Suuri viikkorahakeskustelu!

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 034
Hyvä systeemi, mutta miten tuossa jaksaa tuon käytännön kirjanpidon hoitaa saati hankkia niitä yksittäisiä kolikoita "tuhlattavaksi"? Toisaalta muksut sen ikäisiä että tuskin itse käyvät kaupassa eli ehkä sitä rahaa ei fyysisessa muodossa tarvita (tämä ei taas omalle muksulle toiminut kun hänen mielestä rahaa oli aikoinaan vain käteinen omassa kädessä eli ruksit jääkapin ovessa edustivat vain katteettomia lupauksia :))...
Kirjanpito toimii ihan fyysisesti tikuilla:
IMG_20230828_172351~2.jpg


Kupit näkyvissä leivinuunin reunalla niin näkevät aina suoraan tämänhetkisen tilanteen.

Yksittäisiä kolikoita ei nyt ihan älyttömästi tarvi, koska jos tienaa vaikka sen 7 euroa ja on antaa kympistä vaihtorahaa niin mennään sillä. Molemmilla siis omat lompakot mistä rahat sitten fyysisestikin käytetään.

Toki käteistä rahaa täytyy olla / hommata, mutta sehän se idea tässä onkin opettaa käteisen käyttöä, vaihtorahaa ja rahan arvoa.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 719
Taisi olla 20mk viikkoon ja isä toimi ”pankkina” jonka tilin saldoa ylläpidettiin jossain silloisessa tietokoneohjelmassa. Makseli jotain kuukausittaista korkoa säästöille, joka oli kyllä ihan hauska idea.

Nurmikonleikkuut ja halonhakkuu olivat toki palkallista työtä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 493
Taisi olla 20mk viikkoon ja isä toimi ”pankkina” jonka tilin saldoa ylläpidettiin jossain silloisessa tietokoneohjelmassa. Makseli jotain kuukausittaista korkoa säästöille, joka oli kyllä ihan hauska idea.

Nurmikonleikkuut ja halonhakkuu olivat toki palkallista työtä.
Hmm...

Pitäisikö antaa pojan sijoittaa tietyn prosentin tuottavaan rahastoon, jonka nousuprosentti tulee suoraan oman huoneen siisteydestä... 10% korko jos kaikki tehtävät viikon aikana hoidettu mallikelpoisesti tjsp.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 563
Asutteko niin skutsissa että muksu ei saa itse karkkeja haettua? Meillä 10v&13v saa 5e/vko karkkirahaa ja namunsa/keksit/what ever namuun viittaavaa hakevat itse kaupasta (ja syödä saa lauantaisin). Helpotti paljon kun ihan sama milloin itse käy kaupassa kun aiemmin siellä oli käytännössä pakko käydä pe-ilta tai la-aamu että sitä karkkia olisi kun lauantain ruoka oli syöty.
Hyvä systeemi, mutta miten tuossa jaksaa tuon käytännön kirjanpidon hoitaa saati hankkia niitä yksittäisiä kolikoita "tuhlattavaksi"? Toisaalta muksut sen ikäisiä että tuskin itse käyvät kaupassa eli ehkä sitä rahaa ei fyysisessa muodossa tarvita (tämä ei taas omalle muksulle toiminut kun hänen mielestä rahaa oli aikoinaan vain käteinen omassa kädessä eli ruksit jääkapin ovessa edustivat vain katteettomia lupauksia :))...

Meillä tosiaan 10v&13v saa 5e/vko karkkirahaa käytännössä astianpesukoneen tyhjennystä vastaan + 1e/kuljettu bussimatka (käyvät harrastuksissa osan kerroista/kulkusuunnista). Viikkoraha menee nykyään pankkitilille ja sieltä sitten omaa korttiaan käyttäen höylää mitä tykkää napostella -> suosittelen, ei voisi olla helpompaa tapaa digirahan aikakautena, ihan liian pitkään venytettiin itse korttien hankkimista (9v ja 12v iässä otettiin).

Bussimatkoista pitävät itse kirjaa ja kuittaan "laskun" jonkin 20-50 matkan jälkeen -> muksuilla tosin jostain syystä mennyt motivaatio pitää kirjaa niin enpä ole näitä juuri hetkeen maksellut, muutenkin kaikenlainen tämmöinen kirjanpito asiasta riippumatta on lopulta melko työlästä. 13v ostelee kortillaan kaikkia askartelutarvikkeita "salaa" ja välillä varmaan jopa mieleistään leipää tms. kappiin niin tässäkin on oma hommansa yrittää pysyä kulutuksesta edes sinnepäin käsillä etteivät tuosta karkkirahasta maksa tuollaisia kuluja jotka kuuluisi meidän maksettavaksi. Onhan se tietysti helppoa mennä itse minne haluaa ja osta sitä mitä kokee just nyt tarvitsevansa eli kaippa sitä voi tietyllä tapaa todeta että kasvatus kohti itsenäistymistä on onnistunut. Toisaalta vähän keljua että harrastustuomaroinneista yms. seurojen maksamat palkat sitten menee k-raudan kuumaliimaan kun itsellä ei ole mitään tietoa aiheesta eikä näin osaa maksaa sitä takas tilille :).
Saahan se ja käykin. Vklp viimeksi oli kaveri yökylässä eikä tyttöjä saanut aamupalalle. Joskus puolen päivän jälkeen sitten pyöräilivät redbull tölkit käsissä pihaan... Neitien terveellinen aamupala.

Ei toi kymppi vaan 14v:lle ole paljon mitään. Vklp karkit on vaan jääneet perinteisesti hommattavaksi kun muutenkin vklp ostokset tekmässä, vieläkin yhtä pyhä asia mitä oli 10v sitten. Tais meillekin siskon kanssa tulla perjantaipullo (limpparia) pitkään vaikka viikko/kuukausi rahaa tuli.

Molemmat meillä kyllä varjelee omia rahoja aika tehokkaasti ja tasan yrittää maksatuttaa kaiken mitä pystyvät. Ja tarve usein häviää jos katsotaan, että sitä ei sponssata. Näen ton kyllä enempi positiivisena kuin negana. Tärkeämpi oppia tulevaisuudessa säästämään omia rahoja...
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 206
Viestejä
4 330 436
Jäsenet
72 151
Uusin jäsen
Osimandius

Hinta.fi

Ylös Bottom