Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 599
Kia kävi viime viikolla määräaikaishuollossa, jossa muiden muassa vaihdettiin jarrunesteet.

Nyt jarrupaloja vaihtaessa huomasin, että jarrujen ilmausruuvin taka tulee jarrunestettä, kun laitan tuon kumitulpan paikoilleen. Tulppa on melko tiivis. Jarrupoljinta painelemalla en nestettä havainnut. Mitäköhän tässä on meneillään?

video:

Ilmausruuvi on auki tai sitten siitä on mennyt kierteet. Määrään ajokieltoa siihen asti kun se on korjattu. :lol:
Kokeile nyt alkuun kiristää sitä ilmausruuvia. Ei sieltä saa vuotaa tai tiristä pisaraakaan. Ensin voisi puhaltaa paineilmalla tms ylimääräiset siitä pois pinnasta, että näkee tuleeko uutta nestettä.
Laita kaveri painamaan jarrua ja katso tiriseekö sitten nestettä.
Voi tietysti olla, että se ilmausruuvi itsessään on kiinni ja tuo tulppa vaan painaa sinne ruuvin sisälle ylijäänyttä jarrunestettä sieltä välistä ulos, kannattaa tarkistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
1 104
Eikös tuo tuolta nipan juuresta vuoda? Ja näyttäisi koko nippa heiluvan? Kokeileppa kiristää varovasti.
Niin se näyttää vuotavan. Kiristin hieman, ja lopetti vuotamisen. Mulla on nyt luultavasti ilmaa tuolla, jos nippaa ei ole kiristetty kunnolla ja autolla on ajeltu?

Jarrupoljin ainakin tuntuu hieman muhjuiselta. Luulin, että se oli jarrupalojen vaihtamisen takia jotenkin muhjuinen. Huollon ja jarrupalojen vaihtamisen välissä en ole tehnyt kunnon jarrutuksia, koska jarrupalat olivat niin kuluneet etten halunnut jarrutella voimakkaasti. Siksi en varmaan huomannut muhjuisuutta heti huollon jälkeen?



Ilmausruuvi on auki tai sitten siitä on mennyt kierteet. Määrään ajokieltoa siihen asti kun se on korjattu. :lol:
Kokeile nyt alkuun kiristää sitä ilmausruuvia. Ei sieltä saa vuotaa tai tiristä pisaraakaan. Ensin voisi puhaltaa paineilmalla tms ylimääräiset siitä pois pinnasta, että näkee tuleeko uutta nestettä.
Laita kaveri painamaan jarrua ja katso tiriseekö sitten nestettä.
Voi tietysti olla, että se ilmausruuvi itsessään on kiinni ja tuo tulppa vaan painaa sinne ruuvin sisälle ylijäänyttä jarrunestettä sieltä välistä ulos, kannattaa tarkistaa.
Tosiaan lopetti kiristämällä vuotamisen...

Itse en olisi tuon näköistä ruuvia enää laittanut takaisin, vaan olisin vaihtanut. Mutta merkkihuolto...
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
111
Kia kävi viime viikolla määräaikaishuollossa, jossa muiden muassa vaihdettiin jarrunesteet.

Nyt jarrupaloja vaihtaessa huomasin, että jarrujen ilmausruuvin taka tulee jarrunestettä, kun laitan tuon kumitulpan paikoilleen. Tulppa on melko tiivis. Jarrupoljinta painelemalla en nestettä havainnut. Mitäköhän tässä on meneillään?

video:

Kierteet väljät ja hatun laittaminen painaa vain ilmaa ulos sieltä ilmausruuvin toisesta päästä, ei ongelma jos painettaessa jarrua ei tule nestettä ulos. Jos tulee niin ruuvi on joko liian löysällä tai vaihtoehtoisesti kiristetty kärjen tiivistepinta lyttyyn -> uutta ruuvia.

Jaah tää olikin jo taputeltu
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 208
Eikö tuo nyt ole aika selvä homma, että sinne merkkihuoltoon otetaan puhelu ja sanotaan että auto vuotaa jarrunestettä, korjatkaa. Ja että korjauksen ajaksi teiltä löytynee sijaisauto käyttöön.

Vika on toki selvä mutta joku ei nyt ole tehnyt työtään kunnolla joten herää kysymys onko jostain muualtakin jotain jäänyt löysälle.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
1 104
Eikö tuo nyt ole aika selvä homma, että sinne merkkihuoltoon otetaan puhelu ja sanotaan että auto vuotaa jarrunestettä, korjatkaa. Ja että korjauksen ajaksi teiltä löytynee sijaisauto käyttöön.

Vika on toki selvä mutta joku ei nyt ole tehnyt työtään kunnolla joten herää kysymys onko jostain muualtakin jotain jäänyt löysälle.
Näin toimittiin. Lupasivat tehdä ilmauksen ja vaihtavat uudet ruuvit tilalle.

Kierteet väljät ja hatun laittaminen painaa vain ilmaa ulos sieltä ilmausruuvin toisesta päästä, ei ongelma jos painettaessa jarrua ei tule nestettä ulos. Jos tulee niin ruuvi on joko liian löysällä tai vaihtoehtoisesti kiristetty kärjen tiivistepinta lyttyyn -> uutta ruuvia.

Jaah tää olikin jo taputeltu
Jos ilma liikkuu siellä välissä, niin eikös sieltä mene ilmaa järjestelmään? Ilma taitaa kulkea vieälä helpommin kuin neste?

Itsehän ihmettelen että löysälle jätetyn ilmausruuvin kiristämiseen pitää kysyä ohje jostain netin keskustelupalstalta. :facepalm:
Pakko saada vähän kannustusta ennen kuin uskaltaa mennä ammattilaisen jäljiltä säätämään ja korjaamaan. :hmm:
 
Liittynyt
01.10.2023
Viestejä
34
Tuossa autossa on todennäköisesti can-väylässä oleva moduuli, josta vetokokun pistorasialle lähtee johdot. Moduuli siis kuuntelee can-väylästä mitä valoja pitää sammuttaa ja sytyttää milloinkin. Moduuli luultavasti löytyy jostain takakontin sivulta, kun purkaa verhoilua. Moduuleja on alkuperäisiä ja tarvikkeita ja niiden johtosarjoissa voi olla lisää sulakkeita. Jos siellä pistokkeessa on joku oikosulku saattaa se moduuli suojaustoimenpiteenä olla lähettämättä sinne mitään virtoja. Noistakin moduuleista pitäisi saada paremmalla vikakoodinlukijalla vikakoodeja ulos.
Nyt tuli purettua verhoilua ja alkuperäinen moduuli sieltä löytyi.Screenshot_20240904-200519.png
Naapurin kanssa mittailtiin, niin jännite tuli moduuliin menevään johtoon, mutta rasialle ei tule. Voisikohan moduuli olla rikki ? Auto kävi huollossa toisen vian takia ja silloin lukivat vikakoodit ja mitään tuohon liittyvää ei ollut.

Edit* tänään tuli vietyä kuorma kaatopaikalle, vaikka valot ei toimi. Jotain elämää moduulissa tapahtuu, koska aina kun painoin jarrua kuului moduulin kaiuttimesta varoistusääni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
111
Jos ilma liikkuu siellä välissä, niin eikös sieltä mene ilmaa järjestelmään? Ilma taitaa kulkea vieälä helpommin kuin neste?
Ilmausruuveissa on se reikä josta ilma pääsee kiertämään vaikka jarrunesteen puoli olisi tiivis, tollasen kuvan löysin:

1725513445173.png


Kierteet eivät tiivistä mitään niin niiden välistä voi liikkua ilmaa iha helposti.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
1 104
Ilmausruuveissa on se reikä josta ilma pääsee kiertämään vaikka jarrunesteen puoli olisi tiivis, tollasen kuvan löysin:



Kierteet eivät tiivistä mitään niin niiden välistä voi liikkua ilmaa iha helposti.
Niinpä näkyy. Kyllä tästäkin kannatti kysyä täältä. Kaikki ei ole niin kuin voisi kuvitella ensi alkuun, jos asiaa ei tunne kunnolla. Vai mitä @Uutta matoa koukkuun ?
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
511
Toki onhan se niin, että 99,9% ihmisistä ei tajua oikein mistään mitään. Se oma työ osataan tehdä just ja just, kaikessa muussa ollaan pihalla ja kuutamolla.
 
Liittynyt
10.07.2024
Viestejä
162
Mahtaakohan mistään saada vuoden 2007 C5-citikkaan ohjauspyörän asentotunnistinta ilman, että täytyy maksaa koko viiksipaketista? Joskus alkuvuodesta käytin marmoritiskillä ja tuomioksi tuli juurikin tuon vikaantuminen. Katsastus lähenee ja pitäisi varmaan hankkia osa, sillä ESP-ASR-valo palaa eikä sitä voi nollata. Varaosanumeron 6242S9 korjaaja antoi, mikäli haluaa tutkia tarjontaa itse. Alla olevista löytyy sama numerosarja, mutta ovatko lopulta sopivia? Joku nelipyöristä enemmän tietävä saa mielellään neuvoa näissä, jotta löydän varmasti sopivan osan.

Ostettu Ovokolta, hintaa tuli toimitus- ja palvelumaksujen jälkeen 89 euroa ja 9 senttiä. Kaipa tuo nyt sitten sopii, hinta on ainakin kohdallaan verrattuna 700 euroon jota alkuvuodesta sanottiin Suomessa hinnaksi korjaamon toimesta.
 
Liittynyt
09.12.2023
Viestejä
192
Onko jollain kokemusta KIA/Hyundai 7 lovisen DCT automaattilaatikon öljynvaihdosta? Sain autojerryn kautta pari mielenkiintoista tarjousta öljynvaihdosta hintahaitarin ollessa 120-450€. Halvimman tarjouksen antanut huolto on tunnettu ja pitkään alalla ollut. Pari huoltoa esittelivät asiaa niin, että loota huuhdellaan koneellisesti lisäaineistetaan yms yms. Kysyin halvimman tarjouksen antaneelta firmalta, mikä heidän kanta tähän huuhteluun on. Vastaus oli, että ei ole tarvetta huuhteluun koska kyse on kuivakytkinlaatikosta. Sanatarkasti he sanoivat voimansiirron olevan käytännössä mekatroniikan operoima manuaali, ja koko hoito on saman öljyn voitelema. Öljytilavuus on 8 litraa, ja se voidaan vaihtaa vain "kovalle puolelle" koska kuivakytkin. Tubevideoista ymmärsin, että volkkarin DCT on märkäkytkin, ja mekatroniikalla on omat öljyt, jolloin on helppo ymmärtää huuhteluntarve.

Tarjouksen lähettäneet huollot ovat kuitenkin saaneet autoni tekniset tiedot, niin väkisin tuli mieleen, mikä tässä mättää. Noin suuri hintaero samalle työlle kuullostaa vähän epäilyttävältä. Eli kusettaako joku myymällä ylimääräistä, vai jättääkö halvin tarjous jotain tekemättä halpuuttamalla hintaa.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
426
Mitäs hyviä paikka-aineita olisi helman reikään? Molemmilla puolilla omat reiät. Pakoputken kiinnike vissiin pitäs viedä hitsattavaksi.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
693
Piti tossa eilen asentaa lisävalot talvea ajatellen. Unohdin lisävalotelineen kotiin ja kun tallin pihalla mietin, että mitähän nyt, niin huomasin sitten, että tostahan vois vähän ruosteita ottaa kiinni.

Ei ensimmäistä kertaa selvästi tekemässä. Pitäs tehdä corollaan vastaavaa jumppaa, mut mitä yhden kilikolin hommasi harjottelua varten nii värisävy erottuu testikappaleessa liikaa
 
Liittynyt
16.03.2024
Viestejä
16
Ei ensimmäistä kertaa selvästi tekemässä. Pitäs tehdä corollaan vastaavaa jumppaa, mut mitä yhden kilikolin hommasi harjottelua varten nii värisävy erottuu testikappaleessa liikaa
Joo oliskohan tää nyt kolmas korjaus joka pitää saada auton väriseksi. Mutta kuitenkin, kuvassa se näyttää paremmalta mitä oikeasti on, uuden maalin raja kyllä näkyy jos sitä katselee. Onneks on sen verran alareunassa, että ei sitä tule katseltua liikaa. Pitäisi vielä hioa veden kanssa ja sitten kiillottaa.

Edit: värisävyn sai hyvin kohdalleen, kun irrotin bensatankin luukun ja kävin sen kanssa hakemassa sävytetyn kilikolin liikkeestä!
 
Liittynyt
29.04.2022
Viestejä
42
Onko jollain kokemusta KIA/Hyundai 7 lovisen DCT automaattilaatikon öljynvaihdosta? Sain autojerryn kautta pari mielenkiintoista tarjousta öljynvaihdosta hintahaitarin ollessa 120-450€. Halvimman tarjouksen antanut huolto on tunnettu ja pitkään alalla ollut. Pari huoltoa esittelivät asiaa niin, että loota huuhdellaan koneellisesti lisäaineistetaan yms yms. Kysyin halvimman tarjouksen antaneelta firmalta, mikä heidän kanta tähän huuhteluun on. Vastaus oli, että ei ole tarvetta huuhteluun koska kyse on kuivakytkinlaatikosta. Sanatarkasti he sanoivat voimansiirron olevan käytännössä mekatroniikan operoima manuaali, ja koko hoito on saman öljyn voitelema. Öljytilavuus on 8 litraa, ja se voidaan vaihtaa vain "kovalle puolelle" koska kuivakytkin. Tubevideoista ymmärsin, että volkkarin DCT on märkäkytkin, ja mekatroniikalla on omat öljyt, jolloin on helppo ymmärtää huuhteluntarve.

Tarjouksen lähettäneet huollot ovat kuitenkin saaneet autoni tekniset tiedot, niin väkisin tuli mieleen, mikä tässä mättää. Noin suuri hintaero samalle työlle kuullostaa vähän epäilyttävältä. Eli kusettaako joku myymällä ylimääräistä, vai jättääkö halvin tarjous jotain tekemättä halpuuttamalla hintaa.
Tämä tai kaikki tähän liittyvä kiinnostaa myös minua, koska tod.näk tässä nykyisessä kulkineessa, juurikin tuo vaihteisto. Toki on vielä tehtastakuut jne, mutta ei se kaikki ylimääräinen info ole pahitteeksi. Ja toki nyt tässä vaiheessa vien auton huoltoon, sinne mitä tämä takuu vaatii. Mutta se ei poista sitä, että on kokemuksia ja mitä ikinä. Hemmetin vähän löytyy internetistä, tai sit en vaa osaa ettiä.
 

Jek

Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
13
Pari viikkoa sitten autoon syttyi DSC, SCBS, TPMS ja moottorin vikavalot. Jossain vaiheessa kaikki valot sammui ja ajattelin, että oli vaan jokin satunnainen häiriö. Pari päivää myöhemmin sitten syttyi taas ja valitti lisäksi mm. seisontajarrujärjestelmän ja jarrujen ohitusjärjestelmän häiriöstä. Välillä auton käynnistäessä, osa valoista tai kaikki valot on sammunut, mutta voi sitten ajon aikana syttyä uudestaan palamaan. Olen kiinnittänyt huomiota että syttyy aika usein juuri silloin kun jarrutan/hidastan ajaessa, mutta ei siis välttämättä aina.

