Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 795
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
648
Äh, Volvo v70 päätti polttaa xenon-polttomon. Ihan googlaamatta arvaan että luvassa on äärimmäisen tiukassa olevien hentojen muoviosien muodostama kokonaisuus joka vain odottaa että joku vääntäisi hieman jotta voisi hajota kalliisti.
Itseasiassa volvosta lähtee aika helposti se umpio irti. Poistat nostamalla ne 2 rautaa, umpio lähtee pienellä liikuttelulla irti. Irroitat sähköjohdon ja pääset vaikka keittiöön työskentelemään. Muovi lähtee 2 klipsin jälkeen irti ja sitten oletkin jo xeonia vapauttamasta tukiraudastaan. Aikaa menee ehkä 10min ensikertalaiselta, alle 5min kun tietää miten se umpio lähtee nätisti liikuttelemalla. Ei juuri eroa foordien tyylistä
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 102
Eilinen menikin hitsatessa. Takaa näköjään lähtenyt sitikka C5 aika pahasti ruostumaan. Ikä ja kilometrit alkavat tekemään tehtävänsä, vaikka nämä käytännössä eivät ruostu mutta 20 vuotta ja yli 500 tkm on liikaa jopa sitikan korille. Jos tuohon vielä leiman saisi.

Tuosta se lähti. Katsastusmies tuon huomasi, olihan tuo aika rapsakassa kunnossa.

Hauskasti tuo alaosa ei ollut ylhäältä katsottuna suora vaan \_/. Happopohjamaali ja päälle akryylimaali. Päälle pari kerrosta pensselimassaa. Kaikki Mastonia tottakai!

Weld Mac hoitaa homman :cigar:Haaveissa olisi hommata europistooli tähän, eBaystä saisi suunnilleen satasella. Saattaisi langan syöttö toimia vähän paremmin :smoke:

Totta puhuen tilojen puute alkaa jo syömään miestä. Kun näitä on tullut reilut 20 vuotta ulkoilmassa värkättyä niin alkaa jo kaipaamaan jotain tiloja. Ehkä joskus vielä.. Työkalutkin on mitä on, rälläkät ovat markka-aikaan ostettu Gern, yksi Tokmannin rälläkkä ja Lidlin rälläkkä :D
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 102
Jaa niin joo, vastusti tuo muutenkin. Vetokoukkua irrotettaessa hajotin ensin vetokoukun irrotusmekanismin. Tuskin oli 10 vuoteen irrotettu. Sitten irrotin pultit ja ajattelin että onpas helppo homma. Ihmettelin kun toinen puoli ei tipahtanut maahan. Noh, se oli jäänyt lepäämään pakoputken kannattimen päälle eikä mahtunut tulemaan pois. Eli koukku piti tunkkailla takaisin paikalleen ja kiinnittää kiinni, poistaa pakoputken kiinnike ja yrittää uudelleen. Sen jälkeen vuorossa oli puskurin irrotus. Lokasuojissa olevista kuudesta kiinnikkeestä yksi lähti ehyenä irti. Loput olivat ruostuneet jumiin ja puskuri lähti väkisin irti. On se vaan mukavaa :D
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Totta puhuen tilojen puute alkaa jo syömään miestä. Kun näitä on tullut reilut 20 vuotta ulkoilmassa värkättyä niin alkaa jo kaipaamaan jotain tiloja. Ehkä joskus vielä.. Työkalutkin on mitä on, rälläkät ovat markka-aikaan ostettu Gern, yksi Tokmannin rälläkkä ja Lidlin rälläkkä :D
Kyllä paljon huonomminkin voisi mennä. Jos tuollainen sama piha-olosuhde olisi vaikka tarjolla vain anopin tiluksilla satojen kilsojen päässä. Yksi päivä menisi suunnitteluun mitä pakata mukaan, käyden ennalta läpi jokainen avattava pultti ja kaikki mahdolliset sudenkuopat, sillä kun auto on levitetty sinne palasiksi niin sieltä ei lähdetä 50 kilsan päähän kaupoilta jotain työkalua hakemaan. Ja pakko onnistua, tai epäonnistumisen vitutuksen kruunaa vielä hinaus, bussimatka, vastenmielisen pajaukon laskutus joka on vielä isompi kuin ne ostetut työkalut, ja anopin vittuilu.

Yksi täysi vaatekaapillinen autotavaraa ja moottorin ripustimet, tunkit ja pukit sängyn alla vielä pikku nalkutuksella kerrostalossa menee, mutta kompuraa ja hitsikonetta ei viitsi taloyhtiön lämmitystolpasta ajella :D
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 102
Kyllä paljon huonomminkin voisi mennä. Jos tuollainen sama piha-olosuhde olisi vaikka tarjolla vain anopin tiluksilla satojen kilsojen päässä. Yksi päivä menisi suunnitteluun mitä pakata mukaan, käyden ennalta läpi jokainen avattava pultti ja kaikki mahdolliset sudenkuopat, sillä kun auto on levitetty sinne palasiksi niin sieltä ei lähdetä 50 kilsan päähän kaupoilta jotain työkalua hakemaan. Ja pakko onnistua, tai epäonnistumisen vitutuksen kruunaa vielä hinaus, bussimatka, vastenmielisen pajaukon laskutus joka on vielä isompi kuin ne ostetut työkalut, ja anopin vittuilu.

Yksi täysi vaatekaapillinen autotavaraa ja moottorin ripustimet, tunkit ja pukit sängyn alla vielä pikku nalkutuksella kerrostalossa menee, mutta kompuraa ja hitsikonetta ei viitsi taloyhtiön lämmitystolpasta ajella :D
Tokihan tuommoinen valovirta miggi menisi ;) No ei sentään, tottahan tuo on. Itse olen käytännössä koko elämäni asunut maalla joten tilaa on sinänsä ollut hyvin.
 
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
424
En tiedä osuuko oikeaan lankaan mutta, tummentaako jengi vielä auton laseja vai menikö se buumi Hurjapäät ykkösen mukana. Lähinnä se että ostaakko kalvot itse, syödä muutama sokeri munkki verensokeria kohottaakseen ja asentaa itse vai ottaa rahat mukaan ja mennä tummennuttamaan.

Itse soitin paikalliseen firmaan ja hinta oli 350e. Takuut ja pelit + pensselit yms päläpälä, siis kaikki lasit paitsi tuulilasi. 7 ruutua.

Tällä hintaa saa esim 3m Black shade kalvoa 50 metriä. Toki tämä kalvohan on halvinta. LLumar oli 90e nurkilla 5metriä.

Onko omakohtaisia kokemuksia? Etelä-Pohjalaisia firma suosituksia otetaan vastaan...
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
754
En tiedä osuuko oikeaan lankaan mutta, tummentaako jengi vielä auton laseja vai menikö se buumi Hurjapäät ykkösen mukana. Lähinnä se että ostaakko kalvot itse, syödä muutama sokeri munkki verensokeria kohottaakseen ja asentaa itse vai ottaa rahat mukaan ja mennä tummennuttamaan.

Itse soitin paikalliseen firmaan ja hinta oli 350e. Takuut ja pelit + pensselit yms päläpälä, siis kaikki lasit paitsi tuulilasi. 7 ruutua.

Tällä hintaa saa esim 3m Black shade kalvoa 50 metriä. Toki tämä kalvohan on halvinta. LLumar oli 90e nurkilla 5metriä.

Onko omakohtaisia kokemuksia? Etelä-Pohjalaisia firma suosituksia otetaan vastaan...

Aika edullinen hinta 3m kalvolla tummennus. Rauman puhdasautolla maksoi Toyota Auris farmarin viisi takalasia 370€ 3v sitten.
Muksujen takia tullut tummennettua auton lasit kun eivät suostu pitää aurinkolaseja...
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 672
Itse olen tummennellut 3M:n kalvoilla. Nuo on ihan ok kamaa ja hyvin muokattavissa. Eipä tuollaisen farkun takalaseihin mene kuin se 60-70€. Koko auton tekee satasella. Siitä voi sitten itselleen miettiä maksaako tuntihinnan omaan vai jonkun muun taskuun.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
648
Tummennuksista mitä itte huomannut niin itsetekemällä ne alkavat 2v jälkeen irtoamaan alareunasta, mikäli edes sai täydelliseksi... tiedä sitten missä tekee virheen ettei liimaudu kunnolla. Pari kertaa tehnyt, mutta paikallinen liike tekee karvan päälle 200e farkun takaovet ja lasit llumarilla niin mieluusti heille maksaa siitä ja samalla hörppäsee kahvit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
Case: hattuhylly kolisee (paitsi ei ole hattuhyllyä farmarissa):

Audi A6 farkku - jonkin aikaa takaluukusta kuulunut kolinaa, ihan kuin jokin verhouksen osa olisi irti. No tavaratilan suojapeite pois - ei vaikutusta. Kiireiden takia pitää lähteä >500km päähän mökille (ainoa auto jossa vetokoukku). Mökillä ehtii ottamaan takaluukusta kaikki irtokamat + vararenkaan pois. Löysä kolina jatkuu ja paikannetaan jonnekin takarenkaan kohdille - great.

Takaisin kotiin ja auto hetken päästä huoltoon; paljastuu että toisen takaiskarin yläpään kiinnitys on päättänyt haljeta irti, eli kahden pultin sijaan iskari on kiinni yhdellä ja kolisee lohjennutta palaa vastaan (jossa se toinen kiinnityspultti on). Uutta Sacshin iskaria, ylätukea ja suojakumia tilalle (hieman yli 300€ + työt).

Samalla vaihtoon ~2v 4v vanhat Brembon etujarrulevyt joista toinen aivan kiero ja täristää ~60tkm ajettuna. Autodoc laatua (liekö edes aito vaikka tarkistiin Brembon sivuilta merkit ja hologrammit aikanaan :rolleyes:). (Olihan nuo vissiin aika vaihtaa sittenkin. :p )

Noh, (just) alle tonnilla selvittiin ja kulutusosiahan nämä kaikki on... Sen verran hätäisesti tuli korjausaika vastaan ettei varaosia ehtinyt tilata Saksa / Liettua -akselilta, olisi varmaan säästänyt 30%... :p

Edit: muisti teki tepposet, 2016 tuli levyt vaihdettua, ei 2018... Hups. :D
 
Viimeksi muokattu:

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 102
Jaa niin, tuo yllä oleva C5 sai leiman. Oli sen verran lämmintä ulkona vielä että kävin hinkuttelemassa toisen Stratuksen umpion kirkkaaksi. Quixxin ajovalojen puhdistussetti on toistaiseksi ollut paras mitä olen kokeillut. Siinä tulee mukana UV suojaa suihkepullollinen siinä missä Turtlen setissä tuli yksi tai kaksi liinaa. Tulos kestää noin vuoden ennen kuin pitää tehdä uudelleen.
Ennen:
1597949398933.png

Jälkeen:
1597949442638.png

Shaibaa irtoaa..
1597949473318.png
 

noh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
25
Citroen C4 -05 ja ilmeisesti moottoritilan sulakeboksi (6500 CK, 9657718580, BSM-L04-00 ) (jossa myös ilmeisesti releitä) vikaantunut ja auto ei käynnisty koska starttimoottorin solenoidi ei saa virtaa. Vikakoodina P1693, P1694 ja P0615. Tänään kävin kyselemässä liikeistä uutta boksia, niin joka paikassa tarjottiin eiooeituu:ta ja yksi paikka osasi sanoa, että valmistus on lopetettu viime vuonna. Eli uuden boksin hommaaminen ei taida onnistua kovin helpolla.

Onko kenelläkään tietoa voiko noita korjata jossain autoeletroniikkakorjaamossa ja jos voi, niin onko suosituksia paikoista (itä-) Helsingin alueella?
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 795
Sulakeboxin vikaantuminen kuullostaa taas vähän erikoiselta, miten päädyit moiseen diagnoosiin?
 

noh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
25
Sulakeboxin vikaantuminen kuullostaa taas vähän erikoiselta, miten päädyit moiseen diagnoosiin?
Sulakeboksi taitaa olla hieman vähättelevä termi sille boksille (BSM tms.), vaikka tuotteen kuvauksessakin lukee vain moottorin sulakerasia, Siemens. Virta kulkee sulakkeelle, mutta ei tule starttimoottorin solenoidille ("heräte-liitin") asti. Myös solenoidille tuleva piuha testattu ehjäksi mittarilla. sulakkeen ja piuhan välissä virta kulkee jossain boksin sisällä ilmeisesti releen kautta.

Samaan johtopäätökseen tuli PSA-autoihin erikoistunut korjaamo vian kuvauksen perusteella (kuvasin vain oireet ja havainnot). Ilmeisesti nuo vikakoodit kertovat yhteysvirheestä, jonka takia käynnistystä ei suoriteta.

Pahoittelut mahdollisista vääristä termeistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 815
Sulakeboxin vikaantuminen kuullostaa taas vähän erikoiselta, miten päädyit moiseen diagnoosiin?
Ei ole PSA konsernin tuotteissa mitenkään erikoinen vika.

Se sulakeboksi on paljon muutakin kuin pelkkä sulakkeiden pidin, mömmöön valettu piirilevy jonka kautta kiertää koko auton sähköt ja siellä on mömmön sisään valettuja releitäkin.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 795
Ei ole PSA konsernin tuotteissa mitenkään erikoinen vika.

Se sulakeboksi on paljon muutakin kuin pelkkä sulakkeiden pidin, mömmöön valettu piirilevy jonka kautta kiertää koko auton sähköt ja siellä on mömmön sisään valettuja releitäkin.
Ok, ei ole kokemusta muista kuin grillin hyvistä ranskalaisista, jotenkin vaan se vaikutti oudolta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 815
Play stupid games; win stupid prizes


Ja tämähän meni sitten oikein hienosti loppuun saakka. Olen itse ollut aina sitä mieltä että vetokeppihommat pitää tehdä koko vetoakseli pöydällä jolloin voi oikeasti varmistua siitä että kaikki menee oikein.

Viikonloppuna lähdin käymään lumitöissä mökillä 80km päässä kotosalta ja pääsin nippa nappa mökkitien päähän ja rupesin kääntämään autoa niin eiköhän tämä kuskin puolen vetari päätä muljahtaa nivelestä ulos ja matkanteko loppuu tarkalleen naapurin liittymään auto poikittain tielle :D

Soitin apua paikalle työkalujen kanssa ja kaivoin koko vetoakselin pois autosta pienessä lumimyräkässä ja vein harrastepajalle rassattavaksi. Seuraavana päivänä keppi takasin autoon ja ajamalla pois vielä suuremmassa lumimyräkässä.




Mikä siinä sitten meni perseelleen? Laitoin epähuomiossa osan 2 väärinpäin siinä sorapihalla vittuunnuksissani ährätessä ja se aiheutti sen että nivel ei mennyt aivan tarpeeksi pitkälle (prikan viiste nivelen viisteen sisään) boorille jotta lukkorengas olisi laajentunut ja lukinnut nivelen paikoilleen. Boori oli sen verran tahmea ettei siitä pystynyt keppi autossa kiinni sanomaan että oliko se lukittunut vai ei, ei ollut tilaa vetää tarpeeksi kovasti.

Oli taas vähän pohjolan talli hommaa, mökillä ei ollu tarpeeksi työkaluja että olisi saanut napapultin auki. Ja vaati melkoisesti väkivaltaa moskalla ja messinki tampilla että sai käännettyä tuon nivelen sisäosan takaisin suoraan kun se oli kääntynyt irrotessaan poikittain. Aivan uusi ja tiukka nivel niin eihän se meinaa liikkua millään.

Uudet rasvat, uusi lukkorengas, pultit, kumi ja klemmarit ja on se ny jo toista päivää pysyny kasassa!
Hah, nyt 15tkm myöhemmin sama vika uusi.


Miksei se perkele voi pysyä. Hitsaan kohta kiinni tuon murroksen vetoakseliin. Alkaa oikeasti huumorintaju loppua.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
528
Citroen C4 -05 ja ilmeisesti moottoritilan sulakeboksi (6500 CK, 9657718580, BSM-L04-00 ) (jossa myös ilmeisesti releitä) vikaantunut ja auto ei käynnisty koska starttimoottorin solenoidi ei saa virtaa. Vikakoodina P1693, P1694 ja P0615. Tänään kävin kyselemässä liikeistä uutta boksia, niin joka paikassa tarjottiin eiooeituu:ta ja yksi paikka osasi sanoa, että valmistus on lopetettu viime vuonna. Eli uuden boksin hommaaminen ei taida onnistua kovin helpolla.

Onko kenelläkään tietoa voiko noita korjata jossain autoeletroniikkakorjaamossa ja jos voi, niin onko suosituksia paikoista (itä-) Helsingin alueella?
Itse olen kyseiseen koskenutkin mutta oletko varma jos sen boxin alla roikkuva pienempi sulakeboxi jossa isommat sulakkeet on ehjä? Yhdessä oli vähän lillunut jossain aineissa. Tosin en nyt tarkistanut missä se startti saa virran. Ihastelin vaan viimeks samanlaista yksikköä kun lisäilmapumpun rele on lisäksi kahden muun releen kärkien takana jotka täytyy olla vetäneenä että saa virran rele vaikka tietokone sanoisi vedäs nyt. Laitoin ledin ilmoittamaan jos tietokone yrittää käskeä pumpun relettä vetämään mutta huomas jos lämmin ettei välttämättä yritä ees pyörittää sitä...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Kun olisikin netin halvimmat.

Keppi on VW originelli ja nivel n. 70€ fixus koivuselta maksanut SKF kitti.
Jaa. no sitten, eihän vaan ole jotain muuta vikaa kuin vetari+nivelyhdistelmä? Tai sattunut jotain katukiveysihottumaa? Onhan noissa orkkiksissakin ollut välillä noita maanantaikappaleita, mutta harvemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 815
Se olisi kyllä kiva tietää että mikä tässä nyt mättää. EI ole ihan eka eikä kymmenes volkswagen vetoakseli mitä olen pyöritellyt vuosien varrella. Ja tämä se vain on purkautunut jo kahdesti käytännössä ilman mitään ennakkovaroitusta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Se olisi kyllä kiva tietää että mikä tässä nyt mättää. EI ole ihan eka eikä kymmenes volkswagen vetoakseli mitä olen pyöritellyt vuosien varrella. Ja tämä se vain on purkautunut jo kahdesti käytännössä ilman mitään ennakkovaroitusta.
Eihän esim. ohjaus jostain syystä käänny ns. yli? Läheskään kaikissa, ehkä 90% autoista ei ole muuta rajoitusta kuin ohjausvaihde, mutta jos sekin on keskitetty vituiksi, niin kait se on mekaanisesti mahdollista? Mulla oli harrasteautossa ongelmia ohjauksen kanssa, tosin ainoastaan ääriasennossa ja ainoastaan toiseen suuntaan, no joku oli rälläköinyt mekaanisenstopparin pois, ilmeisesti ylimääräisenä. Ainoastaan parkkiksella tai vastaavaassa ääriasentoonveivatesa ohjaus lukittuin siihen...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
383
PSA BSI ja BSM molemmat herkkiä vikapesiä vanhemmiten. Bsi tä ei saa enää mistään(edes marmorilta) kun se naukasee tuon ikäisistä pösöistä. Sitä ei myöskään saa normi metodein vaihdettua toisesta autosta koska ajon esto. Bsm saannista eio tietoa. Pari vuotta sitten sai vielä uusia. Bsm on tosiaan epoksimönjäpökäle ja bsi on juotettu monikerrosrakenne. Sama mitä Fjorttis käytti 90 luvun sulakerasioissaan, niissä mitkä tuppasi niin ikään kärähtelee.
 

noh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
25
Itse olen kyseiseen koskenutkin mutta oletko varma jos sen boxin alla roikkuva pienempi sulakeboxi jossa isommat sulakkeet on ehjä? Yhdessä oli vähän lillunut jossain aineissa. Tosin en nyt tarkistanut missä se startti saa virran. Ihastelin vaan viimeks samanlaista yksikköä kun lisäilmapumpun rele on lisäksi kahden muun releen kärkien takana jotka täytyy olla vetäneenä että saa virran rele vaikka tietokone sanoisi vedäs nyt. Laitoin ledin ilmoittamaan jos tietokone yrittää käskeä pumpun relettä vetämään mutta huomas jos lämmin ettei välttämättä yritä ees pyörittää sitä...
Maxi-sulakkeet tuli tarkastettua, mutta en nyt muista satavarmasti tuliko sieltä mitattua.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
895
Nyt olisi erittäin tärkeä päästä näkemään testerillä moottorinohjauksen short ja long term fuel trim arvot. Saatko moisia esille?

Niistä paljastuu hyvin se mitä ECU luulee moottorin seostilanteen olevan ja kumpaan suuntaan ECU yrittää tilannetta korjata.
Kialla on nyt ajeltu, eikä moottorivalo ole enää syttynyt. Peläyttääkseen ilmeisesti jostain vikamuistista kaivoi vikakoodin seuraavaksi päiväksi. Köyhän Ihmisen Auto tuli kuntoon. Jippii!
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
749
Totta puhuen tilojen puute alkaa jo syömään miestä. Kun näitä on tullut reilut 20 vuotta ulkoilmassa värkättyä niin alkaa jo kaipaamaan jotain tiloja. Ehkä joskus vielä.. Työkalutkin on mitä on, rälläkät ovat markka-aikaan ostettu Gern, yksi Tokmannin rälläkkä ja Lidlin rälläkkä :D
Ilmeisesti pihaa on mihin voisi tilaa laittaa?
Oletko miettinyt jotain presstallia, valmista tai sitten itsetehtynä?
Itse haaveillut et tekisi tallin(aika kapea ja täynnä leikkuria ja pyöriä) pitkälle seinälle pressukatoksen, valmiina ei näytä olevan sellaisia jotka saisi siihen seinän jatkoksi.
Valmiina olen nähnyt vain noita symmetrisiä pressutalleja ja sellainen kyllä huono vaihtoehto kun lumet ja vedet sitten siihen tallien väliin.

Itsetehtynä huonekaluputki varmaan riittäisi kun vähän varaa ottaisi huomioon ja päälle kestopeitettä.
Olisi ainakin huonolta säältä suojassa.

Työkaluja on itsellänikin turhan vähän ja viime vuodet jos tarvinnut olen ostanut räikkää sun muuta yksittäisinä motonetistä MTX-merkkisinä.
Laatu ollut hyvää ja ei tule turhia ostettua, eikä etenkään sitten loju nurkissa montaa räikkäsettiä joissa räikät sökö. :btooth:

Sähkökoneita olen ostanut kanssa halpiksia ja ainut johon en enää ole vuosiin koskenut on Einhell, joka hiton kapineen kanssa oli taistelua.
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
749
Laitan tähän ketjuun vastauksen myyntiketjusta, kun ärsyttää luulla et nyt on jotain tarjousta.
Parempaakaan ketjua en keksi....

Tuote: Vianor ilmastoinnin täyttöhuolto
Hinta: 49€
Kauppa: Vianor

Muuta: Tarjous koskee r134a-kylmäaineella olevia autoja mitä suurinosa autoista on. Hinta sisältää 200g kylmäainetta ja ylimenevät on 10€ per 100g.
Linkki
Mitenkähän hyvä tälläinen tarjous käytännössä on. Aika usein näkee mainoksia 99e ilmastoinnin huollosta. Mitäköhän keskivertoautoon menee kylmäainetta, joku 800g, lopullinen hinta on silloin 109€. Vai täytetäänkö tuossa tosiaan järjestelmä tyhjentämättä vanhaa kylmäainetta?
Olin tulossa postaamaan kehoituksen olla tarkkaavainen noiden täyttöjen kanssa, saattaa hinta pompsahtaa.
Huom! Tarkasta, mikä kylmäaine sopii autoosi. Vuonna 2017 rekisteröidyissä ja sitä uudemmissa autoissa käytetään R1234yf-ainetta. Varmista asia kuitenkin ennen huoltoa, sillä ensimmäiset uudella kylmäaineella varustetut ajoneuvot on otettu Suomessa käyttöön kevään 2012 aikana. Mikäli autossasi käytetään R1234yf-kylmäainetta, huollon hinta on 99 € (sis. 200 g R1234yf-kylmäainetta, ylimenevä kylmäaine veloitetaan erikseen 30 €/100 g), ja huolto on varattavissa suoraan palvelupisteestä.
Taitaa käytetty aine lukea näkyvällä paikalla konehuoneessa, jossain ilmastoinnin putkien tienoilla.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 102
Ilmeisesti pihaa on mihin voisi tilaa laittaa?
Oletko miettinyt jotain presstallia, valmista tai sitten itsetehtynä?
Itse haaveillut et tekisi tallin(aika kapea ja täynnä leikkuria ja pyöriä) pitkälle seinälle pressukatoksen, valmiina ei näytä olevan sellaisia jotka saisi siihen seinän jatkoksi.
Valmiina olen nähnyt vain noita symmetrisiä pressutalleja ja sellainen kyllä huono vaihtoehto kun lumet ja vedet sitten siihen tallien väliin.

Itsetehtynä huonekaluputki varmaan riittäisi kun vähän varaa ottaisi huomioon ja päälle kestopeitettä.
Olisi ainakin huonolta säältä suojassa.

Työkaluja on itsellänikin turhan vähän ja viime vuodet jos tarvinnut olen ostanut räikkää sun muuta yksittäisinä motonetistä MTX-merkkisinä.
Laatu ollut hyvää ja ei tule turhia ostettua, eikä etenkään sitten loju nurkissa montaa räikkäsettiä joissa räikät sökö. :btooth:

Sähkökoneita olen ostanut kanssa halpiksia ja ainut johon en enää ole vuosiin koskenut on Einhell, joka hiton kapineen kanssa oli taistelua.
Pihaa ja pressutalli löytyy, mutta siellä sitten taas on pimeää ja ahdasta (6m x 3.5m tms) sekä kuitenkin maapohja. Ja jotenkin se tuppaa täyttymään muusta tavarasta :rolleyes: Siinäkin taitaa olla ainakin kolmas kierros pressuja jo menossa. Vähän liian tuulinen tontti meillä tuollaiselle. Muutenkin alkuperäinen pressu oli sitä 180 g/m2 kamaa joten ei kestänyt kauaa. Lisäksi pressutalleissa on se huono puoli että seiniin tai kattoon ei käytännössä saa mitään kiinni.
Hyvä katos vaatisi kuitenkin muutaman tonnin rahaa. Maatyötkin on hieman haastavia kun ei itsellä ole edes peräkärryä joten niillekin tulisi äkkiä hintaa.
Terästäkin saa muuten määrämittaan leikattuna kohtuu edullisesti. Itse ostin peräkärryn rungon värkit valmiiksi leikattuna. Maksoivat yhteensä noin satasen mikä ei minusta ollut paha hinta millilleen leikatuista teräspalkeista. Tuli tehtyä vähän turhan jykevä runko, reunapalkit ovat 50 x 50 x 4 millistä palkkia..
Sitten kun tuota kirvesmiehen taitoa ole itselle juuri siunattu niin tekeminenkin on vähän haastavaa :D
Noh, aiheeseen sen verran, vilkkupolttimot vaihdoin taakse eilen..
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
298
Olin tulossa postaamaan kehoituksen olla tarkkaavainen noiden täyttöjen kanssa, saattaa hinta pompsahtaa.
Tuo 10€ per ylimenevä 100g taitaa olla silti ihan OK hinta? Toki jos joku firma tekee könttäsummalla, esim. 99€ meni ainetta sitten 200g tai 800g niin asiakas voittaisi jos tietäisi että ainetta menee varmasti tuo 800g. :)

Katoin jostain taulukosta että V70 II malliin menee 1000g, mutta jos ilmastointi toimii "normaalisti", kuinka paljon voi olettaa sinne menevän ainetta? Edellisestä ilmastointihuollosta on varmaankin 2-5 vuotta.

Meinasin Vianorilta tuon jo ostaa, mutta taidan Autojerryttää ensin ja katson mitä paikalliset firmat tarjoaa.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 102
Tuo 10€ per ylimenevä 100g taitaa olla silti ihan OK hinta? Toki jos joku firma tekee könttäsummalla, esim. 99€ meni ainetta sitten 200g tai 800g niin asiakas voittaisi jos tietäisi että ainetta menee varmasti tuo 800g. :)

Katoin jostain taulukosta että V70 II malliin menee 1000g, mutta jos ilmastointi toimii "normaalisti", kuinka paljon voi olettaa sinne menevän ainetta? Edellisestä ilmastointihuollosta on varmaankin 2-5 vuotta.

Meinasin Vianorilta tuon jo ostaa, mutta taidan Autojerryttää ensin ja katson mitä paikalliset firmat tarjoaa.
Meillä alkoi Chryslerissä ilmastoinnin toiminta loppumaan kun ainetta oli noin puolet jäljellä. Pitää tarkistaa kun pääsee kotiin.
E: 300 grammaa oli laskutettu, järjestelmä imaisee 540 grammaa. Eli alle puolet oli enää jäljellä.
 
Viimeksi muokattu:

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
749
Tuo 10€ per ylimenevä 100g taitaa olla silti ihan OK hinta? Toki jos joku firma tekee könttäsummalla, esim. 99€ meni ainetta sitten 200g tai 800g niin asiakas voittaisi jos tietäisi että ainetta menee varmasti tuo 800g. :)

Katoin jostain taulukosta että V70 II malliin menee 1000g, mutta jos ilmastointi toimii "normaalisti", kuinka paljon voi olettaa sinne menevän ainetta? Edellisestä ilmastointihuollosta on varmaankin 2-5 vuotta.

Meinasin Vianorilta tuon jo ostaa, mutta taidan Autojerryttää ensin ja katson mitä paikalliset firmat tarjoaa.
Kait se hinta on ok, ajattelin vain ettei välttämättä saa tiskillä kuulla suoraan ettei hinta olekaan 9€, vaan 99€ ja sitten maksaessa kiva ylläri.
Eihän se nyt suuri summana ole, mut saattaa syljettää jos pienet tulot ja/tai vanha rakkine.

edit:
Muistakaa et saattaa paskoa kompuran se aineen vähyys.
Ai mistäkö.... :darra:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Näinhän se on, mitä vähemmän ainetta, sitä enemmän duunia kompura joutuu tekemään, jotta saadaan sama lämpötila aikaseksi.
Pari videota auton kompuran toiminnasta katsoneena mutuilen, että aineen vähentyessä kompuralta pyydetään täysiä kierroksia pidempään tavoitelämpötilaan pääsemiseksi, samalla kun se kuumenee enemmän ja kiertävän aineen voitelu vähenee. Kompura siis hajoaisi aina leikkaamalla kiinni tai männät kuluvat löysäksi.
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
749
Pari videota auton kompuran toiminnasta katsoneena mutuilen, että aineen vähentyessä kompuralta pyydetään täysiä kierroksia pidempään tavoitelämpötilaan pääsemiseksi, samalla kun se kuumenee enemmän ja kiertävän aineen voitelu vähenee. Kompura siis hajoaisi aina leikkaamalla kiinni tai männät kuluvat löysäksi.
Omassa oli tuo, hiukkasen antoi viileää vaikka täydet nesteet.

Oli muuten silloin kompuroissa hintaeroa.
Kompura pelkästään oli piirun auki kolme kertaa halvempi pienelä korjaamolla, kuin merkkikorjaamolla.
Tietysti eri merkkinen, mutta molemmissa sama takuu ja ainakin meillä kesti niin pitkään kuin auto oli meillä.
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Tuli tuossa vaihdettua paljon osia autoon, yhden niistä ollessa auton sisätilanpuhaltimen moottori. Entisessä oli laakerit menneet ja tilasin tarvikemoottorin tilalle. Yllätys olikin suuri, kun uudesta moottorista lähti enemmän ääntä kuin olisi luullut. Siis siitä itse moottoriosasta. Onko muilla vastaavaa kokemusta? koitin paketoida moottorin ympärille äänieristemattoa, jotta ei niin kovasti se sirinä kuuluisi ohjaamon puolelle, mutta ei tuo paljon auttanut.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 287
Tuli tuossa vaihdettua paljon osia autoon, yhden niistä ollessa auton sisätilanpuhaltimen moottori. Entisessä oli laakerit menneet ja tilasin tarvikemoottorin tilalle. Yllätys olikin suuri, kun uudesta moottorista lähti enemmän ääntä kuin olisi luullut. Siis siitä itse moottoriosasta. Onko muilla vastaavaa kokemusta? koitin paketoida moottorin ympärille äänieristemattoa, jotta ei niin kovasti se sirinä kuuluisi ohjaamon puolelle, mutta ei tuo paljon auttanut.
Viimeksi kun vaihdoin Nissan Almeraan Motonetistä ostettua sisätilanpuhaltimen moottoria, niin ääni hiljeni. Toisaalta tuli tunne, ettei se pyöri yhtä lujaa kuin alkuperäinen.. :hmm:
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tuli tuossa vaihdettua paljon osia autoon, yhden niistä ollessa auton sisätilanpuhaltimen moottori. Entisessä oli laakerit menneet ja tilasin tarvikemoottorin tilalle. Yllätys olikin suuri, kun uudesta moottorista lähti enemmän ääntä kuin olisi luullut. Siis siitä itse moottoriosasta. Onko muilla vastaavaa kokemusta? koitin paketoida moottorin ympärille äänieristemattoa, jotta ei niin kovasti se sirinä kuuluisi ohjaamon puolelle, mutta ei tuo paljon auttanut.
Älä osta halvinta kuraa...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
372
Tuli tuossa vaihdettua paljon osia autoon, yhden niistä ollessa auton sisätilanpuhaltimen moottori. Entisessä oli laakerit menneet ja tilasin tarvikemoottorin tilalle. Yllätys olikin suuri, kun uudesta moottorista lähti enemmän ääntä kuin olisi luullut. Siis siitä itse moottoriosasta. Onko muilla vastaavaa kokemusta? koitin paketoida moottorin ympärille äänieristemattoa, jotta ei niin kovasti se sirinä kuuluisi ohjaamon puolelle, mutta ei tuo paljon auttanut.
Samaan olen joskus itse törmännyt vanhassa ranskalaisessa. Tarvike metelöi enemmän ja mutulla tuotti myös vähemmän ilmavirtaa samoilla asetuksilla. Puhaltimen siipien muotoilu kai tuon ratkaisee.
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Viimeksi kun vaihdoin Nissan Almeraan Motonetistä ostettua sisätilanpuhaltimen moottoria, niin ääni hiljeni. Toisaalta tuli tunne, ettei se pyöri yhtä lujaa kuin alkuperäinen.. :hmm:
Joo havaitsin ihan saman! Tehoja ei ole samanverran, kuin alkuperäisessä. Tuossa vain tuo sähkömoottori pitää niin ihmeellistä sirinää, en sitten tiedä onko rikki jotenkin, vaikka uusi pitäisi olla.


Älä osta halvinta kuraa...
Noh, mitähän tähän taas sanoisi. Jos vaihtoehdot kirjaimellisesti oli maksaa 800€ tai 70€, niin ei kovin vaikea ollut valita.


Samaan olen joskus itse törmännyt vanhassa ranskalaisessa. Tarvike metelöi enemmän ja mutulla tuotti myös vähemmän ilmavirtaa samoilla asetuksilla. Puhaltimen siipien muotoilu kai tuon ratkaisee.
Juu, näin se on. Tämä kai vain täytyy sitten hyväksyä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Joo havaitsin ihan saman! Tehoja ei ole samanverran, kuin alkuperäisessä. Tuossa vain tuo sähkömoottori pitää niin ihmeellistä sirinää, en sitten tiedä onko rikki jotenkin, vaikka uusi pitäisi olla.




Noh, mitähän tähän taas sanoisi. Jos vaihtoehdot kirjaimellisesti oli maksaa 800€ tai 70€, niin ei kovin vaikea ollut valita.




Juu, näin se on. Tämä kai vain täytyy sitten hyväksyä.
Eli ostit kuraa, lyön vasemman kivekseni vetoa että 800€ moottori on äänetön.
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Eli ostit kuraa, lyön vasemman kivekseni vetoa että 800€ moottori on äänetön.
Ei siinä, ihan hyvä, jos sinulla on varaa ostella alkuperäisosia tuohon hintaan, kaikilla sitä mahdollisuutta ei ole. Ja vaikka olisi ollutkin, niin en kyllä pistäisi tuollaista summaa puhaltimen moottoriin. :vihellys:
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Eli ostit kuraa, lyön vasemman kivekseni vetoa että 800€ moottori on äänetön.
Kai nyt sentään viet edes merkkarille vaihdettavaksikkin etkä johonkin penan huoltoon. Tai hyvä luoja sentään mene itse sitä vaihtamaan.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 795
Sen takia ne merkkarit on.. Ja takuut.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 207
Viestejä
4 194 565
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom