Suuri viikkorahakeskustelu!

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 629
Kakarat. Paljonko paljonko lapsesi saa viikkorahaa? Tai kuukausirahaa? Vai onko lapsesi syntynyt kultalusikka jossain ja Visa vinkuu jo?
Minä en asiasta mitään tiedä mutta tuli vain mieleen. Itse elin markka-aikana ja jossain kohtaa se oli 50mk..
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
76
Varsinnaista viikkorahaa ollut koskaan. Joskus sai kun pyyti ja joskus jäi ilman. 12-vuotiaasta asti tienattu omat rahat työnteolla.
 

Beefeater

BANNATTU
BANNED
Tukijäsen
Liittynyt
24.01.2023
Viestejä
195
Sain kuukausirahaa 500mk. Sitten ku se loppu pyysin lisää.

Omillekin lapsille tullut oltua liian höveli, olisi pitänyt opettaa rahan arvo paremmin jo lapsena. En nyt rahaa työntänyt taskuja täyteen, mutta aika helposti tuli ostettua mitä pyysivät.
No ihan normaaleita niistä tuli.
 

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 629
Erehdyin lukemaan erään vauvapalstan keskustelua ja oletetut akat oli sitä mieltä ettei mitään rahaa pitäisi antaa. Olen sitä mieltä että pitää antaa ja silleen että pärjää ja oppii käyttää rahaa. Mut paljonko se olisi sitten?
 

Beefeater

BANNATTU
BANNED
Tukijäsen
Liittynyt
24.01.2023
Viestejä
195
Erehdyin lukemaan erään vauvapalstan keskustelua ja oletetut akat oli sitä mieltä ettei mitään rahaa pitäisi antaa. Olen sitä mieltä että pitää antaa ja silleen että pärjää ja oppii käyttää rahaa. Mut paljonko se olisi sitten?
Riippuu vähän minkä ikäisestä lapsesta kyse ja mihin rahaa tarvitsee? Jos alakouluikäinen ja massin tarve vaan herkkuihin ja Pokémon kortteihin, niin varmaan joku 10-20€ riittää hyvin.
Jos taas yläasteikäinen tai vanhempi ja istutaan kavereiden kanssa kahviloissa, käydään syömässä ym, niin nykyhinnoilla joku 50€ ei ole kuin näyttää. Jos oma lompakko antaa periksi, niin huntti varmaan ihan jees. Täysin vastikkeetonta rahaa ei kuitenkaan kannata jaella, vaikka olisi miljonääri. Jotain pientä koti apua hyvä nakittaa tekemään sen eteen ja pitämään oman huoneensa siistinä.
 
Liittynyt
29.06.2021
Viestejä
32
Vastikkeetonta ei pitäisi antaa, mutta samalla koen, että jos talous antaa periksi niin ei pitäisi pihistellä ns " järkevissä " hankinnoissa. Tarjous voisi olla syy ostaa kivoja vaatteita esimerkiksi. Kai sitä haluaisi tällä käyttäytymisellä tuoda jälkikasvulle järkeä rahankäyttöön. Itse tuli lapsena saatua rahaa aina kun halusi, liikaa tuli herkuteltua joka osittain johti silloiseen ylipainoon. Lapsi toki oppii siihen miten asiat on, eli jos rahaa saa helposti niin se odottaa, että niin käy aina ja päinvastoin.

En myöskään haluaisi antaa rahoja mihinkään kahviloihin tai ravintoloihin, kun taas jos innostuisi kotona kokkailemaan niin syököön vaikka kuhafilettä. Tälläkin viestiä fiksua kuluttamista, tai opettaa sairaanloista piheyttä, päättäkää itse.
 

Beefeater

BANNATTU
BANNED
Tukijäsen
Liittynyt
24.01.2023
Viestejä
195
opettaa sairaanloista piheyttä, päättäkää itse.
Älkää ainakaan tätä opettako. Säästäväisyys on hyvästä, mutta piheys, varsinkin sairaalloinen, on kyllä aivan sairasta. Tiedän ihmisiä jotka esim maksavat kortilla mikäli ostos on 99cnt, mutta käteisellä mikäli ostos on 1,01€. Elämästä pitää nauttia, kaikki sen verran mihinkä rahkeet riittää, ei sitä rahaa hautaan saa.
 
Liittynyt
29.06.2021
Viestejä
32
Älkää ainakaan tätä opettako. Säästäväisyys on hyvästä, mutta piheys, varsinkin sairaalloinen, on kyllä aivan sairasta. Tiedän ihmisiä jotka esim maksavat kortilla mikäli ostos on 99cnt, mutta käteisellä mikäli ostos on 1,01€. Elämästä pitää nauttia, kaikki sen verran mihinkä rahkeet riittää, ei sitä rahaa hautaan saa.
Se oli tuollainen loppukevennys, olen kanssasi toki samaa mieltä. Tässä on tullut harjoiteltua lepsummaksi rahankäyttäjäksi, mutta silti koen, että jos pitäisi valita niin mielummin pihi kuin tuhlari, että siitä saa kyllä kiittää omia vanhempia/isovanhempia. Tuo sinun esimerkki nyt on aivan ääripäästä. Sitten on toki näitä työpaikalla lataajia - vessapaperin rohmuajia. Ei mennä näihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 403
Millaisia eri viikkorahaehtosopimuksia on? Onko täällä monien lapsi tai lapset yleissitovan viikkorahaehtosopimuksen piirissä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 403
Verot pitää myös muistaa.
Joo, tämä on tärkeää. Yksityiskohtaisempi kohtelu riippuu siitä, luokitellaanko perheessä viikkoraha yrittäjän perheen työpanoksen vastikkeeksi, elantomenoihin vai palkaksi. Tästä joissakin VRES säädetään tarkemmin.
 
  • Tykkää
Reactions: Sir

Beefeater

BANNATTU
BANNED
Tukijäsen
Liittynyt
24.01.2023
Viestejä
195
Oikeestihan se menee niin, että kun lapsi pyytää perjantaina viikkorahaa, niin sitten käydään menneen viikon kulut läpi ja lopputulemana lapsi on sulle 400€ velkaa.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 353
Millaisia eri viikkorahaehtosopimuksia on? Onko täällä monien lapsi tai lapset yleissitovan viikkorahaehtosopimuksen piirissä?
Eiköhän lapset ole pitkälti mielivallan alla. Maksetaan mitä halutaan ja tekevät mitä vaaditaan. Aina voi molemmat osapuolet halutessaan yrittää neuvotella, mutta viimekädessä kaikki on mielivaltaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 403
Eiköhän lapset ole pitkälti mielivallan alla. Maksetaan mitä halutaan ja tekevät mitä vaaditaan. Aina voi molemmat osapuolet halutessaan yrittää neuvotella, mutta viimekädessä kaikki on mielivaltaa.
Viikkoraha toimii tietysti tosielämässä paikallisen sopimisen periaatteella ja yhteistoimintaneuvottelut voivat olla haastavia. Uhkailu, kiristys ja lahjonta ovat tuttuja mutta kiskonnan kaltainen työsyrjintä menee jo yli moraalini. Sehän olisi melkein ihmiskauppaa ja lapsityövoimaa. :kahvi:

Eikä tämä siis ole mitään räbäilyä tai offtopiccia tai vittuilua. Edustamani ajattelu voi olla hyödyllinen inspiraatio asiasta puhumiseen. Ideahan ei ole omani, vaan sain sen kuunnellessani jotain kökönpuoleista radiomainosta viikkorahan ostovoimasta. Mainoksen koen kököksi sen takia, että minulla ei ole hajuakaan kenen kaupallisen tahon mainos se oli.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
114
Viikkorahaa saa aina liikaa tai liian vähän, riippuu keltä kysyy. Itse sain viikkorahaa parhaimmillaan 10 markkaa, mutta sekin vastikkeeton raha loppui siinä vaiheessa kun toinen vanhempi aloitti uudelleenkouluttautumisen eikä ylimääräistä rahaa ollut jaettavaksi. Sen muistan että Aku Ankan tilaus lopetettiin koska se oli liian kallista (jälkikäteen ajatellen senhän olisi voinut käydä lukemassa verorahoin kustannettuna kirjastossa joka viikko). Siihen suhteutettuna toisten 500 mk kuukausiraha kuulostaa tähtitieteelliseltä summalta. Tuommoisen summan (500 mk) sain kyllä säästettyä muutamassa vuodessa, sillä sentään syntymäpäivänä ja jouluna tuli sen verran kummeilta ja enolta rahaa. No enolta tullut raha taisi kyllä olla palkkaa heinätöistä.

Lukiossa pääsi muromittaisiin kuukausirahoihin kun alkoi saada opintotukea kelasta. Jos en väärin muista niin käteen jäi melkein 200 euroa halvan vuokran jälkeen. Noilla masseilla ei kyllä ostettu pokemon-kortteja tai käyty syömässä vaan ostettiin käytettyjä matematiikan kirjoja vanhemmilta opiskelijoilta ja farkut kirpputorilta.

Oma lapsi ei ole vielä siinä iässä että pitäisi miettiä viikkorahan määrää. Joku järkevä summa että saa ne pokemon-kortit. Toinen vaihtoehto voisi olla ettei mitään rutiinirahaa jakaisi, vaan aina tarpeen mukaan jos lapsi kysyy ja perustelee miksi nyt tarvis sen pari markkaa. En tiiä kumpi on parempi tapa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 171
"Viikko" tai muuta irtorahaa ei ikinä. Kaupasta voi pyytää jotain, jos ja kun oli mukana ja samoin lahjaksi (Esim jouluksi / synttäriksi). Saattoi saada tai sitten ei.
Yleensä rahaa sai työtä vastaan, joko kotona tai muualla.

Ja näin myöhemmin: Noin sen pitikin mennä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 403
"Viikko" tai muuta irtorahaa ei ikinä. Kaupasta voi pyytää jotain, jos ja kun oli mukana ja samoin lahjaksi (Esim jouluksi / synttäriksi). Saattoi saada tai sitten ei.
Yleensä rahaa sai työtä vastaan, joko kotona tai muualla.

Ja näin myöhemmin: Noin sen pitikin mennä.
Itsehän kasvoin metsässä jossa ei enää silloin ollut mitään rajapintaa käyttää rahaa. 80-luvulla olisi ollutkin mutta taputtelin kakkaa hiekkalaatikon tapaisella. Täten koko kysymystä käytännön tasolla ei lapsena ollut. Vasta yläkoululaisena aloin välillä käyttää kolikkoautomaatteja tai peräti joskus karata karkkikauppaan, jollaiset nekin olivat kuolevaa kansanperinnettä jo silloin suurten kaupunkien ulkopuolella.

Kauas on tultu niistä ajoista ja paskojen futismutsien lapset käyttävät jopa satasia johonkin paskojen mobiilipelien pay-to-win ominaisuuksiin tietämättä mitään tietotekniikasta. Luotolla vielä, herranjumala muovirahalla. Ristusnotta.
 
Liittynyt
09.06.2023
Viestejä
872
Taisin saada 20 markkaa viikossa. Josta säästin aina isompaan pottiin ja ostin sitten myöhemmin jotain kivaa sillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 196
Jos taas yläasteikäinen tai vanhempi ja istutaan kavereiden kanssa kahviloissa, käydään syömässä ym, niin nykyhinnoilla joku 50€ ei ole kuin näyttää. Jos oma lompakko antaa periksi, niin huntti varmaan ihan jees.
5200 euroa vuodessa yläastelaiselle viikkorahaa, okei. Sulla ei vissiin ole omia lapsia.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 070
Itse vedän nuukaa linjaa viikkorahojen suhteen. Kaikkihan niille kelpaa ja kaikki menee ja aina kaverit saa enemmän, oli summa mikä tahansa. Mielummin opettelee elämään nuukuuden kanssa kuin että sitä on sopivasti. Joutuu hieman miettimään mitä sillä tekee, Tilannekohtaisesti sitten sponsoroin lisää jos katson sen tarpeelliseksi, tämänhän on helppoa mobilepay aikana.

Viikorahan määärään tietysti vaikutaa se, että mitä sillä on sovittu tehtäväksi / käytettäväksi. Ja voiko tiukan paikan tullen saada lisää. Ja mitä on sovittu sen eteen tehtäväksi ja minkä ikäisestä tapauksesta on kyse.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 860
Meillä maksettiin 35€ viikossa, kunnes poika täytti 18. Nyt ei saa mitään, mutta on koulun ohella osa-aikaisesti töissä ja ansaitsee 400-500€ kuussa. Viikkorahalla sai tehdä mitä lystää. Sen päälle maksettiin 30€/vko bensarahaa, kun oli auto käytössä (ja kouluun menee autolla, kun 18km matkaa). Nyt on sähköauto käytössä, niin ei sitäkään tartte maksaa, kun lataus tapahtuu tietty meidän piikkiin pihassa.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 089
25€/kk kymmenvuotiaalle. Yläasteella saivat 60€ kuussa josta vaatteisiin oli varattu 25€ ja 20€ osuus oli käytöksestä. Yläasteen jälkeen noin 300€ mutta siitä piti maksaa jo puhelimetkin itse.
 

Kikero

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
172
Ei säännöllistä viikko eikä kk rahaa. Joka kk kuitenkin 50€/lapsi rahastoon.
Pyytäessä saavat rahaa kun kertovat mihin tarvii. Summat sen mukaa eikä ihan kaikkiin hömpötyksiin suostuta rahaa antamaan.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 070
Ei säännöllistä viikko eikä kk rahaa. Joka kk kuitenkin 50€/lapsi rahastoon.
Pyytäessä saavat rahaa kun kertovat mihin tarvii. Summat sen mukaa eikä ihan kaikkiin hömpötyksiin suostuta rahaa antamaan.
Tämä varmasti toimii pienten lasten kanssa. Teinien kanssa vähän hastavampaa toimia noin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 486
Itsellä tais mennä 20mk/vk. Euro ajalta en muista mitään säännöllistä :hmm:

10€/vk menee kasilla olevalle (nousee varmaan 15€ kun menee ysille). 20€/vk toisen asteen tutkintoa suorittavalle.

Vanhempien kukkarolla silti about maksimit. Vklp karkit kasilaiselle on vielä pyhälehmä jos niitä ei ole muistettu ostaa niin on käytävä hakemassa :D. Hese/keba rahaa ruinataan, mutta tähän yleensä auttaa, että tuu kotiin syömään tai osta omista rahoista. Kaikki isommat menot leffat, huvipuistot yms. vanhempien kukkarolta. Eihän toi nyt sellasiin oikein riitä ellei säästä. Puhelimet 50/50, mutta kk maksut vanhemmilta. Mopo/kevari hankinta itse, mutta juoksevat kulut ja huolto kulut vanhemmilta. Ei tosin kaikkea bensaa, koska muuten pillurallia olis maksimit. Rahastoihin menee kanssa/kk.

Kotitöistä ruoho, autonpesu yms. saa extraa ja vanhempi niitä mielellään tekeekin. Tosin käy 4h yrittäjänä naapureillekkin tekemässä. Heikosti muuten arki hommiin pyytelen apuja. Tänä vuonna molemmat halus maalata huoneen. Vanhempi teki kaikki alusta loppuun itse. Nuoremman kohdalla ei ollut imho tarpeellinen homma (ja vähän isompi homma muutenkin kun piti tapettia repiä ja tasotella enempi) niin sanoin, että voidaan jos olet itse apuna. Pari päivää jakso tyttö hikoilla mun kanssa ja totes ettei ollutkaan ihan niin helppo homma kun ajatteli...

Vanhemman kanssa pitää ehdottomasti mennä johonkin ~300€/kk ja saa alkaa maksaa kulkupelien vakuutuksetkin itse. Hanskaa kyllä rahan käytön niin ihan hyvä vaan vastuuttaa lisää.
 

Raaka

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
645
Itse sain aikoinaan, kun pyysi rahaa ( jotain syytä vastaan) ja sitten mopokortin jälkeen lapsilisät-siirtyi omaan käyttöön, josta piti sitten kustantaa omat vaatteet / mopon bensat / jne.
Tosin raha ei ollut vastikkeetonta. Pienen maatilan töihin piti osallistua tai arvioitiin uusiksi rahapolitiikka.

Ihan hyvin opetti rahankäyttöä. Tiesi, että kerran kuussa tulee raha ja siitä on jaoteltava omiin menoihin. Jos mopon tuunaukseen meni 80€, niin loppukuu piti selvitä 20€
 
Liittynyt
02.12.2021
Viestejä
28
Poika aloitti kolmosluokan ja on nyt saanut 15e kuukaudessa jonkin aikaa. Toki tuo ei tule vaan pleikkaria pelaamalla vaan hän auttaa pyykkien ripustamisessa, tiskien laittamisessa ja muissa kevyissä kotihommissa pitkin viikkoa. Sitten jos on joku ns. extranakkihomma, niin siitä sitten tapauskohtaisesti voi saada vielä pientä lisäpalkkiota muutaman euron homman kestosta ja vaatimustasosta riippuen.

Tuntuu olevan hänen kaveripiirissä melkoisesti vaihtelevuutta kotitöihin osallistumisen osalta. Osa ei tee mitään, voileivätkin äiti voitelee valmiiksi. Piti opettaa juustohöylän käyttäminen, kun oli yökylässä meillä. Enpä kysynyt paljonko hän saa viikkorahaa. No nyt menee vähän menee offtopiciksi kyllä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 860
Ei meilläkään vastikkeetonta rahaa jaettu. Huoneen siivous, vessan siivous kerran viikkoon (molemmille lapsille löytyy oma vessa siivottavaksi) ja mm. kierrätysroskien vienti (pahvit/muovit/metallit ja lasit lähikaupalle, kun OK-Talossa ei moisia kierrätysastioita ole). Samat hommat jatkuu toki nyt 18v ja 20v lapsille, mutta rahaa ei tipu enää. Pidetään sitten vaikka maksuna autojen käytöstä ja muusta kotona asumisesta :) Niin ja auton siivous parin viikon välein (imurointi+pesu). Tiskaria ovat välillä oppineet tyhjentämään jopa pyytämättä... Ja kaupastakin tulee ruokaa niin itselle kuin pyytämällä koko perheelle välillä.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 049
Omat 13- ja 15-vuotiaat saavat 5 € viikossa, josta säästävät omiin hankintoihin. Toimintarahaa jne. irtoaa sitten tuon päälle tarpeen mukaa.

Kai tuota pitäisi kohta korottaa, vaikka näyttää hyvin riittävän.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
995
En ikinä saanut rahaa "automatic". Jos jotain piti ostaa, niin se piti perustella hyvin ja sitten se ostettiin tai ei ostettu.

Ja tuo oli mielestäni hyvin fiksua, opetti ettei raha kasva puussa, jos jotain tarvii, niin sitten yhdessä pohdittiin, että onko se sen arvoista. Vaatteita saattoi saada "kesken vuoden", mutta lelut ja muut oli odotettava joulu ja synttärit.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 089
En ikinä saanut rahaa "automatic". Jos jotain piti ostaa, niin se piti perustella hyvin ja sitten se ostettiin tai ei ostettu.

Ja tuo oli mielestäni hyvin fiksua, opetti ettei raha kasva puussa, jos jotain tarvii, niin sitten yhdessä pohdittiin, että onko se sen arvoista. Vaatteita saattoi saada "kesken vuoden", mutta lelut ja muut oli odotettava joulu ja synttärit.
Minusta on hyvä opettaa rahankäyttöä siten että antaa säännöllisesti rahaa, mutta velvoittaa sitten itse ostamaan ne mihin varattu. Eipähän mene yli sitten kun sitä rahaa vihdoin saa kun tietää mihin se menee. Alkuun voi olla leffakäynnit ja mätöt taikka pelit. 10-vuotiaalle noi menee peleihin ja leluihin. Sitten vanhempina vaaterahat niin alkavat mietimään millaisia vaatteita kannattaa ostaa.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
410
Ei ole viikkorahaa koskaan saanut jolloinka kitaransoiton aloittaminen viivästyi reilu 1,5v n.150€ hinnaltaan vain ja jäi herkut pois. Mopoakaan luonnollisesti ei ole ollut niin on tässä lähipiirissä ansaitusti saatu tarjoushaukan titteli:cool:

Meidän 5- ja 7-vuotiaat ei saa viikkorahaa mutta voisin kyllä harkita kun alkaa jo ymmärtämään rahan päälle.
 
Viimeksi muokattu:

Peltimansikka

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.08.2023
Viestejä
101
Meillä 11vee saa vkorahaa 5€. Lisäksi jos suoriutuu koulutehtävistä hyvin, eli plussaa opettajilta ja suorittaa kotihommia, niin laitetaan päälle sitten bonuksena 5-15€ lisää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 409
90-luvulla 10 mk/vk. Kouluhommista ekstraa, olikohan kokeesta 10 = 10 mk ja 9 ja/tai 8 = 5 mk. Tai sitten oli 9/10 = 5 mk, en muista.
Ala- / yläasteen vaihteessa taisi viikkoraha poistua kun hommasin taskurahat mainoksia jakamalla pari kertaa vk.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 921
90-luvun (tai oman lapsuuden muistelmat) voisi jättää suosiolla langasta pois, ne eivät ole enään millään tavalla relevantteja nykypäivään. AP:kin mainitsi selvästi "lapsesi", eli lapsettomat voinee ottaa tästä vähän vinkkiä kommentoidako vai ei.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 261
13v saa 10-30€/vko riippuen kuinka paljon se toteuttaa muita kuin pakollisia askareita.
Tosin nyt kun se on mulla vaan joka toinen viikko niin tulee aika hövelisti ostettua elektroniikkaa ja muuta tarpeellista.
Itse sain muistaakseni 120mk/kk
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
341
Meillä on teini-ikäisillä aika pienet kuukausirahat, 30e. Nuo rahat menee toisella Normaaliin ja karkkikauppaan, toisella Steamiin. On vaikea antaa sellaisia rahoja, joilla lapsi voi käydä leffassa, kavereiden kanssa syömässä jne, lapsilla on niin erilaiset tavat, menot ja kulutustottumukset. Nyt noihin tuollaisiin annetaan rahaa pienemmälle tapauskohtaisesti, isommalla on rinnakkaiskortti luottokorttiini, mutta sälli on nuuka ja käyttää sitä oikeastaan vain kun käsketään.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 194
7-vuotiaalla on perustulo, eli kaikki peruskulut maksetaan. Sitten jos haluaa jotain extraa niin erinäisistä perustason ylittävistä suorituksista saa euroja. On se jotain 150€ kerännyt.

Esim mökillä harvensi metsästä liian tiheään kasvanutta pikkukuusta ja kasasi haluttuun paikkaan 20c/kpl ja tienasi sillä 20€. On sitten saanut käydä itse lähikaupasta hakemassa mitä haluaa niillä.

Pikkuhiljaa varmaan siirrytään vastikkeelliseen viikkorahaan, jonka saa kokonaan käteen jos suorittaa tietyt perusjutut kunnolla. Lelujen siivous illalla, koululäksyt jne.

Rahakeskuteluissa aina mukana suhteellisuudentaju, että rahan käyttö opittaisiin järkiperäiseksi alusta lähtien.

Tosin rajoitettu ruutuaika tuntuisi vielä toimivan kovempana motivaattorina kuin raha.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 027
Meillä kaksi poikaa, jotka täyttävät tänä vuonna 5 ja 7. Viikkorahana toimii "hyvän käytöksen tikut".

Lähtötasona on 5 tikkua ja niitä voi menettää tai ansaita eri tavoilla. Kerran viikossa tikut lasketaan ja jokaisesta saa euron. Ääripäät on tainnu tähän mennessä olla 3-12.

Tuolla omalla rahalla sitten ostavat leluja/karkkia yms. Hyvin on toiminut ja pienempikin oppinut vähän rahan arvoa ja käyttöä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
534
Markkana aikoina sain 20 sit euroihin siirtyessä 5 eur.


Loput ansaitsin sit työllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 746
Vklp karkit kasilaiselle on vielä pyhälehmä jos niitä ei ole muistettu ostaa niin on käytävä hakemassa :D. Hese/keba rahaa ruinataan, mutta tähän yleensä auttaa, että tuu kotiin syömään tai osta omista rahoista.
Asutteko niin skutsissa että muksu ei saa itse karkkeja haettua? Meillä 10v&13v saa 5e/vko karkkirahaa ja namunsa/keksit/what ever namuun viittaavaa hakevat itse kaupasta (ja syödä saa lauantaisin). Helpotti paljon kun ihan sama milloin itse käy kaupassa kun aiemmin siellä oli käytännössä pakko käydä pe-ilta tai la-aamu että sitä karkkia olisi kun lauantain ruoka oli syöty.
Meillä kaksi poikaa, jotka täyttävät tänä vuonna 5 ja 7. Viikkorahana toimii "hyvän käytöksen tikut".

Lähtötasona on 5 tikkua ja niitä voi menettää tai ansaita eri tavoilla. Kerran viikossa tikut lasketaan ja jokaisesta saa euron. Ääripäät on tainnu tähän mennessä olla 3-12.

Tuolla omalla rahalla sitten ostavat leluja/karkkia yms. Hyvin on toiminut ja pienempikin oppinut vähän rahan arvoa ja käyttöä.
Hyvä systeemi, mutta miten tuossa jaksaa tuon käytännön kirjanpidon hoitaa saati hankkia niitä yksittäisiä kolikoita "tuhlattavaksi"? Toisaalta muksut sen ikäisiä että tuskin itse käyvät kaupassa eli ehkä sitä rahaa ei fyysisessa muodossa tarvita (tämä ei taas omalle muksulle toiminut kun hänen mielestä rahaa oli aikoinaan vain käteinen omassa kädessä eli ruksit jääkapin ovessa edustivat vain katteettomia lupauksia :))...

Meillä tosiaan 10v&13v saa 5e/vko karkkirahaa käytännössä astianpesukoneen tyhjennystä vastaan + 1e/kuljettu bussimatka (käyvät harrastuksissa osan kerroista/kulkusuunnista). Viikkoraha menee nykyään pankkitilille ja sieltä sitten omaa korttiaan käyttäen höylää mitä tykkää napostella -> suosittelen, ei voisi olla helpompaa tapaa digirahan aikakautena, ihan liian pitkään venytettiin itse korttien hankkimista (9v ja 12v iässä otettiin).

Bussimatkoista pitävät itse kirjaa ja kuittaan "laskun" jonkin 20-50 matkan jälkeen -> muksuilla tosin jostain syystä mennyt motivaatio pitää kirjaa niin enpä ole näitä juuri hetkeen maksellut, muutenkin kaikenlainen tämmöinen kirjanpito asiasta riippumatta on lopulta melko työlästä. 13v ostelee kortillaan kaikkia askartelutarvikkeita "salaa" ja välillä varmaan jopa mieleistään leipää tms. kappiin niin tässäkin on oma hommansa yrittää pysyä kulutuksesta edes sinnepäin käsillä etteivät tuosta karkkirahasta maksa tuollaisia kuluja jotka kuuluisi meidän maksettavaksi. Onhan se tietysti helppoa mennä itse minne haluaa ja osta sitä mitä kokee just nyt tarvitsevansa eli kaippa sitä voi tietyllä tapaa todeta että kasvatus kohti itsenäistymistä on onnistunut. Toisaalta vähän keljua että harrastustuomaroinneista yms. seurojen maksamat palkat sitten menee k-raudan kuumaliimaan kun itsellä ei ole mitään tietoa aiheesta eikä näin osaa maksaa sitä takas tilille :).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 689
Viestejä
4 235 503
Jäsenet
71 247
Uusin jäsen
seemo

Hinta.fi

Ylös Bottom