Siis termostaatti jää ns. auki asentoon tai sitten saattaa olla jumittunut kiinni.Jos moottori pysyy normaalissa käyntilämpötilassa vaikkapa asteikolla +30C - -20C, mutta sitä kylmemmässä ei lämpene tarpeeksi, niin miten vika voisi olla termostaatissa?
Oli pakko vaihtaa nykyiseen autoon termostaatti, edellinen omistaja oli vaihtettu vähän ennen ostoa. Rupesi tekemään sitä, että ajossa jäi suunnilleen n. 80-asteeseen, jos sen pitkään
annoit kierroksia -> lämpötila nousi kyllä sinne 90-asteeseen. Heti ajossa tipahti takaisin 80-asteeseen. Tulihan sieltä lämpöä, muttei sillei hyvin ja nyt kun termostaatti aukeaa kunnolla,
niin tulee todella kuumaa ilmaa lämmityslaitteen kennosta pakkasilla. Ja ajossa pysyy siellä 90 asteessa.
Toinen, mikä paikka aiheuttaa ongelmia on lämmityslaitteen kenno tukossa, mutta ensin kokeilisin termostaatin vaihtoa ja ilmausta..Termostaatti on hyvä ja valistunut lähtökohta vianhakuun, helppo todeta koettelemalla ylä- ja alavesiletkuja. Dieseleissä on myös sähkökäyttöisiä lämmittimiä lohkossa ja lämpökennossa/letkuissa. Egr-venttiilissä on myös vesikierto joka aluksi lämmittää vesikiertoa.