Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Samsung tv.
Miksi pitää käynnistyessä ilmoittaa dialogilla, että maksukortti aktivoitu/toimii ja blokkaa kaikki muut toiminnot. Oletus on se, että kortti toimii ja jos ei niin siitä ehkä dialogi. Ja sama homma kun menet kanavalle, joka salattu ja ei oikeutta taas dialogi ja 30 sekunnin välein, yksikin riittäisi tai vielä parempi, että ruudussa vaan näkyis, että salattu tarkista kortti ja oikeudet haittaa ihan hitosti, jos odotat kanavan aukeamista, kun olet muokannut mitä maksukanavia pitäs näkyä.

Ja viimeisenä vammanen epg selaat ylös/alas oletus olisi, että menisi aina kuluvaan ohjelmaan mutta ei hyppii miten sattuu ja kun menee tulevaan ohjelmaan ja painat ok niin haluatko haluatko tallentaa/ajastaa no kun en vaan jos vaikka vaan vaihtaisit sille kanavalle.
 
Väistämisvelvollisuuden osoittaminen rakenteella. Kuvan suunnasta tullessa tällainen erikoisjärjestely aiheuttaa kuivallakin kelillä hämmennystä, mutta talvellahan tuo on ihan tietäjät tietää -tilanne, kun kivetystä ei lumen alta näy. Ei luulisi kärkikolmioiden olevan niin kallita, etteikö niitä voisi tuollaisiin paikkoihin asentaa.


Ja kun rakenteluun päästiin, niin alla myös hieno esimerkki idioottimaisesta suunnittelusta. Pyöräilijät ovat väistämisvelvollisia - toisesta suunnasta tullessa jopa velvoitettuja pysähtymään. Silti on päätetty kuitenkin rakentaa ajoradalle koroke, josta voi pyörällä päästellä suoraan yli, mutta auto joutuu hidastamaan. Joka kerta kun tulen fillarilla tähän kohtaan, on potentiaalia käsienheilutuskilpailulle, kun kummatkin viittovat että mene sinä vaan. Käsittääkseni tämä rakenne ei kuitenkaan ole sellainen, jolla osoitetaan väistämisvelvollisuutta, vaikka onkin lähes identtinen ylemmän esimerkin rakenteen kanssa.

 
Viimeksi muokattu:
Väistämisvelvollisuuden osoittaminen rakenteella. Kuvan suunnasta tullessa tällainen erikoisjärjestely aiheuttaa kuivallakin kelillä hämmennystä, mutta talvellahan tuo on ihan tietäjät tietää -tilanne, kun kivetystä ei lumen alta näy. Ei luulisi kärkikolmioiden olevan niin kallita, etteikö niitä voisi tuollaisiin paikkoihin asentaa.

Ei tuossa ole väistämisvelvollisuutta. Kesälläkään.

Varmaan pitäisi olla, mutta ei ole.
 
Ei tuossa ole väistämisvelvollisuutta. Kesälläkään.

Varmaan pitäisi olla, mutta ei ole.

Näin voisi normaalijärjellä varustettu kuvitella, mutta kyllä vain on (scrollaile toisiksi alimpaan esimerkkiin):

 
Ja kun rakenteluun päästiin, niin alla myös hieno esimerkki idioottimaisesta suunnittelusta. Pyöräilijät ovat väistämisvelvollisia - toisesta suunnasta tullessa jopa velvoitettuja pysähtymään. Silti on päätetty kuitenkin rakentaa ajoradalle koroke, josta voi pyörällä päästellä suoraan yli, mutta auto joutuu hidastamaan. Joka kerta kun tulen fillarilla tähän kohtaan, on potentiaalia käsienheilutuskilpailulle, kun kummatkin viittovat että mene sinä vaan. Käsittääkseni tämä rakenne ei kuitenkaan ole sellainen, jolla osoitetaan väistämisvelvollisuutta, vaikka onkin lähes identtinen ylemmän esimerkin rakenteen kanssa.

Onha niitä kävelijöitäkin, joita pitää aina väistää joten ehkä korokkeella pakotetaan autoilija hiljentämään jos koetaan että on paikka jossa voi muuten varanpaikkoja tulla.

Todellinen suunnittelun kukkanen oli tehdä laki jossa pyöräilijä on välillä väistämisvelvollinen ja välillä ei. Koska ovat altavastaajia fyysistesti, niin minusta niiden pitäisi olla myös aina etuajo-oikeutettuja suojatiellä jotta olis kaikille selvää kuka väistää ja ketä. Kaikki pyöräilijät eivät ole kiinnostuneita autoilijoiden kärkikolmioista eivätkä osaa autoihin liittyvää säännöstöä joten ei vaan toimi nykyisellään, ja siksi on parasta aina antaa autolla tietä, mitä suurin osa autoilijoista tekeekin.

Sähköpotkulaudat ja sähköpyörät hieman eri juttu kun niillä voi posottaa aina 25km/h ja laittomilla lujempaakin, eikä väsymys paina joka nopeutta rajoittaisi. Ehkä tuo 25km/h on vielä kuitenkin raja jonka kohdalla autoilija voisi aina väistää suojatiellä oli laite mikä hyvänsä ja siltä pohjalta palauttaa laki vanhaksi. Tuskin tulee tapahtumaan.
 
Näin voisi normaalijärjellä varustettu kuvitella, mutta kyllä vain on (scrollaile toisiksi alimpaan esimerkkiin):

Pakko se on nostaa käsi ylös virheen merkiksi. Piti vielä selvittää että mistä tuo tarkalleen tulee tieliikennelaissa, mutta siellä se selkeästi kyllä on 24§:
Ajoneuvolla on aina väistettävä:
...
4) 
muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;
...

Samaa mieltä kyllä siitä, että on ihan älytöntä että näihin tällaisiin paikkoihin (joita ei kyllä ihan hirveästi ole tullut ainakaan itsellä vastaan) ei sitä kärkikolmiota voida laittaa selkiyttämään tilannetta.
 
Helsingissä Huopalahdentiellä pyörätie liittyy ajorataan. Etelästä kun autolla tulee niin pysäköidyt autot peittävät näkyvyyden. Edessä olevat liikennevalot jos vihreällä niin autot kaasuttavat risteykseen. Pohjoisesta eli tuolta risteyksestä vasemmalle kääntyvät autot taas haluavat nopeasti pois risteyksestä ja varovat etelästä tulevaa liikennettä siten että pyöräilijä voi jäädä havaitsematta.

Pyöräilijät laskettelevat usein tuohon katsomatta taakseen ja ilmeisesti olettaa että autoilijalla on väistämisvelvollisuus, koska ainahan auton pitää väistää... Mutta kun tuossa on juurikin pyöräilijällä väistämisvelvollisuus kumpaankin suuntaan.

Tässä näkymä etelästä tullessa autolla. Kamera toki korkealla joten näkee pakun yli. Tästä päivittäin autoilen joten osaan varoa. Ihan kaikki ei. Tuossa on paljon lähettiliikennetä joilla varsinkin tuntuu olevan kiirettä.



Samaisen tien toisessa päässä on sisäänajoväylä isosta risteyksestä. Pyörätieltä tullaan ajoradalle. Pyöräilijät pääsääntöisesti eivät väistä. Autotiellä saa vielä ajaa molempiin suuntiin pyörillä mutta autoilla vain yhteen suuntaan. Ja tien tämä pätkä niin kapea ettei siinä pyörä ja auto mahdu vierekkäin. Joten vastaantuleva pyöräilijä voi joutua nostamaan pyörän nurmikolle.

 
Viimeksi muokattu:
Trimmeri(parta yms.) jossa päälle laito toeutettu liutettavalla napilla joka aktivoi mikrokytkinen joka on perjaateessa vipu. Eli nappi liukuu vivun päälle painaen sen sisään. Joko omalle kohdalle osunut hylkäyksen ansainnut kytkin tai sitten tuo on vain typerä epävarma toteutus. Välillä toimii välillä ei...
 
En muista merkkiä mutta ladattava otsavalo.
Kaksi nappia, noin 50 eri toimintoa erilaisilla näppäinkomboilla. Menee aina kymmenen minuttia kun sen laittaa päähän kun lähtee hakemaan ulkoa postia. On sata erilaista vilkkutilaa, punavaloa, kaukovaloa ja lähivaloa ja liiketunnistinta. Kuka helvetti tommosia kaipaa? Päälle, pari kirkkauden tasoa, punavalo ja vilkku. Siinä kaikki mitä noilta kaipaa.
 
