Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Valvoline Maxlife

tai sitten

öljy jota muutenkin käytät, mutta laitat sekaan jonkun leak stop lisäaineen tms. Niitä on paljon eri merkeillä, varmaan pitkälti samoja aineita. Parempi saatavuus kuin Valvolinen öljyllä.

Ei noi kuitenkaan rikkinäisiä tiivisteitä korjaa, mutta vuodot voi vähentyä huomattavasti.
10w40 varmaan tässä parempi kuin 5w?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Lähössä öljykauppaan. Mikä on paras öljy hieman vuotaville tiivisteille?
Valvoline Maxlife

tai sitten

öljy jota muutenkin käytät, mutta laitat sekaan jonkun leak stop lisäaineen tms. Niitä on paljon eri merkeillä, varmaan pitkälti samoja aineita. Parempi saatavuus kuin Valvolinen öljyllä.

Ei noi kuitenkaan rikkinäisiä tiivisteitä korjaa, mutta vuodot voi vähentyä huomattavasti.
Itse oon laittanut Alfa Romeoon tuota.
Moottoriöljy Valvoline MaxLife 10W-40 4 l | bauhaus.fi

Tai sitten vaikka motonetistä joku lisäaine. Kunhan ei laita tuota liikaa. Itse en ole käyttänyt.
Motox öljyvuodonesto 500 ml | Motonet Oy

Edit: 10W saattaa olla talvella vähän paksua, mutta Alfa 156 käynnistyi kyllä tuolla 10W öljylläkin.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Ei oo venakoppa vaan ketjullisen jakopään kotelo.

Ja ei sitä millään muulla korjaa kuin korjaamalla. Joko oot kokeillu niitä kolmea pulttia kiristää?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Ei oo venakoppa vaan ketjullisen jakopään kotelo.

Ja ei sitä millään muulla korjaa kuin korjaamalla. Joko oot kokeillu niitä kolmea pulttia kiristää?
Jep, kiristin, mutta en uskaltanut kuin 1/8 kierrosta. Huonoja kokemuksia alumiinin käsittelystä.

Perään meni nyt tuo mainostettu valvoline maxlife 10W40. Pari litraa upposi. Sattui olemaan kivasti Bauhausissa tarjouksessa. Samoin valvoline allclimate 5W40 -50% normaalihinnasta. Vink vink.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 333
Itselläkin useamman kerran takajarrusylinteri tai joku muu paikka alkanut vuotaa katsastuksen kauhean survomisen jälkeen... Mikä auto, minkälaiset jarrut takana? Onpahan niitä mahdollisia vuotopaikkoja mutta eiköhän se ihan silmin näy.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Tarinaa seuranneille tiedoksi. Jäähdytysneste- ja öljyvajainen Kia. Ajoin auton prisman mäkeen ja jatkoin jäähdytysjärjestelmän täyttöä ja ilmausta. Jumalauta sinne lorahti vielä puoli litraa. Aluksi puristelin ja luulin että on täynnä, mutta vääntelin vielä ja yhtäkkiä horahti nesteet sisään. Jossain oli vielä iso ilmalukko. Tässä on siis ajettu jonkin aikaa tyytyväisenä ilmajäähdytteisellä autolla.:darra:

Kotimatkalla meinas tulla jännäkakka kun alkoi haisemaan palanut kumi tai bitumi. Aattelin että jumalauta nytkö mä mokasin. Nousin ihmettelemään, mutta konehuoneessa eikä muuallakaan näkynyt yhtään mitään. Siispä jatkoin matkaa vain huomatakseni että mutkan takana laitettiin uutta asfalttia. :facepalm:

Öljyäkin lisäsin juuri ja mukavasti aiempi lievä nakutus katosi. Pohja ei muttereiden kiristyksen jälkeen enää näytä kostealta. Nyt kymmenen peukkua pystyssä toivotaan että nesteet pysyy sisällä.
 
Liittynyt
13.08.2017
Viestejä
115
vm2000 Renault Megane. Levyt takana. Konehuoneessa oli jotain roiskeita lähellä pääsylinteriä, pitää vielä tarkemmin katsella aamulla.
Luultavaasti jarrupääsylinterin tiivisteet voi valskata kun on jo ikää autolla. Jolloin myös voi tuota jarrunestettä alkaa katoamaan. Itsellä kävi ranskiksen kans melko samoin. Kannattaa korjata heti tai käy kuin yhdellä tutulla rellun kans ettei ollutkaan jarruja autossa(oli lähestymässä risteystä kun jarrut katos, ei ollut jarrunestettä enää säiliössä). Onneksi oli tuuria jannulla että sai ranskiksen pysäytettyä käsijarrulla ennen risteystä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Itselläkin pihassa avaamista odottelemassa yksi ropponen jossa viime syksynä oli teetetty kansiremppa mutta nyt sitten kesällä oli keitellyt ja oli ajettu aivan liian pitkään. Näyttäisi siltä että oli kyllä samalla laitettu uusiksi jakopääkilkkeet ja vesipumppu asiallisesti ja kansi käytetty ponnistuksissa mutta termostaattia ei ollut vaihdettu. Tämä selvisi kuitista ja termostaatin ja sen kumiosien ulkonäkö tuki asiaa. En voi ymmärtää moista pajatoimintaa... :eek:
Tonnin+ remppa ja jätetään vaihtamatta 10€ termari? o_O
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
Tämäpä juuri. Tuijotin kuittia ihan jonkin aikaa ennen kuin uskoin silmiäni.

Ei se termari ilmaiseksi vaihdu. Kyllähän sinne olisi remontin yhteydessä voitu vaihtaa miljoona muuta "kympin" osaa mutta kyllä olisi tullut remontilla hintaakin, kun osat tilataan, haetaan ja asennetaan. Itse en ole vielä yhteenkään rikkinäiseen termostaattiin törmännyt, joten en olisi sitä varmuuden vuoksi vaihtamassa vaikka ns. hollilla olisikin.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Ei se termari ilmaiseksi vaihdu. Kyllähän sinne olisi remontin yhteydessä voitu vaihtaa miljoona muuta "kympin" osaa mutta kyllä olisi tullut remontilla hintaakin, kun osat tilataan, haetaan ja asennetaan. Itse en ole vielä yhteenkään rikkinäiseen termostaattiin törmännyt, joten en olisi sitä varmuuden vuoksi vaihtamassa vaikka ns. hollilla olisikin.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Itse olen useampaankin viallisen termostaattiin törmännyt niin ei itse ainakaan koskaan tule tuossa säästettyä. Aina menee jakopäärempassa uusiksi kun keula jo osissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 333
Ei se termari ilmaiseksi vaihdu. Kyllähän sinne olisi remontin yhteydessä voitu vaihtaa miljoona muuta "kympin" osaa mutta kyllä olisi tullut remontilla hintaakin, kun osat tilataan, haetaan ja asennetaan. Itse en ole vielä yhteenkään rikkinäiseen termostaattiin törmännyt, joten en olisi sitä varmuuden vuoksi vaihtamassa vaikka ns. hollilla olisikin.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Niin, en tiedä minkänäköinen termostaatti on silloin kansirempan aikaan ollut mutta nyt se oli tuon näköinen:


Kommentteja? Kannattaisiko tuommoiset kympin osat vaihtaa...?
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
857
Vaihdatin termarin jakohihnahuollon yhteydessä, kun vesipumppu kuitenkin vaihdetaan, joten nesteetkin silloin pois.
Oli oma aiemmin ostettu termari ja ottivat siis pelkästä termarin vaihdosta 104e
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 333
Vaihdatin termarin jakohihnahuollon yhteydessä, kun vesipumppu kuitenkin vaihdetaan, joten nesteetkin silloin pois.
Oli oma aiemmin ostettu termari ja ottivat siis pelkästä termarin vaihdosta 104e
Joissain autoissa vaihto voi olla hankalakin homma. Veikkaan että tässä laittamani kuvan tapauksessa kukaan tuskin saa siihen kulumaan viittä minuuttia enempää jos paikat on muutenkin auki ja nesteet laskettuna. Missä autossa tuon 104 euroa maksoi?
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Headlight range control defective
Autona -05 Audi A6 3.2 FSI Quattro ja tosiaan bi-xenonit. Todella himmeät valot, polttimoiden iästä ei tietoa ja umpioiden muovitkin todella surkeassa kunnossa.


VCDSllä ei anna tehdä valojen sopeutusta mutta alustan taso-antureiden tiedot näkee... Itse ehkä epäilisin sitä moduulia hanskalokeron takana?

Edit. Ei myöskään tosiaan säädä ajovalojen tasoa kun auton käynnistää..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
129
-03 Skoda Superbissa moniurahihnan kiristinrulla rallattanut ja vinkunut jo muutaman kuukauden. Aiemmin kun ajoi koneen lämpimäksi niin sai vikinän loppumaan. Nyt vikinää on kuultava koko ajan. Tällä hetkellä mittarissa lähes 520tkm ja jakopääremppa olisi parin kympin jälkeen edessä. Tarkoitus olisi itse vaihtaa / vaihdattaa: moniurahihna, kiristinrulla, ilmastoinnin hihna, termostaatti ja sitten tuo jakohihna.

Lähinnä tässä miettinyt, että eikös tuo olisi järkevintä tehdä kaikki yhdellä kertaa, kun nokkaa ilmeisesti kuitenkin joutuu tuossa purkamaan niin, että nesteet tulee ulos? Aiempaa kokemusta tuosta remontista ei ole, tukivarsijumppaa kylläkin tullut tehtyä. Voiko tuossa hommassa mokata jotenkin pahasti, jos ei jaon sekottamista lasketa? (kannattaako itse edes ryhtyä?)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 815
-03 Skoda Superbissa moniurahihnan kiristinrulla rallattanut ja vinkunut jo muutaman kuukauden. Aiemmin kun ajoi koneen lämpimäksi niin sai vikinän loppumaan. Nyt vikinää on kuultava koko ajan. Tällä hetkellä mittarissa lähes 520tkm ja jakopääremppa olisi parin kympin jälkeen edessä. Tarkoitus olisi itse vaihtaa / vaihdattaa: moniurahihna, kiristinrulla, ilmastoinnin hihna, termostaatti ja sitten tuo jakohihna.

Lähinnä tässä miettinyt, että eikös tuo olisi järkevintä tehdä kaikki yhdellä kertaa, kun nokkaa ilmeisesti kuitenkin joutuu tuossa purkamaan niin, että nesteet tulee ulos? Aiempaa kokemusta tuosta remontista ei ole, tukivarsijumppaa kylläkin tullut tehtyä. Voiko tuossa hommassa mokata jotenkin pahasti, jos ei jaon sekottamista lasketa? (kannattaako itse edes ryhtyä?)
Jakohihnarempan tieltä joudut kuitenkin apulaitehihnan ja joissain moottoreissa myös hihnan kiristimen purkamaan pois tieltä joten... :)

Tiedätkö moottorikoodia?
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Ja vesipumput jne samalla. Oikeastaan jakoremppa on yleensä sellainen että se on sama uusia kaikki mitä mieleen juolahtaa samaan konkurssiin, ainakin jos ite tekee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
787
Hommahan on sinänsä melko simppeli, mutta jos ei ikinä ole tehnyt niin kyllä siihen ihan kunnolla aikaa kannattaa varata. Osat saa noin 200e:llä laatutavarana Saksasta. Lukitustyökalut tarvitsee myös, nokalle se on pelkkä tappi, mutta kampuran lukitus on sen verran spesiaali, että ei oikein voi itse soveltaa. Nämäkin onneksi saa muutamalla kympillä niin ei kannata tussimerkkien kanssa pelleillä. Koska nesteet joutuu jokatapauksessa päästämään pois vesipumpun vaihdon takia niin itse suosin tapaa, että koko keula siirretään sivuun vaikkapa moottorinostimen nokkaan roikkumaan. Tuo kun tarkoittaa vaan muutaman hassun johdon irroitusta verrattuna keulan siirtämistä "huoltoasentoon", ilmastoinnin letkuissakin riittää pelivara hyvin. Tämän jälkeen koko keula on täysin vapaa ja itse hihnan vaihto on helppo homma. Kunnolla kun homman tekee niin rempan jälkeen vielä vcds:llä ajoituksen tarkastus ja tarpeen vaatiessa säätö nokkapyörästä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 666
Onko kellään kokemuksia Ivecoista? Iveco Daily ainakin valittaa kaikesta mahdollisesta, kun akun varaus ei ole tarpeeksi korkea. Yksi Daily valittaa lähes joka käynnistyksellä Engine fault code 148 vai oliko se 149. Ja EDC valo palaa samaan aikaan. Se viittaisi enemmänkin tuohon 149-koodiin. Tehoja auto ei ole ainakaan vielä hävittänyt. Usein käynnistäessä tulee myös varoitus, että öljynpaine ei ole tarpeeksi korkea. Se lähtee oikeastaan heti pois kun antaa koneen vain käydä. No öljyjä saatikaan mitään suodattimia ei ole taidettu vaihtaa varmaan kahteen tai kolmeen vuoteen. Kilometrejä tulee jatkuvasti lisää. Mitä mietteitä ihmisillä tästä on?
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
857
Joissain autoissa vaihto voi olla hankalakin homma. Veikkaan että tässä laittamani kuvan tapauksessa kukaan tuskin saa siihen kulumaan viittä minuuttia enempää jos paikat on muutenkin auki ja nesteet laskettuna. Missä autossa tuon 104 euroa maksoi?
Neloskoppanen tdigolffi, eli ihan yksinkertainen vaihtaa, mutta hinta oli tämä ja vaihtoehdot oli vaihdattaa tai jättää vaihdattamatta, niin näin se meni.
Olisin saanut itsekin vaihdettua. Sitä varten olin jo termarin ostanutkin, mutten kokenut mielekkääksi, koska se tuossa samalla vaihtui.
Mainittakoon vielä, etteivät antaneet takuuta termarille, koska olin sen itse toimittanut. Olin sen samasta liikkeestä ostanut kk-pari aikaisemmin.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Minkä verran tuohon hommaan kannattanee varata aikaa?
Tuossa oli jo vastattukkin ylempänä ja mulla ei tuosta koneesta kokemusta itsellä ole, mutta arvelisin jotta pari iltaa kannattaa varata ensikertalaisella. Jokin siellä vastustaa kuitenkin :lol:

Mieluummin siis varaa enemmän aikaa kuin vähemmän..

Ohjeita hommaan varmasti on netti pullollaan ja ne kannattaa ottaa käsien ulottuville kun hommaa tekee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Muutaman pitkän tölkin hyvää olutta tms kans varaisin hommaan, jos siis tykkää alkoholista. Toki liikaa ei kannata juoda, itse kun aikoinaan isäukon kanssa Furya korjailtiin yksi talvi niin viikonloppuisin maisteltiin olutta aina samalla, noh, eihän se oikein kaljoissaan edisty se homma vauhdilla kun menee aika rupatteluun, tuhertamiseen ja jälkien korjailuun kun pienessä sievässä tekee :D

Lisäys: Ja osa ajasta kans menee siihen kun käy metsän laitaan kuseksimassa :D
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 220
Mistä ja millä nimellä lähden hakemaan sitä suojakuppia/-kumia mikä on ajovalojen takana polttimon suojana? T22 Avensiksesta moinen pudonnut kun huollossa laittaneet huonosti kiinni sen aikanaan. Google antaa pelkkiä umpioita kun yrittää etsiä.
81144C?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
69
Mistä ja millä nimellä lähden hakemaan sitä suojakuppia/-kumia mikä on ajovalojen takana polttimon suojana? T22 Avensiksesta moinen pudonnut kun huollossa laittaneet huonosti kiinni sen aikanaan. Google antaa pelkkiä umpioita kun yrittää etsiä.
Japanparts.eu räjäytyskuvista kaivoin tälle Toyota osanumeron 81139-05080. Osan nimityksenä: Cover, Headlamp Socket, Toyota. Eipä tuolla kyllä hirveästi ostopaikkoja löytynyt, kannattaa melkein käydä marmorilta kysymässä ( + varmistaa tietysti osanumeron oikeellisuus ). Kokeilumielessä olen joitain hankalammin löytyviä Toyota osia tilaillut amayama.com:sta. Jos ei ole hirveä kiire, niin ok. Minulle ainakin tullut täältä alkuperäisosaa Toyota leimoin / paketein.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 010
Mistä ja millä nimellä lähden hakemaan sitä suojakuppia/-kumia mikä on ajovalojen takana polttimon suojana? T22 Avensiksesta moinen pudonnut kun huollossa laittaneet huonosti kiinni sen aikanaan. Google antaa pelkkiä umpioita kun yrittää etsiä.
Romiksilta, AutoVahinkoKeskukselta.....? :think:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
129
Hommahan on sinänsä melko simppeli, mutta jos ei ikinä ole tehnyt niin kyllä siihen ihan kunnolla aikaa kannattaa varata. Osat saa noin 200e:llä laatutavarana Saksasta. Lukitustyökalut tarvitsee myös, nokalle se on pelkkä tappi, mutta kampuran lukitus on sen verran spesiaali, että ei oikein voi itse soveltaa. Nämäkin onneksi saa muutamalla kympillä niin ei kannata tussimerkkien kanssa pelleillä. Koska nesteet joutuu jokatapauksessa päästämään pois vesipumpun vaihdon takia niin itse suosin tapaa, että koko keula siirretään sivuun vaikkapa moottorinostimen nokkaan roikkumaan. Tuo kun tarkoittaa vaan muutaman hassun johdon irroitusta verrattuna keulan siirtämistä "huoltoasentoon", ilmastoinnin letkuissakin riittää pelivara hyvin. Tämän jälkeen koko keula on täysin vapaa ja itse hihnan vaihto on helppo homma. Kunnolla kun homman tekee niin rempan jälkeen vielä vcds:llä ajoituksen tarkastus ja tarpeen vaatiessa säätö nokkapyörästä.

Nyt on saksasta Gatesin jakopää- ja apulaitehihnasarjat tilattu. Katsellut noita lukitustyökalusarjoja, mutta järkihintaisia (muutaman kympin) heikosti saatavilla nopeasti. Homman kuulemma saisi hyvin tehtyä ilman työkaluja, juurikin tussimerkkien avulla. Kaverilla hammaspyörät olivat olleet niin jäykät, että eivät olleet hievahtaneet mihinkään suuntaan. Vaatii tietysti tarkkuutta.

Toinen mikä hommassa mietityttää on pulttien yms. kiristäminen, kun pistää takaisin kokoon. Momenttiavainta kun ei itseltä löydy. Perstuntumalla sopivaan kireyteen!?

Täytyy hommaan pari päivää varata ja rauhassa puuhastella ja harrastaa autismia. Youtubesta löytyi erinomainen video hommaan.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Jakopään hihnaremppaa tehdessä työjärjestys, oikeat työkalut, oikeat momentit ovat kaikki tärkeitä. Jos perstuntumalta kiristää, niin pian on hihnankiristin löysällä/jako pielessä/jako hyppää tai muuta mukavaa. Ei se homma vaikeaa ole, kunhan ei vain sävellä omiaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Nyt on saksasta Gatesin jakopää- ja apulaitehihnasarjat tilattu. Katsellut noita lukitustyökalusarjoja, mutta järkihintaisia (muutaman kympin) heikosti saatavilla nopeasti. Homman kuulemma saisi hyvin tehtyä ilman työkaluja, juurikin tussimerkkien avulla. Kaverilla hammaspyörät olivat olleet niin jäykät, että eivät olleet hievahtaneet mihinkään suuntaan. Vaatii tietysti tarkkuutta.

Toinen mikä hommassa mietityttää on pulttien yms. kiristäminen, kun pistää takaisin kokoon. Momenttiavainta kun ei itseltä löydy. Perstuntumalla sopivaan kireyteen!?

Täytyy hommaan pari päivää varata ja rauhassa puuhastella ja harrastaa autismia. Youtubesta löytyi erinomainen video hommaan.
Momenttiavain on niin perustyökalu autoa rassatessa, että kannattaa sieltä biltemasta/motonetistä käydä hakemassa se perus 40-200 Nm välin puolen tuuman avain.
Ei maksa montaa kymppiä ja tuossa säästämällä saa äkkiä satakertaiset kustannukset, kun joku kampuran hihnapyörän jeesuspultti irtoaa ja jako sekoaa lennosta :D.

"Ajoitustyökaluksi" nokan hihnapyörille käy usein ihan x-millinen tappi, joka kotikäytössä tunnetaan nimellä sopiva poranterä :p.

Kampiakselin lukitus on usein hankalampi, mutta siinäkin voi soveltaa autosta riippuen erilaisilla tapeilla tai laittamalla tussilla merkin vauhtipyörään ja lohkoon, kun vanha hihna on paikoillaan ja nokkapyörä tapitettu. Vauhtipyörän halkaisija on niin iso, että jos reunassa oleva merkki on tarkalleen kohdallaan, niin jako osuu pakosti toisessa päässä paikoilleen.

Noita nokkapyörien tapituksia ei saa sitten käyttää lukituksena (esim. avatessa kampiakselin pulttia) vaan ne ovat tarkoitettu pelkästään ajoituksen varmistamiseen. Muuten voi mennä jotain rikki.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
457
Alkaa moottorijumppa lähestyä loppua vihdoin viimein.
Tänään tuli kaasujen solenoidit mallailtua paikalleen ja releelle paikka myös, bensalinjahaarotettu solenoidille kans, samalla tuli sit heitettyä päälle loputkin rojut fiilestelymielessä.

Huomenna hakemaan Sotkamosta kampiakseli tasapainotuksesta ja sit armoton niputusviikonloppu että pääsee aiheuttamaan pahennusta kylille!

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 795
Jakopään hihnaremppaa tehdessä työjärjestys, oikeat työkalut, oikeat momentit ovat kaikki tärkeitä. Jos perstuntumalta kiristää, niin pian on hihnankiristin löysällä/jako pielessä/jako hyppää tai muuta mukavaa. Ei se homma vaikeaa ole, kunhan ei vain sävellä omiaan.
Sitikassa oli ainakin ihan erillinen viisari ja ohjeet miten hihnan kireys pistettiin kuntoon. Ei tarvinnut momenttia. Kiristimen kiinnityspultti tietty piti vetää kiinni, mutta väli oli niin ahdas, että sinne ei olisi kyllä saanut minkäänmoista perusmomenttiavainta. Kampiakselin stefan vaihdon jälkeen tietty piti sen pultti vetää momenttiin ja vähän yli (taas ohjeiden mukaan).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 815
Sitikassa oli ainakin ihan erillinen viisari ja ohjeet miten hihnan kireys pistettiin kuntoon. Ei tarvinnut momenttia. Kiristimen kiinnityspultti tietty piti vetää kiinni, mutta väli oli niin ahdas, että sinne ei olisi kyllä saanut minkäänmoista perusmomenttiavainta. Kampiakselin stefan vaihdon jälkeen tietty piti sen pultti vetää momenttiin ja vähän yli (taas ohjeiden mukaan).
Se kiristimen vaarnaruuvin mutteri on todella kriittinen oikeasta momentista. Niitä on katkeillut tai auennut itsestään enemmän kuin monta. Ehdottomasti momenttiavaimella asennettava ja kaikki osat täytyy vaihtaa.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 102
Sitikassa oli ainakin ihan erillinen viisari ja ohjeet miten hihnan kireys pistettiin kuntoon. Ei tarvinnut momenttia. Kiristimen kiinnityspultti tietty piti vetää kiinni, mutta väli oli niin ahdas, että sinne ei olisi kyllä saanut minkäänmoista perusmomenttiavainta. Kampiakselin stefan vaihdon jälkeen tietty piti sen pultti vetää momenttiin ja vähän yli (taas ohjeiden mukaan).
Meinasin kommentoida samaa. Aika harvoin kiristimen pulttia tai mutteria saa momenttiin kiristettyä.
Kiristysmomentti oli 23-27 nm niin todennäköisesti tulee kiristettyä käsin liikaa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 815
Nyt pitää muistaa että kysyjällä on pumppusuutin TDI jonka jakopää on aika järeää tekoa verrattuna moneen muuhun moottoriin :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 795
Se kiristimen vaarnaruuvin mutteri on todella kriittinen oikeasta momentista. Niitä on katkeillut tai auennut itsestään enemmän kuin monta. Ehdottomasti momenttiavaimella asennettava ja kaikki osat täytyy vaihtaa.
Tuossa oli ihan peruspultti ja lukitetökötit uudessa valmiina. Tilaa oli niin ruhtinaallisesti, että hyvä kun peruslenkin sai työnnettyä kiinni. Potilaskin oli toki sen ikäinen ja hintainen, että tuskin näkee seuraavaa hihnanvaihtoa.

e: Ja juu, kyse ei tietysti ole samasta motista mitä alkuperäisellä kysyjällä.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 011
Millainen turbon vinkuminen on normaalia? 1.2 TSI kyseessä ja varsinkin kylmänä hieman kuuluu ohjaamoon vihellys kierrosten mukaan, jos radio hiljaisella. Täysikiihdytyksellä (lämpöisenä toki) vaimea juuri ja juuri ohjaamoon erottuva tasainen vinkuminen läpi kierrosalueen. Joku kaukainen muistikuva vanhempien aivan uudesta Octaviasta samalla koneella, jossa ainakin jossain ylämäessä tasakaasulla erottui ohjaamoon vihellys.

Tuommoinen video löytyi Youtubesta ja aika samaa tasoa kuin itselläni kylmällä koneella:



Vetää kyllä pirteästi ja oikeastaan vähän epäilyttävän pirteästi. Latasin kännykkään sovelluksen, joka mittaa GPS:llä 0-100 aikaa ja usean mittauksen perusteella tasan 10 sekunnissa ryntää sataseen, kun tehdas ilmoittaa 10,8s. Luistonesto oli pakko pitää päällä tai muuten meni sutimiseksi ykkösellä :think:
 

iGMAS

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
307
upload_2018-9-15_21-20-43.png
Perus setti piti vaihta letkut ei lähtenyt auki ennekun letku napsatti poikku. Pistin se kiinni että ei mee järjestelmä tyhjäksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
457
Tänään tiukka setti tallilla, aamu 4 oltiin mikkelistä nekromantixin keikalta pieksämäellä ja siitä asti ollu hallilla ite, lapsiki (2v tyttö) oli 8 tuntia jeesaamassa tossa ni edistyttii ihan mukavasti.
800km ajettu ja bändejä katottu ja yks moottori kasattu samoilla silmillä :rofl:

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 666
Tänään tiukka setti tallilla, aamu 4 oltiin mikkelistä nekromantixin keikalta pieksämäellä ja siitä asti ollu hallilla ite, lapsiki (2v tyttö) oli 8 tuntia jeesaamassa tossa ni edistyttii ihan mukavasti.
800km ajettu ja bändejä katottu ja yks moottori kasattu samoilla silmillä :rofl:

Mee nukkuu
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Olisi tarkotus vaihdattaa autoon etuiskarit, jouset, iskarin kumit ja kääntölaakerit. Kannattaako tässä yhteydessä vaihdattaa myös jotain muuta, esim. raidetangon ulommat päät? Meinaan jos ne joutuu kumminkin irrottamaan ja sen jälkeen säädättämään ohjauskulmat, niin hoituisi nyt kätevästi samalla työllä. Vai onko turhaa rahanmenoa?

Niin ja Volvolla rullattu jo 280tkm, eikä etupäähän ole tietääkseni tehty vielä mitään.
 
Viimeksi muokattu:

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 605
No jos ei ohjauksessa ole klappia niin kai se aika turhaa on
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
427
C5 mk1:sen takalaakerien vaihdon yhteydessä meni jarrusatulat vaihtoon. Pelkääjän puoli meni hyvin, kuskin puolella kun laitoin avaimen satulan pultinkantaan niin kanta tippui lattialle-->satulan sai palastella rälläkällä pois.
Satulat oli vaihdettavien listalla kun oli jarrupalojen kiinnityspulttien paikat syöpyneet pois.
Kynkkien laakerit tarvii vielä vaihtaa, talkoo siitäkin tulee kun iskarin kiinnityssokat on hyvinkin suurella todennäköisyydellä porattava pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Muistaakseni noi C5:n takajarrut oli niillä pitkillä pulteilla kiinni, jotka on kauttaaltaan lukitteella käsitelty. Eipä ihme jos ei lähde ehjänä irti. Viimeksi noita irroitellessa sai kyllä koko matkan vääntää ihan tosissaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
457
Tänään tiukka setti tallilla, aamu 4 oltiin mikkelistä nekromantixin keikalta pieksämäellä ja siitä asti ollu hallilla ite, lapsiki (2v tyttö) oli 8 tuntia jeesaamassa tossa ni edistyttii ihan mukavasti.
800km ajettu ja bändejä katottu ja yks moottori kasattu samoilla silmillä :rofl:

Perusasiat alkaa olla kunnossa, vielä vähän hienosäätöö et saa cruise alueelle "taloudellisest" seokset. Pitoja ei oo märällä yhtään, poikittain menee pintakaasulla aavikkovälityksellä (3.23) ja typerän korkeilla (265/70/15) renkailla.
Kuhan nyt saa sinne oikeen korkuset renkaat taakse ni saa vähän menohaluja lisää.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 354
Viestejä
4 199 046
Jäsenet
70 893
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom