Se on ollut selvää jo vuosikausiaJokohan EU:llekin alkaa valjeta, että britit taitavat olla ihan tosimielellä tässä suvereniteettikysymyksessään eivätkä ole alistumassa EU:n vasallivaltioksi?
Tulliviranomaiset ovat jo valmiita. Kyseisissä suunnitelmissa on se, että lentokoneet voivat jatkaa lentoja ja rahtiliikenne tavaran rahtaamista (rajoitetusti, kabotaasioikeutta ei ole)Hienoa, että EU on ajoissa liikkeellä. Onhan tullimuurin pystyttämiseen vielä useita viikkoja aikaa.
e. Samaa ei voi sanoa briteistä. Ne eivät vielä edes testanneet tarvittavia IT-systeemeitä. Ranskan tulliviranomaiset ovat järjestäneet jo useita kenraaliharjoituksia.
No se varmaan olisi auttanut suomalaisyritysten kilpailua sisämarkkinoilla, jos brittiyrityksillä ei olisi velvotteita reilun ja vapaan kaupankäynnin osalta.Onneksi brittejä sattuu enemmän, joten onpa kerrassaan mainiosti hoidetut neuvottelut?
Käsityksesi on väärä. EU on muuttanut suhtautumistaan sen ainoan pyynnön kohdalla, joka koski UK:n EU-lakien seuraamista (valtion tuet). Nyt ehdotuksena on UK:n oma tukijärjestelmä omalla, itsenäisellä viranomaisella.Oma käsitys on, että EU on pyörittänyt samaa, kulunutta vinyylilevyään koko neuvotteluiden ajan. Onko briteille edes ehdotettu vaihtoehtoisia järjestelyitä siltä pohjalta, että brittien ei tarvitsisi sitoutua EU-sääntöjen noudattamiseen jatkossa?
Ja muita level playing fieldin osioita koskisi standardien tason säilyttämistä nykyisellä tasolla (ja jos molemmat osapuolet nostavat standardeja ns. lattiataso nousee). Briteillä ei olisi mitään velvollisuutta seurata EU:n sääntelyä.
Ja jos haluavat alentaa standardeja, niin seurauksena on tullit. Eli heillä on päätettävissä tullit heti tai tullit ehkä joskus tulevaisuudessa.
Viimeksi muokattu: