- Estetty
- #5 551
- Liittynyt
- 23.04.2019
- Viestejä
- 2 064
Helppo ratkaisu tuohon on siirtää loppu tuotantokin eurooppaan, niin kaikki voittaa.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Toki, paljonko tuotteelle tulee hintaa onkin sitten hyvä kysymys. Ovatko kuluttajat fiksuja sekä isänmaallisia ja ostavat eurooppalaista vähän kalliimmalla vai kiinalaista halvemmalla? Valitettavasti jälkimmäinen vaihtoehto on ollut hallitseva pitkään, porukka tuijottaa vain hintaa, ei sen halvan hinnan aiheuttamia seurauksia.Helppo ratkaisu tuohon on siirtää loppu tuotantokin eurooppaan, niin kaikki voittaa.
Käsittääkseni 55% ei ole tiukka vaatimus vaan enemmänkin suht salliva.Ampuiko EU itseään jalkaan näillä ylitiukoilla alkuperämaavaatimuksillaan?
Verkkokaupan sijainti on vain valmistuksen jälkeinen lisäaskel, joka saattaa aiheuttaa lisätulleja, jos ylitetään tullirajoja. Jos UK-valmistaja teettäisi kokoonpanoa aasialaisista osista vaikka Sloveniassa, niin ensin osat tullattaisiin EU:n alueelle, sitten koottu värkki britteihin ja lopulta suomalainen kuluttaja pääsisi tullaamaan sen EU:iin.Et tainnut ymmärtää mitä eroa on valmistamisen ja verkkokaupoista tilaamisen kanssa?
Tämä on kohta, jossa kuluttajien kiusaaminen tapahtuu: kuluttajia painostetaan etsimään uusia toimittajia vanhojen, luotettaviksi todettujen kauppiaiden tilalle. Voi olla, että tämä näyttää ylhäältä katsoen rationaaliselta, mutta ei yhdenkään kuluttajan tarvitse sitä ilomielin sulattaa - ja syyttävän sormen voi perustellusti kohdistaa Brysseliin.EU:n kuluttajan kannalta tämä tarkoittaa että kuluttajat todennäköisesti alkavat vältellä tälläisiä tuotteita ja britit menettää ulkomarkkinoita.
...
Brittiläisten verkkokauppojen myynti tulee kärsimään sen verran että edullisia tuotteita sieltä ei kannata tilata, vaikka niistä ei menisi tullia niin ne menevät silti tullimuodollisuuksien läpi ja esim Irlannissa se tarkoittaa 10e kiinteää käsittelymaksua.
Ite kyllä osoittaisin sen sormen ennemmin pölhöpopulistisiin brexiteereihin, jotka tämän sopan laittoi alkuun.Verkkokaupan sijainti on vain valmistuksen jälkeinen lisäaskel, joka saattaa aiheuttaa lisätulleja, jos ylitetään tullirajoja. Jos UK-valmistaja teettäisi kokoonpanoa aasialaisista osista vaikka Sloveniassa, niin ensin osat tullattaisiin EU:n alueelle, sitten koottu värkki britteihin ja lopulta suomalainen kuluttaja pääsisi tullaamaan sen EU:iin.
Tuossa varmaan käy niin, että UK-verkkokaupan ei ainakaan kannata myydä mitään EU:ssa osittain tuotettua takaisin EU:iin - tai ainakin fyysisen tavaran kierros saarivaltion kautta on syytä jättää väliin. Erilaisten vapaavarastojen voi odottaa kasvattavan suosiotaan.
Miten verot hoidetaan, jos UK-verkkokauppa myy suomalaiselle vaikka Continentalin renkaat ja DHL tuo ne suoraan Ranskan tehtaalta Suomeen?
Tämä on kohta, jossa kuluttajien kiusaaminen tapahtuu: kuluttajia painostetaan etsimään uusia toimittajia vanhojen, luotettaviksi todettujen kauppiaiden tilalle. Voi olla, että tämä näyttää ylhäältä katsoen rationaaliselta, mutta ei yhdenkään kuluttajan tarvitse sitä ilomielin sulattaa - ja syyttävän sormen voi perustellusti kohdistaa Brysseliin.
Ei tarvitse käyttää passiivimuotoa. Iso-Britannia on se, joka aiheuttaa tämän "kuluttajien kiusaamisen", kun ei halunnut pelata samoilla säännöillä. On jotenkin hellyyttävää miten sä olet pystytynyt kääntämään kaiken jotenkin EU:n syyksi tässä koko prosessissa.Tämä on kohta, jossa kuluttajien kiusaaminen tapahtuu: kuluttajia painostetaan etsimään uusia toimittajia vanhojen, luotettaviksi todettujen kauppiaiden tilalle.
Tällaisen johtopäätöksen tekevät kuluttajat ovat hyvin todennäköisesti olleet sormi tanassa sinne Brysseliin jo vuosia. Sitten on me loput rationaaliset kuluttajat täällä ylhäällä päin.Voi olla, että tämä näyttää ylhäältä katsoen rationaaliselta, mutta ei yhdenkään kuluttajan tarvitse sitä ilomielin sulattaa - ja syyttävän sormen voi perustellusti kohdistaa Brysseliin.
Nyt täytyy myöntää etten tiedä noin tarkkoja detaileja, mutta kuvittelisin että jos kun osat siirtyvät Aasiasta Sloveniaan niin silloin niistä tietysti menee tulli kuten sanot. Se että peritäänkö tuossa moninkertaisia tulleja kun kasattu kone menee britteihin ja sieltä EU:hun niin väittäisin kyllä että ei. Se että tullauttaako UK kun ne koneet saapuu Sloveniasta UK:hon on eri asia mutta se ei liity mitenkään EU:hun vaan on UK:n oma asia. Sitten kun kone myydään UK:sta EU:hun, niin kuvittelisin että EU todennäköisesti huomioi että osat on jo tullattu EU:hun Sloveniaan saapuessa, joten tarvetta uudelle tullimaksulle ei ole, mutta tullausprosessin läpi ne joutuu menemään.Verkkokaupan sijainti on vain valmistuksen jälkeinen lisäaskel, joka saattaa aiheuttaa lisätulleja, jos ylitetään tullirajoja. Jos UK-valmistaja teettäisi kokoonpanoa aasialaisista osista vaikka Sloveniassa, niin ensin osat tullattaisiin EU:n alueelle, sitten koottu värkki britteihin ja lopulta suomalainen kuluttaja pääsisi tullaamaan sen EU:iin.
Epäilen että EU:lla ei ole ongelmaa tämän kanssa, alkuperäisessä kommentissani jo mainitsin että -> "new UK-European trade deal only allows tariff free trade on products that have either an EU or UK origin" eli free trade kun tavara on EU:sta peräisin.Tuossa varmaan käy niin, että UK-verkkokaupan ei ainakaan kannata myydä mitään EU:ssa osittain tuotettua takaisin EU:iin - tai ainakin fyysisen tavaran kierros saarivaltion kautta on syytä jättää väliin. Erilaisten vapaavarastojen voi odottaa kasvattavan suosiotaan.
Tämä nyt vittu on 110% brittien omaa syytä, ihan turha siitä on EU:n suuntaan itkeä.Tämä on kohta, jossa kuluttajien kiusaaminen tapahtuu: kuluttajia painostetaan etsimään uusia toimittajia vanhojen, luotettaviksi todettujen kauppiaiden tilalle. Voi olla, että tämä näyttää ylhäältä katsoen rationaaliselta, mutta ei yhdenkään kuluttajan tarvitse sitä ilomielin sulattaa - ja syyttävän sormen voi perustellusti kohdistaa Brysseliin.
Optimointikysymys varmasti, mutta minusta tuossa on riski moninkertaisiin tulleihin, ainakin jos palikat muuttaa tullinimekettä. Hypoteettinen esimerkki: jarrujen ja vaihtajien osia Taiwanista Sloveniaan, valmiita jarruja ja vaihtajia Britteihin ja valmis koottu pyörä EU:iin. En usko, että viimeisessä vaiheessa enää muistetaan, että joistakin osista on jo kertaalleen maksettu tulli EU:iin.Nyt täytyy myöntää etten tiedä noin tarkkoja detaileja, mutta kuvittelisin että jos kun osat siirtyvät Aasiasta Sloveniaan niin silloin niistä tietysti menee tulli kuten sanot. Se että peritäänkö tuossa moninkertaisia tulleja kun kasattu kone menee britteihin ja sieltä EU:hun niin väittäisin kyllä että ei. Se että tullauttaako UK kun ne koneet saapuu Sloveniasta UK:hon on eri asia mutta se ei liity mitenkään EU:hun vaan on UK:n oma asia. Sitten kun kone myydään UK:sta EU:hun, niin kuvittelisin että EU todennäköisesti huomioi että osat on jo tullattu EU:hun Sloveniaan saapuessa, joten tarvetta uudelle tullimaksulle ei ole, mutta tullausprosessin läpi ne joutuu menemään.
Turha siitä on itkeä, että britit käyttivät oikeuttaan erota EU:sta. Komission velvoitteena on ollut neuvotella sopimus, jolla päästään mahdollisimman jouhevasti eteen päin.Tämä nyt vittu on 110% brittien omaa syytä, ihan turha siitä on EU:n suuntaan itkeä.
Niin... Yksi EU:n pointeista oli poistaa näitä tullaus ja byrokratiaongelmiaOptimointikysymys varmasti, mutta minusta tuossa on riski moninkertaisiin tulleihin, ainakin jos palikat muuttaa tullinimekettä. Hypoteettinen esimerkki: jarrujen ja vaihtajien osia Taiwanista Sloveniaan, valmiita jarruja ja vaihtajia Britteihin ja valmis koottu pyörä EU:iin. En usko, että viimeisessä vaiheessa enää muistetaan, että joistakin osista on jo kertaalleen maksettu tulli EU:iin.
Tullaamisesta tuleekin hauskaa, jos UK:sta tulee laatikko A, jossa on palikat, jotka eivät ole kiertäneet EU:n kautta ja suoraan Sloveniasta laatikko B, jossa on jarrut ja vaihtajat.
Mutta eihän tässä ollut alunperin kysymys EU-byrokratiasta? EU toimii niinkuin pitääkin, mutta UK puukottaa toimillaan omia yrityksiään jotka pyrkii myymään EU markkinoille. Vai oletko sitä mieltä että UK:lla pitäisi olla oikeus myydä EU markkinoille ilman sitä EU tullia minkä muut EU maat joutuvat maksamaan kun ne maahantuo osia EU:n ulkopuolelta? Hintaa ilmeisesti nostaa se että myös UK vaatii tullit, mutta se taas ei liity EU:hun. UK voisi itsenäisenä valtiona olla vaatimatta tulleja, ei se EU:hun liity.Turha siitä on itkeä, että britit käyttivät oikeuttaan erota EU:sta. Komission velvoitteena on ollut neuvotella sopimus, jolla päästään mahdollisimman jouhevasti eteen päin.
EU-byrokratia on EU:n oma asia, joten sen lisääntymisestä Bryssel on kyllä oikea valitusosoite. Britit taas voivat valittaa omasta byrokratiastaan Westminsteriin ja tehdä sille jotain.
Voi valurauta sentään...Turha siitä on itkeä, että britit käyttivät oikeuttaan erota EU:sta. Komission velvoitteena on ollut neuvotella sopimus, jolla päästään mahdollisimman jouhevasti eteen päin.
Jos britit laittaa lisää rajoitteita kaupalle eroamalla niistä yhteismarkkinoista, jolloin byrokratia lisääntyy välttämättä, niin miten EU tässä lisää byrokratiaa? Selitä nyt ihan omin sanoin miten voit olla näin asenteellinen / kujalla?EU-byrokratia on EU:n oma asia, joten sen lisääntymisestä Bryssel on kyllä oikea valitusosoite. Britit taas voivat valittaa omasta byrokratiastaan Westminsteriin ja tehdä sille jotain.
Tältä osin mikään ei liene muuttunut? EU on varmaankin vaatinut saman tullimaksun jo aiemmin. Valmistajan selityksestä sai kuvan, että nyt joutuvat maksamaan tulleja moneen kertaan.Pyörän hinta nousee koska brittiläinen valmistaja uittaa runkoja aasiasta ja EU vaatii tullimaksun EU:n ulkopuolisesta tavarasta. Ihan oikein tässä mennään... Vai?
Lopputulos ei vaikuta järin hyvältä kuluttajan näkökulmasta katsottuna. Onkohan verkko-ostoksia kuluttajan asemassa tekevien asia ollut neuvotteluissa edes esillä?Kauppaneuvotteluissa velvoite on saada itselle mahdollisimman hyvä sopimus.
Mehän ei tietenkään mahdeta mitään sille, jos UK laittaa viennilleen byrokraattisia esteitä. Sen sijaan se, millainen temppurata nettiostajaa EU:ssa odottaa, on aivan EU:n säädeltävissä oleva asia.Jos britit laittaa lisää rajoitteita kaupalle eroamalla niistä yhteismarkkinoista, jolloin byrokratia lisääntyy välttämättä, niin miten EU tässä lisää byrokratiaa?
No ehkä se kuluttajan näkökulma ei ole se mitä haettiin...Lopputulos ei vaikuta järin hyvältä kuluttajan näkökulmasta katsottuna. Onkohan verkko-ostoksia kuluttajan asemassa tekevien asia ollut neuvotteluissa edes esillä?
Se "temppurata" on ollut olemassa jo vuosikausia. Iso-Britannia vaan päätti haluta osallikseksi "temppurataa" omaa tyhmyyttään. EU sentään antoi niille vähän helpotetumman "temppuradan".Mehän ei tietenkään mahdeta mitään sille, jos UK laittaa viennilleen byrokraattisia esteitä. Sen sijaan se, millainen temppurata nettiostajaa EU:ssa odottaa, on aivan EU:n säädeltävissä oleva asia.
No tämähän viittaisi siihen suuntaan että ongelma ei ole UK => EU tullimaksu vaan EU => UK tullimaksu.Tältä osin mikään ei liene muuttunut? EU on varmaankin vaatinut saman tullimaksun jo aiemmin. Valmistajan selityksestä sai kuvan, että nyt joutuvat maksamaan tulleja moneen kertaan.
Perin merkillistä on, että hinnankorotus näyttää koskevan myös UK-markkinoita. Ettei nyt vain olisi kyse siitä, että ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan...
Siitähän tässä on kyse. Kuluttajanäkökulma on ilmeisesti sivuutettu kokonaan. EU-tullaaminen kaikkine alkuperäselvityksineen on aivan suhteeton kaupan este kuluttajille.No ehkä se kuluttajan näkökulma ei ole se mitä haettiin...
Olisiko suurikin tappio EU:lle, jos kuluttaja-ostosten tullaaminen jätettäisiin kokonaan pois? Ei mikään pakota siihen.Se "temppurata" on ollut olemassa jo vuosikausia. Iso-Britannia vaan päätti haluta osallikseksi "temppurataa" omaa tyhmyyttään. EU sentään antoi niille vähän helpotetumman "temppuradan".
Onko sinulla esimerkki tulliliitosta/maasta, joka näin tekee?Olisiko suurikin tappio EU:lle, jos kuluttaja-ostosten tullaaminen jätettäisiin kokonaan pois? Ei mikään pakota siihen.
Niin, ilmeisesti UK "yllättäen" vaatii tullimaksun kun tuot tavaraa aasiasta. Sitten EU "yllättäen" haluaa tullimaksun jos EU:hun yritetään tuoda tavaraa aasiasta vaikka se kiertäisikin UK:n kautta ja UK olisi jo tullit perinyt kertaalleen, koska EU:n sisämarkkinoiden tulleja ei hoideta niin että UK maksattaa tullit itselleen. Ei kai tämä nyt mitenkään epäselvää voi olla?Tältä osin mikään ei liene muuttunut? EU on varmaankin vaatinut saman tullimaksun jo aiemmin. Valmistajan selityksestä sai kuvan, että nyt joutuvat maksamaan tulleja moneen kertaan.
En nyt ole ihan varma onko esimerkkisi oikein, aikaisemmin pyörän osat on menneet suoraan britteihin jossa ne on tullattu kertaalleen ja sitten ne pyörät on vapaasti voinut myydä euroopan alueella ilman lisätulleja. Nyt käy samoin, mutta ilmeisesti UK ja EU vaatii tullimaksun koska ne ovat erillisiä järjestelmiä. En ymmärrä esimerkkisi manner-eurooppa pätkää, miksi britit tuottaisi tavaran ensin manner-euroopaan eikä suoraan brittilään?No tämähän viittaisi siihen suuntaan että ongelma ei ole UK => EU tullimaksu vaan EU => UK tullimaksu.
Eli aiemmin pyörien osat on tuotu aasiasta EU:ssa oleviin tehtaisiin. Tuossa vaiheessa niistä on maksettu se tulli mikä maksetaan kun ne tuodaan maasta X EU:hun. Sitten ne on siirretty EU:n sisällä Britteihin ja myyty sieltä eteenpäin. Eli maksetaan tullit kertaalleen.
Nyt sitten kun UK lähti lätkiin EU:sta niin jos ketju pysyy samana niin tullit maksetaan taas kun tavara siirtyy ulkoa EU:hun. Mutta koska kyseessä ei ole tarpeeksi eurooppalainen tuote niin siitä peritään tullimaksu siinä vaiheessa kun se viedään UK:hon. Joka selittää sen että hinnat nousee UK:ssa.
Sitten kun se tuodaan takaisin EU:hun niin tullimaksua ei tarvi enää maksaa koska niiden aasialaisten osien kohdalla se on maksettu jo kerran ja UK:ssa tuotteen arvoon tulleesta lisästä ei tarvi siten enää maksaa uutta tullia.
Eli ennen Brexittiä ketju oli:
Aasia -> Manner-Eurooppa -> UK -> Manner-Eurooppa
Nyt se on:
Aasia -> Manner-Eurooppa -> UK -> Manner-Eurooppa
Punainen nuoli indikoi tariffia, vihreä nuoli vapaata kauppaa.
Ensinnäkään kauppaneuvotteluissa ei ajatella kuluttajia ensin, vaan valtion(tai unionin) taloutta. Toisekseen nämä kaupan esteet aiheuttaa edelleen se Iso-Britannian lähteminen yhteismarkkinoilta.Siitähän tässä on kyse. Kuluttajanäkökulma on ilmeisesti sivuutettu kokonaan. EU-tullaaminen kaikkine alkuperäselvityksineen on aivan suhteeton kaupan este kuluttajille.
No totta helvetissä olisi. Kysytkö nyt ihan tosissaan tätä? Tässä on nyt jo vuosia valiteltu sitä, kun eurooppalaiset verkkokaupat menettää myyntiä (ja me menetetään verorahoja) kiinalaisille kaupoille. Sitten pitäisi vielä antaa tällaista etua briteille?Olisiko suurikin tappio EU:lle, jos kuluttaja-ostosten tullaaminen jätettäisiin kokonaan pois? Ei mikään pakota siihen.
Mistä tämä tieto on peräisin?Perin merkillistä on, että hinnankorotus näyttää koskevan myös UK-markkinoita. Ettei nyt vain olisi kyse siitä, että ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan...
Näin siinä varmaan käy mutta se ei siltikään selitä, miksi UK-hinnat on nousseet. Vähän epäilen, että niillä on savolainen hinnoittelija: jotain tottakin on taustalla siteeksi mutta... Oli muuten skotlantilainen pyöräliike, joka mainosti 8-12% hinnankorotusta Brexitin vuoksi. Uppoaa varmaan (muutenkin keittyneisiin) asiakkaisiin kuin kuuma veitsi voihin.Niin, ilmeisesti UK "yllättäen" vaatii tullimaksun kun tuot tavaraa aasiasta. Sitten EU "yllättäen" haluaa tullimaksun jos EU:hun yritetään tuoda tavaraa aasiasta vaikka se kiertäisikin UK:n kautta ja UK olisi jo tullit perinyt kertaalleen, koska EU:n sisämarkkinoiden tulleja ei hoideta niin että UK maksattaa tullit itselleen. Ei kai tämä nyt mitenkään epäselvää voi olla?
Jatkossa varmaan kannattaa toimittaa EU-asiakkaille pyörä kahdessa paketissa: toisessa on runko ja muut aasialaiset osat suoraan vapaavarastosta ja toisessa kaikki UK- ja EU-alkuperää olevat osat.En nyt ole ihan varma onko esimerkkisi oikein, aikaisemmin pyörän osat on menneet suoraan britteihin jossa ne on tullattu kertaalleen ja sitten ne pyörät on vapaasti voinut myydä euroopan alueella ilman lisätulleja. Nyt käy samoin, mutta ilmeisesti UK ja EU vaatii tullimaksun koska ne ovat erillisiä järjestelmiä.
No pääasiassa tämä lause:En nyt ole ihan varma onko esimerkkisi oikein, aikaisemmin pyörän osat on menneet suoraan britteihin jossa ne on tullattu kertaalleen ja sitten ne pyörät on vapaasti voinut myydä euroopan alueella ilman lisätulleja. Nyt käy samoin, mutta ilmeisesti UK ja EU vaatii tullimaksun koska ne ovat erillisiä järjestelmiä. En ymmärrä esimerkkisi manner-eurooppa pätkää, miksi britit tuottaisi tavaran ensin manner-euroopaan eikä suoraan brittilään?
Ensijaisesti kilpailuedussa on ollut kyse alv:sta. Sillähän Kanaalisaarten CD- ja DVD-kaupatkin porskuttivat ja Kiina-kauppa porskuttaa yhä.No totta helvetissä olisi. Kysytkö nyt ihan tosissaan tätä? Tässä on nyt jo vuosia valiteltu sitä, kun eurooppalaiset verkkokaupat menettää myyntiä (ja me menetetään verorahoja) kiinalaisille kaupoille. Sitten pitäisi vielä antaa tällaista etua briteille?
Siis onko sun tavoitteena antaa briteille vapaat kädet toimia Kiinan välikätenä kaikelle sille tavaralle mitä Kiina haluaa dumpata EU:n markkinoille alihinnalla?Olisiko suurikin tappio EU:lle, jos kuluttaja-ostosten tullaaminen jätettäisiin kokonaan pois? Ei mikään pakota siihen.
Varsinaiset kauppasotatuotteet voisi ehkä jättää tullittomuuden ulkopuolelle. Muuten yksittäisten kuluttajatavaroiden tullaamisessa on perin vähän järkeä.Esimerkiksi kiinalaisilla sähköpyörillä on tällä hetkellä noin 20-80% tariffit EU:hun koska Kiina on dumpannut alihinnalla niitä EU:n markkinoille. Ja sä haluat että Kiinalle annetaan UK:n kokoinen aukko kiertää noita tariffeja?
Ai jaa, ja mikä on ero "kauppasotatuotteen" ja "tullimaksut johtuen siitä että tavaraa valmistava valtio pelaa radikaalisti eri säännöillä kuin EU, oli kyseessä sitten ilmastoon, valtion tukiin tai työntekijöiden oikeuksiin liittyvät seikat" välillä?Varsinaiset kauppasotatuotteet voisi ehkä jättää tullittomuuden ulkopuolelle. Muuten yksittäisten kuluttajatavaroiden tullaamisessa on perin vähän järkeä.
Jokainen maailman tuote kun jaetaan "kauppasota" tai sen ulkopuolella kategorioihin saadaankin taas muutaman viraston verran byrokratiaa aikaiseksi, eikös tarkoitus ollut vähentää sitä? Jokainen kauppasota tuote luonnollisesti päättää alkaa valittamaan kategorisoinnistaan, nämä valitukset pitää käsitellä, uusia tuotteita ilmestyy ja ne pitää määritellä, jne jne.Varsinaiset kauppasotatuotteet voisi ehkä jättää tullittomuuden ulkopuolelle. Muuten yksittäisten kuluttajatavaroiden tullaamisessa on perin vähän järkeä.
Ainakaan tällaisten ripetullien periminen yksittäisistä kuluttajalähetyksistä ei ole järkevää kenenkään kannalta. Pelkästään oikeiden tullikoodien etsiminen on kuluttajaan kohdistuva ajankäyttörangaistus.Jos on tuotteita joissa tullimaksut ovat niin pieniä ja merkityksettömiä että ne voidaan jättää välistä niin sitten voidaan kysyä että onko järkevää ylläpitää niitä tullimaksuja ylipäätänsä.
Eiköhän kauppasota-artikkeleissa ole yleisesti kyse isommista kuvioista kuin kuluttajakaupasta (vrt. terästullit)? Niistä kannellaan WTO:on, joka sitten pureksii asiaa aikansa.Jokainen maailman tuote kun jaetaan "kauppasota" tai sen ulkopuolella kategorioihin saadaankin taas muutaman viraston verran byrokratiaa aikaiseksi, eikös tarkoitus ollut vähentää sitä? Jokainen kauppasota tuote luonnollisesti päättää alkaa valittamaan kategorisoinnistaan, nämä valitukset pitää käsitellä, uusia tuotteita ilmestyy ja ne pitää määritellä, jne jne.
Se on täysin järkevää niin kauan kun ne tullit ovat olemassa koska en käsitä että miksi ihmeessä kukaan haluaisi antaa tuollaisen massiivisen etulyöntiaseman brittiläisille verkkokaupoille verrattuna EU:n omiin. Kuten jo aiemmin sanoin, ja minkä sä vastauksessasi ignorasit, tuo toiminta olisi niin uskomattoman tyhmää kauppapolitiikkaa että en keksi sille mitään muuta motivaatiota kuin se että haluaa tukea UK:n taloutta EU-maiden talouksien kustannuksella.Ainakaan tällaisten ripetullien periminen yksittäisistä kuluttajalähetyksistä ei ole järkevää kenenkään kannalta. Pelkästään oikeiden tullikoodien etsiminen on kuluttajaan kohdistuva ajankäyttörangaistus.
Onko paperityön määrässä edes olennaista eroa, kun tullataan yksittäistä kuluttajatilausta vs. laivalastillista tavaraa yritykselle? Kuluttajan kannattaa pakata samaan tilaukseen mahdollisimman monenlaista tavaraa siinä missä yritys tuo koko laivalastillisen vaikka malmirikastetta.
Ehkä tässä on jokin käänteinen logiikka, jossa EUn pitää pistää itseään aunariin että brexit saataisiin näyttämään kannattavalta ja hyvältä idealta ?Se on täysin järkevää niin kauan kun ne tullit ovat olemassa koska en käsitä että miksi ihmeessä kukaan haluaisi antaa tuollaisen massiivisen etulyöntiaseman brittiläisille verkkokaupoille verrattuna EU:n omiin. Kuten jo aiemmin sanoin, ja minkä sä vastauksessasi ignorasit, tuo toiminta olisi niin uskomattoman tyhmää kauppapolitiikkaa että en keksi sille mitään muuta motivaatiota kuin se että haluaa tukea UK:n taloutta EU-maiden talouksien kustannuksella.
Missä sinä tässä mitään "massiivista etulyöntiasemaa" näet verrattuna EU-alueen verkkokauppoihin?Se on täysin järkevää niin kauan kun ne tullit ovat olemassa koska en käsitä että miksi ihmeessä kukaan haluaisi antaa tuollaisen massiivisen etulyöntiaseman brittiläisille verkkokaupoille verrattuna EU:n omiin.
Kuten olen jo vaikka kuinka monta kertaa sanonut, se että EU:ssa olevat kaupat joutuvat maksamaan tullimaksut ja brittiläiset eivät. Tarkoittaen että britit pystyvät myymään tavaraa vähintäänkin useita prosentteja, usein jopa useita kymmeniä prosentteja, halvemmalla kuin EU:n omat verkkokaupat.Missä sinä tässä mitään "massiivista etulyöntiasemaa" näet verrattuna EU-alueen verkkokauppoihin?
Tullien kantamisen kuluttajatilauksista voisi kyllä jättää pois globaalistikin. Kyse on aivan turhasta hiustenhalonnasta, jolla EU kasaa esteitä kuluttajille, jotka tilaavat tavaroita muualta.Muutoin on niin, että kun Britit ei enää EU maa ole, niin sitten on kuin muutkin ei EU-maat.
Se, että se on "voi voi" on EU:n vika. Samoin on EU:n vika, että kesän jälkeen pientavaran tilaaminen muualta tulee suurelta osin kannattamattomaksi.Se, että jotkut meistä (kuten minä) on tottuneet tilailemaan joitain juttuja briteistä on voi voi. Me voimme toki jatkaa, nähdä hieman enemmän vaivaa, maksaa vähän enemmän.
Mitä tullimaksuja olen katsonut, niin ainakin tekniikassa tullimaksut on pääsääntöisesti jotain 2-4 prosentin luokkaa. Etsiikö tulli tuotteen tullikoodin ja -prosentin vai onko se tuojan itse tehtävä - ja paras mennä oikein rangaistuksen uhalla?Kuten olen jo vaikka kuinkla monta kertaa sanonut, se että EU:ssa olevat kaupat joutuvat maksamaan tullimaksut ja brittiläiset eivät. Tarkoittaen että britit pystyvät myymään tavaraa vähintäänkin useita prosentteja, usein jopa useita kymmeniä prosentteja, halvemmalla kuin EU:n omat verkkokaupat.
No sovitaanko niin että tästä lähtien lähetät mulle 4% kaikkien sun verkko-ostosten hinnasta jos kyseessä on merkityksetön summa rahaa?Mitä tullimaksuja olen katsonut, niin ainakin tekniikassa tullimaksut on pääsääntöisesti jotain 2-4 prosentin luokkaa. Etsiikö tulli tuotteen tullikoodin ja -prosentin vai onko se tuojan itse tehtävä - ja paras mennä oikein rangaistuksen uhalla?
Laitapa kello käyntiin ja katso kauanko menee aikaa selvittää iPhonen tullikoodi ja tulliprosentti.Esim. itse ostin tuossa pari kuukautta sitten uuden iPhonen, maksoi 1270e.
Ja sun pointti on mikä?Laitapa kello käyntiin ja katso kauanko menee aikaa selvittää iPhonen tullikoodi ja tulliprosentti.
Saada jonkinlainen arvio, kauanko _aikaa_ kuluu satunnaisesti valitun tuontitavaran pelkkien tullaustietojen selvittämiseen.Ja sun pointti on mikä?
Ja mitä tekemistä tuolla on tämän keskustelun kanssa? Joo Brexit varmasti teki sun briteistä tekemistä nettitilauksista vaikeampia ja sua vituttaa se. Mutta se että sua vituttaa tuo ei ole millään tasolla riittävä syy lähteä kusemaan linssiin kaikkia EU:n alueella toimivia kauppoja siten että pakotetaan ne maksamaan tullimaksuja asioista joita sitten voisikin tilata tullivapaasti briteistä.Saada jonkinlainen arvio, kauanko _aikaa_ kuluu satunnaisesti valitun tuontitavaran pelkkien tullaustietojen selvittämiseen.
TARIC-haku on oiva osoitus siitä, kuinka EU käytännössä kiusaa kuluttajia, jotka tilaavat tavaraa ei vain UK:sta vaan mistä tahansa muualtakin. Useimmiten ei ole kyse niinkään rahasta vaan ennen kaikkea ajasta ja vaivasta. Bonuksena tulli ei näytä enää edes tarjoavan henkilökohtaista palvelua tullauksen tekemiseen.Ja mitä tekemistä tuolla on tämän keskustelun kanssa? Joo Brexit varmasti teki sun briteistä tekemistä nettitilauksista vaikeampia ja sua vituttaa se. Mutta se että sua vituttaa tuo ei ole millään tasolla riittävä syy lähteä kusemaan linssiin kaikkia EU:n alueella toimivia kauppoja siten että pakotetaan ne maksamaan tullimaksuja asioista joita sitten voisikin tilata tullivapaasti briteistä.
Johan on merkillistä EU:n valkopesua. Jos EU kaventaa kuluttajien oikeuksia, niin miten se voisi olla kenenkään muun vika kuin EU:n?Tässä on tullattu tavaraa maailman sivu, mutta nyt yhtäkkiä se on jotenkin EU:n vika. Nyt kaivetaan jo tynnyrin pohjaa tässä paskanjauhannassa.
Ymmärrän kyllä jos haluat paremmat työkalut tuon tullauksen tekemiseen. Mutta se että tuon takia haluat UK:n verkkokaupoille sen vähintään parin prosentin jatkuvan alen EU:n verkkokauppoihin nähden on silti aivan käsittämätöntä EU:n yrittäjien muroihin kusemista.TARIC-haku on oiva osoitus siitä, kuinka EU käytännössä kiusaa kuluttajia, jotka tilaavat tavaraa ei vain UK:sta vaan mistä tahansa muualtakin. Useimmiten ei ole kyse niinkään rahasta vaan ennen kaikkea ajasta ja vaivasta. Bonuksena tulli ei näytä enää edes tarjoavan henkilökohtaista palvelua tullauksen tekemiseen.
En tiennytkään että EU potki UK:n pois EU:sta. Luulin että niillä ei ole tuota valtaa mutta kerta on niin toivottavasti hoitavat myös Unkarin pihalle.Johan on merkillistä EU:n valkopesua. Jos EU kaventaa kuluttajien oikeuksia, niin miten se voisi olla kenenkään muun vika kuin EU:n?
Britit kavensivat eroamalla tullialueesta.Johan on merkillistä EU:n valkopesua. Jos EU kaventaa kuluttajien oikeuksia, niin miten se voisi olla kenenkään muun vika kuin EU:n?
JOS, mutta kun ei...Johan on merkillistä EU:n valkopesua. Jos EU kaventaa kuluttajien oikeuksia, niin miten se voisi olla kenenkään muun vika kuin EU:n?
Ei ole kyse pelkästään brexitistä vaan myös siitä, että toisella rintamalla EU on leikkaamassa kuluttajien oikeuksia poistamalla ALV-vapaarajan. Niin ne käytännön "tullimuurit" vain nousevat.EU ei ole kaventanut kuluttajien oikeuksia, vaan Iso-Britannia lähti yhteismarkkinoilta ja tulliliitosta. Täm,ä voi olla vaikea ymmärtää tai hyväksyä, jos on noin pahasti puolensa valinnut.
Brexit tarkoitta jumalauta brexit.
Asun EU maassa enkä ole ikinä joutunut mitään TARIC hakuja tekemään, täällä homma toimii niin että jos tilaa EUn ulkopuolelta niin paketissa lukee mitä siinä on, An Post ottaa 10e käsittelykuluja, postimies tulee aamulla ovelle, pyytää tullimaksut KÄTEISENÄ ja ojentaa paketin.Saada jonkinlainen arvio, kauanko _aikaa_ kuluu satunnaisesti valitun tuontitavaran pelkkien tullaustietojen selvittämiseen.
TARIC-haku on oiva osoitus siitä, kuinka EU käytännössä kiusaa kuluttajia, jotka tilaavat tavaraa ei vain UK:sta vaan mistä tahansa muualtakin. Useimmiten ei ole kyse niinkään rahasta vaan ennen kaikkea ajasta ja vaivasta. Bonuksena tulli ei näytä enää edes tarjoavan henkilökohtaista palvelua tullauksen tekemiseen.
Johan on merkillistä EU:n valkopesua. Jos EU kaventaa kuluttajien oikeuksia, niin miten se voisi olla kenenkään muun vika kuin EU:n?
Tämä vaikuttaa hyvinkin järkevältä paitsi tuon 10e kulun osalta. Tullien ja verojen selvittäminen kuuluu tullille eikä kuluttajalle. Maksujen pitäisi riittää kattamaan käsittelykulut, jos valtio katsoo niiden perimisen aiheelliseksi. Ellei katso, niin tulkoon verotta läpi.Asun EU maassa enkä ole ikinä joutunut mitään TARIC hakuja tekemään, täällä homma toimii niin että jos tilaa EUn ulkopuolelta niin paketissa lukee mitä siinä on, An Post ottaa 10e käsittelykuluja, postimies tulee aamulla ovelle, pyytää tullimaksut KÄTEISENÄ ja ojentaa paketin.
Kyse on kuitenkin EU-maksujen perimisestä, joten hyväksyttävät menettelyt on EU-asia. Jos EU hyväksyy minkä tahansa kuluttajien pompottamisen, niin se on EU:n asia, josta Bryssel saa kantaa täyden vastuun.Se että Suomessa selataan jotain helvetin katalogeja ja tullaillaan itse netin välityksellä johtuu täysin siitä että Suomessa tämä prosessi on ulkoistettu kuluttajille, ei sillä ole mitään tekemistä EUn kanssa että se on vaikeaa ja hidasta.
Näillä homman pointti on, että jos joku asia on hyväksi EU:lle, se on perseestä ja tähän keksitään vaikka mitä tekosyitä. Kunhan EU kaatuu, niin sitten kaikki on hyvin. Ihan sama mitä siinä rytinässä tapahtuu.JOS, mutta kun ei...
EU ei ole kaventanut kuluttajien oikeuksia, vaan Iso-Britannia lähti yhteismarkkinoilta ja tulliliitosta. Täm,ä voi olla vaikea ymmärtää tai hyväksyä, jos on noin pahasti puolensa valinnut.
Brexit tarkoitta jumalauta brexit.
Edelleen en pysty uskomaan sun olevan oikeasti näin kujalla.
Sä nyt luulet että toi ALV raja poistetaan vaan kyykytyksen takia. Ei todellakaan vaan sillä kitketään ihan sumeilematonta kusetusta noitten arvojen kanssa että saadaan ilman tulli/alv maksuja EU:n ulkopuolelta tavaraa.Hyvä esimerkki kun kaveri tilasi 110euron tuotteen kiinasta, sehän tuli arvolla 11eur, eli ei joutunu tarkempaan syyniin ja vältti verot/tullit. Ja tuohon juuri tolla muutoksella pyritään eli kitkemään tota toimintaa. Eli suoraan sanottuna tuolla torjutaan veronkiertoa.Ei ole kyse pelkästään brexitistä vaan myös siitä, että toisella rintamalla EU on leikkaamassa kuluttajien oikeuksia poistamalla ALV-vapaarajan. Niin ne käytännön "tullimuurit" vain nousevat.
Aikooko EU muodostaa globaalisti niin kilpailukyvyttömän talousalueen, että se ei kestä sitä, että kuluttajat tilaavat HDMI-piuhansa Kiinasta?
Kuluttajien oikeuksia...Ei ole kyse pelkästään brexitistä vaan myös siitä, että toisella rintamalla EU on leikkaamassa kuluttajien oikeuksia poistamalla ALV-vapaarajan. Niin ne käytännön "tullimuurit" vain nousevat.
Miten sä ees pystyt tähän...Aikooko EU muodostaa globaalisti niin kilpailukyvyttömän talousalueen, että se ei kestä sitä, että kuluttajat tilaavat HDMI-piuhansa Kiinasta?