Eli tiivistetysti, autoon syttyy ja sammuu varoitusvaloja miten sattuu. Pääasiassa noi kolme ensin mainittua eli DSC, TPMS ja SCBS palavat. Missähän voisi olla vika? Auto toimii normaalisti ja mitään ylimääräisiä outoja ääniä ei ainakaan kuulu moottorista. Katsoin tottakai ohjekirjasta, että TPMS viittaa rengaspaineisiin, mutta ne on ihan kohdillaan ja SCBS syttyminen voi viiitata likaan etupuskurissa tai tuulilasissa, mutta auto on pesussakin käytetty.
Toki voisi huoltoliikkeessä käydä kyselemässä, mutta ajattelin täältä ensin kysellä onko kellään ollut vastaavaa? Ja autohan on 2018 Mazda 3 sedan.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
600
Pari viikkoa sitten autoon syttyi DSC, SCBS, TPMS ja moottorin vikavalot. Jossain vaiheessa kaikki valot sammui ja ajattelin, että oli vaan jokin satunnainen häiriö. Pari päivää myöhemmin sitten syttyi taas ja valitti lisäksi mm. seisontajarrujärjestelmän ja jarrujen ohitusjärjestelmän häiriöstä. Välillä auton käynnistäessä, osa valoista tai kaikki valot on sammunut, mutta voi sitten ajon aikana syttyä uudestaan palamaan. Olen kiinnittänyt huomiota että syttyy aika usein juuri silloin kun jarrutan/hidastan ajaessa, mutta ei siis välttämättä aina.

Eli tiivistetysti, autoon syttyy ja sammuu varoitusvaloja miten sattuu. Pääasiassa noi kolme ensin mainittua eli DSC, TPMS ja SCBS palavat. Missähän voisi olla vika? Auto toimii normaalisti ja mitään ylimääräisiä outoja ääniä ei ainakaan kuulu moottorista. Katsoin tottakai ohjekirjasta, että TPMS viittaa rengaspaineisiin, mutta ne on ihan kohdillaan ja SCBS syttyminen voi viiitata likaan etupuskurissa tai tuulilasissa, mutta auto on pesussakin käytetty.
Toki voisi huoltoliikkeessä käydä kyselemässä, mutta ajattelin täältä ensin kysellä onko kellään ollut vastaavaa? Ja autohan on 2018 Mazda 3 sedan.
Kuulostaa joltain can-väylä vialta, tai joltain kosketushäiriöltä can-väylässä.

Tässä yksi löysä liitin saa koko auton sekaisin

 
Liittynyt
29.08.2017
Viestejä
297
Pari viikkoa sitten autoon syttyi DSC, SCBS, TPMS ja moottorin vikavalot. Jossain vaiheessa kaikki valot sammui ja ajattelin, että oli vaan jokin satunnainen häiriö. Pari päivää myöhemmin sitten syttyi taas ja valitti lisäksi mm. seisontajarrujärjestelmän ja jarrujen ohitusjärjestelmän häiriöstä. Välillä auton käynnistäessä, osa valoista tai kaikki valot on sammunut, mutta voi sitten ajon aikana syttyä uudestaan palamaan. Olen kiinnittänyt huomiota että syttyy aika usein juuri silloin kun jarrutan/hidastan ajaessa, mutta ei siis välttämättä aina.

Eli tiivistetysti, autoon syttyy ja sammuu varoitusvaloja miten sattuu. Pääasiassa noi kolme ensin mainittua eli DSC, TPMS ja SCBS palavat. Missähän voisi olla vika? Auto toimii normaalisti ja mitään ylimääräisiä outoja ääniä ei ainakaan kuulu moottorista. Katsoin tottakai ohjekirjasta, että TPMS viittaa rengaspaineisiin, mutta ne on ihan kohdillaan ja SCBS syttyminen voi viiitata likaan etupuskurissa tai tuulilasissa, mutta auto on pesussakin käytetty.
Toki voisi huoltoliikkeessä käydä kyselemässä, mutta ajattelin täältä ensin kysellä onko kellään ollut vastaavaa? Ja autohan on 2018 Mazda 3 sedan.
Heitän oman lusikkani soppaan ja ehdotus huonolle akulle. En tiedä tekeekö maksalaatikossa samaa, mutta puimureissa huono akku saa aikaan joulukuusen kojelautaan.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 757
Pari viikkoa sitten autoon syttyi DSC, SCBS, TPMS ja moottorin vikavalot. Jossain vaiheessa kaikki valot sammui ja ajattelin, että oli vaan jokin satunnainen häiriö. Pari päivää myöhemmin sitten syttyi taas ja valitti lisäksi mm. seisontajarrujärjestelmän ja jarrujen ohitusjärjestelmän häiriöstä. Välillä auton käynnistäessä, osa valoista tai kaikki valot on sammunut, mutta voi sitten ajon aikana syttyä uudestaan palamaan. Olen kiinnittänyt huomiota että syttyy aika usein juuri silloin kun jarrutan/hidastan ajaessa, mutta ei siis välttämättä aina.

Eli tiivistetysti, autoon syttyy ja sammuu varoitusvaloja miten sattuu. Pääasiassa noi kolme ensin mainittua eli DSC, TPMS ja SCBS palavat. Missähän voisi olla vika? Auto toimii normaalisti ja mitään ylimääräisiä outoja ääniä ei ainakaan kuulu moottorista. Katsoin tottakai ohjekirjasta, että TPMS viittaa rengaspaineisiin, mutta ne on ihan kohdillaan ja SCBS syttyminen voi viiitata likaan etupuskurissa tai tuulilasissa, mutta auto on pesussakin käytetty.
Toki voisi huoltoliikkeessä käydä kyselemässä, mutta ajattelin täältä ensin kysellä onko kellään ollut vastaavaa? Ja autohan on 2018 Mazda 3 sedan.
Viallinen ABS anturi/anturin johdotus voi tehdä kaikenlaista vikaa, nopeustieto on monille muille järjestelmille tarvittava tieto. Vikakoodi näistä tietysti pitäisi jäädä muistiin, vaikka vika ei enää päällä olekaan, mutta sen kaivaminen vaatii sitten autokohtaisen lukijan.
 
Liittynyt
09.12.2023
Viestejä
192
Pari viikkoa sitten autoon syttyi DSC, SCBS, TPMS ja moottorin vikavalot. Jossain vaiheessa kaikki valot sammui ja ajattelin, että oli vaan jokin satunnainen häiriö. Pari päivää myöhemmin sitten syttyi taas ja valitti lisäksi mm. seisontajarrujärjestelmän ja jarrujen ohitusjärjestelmän häiriöstä. Välillä auton käynnistäessä, osa valoista tai kaikki valot on sammunut, mutta voi sitten ajon aikana syttyä uudestaan palamaan. Olen kiinnittänyt huomiota että syttyy aika usein juuri silloin kun jarrutan/hidastan ajaessa, mutta ei siis välttämättä aina.

Eli tiivistetysti, autoon syttyy ja sammuu varoitusvaloja miten sattuu. Pääasiassa noi kolme ensin mainittua eli DSC, TPMS ja SCBS palavat. Missähän voisi olla vika? Auto toimii normaalisti ja mitään ylimääräisiä outoja ääniä ei ainakaan kuulu moottorista. Katsoin tottakai ohjekirjasta, että TPMS viittaa rengaspaineisiin, mutta ne on ihan kohdillaan ja SCBS syttyminen voi viiitata likaan etupuskurissa tai tuulilasissa, mutta auto on pesussakin käytetty.
Toki voisi huoltoliikkeessä käydä kyselemässä, mutta ajattelin täältä ensin kysellä onko kellään ollut vastaavaa? Ja autohan on 2018 Mazda 3 sedan.
Vikavalot eivät aina kerro koko totuutta. Vika voi olla valon osoittama tai sitten ei. Jos mittariston joulukuusi syttyy ja sammuu aivan randomina niin hienostunut arvaus on, että vika on enemmänkin ohjausyksikössä kuin muussa tekniikassa. Mutta asiaan perehtyneessä huollossa kyllä osaavat kertoa huonot uutiset ilman arvailua.
 

Jek

Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
13
Heitän oman lusikkani soppaan ja ehdotus huonolle akulle. En tiedä tekeekö maksalaatikossa samaa, mutta puimureissa huono akku saa aikaan joulukuusen kojelautaan.
Tälle ääni! Tai ekana kannattaa katsoa akun napojen kiinnitys.
Uusi akku vaihdettu muutama kuukausi sitten. Ehkä huoltoliikeessä on sitten huonosti pistetty napojen kiinnitys? Tai sitten on vain sattunut joku maanantaikappale? Täytyy mainita kun käyn huoltoliikkeessä kyselemässä ja tarkastuttamassa auton. Akkuhan on exiden 12/60 EFB EL604.
 
Liittynyt
29.08.2017
Viestejä
297
Uusi akku vaihdettu muutama kuukausi sitten. Ehkä huoltoliikeessä on sitten huonosti pistetty napojen kiinnitys? Tai sitten on vain sattunut joku maanantaikappale? Täytyy mainita kun käyn huoltoliikkeessä kyselemässä ja tarkastuttamassa auton. Akkuhan on exiden 12/60 EFB EL604.
No sitten on epätodennäköistä että akusta johtuisi, mutta hyvä tuo on samalla varmistaa.
 
Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
95
Postasin jo audiforumille mutta kysytään täältäkin:

Potilaana 2013 C7 A6
Kuulemma eräänä aamuna airbag-valo jäi palamaan ja nyt OBDeleven näyttää vain yhtä vikakoodia:

B100B11 Diver thorax airbag igniter short to ground
Status: static

Tähän mennessä olen koittanut:
Irrottaa penkin kaikki liittimet, eli airbag ja turvavyön solki molemmat irti
Irrottaa airbagin ohjausmoduulin 100-pinnisen liittimen ja laittaa takaisin

Testannut yleismittarilla jatkuvuuden:
Airbag-moduulin kuoren ja maan välillä
Moduulin liittimen ja penkin alta löytyvän airbag-liittimen välillä sekä liittimien väliset johdot keskenään
Penkin alta löytyvän liittimen pinnien ja maan välillä

Akku vaihdettu ja koodattu 11/23

Vikakoodi nollattu monessa välissä mutta tulee välittömästi takaisin.
Muita vikakoodeja jotka viittaisi esim. moduulin vikatilaan ei tule.

Omat ideat alkaa olemaan loppu.
Löytyisikö täältä vielä vinkkejä vai kannattaako turvautua ammattilaisen apuun?
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 883
Okei, sitten voi ainakin sulkea pois bagin vian jos koodi on sama vaikka bagi on irti järjestelmästä. Kun johdot irrottaa niin koodin selitykseksi pitäisi nollauksen jälkeen tulla open circuit eikä short to ground.

Moduulin liittimen ja penkin alta löytyvän airbag-liittimen välillä sekä liittimien väliset johdot keskenään
Nämä oli mitattu mutta oletko mitannut irrallisen kaapelin molemmat johtimet maata vasten? Sitähän tuo vikakoodi herjaa, että jompi kumpi (tai molemmat) olisivat oikosulussa maahan.

EDIT: Äh, olihan sulla maininta tuossa että maata vastenkin oli mitattu. Näyttää ääretöntä ilmeisesti kuten pitääkin?
 
Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
95
Okei, sitten voi ainakin sulkea pois bagin vian jos koodi on sama vaikka bagi on irti järjestelmästä. Kun johdot irrottaa niin koodin selitykseksi pitäisi nollauksen jälkeen tulla open circuit eikä short to ground.



Nämä oli mitattu mutta oletko mitannut irrallisen kaapelin molemmat johtimet maata vasten? Sitähän tuo vikakoodi herjaa, että jompi kumpi (tai molemmat) olisivat oikosulussa maahan.

EDIT: Äh, olihan sulla maininta tuossa että maata vastenkin oli mitattu. Näyttää ääretöntä ilmeisesti kuten pitääkin?
Mittasin nuo johtimet maata vasten liittimestä penkin alta mikä oli hankala paikka.
Täytyy toistaa mittaus moduulin liittimestä.


Tajusin myös että kun otin kaikki penkin liittimet irti tuli lisäksi vikakoodi penkin asentoanturista, muttei turvavyön soljesta

Ehkäpä tässä on johtolanka. Auton on ihan eri, mutta googlen mukaan moni Porsche 997 on antanut vastaavaa vikakoodia kun turvavyön soljessa on ollut häikkää.
Täytyy varmuuden vuoksi mitata kaikki johdot mitkä tulee penkiltä airbag-moduuliin.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 883
Mä vähän luulen, että se turvavyön solki on vain yksinkertainen kytkin joka on auki tai kiinni sen mukaan onko vyö kiinni. Johtojen irrottaminen vastaa luultavasti sitä, että vyö olisi kiinni joten ei se ole auton näkökulmasta mikään vika eikä se voi tietää onko johto irrotettu vai ei.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
328
Onko jollain kokemusta KIA/Hyundai 7 lovisen DCT automaattilaatikon öljynvaihdosta? Sain autojerryn kautta pari mielenkiintoista tarjousta öljynvaihdosta hintahaitarin ollessa 120-450€. Halvimman tarjouksen antanut huolto on tunnettu ja pitkään alalla ollut. Pari huoltoa esittelivät asiaa niin, että loota huuhdellaan koneellisesti lisäaineistetaan yms yms. Kysyin halvimman tarjouksen antaneelta firmalta, mikä heidän kanta tähän huuhteluun on. Vastaus oli, että ei ole tarvetta huuhteluun koska kyse on kuivakytkinlaatikosta. Sanatarkasti he sanoivat voimansiirron olevan käytännössä mekatroniikan operoima manuaali, ja koko hoito on saman öljyn voitelema. Öljytilavuus on 8 litraa, ja se voidaan vaihtaa vain "kovalle puolelle" koska kuivakytkin. Tubevideoista ymmärsin, että volkkarin DCT on märkäkytkin, ja mekatroniikalla on omat öljyt, jolloin on helppo ymmärtää huuhteluntarve.

Tarjouksen lähettäneet huollot ovat kuitenkin saaneet autoni tekniset tiedot, niin väkisin tuli mieleen, mikä tässä mättää. Noin suuri hintaero samalle työlle kuullostaa vähän epäilyttävältä. Eli kusettaako joku myymällä ylimääräistä, vai jättääkö halvin tarjous jotain tekemättä halpuuttamalla hintaa.
Ei kokemusta, mutta voiko noita olla eri versioita Kiallakin? Perustelut: dct:tä on pienten bensakoneiden 100 hp bensakoneiden jatkona, mutta myös lataushybrideissä ja N-sarjan sporttimalleissa. Tuskin niissä kaikissa samaa konstruktiota käytetään jos vääntöä on koneessa tyyliin tuplat tms. VAG:lla on sekä kuiva- että märkäkytkinversioita. Kuivissa voi vaihtaa laatikon hammaspyöräosaston ja mekatroniikan öljyt (pieni määrä) erikseen. Mutta kumpikaan ei ole virallisessa huolto-ohjelmassa, kuten ei manuaalivaihteistoillakaan yleensä. Märkäkytkinversiossa taas on säännölliset vaihdot.
Korjaamothan voi kirjoittaa tommoseen kilpailutukseen mitä vaan… jos asiakas ei tajua asiasta niin mikä todennäköisyys että jää kiinni että on myyty jotain muuta kuin tarjottu? ”Jotain öljyjä on vaihdettu, ymmärsit väärin… joo, ei näissä tarvi huuhdella mitään, mut hintahan on tasan tarjouspyynnön mukainen. Ja laitettiin jotain käärmeöljyä sekaan, ihan varmana.” No, ehkä oon skeptinen… mutta jos asiakas tarttuu kalliiseen tarjoukseen, hienoa. Toki voihan noissa olla teknisiä eroja ja toimivat hyvässä uskossa.
Kysy verrokiksi merkkarilta mitä maksaa ko. autoon ja mitä toimenpiteitä siinä tehdään?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
252 618
Viestejä
4 395 646
Jäsenet
73 036
Uusin jäsen
otto3241

Hinta.fi

Ylös Bottom