Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Liittynyt
16.03.2022
Viestejä
833
Olisi kannattanut itse laittaa se öljynsuodattimen kansi kiinni, kun jatkaa ajamista. Tai vaatia se huoltajasankari paikalle laittamaan.
Pitikö moottori epätavallista ääntä tuolla matkalla. Pitänee karkeata ääntä jos ei ole öljynpaineita.
Ei ole pitänyt epätavallista ääntä. Kun nyt muistelen, niin en ole ajanut varmaan kuin kilometrin, kun öljyä on ollut vähänlaisesti eli öljyvalo on jo palanut.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 474
Paljonko kerkesit ajamaan, kun öljynsuodatin vuoti? Kuulostaa kyllä pahalta jos nyt öljyvalo palaa... Melkein vaatisin, että laskevat öljyt pois ja aukaisevat öljynsuodattimen. Jos löytyy metallihilettä, niin sitten on isompi moottoriremontti.
Varmaan n. 10 km.
Ei ole pitänyt epätavallista ääntä. Kun nyt muistelen, niin en ole ajanut varmaan kuin kilometrin, kun öljyä on ollut vähänlaisesti eli öljyvalo on jo palanut.
No niin tai näin.

Seuraavaksi kannattanee mitata todelliset öljynpaineet.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 191
Itsellä on edelleen latauksen kanssa ongelmia. Akunhallintamoduulin johto irti lataa hyvin, mutta johto kiinni lataus sekoilee välillä ja akunhallinta näyttää järjettömiä lukemia. Vaihdettuja osia tähän asti laturi, akunhallintamoduuli ja akun maakaapeli. Akku uusittu talvella.

Mittasin moottorin ja akun maan välille 1.5 ohmin vastuksen. Irroitin rungon ja startin välissä olevan maakaapelin ja vastus oli ääretön. Maakaapeli antoi irrallaan 0.2 ohmin vastuksen. Kun olin hionut kaikki liitokset ja laitoin kaapelin takaisin paikalleen, vastus oli 1.0 ohmia.

Mitä mieltä noista lukemista? Onko 1 - 1.5 ohmia moottorin ja rungon välille liikaa? Nämä mittaukset oli tehty moottori pois päältä pelkän akun kanssa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
141
Vaihteiston vaihteenvalitsimen akselin stefa vaikuttaisi vuotavan. Onko kokemuksia tuollaisen vaihdosta? Kansi B vaan pois vai pitääkö enemmän purkaa? Pultit 13 ja 14 varmaan täytyy irroittaa? Mietin vaan ettei sitten lähde vaihteiston sisältä jokin pois paikaltaan ja joudu koko vaihteistoa avaamaan.

vaihdeakseli.png
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
141
Jos vuoto on hidasta ja tai öljypinta pysyy kohdillaan, riittää ainoastaan pinnan tarkistus vuosittain ja lisäys.
Voihan sitä öljyvuotoihin noinkin suhtautua, mutta kyllä itse tykkään vaihtaa vuotavat tiivisteet.
Löytyikin jo googlaamalla venäjänkielinen ohje operaatiosta, ei vaikuta kovin pahalta hommalta: Замена сальника штока выбора передач
Vielä kun löytäisi osan jostain, ei taida muita vaihtoehtoja olla kuin merkkiliikkeestä tilata.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 410
Käytin yhtä koslaa tuossa leimalla viikolla ja katsuri halusi kovasti että tulisin sen kanssa vielä uudestaan, kertoi että toisella puolella alapallo väljä, sekä molempien alatukivarsien sisemmät puslat väljät.
Asia selvä ja ok.

Tänään vaihdoin alatukivarret(sisältää puslat sekä alapallon) ja vitutus oli suuri kun huomasin että alapallon sijasta väljänä olikin raidetangon sisäpää.

Harrastushan tämä toki on.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
159
Epämääräisen satunnaiset bensansaantiongelmat vaivanneet latuskaa. Kohokammiossa melkoinen määrä hartsittunutta bensaa, tuosta kun sopivasti joku muru tukkii suutinta ja seistyään taas painuu pohjaan niin alkaa loogisuutta löytymään. Putsasin muhjut pois ja vaihdoin kaikki sisukalut ja tiivisteet uuteen.
DSC_4126.JPG
 
Liittynyt
13.03.2024
Viestejä
81
Käytin yhtä koslaa tuossa leimalla viikolla ja katsuri halusi kovasti että tulisin sen kanssa vielä uudestaan, kertoi että toisella puolella alapallo väljä, sekä molempien alatukivarsien sisemmät puslat väljät.
Asia selvä ja ok.

Tänään vaihdoin alatukivarret(sisältää puslat sekä alapallon) ja vitutus oli suuri kun huomasin että alapallon sijasta väljänä olikin raidetangon sisäpää.

Harrastushan tämä toki on.
Aiotko tyytyä suikkalakin virheelliseen diagnoosiin vai reklamoida aiheesta?
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 474
Epämääräisen satunnaiset bensansaantiongelmat vaivanneet latuskaa. Kohokammiossa melkoinen määrä hartsittunutta bensaa, tuosta kun sopivasti joku muru tukkii suutinta ja seistyään taas painuu pohjaan niin alkaa loogisuutta löytymään. Putsasin muhjut pois ja vaihdoin kaikki sisukalut ja tiivisteet uuteen.
Latuska vähällä ajolla?
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
947
Minulla on vm. -97 E230 Mersu, johon piti teettää vähän korjauksia ja huoltoa. Huoltomies laittoi öljynsuodattimenkannen väärin kiinni öljynvaihdon yhteydessä, joten ajellessani kotiin öljyä roiskui moottoritilaan ja vein auton uudelleen pajalle, jossa asia korjattiin. Nyt kuitenkin autossa palaa öljyvalo, vaikka moottorissa on oikea määrä öljyä. Lisäksi paloivat SRS (punaisena), ETS (keltaisena) ja ABS (keltaisena), mutta nuo vikavalot sammuivat itsekseen. Kuulemma öljyä on saattanut roiskua joillekin antureille, jotka antavat sitten vääriä tuloksia tai laturille, joka antaisi väärää jännitettä ja sytyttelisi aiheettomia vikavaloja. Vaikka öljyä siivottiin moottoritilasta, sitä valuu sieltä edelleen hieman. Myös akku meni kerran aika mystisesti tyhjäksi, joten rupesin epäilemään, että onko laturi sökö. Toisaalta laturin vikavalo (akun kuva) ei ole vilkahtanut kertaakaan ja akun tyhjeneminen voi olla seurausta myös hyvin vähäisestä ajamisestani. Mitä olette mieltä uskaltaako tuolla autolla ajaa vai pitäisikö se viedä korjaamolle, jossa laturi tutkittaisiin vai mitä?
Outoa, että öljyvalo palaa jatkuvasti. Ihan sohlossakin moottorissa se yleensä sammuu kierroksilla. Tosi huono juttu joka tapauksessa on käyttää moottoria vuotavalla öljynsuodattimella. Jos on kunnolla vuotanut, ei ole moottori juuri öljyä saanut. Jos pidempi matka noin ajettu, on moottori sitten tosiaan ihan sohlo.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 410
Aiotko tyytyä suikkalakin virheelliseen diagnoosiin vai reklamoida aiheesta?
Katsotaan miten tässä edetään. Katsuri oli toisaalta niin mulkku jo muutenkin että tekisi mieli reklamoida. Tai sitten vain menen näyttämään sitä autoa noin. Uusia vikojahan ne ei saa tutkia ja olen ne hylätyt kohteet korjannut.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 520
Katsotaan miten tässä edetään. Katsuri oli toisaalta niin mulkku jo muutenkin että tekisi mieli reklamoida. Tai sitten vain menen näyttämään sitä autoa noin. Uusia vikojahan ne ei saa tutkia ja olen ne hylätyt kohteet korjannut.
Katsastajallehan kelpaa kun näytät vain että mainitut osat on vaihdettu (ei ne varmaan ihan turhia osia ollut vaihtaa, vaikka lisäksi muualtakin löysit itse väljää). Uusia vikoja ei saa tutkia, mutta kyllä kai ne kuitenkin omaan (?) autoon kannattaa korjata..
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 865
Joo, ainahan vika on muissa, mutta kyllä itseänikin harmitti kun olin kuplan vikalapun kanssa osia ostanut ja väljät oli muualla. Mutta harva on niin jeesus että jokaisen väljän paikallisti just oikein...mitä katsastajiin tulee, pari esimerkkiä: Tilasin puhelimitse Salossa aikaa, muidu kysyi, milloin haluaisitte? Sanoin että oiskos perjantaina? Monesko päivä se on? En tiedä. Sanoi että soittakaa kun tiedätte, ja löi luurin korvaan ;-) Vorssassa vein aamusta kulpaa katsastukseen. Inssi huusi että mitä haukottelet!? ja hylkäsi autoni, koska haukottelin...
 
Liittynyt
27.05.2023
Viestejä
456
Mulla on vanhasta autosta jäänyt nyt kaappiin Defa Flex akkulaturi, joka on 10 ampeerin tehoinen, sekä akunlämmitinmatto Polar Heaterilta.
Vanhoihin autoihin olen asentanut tuon laturin, jotta akku latautuu samalla jonkin verran, kun olen liittänyt auton tolppaan pariksi tunniksi.
Mutta nyt, kun minulla on uudempi auto, en ole varma, saako tällaista laturia asentaa siihen ja onko sille tarvetta.

Uusi auto on Skoda Fabia vuosimallia 2020. Siinä on käytössä noin 60 ampeeritunnin kokoinen Start/Stop-akku.
Tiedän, että kahden vuoden ajan kaikki huollot täytyy hoitaa ajallaan jossain merkkiliikkeessä oikealla tavalla, jotta takuu säilyy. Mutta nyt en kyllä oikein tiedä, mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä.
 

Dieselnautti

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
269
Minulla on vm. -97 E230 Mersu, johon piti teettää vähän korjauksia ja huoltoa. Huoltomies laittoi öljynsuodattimenkannen väärin kiinni öljynvaihdon yhteydessä, joten ajellessani kotiin öljyä roiskui moottoritilaan ja vein auton uudelleen pajalle, jossa asia korjattiin. Nyt kuitenkin autossa palaa öljyvalo, vaikka moottorissa on oikea määrä öljyä. Lisäksi paloivat SRS (punaisena),
Noissa moottoreissa on ollut öljyn määrälle omaa anturia ja sen myötä valoa, palaako siellä nyt öljyn paineen vai määrän merkkivalo? SRS kuulostaa myös vähän kummalta, mutta jos jännite on päässyt tosi alas niin varmaan mahdollista, mihin viittaisi myös jos on jo poistunut.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 474
Aika hyvä takuu jos on yli 4 vuotta!

Škoda-takuu pähkinänkuoressa

  • 2 vuoden takuu uusille Škoda-autoille
  • 2 vuoden takuu alkuperäisille Škoda-varaosille ja lisävarusteille
  • 3 vuoden takuu maalipinnalle
  • 12 vuoden takuu korin puhkiruostumista vastaan
  • 8 vuoden / 160 000 km takuu ladattavien hybridien ja täyssähköautojen korkeajänniteakuille *

 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
795
Jostain syystä omalla kohdalla on käynyt niin, että RAV4 plugarilla on alkanut tuo Range-ennustus kipuamaan hankinnasta vasta vuoden kuluttua tuohon samaan, mitä se teki jo ensimmäisen autonkin kohdalla. Vanhan ennusteet vain päättyi molemmat lukemat tuohon 95 km lukemaan, jota näillä luvuilla olisi vanhempi näyttänyt. Ehkä tämä vielä päätyy siihen 100 km lukemaan, jota ei kyllä pääse, mutta ikäänkuin akku olisi vain matkan varrella vain parantunut omalla käyttöprofiililla näillä autoilla näin aluksi.
En siis pumppaa ajoja mitenkään, että laittaisi HV napista hybridiajon päälle, jos sattuu tulemaan kovemman sähkönkulutuksen pätkä, vaan ajelen ihan puhtaalla EV tilalla aina. Polttoaineen kulutus on pysynyt nyt luokkaa 1/2-vuotta tuossa 1,0L/100 km lukemassa, joten ihan riittävästi ja ylikin pyörii myös bensakone.
IMG_3877.png
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
428
Tuli vaihdettua Pösössä (307 SW) jarrulevyt ja palat taakse, kun katsastussetä sanoi vanhojen olevan liian syöpäiset, tai syöpyneet.

Amatöörivirhe kävi ja en testannut saati säätänyt käsijarrua lainkaan vaihdon jälkeen vaan ajoin suoraan katsastukseen. Uusintanäytössä katsastuksessa oikealla puolen oli tasan 0 pitoa käsijarrulla, vaikka muuten jarrut piti ihan tasaisesti (0% heittoa) ja hyvin.

Täytynee napata auki vielä ja varmistaa, ettei mäntä tai muut satulan osat jumita ja että palat liikkuu normaalisti, ehkä varmuuden vuoksi ilmata systeemi uudestaan. Olevinaan ne satulat rassasin, putsasin ja kokeilin että kaikki liikkuu hyvin, mutta ehkä kiireessä toinen puoli jäi puolitiehen. Uuden käsijarruvaijerin heitinkin jo paikalleen varmuuden vuoksi, kun ovat halpoja ja nopeita vaihtaa.

Kuva syöpäisestä jarrusta bonuksena. Viimevuonna meni käytännössä samassa kunnossa läpi koska tällä autolla ajetaan ehkä 3000 km / vuosi ja automaattina ei jarruja tai käsijarrua tule ihan niin paljoa kulutettua muutenkaan. Ei millään kiinnostais koko satulaa vaihtaa uuteen tai irroittaa kokonaan korjausta varten tässä vaiheessa pelkän käsijarrun takia, joten toivottavasti herkistely yms. riittää. Paremmalla ajalla oli tarkoitus käydä ne läpi.
jarruromu.jpg
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 295
Viestejä
4 333 962
Jäsenet
72 162
Uusin jäsen
MiikaTurku

Hinta.fi

Ylös Bottom