En muista merkkiä mutta ladattava otsavalo.
Kaksi nappia, noin 50 eri toimintoa erilaisilla näppäinkomboilla. Menee aina kymmenen minuttia kun sen laittaa päähän kun lähtee hakemaan ulkoa postia. On sata erilaista vilkkutilaa, punavaloa, kaukovaloa ja lähivaloa ja liiketunnistinta. Kuka helvetti tommosia kaipaa? Päälle, pari kirkkauden tasoa, punavalo ja vilkku. Siinä kaikki mitä noilta kaipaa.
Kuulostaa aivan omalta otsalampultani. Pidän tosin siinä enemmän suunnittelun kukkasena laitteen mukana tullutta ohjetta. Kyseinen paperi oli postimerkin kokoiseksi taiteltu hervoton lakana, jossa tekstiä oli ainoastaan ne pakolliset lakijutut ja muu hyödytön asia. Ne valon operointiin liittyvät ohjeet oli toteutettu kymmenillä pienillä kuvilla, jotka muistuttivat sitä jotain seurapeliä, jossa yritetään saada kaveri keksimään oikea sana piirtämällä. Laitteen käyttäminen ei lopulta ollut niin vaikeaa, kun nappeja hetken räpläsi ja kokeili, mitä tapahtuu mistäkin, mutta ohjeet olivat ihan hyödyttömät.
 
Kuulostaa aivan omalta otsalampultani. Pidän tosin siinä enemmän suunnittelun kukkasena laitteen mukana tullutta ohjetta. Kyseinen paperi oli postimerkin kokoiseksi taiteltu hervoton lakana, jossa tekstiä oli ainoastaan ne pakolliset lakijutut ja muu hyödytön asia. Ne valon operointiin liittyvät ohjeet oli toteutettu kymmenillä pienillä kuvilla, jotka muistuttivat sitä jotain seurapeliä, jossa yritetään saada kaveri keksimään oikea sana piirtämällä. Laitteen käyttäminen ei lopulta ollut niin vaikeaa, kun nappeja hetken räpläsi ja kokeili, mitä tapahtuu mistäkin, mutta ohjeet olivat ihan hyödyttömät.
Mä en luonnollisestikkaan lukenu koko ohjetta. Kuinka vaikee voi olla muka käyttää jotain otsalamppua..
 
Mä en luonnollisestikkaan lukenu koko ohjetta. Kuinka vaikee voi olla muka käyttää jotain otsalamppua..
Sama ajatus tuli minullekin, kun hetken olin yrittänyt niitä kuva-arvoituksia ymmärtää.

On siinä itse lampussakin kyllä yksi kukkanen. Siitä löytyy kaksi eri valkoista valoa (laaja ja spotti) ja värivalot, joista käytössä itselläni on se punainen (kuka edes tarvitsee sinistä tai vihreää otsavaloa). Eri tiloja ja kirkkautta muutellaan parilla eri fyysisellä napilla, joiden logiikka tosiaan pienen kokeilun jälkeen on sinänsä ihan ok.

Lisäksi joku sankari on keksinyt laittaa valaisimen kylkeen hipaisukytkimen, joka sytyttää molemmat valkoiset valot täydelle teholle. Kerran sitten olin yhdessä tilanteessa, jossa käytin punaista valoa, kun piti säilyttää hämäränäkö. En muista, korjasinko pipon vai valaisimen asentoa, mutta käsi osui siihen kyljessä olevaan hipaisukytkimeen ja se oli sitten "hei hei hämäränäkö" hetkeksi.
 
Meillä on toikin. Toimiva peli mutta.. uuden halusin koska halusin akkuvehkeen, hermo menee vaihdella pattereita noihin vehkeisiin.
Ite vaan hommasin USB-C -ladattavat li-ion AAA-paristot. Matkahiiressäkin on vastaavat, mutta AA-koossa. Oikein käteviä. :thumbsup:
 
Ite vaan hommasin USB-C -ladattavat li-ion AAA-paristot. Matkahiiressäkin on vastaavat, mutta AA-koossa. Oikein käteviä. :thumbsup:
Poitti on se että ei tarvii rykiä kansia kokoajan auki ja kiinno ja vaihdella kiireessä pattereita.
USB lataus on näppärä kun voi aina käytön jälkeen tökkää latinkiin ja nappaa sen siitä kun taas lähtee. Aina on akku mintissä eikä tarvii pelkää loppimista.
 
Poitti on se että ei tarvii rykiä kansia kokoajan auki ja kiinno ja vaihdella kiireessä pattereita.
USB lataus on näppärä kun voi aina käytön jälkeen tökkää latinkiin ja nappaa sen siitä kun taas lähtee. Aina on akku mintissä eikä tarvii pelkää loppimista.
Totta tuo, mutta ite en onnistunu riittävän yksinkertasta ladattavaa laitosta löytämään, niin menin sitten tolla kombolla. Jostain syystä ilmeisesti pitää aina työntää noita turhia vilkku-/välkky-/väri-/hipasu- ym. toimintoja mukaan, jos on ladattava malli..? :rolleyes:
Pitäsköhän ite rakennella ton Airamin sisään akku ja latauspiiri.. :hmm:
 
Offtopic, mut mikä noiden vilkkuvalojen pointti on edes? Pyörän valoissa se on yhtä typerää kuin jos auton valot vilkkuis. Ylipäätään liikenteessä vilkkuvalot ei toimi, ku vaa vaikeuttaa valon lähteen liikkeen ennakointia. Otsalampulla.. no en siitäkää mitää järkee löydä. Korkeintaan jotain ideaa virransäästöstä voisin löytää. Ehkä myöskin jossain harvinaisissa tilanteissa vilkkuvalo voisi olla helpommin havaittava, esim. jossain hätätilanteissa, ku koitetaan etsiä ko. henkilöä?
 
Totta tuo, mutta ite en onnistunu riittävän yksinkertasta ladattavaa laitosta löytämään, niin menin sitten tolla kombolla. Jostain syystä ilmeisesti pitää aina työntää noita turhia vilkku-/välkky-/väri-/hipasu- ym. toimintoja mukaan, jos on ladattava malli..? :rolleyes:
Pitäsköhän ite rakennella ton Airamin sisään akku ja latauspiiri.. :hmm:
Itsekin annoin yhden "1000 ja 1 toimintoa" -otsalampun tuttavalle kun en jaksanut leikkiä noiden kymmenen eri kirkkausasetuksen, värivalojen, erilaisten vilkkumoodien (muunmuassa sininen/punainen vuorovilkku ja SOS) sun muiden kanssa. Tilalle hankin jonkun paristomallin jossa on vain off ja 3 eri kirkkautta. Tuo että noita vilkkumoodeja on nykyään kaikissa lampuissa johtuu varmaan siitä että kaikissa käytetään jotain samaa halpaa kiinalaista taskulamppuohjainpiiriä jossa on nuo kaikki vilkkutoiminnot vakiona.
 
Totta tuo, mutta ite en onnistunu riittävän yksinkertasta ladattavaa laitosta löytämään, niin menin sitten tolla kombolla. Jostain syystä ilmeisesti pitää aina työntää noita turhia vilkku-/välkky-/väri-/hipasu- ym. toimintoja mukaan, jos on ladattava malli..? :rolleyes:
Pitäsköhän ite rakennella ton Airamin sisään akku ja latauspiiri.. :hmm:
Osta Lumonite Compass R. Toki kertakirpaisu hinnassa, mutta eipä näitä voi oikein verrata mihinkään muutaman euron Airamiin.

Valoteho uskomaton. Nappia painamalla syttyy ja nappia painamalla sammuu. Pohjassa pitämällä voi kelata 3 eri valotehoa. Ei ole turhia värivaloja tai vilkkuvia valoja. Ja on ladattava magneettikiinnityksellä. Tuo magneetti on muuten kätevä, jos pitää saada pysyvää valoa johonkin kohteeseen, niin iskee sen vain johonkin metalliin.
 
Onha niitä kävelijöitäkin, joita pitää aina väistää joten ehkä korokkeella pakotetaan autoilija hiljentämään jos koetaan että on paikka jossa voi muuten varanpaikkoja tulla.

Todellinen suunnittelun kukkanen oli tehdä laki jossa pyöräilijä on välillä väistämisvelvollinen ja välillä ei. Koska ovat altavastaajia fyysistesti, niin minusta niiden pitäisi olla myös aina etuajo-oikeutettuja suojatiellä jotta olis kaikille selvää kuka väistää ja ketä. Kaikki pyöräilijät eivät ole kiinnostuneita autoilijoiden kärkikolmioista eivätkä osaa autoihin liittyvää säännöstöä joten ei vaan toimi nykyisellään, ja siksi on parasta aina antaa autolla tietä, mitä suurin osa autoilijoista tekeekin.

Sähköpotkulaudat ja sähköpyörät hieman eri juttu kun niillä voi posottaa aina 25km/h ja laittomilla lujempaakin, eikä väsymys paina joka nopeutta rajoittaisi. Ehkä tuo 25km/h on vielä kuitenkin raja jonka kohdalla autoilija voisi aina väistää suojatiellä oli laite mikä hyvänsä ja siltä pohjalta palauttaa laki vanhaksi. Tuskin tulee tapahtumaan.
Kevyenliikenteen käyttäjät ovat 1 tuossa tilanteessa. Jos ajat kevyenliikenteen päälle niin vetelemmä sua turpaan tampereen öissä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 261
Viestejä
4 972 148
Jäsenet
79 747
Uusin jäsen
rippon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom