassa tunnissa. Koijari tuskin sai korvausta kolmen tunnin peeloilustaan. Hyvin toimi systeemi, joskin aika työläs projekti.
 
Kyllähän Uber ja Bolt on laskenut taksimatkan hintaa.
Onhan ne. Niin alas, ettei niillä hinnoilla mitä yrittäjälle jää pysy auto liikkeellä. Tai just saattaa pysyä mutta semmosia pikkujuttuja saattaa jäädä väliin kuin kuskille palkka, autolle vakuutus, valtiolle alv ja muut verot ja ehkä pikku korjausvelkaakin saattaa kertyä autolle. Onnea vaan jos sattuu kolisemaan ja päädyt kyytiläisenä sairaalaan.
 
Onhan ne. Niin alas, ettei niillä hinnoilla mitä yrittäjälle jää pysy auto liikkeellä. Tai just saattaa pysyä mutta semmosia pikkujuttuja saattaa jäädä väliin kuin kuskille palkka, autolle vakuutus, valtiolle alv ja muut verot ja ehkä pikku korjausvelkaakin saattaa kertyä autolle. Onnea vaan jos sattuu kolisemaan ja päädyt kyytiläisenä sairaalaan.

Mutta eihän se noin mene. Ei niillä kaikkien mainostamilla minimihinnoilla koko ajan ajeta. Silloin kun on kiirettä on hintakin korkeampi, itsellä sama matka arkena päiväaikaan ollut jopa tuplat samalta matkalta ja vastaavalla autolla.
Ja muuna aikana on silti parempi pitää auto ja kuski liikkeellä pienelläkin korvauksella, koska kaikki on kotiinpäin.

Jatkan sitä, mitä olen aiemminkin sanonut. Bernerin taksiuudistus on ollut mahtava. Asiakaspalvelu on parantunut merkittävästi, ei enää tympeitä ja yrmeitä taksikuskeja, jotka vihaavat töitään ja asiakkaita, tilalla on avuliaita ja kohteliaita maahanmuuttajia (ja toki kantiksiakin).
Uberin (ja muiden) kautta voi olla varma, että ei kuseteta. Hinta on sovittu etukäteen. Aiemmin taksimafian kuski on mm. yrittänyt periä tavarankuljetusmaksua matkustajan matkatavaroista (ja onnistunut, koska mitäs teet maksutilanteessa).
Taksien saatavuus on ihan omaa luokkaansa. Aiemmin esim. jouluaattona sai ihan turhaan tilailla taksia (ja etukäteen ei voinut varata), nyt sen saa varmasti.

Ja ne hinnat! Parhaimmillaan alustataksit kilpailevat hinnoilla jopa (tuetun) joukkoliikenteen kanssa, etenkin jos matkustajia on kyydissä enemmän kuin yksi.

Ja tätä ollaan tuhoamassa. Wanhan ajan taksi-isännillä on näemmä hyvät lobbarit tällä kertaa.

Ja kohta joku sanoo, että syrjäkylillä ei toimi. Julistan, että antakaa vielä vähän aikaa, niin toimii, kunhan vaan talikkoon nojailijat tajuavat lisätienestin mahdollisuuden tarpeeksi suuressa määrin. Nimenomaan syrjäkylillä tämän (pitäisi) lisätä tarjontaa, koska lähes kuka vain voi ajaa Bolttia tai Uberia. Esteenä tähän taitaa olla vanhan ajan taksi-isäntien kilta, joka suojelee läänitystään keinoilla millä hyvänsä.
 
Mutta eihän se noin mene. Ei niillä kaikkien mainostamilla minimihinnoilla koko ajan ajeta. Silloin kun on kiirettä on hintakin korkeampi, itsellä sama matka arkena päiväaikaan ollut jopa tuplat samalta matkalta ja vastaavalla autolla.
Ja muuna aikana on silti parempi pitää auto ja kuski liikkeellä pienelläkin korvauksella, koska kaikki on kotiinpäin.

Jatkan sitä, mitä olen aiemminkin sanonut. Bernerin taksiuudistus on ollut mahtava. Asiakaspalvelu on parantunut merkittävästi, ei enää tympeitä ja yrmeitä taksikuskeja, jotka vihaavat töitään ja asiakkaita, tilalla on avuliaita ja kohteliaita maahanmuuttajia (ja toki kantiksiakin).
Uberin (ja muiden) kautta voi olla varma, että ei kuseteta. Hinta on sovittu etukäteen. Aiemmin taksimafian kuski on mm. yrittänyt periä tavarankuljetusmaksua matkustajan matkatavaroista (ja onnistunut, koska mitäs teet maksutilanteessa).
Taksien saatavuus on ihan omaa luokkaansa. Aiemmin esim. jouluaattona sai ihan turhaan tilailla taksia (ja etukäteen ei voinut varata), nyt sen saa varmasti.

Ja ne hinnat! Parhaimmillaan alustataksit kilpailevat hinnoilla jopa (tuetun) joukkoliikenteen kanssa, etenkin jos matkustajia on kyydissä enemmän kuin yksi.

Ja tätä ollaan tuhoamassa. Wanhan ajan taksi-isännillä on näemmä hyvät lobbarit tällä kertaa.

Ja kohta joku sanoo, että syrjäkylillä ei toimi. Julistan, että antakaa vielä vähän aikaa, niin toimii, kunhan vaan talikkoon nojailijat tajuavat lisätienestin mahdollisuuden tarpeeksi suuressa määrin. Nimenomaan syrjäkylillä tämän (pitäisi) lisätä tarjontaa, koska lähes kuka vain voi ajaa Bolttia tai Uberia. Esteenä tähän taitaa olla vanhan ajan taksi-isäntien kilta, joka suojelee läänitystään keinoilla millä hyvänsä.
Ja sitten ne varjopuolet niissä sun ihanissa matuissa. Taksi kuskien tekemät raiskaukset 20 kertaistunut ja lasten seksuaaliset hyväksikäytöt 50 kertaistunut. Ei paljon innosta boltit ja uberit naisia jos kaupanpäälle saat parrua perseeseen.
 
Mutta eihän se noin mene. Ei niillä kaikkien mainostamilla minimihinnoilla koko ajan ajeta. Silloin kun on kiirettä on hintakin korkeampi, itsellä sama matka arkena päiväaikaan ollut jopa tuplat samalta matkalta ja vastaavalla autolla.
Ja muuna aikana on silti parempi pitää auto ja kuski liikkeellä pienelläkin korvauksella, koska kaikki on kotiinpäin.

Jatkan sitä, mitä olen aiemminkin sanonut. Bernerin taksiuudistus on ollut mahtava. Asiakaspalvelu on parantunut merkittävästi, ei enää tympeitä ja yrmeitä taksikuskeja, jotka vihaavat töitään ja asiakkaita, tilalla on avuliaita ja kohteliaita maahanmuuttajia (ja toki kantiksiakin).
Uberin (ja muiden) kautta voi olla varma, että ei kuseteta. Hinta on sovittu etukäteen. Aiemmin taksimafian kuski on mm. yrittänyt periä tavarankuljetusmaksua matkustajan matkatavaroista (ja onnistunut, koska mitäs teet maksutilanteessa).
Taksien saatavuus on ihan omaa luokkaansa. Aiemmin esim. jouluaattona sai ihan turhaan tilailla taksia (ja etukäteen ei voinut varata), nyt sen saa varmasti.

Ja ne hinnat! Parhaimmillaan alustataksit kilpailevat hinnoilla jopa (tuetun) joukkoliikenteen kanssa, etenkin jos matkustajia on kyydissä enemmän kuin yksi.

Ja tätä ollaan tuhoamassa. Wanhan ajan taksi-isännillä on näemmä hyvät lobbarit tällä kertaa.

Ja kohta joku sanoo, että syrjäkylillä ei toimi. Julistan, että antakaa vielä vähän aikaa, niin toimii, kunhan vaan talikkoon nojailijat tajuavat lisätienestin mahdollisuuden tarpeeksi suuressa määrin. Nimenomaan syrjäkylillä tämän (pitäisi) lisätä tarjontaa, koska lähes kuka vain voi ajaa Bolttia tai Uberia. Esteenä tähän taitaa olla vanhan ajan taksi-isäntien kilta, joka suojelee läänitystään keinoilla millä hyvänsä.
Pienillä hinnoilla ja isoilla komissioilla ajetaan kuitenkin niin paljon ettei siitä jää autolle paljon paskaakaan. Sanon tarkoituksella "autolle", sillä kuski ei ole aina omistaja vaan joskus se voi olla vuokrakuli, joka maksaa auton omistajalle vuokrana puolet tienestistään ja polttoaineet päälle. Ainoat, jotka tällä hetkellä uberilla ja boltilla pääkaupunkiseudulla tienaavat ovat nuo kaksi firmaa, siis uber ja bolt.

Mieti itse niitä hintoja, joista puhut. Kauanko matka kestää ajallisesti ja paljonko tulee matkaa? Laske pois alv, komissio ja auton kulut, näihin löytyy numeroita netistä. Vähennä jäljelle jäävästä verot ja muut palkan sivukulut. Riittäisikö itsellesi se tuntipalkka, mikä jää? Muista vielä että tästä maksetaan myös firman muut kulut, kuten kirjanpitäjä, vakuutukset jne. Montako tuntia kuukaudessa pitää ajaa että voi maksaa vuokran ja ruoan, näiden kahden pitäisi olla mielestäni aivan ehdoton minimi mitä kuukauden palkalla pitäisi saada?

Edit: ja hinnan sopimisen käyttäminen argumenttina on ihan yhtä paljonpuuta heinää kuin se Bernerin käyttämä argumentti lennosta otetuista takseista. Ainahan sen on voinut sopia, ja jos ei kelpaa niin mittarilla. Samoin kuten ainahan taksin on saanut lennosta.

Ja lisäksi, on uudistuksessa hyvääkin. Mutta ongelma on tällä hetkellä polkuhinnoittelu kusettajien lisäksi. Kun hintoja polkemalla (osin subventoimalla, osin repimällä raha suorittavan portaan selkänahasta) saadaan alalta pois ne jotka eivät suostu ajamaan tappiolla niin mitäs luulet hinnoille tapahtuvan? Vinkki: eivät ne ainakaan laske.

Eikä se Peräsuolijoen Pena ala ajaa boltia eikä uberia kun pitäisi hankkia ajolupa, maksaa vakuutukset ja katsastaa se kasarikorolla joka vuosi ja vielä alkaa pitää kirjanpitoakin että voisi viikonloppuna nakata laillisesti naapurin Arskan naurettavaan hintaan baariin tai toisen naapurin kirkolle kauppaan. Ja vielä unohtui se liikenneluvan hankkiminen, johon täytyy käydä vähän maksullista koulutustakin.
 
Viimeksi muokattu:
Boltti vetelee päältäjaoin 25% provikkaa eikä Uber kaukana ole, ei niiden huolena ole, että elääkö sillä samoin kuin Woltit, Foodorat jne...

Hommahan perustuu ihan täysin siihen, että aina löytyy joku toinen laskutaidoton hölmö joka tekee muutaman kuukauden, vuoden kunnes korvien välissä kipinöi ja havahtuu käytettyyn aikaan // saatuun tuloon ja nostaa kädet pystyyn. Asiakkaille se vaan puolestaan on kivaa kun femmalla pääsee vaivattomammin kuin dösällä. Ei se kestä, mutta väliäkö sillä, samoin kuin SDP ja Suomen talous; antaa mennä vaan ja kävellään loppumatka.
 
Boltti vetelee päältäjaoin 25% provikkaa eikä Uber kaukana ole, ei niiden huolena ole, että elääkö sillä samoin kuin Woltit, Foodorat jne...

Hommahan perustuu ihan täysin siihen, että aina löytyy joku toinen laskutaidoton hölmö joka tekee muutaman kuukauden, vuoden kunnes korvien välissä kipinöi ja havahtuu käytettyyn aikaan // saatuun tuloon ja nostaa kädet pystyyn. Asiakkaille se vaan puolestaan on kivaa kun femmalla pääsee vaivattomammin kuin dösällä. Ei se kestä, mutta väliäkö sillä, samoin kuin SDP ja Suomen talous; antaa mennä vaan ja kävellään loppumatka.
Taisi olla boltin provikka 35 pinnaa pääkaupunkiseudulla. Laskivat asiakashintoja niin täytyyhän se nyt jotenkin kompensoida ettei firman tulot laske.

E: Niitä hyväuskoisia laskutaidottomia hölmöjä löytyy koska niistä suuri osa on sellaisia, jotka muuttavat auton nimellisen kassavirran plussapuolen suoraan kotimaansa bantuiksi tai lasihelmiksi ja ajattelevat että kultakaivos, tällä elää koko kylä kotipuolessa. Joo, niin eläisi, mutta se miinuspuoli unohtuu. Se ei ole sekään ihan niin pieni kuin kotikylässä olisi.
 
Hetkeen ei ole tullut taas taksia käytettyä, mutta viimeksi käytetyn Menevä taksikuskin osaamisen laatu oli korkealla. Tuli epäusko koko alaa kohtaan:
1. Kielellisiä ongelmia kirjoittaa oikea osoite.
2. Navin ääniohjaukset jumalattoman kovalla, nooh antaa olla jos perille pääsee.
3. Ajaminen hyvin epävarmaa ja sähläävää, 500m ajamisen jälkeen kuski kertoo eilen saaneensa ajokortin
4. Lähes perillä joudun puuttumaan ajamiseen, meinaa ajaa risteyksen ohi ja lopulta ajaa liikenteenjakajan väärältä puolelta

Onneksi ei ollut kuin 3 km ja ajonopeudet suhteellisen matalia. Muuten olisi pelottanut liikaa. Ihmetyttää vain, että taksifirmatkin palkkaavat täysin ajokokemattomia kuskeja. Ei taida nykyään olla firmojen sisäisiä ajokouluttajia jotka käy istumassa uusien kuljettajien kyydissä ja varmistamassa perustaitojen osaamisen.

Uberia ja Bolttia en ole ikinä käyttänyt ja pistää vain miettimään kuinka huonoja kuskeja sieltä voi sit löytyä. :)
 
Uber ja vastaavat ovat pelastus monessa maailmankolkassa kun ei joudu kusetetuksi ja muutenkin helpompaa sopia matka etukäteen. Jos se toimii muualla niin miksi täällä Suomessa tämäkään ei muka toimisi. Kyllähän nuo yritykset kyykyttää kuskeja ja se on valiltattavaa. Vanhaan aikaan taas et käytännössä ikinä saanut kyytiä halvemmalla vaan mentiin aina taksan maksimin mukaan jonka laki oli rajannut. Monilla alueilla ei saatu uusia taksilupiakaan joten käytännössä heillä oli monopoli. Nämä uudet ongelmat toki olisi hyvä ratkaista ihan kuskien vuoksi, mutta en todellakaan kaipaa siihen vanhaan monopoliin.
 
Kovasti huudellaan, ettei alustafirmat maksele korvauksia tarpeeksi. Väite on oikea mutta pitää huomioida, että suurin osa kuskeista ovat ulkomaalaisia. Ihan niin tyhmiä eivät ole, että tekisivät tollaista työtä puoli-ilmaiseksi. Porukka vuokraa yhteiskämppän johon siirtävät kirjojaan ja kotiväki sitten jää sinne oikeaan asuntoon. Emäntä voi hakea kelalta kaikenmaailman tuet ja perhe voi elää kohtuullista elämäntapaa kotimaan lomailuineen
 
Torstaina työpäivän jälkeen pitäisi viedä auto korjaamolle vian hakua varten. Auto jää sinne ainakin seuraavalle päivälle asti. Kotiin pitäisi mennä julkisilla tai halvalla taksikyydillä. Rekisteröin tonne Uberille ja uusille asiakkaille matkasta vähennetään 10eur eli se tekisi sitten noin 10eur itselleni maksettavaksi. Muutaman euron kalliimpi kuin bussilla.
Miten nämä mobiilisovelluksella tilaus toimii? Tilaan kyydin, auto tulee sovittuun paikkaan hakee, hyppään kyytiin, kuski kattoo puhelimesta mihin mennään, ajaa sinne määränpäähän ja minä siellä sitten kiitän ja hyppään kyydistä pois, that's all?
Peukku uberille, kunhan on taajamassa missä uber toimii. Esim. tilasin joskus uberin Vantaalta Porvoon maalaiskuntaan, mutta takaisin en uberilla enää ainakaan silloin päässyt koska sitä ei saanut tilattua "maaseudulle", joten piti paluumatkalle tilata kalliimpi taksi. Tosin käsittääkseni Uber laajensi jossain vaiheessa toiminta-alueitaan (siis niitä lähtöpaikkoja, kyllä uber aina on suostunut minne tahansa hevon korpeen sinut viemään, mutta sieltä hakeminen on toinen juttu...).

Uberia olen käyttänyt sekä Suomessa että Ruotsissa, Ruotsissakin sain helposti sillä tilattua halvan ison taksin johon mahtui viisi matkustajaa, ja taksi tuli GPS:n avulla just sen pikkutien varteen missä olin odottelemassa, ei tarvinnut edes tietää osoitetta, kuski näki omasta äpistään missä olin (kun olin sallinut sen uber-sovelluksessa) ja minä näin missä hän tulee.
 
Kovasti huudellaan, ettei alustafirmat maksele korvauksia tarpeeksi.
Olen monesti miettinytkin paljonko normi uber-kuski ansaitsee viikossa tai kuukaudessa, vai onko se "ei voi tietää", joinakin kuukausina tule viisitonnia ja toisina kaksi kymppiä? Sanotaan vaikka normi pääkaupunkiseudulla suhaava uberi.

Ja paljonko ns. oikeat taksit sitten ansaitsevat? Minun mielestäni hekin aina valittavat ettei jää mitään käteen ja päivän ajojen saldoksi jäi käteen 4 euroa tms.
 
Kovasti huudellaan, ettei alustafirmat maksele korvauksia tarpeeksi. Väite on oikea mutta pitää huomioida, että suurin osa kuskeista ovat ulkomaalaisia. Ihan niin tyhmiä eivät ole, että tekisivät tollaista työtä puoli-ilmaiseksi. Porukka vuokraa yhteiskämppän johon siirtävät kirjojaan ja kotiväki sitten jää sinne oikeaan asuntoon. Emäntä voi hakea kelalta kaikenmaailman tuet ja perhe voi elää kohtuullista elämäntapaa kotimaan lomailuineen
Kysehän on siitä, että jotain hommia pitää tehdä, ja jos ei muuta saa, niin vaihtoehdot ovat lähinnä taksikuskina tai Wolt-lähettinä toimiminen, kun niihin on helpointa päästä.
 
Kovasti huudellaan, ettei alustafirmat maksele korvauksia tarpeeksi. Väite on oikea mutta pitää huomioida, että suurin osa kuskeista ovat ulkomaalaisia. Ihan niin tyhmiä eivät ole, että tekisivät tollaista työtä puoli-ilmaiseksi. Porukka vuokraa yhteiskämppän johon siirtävät kirjojaan ja kotiväki sitten jää sinne oikeaan asuntoon. Emäntä voi hakea kelalta kaikenmaailman tuet ja perhe voi elää kohtuullista elämäntapaa kotimaan lomailuineen
Tämähän on juuri se taksiuudistuksella ja wolt-alustataloudella haettu kaava. Maahan tarvitaan kouluttamatonta työvoimapoolia, jotta saadaan rakenneltua tällaisia korttitaloja joissa kierron kautta - työntekijää riistämällä - valtio maksaa suuryrityksen voittoja.
 
Ajaminen hyvin epävarmaa ja sähläävää, 500m ajamisen jälkeen kuski kertoo eilen saaneensa ajokortin
No tämähän on suorastaan lainvastaista. Eihän sillä voinut olla edes taksinkuljettajan ajolupaa. Sen voi saada vasta kun on ollut kortti vähintään vuoden. Katso kuitista mikä firma ja vasikoi se niin saadaan yksi tuhertaja pois liikenteestä.
 
No tämähän on suorastaan lainvastaista. Eihän sillä voinut olla edes taksinkuljettajan ajolupaa. Sen voi saada vasta kun on ollut kortti vähintään vuoden. Katso kuitista mikä firma ja vasikoi se niin saadaan yksi tuhertaja pois liikenteestä.
Jospas on saanut ajokortin, jossa onkin lisää kirjaimia, D1 esimerkiksi.
 
Olen monesti miettinytkin paljonko normi uber-kuski ansaitsee viikossa tai kuukaudessa, vai onko se "ei voi tietää", joinakin kuukausina tule viisitonnia ja toisina kaksi kymppiä? Sanotaan vaikka normi pääkaupunkiseudulla suhaava uberi.

Ja paljonko ns. oikeat taksit sitten ansaitsevat? Minun mielestäni hekin aina valittavat ettei jää mitään käteen ja päivän ajojen saldoksi jäi käteen 4 euroa tms.
Tässähän on käynyt niin että halpojen hintojen perässä juostessaan ihmiset ovat jättäneet ne perinteiset vähemmälle käytölle joten eipä niissäkään juuri mitään tienaa. Alustataksilla ja halvalla hinnalla ainoa joka tienaa on se alustafirma ja lyhyellä tähtäimellä asiakas jos hyväksyy mahdollisen julkisuudessakin esiteltyjen riskien realisoitumisen juuri omalla kohdalla.

Edit: katsele vaikka facebookista uber- ja bolt-kuskien ryhmiä. Siellä keskustelu käy kuumana.
 
Uberia tulee suosittua eikä ole siitä huonoja kokemuksia. Appsista saa valita haluaako puhua, ei puhua vai ihan sama. Tällä keinoin jos on moottoriturpa tai introvertti niin kuski tietää käyttäytyä.

Joillain lentokentillä uberia myös käyttänyt(las vegas, dallas, washington dc). Toimii todella hyvin ja lyhyt odotusaika. Hinnan tietää etukäteen. Viimeksi kun las vegasissa käytin tavallista taksia niin maksoi tuplat versus uber, ei kelvannut kortti maksamiseen ja kuski yritti ukottaa ajamalla pidemmän reitin. Joutu sanomaan, että eikö se tosta rampista olis ollut lyhyin matka,... Uberin kanssa sekä asiakkaan että kuskin etu että matka hoituu jouhevasti ilman lisälenkkejä.

Viimeksi kun juttelin uber-kuskin kanssa tuloista niin meinas että sille jää about 1/4 osa matkan hinnasta. Hyvin vähän... tipit lienee aika tärkeä juttu osa tienestiä uber-kuskeille. Voi olla, että kuskille jäävä osuus vaihtelee maittain/ajoittain/... en tiedä.

Tykännyt myös siitä, että uberin voi tilata etukäteen. Monesti lentoja aamusta niin edellisenä päivänä varaa uberin. Yksi ongelma vähemmän mietittäväksi kun asiat on etukäteen laitettu kuosiin.
 
Viimeksi muokattu:
No tämähän on suorastaan lainvastaista. Eihän sillä voinut olla edes taksinkuljettajan ajolupaa. Sen voi saada vasta kun on ollut kortti vähintään vuoden. Katso kuitista mikä firma ja vasikoi se niin saadaan yksi tuhertaja pois liikenteestä.
Olisi pitänyt tajuta tämä vuoden voimassaolo aikaisemmi ja muutenkin tajuta tehdä ilmianto. Ajattelin taksialan olevan jo täysin villi länsi koulutuspakon poistumisen jälkeen niin ei näe vaivaa jos ajolupa kerran on myönnetty. En ollut itse maksaja ja aikaakin mennyt jo lähemmäksi 2kk niin antaa olla.

Jospas on saanut ajokortin, jossa onkin lisää kirjaimia, D1 esimerkiksi.
Ajosta päätellen oli selvä B-kortti, mutta nyt tarkemmin miettien hyvin mahdollista, että kyseessä kielimuuri ja saattoi tarkoittaa ensimmäistä ajopäivää taksikuskina. Taksinkuljettajan ajoluvassa on tosiaan vaatimus B-kortin vuoden voimassaolosta ja taksinkuljettajan monivalintakoe. Luulisi isompien taksifirmojen olevan sen verran varovaisia, että tarkistavat nämä asiat kuntoon.

Jos taksifirma ei sisäisesti tarkista kuskiensa ajotaitoa, niin käytännössä kuka tahansa vuosi sitten autokoulusta valmistunut voi aloittaa taksikuskina ilman, että olisi autokoulun jälkeen ajanut metriäkään autoa. Epävarma kuski, joka päässyt hilkulla inssin läpi + pitkä tauko ajamisesta + aamun ensimmäisistä asiakkaista tuleva jännitys voi taatusti olla syy miksi asiakaskin pelkää kyydissä vaikka luvat sinällään kunnossa.

 
Tossa aiemmin jo kerroin niin tänään tuli eka kertaa tilattua taksi ns.alustatalouden taksifirmalta eli Uberilta. Kyydin tilaaminen sovelluksen kautta oli erittäin helppoa ja itse kyyti meni todella nätisti. Ajon aikana kuskin(irakilainen) kanssa juteltiin niitä&näitä ja rehellisesti kertoi, että tulot tietysti riippuu ajokeikoista mutta kyllä kuukausituloilla pärjää hyvin. Kyseinen auto on yhteisomistuksessa maanmiehensä kanssa eli ajelevat sillä vuorotellen. Oli ennen maalarina mutta firma(ei hänen) meni nurin niin päätyi sitten tälle takisalalle, ja itse asiassa tulot nyt paremmat kuin silloin maalarina.
Hinta oli 19km matkalle uuden asiakkaan alennuksella vähän yli 10eur. Ei paha hinta ruuhkaisessa kehä kolmosen ajossa.
 
tarkemmin miettien hyvin mahdollista, että kyseessä kielimuuri ja saattoi tarkoittaa ensimmäistä ajopäivää taksikuskina
Voisi myös hyvinkin olla, että kielitaidoton kuski tarkoitti saaneensa ajoluvan edellisenä päivänä. Muovikortti sekin on jo pitkään ollut, ja jotkut - eivät niinkään alan ammattilaiset - puhuvat "taksikortista".

Ei taida nykyään olla firmojen sisäisiä ajokouluttajia jotka käy istumassa uusien kuljettajien kyydissä ja varmistamassa perustaitojen osaamisen.
Sanoisin että paremminkin tuohon suuntaan on siirrytty, mutta mikään yleinen normihan se ei ole. Ennen tuollaiseen ei oikein nähty - tai edes ollut - tarvetta. Välitysyhtiöt tiesivät että taksi-isännät pääosin osaavat hiukan katsoa kenelle luovuttavat autonsa, koska yrittäjät olivat vanhassa järjestelmässä käytännössä kaikki hankkineet kokemusta kuljettajan roolissa.

Nykyään nämä isot yhtiöt ovat entisten toimintojensa lisäksi aiempaa enemmän myös oman brändinsä haltijoita joilla on(pitäisi olla) suoraan intressinä tarkemmin ennakkotarkastaa uusia kuljettajia, ja tälle on myös ilmeistä tarvetta ymmärrettävistä syistä. Basaariuudistuksen jälkeen ne isännät itse saattavat olla täysin kokemattomia ja heidän kuskeinaan toimivat "serkut" vaikka kortittomia tai etsintäkuulutettuja ja kaverin ajoluvalla liikenteessä.

Ajon aikana kuskin(irakilainen) kanssa juteltiin niitä&näitä ja rehellisesti kertoi, että tulot tietysti riippuu ajokeikoista mutta kyllä kuukausituloilla pärjää hyvin. Kyseinen auto on yhteisomistuksessa maanmiehensä kanssa eli ajelevat sillä vuorotellen. Oli ennen maalarina mutta firma(ei hänen) meni nurin niin päätyi sitten tälle takisalalle, ja itse asiassa tulot nyt paremmat kuin silloin maalarina.
Näihin juttuihin kannattaa suhtautua tietyllä varauksella. Enemmän kuin yksittäistapauksissa on käynyt niin, että joku pässinpää luulee yritystoiminnan kohtalaisesti kannattavan kunnes tulee joku yllätys jonka ei pitäisi mitenkään päin voida yllättää. Vaikka alvi pitäisi maksaa. "Mitä, mikä se on?" Tai rahoituskausi päättyy ja siihen saakka on vältytty ymmärtämästä, mikä on "suurempi viimeinen erä". Joo, periaatteessa ammattiautojen rahoitukset ovat vähän erilaisia kuin kuluttajien, mutta eiköhän joku irakilainen uberkuski lähtökohtaisesti aja yksityiskäyttöön rekisteröidyllä autolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 198
Viestejä
4 925 126
Jäsenet
79 330
Uusin jäsen
stosaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom