No ei varmasti ole, meneppä vaikka ruoholahteen katselemaan paljonko tulee tyhjää taksia viikonloppuyönä espoosta hakemaan uuttaa kyytiä keskustasta...
Jos jotain voisi arvata niin 80% kyydeistä on keskusta->lähiö ja 10% toisinpäin sekä 10% lähiö->lähiö. Alkuillasta sitten nuo reittiprosentit toisin päin... Tästä voisi hihasta ravistaa että koko illan ajosta 30% on maksutonta, joku 10% hukka on täysin utopistista vaikka olisi millainen uber-appi. Ja tuo 30%:kaan ei onnistune tolpalla notkumalla vaan sekin vaatinee jo jollain tasolla kansankeskuudessa suosittua kyydinvälitysmenetelmää...
Joku oikea taskikuski toki osannee sanoa % tarkkuudella tyhjänä ajot öisin.
Jos maksettua ajoa on 60%, sitä pidetään oikein hyvänä lukemana. Nollapostaajille jo etukäteen tiedoksi, että tyhjä ajo ei johdu mistään "alan tehottomuudesta" ym. horinasta, kuten joskus aiemmin tätä aihetta sivuttaessa on huudeltu, vaan mm. tuosta edellä mainitusta epäsymmetriasta. Ihan pääteltävissä, jos vaivautuu ajattelemaan.
Olen yksittäisiä harvoja kertoja nähnyt yli 80 prosentin raportteja, siis sellaisista työvuoroista, joissa ajettiin ihan oikeasti
40-50% maksettua ajoa vuorossa on sekin ihan normaalin rajoissa. Hiljaisina öinä kyytejä on harvassa, joten autoja on harvassa, joten noutomatkat venyvät. Lisäksi hiljaisten yövuorojen ominaispiirteenä on kysynnän siirtyminen alueelta toiselle yön edetessä. Suomessa kun ei juurikaan ole metropoleja, joissa lähtisi samalta alueelta kyytejä 24/7.
Vielä kun muistetaan työn aloituksen ja lopetuksen siirtoajot, prosentti laskee. Taksiyrittäjän kotipiha, autokatos tai talliosake harvoin on kaupunkikeskustassa, usein se ei ole edes missään lähiössä josta saisi heti kyydin. Ennen ensimmäistä kyytiä ajetaan aina tyhjää, ja jos ajoon lähdetään 20 km varsinaisesta kaupungista, 10 km sopivasta lähiöstä, niin voidaan olettaa, että ajovuoroa kohti ajetaan tämän takia keskimäärin ainakin 30 km. Kaiken muun tyhjäajon päälle.
Aina ei onnistu. Maksetun ajon osuus voi laskea vaikka alle 30 prosenttiin. Tähän riittää ihan se, että auto tilataan helvetin korpeen, jossa asiakasta ei näykään - tai asiakas menee siellä korvessa venelaitureilta kilometrin päähän mökilleen. Tietenkin kuljettajan tai yrittäjän näkökulmasta kannattaa välttää hyväksymästä tällaista ajoa, mutta taksivälitykselle on tärkeää, että joku sinne lähtee ja mielellään suht äkkiä. Toisena esimerkkinä auto tilataan lentoasemalle, asiakasta ei enää löydy - ehkä koska tilasi lämpimikseen ja otti heti tilattuaan tolpalle ilmestyneen kilpailijan kyydin, ehkä asiakas tilasi auton parilla kolmella eri tavallaa ja otti ensimmäisen. Miksikö tämä aiheutti paljon tyhjäajoa? Kun oletetaan että kyseessä ei ollut Helsinki-Vantaa vaan joku maakuntakenttä, niin sieltä kentältä ei ehkä oteta hukkatilauksen toteamisen jälkeen pienellä odotuksella toista asiakasta. Se olikin päivän viimeinen lento tai seuraavaan on 5 tuntia aikaa. Silloin körötellään jorma otsassa pois.