Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Samsung tv.
Miksi pitää käynnistyessä ilmoittaa dialogilla, että maksukortti aktivoitu/toimii ja blokkaa kaikki muut toiminnot. Oletus on se, että kortti toimii ja jos ei niin siitä ehkä dialogi. Ja sama homma kun menet kanavalle, joka salattu ja ei oikeutta taas dialogi ja 30 sekunnin välein, yksikin riittäisi tai vielä parempi, että ruudussa vaan näkyis, että salattu tarkista kortti ja oikeudet haittaa ihan hitosti, jos odotat kanavan aukeamista, kun olet muokannut mitä maksukanavia pitäs näkyä.

Ja viimeisenä vammanen epg selaat ylös/alas oletus olisi, että menisi aina kuluvaan ohjelmaan mutta ei hyppii miten sattuu ja kun menee tulevaan ohjelmaan ja painat ok niin haluatko haluatko tallentaa/ajastaa no kun en vaan jos vaikka vaan vaihtaisit sille kanavalle.
 
Väistämisvelvollisuuden osoittaminen rakenteella. Kuvan suunnasta tullessa tällainen erikoisjärjestely aiheuttaa kuivallakin kelillä hämmennystä, mutta talvellahan tuo on ihan tietäjät tietää -tilanne, kun kivetystä ei lumen alta näy. Ei luulisi kärkikolmioiden olevan niin kallita, etteikö niitä voisi tuollaisiin paikkoihin asentaa.


Ja kun rakenteluun päästiin, niin alla myös hieno esimerkki idioottimaisesta suunnittelusta. Pyöräilijät ovat väistämisvelvollisia - toisesta suunnasta tullessa jopa velvoitettuja pysähtymään. Silti on päätetty kuitenkin rakentaa ajoradalle koroke, josta voi pyörällä päästellä suoraan yli, mutta auto joutuu hidastamaan. Joka kerta kun tulen fillarilla tähän kohtaan, on potentiaalia käsienheilutuskilpailulle, kun kummatkin viittovat että mene sinä vaan. Käsittääkseni tämä rakenne ei kuitenkaan ole sellainen, jolla osoitetaan väistämisvelvollisuutta, vaikka onkin lähes identtinen ylemmän esimerkin rakenteen kanssa.

 
Viimeksi muokattu:
Väistämisvelvollisuuden osoittaminen rakenteella. Kuvan suunnasta tullessa tällainen erikoisjärjestely aiheuttaa kuivallakin kelillä hämmennystä, mutta talvellahan tuo on ihan tietäjät tietää -tilanne, kun kivetystä ei lumen alta näy. Ei luulisi kärkikolmioiden olevan niin kallita, etteikö niitä voisi tuollaisiin paikkoihin asentaa.

Ei tuossa ole väistämisvelvollisuutta. Kesälläkään.

Varmaan pitäisi olla, mutta ei ole.
 
Ei tuossa ole väistämisvelvollisuutta. Kesälläkään.

Varmaan pitäisi olla, mutta ei ole.

Näin voisi normaalijärjellä varustettu kuvitella, mutta kyllä vain on (scrollaile toisiksi alimpaan esimerkkiin):

 
Ja kun rakenteluun päästiin, niin alla myös hieno esimerkki idioottimaisesta suunnittelusta. Pyöräilijät ovat väistämisvelvollisia - toisesta suunnasta tullessa jopa velvoitettuja pysähtymään. Silti on päätetty kuitenkin rakentaa ajoradalle koroke, josta voi pyörällä päästellä suoraan yli, mutta auto joutuu hidastamaan. Joka kerta kun tulen fillarilla tähän kohtaan, on potentiaalia käsienheilutuskilpailulle, kun kummatkin viittovat että mene sinä vaan. Käsittääkseni tämä rakenne ei kuitenkaan ole sellainen, jolla osoitetaan väistämisvelvollisuutta, vaikka onkin lähes identtinen ylemmän esimerkin rakenteen kanssa.

Onha niitä kävelijöitäkin, joita pitää aina väistää joten ehkä korokkeella pakotetaan autoilija hiljentämään jos koetaan että on paikka jossa voi muuten varanpaikkoja tulla.

Todellinen suunnittelun kukkanen oli tehdä laki jossa pyöräilijä on välillä väistämisvelvollinen ja välillä ei. Koska ovat altavastaajia fyysistesti, niin minusta niiden pitäisi olla myös aina etuajo-oikeutettuja suojatiellä jotta olis kaikille selvää kuka väistää ja ketä. Kaikki pyöräilijät eivät ole kiinnostuneita autoilijoiden kärkikolmioista eivätkä osaa autoihin liittyvää säännöstöä joten ei vaan toimi nykyisellään, ja siksi on parasta aina antaa autolla tietä, mitä suurin osa autoilijoista tekeekin.

Sähköpotkulaudat ja sähköpyörät hieman eri juttu kun niillä voi posottaa aina 25km/h ja laittomilla lujempaakin, eikä väsymys paina joka nopeutta rajoittaisi. Ehkä tuo 25km/h on vielä kuitenkin raja jonka kohdalla autoilija voisi aina väistää suojatiellä oli laite mikä hyvänsä ja siltä pohjalta palauttaa laki vanhaksi. Tuskin tulee tapahtumaan.
 
Näin voisi normaalijärjellä varustettu kuvitella, mutta kyllä vain on (scrollaile toisiksi alimpaan esimerkkiin):

Pakko se on nostaa käsi ylös virheen merkiksi. Piti vielä selvittää että mistä tuo tarkalleen tulee tieliikennelaissa, mutta siellä se selkeästi kyllä on 24§:
Ajoneuvolla on aina väistettävä:
...
4) 
muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;
...

Samaa mieltä kyllä siitä, että on ihan älytöntä että näihin tällaisiin paikkoihin (joita ei kyllä ihan hirveästi ole tullut ainakaan itsellä vastaan) ei sitä kärkikolmiota voida laittaa selkiyttämään tilannetta.
 
Helsingissä Huopalahdentiellä pyörätie liittyy ajorataan. Etelästä kun autolla tulee niin pysäköidyt autot peittävät näkyvyyden. Edessä olevat liikennevalot jos vihreällä niin autot kaasuttavat risteykseen. Pohjoisesta eli tuolta risteyksestä vasemmalle kääntyvät autot taas haluavat nopeasti pois risteyksestä ja varovat etelästä tulevaa liikennettä siten että pyöräilijä voi jäädä havaitsematta.

Pyöräilijät laskettelevat usein tuohon katsomatta taakseen ja ilmeisesti olettaa että autoilijalla on väistämisvelvollisuus, koska ainahan auton pitää väistää... Mutta kun tuossa on juurikin pyöräilijällä väistämisvelvollisuus kumpaankin suuntaan.

Tässä näkymä etelästä tullessa autolla. Kamera toki korkealla joten näkee pakun yli. Tästä päivittäin autoilen joten osaan varoa. Ihan kaikki ei. Tuossa on paljon lähettiliikennetä joilla varsinkin tuntuu olevan kiirettä.



Samaisen tien toisessa päässä on sisäänajoväylä isosta risteyksestä. Pyörätieltä tullaan ajoradalle. Pyöräilijät pääsääntöisesti eivät väistä. Autotiellä saa vielä ajaa molempiin suuntiin pyörillä mutta autoilla vain yhteen suuntaan. Ja tien tämä pätkä niin kapea ettei siinä pyörä ja auto mahdu vierekkäin. Joten vastaantuleva pyöräilijä voi joutua nostamaan pyörän nurmikolle.

 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
289 869
Viestejä
4 962 673
Jäsenet
79 710
Uusin jäsen
K80361

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom