Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja.

Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
369
Autossa alkoi vinkua apulaitehihna(t). Noh korjaamolla vaihdettiin pari uutta tilalle, niin nyt se sitten vinkuu vielä enemmän :hmm:
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
1 864
Autossa alkoi vinkua apulaitehihna(t). Noh korjaamolla vaihdettiin pari uutta tilalle, niin nyt se sitten vinkuu vielä enemmän :hmm:
Olisikohan pitänyt selvittää mikä siellä vinkuun pelkkian osien vaihtamisen sijaan :hmm:. Ei ole rakettitiedettä korjaamolle. Itsekin voi asiaa tutkia, hihnat yksi kerrallaan irti ja kuuntelee kummasta se ääni tulee. Sillä saa jo vähän rajattua kumpi hihna siellä vinkuu. Sitten vaan kaikki hihnalla pyörivä tarkistukseen ja toki kiristimet myös.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
776
Autossa alkoi vinkua apulaitehihna(t). Noh korjaamolla vaihdettiin pari uutta tilalle, niin nyt se sitten vinkuu vielä enemmän :hmm:
Mikä korjaamo vaihtaa pelkästään hihnan, kun ylimääräistä alkaa kuulumaan? :facepalm: Kiristin on hyvin suurella todennäköisyydellä syypää.
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
369
Olisikohan pitänyt selvittää mikä siellä vinkuun pelkkian osien vaihtamisen sijaan :hmm:. Ei ole rakettitiedettä korjaamolle. Itsekin voi asiaa tutkia, hihnat yksi kerrallaan irti ja kuuntelee kummasta se ääni tulee. Sillä saa jo vähän rajattua kumpi hihna siellä vinkuu. Sitten vaan kaikki hihnalla pyörivä tarkistukseen ja toki kiristimet myös.
Mikä korjaamo vaihtaa pelkästään hihnan, kun ylimääräistä alkaa kuulumaan? :facepalm: Kiristin on hyvin suurella todennäköisyydellä syypää.
Katsoin noille hihnoille kiristyksen ohjearvot ja kävin autolla. Laturin hihna oli todella löysällä! Kiristin sen ja siihen loppu vinkumiset, ainakin toistaiseksi. Mitenhän ihmeessä se asentaja on jättänyt noin löysälle tuon hihnan??! o_O

Ja minä kun meinasin tuonne pajalle vielä viedä jakohihnaremppaan, kun edullisesti tarjosivat. Nyt täytyy kyllä harkita vielä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
776
Katsoin noille hihnoille kiristyksen ohjearvot ja kävin autolla. Laturin hihna oli todella löysällä! Kiristin sen ja siihen loppu vinkumiset, ainakin toistaiseksi. Mitenhän ihmeessä se asentaja on jättänyt noin löysälle tuon hihnan??! o_O

Ja minä kun meinasin tuonne pajalle vielä viedä jakohihnaremppaan, kun edullisesti tarjosivat. Nyt täytyy kyllä harkita vielä.
Mistähän lie edullinen hinta johtuu :lol: Hyvän nyrkkipajan kun löytää, niin siitä kannattaa pitää kiinni.
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
32
Nyt on kyllä tullut pieni tietokatkos jossain välissä.. Takaisku on nimensä mukaisesti takaiskuventtiili, estää virtauksen toiseen suuntaan. Siellä on kalvo, jonka alipaine sulkee. Jos tämä kalvo on esim puhki, niin ilma liikkuu molempiin suuntiin, vaikka saisi liikkua vain toiseen suuntaan. Testataan puhaltamalla molempiin suuntiin. Vikaa ei näe mitenkään päällepäin.
Suurin piirtein näin oon itsekin ymmärtänyt. Vaikea vain uskoa, että ne yksin saisivat seokset näin sekaisin. Pitää nekin kyllä kurkata, eivät ihan äsken näytä olevan vaihdettu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
490
Suurin piirtein näin oon itsekin ymmärtänyt. Vaikea vain uskoa, että ne yksin saisivat seokset näin sekaisin. Pitää nekin kyllä kurkata, eivät ihan äsken näytä olevan vaihdettu.
Joo, voi olla epätodennäköistä, että seos niin laihalle menisi. Etenkään, kun ahdoillahan ilmavuoto tarkoittaisi rikasta seosta.. Itsellä oli Aerossa jarrutehostimen letkun takaisku rikki, niin tehostin paineistui ahdoilla. Oli poljin aika kova, jos yritti dynaamisemmin ajella:lol:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 006
Varaosaa tilatessa tuli ilmi että edessä on samat pihat molemmilla puolilla. Marmorilla oli sitten suht hävytön hinta, jotain 240€..päädyin sitten 60€ tarvikkeeseen :D

Jos olisi luppoaikaa kokeilisin varmaan ristiin mutta nyt on kädet täynnä puuhaa, joten yritetään mennä sieltä mistä aita on matalin...
Lainaan itseäni: ABS/ESP vikavalot sammui uudella anturilla/piuhalla. Kerrankin hyvä tuuri ja vaihtokin sujui kuin stömssöössä. Miten tämä voi olla mahdollista, tämä kyllä kostautuu seuraavan rempan ohessa korkojen kera...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 760
Suurin piirtein näin oon itsekin ymmärtänyt. Vaikea vain uskoa, että ne yksin saisivat seokset näin sekaisin. Pitää nekin kyllä kurkata, eivät ihan äsken näytä olevan vaihdettu.
Kyllä ne vaikuttaa. Etenkin jos sun autossa on re85 ohjelma, joka adaptoituu sitten virheellisesti ilmavuodon takia.

Hyvä tapa testata imuvuodot (ei paljasta paskoja takaiskuja): maffilta kärsä irti ja se naamalle. Turbon kärsältä venttiilikopan vas nurkkaan menevä putki tukkoon sormella ja puhisemaan. Yhtään ilmaa ei saa mennä läpi.

Takaiskut testaa tosiaan erikseen.

Onko Opensid?
Joo, voi olla epätodennäköistä, että seos niin laihalle menisi. Etenkään, kun ahdoillahan ilmavuoto tarkoittaisi rikasta seosta.. Itsellä oli Aerossa jarrutehostimen letkun takaisku rikki, niin tehostin paineistui ahdoilla. Oli poljin aika kova, jos yritti dynaamisemmin ajella:lol:
Tuskin joo kakomista yksittäinen takaisku tekee, mutta syy-seuraus suhteita se voi aiheuttaa. Etenkin ohjelman sekaisin saamiseksi riittää jo, että se valkoinen takaisku venttiilikopan ja kaasuläpän välissä vuotaa.

Imuvuoto ei ole sekään ahdoilla hyvä ja riippuu täysin sen sijainnista meneekö laihalle vai ei. Etenkin imupuolella pienikin vuoto voi aiheuttaa jo laihaa seosta.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
101
Mulla palo ilosesti polttoaine putkessa ku og93 2.0t meni takaiskuventtiili... Se syötti niin rikasta seosta koneelle että osa polttoaineesta meni palamatta läpi ja sytty sitten putkessa palamaan. Katalysaattori ei hajonnut, tosin mulla ei ollut alkuperänen katti siinä paikallaan vaan supersprintin settiin kuuluva "kisakatti", se kesti sen joten tuon kokemuksen perusteella ei voi sanoa että kestääkö vakiokatti. Takaiskun ku otti irti kalvo oli silmämääräsesti ehjä, mutta ilosesti liikku ilma molempiin suuntiin ihan samaan tahtiin kun sitä puhalteli. Jos en väärin muista niin uus venttiili tais maksaa 70-80e aineelta haettuna alkuperäsenä varaosana. Ja ei tarvi viedä pajalle, muistaakseni vaihtoon tarvi avata kolme kuusiokoloa ja klemmarit irti molemminpuolin venttiiliä. Vikakoodeja anto monenmoista, en muista enää mitä kaikkea kun tästä on useampi vuosi aikaa, mutta ensin kerkesin vaihtaa uuden maffin johon se anto vikakoodia suoraan..
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
32
Ei ole opensid.

Vikakoodeja anto monenmoista
Tuolta ei muistaakseni löytynyt muita koodeja kuin sytkäkatkoja joka pytyltä.

Hyvä tapa testata imuvuodot (ei paljasta paskoja takaiskuja): maffilta kärsä irti ja se naamalle. Turbon kärsältä venttiilikopan vas nurkkaan menevä putki tukkoon sormella ja puhisemaan. Yhtään ilmaa ei saa mennä läpi.
Kiitos vinkistä. Täytyy nyt viikonloppuna koittaa löytää sopiva rako tuon ja takaiskujen testaamiseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 760
Mulla palo ilosesti polttoaine putkessa ku og93 2.0t meni takaiskuventtiili... Se syötti niin rikasta seosta koneelle että osa polttoaineesta meni palamatta läpi ja sytty sitten putkessa palamaan. Katalysaattori ei hajonnut, tosin mulla ei ollut alkuperänen katti siinä paikallaan vaan supersprintin settiin kuuluva "kisakatti", se kesti sen joten tuon kokemuksen perusteella ei voi sanoa että kestääkö vakiokatti. Takaiskun ku otti irti kalvo oli silmämääräsesti ehjä, mutta ilosesti liikku ilma molempiin suuntiin ihan samaan tahtiin kun sitä puhalteli. Jos en väärin muista niin uus venttiili tais maksaa 70-80e aineelta haettuna alkuperäsenä varaosana. Ja ei tarvi viedä pajalle, muistaakseni vaihtoon tarvi avata kolme kuusiokoloa ja klemmarit irti molemminpuolin venttiiliä. Vikakoodeja anto monenmoista, en muista enää mitä kaikkea kun tästä on useampi vuosi aikaa, mutta ensin kerkesin vaihtaa uuden maffin johon se anto vikakoodia suoraan..
Nyt on kyllä pakko kysyä missä og 9-3 sijaitsee takaiskuventtiili joka maksaa 70-80€ ja irrotukseen pitää availla kuusiokoloja?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 155
On se hyvä kyllä että sujuu, tilasin jo viime kesänä palat, liut ja uudet kumit eteen. Jotenkin onnistuin tilaan sitten tuon liuku+kumi setin taakse. Kamat tuli hyvältä ja tutulta näytti silloin kun just olin tehnyt taakse saman homman.

Nyt sit renkaan vaihdon yhteydessä aloin vaihteleen. Vähän sellainen wtf olo kun otin liu-ut irti ja toinen pultti oli pidempi. Ei siinä sit heti kellot soinut, sitten kun aloin laittaan kumeja niin ihmettelin miksi videossa toinen ei mee niinkun pohjaan, hetken kesti että kellot soi ja tajusin että toinen kumi pitäisi olla pidempi :). Edessä on siis 1/2 takapään osista samoja. Klo 20:50, ihan ei ehdi motonettiin kuulemaan tuomiota, mutta ihmettelen jos heidän paketti sisältää muuta kuin tapit, no huomen aamulla sitten.

Silleen kätevästi vielä että yleensä otan osat ehjänä irti vaikka tiedän roskiin menevän. Tuo pidempi kumi oli aikas piukasssa ja sen verran se osumaa otti ettei sitä pysyvästi kyllä viitti jättää/laittaa takas. Kasatakaan ei viittis kun kaiken pääsee melkeinpä purkaan kumin vaihtaakseen, jotta näkee että se menee kunnolla paikalleen.

Bmw osanumero: 34 11 6 758 707, jos motonetissa ei oo niin mistäs voisi espoosta huomenna löytää niin ei autoa tarttis pihassa pitää levällään - ei sille sinänsä tarvetta ole...

KL-varaosissa ei kuitenkaan oo hyllyssä ja on kiinni

Tää on kyl yks perkeleleen kirous, sen kerran kun hommat sujuu ja minkään vitun pultit jengat ei oo solmussa tai kanta korkannut tai muuten vain osat hitsautuneet kiinni, niin sitten vittu on väärät osat (on muuten ekan kerran auton pidon 10v aikana ja vielä kattoin tilausvahvistuksenkin ja ihan itte tötöillyt :)).
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
101
Nyt on kyllä pakko kysyä missä og 9-3 sijaitsee takaiskuventtiili joka maksaa 70-80€ ja irrotukseen pitää availla kuusiokoloja?
Tuo venttiili. Ja väärin muistin, yhdellä kuusiokololla se oli kiinni, ei kolmella... klemmarit oli letkuissa, en tiedä onko alunperin ollu vai oliko edellisen omistajan patentteja, samalla vaihdoin uudet letkut ja uudet letkut laitoin klemmareilla kiinni. 15vuotta vanha oli kolkki sillon mulla ollessaan ja se oli rakennettu jo joskus 06-07 melko uutena edeltävän omistajan toimesta...
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
32
Hyvä tapa testata imuvuodot (ei paljasta paskoja takaiskuja): maffilta kärsä irti ja se naamalle. Turbon kärsältä venttiilikopan vas nurkkaan menevä putki tukkoon sormella ja puhisemaan. Yhtään ilmaa ei saa mennä läpi.
Kävin heti aamusta leikkimässä puhallinsoittajaa konepellin alla. Ei pihinöitä.

Kerkesin vielä kaasuläppäkoteloon päin osoittavan takaiskun toisen pään irroittaa, kun vaimolta tuli käskyä tärkeämpiin tehtäviin. Pikainen puhallus venttiiliin nuolen vastaiseen suuntaan. Ei mene ilma läpi. Tästä heräsikin kysymys, voiko takaiskut testata luotettavasti irroittamalla vain venttiilin toisen pään, ja puhaltamalla virtaussuunnan vastaisesti, vai täytyykö ne venttiilit irroittaa kokonaan, ettei ilman kulku katkea johonkin pidemmällä letkussa olevaan stoppiin jolloin viallinenkin venttiili voi vaikuttaa ehjältä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 760
Tuo venttiili. Ja väärin muistin, yhdellä kuusiokololla se oli kiinni, ei kolmella... klemmarit oli letkuissa, en tiedä onko alunperin ollu vai oliko edellisen omistajan patentteja, samalla vaihdoin uudet letkut ja uudet letkut laitoin klemmareilla kiinni. 15vuotta vanha oli kolkki sillon mulla ollessaan ja se oli rakennettu jo joskus 06-07 melko uutena edeltävän omistajan toimesta...
Toi on bypassin ohjausventtiili, ei takaisku venttiili. Monet noita on ohitelleet kun hajoaavat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
490
Kävin heti aamusta leikkimässä puhallinsoittajaa konepellin alla. Ei pihinöitä.

Kerkesin vielä kaasuläppäkoteloon päin osoittavan takaiskun toisen pään irroittaa, kun vaimolta tuli käskyä tärkeämpiin tehtäviin. Pikainen puhallus venttiiliin nuolen vastaiseen suuntaan. Ei mene ilma läpi. Tästä heräsikin kysymys, voiko takaiskut testata luotettavasti irroittamalla vain venttiilin toisen pään, ja puhaltamalla virtaussuunnan vastaisesti, vai täytyykö ne venttiilit irroittaa kokonaan, ettei ilman kulku katkea johonkin pidemmällä letkussa olevaan stoppiin jolloin viallinenkin venttiili voi vaikuttaa ehjältä?
Katsot vaan mihin letku menee, niin tiedät itse voiko siellä olla mitään estettä. Ja voihan siitän letkusta imeä, niin tietää ettei ole tukossa:dead:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 760
Kävin heti aamusta leikkimässä puhallinsoittajaa konepellin alla. Ei pihinöitä.

Kerkesin vielä kaasuläppäkoteloon päin osoittavan takaiskun toisen pään irroittaa, kun vaimolta tuli käskyä tärkeämpiin tehtäviin. Pikainen puhallus venttiiliin nuolen vastaiseen suuntaan. Ei mene ilma läpi. Tästä heräsikin kysymys, voiko takaiskut testata luotettavasti irroittamalla vain venttiilin toisen pään, ja puhaltamalla virtaussuunnan vastaisesti, vai täytyykö ne venttiilit irroittaa kokonaan, ettei ilman kulku katkea johonkin pidemmällä letkussa olevaan stoppiin jolloin viallinenkin venttiili voi vaikuttaa ehjältä?
Alkuperäiseen ongelmaan eli rykimiseen. Tosiaan kattelee että takaiskut pelaa, eritoten sen valkonen siinä venakopan takana. Isompia imuvuotoja ei pitäisi olla kerran kärsätestistä puhtaat paperit.

Kerran katti tukossa niin siinä syy laiskuuteen, mutta ei rykimiseen. Kerran olen kattitukkosen aerofemman kyydissä istunut ja ok se veti mutta oli laiskahko. Otappa maffin töpseli irti (paskamaisesti sielä sen puhkumasi imukärsän alla) ja kato miten menee ilman sitä. Mutta älä ihan kohtuuttomasti rango. Jossei maffia ole ikinä vaihdettu (ks se viivakoodi siitä miten kuranen/irronnut se on) niin se on aika todennäköisesti vainaa ja ennenpitkää polttaa reijän mäntään, koska huono maf rekisteröi vähemmän ilmaa kuin oikeasti menee läpi ---> laiha seos.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 093
Bmw osanumero: 34 11 6 758 707, jos motonetissa ei oo niin mistäs voisi espoosta huomenna löytää niin ei autoa tarttis pihassa pitää levällään - ei sille sinänsä tarvetta ole...

KL-varaosissa ei kuitenkaan oo hyllyssä ja on kiinni
Laakkoselta luulis löytyvän jos on varaosapuoli tänään auki.

Edit: eipä taida olla
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
32
Alkuperäiseen ongelmaan eli rykimiseen. Tosiaan kattelee että takaiskut pelaa, eritoten sen valkonen siinä venakopan takana. Isompia imuvuotoja ei pitäisi olla kerran kärsätestistä puhtaat paperit.

Kerran katti tukossa niin siinä syy laiskuuteen, mutta ei rykimiseen. Kerran olen kattitukkosen aerofemman kyydissä istunut ja ok se veti mutta oli laiskahko. Otappa maffin töpseli irti (paskamaisesti sielä sen puhkumasi imukärsän alla) ja kato miten menee ilman sitä. Mutta älä ihan kohtuuttomasti rango. Jossei maffia ole ikinä vaihdettu (ks se viivakoodi siitä miten kuranen/irronnut se on) niin se on aika todennäköisesti vainaa ja ennenpitkää polttaa reijän mäntään, koska huono maf rekisteröi vähemmän ilmaa kuin oikeasti menee läpi ---> laiha seos.
Maffia se on seuraavaksi koitettava. Toivon vain, että vika paikallistuu näihin ensimmäisiin kokeiluihin, sillä mahdollisia aiheuttajia on melkoisen monta. Bensapaineitakaan ei vielä ole tarkistettu. Kannen välistä hieman lirputteli öljyä talvella, joten kansipultit meni uudelleenkiristykseen. Eli kansipahvinkaan kuntoa ei voi täysin tietää. Ahtoputketkin pitäisi ennättää tarkistaa Jne jne.. Opensid ois nyt mukava olla kaverina. Pakko se varmaan on käydä ohjelmoimassa, jos tästä ilman konkurssia selvitään. :D
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
2 235
Kuinkas normaalia on, että 1.6 TDI Passatissa tyhjäkäynti seilaa kylmänä, jos laturilla on kuormaa?

Huomasin lisävaloja (3 x 55W) seinää vasten suunnatessa, että nyt ei kone käy ihan tasaisesti ja kierroslukumittari vahvisti saman asian. Lisävalot sammuttamalla tyhjäkäynti tasaantui. Lyömällä penkinlämmittimet ja takalasinlämmittimen päälle kierrokset alkoivat taas heilumaan. Tuota jatkui noin 5 minuuttia, kunnes kone alkoi lämpenemään ja käynti tasottui.

Laturin vapaakytkin ei ainakaan sormin tuntunut ahdistavan, akku on uudehko ja rasitustesti tehty ja latausjännite pysyi kyllä suhteellisen tasaisena. Mietin, olisiko kylmällä koneella jokin jälkihehkutus menossa, joka kuluttaa huomaamatta paljon virtaa. Nyt kun mietin, niin tuota on tapahtunut joskus kauan sitten aiemminkin satunnaisesti, mutta en ole silloin jaksanut huolestua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 155
Laakkoselta luulis löytyvän jos on varaosapuoli tänään auki.

Edit: eipä taida olla
Joo ei noista viikonloppuna saa kuim uusia autoja:). ns. 3. Motonetissa oli, ATEn satsi väitti olevan, mutta epäilen, vanhoissa kumeissa oli aten leimat mutta näissä ei mitään. No onpahan auto taas nipussa eikö tästä virheestä köyhtynyt 20€:tä enempää + aikaa ja ajamista.

Erikoista sekin että vanhat tapit oli nro7 kuusiokolot kuten myös noissa ”väärissä”, näissä lyhyempi t40 torxi ja pidempi melkeen nro7 kuusiokolo mutta kuitenkaan ei sovi, mutta t45 torx uppoo melko jämäkästi. Jotain hämärää tässä on :).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 760
Maffia se on seuraavaksi koitettava. Toivon vain, että vika paikallistuu näihin ensimmäisiin kokeiluihin, sillä mahdollisia aiheuttajia on melkoisen monta. Bensapaineitakaan ei vielä ole tarkistettu. Kannen välistä hieman lirputteli öljyä talvella, joten kansipultit meni uudelleenkiristykseen. Eli kansipahvinkaan kuntoa ei voi täysin tietää. Ahtoputketkin pitäisi ennättää tarkistaa Jne jne.. Opensid ois nyt mukava olla kaverina. Pakko se varmaan on käydä ohjelmoimassa, jos tästä ilman konkurssia selvitään. :D
Satunnaisten osienvaihdon sijaan kannattaa joo panostaa kunnon diagnoosiin ja mahdollisesti asiantuntevan korjaajan löytämiseen. Jos olet lähelläkään pirkanmaata niin suolinko oy noita korjailee ainakin ja ohjelmoi myös.

Maffilta eka vaan töpsä pois ja kattoo loppuuko rykellys.
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
32
Satunnaisten osienvaihdon sijaan kannattaa joo panostaa kunnon diagnoosiin ja mahdollisesti asiantuntevan korjaajan löytämiseen. Jos olet lähelläkään pirkanmaata niin suolinko oy noita korjailee ainakin ja ohjelmoi myös.

Maffilta eka vaan töpsä pois ja kattoo loppuuko rykellys.
Hieman ehkä epäselvästi muotoilin, mutta tarkoitin nimenomaan, että toivottavasti vika löytyy ihan kotikonstein tehtävän diagnoosin kautta. Mitään osia en ollut vaihtamassa.

Omalla paikkakunnalla on yksityinen Saabeihin erikoistunut korjaamo, jonka palveluun tähän asti oon ollut oikein tyytyväinen. Työtunti ei ehkä ole se halvin mutta eipähän tarvitse maksaa ihmettelystä.
 

dot1q

Team SER
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
1 777
Kuinkas normaalia on, että 1.6 TDI Passatissa tyhjäkäynti seilaa kylmänä, jos laturilla on kuormaa?

Huomasin lisävaloja (3 x 55W) seinää vasten suunnatessa, että nyt ei kone käy ihan tasaisesti ja kierroslukumittari vahvisti saman asian. Lisävalot sammuttamalla tyhjäkäynti tasaantui. Lyömällä penkinlämmittimet ja takalasinlämmittimen päälle kierrokset alkoivat taas heilumaan. Tuota jatkui noin 5 minuuttia, kunnes kone alkoi lämpenemään ja käynti tasottui.

Laturin vapaakytkin ei ainakaan sormin tuntunut ahdistavan, akku on uudehko ja rasitustesti tehty ja latausjännite pysyi kyllä suhteellisen tasaisena. Mietin, olisiko kylmällä koneella jokin jälkihehkutus menossa, joka kuluttaa huomaamatta paljon virtaa. Nyt kun mietin, niin tuota on tapahtunut joskus kauan sitten aiemminkin satunnaisesti, mutta en ole silloin jaksanut huolestua.
Mutu:
Kun virran käyttö lisääntyy ja laturin täytyy tuottaa lisää nostamalla moottorin kierroksia.. itsellä ekat ajatukset siirtyy maadoitusten huonoon kontaktiin tai kaapeleiden hapettumiseen.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
823
No niin. Olisi tällainen ongelma --> Auton vanteissa on kiinni lukolliset keskiön suojukset. Pultit siis niiden takana. Avainta noihin ei tietenkään ole missään. Millä perkeleellä tuon tuosta saa irti ilman sitä?
Keskiön lukko.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 102
No niin. Olisi tällainen ongelma --> Auton vanteissa on kiinni lukolliset keskiön suojukset. Pultit siis niiden takana. Avainta noihin ei tietenkään ole missään. Millä perkeleellä tuon tuosta saa irti ilman sitä?
Poraat auki. Ei kai siinä muuta jos avaimia ei ole. Toki youtube täynnä tiirikointi videoita.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
837
No niin. Olisi tällainen ongelma --> Auton vanteissa on kiinni lukolliset keskiön suojukset. Pultit siis niiden takana. Avainta noihin ei tietenkään ole missään. Millä perkeleellä tuon tuosta saa irti ilman sitä?
Nyt voi olla yllättävä ehdotus, mut jos tihruut siitä reiästä sisään jonkun valon avulla niin asia saattaa edetä lähes itsekseen. Tai sit odottelet jotain mersumistä kertoon sen.. Toki jos siinä on ihan oikea lukko niin tihruuminen ei auta, veikkaan kuitenkin siellä olevan vaan ruuvin.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
823
Nyt voi olla yllättävä ehdotus, mut jos tihruut siitä reiästä sisään jonkun valon avulla niin asia saattaa edetä lähes itsekseen. Tai sit odottelet jotain mersumistä kertoon sen..
Tihrusteltu on. Siinä on pyöreä reikä, jonka toisella reunalla on tappi. Mersumiehiä ei tarvita, kun nuo eivät suinkaan alkuperäisvanteet ole. Ajattelin vain, että jos joku on vastaavaan ongelmaan törmännyt.

Sitäkin toki pohdin, että mahtaisiko valmistajalta saada korvaavan avaimen (ei ole itse hankitut vanteet). Tuskin tuollaiset kuitenkaan niin yksilöllisiä ovat kuin talon avaimet...
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
837
Sopian kokoinen ruuvimeisselikin saattaa ensihätään pelastaa avaamisessa, tai joku isompi rengasliike, niillä on usein hyvä valikoima erimoisia vermeitä tollasten avaamiseen.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
443
No niin. Olisi tällainen ongelma --> Auton vanteissa on kiinni lukolliset keskiön suojukset. Pultit siis niiden takana. Avainta noihin ei tietenkään ole missään. Millä perkeleellä tuon tuosta saa irti ilman sitä?
Ei siellä olisi kuusiokolo avaimelle paikkaa jossain on tuon tyylisissä?
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
217
Ei se nyt varsinaisesti hajalla ole vaan rupesihan viimein kyllästyttämään tehokkaampiin autoihin tottuneempana 136hp mattineljäseiskan hätäisyys, ja kävi sattumalta pieni heräteostos ja poistin kaverilta M52B28:n jenkkiversion eli kyseinen laitos on rautalohkolla versus perus M52:n alulohko. Eli tekniikan ja samalla käyttövoiman vaihto kyseessä. Löytyi jo bensan ECU omasta takaa, samoin tuttavapiiristä bensan mittaristo. Ebaysta kutoskoneen moottorinkorvat 35e ja vielä pitäisi jostain yhyttää käypäinen moottorin johtosarja. Että silleen...

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 625
Ei siellä olisi kuusiokolo avaimelle paikkaa jossain on tuon tyylisissä?
Kuusiokoloavaimelle pitää olla kuusikulmainen reikä. Nyt siellä on pyöreä reikä, jonka reunassa on tappi:
Siinä on pyöreä reikä, jonka toisella reunalla on tappi.
Eihän reiässä mitään kaulusta ole? Joissain omissa vanteissa nuo kapselit oli muovia ja ne lähti irti nykäisemällä sopivalla koukulla reiästä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
217
No niin. Olisi tällainen ongelma --> Auton vanteissa on kiinni lukolliset keskiön suojukset. Pultit siis niiden takana. Avainta noihin ei tietenkään ole missään. Millä perkeleellä tuon tuosta saa irti ilman sitä?
Kyselepä tuolta.
Jos kiire on niin poraamalla. Uudet pultit sitten edellämainitusta paikasta.

Eihän reiässä mitään kaulusta ole? Joissain omissa vanteissa nuo kapselit oli muovia ja ne lähti irti nykäisemällä sopivalla koukulla reiästä.
Mikäli kyseessä aidot Crown Jewelit niin ei moisia virityksiä à la Lenso ja Japan Racing.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
823
Kuusiokoloavaimelle pitää olla kuusikulmainen reikä. Nyt siellä on pyöreä reikä, jonka reunassa on tappi:

Eihän reiässä mitään kaulusta ole? Joissain omissa vanteissa nuo kapselit oli muovia ja ne lähti irti nykäisemällä sopivalla koukulla reiästä.
Lukon lukitustyyppi ainakin selvisi. Avain tuohon on sellainen pyöreä tanko, jossa on sivussa kohouma.

Erittäin yksinkertainen sinänsä, mutta erikoistyökalu kuitenkin, mitä ei missään myydä.

Astars kommentoikin jo MAE:sta. Vantaat taitavat tosiaan olla heiltä. Vanhat, mutta malli on sama kuin mitä sivuilta löytyy.

Pitää tonkia nettiä lisää. Muutoin tuo ei aukea kuin tekemällä pulttiin esimerkiksi vako ruuvitalttaa varten tai tosiaan poraamalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
217


Muistuupa mieleeni tapaus, kun joskus muinoin ostin omaan teinibemariin kuvassa näkyvät Kerscherin New Starit, joissa jaon määrittävä lätty oli poikkeuksellisesti vanteen ulkopuolella. No, sankarilla jolta vanteet ostin ei luonnollisestikaan näitä limppuja ollut ja pätevänä oli mennyt porailemaan keskiöstä reiät soikeaksi. Onneksi ko. valmistajalta vielä uustuotantona noita löytyi samaten kuin keskikuppeja (tulivat eri lähetyksessä joten eivät ennättäneet kuvaan) juurikin moisella erikoislukituksella kuin ylläoleva aprikoinut.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
837
pyöreä tanko, jossa on sivussa kohouma
Ei nyt tuu mieleen tarkemmin moinen avain, mtta kuvauksesi perusteella ei kuulosta ihan mahdottoman vaikealta tehdä itsekään by trial and error-menetelmällä jollei sellasta mistään saa..
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
70
Lukon lukitustyyppi ainakin selvisi. Avain tuohon on sellainen pyöreä tanko, jossa on sivussa kohouma.

Erittäin yksinkertainen sinänsä, mutta erikoistyökalu kuitenkin, mitä ei missään myydä.

Astars kommentoikin jo MAE:sta. Vantaat taitavat tosiaan olla heiltä. Vanhat, mutta malli on sama kuin mitä sivuilta löytyy.

Pitää tonkia nettiä lisää. Muutoin tuo ei aukea kuin tekemällä pulttiin esimerkiksi vako ruuvitalttaa varten tai tosiaan poraamalla.
Onko niissä siis Tubular pin tumbler lock?
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
347
Renkaita vaihtaessa pyörittelin joka nurkan renkaat tunkin varassa läpi. Vasemman eturenkaan kohdalla tuntui selvä tärinä jousessa, jollaista en oikean puolen eturengasta pyöritellessä huomannut. Myös oikealle kääntäessä hitaissa vauhdeissa (<30km/h) kuuluu toisinaan omituista ulahtelua jostain päin autoa, mahdollisesti vasemmalta puolelta, jonka esiintyvyystiheys on noussut viime aikoina. Maantievauhdeissa ei saa kuitenkaan painonsiirroilla sellaista selkeää jurinaa kuulumaan, mikä ainakin aiemmin oli havaittavissa, kun oikea takapyöränlaakeri veteli viimeisiään.

Onko tuo tärinä jousessa aina laakerivikaan viittaava asia? Vetarit on vaihdettu alle 30tkm sitten. Pitää vielä huomenna tunkkailla nurkka ylös uudestaan ja tsekata tuntuuko rengasta heilutellessa välystä, kun en muistanut tänään kokeilla. Katsastuksessa ei tullut mitään mainintaa asiasta alle 1000km sitten, vaikka tuota ulahtelua on kuulunut satunnaisesti jostain viime kesästä asti.

Focus '05.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
217
No olipas wanha ja wäsynyt juttu. Joskus myöhäisteini-iässä oli stansepeli vahva ja piti olla aina paskat länässä.

Nykyään noista kengistä kasvettu suurimmaksi osaksi ulos ja opittu arvostamaan käytännöllisyyttäkin. Tosin tuo kuvissa oleva musta E46 touring elää ja voi hyvin - toivottavasti kohta uudella tekniikalla :hammer:


 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
276
Renkaita vaihtaessa pyörittelin joka nurkan renkaat tunkin varassa läpi. Vasemman eturenkaan kohdalla tuntui selvä tärinä jousessa, jollaista en oikean puolen eturengasta pyöritellessä huomannut. Myös oikealle kääntäessä hitaissa vauhdeissa (<30km/h) kuuluu toisinaan omituista ulahtelua jostain päin autoa, mahdollisesti vasemmalta puolelta, jonka esiintyvyystiheys on noussut viime aikoina. Maantievauhdeissa ei saa kuitenkaan painonsiirroilla sellaista selkeää jurinaa kuulumaan, mikä ainakin aiemmin oli havaittavissa, kun oikea takapyöränlaakeri veteli viimeisiään.

Onko tuo tärinä jousessa aina laakerivikaan viittaava asia? Vetarit on vaihdettu alle 30tkm sitten. Pitää vielä huomenna tunkkailla nurkka ylös uudestaan ja tsekata tuntuuko rengasta heilutellessa välystä, kun en muistanut tänään kokeilla. Katsastuksessa ei tullut mitään mainintaa asiasta alle 1000km sitten, vaikka tuota ulahtelua on kuulunut satunnaisesti jostain viime kesästä asti.

Focus '05.

Kyllähän se laakerivika yleensä ääntää kovemmin maantienopeuksissa. Jousesta kokeilua saattaa haitata, jos jarrupalat laahaa jarrulevyä kovemmin. Kannattaa käyttää ylhäällä ja kokeilla kokeilla löytyykö välystä.

Itse vasta katsastin auton jossa kauhea jurina kun rattia käänsi oikealle, renkaan kun nosti ilmaan nii oli myös ihan selvä välys. Läpi meni, eikä laakerista mitään mainintaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 625
Renkaita vaihtaessa pyörittelin joka nurkan renkaat tunkin varassa läpi. Vasemman eturenkaan kohdalla tuntui selvä tärinä jousessa, jollaista en oikean puolen eturengasta pyöritellessä huomannut. Myös oikealle kääntäessä hitaissa vauhdeissa (<30km/h) kuuluu toisinaan omituista ulahtelua jostain päin autoa, mahdollisesti vasemmalta puolelta, jonka esiintyvyystiheys on noussut viime aikoina. Maantievauhdeissa ei saa kuitenkaan painonsiirroilla sellaista selkeää jurinaa kuulumaan, mikä ainakin aiemmin oli havaittavissa, kun oikea takapyöränlaakeri veteli viimeisiään.

Onko tuo tärinä jousessa aina laakerivikaan viittaava asia? Vetarit on vaihdettu alle 30tkm sitten. Pitää vielä huomenna tunkkailla nurkka ylös uudestaan ja tsekata tuntuuko rengasta heilutellessa välystä, kun en muistanut tänään kokeilla. Katsastuksessa ei tullut mitään mainintaa asiasta alle 1000km sitten, vaikka tuota ulahtelua on kuulunut satunnaisesti jostain viime kesästä asti.

Focus '05.
Laakerivialta tuon minun mielestä kuulostaa, eritoten jousen tärinä. Parin tuhannen kilometrin päästä olet viisaampi.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 043
Tuota, nyt onkin jännä juttu... Emäntä käytti autoa katsastuksessa ja napsahti ajokielto; Jousitus ja iskunvaimennus. Jousi, Katkennut, Takana vas. ja oik. Vähän jännä juttu kun edellisessä katsastuksessa ok ja koronan takia ajettu vain muutama tuhat... Tunkkasin auton ylös, että olisin kartoittanut onko järkevä homma vaihtaa vai ajanko paaliin. Mutta ei nuo jouset minun silmiini poikki ole. Kuoleentuneet ehkä (?), muttei poikki. Ainakin mielestäni pystyn silmilläni seuraamaan jousen päästä päähän, eikä nyt irtipoikkikatki ole ja kun messinkiharjalla harjailin irtoruosteet irti, niin ei kyllä mitään selkeitä murtumiakaan.

Voiko toi virhekoodi tulla, jos jouset on kuoleentuneet tms, vai pitäisikö noiden oikeasti olla irtipoikki? Näkeekö am. kuvasta, että onko näissä oikeasti jotain sanomista? Ylälaidastahan noi jotensakin irvistää, eikä lepää tuota kumia vasten täysin, mutta en tiedä pitäisikökään?

IMG_0882_small.JPG


Kumma juttu sekin, että tuli korjauskehoituksia aiheesta, jotka eivät olleet 100% varmuudella rikki. Mutta nämä tietty voi mennä inhimillisen virheen piikkiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 625
Kuvasta on vaikea sanoa, mutta irvistys viittaisi siihen, että yläpäästä voisi olla pätkä poikki. Yleensä jousesta katkeaa muutaman sentin pikkupätkä ylä- tai alapäästä, eikä sitä ensivilkaisulla välttämättä huomaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
128 310
Viestejä
2 501 637
Jäsenet
49 950
Uusin jäsen
Pallas

Hinta.fi

Ylös Bottom