Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
No eihän tuo nyt hotellien vika ole että Viking Linen aamulähdöt on mitä on. Jos ei niihin sovi itsellä niin myöhempään sitten.
Olen luullut, että on itsestään selvä asia, että jos hotelli sijaitsee lentokentän tai laivaterminaalin lähellä, niin aamupalan ehtii syödä (tavallinen aaamupala tai aikainen kattaus), jollei nyt ihan pikkutunneilla ole matkaan lähdössä. Turun turismi riippuu vahvasti laivaliikenteestä, joten luulisi että paikalliset hotellit olisivat synkanneet aamupala-aikataulunsa. Tuo klo 7 on lisäksi tavanomaista myöhempi aamupala, eikös ne yleensä ala 6:30 tjsp?
 
Olen luullut, että on itsestään selvä asia, että jos hotelli sijaitsee lentokentän tai laivaterminaalin lähellä, niin aamupalan ehtii syödä (tavallinen aaamupala tai aikainen kattaus), jollei nyt ihan pikkutunneilla ole matkaan lähdössä. Turun turismi riippuu vahvasti laivaliikenteestä, joten luulisi että paikalliset hotellit olisivat synkanneet aamupala-aikataulunsa. Tuo klo 7 on lisäksi tavanomaista myöhempi aamupala, eikös ne yleensä ala 6:30 tjsp?

Mikset syö siellä laivalla aamupalaa?
 
Turussa näemmä moni hotelliketju tarjoaaa aamupalaa alkaen klo 7, eikä erillistä aikaista aamupalaa ole. Aamulähdöt Viking Linella on 8:45, ja paikalla suositellaan olemaan 60-90 minuuttua ennen. Vähän on tiukka aikataulu vaikkapa lapsiperheille.
Mites olis sellainen vaihtoehto, että ottaa sen Hotelli Seaportin tms. siitä vierestä ja syö aamiaisen vasta laivassa? Oletan, että siellä sellainenkin optio laivan päällä olisi tarjolla. Voihan sitä jotain pientä proteiinia siihen aamuun ottaa, jos ei pärjää paria tuntia olemassa olevilla energiavarastoilla. Searportista on käytännössä 5 min kävely terminaaliin, niin ei ole tarvetta myöskään mennä sinne odottelemaan tunneiksi.
 
Olen luullut, että on itsestään selvä asia, että jos hotelli sijaitsee lentokentän tai laivaterminaalin lähellä, niin aamupalan ehtii syödä (tavallinen aaamupala tai aikainen kattaus), jollei nyt ihan pikkutunneilla ole matkaan lähdössä. Turun turismi riippuu vahvasti laivaliikenteestä, joten luulisi että paikalliset hotellit olisivat synkanneet aamupala-aikataulunsa. Tuo klo 7 on lisäksi tavanomaista myöhempi aamupala, eikös ne yleensä ala 6:30 tjsp?

Hotelleissa yleensä saa aamupalan arkena 6-6.30 ja normaalia että viikonloppuna ja pyhäpäivinä 7->, joissain vasta 8->. Tosin esim Turun kupittaa sokoshotellissa saa vasta 7 joka päivä, ei työläisellekkään ole hyvä kun 7 pitäisi olla jo työmaalla. Aamupala käytäntö vaihtelee aika paljon myös ketjujen sisällä.

Ja monessa paikassa kysymällä pääsee aikaisemminkin, silloin ei vain kaikkea ole tarjolla.
 
Olen luullut, että on itsestään selvä asia, että jos hotelli sijaitsee lentokentän tai laivaterminaalin lähellä, niin aamupalan ehtii syödä (tavallinen aaamupala tai aikainen kattaus), jollei nyt ihan pikkutunneilla ole matkaan lähdössä. Turun turismi riippuu vahvasti laivaliikenteestä, joten luulisi että paikalliset hotellit olisivat synkanneet aamupala-aikataulunsa. Tuo klo 7 on lisäksi tavanomaista myöhempi aamupala, eikös ne yleensä ala 6:30 tjsp?
Jos ei aikaistettua aamupalaa ole tarkoittaa varmasti että sille ei ole muutamaa yksilöä enempää kysyntää. Kyllähän hotellit reagoisivat tarjoamalla sellaista jos asiakaskunta sitä kaipaisi. Moni hotelli tarjoaakin eväspusseja ennen varsinaista buffet aamiaista aikaisin matkustaville.
 
Mikset syö siellä laivalla aamupalaa?
Suomen hotelleissa aamupala tyypillisesti kuuluu huoneen hintaan. Tulee kalliiksi, kun koko perhe syö "kahteen kertaan" aamupalan.

Mainittu Seaport tosin on aamupalaton ja muutenkin edullinen, mutta sijainti laivamatkaa edeltävän päivän kannalta huono.
 
Turussa näemmä moni hotelliketju tarjoaaa aamupalaa alkaen klo 7, eikä erillistä aikaista aamupalaa ole. Aamulähdöt Viking Linella on 8:45, ja paikalla suositellaan olemaan 60-90 minuuttua ennen. Vähän on tiukka aikataulu vaikkapa lapsiperheille.
Ymmärrän harmistuksen, mutta koko maailman ei voi olettaa pyörivän omien suunnitelmien, toiveiden ja mielikuvien perusteella. Laivoja lähtee pitkin päivää, eivätkä hotellit voi toimia niistä täysin erillisten varustamoiden mukaan. Kannattaa seuraavalla kerralla valita sellainen lähtö, joka mahdollistaa syömisen hotellilla, jos se on ihan pakollinen tarve.

Scandic muuten ilmoitti juuri, että jatkossa heillä pitää ostaa aamupala aina erikseen. Huoneen hinta tuskin laskee, mutta juuri tällaisista valittaminen on johtanut tuohon.
 
Toi Seaport on varmaan tuollainen satamahotelli mutta en jaksa uskoa että koko Turun hotellikanta olisi pelkästään Satamaa varten. Muutenkin sen aikaisempi aamupala tarkoittaa yleensä jotain sämpylää tms.
 
Turussa näemmä moni hotelliketju tarjoaaa aamupalaa alkaen klo 7, eikä erillistä aikaista aamupalaa ole. Aamulähdöt Viking Linella on 8:45, ja paikalla suositellaan olemaan 60-90 minuuttua ennen. Vähän on tiukka aikataulu vaikkapa lapsiperheille.

Kuinka kauan sitä brekkarille tarvitsee oikein aikaa? Perhe ajoissa ylös ja kamat pakettiin, seiskalta tehokas brekkari ja viimeistään puol kasilta ulos hotlasta. Hyvin ehtii, nimim kokemusta on.

Edit: aikaisemmat hotla-aampalat ovat yleisesti juuri lomakauden ulkopuolella kun palvellaan enemmän työmatkalaisia.
 
Jos ei aikaistettua aamupalaa ole tarkoittaa varmasti että sille ei ole muutamaa yksilöä enempää kysyntää. Kyllähän hotellit reagoisivat tarjoamalla sellaista jos asiakaskunta sitä kaipaisi.

Scandic muuten ilmoitti juuri, että jatkossa heillä pitää ostaa aamupala aina erikseen. Huoneen hinta tuskin laskee, mutta juuri tällaisista valittaminen on johtanut tuohon.
Tässä ilmenee hauskasti kaksi erilaista filosofiaa asiakaspalautteeseen liittyen, ja molempia on ihan oikeasti tässä maailmassa sovellettu. Voidaan kehittää toimintaa asiakkaiden toiveiden mukaiseksi jolloin kokemus paranee, tai sitten voidaan karsia hankalaksi ja tarpeettomaksi koettuja osia pois vaikka niille onkin kysyntää.

Kuitenkin koskien juuri tätä yhden ketjun päätöstä hintaan sisältyvän aamiaisen poistosta: tuollaisen varman toteamuksen taustalla lienee jotain sisäpiiritietoa, koska syy on aika uskomaton, kummallinen ja epätavallinen.

Normaalistihan hintaan sisältyvien lisäpalvelujen karsiminen ja erillisten palvelumaksujen lisääminen ei suinkaan johdu "valittamisesta" eli asiakkaiden toiveista. Sitä tehdään katteen lisäämiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi nostamatta perustuotteen hintaa ja mainoksissa näkyviä hintoja. Nykyisessä niukkuustaloudessa ja kustannuspaineessa erittäin tavallista.
 
Kuitenkin koskien juuri tätä yhden ketjun päätöstä hintaan sisältyvän aamiaisen poistosta: tuollaisen varman toteamuksen taustalla lienee jotain sisäpiiritietoa, koska syy on aika uskomaton, kummallinen ja epätavallinen.
Jos sitä minun toteamusta tarkoitat, niin se perustui siihen, kun Scandicin viestintäpäällikkö jossakin haastattelussa totesi, että muutos tehdään asiakkaiden toiveesta. Kommentista tulee mieleen muron surkuhupaisa uudistuminen käyttäjien ehdoilla. Scandicilla on kuulemma paljon asiakkaita, jotka eivät syystä tai toisesta ehdi tai eivät halua käydä aamiaisella ja heitä sitten kismittää maksaa siitä tavallaan muiden puolesta. Kotimaiset matkailijat tyypillisemmin olettavat aamiaisen kuuluvan hintaan ja osa ulkomaalaisista taas ei, kun eivät ressukat tiedä että suomalainen hotelliaamiainen on pääsääntöisesti jotain ihan muuta kuin mannermainen paahtoleipä marmeladilla. Toinen syy on kuulemma hävikin pienentäminen. Henkilökohtaisesti veikkaan, että kolmas syy on siinä, että tuolla tavalla huoneen hinta saadaan jollakin aikavälillä kilpailukykyisemmäksi ja näkyvämmäksi eri hakupalveluissa.

Muuten tällä ei olisi väliä, mutta nykyään on ikävän usein tapana, että palvelu heikkenee, mutta hinta pysyy about samana. Näin vaikuttaisi olevan myös Scandicin kohdalla, kun se aamiainen pitää tosiaan ostaa jatkossa erikseen (ja sen hinta selviää huonetta varatessa vasta myöhemmässä vaiheessa). Samaan aikaan hyvesignaloidaan mediassa, että "meillä asiakas voi valita, eikä joudu maksamaan turhaan palvelusta, jota ei käytä". Jee, mutta mitä sitten, jos huoneen hinta on sama kuin aiemmin ja muille vieläkin kalliimpi (Scandicin tapauksessa ilmeisesti 12€ per henkilö)?

Uutinen aiheesta:
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka kauan sitä brekkarille tarvitsee oikein aikaa? Perhe ajoissa ylös ja kamat pakettiin, seiskalta tehokas brekkari ja viimeistään puol kasilta ulos hotlasta. Hyvin ehtii, nimim kokemusta on.

Edit: aikaisemmat hotla-aampalat ovat yleisesti juuri lomakauden ulkopuolella kun palvellaan enemmän työmatkalaisia.
Oletan, että brekkarilla tarkoitat aamupalaa? (En ole ikinä kenenkään kuullut sitä tuoksi kutsuvan). Voithan sinä lomalla juosta hiki hatussa ja heräillä klo 7 ja syödä lasten kanssa aamupalan 30 min mutta harva tuollaista stressielämää jaksaa lomalla harrastaa.
 
Tai ehkä unohdetaan, että kaikki kallistuu koko ajan. Esim. palkat. Vai kävisikö sinulle, että et koskaan saisi palkankorotusta?
Asiat kallistuvat. Se on vähän kuin valittaisi, että aurinko nousee.

Nythän tämä ratkesi hienosti. Se, joka aamiaisen haluaa, ostakoon sellaisen.
 
Oletan, että brekkarilla tarkoitat aamupalaa? (En ole ikinä kenenkään kuullut sitä tuoksi kutsuvan).
Tämä kuuluu kyllä ärsyttävien muotisanojen puolelle dinnerin kaveriksi. Kun ensimmäisiä kertoja kuulin ja luin "brekusta", asiayhteys oli sillä tavalla sattuva että luulin käyneen yhden kirjaimen virheen tai kyseessä olevan jonkin uuden väännöksen. Hetken jo mietin, että mikäs siinä vapaapäivänä.
 
Viimeksi muokattu:
Tai ehkä unohdetaan, että kaikki kallistuu koko ajan. Esim. palkat. Vai kävisikö sinulle, että et koskaan saisi palkankorotusta?
Asiat kallistuvat. Se on vähän kuin valittaisi, että aurinko nousee.

Nythän tämä ratkesi hienosti. Se, joka aamiaisen haluaa, ostakoon sellaisen.
Kukaan tuskin moittisi muutosta, jos huoneen hinta oikeasti laskisi aamiaismaksun verran. Esimerkkinä hotelliyö 4 hengelle Scandic Tampere Cityssä ennen muutosta noin 200€ (sisältäen aamiaisen). Muutoksen jälkeen hinta on edelleen sama 200€, mutta aamiainen pitää ostaa erikseen (12€ per henkilö). Ratkesi tosiaan hienosti. :D

Tämä nyt ei kuitenkaan ole mikään suunnittelun kukkanen, joten ei välttämättä kannata jatkaa tästä täällä kovinkaan syvällisesti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 969
Viestejä
4 846 469
Jäsenet
78 329
Uusin jäsen
von Gosling

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom