Tuli jokin aika sitten hankittua Polar Vantage M korvaamaan Suunto Ambit3 Verticalia. Sen verran päässyt jo käyttämään tuota että vähän fiiliksiä kertynyt. Vanha malli siksi että sen sai halvalla (~130€) ja tuntui sisältävän tarvitsemani ominaisuudet
Kokemuksia:
Suuntoon verrattuna tuntuu miellyttävän pieneltä ja keveältä, ei ole läheskään samanlainen klohmo ranteessa kuin Ambit. Rannekkeen materiaalikin tuntuu miellyttävämmältä ja ranneke on (tai ainakin tuntuu olevan) ohuempi (siis litteämpi) ja notkeampi kuin Ambitissa. Ulkonäkö muutenkin ihan tyylikäs, itsellä on musta/kupari väriyhdistelmä ja sitä kehtaa pitää kädessä muulloikin kuin treenatessa. Tällä hetkellä testailen myös 24/7 sykkeenseurantaa sekä uniseurantaa.
Värinäyttö on ihan kiva, vaikkei tässä värit ihan niin eläväiset olekaan kuin mainoskuvissa. Kuitenkin niistä on lisäarvoa mm. sykealueiden seurannassa. Pakko muuten sanoa, että tuo sykkeen zone pointer on urheilutiloissa oikein kiva, näyttää sekä sykelukeman että alueen värillä erotettuna, tää on mulla joka harjoitustilassa nykyään yläreunassa. Kirkkaalla kelillä näyttö näkyy hyvin ympäristön valon voimalla, pimeässä taustavalo tuntuu pelaavan ihan hyvin, ilta-auringossa tuntui pärjäävän myös ihan mukavasti vaikka silloin näyttö tuntui ehkä hitusen turhan himmeältä. Kuvapinta-alaakin ihan järkevästi ja tietoa saa näytölle hyvin, näytettävät datakentät on hyvin valittavissa mobiilisovelluksen avulla.
Rannesykemittaus toimii joissain tilanteissa ihan hyvin ja joissain tilanteissa ei niin hyvin. Vaikuttaisi siltä, että aina kun ranne on taitettuna ei mittari saa kunnolla lukemia, jolloin et saa harjoitteen oikeita sykkeitä talteen. Tämän huomaa esim. punnerruksen tyyppisissä liikkeissä joissa syke nousee mittarissa realistisilta vaikuttaviin lukemiin vasta kun nousee ylös. Haastetta tuo myös se, että joissain liikkeissä kello saattaa "tipahtaa" alas ranteessa kun tulee kunnolla hiki, jolloin kellon paikkaa joutuu välillä korjailemaan kesken treenien. Muutoinkin tuntuu että ranteesta mittaus ei ole yhtä tarkkaa ja herkkää kuin sykevyöllä. Paljon vaihteluita tuntuu jäävän havaitsematta, eli jos haluat seurata sykkeitä tarkasti niin vyötä kehiin. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että tulostaso riittää mulle perustreeneihin enkä viitsi laittaa vyötä päälle, vaan tyydyn rannemittauksen tarjoamiin tarkkuuksiin. Kyllä siitä yleisen trendin kuitenkin näkee, vaikka em. syiden takia syketaso on ranteesta mittaamalla kautta linjan vähän alhaisempi kuin sykevyön kanssa.
Ostin matkaan myös H9 sykevyön, eli sen halvemman perusremmin. Ensifiiliksenä sen mittaripalikka on aika massiivinen verrattuna Suunnon pieneen kiekkoon. Monessa kohtaa tuolla ei ole niin väliä mutta mm. joissain lattialla tehtävissä liikkeissä tuosta saattaisi olla haittaa. Myös yksi syy miksi mittaan treenatessa vain ranteesta. Itse vyö (soft strap vai mikä se oli nimeltään) on mukava ja menee kyllä mullekin päälle vaikka rintakehän ympärysmitta reilusti yli metrin kun 95cm on speksissä tuon maksimi. Tosin sen on mulla maksimipituudessan, joten paljoa isommalle se ei kyllä enää menis mukavasti päälle. Vyö mittaa sykkeet taas takapuolituntuman perusteella oikeinkin tarkasti, kuten Polarilta saattaa odottaa. Iso syy vyön hankintaan mulla oli pyöräily, mieluummin pidän kellon tangossa kuin ranteessa helppolukuisuuden takia.
24/7 sykkeenseuranta on vähän siinä ja tässä mikä sen hyöty on. Se näyttää lähinnä päivän minimi-ja maksimisykkeet mutta ei mitään sen ihmeellisempää trendikäppyrää tms. niistä. Nämä ei taida edes tallentua sovellukseenkaan pällisteltäväksi, joten sen hyödyllisyys on vähän niin ja näin.
(Edit kun sain otettua silmän käteen ja katsottua sovelluksesta...)
24/7 sykkeenseurannasta ei saa kellon kautta kovin ihmeellisiä tietoja, lähinnä päivän min/maks sykkeet sekä unenaikaisen alhaisimman sykkeen. Tarkempi seuranta tarvitsee tehdä Flow-sovelluksen kautta, jonne syketiedot tallentuvat tarkasteltavaksi Aktiivisuus-osioon.
Unenseuranta (nightly recharge) antaa ihan hyvää tietoa unenlaadusta ja unisykleistä sekä yöllisistä sykkeistä. Tiedot myös menee sovellukseen mistä niitä voi katsella tarkemmin. Tulokset on seurailleet aika hyvin omia kokemuksia nukkumisesta, niinä aamuina kun kello sanoo unen olleen huonoa on kyllä väsyttänyt enemmän, ja hyvin menneinä öinä taas olo tuntuu aamulla virkeältä. Kummasti näkyy käppyröissä jos ottaa pari annosta alkoholia tai vetää vaikka raskaan treenin myöhemmin illalla. Idioottimaista tässä on se, että jos kellon ottaa illalla pois kädestä kuten itse teen vaikka pesulle mennessä ja sen jättää pöydälle, niin kello olettaa mun menneen nukkumaan klo 20:30 ja kehuskelee aamulla että tulipa komiat 11 tunnin yöunet. En ymmärrä miksi se toimii noin, kun kello kuitenkin tunnistaa onko se ranteessa ja sammuttaa sykesensoritkin pöydällä ollessaan, luulisi olevan aika helppoa tuota ominaisuutta käyttää että jos sykettä ei ole ja kello on täysin paikallaan niin käyttäjä ei todennäköisesti ole nukkumassa kello ranteessa. Tietenkään noita nukkuma-aikoja ei ole mahdollisuutta edes manuaalisesti muuttaa jälkikäteen niin unen pituudet on sitten ainakin mulla mitä sattuu.
Polarin kännykkäsofta Flow tuntuu ihan fiksulta, vaikka ulkonäkö onkin jollain tavalla vähän vanhahtava omasta mielestäni. Käytettävyyskin on vähän kankean oloista kalenterinäkymineen, mutta yhteenvedot ovat helposti vilkaistavissa harjoitteen yläreunassa, ja yksityoskohtaisempia syke, nopeus ym käppyröitä saa kuitenkin tutkittua näppärästi. Suunnon äppi tuntui modernimmalta ja näppärämmältä, toki kyse voi olla tottumisestakin, mutta eipähän polarin softassa ainakaan ole mainoksia (laitetarjouksia, blogeja, sitä sun tätä tuubaa) kuten suunnossa.
Kaiken kaikkiaan ihan fiksun oloinen laite mikä varmasti toimii mun käytössäni oikein hyvin. Muutama hipoilu-ominaisuus kuten barometri ja kompassi puuttuu, mutta ei ollut mulle mikään "must have" niin halvempikin malli toimi. Vanhassa Suunnossa nuo oli, mutta en nyt niin kauheasti ole jäänyt kaipaamaan.
Oman mittarin ostin tosiaan Amazonista Prime daynä, palautustuote "used, like new" ja hintaa vajaa 130 euroa, H9:n sai silloin tarjouksessa noin viidellä kympillä niin koko setti tuli kotiin noin 180 euron hinnalla.
Ja miksikö piti vaihtaa sykemittaria vaikka vanha oli ihan pätevä multisport-mittari?
No Suunnon softatuki, tai sen olemattomuus. Mitään muutoksia urheilutiloihin tai oikein mihinkään muuhunkaan ei pysty tekemään Suunto-appin kautta, vain synkkaamaan harjoitukset. Jos haluat muuttaa mitään niin vaihtoehdot on kellon valikko niin pitkälle kuin se sallii, tai käyttää muutoin kuopattua Movescount-verkkopalvelua ja synkata muutokset usb-kaapelin kautta tietokoneella Suunnon sovellusta käyttäen. Muutoin Ambitti täytti vielä mun tarpeet, mutta tuon ongelman lisäksi kiehtoi mahdollisuus käyttää rannesykemittausta tietyissä tilanteissa, sekä värinäyttö, niin päädyin nyt hankkimaan uuden.