Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Kannattaa tutustua aiheeseen tarkemmin ennenkuin hyppää ratsun selkään peitsi tanassa vääryyttä päin. ;)

Liikenteen ALV on 10. Kokonaissummasta á matka Yyber nappaa 25 prossaa omaa välityspalkkiotaan. Tästä välityspalkkion osuudesta menee 25,5% kuljettajan osuudesta maksettavaksi käänteinen ALV.

Suomi on kallis maa elää ja yrittää, Bankokin tulot ja Helsingin menot ei toimi edes paperilla. Loppujen lopuksi huomaa olevansa alustatalouden hölmönä pelinappulana kolikkojen korvaussummalla kuten muutkin kaltaisensa ympäri maailmaa ovat alkaneet heräilemään. :comp:
 
Kyllähän minä määränpään tiedän, en kyllä ole antamassa omaa mobiililaitetta jollekin random-tyypille kouraan. Kas kun et ehdota että hyppäisin vielä itse kuskiksi. Sitä varten minä taksia olen käyttänyt ettei tarvitse itse ajaa, toki välillä olisi ollut helpompi ottaa vuokra-auto ja ajella itse.

Itse ainakin oletan että kun käytän taksia niin sanon vain määränpään ja kuski hoitaa minut siihen osoitteeseen ilman mitään pelleilyjä. Jos itse joutuu olemaan navigaattorina / kartanlukijana niin hinta pitäisi kyllä sitten olla vieläkin alhaisempi. Itse ainakin olen mieltänyt että taksin hinta koostuu siitä koko kokonaisuudesta eli se on palvelu jonka avulla voin siirtyä vaivattomasti paikasta toiseen niin että itse ei tarvitse kuin olla kyydissä. Näin se ennen olikin, ei tarvinnut kuin lähtiessä kertoa minne mennään ja aina pääsi perille vaikka olisi nukkunut koko matkan.

No, palvelu se on paskakin palvelu...
No en minä nyt ainakaan oleta uzbekistanissa ollessani että kuski puhuisi suomea tai englantia, mitä teet jollet osoitetta saa kommunikoitua koska et paikallista kieltä osaa? Joka kerta on perille päästy, tavalla tai toisella ja onpahan moni noista kuitenkin ollut ihan "virallinen taksi". Jos maassa toimii uber/boltti/muu appi niin matkustaminen on ihan helvetisti paljon helpompaa ilman yhteistä kieltä, kuski näkee minne mennä ajo-ohjeilla (vastaa sitä että lyöt sen oman luurin käteen jossa navi).
 
Kannattaa tutustua aiheeseen tarkemmin ennenkuin hyppää ratsun selkään peitsi tanassa vääryyttä päin. ;)

Liikenteen ALV on 10. Kokonaissummasta á matka Yyber nappaa 25 prossaa omaa välityspalkkiotaan. Tästä välityspalkkion osuudesta menee 25,5% kuljettajan osuudesta maksettavaksi käänteinen ALV.

Suomi on kallis maa elää ja yrittää, Bankokin tulot ja Helsingin menot ei toimi edes paperilla. Loppujen lopuksi huomaa olevansa alustatalouden hölmönä pelinappulana kolikkojen korvaussummalla kuten muutkin kaltaisensa ympäri maailmaa ovat alkaneet heräilemään.
:comp:
Niin eli kuten sanoin
– 25 % välityspalkkio esimerkiksi Uberille (2,13 €)
– 25,5 % käänteinen ALV edellisestä, kun palvelu ostetaan ulkomaiselta alustayhtiöltä (2,13 €)

=>
– 25 % välityspalkkio esimerkiksi Uberille (2,13 €)
– 25,5 % käänteinen ALV edellisestä, kun palvelu ostetaan ulkomaiselta alustayhtiöltä (0,43 €)


Tosin kun laskee nuo summat yhteen niin tulee reilusti yli 8,5e ja jos laskee tuolla 0,43:lla niin saadaan 8.39e eli tuo annettu laskelma lukuineen on väärin jo lähdössä. käteen jää annetuilla luvuilla (oikeaa 0,43 käytettäessä) 1,15+0,11 erotus = 1,26e (virhettä artikkelissa ~10%)...
 
No en minä nyt ainakaan oleta uzbekistanissa ollessani että kuski puhuisi suomea tai englantia, mitä teet jollet osoitetta saa kommunikoitua koska et paikallista kieltä osaa? Joka kerta on perille päästy, tavalla tai toisella ja onpahan moni noista kuitenkin ollut ihan "virallinen taksi". Jos maassa toimii uber/boltti/muu appi niin matkustaminen on ihan helvetisti paljon helpompaa ilman yhteistä kieltä, kuski näkee minne mennä ajo-ohjeilla (vastaa sitä että lyöt sen oman luurin käteen jossa navi).
No tässä ketjussa keskustellaankin Suomen taksialasta, ei mistään Uzbekistanista. Käsittääkseni Suomessa pitäisi tulla toimeen valtion virallisilla kielillä ja taksilla pitäisi päästä kulkemaan se "pihtiputaan sukkaa kutova mummokin" ilman älylaitteiden navigaattoria.
 
No tässä ketjussa keskustellaankin Suomen taksialasta, ei mistään Uzbekistanista. Käsittääkseni Suomessa pitäisi tulla toimeen valtion virallisilla kielillä ja taksilla pitäisi päästä kulkemaan se "pihtiputaan sukkaa kutova mummokin" ilman älylaitteiden navigaattoria.
Kaikissa ravintoloissa ei saa ruokaakaan enää suomeksi, toistaiseksi euroja tiskiin latomalla saa taksillakin palvelua, mutta jos sitä palvelua ei tarvitse niin mielestäni helvetin hyvä että on vaihtoja joka näkyy hinnassa.
 
Kaikissa ravintoloissa ei saa ruokaakaan enää suomeksi, toistaiseksi euroja tiskiin latomalla saa taksillakin palvelua, mutta jos sitä palvelua ei tarvitse niin mielestäni helvetin hyvä että on vaihtoja joka näkyy hinnassa.
Niin kyllä kai nyt edelleenkin voi halutessaan ottaa sen perinteisen taksifirman taksin?
 
Niin kyllä kai nyt edelleenkin voi halutessaan ottaa sen perinteisen taksifirman taksin?
Toki voi. Kuten mainittua, se on kalliimpaa kuin ennen ja osan kustannuspaineesta ovat aiheuttaneet uudistuksen mahdollistamat perseilijät.

Tai siis voi ottaa jos kulloisellakin paikkakunnalla sellaista palvelua enää on. Ja jos sen tunnistaa amatööreistä.

Ja jos sen perinteisen taksin onnistuu saamaan niin sehän on keskimäärin huonompi sekin. Kokeneissa kuljettajissa on käynyt kato. Kokeilijoiden ja kesähessujen osuus on entistä suurempi. Samoin kielitaito heikompi.
 
Tuo on kyllä mielenkiintoinen ilmiö että ennesvanhaat pääkaupunkiiseudun kantasuomalaiset taksit olivat kauheita ohittelijoita ja hurjapäitä, mutta nämä uustaksit tosiaan ajavat kuin vanhat mummot, selvää alinopeutta, arpovat kahden kaistan välillä jne.

Tuntuu olevan melkein päivittäistä että ihmettelen miksi jono menee 10-20km/h alinopeutta... jaaha jonon ekana olikin taksi. Vaikka olisi kesäkelit.

No, kai ylivarovaisuus kuitenkin on parempi kuin hurjapäisyys, sinänsä tuo muutos on ollut kuitenkin silmiinpistävää, äärilaidasta toiseen.
Ylivarovaisuudelle näyttää olevan luonnollinen syy:
Esim. Taksi Helsinki "Taksimatkan kokonaishinta muodostuu lähtömaksusta sekä kilometri- ja minuuttiveloituksesta."
Mitä enemmän matkaan kuluu aikaa, sitä enemmän kello raksuttaa minuutteja kuitille. Hintalaskurilla voi katsoa, että noin se oikeasti toimii.
 
Merkityksetöntä, ei kukaan kyki tuollakaan PK liikenteessä euron, parin takia vaikka tyyliin -20km/h alle rajoituksien. Helsingin seudulla sisäinen liikenne ottaa muutenkin aikansa jo itsessään, sillä ei linnaa rakenneta, että yrittäisi venyttää vielä ajallisella kestolla maksimiin.
 
Eikös tuo taksimaksu mennyt aikaperusteiseksi "vanhaan hyvään aikaankin" jos seistiin ruuhkassa?
 
Joo, takseilla oli erillinen "odotusmaksu", jota varsinaisen odottamisen lisäksi käytettiin kun auto oli pysähdyksissä, vaikka liikennevaloissa. Mitään jatkuvasti raksuttavaa minuuttitaksaa ei tuolloin kuitenkaan ollut.
 
Eikö tuo ole jo pitkään toiminut niin, että jatkuvasti raksuttaa sekä kilometri- että minuuttitaksa?
 
Ennen oli joko/tai ja rajanopeus oli jotain ~25km/h kun alkoi laskea aikaa matkan sijasta.

Nykyään se on sekä-että.
 
On tuossa nykyisessä veloituksessa kuitenkin vissi järki. Taksin kustannukset tulevat ajasta ja matkasta. Kuskille maksaa aika ja autolle matka.
 
Ylivarovaisuudelle näyttää olevan luonnollinen syy:
Esim. Taksi Helsinki "Taksimatkan kokonaishinta muodostuu lähtömaksusta sekä kilometri- ja minuuttiveloituksesta."
Mitä enemmän matkaan kuluu aikaa, sitä enemmän kello raksuttaa minuutteja kuitille. Hintalaskurilla voi katsoa, että noin se oikeasti toimii.
Oho! Hyvä nosto sitten. Luulin syyksi että kuskit eivät tunne seutua ja/tai näppäilevät jatkuvasti navigaattoria, tai ovat saaneet niin monta ylinopeussakkoa että pelkäävät ajaa yhtään llähellä nopeusrajoitusta, mutta että siinä voisi olla takana jotain tuollaistakin? Ikäänkuin mitä huonommin palvelet kiireistä asiakastasi, sitä parempi?

Tuosta ropisee vieläkin enemmän pisteitä Yyberille, heillä kun taksimatkan hinta ilmoitetaan jo ennenkuin tilaat taksin. Sillä ei ole merkitystä jos taksi juuttuu matkan aikana ruuhkaan tms. (tai sitten en ole lukenut sopimusta kokonaan loppuun asti, jos siellä jokin tuollainen lisälauseke vielä on).
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta ropisee vieläkin enemmän pisteitä Yyberille, heillä kun taksimatkan hinta ilmoitetaan jo ennenkuin tilaat taksin. Sillä ei ole merkitystä jos taksi juuttuu matkan aikana ruuhkaan tms.
Tuollainen palvelumalli ei ole mitenkään tuntematon oikeillakaan taksiyhtiöillä. Voi olla esimerkiksi tilaussovellus, jossa valitaan halutaanko sillä hetkellä arvottu kiinteä "uber"-hinta vai tilataanko auto mittariajoon.

Eihän tuolla määräytymisellä sitten käytännön merkitystä ole.
Millä nyt on ja ei ole käytännön merkitystä. Tällä on se vaikutus, että parinkymmenen kilometrin matka vaikkapa maaseudulla tai sisältäen moottoritieajoa on halvempi kuin saman pituinen hitaampi matka läpi ruuhkahelvetin tai edes sujuvasti pienempää väylää.

Entisaikojen taksakäytäntöön tottuneet pitävät luontevana että näiden hinta olisi suurinpiirtein sama, mitä se yleensä olikin pahimmat ruuhkajumit pois lukien. Nykyiseen tapaan hinnoiteltuna aikaavievä homma on kalliimpi, mikä on tavallaan loogisempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen palvelumalli ei ole mitenkään tuntematon oikeillakaan taksiyhtiöillä. Voi olla esimerkiksi tilaussovellus, jossa valitaan halutaanko sillä hetkellä arvottu kiinteä "uber"-hinta vai tilataanko auto mittariajoon.
Mielestäni tolpallakin ko. taksit voisivat hyvin ilmoittaa jo ennen ajoa paljonko maksaa kohteeseen, tarkistamalla vaikka sen omasta äpistään joka antaa heille oikean hinnan. Ilman että on jotain päällekkäisiä minuutti-, kilometri- ja smalltalk-laskutuksia siihen päälle (2c per sana).
 
Mielestäni tolpallakin ko. taksit voisivat hyvin ilmoittaa jo ennen ajoa paljonko maksaa kohteeseen, tarkistamalla vaikka sen omasta äpistään joka antaa heille oikean hinnan. Ilman että on jotain päällekkäisiä minuutti-, kilometri- ja smalltalk-laskutuksia siihen päälle (2c per sana).
Itse taas matkustan mieluummin mittarihinnalla, siinä kun ei tarvitse turhaan arpoa enkä pidä minkäänlaisesta basaaritunnelmasta. Nämä ovat niitä yksilöeroja.

Vanhasta kokemuksesta osaan kertoa, että yleensähän diiliä hakeva asiakas ei hae tarkkaa hintatietoa vaan kyseessä on tinkaaja joka haluaa alennusta ikään kuin vanhalta kaverilta.
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Oho! Hyvä nosto sitten. Luulin syyksi että kuskit eivät tunne seutua ja/tai näppäilevät jatkuvasti navigaattoria, tai ovat saaneet niin monta ylinopeussakkoa että pelkäävät ajaa yhtään llähellä nopeusrajoitusta, mutta että siinä voisi olla takana jotain tuollaistakin? Ikäänkuin mitä huonommin palvelet kiireistä asiakastasi, sitä parempi?

Käytännössä tuolla liikenteessä on helvetin vaikea saada kovaa ajamalla kirittyä merkittävää ajansäästöä, tai toisin päin, hitaasti ajamalla merkittävästi lisättyä niitä veloitusminuutteja, ellei matka ole todella pitkä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 943
Viestejä
4 570 784
Jäsenet
75 332
Uusin jäsen
Wildhoney

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom