Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja.

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Welmari, 21.10.2016.

  1. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    465
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Reilu ylikuumentaminen voi tehdä tosiaan vaikka mitä mutta lätäkköhommaan suhtaudun hieman skeptisesti, yritäppä joskus jäähdyttää vaikka tulikuumaa hellan levyä nopeasti pirskottelemalla siihen vettä. Ei meinaan onnistu, joku typerys kun keksi leidenfrost ilmiön.
     
  2. null

    null

    Viestejä:
    356
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Silloin se on jumissa.
     
  3. heyrst

    heyrst

    Viestejä:
    1 779
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jeps kaasukerroksen pitäisi estää. Tiedä mikä siinä lätäkössä on kun saa kieroksi. Onko sitten vanteen ja navan nopea jäähtyminen joka repii kuumaa levyä kieroksi kutistuessaan. Kuitenkin saa olla palojen savuavan kuumana ennenkuin nähnyt kieroutumista jäähdyttämättömällä.
     
  4. Pow_82

    Pow_82

    Viestejä:
    169
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    :DOmavika kun kirjoittaa epätarkasti.. Eli toiseen suuntaan pyörii vapaasti ja toiseen suuntaan pitää, niinkuin kuuluukin.
     
  5. Ragnarök-

    Ragnarök-

    Viestejä:
    367
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Postataanpa tähänki ketjuun, Cadillacista vänkärin puolen akkuna jumissa, onneksi ei kovin alas jäänyt, just on tiivisteiden päällä niin ei tuo lumisade haittaa.
    Akkunan moottori piti kauheaa ääntä ja lasi liikkui lähinnä kun käsin vähän avusti (ei liiku enää moottorin avustuksella mihinkään), päätin sitten tänään töiden jälkeen ottaa verhoilun veks ja sen alemman muovin missä on kiinni liittimiä yms, olihan se taistelua aluksi, mutta sitten syy selvisi, moottorin päässä vaijerinpää on aivan rispaantunut, lankoja sojottaa joka suuntaan ja osa aivan ties miten hirttäytyneet. Nappia painamalla vaijeri kyllä liikkui mutta tosiaan lähinnä ne hullusti hirttäytyneet ja vapaana olevat päät ainoastaan :D

    Loppu mielenkiinto kontata tuolla parkkipaikalla, laitoin kaiken takas hollille oveen ja laitoin kiinni, pitänee käydä jossain TI-hallissa purkamassa loput ja laittaa väliaikaisesti joku lautapönkkä että lasi pysyy ylhäällä.

    Onhan ne tommoset sähkölasit kivat mutta omien kokemusten mukaan ne harvemmin toimii jos joutuu autoa säilyttämään ulkosalla ilman katosta tahi tallia, riippuen keleistä niin melko helvetin yleästi on niin jäässä ettei se moottori jaksa avata, ainakaan ennen kuin vähän lämmennyt se ovi. Sähköset penkit muisteilla, peilit sun muut kyllä on erittäin kivaa mutta lasien kanssa suosien enemmän veivejä, niin kauan kun joutuu asustelemaan maassa jossa on oikea talvi.

    Voi näitä auton omistamisen iloja :D
     
  6. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    931
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Itse ainakaan ole uskaltanut aukoa talvisin niitä ikkunoita autosta, juurikin ettei hajoa moottorit, pidikkeet tai lähde tiiiviste mukana.

    Jotain hyötyä tuosta polttamattomuudestakin kun ei tarvitse -20 pakkasella ajella luukut auki, että pääsee sauhuttelemaan.
     
  7. Ragnarök-

    Ragnarök-

    Viestejä:
    367
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En minäkään tuon kärryn sisällä polttele, oli siskolla lainassa, vähän tosiaan oma moka, mutta siskon työkaveri oli raotellut tuota ikkunaa, en ollut muistanut sanoa ettei kannata koskea vänkärin akkunan säätöihin. Kolmas osasyyllinen on entinen omistaja, joka on tehnyt jotain väärin tuolla oven sisällä...
     
    Bapsu tykkää tästä.
  8. Wirtane

    Wirtane

    Viestejä:
    106
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Harkitsen -02 s60 Volvon hommaamista ja kävin koettamassa tänään harkinnan alla ollutta pirssiä. Muuten pelitti mallikkaasti, mutta ilmoitusnäyttöön tuli teksti "SRS turvatyyny Huolla heti". Lisäksi keskellä mittaristoa paloi punainen varoituskolmio, jonka sisällä huutomerkki. Myyjä totesi, että kyseinen valo ei palanut kun hän ajoi auton talliin tuossa kuutisen viikkoa sitten. Laitoin kaupat kuitenkin toistaiseksi jäihin, koska haluan selvittää paljonko tuon korjaaminen potentiaalisesti tulee maksamaan. Onko porukalla tullut vastaan kyseisiä murheita Volvojen kanssa?
     
  9. Perkeles

    Perkeles

    Viestejä:
    68
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Eli jäässä ollut väärin kasattu sähköikkuna ei toimi, ja vika on siinä, että on sähköikkunat eikä veivimalliset? :tup:
     
  10. Perkeles

    Perkeles

    Viestejä:
    68
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Voi tulla monestakin syystä, pitäisi päästä lukemaan vikakoodit. Sähkövikoja noissa on ollut mittaristossa ja eri yksiköissä(cem yms). Noita korjaa mm. sercap.
     
  11. Wirtane

    Wirtane

    Viestejä:
    106
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Myyjäkin tiesi kertoa, että sähkövikaa on mittaristoissa ollu noissa. Saa nähä uskaltaako tehä kaupat vai ei, lähinnä et kuinka kallis vika sieltä tulee
     
  12. Starglazer

    Starglazer Tukijäsen

    Viestejä:
    758
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mitä nyt pikaisesti googlettelin niin äkkiähän tuohon tunteja saa tuhraantumaan. Eli jos ei itse pysty tekemään niin tulee hintoihin.
    Tuossa yksi hyvä pätkä S80 Volvosta kyseisen vian tutkimisesta:
    http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=289
     
  13. KoessiKenguru

    KoessiKenguru

    Viestejä:
    231
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Aamulla auto toimi normaalisti, töistä lähdettyä alkoi jurnuttaa ja hangata todella pahasti, ajoin pätkän ja tuntui ettei renkaat pyöri kunnolla. Pysäytin samantien tien varteen ja eturenkaista, joista ääni tuli selkeästi nousi vieno kärtsä. Olisiko jarrut lukittuneet vai voiko joku muu vika tehdä vastaavaa? Laakerivikaa ei ainakaan pitäisi (?) olla kun mitään erikoista ääntä ei ole kuulunut ennen tätä. Kyseessä BMW 118i E87 -08.

    Kivi jarrupalan ja -levyn välissä kai voisi tuota jurnutusta tehdä, mutta tuntui että auto ei selkeästi kulje kunnolla eteenpäin. Lisäksi tuo käry ei oikein kuulosta kiveltä.

    Hinurillahan se huoltoon sitten lähti, kun en jarruja pumppaamallakaan saanut mitään parannusta aikaiseksi.

    EDIT: Etujousihan se oli pettänyt.
     
    Viimeksi muokattu: 14.03.2018
  14. Ragnarök-

    Ragnarök-

    Viestejä:
    367
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eipä nuo ainakaan näissä vanhemmissa autoissa, Beretta ja Seville, toimi kovin hyvin kun autoa pitää säilyttää tuolla lumen seassa, välillä käy nollassa, sataa lunta, menee pakkaselle, onhan ne melko saatanan jäässä. Ennemmin suosin veivejä näin suomessa asuessa, just kaverikin sanoi että onhan se hauska mennä Oulun kallioparkkiin "oho, ei ikkuna aukea"

    Ja siis toki tuo vänkärin oven homma väärin kasattu mutta ei tosiaan ole kovin vahvasti toimineet yleisesti missään autossa millä olen ajellut, oma tai kaverin tai sukulaisen auto.

    Lisätään siis vielä että eipä koskaan ole ollut ongelmaa avata autosta ikkunaa jossa on veivit ovessa. Kuten sanoin, onhan ne sähköakkunat kivat mutta tarviiko niitä availla muulloin kuin poliisin ratsiassa tai kun käyt drive-inissä tahi menet jonnekin parkkihelvettiin. Kyllä on ollut kiva että peileissä on vastukset, penkin säädöt toimii sähköisesti ja on muistiasetukset ja kaikkea muuta varustetta mitä ei löydy edes vuosia uudemmasta tojotista, mutta vielä ei ole tullut vastaan autoa jonka ikkunat toimis näillä keleillä järkevästi kun otetaan huomioon etten voi säilyttää katoksessa tahi tallissa autoa.
     
    Viimeksi muokattu: 13.03.2018
  15. null

    null

    Viestejä:
    356
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Ei toi nyt vissiin mitenkään harvinaista ole. Tota ilmenee myös mk2 V70:ssä.
    Elehuolto - Volvo mittariston korjaus
     
  16. Hammu

    Hammu

    Viestejä:
    553
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tämäkin tuli muuten kuntoon, lämppärin etuvastus oli ilmeisesti sisäisesti oikosulussa kun uudella etuvastuksella pelaa. Mikä järki on ollut vetää puhaltimelle jatkuva +12V, sitä tarina ei kerro ...
     
  17. Wirtane

    Wirtane

    Viestejä:
    106
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Joo oon kans päälle tunnin katellut Suomesta ja maailmalta tuota ongelmaa ja aika yleisiä näyttää olevan. Mittariston tai liitosten ongelmia aika usein.
     
  18. Jyrmo

    Jyrmo

    Viestejä:
    151
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pöyrä vaihdettu, meteli loppui. Ensikertalaiselta noin tunnin homma (sis. työkalujen etsiminen) nosturilla. Pystyi alakautta vaihtamaan vaikka jokaisessa ohjeessa se vaihdettiin renkaan takaa.
     
  19. Grymstone

    Grymstone

    Viestejä:
    8
    Rekisteröitynyt:
    02.01.2018
    Nyt on sit takarenkaat uusittu, kun meni korjauskelvottomaksi. Minkälie murikan päälle sitä on tullutkaan motarilla ajettua? Sisälokari oli sen verran ottanut tosta kipiää, että on aivan murusina. Pääseepähän taas käyttää autoa korjattava.
     
  20. jargon

    jargon

    Viestejä:
    7
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Vika se on pienikin vika, takaluukun kaasujousen vaihdossa katkesi kuulamutterimikälie kiinnike korin puolelta.
    Yllättäen ei löytynyt hyllystä sopivaa, ei kuulemma ihan joka vuosi noita kysytä
     
  21. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 114
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    No eihän sisälokasuoja vaihtaminen nyt mikään kummoinen temppu ole vaikka kerrostalon parkkipaikalla kunhan ei räntää sada?
     
  22. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 114
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Noniin, updeittiä -05 Audi A6 3.2 FSI Quattrosta :lol:

    En ole vieläkään saanut autoa VCDSn päähän, mutta uusi start/stop nappimoduuli on tilattu koska stop-nappula ei toimi. Xenonit ovat todella himmeät ja niiden tasonsäätö ei toimi. Ilmeinen vika taitaa olla likaiset projektorit/linssit tms. Vai voiko olla sellainen systeemi, et kun xenonien tasosäätö hajoaa, niin automaagisesti säädetään jännitettä pienemmälle ettei sokaista vastaantulevia? Tasonsäädöstä myyjä sanoi, että olisi yhden tasosäätöanturin varsi poikki. Autoa saan ehkä nosturille lauantaina kaverin luokse, siellä selvinnee pitääkö paikkaansa :)
     
  23. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    1 046
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Xenoneissa on kiinteäjännite, mitä ballasti syöttää, ei säätöä. Tuota himmeyttä voi aiheuttaa palaneet heijastinpinnat tai sitten ihan vaan vanhat polttimot. Jos ei mitään tietoa koska polttimot vaihdettu tai jos on jotain kiinapolttimoja niin siitä voi saada jo paljon apua kun vaihtaa uudet merkkipolttimot.
     
  24. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 114
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Katselin tuossa mister-autosta uusia hellan umpioita.. ei mitään tajuttoman kalliita.

    Ajovalo HELLA 1EL 009 925-511 - Valaistus/merkkivalot
     
  25. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    1 046
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Toisaalta saa saksan amazonista kaksi polttimoa satasella. Kukin sitten vaihtaa ensin sen kumman haluaa :) Tietenkin jos vaihtaa molemmat samalla niin varmasti kirkastuu.

    E: ilmeisesti tohon menee D2S eikä D1S kuten oletin eli saa varmasti paljon alle sataseen jo merkkipolttimot.
     
  26. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 114
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mmm... voishan sitä tietty ostaa uudet polttimot, kokeilla ja jos ei ala futaa, niin uudet umpiot sitte :)
     
  27. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    1 046
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Näköjään voi olla D2S tai D4S siellä polttimona. Kannattaa kurkata ennen tilausta. Itse voin ainakin suositella Osramin cool blue intense ja night breaker polttimoita, riippuen haluatko valkoista väriä vai maksimaalista valotehoa.
     
    H0rna tykkää tästä.
  28. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 114
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Aivan uusi osa-alue mulle nää xenonit, joten otan vastaan mieluusti kaiken infon :)
     
  29. an13

    an13

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    D2S:t on A6 prefaceliftissä ja jos haluaa Audin valoja harrastaa voi vaihtaa sisälle uudet Retrofitlabin projektorit, jos ei ole sivuttain kääntyviä AFS valoja niin pitäisi onnistua umpion takana olevasta luukusta (AFS valot pitää sahata umpion kotelo poikki tai sulattaa etulasin liima) Audi A6 C6 Hella EvoX-R retrofit | Retrofitlab Blog
     
    Persojet tykkää tästä.
  30. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    1 046
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse tuli aikanaan vaihdettua C5:n umpioihin projektorit kun katsottaessa oli aivan palaneet pinnat. Vaihdoin samalla myös kunnon polttimot niin parani kyllä huomattavasti. On myös paljon halvempi projekti kuin koko umpioiden vaihto.
     
  31. heyrst

    heyrst

    Viestejä:
    1 779
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itsellä on A8 D2 umpiois Hella E55 projektorit, jotka bixenonit. Audin omat xenonit on vaan lyhyille ja pitkät halogeenilla. Ja lopulta kävi ilmi että etulasin merkinnät on alkuperäisissäkin vaan halogeenille ilman mitään merkintää xenoneista.
     
  32. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    564
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Pyöränlaakeriako tässä tarkoitat?
     
  33. Miixxx

    Miixxx

    Viestejä:
    247
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Mistäs tämä mutuilu on peräisin? Meinaatko että me korjaamollakin sitten heittokellolla mitataan levyyn epätasaisesti jääneen kitkamateriaalin paksuutta, kun kieroja levyjä ei kerran ole olemassa?
    Ja tämä, olkoon vaikka mikä ilmiö niin kyllä se sun hellakin kieroon vetää jos läväytät siihen ämpärillisen kylmää vettä päälle sen pirskottelun sijaan...

    Ei se nykyään vaadi kuin peruspainavan auton, pitkän moottoritien poistumisrampin alamäkeen ja sopivan kokoisen lätäkön lopussa ja varsinkin jäähdytetty levy on sen jälkeen kiero. Toki osasyyllinen näissä on nykyiset paskasti valmistetut levyt ja valmistusviat ylipäätään...
     
    Viimeksi muokattu: 16.03.2018
  34. heyrst

    heyrst

    Viestejä:
    1 779
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mitäpä muutakaan.
     
  35. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    564
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Piti varmistaa, kun jarrujärjestelmä ei itselle erityisen tuttu ole ja toisekseen ei tunnu kovin triviaalilta, että pyöränlaakeri palauttaisi jarrupalat. Olen joskus itsekin miettinyt, että mikä jarrupalat oikeasti palauttaa ja olen päätynyt siihen, että jarrulevyissä on aina pientä heittoa, joka riittää palauttamaan paloja tarpeeksi. Nyt kun mietin, niin tuohon tietysti auttaa myös se laakerin välys ja navan yms joustot.
     
    heyrst tykkää tästä.
  36. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    465
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse asiassa meinaan. Vaikkakin jarrulevy on geometrialtaan aika simppeli osa mittailla niin levyn paksuuden vaihtelu on tosi helppo todeta "kieroudeksi" vaikkei se lopulta sitä ole. Käytännössä levy pitäisi olla kiinni sorvissa, napa kellotettuna suoraan ja sitten kitkapintaa tulisi mitata kahdella kellolla kummaltakin puolelta samasta kohdasta. Jos kellojen poikkeamat seuraa toisiaan niin levy on "kiero", jos taas elävät toisista riippumatonta elämää niin kyseessä on epätasapaksu levy.

    Kieroista levyistä ja myyteistä on täällä aika hyvä juttu

    -Warped- Brake Disc and Other Myths
     
  37. heyrst

    heyrst

    Viestejä:
    1 779
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mulla meni kiinnostus linkkiis kunnei tunnettu dot5.1 nesteitäkään.

    Toki jäähdytetty kieroutuessaan muuttuu paksuusvaihteluksi kun keskus murtuun ja puolet vääntyy eri tavalla. Muuten täysin mahdotonta noi yhdessä jarrutukses muuttuvat paksuudet. Jos pinnoittuissakin hitsaamalla lisätty pinta irtois olis jälki sen mukaista. Linkkis ei myöskään selitä jäähdyttämättömän levyn kieroutumista. Ne kun saa helposti kuumemmaksi kuin jäähdytetyt.

    Täällä maas pidetään dot5.1 jarrunestettä ihan perus tavarana kaikkiin autoihin löytyen bensa-asemien nestehyllyistä halvalla. Toisaalla lykätään kilpureihin dot4 helvetin kalliilla. Vaikka se on 40 astet heikompaa ja huonompi viskositeetti kuin noi perus dot5.1. Jos sitä jotain faq osiota tekisin niin ottasin edes selvää mitä on olemas.
     
    Viimeksi muokattu: 17.03.2018
  38. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    465
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse olen yrittänyt löytää oikeasti kieroa levyä, en ole vielä löytänyt. Mekaniikkaa kuitenkin mittailen ihan työkseni niin uskon osaavani sen homman. Enkä koskaan väittänyt tietääkseni ettei kieroa levyä voi olla olemassa, vaan että paksuus- tai kitkavaihtelut on huomattavasti yleisempiä. Ja niitä paksuusvaihteluita on melko vaikea mitata luotettavasti ilman kunnon työkaluja.
     
  39. heyrst

    heyrst

    Viestejä:
    1 779
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Linkkis perusteella sulla on vaan ahdas näkemys kieroudesta. Linkkis puhu juuri jäähdytettyjen kieroudesta johtuvasta paksuuserosta. Nopea lämpöshokki tosin vaikuttaa enemmän tyyliin neljännes-puoleen kierrokseen.
     
  40. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    465
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kannattaa mittailla ja koneistaa niitä levyjä ihan itse niin voi luoda kuvan todellisuudesta ilman linkkejä. Jos joku haluaa noin tehdä tuosta vaikka videon kun tulee seuraavan kerran levyjä oikaistavaksi harrastehommista :)

    Todennettu totuus on mutua karumpaa vai miten se meni. Olisi mielenkiintoista kokeilla ehkä lämpöshokkia myös, lämmittää täydelliseksi koneistettu levy vaikka 500 asteeseen ja viskata ämpärillinen vettä niskaan, mitä lie tapahtuu.. :)
     
  41. heyrst

    heyrst

    Viestejä:
    1 779
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Lämpökäsittelyllä pariin otteeseen kutistanut sorvattua metallirengasta niin kyllä se vesikin kieroksi saa. Jarrulevy toivottavasti parempaa seosta ettei kutistu yhtälailla lämpökäsittelyn jälkeen. Lämmöllä saa paksua materiaalia olevat palkit/tangot suoraksi. Jotain 5-8cm paksua umpitankoa kunnei oikein muulla suorista kotiolois kuin kaasulla.

    Tuolla kaveril paljon muitakin hyviä videoita..
     
  42. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    465
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllähän lämpö muodonmuutoksia saa aikaan aina, työpaikalla pystyn mittaamaan sen jos joku tuholainen pitää tarkkuushiottua osaa hetken kädessä ennen mittausta. Eri juttu sitten kokonaan millaisia energiamääriä tarvitaan pysyvien muodonmuutoksien aikaansaamiseen, eihän lämpösovitteetkaan ole varsinaisesti pysyviä. Lämmöllä oikominenkin on tuttua edellisistä töistä ja sekin on kovin eri prosessi kuin jarrulevyn kasteleminen ajamalla lätäkköön. Mutta täytyypä katsoa jos saisin järjestettyä asiasta ihan testin.
     
  43. heyrst

    heyrst

    Viestejä:
    1 779
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Katso tuo aikasempaan viestiin lisäämäni video akselin suoristamisesta.. Ei tarvi hirmusia energioita pysyvään muutokseen. Videolla sumuttaa vesisumua jonkin aikaa lämmityksen jälkeen.

    Levy välin tukien ja aukkokohtien välinen kieroutuminen menee aikalailla juuri samaan kuin metallin kutistumiseen lämpökäsittelyssä.
     
  44. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    465
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tiedän kyllä, olen oikonut noita työkseni joskus :D

    Se jäähdytetyn levyn pinnan meneminen rypylle on sitten kokonaan eri ilmiö, siitähän tuossa linkissäkin oli maininta. Mielestäni se ei ole edes "kierossa" olemista
     
  45. heyrst

    heyrst

    Viestejä:
    1 779
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos nyt oikeasti katsoisit sen videon kuinka olemattomasti riittää lämmön antaminen ja vesisumun antaminen akselin suoristamiseen. Niin et enää ihmettelis miksi levyt kieroutuu. Vaikka saisivat tasaisesti sitä vettä päällensä. Tasainen sumukin kun kutistuminen saa väännähdyksen sinne minne sattuu antaa periksi tai murruttaa keskitukia jolloin puolet lähtee eri suuntaan paksuuserona.

    Laadukkaan levyn ero on seokses sekä miten muotoilu ja leikkaukset et on mahdollisimman stabiili lämpöelämiselle. Eli ohjaa elämiset siten ettei vinksallaan heti kun kuumana saa nopean jäähdytyksen.
     
  46. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    465
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En edelleenkään ala katsomaan videota työstä jota olen tehnyt, ei tuo niin ihmeellistä ole. Koko idea akseleiden oikomisessa on hullun nopea pistemäinen lämmitys lähes siihen pisteeseen että akselin pinta lähes sulaa muun metallin ollessa kylmää. Kuuma kohta lämmetessään laajenee ja aiheuttaa siihen kohtaan puristusjännituksen. Puristusjännitys taas aiheuttaa paikallisesti pysyvän muodonmuutoksen lämmityksen heikentämään teräkseen. Sitten kun se kohta jäähdytetään niin yhtäkkiä se kuumennettu metalli ei enää riitäkään täyttämään tilaansa ja koko pistemäinen johta joutuu melkoisen suurelle vetojännitykselle joka sitten taivuttaa akselia toivottuun suuntaan.
     
  47. heyrst

    heyrst

    Viestejä:
    1 779
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ja väite oli ettei tätä jäähdyttämistä pysty vedellä tekemään levylle jonka jäähdytys pyritty maksimoimaan ilmalla. Koska vesikiehuu ja muodostaa höyrykerroksen. Video jo tuon kumoaa jollei se ollut jo ennestään tuttua.

    Lämpöeroja on levyn pinnassa eri etäisyydellä ja navan luona. Lisäksi eri määrä materiaalia eri kohdissa luo erilaisia jännityksiä ja jäähtymisnopeutta.

    Mut eiköhän asia ole käsitelty ja tyhjää jankkaamista jollei jotain uutta tule.
     
  48. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    465
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    On pikkusen eri asia jäähdyttää pieni piste punahehkuista metallia kylmässä akselissa kuin kauttaaltaan kuumaa jarrulevyä niin että se "kieroutuisi" siitä jäähdytyksestä. Suosittelen oikeasti kokeilemaan itse...
     
  49. Miixxx

    Miixxx

    Viestejä:
    247
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Noniin, pitääkin muistaa tämä ens kerran kun pihaan tulee auto jossa yks ratas käy sutissa kierroksen välein ja heittokellolla mitattuna levyssä heittoa reilu pari milliä, ei se ole kuin paskaa muuten täysin kirkkaan levyn pinnassa... Vai oliko sun pointti tässä vain se ettei levy sun mielestä ole kiero jos vain toinen puoli on epätasainen?

    Tuo ei vaan niin pidä paikkaansa ihan jo senkin takia että levyyn tarttunut ylinääräinen materiaali kyllä palaa pois kunnolla jarruttamalla, harvoin näissä tapauksissa se kuitenkaan auttaa?
    Menee täysin flat earther touhuiksi tämä aihe:D
     
    Viimeksi muokattu: 17.03.2018
    Legacy tykkää tästä.
  50. null

    null

    Viestejä:
    356
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Mulla on henkilökohtaisestin kokemusta tuollaisesta jarrutärinästä joka johtui kitka heitoista levyssä. Ei se todellakaan lähteny muutamalla kunnon jarrutuksella mihinkään.