Suunnittelun kukkaset

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
Tuosta lötköydestä tuli mieleen että nykyään tuntuu että nuo pahvimukit olisivat lötkömpiä kuin ennen. Onkohan niissäkin ruvettu säästämään eli tehdään ohuemmasta pahvista tms? Pahvipillit kyllä ovat aika hanurista, ne vaan jotenkin tuntuvat oudolta ja väärältä.
Kevyempiä ja ohuempia kertakäyttötuotteita ja -pakkauksia tietysti koko ajan kehitetään. Logistiikassa kaikki turhan materiaalin ja kuolleen painon vaikutus kertautuu.

Luulisin, että tuollaisten tiiviiden pahvituotteiden osalta merkittävää on myös, että niistä halutaan nykyään oikeasti biohajoavia ja muovittomia. Aiemminhan kartonkiastioissa ja tölkeissä oli ihan kunnon maaöljyperäiset muovikalvot ja joissain peräti alumiinia. Trendinä on, ettei tarvittaisi muuta kuin kasviperäistä, mikä onkin fiksua. Pahvimukeja heitetään aina luontoon, ihan sama miten paljon asiasta valistetaan. Se mielletään maatuvaksi, joten sen on syytä olla sitä. Niitä roskaavat myös ihmiset, jotka eivät missään tapauksessa roskaa muovia, lasia tai metallia.

Muovipillikielto etenkin Suomessa sen sijaan on typerä, merkityksetön ja tekopyhä. Kun vedän megamätöt hesessä, tämän kulutusvalinnan ympäristövaikutuksessa ei tunnu yhtään missään yksi muovinmurunen. En ole pitänyt tapana heittää roskia mereen kuten eräissä maissa, ja kun heitän sekapaskat sekajätteeseen, se poltetaan eikä kaadeta jokeen kuten eräissä maissa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Muovipillikielto etenkin Suomessa sen sijaan on typerä, merkityksetön ja tekopyhä. Kun vedän megamätöt hesessä, tämän kulutusvalinnan ympäristövaikutuksessa ei tunnu yhtään missään yksi muovinmurunen.
Tuolla ilmeisesti pyritään vähentää meriin joutumasta.

Se että sinä et heitä roskia luontoon ei ole se juttu, niin ongelma on ne muut ja sitä muuta jengiä on Suomessakin.
Tietenkään muovipillit ei muita muoveja poista, mutta kai päättäjille to on ollu sopiva kohde. (ei ainoa).

Ainakin osa, kuten moni kirjoittanut, noista muovikorvikkeista on ollut surkeita ja tehnyt tuotteesta kelvottoman -> osalla korvaava tuote sitten esim muovipullo, "muovipussi" jne.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
Tuolla ilmeisesti pyritään vähentää meriin joutumasta.

Se että sinä et heitä roskia luontoon ei ole se juttu, niin ongelma on ne muut ja sitä muuta jengiä on Suomessakin.
Tietenkään muovipillit ei muita muoveja poista, mutta kai päättäjille to on ollu sopiva kohde. (ei ainoa).

Ainakin osa, kuten moni kirjoittanut, noista muovikorvikkeista on ollut surkeita ja tehnyt tuotteesta kelvottoman -> osalla korvaava tuote sitten esim muovipullo, "muovipussi" jne.
Juu, olen samaa mieltä. Tämä toisto ja referointi ei kuitenkaan muuta mihinkään sitä, että kieltotoimi on Suomessa täysin merkityksetön. Toki siinä on hyvääkin, sillä suomalainen pakkausteollisuus on jo pitkään ollut varsin edistynyttä etenkin vaihtoehtoisten materiaalien hyödyntämisessä. Pääsevät vetämään suunnittelukukkasillaan markkinaosuutta kertakäyttöturhakkeista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 410
Miten niin ?
Meinaatko ettei täällä heitetä pilliroskaa luontoon ? Jossain hulluvesiä puhdistetaan, mutta ei se muualla auta.
Olen huomannut että ainakin täälläpäin tuntuu pikaruokapaikkojen ympäristöt olevan varsin siivottomassa kunnossa esimerkiksi viikonlopun jäljiltä. Kaikenmaailman pahvimukia, niiden muovikansia ja pillejä sekä burgerien pahvilaatikoita ja papereita on koko tienoo täynnä eikä kaikki niistä ole lintujenkaan roskiksesta kaivamia joten kyllä tuota melkoisesti heitetään juuri siihen mihin sattuu kädestä irtoamaan. Roskiksiakin on ihan muutaman metrin päässä eli kyllä tuossa on ihan tahallisesta roskaamisesta kyse. Sen puolesta kyllä ymmärrän että koitetaan tehdä biohajoavia ja ekologisempia tuotteita mutta valitettavasti nuo korvikkeet monesti vaan ovat totaalisen paskoja, ainakin toistaiseksi.
 

J23

Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
68
Karviainen.fi
Jokaisesta klikkauksesta aukee uusi välilehti. Esim. Karviainen.fi -> Korona -> Koronarokotukset -> Tällä hetkellä ja seuraavaksi rokottettavat ryhmät. Lopputuloksena neljä välilehteä auki :hmm:

Toinen on puhelimen appit, jotka unohtaa kirjautumistiedot päivitysten yhteydessä.
 

navigaattori

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
268
Päävirtakytkimet, jotka on sähkökeskuksen kannessa, jota ei saa auki ilman virtojen katkaisemista. Aivan uskomatonta paskaa tuommoiset kytkimet laitteissa, joiden sammuttaminen aiheuttaa hälytyksen tai muita ongelmia, jonka takia pitää selvitellä, että milloin on soveliasta katkaista virrat ja senhän joutuu kahteen kertaan tekemään, kun se kansi kiinnikin laitetaan. Monesti tämmöisissä koneissa, joissa useammin vieraillaan on kansi jätetty auki, tai yhdellä lukolla väkisin väännetty kiinni, jonka seurauksena kytkin ei toimikaan, jos tilanne äkillistä katkaisua vaatisi.

Tähän vielä lisäksi eksoottisemmat kytkimet, joissa ei ole avausmekanismia, mutta ne aukeaakin, kun voimalla nykäisee auki. Tuotakaan ei voi ulospäin tietää, ellei ole kytkin ennestään tuttu.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Päävirtakytkimet, jotka on sähkökeskuksen kannessa, jota ei saa auki ilman virtojen katkaisemista. Aivan uskomatonta paskaa tuommoiset kytkimet laitteissa, joiden sammuttaminen aiheuttaa hälytyksen tai muita ongelmia, jonka takia pitää selvitellä, että milloin on soveliasta katkaista virrat ja senhän joutuu kahteen kertaan tekemään, kun se kansi kiinnikin laitetaan. Monesti tämmöisissä koneissa, joissa useammin vieraillaan on kansi jätetty auki, tai yhdellä lukolla väkisin väännetty kiinni, jonka seurauksena kytkin ei toimikaan, jos tilanne äkillistä katkaisua vaatisi.

Tähän vielä lisäksi eksoottisemmat kytkimet, joissa ei ole avausmekanismia, mutta ne aukeaakin, kun voimalla nykäisee auki. Tuotakaan ei voi ulospäin tietää, ellei ole kytkin ennestään tuttu.
Virrat katkaista että saa kannen auki x 2 . En tiedä miten päin tässä on turvallisuutta ajateltu mutta hälytys virtojen katkettua vaikuttaa järkevältä.
Monesti tämmöisissä koneissa, joissa useammin vieraillaan on kansi jätetty auki, tai yhdellä lukolla väkisin väännetty kiinni, jonka seurauksena kytkin ei toimikaan, jos tilanne äkillistä katkaisua vaatisi.
Ei kai nuo jää tuohon tilaan odottamaan seuraavaa kertaa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
Ei kai nuo jää tuohon tilaan odottamaan seuraavaa kertaa?
Aivan satavarmasti jää, siis silloin tällöin joissain paikoissa.

Turvajärjestely, joka houkuttelee tai pakottaa ohittamaan itsensä hyödyn kumoavalla ja muuta vaaraa tai haittaa aiheuttavalla tavalla on äärimmäinen suunnitteluvirhe. Se ei oikein enää ole edes suunnittelun kukkanen vaan silkkaa sabotaasia piirustuslaudalta. Oikeastaan kyseessä on eräänlainen mini-tsernobyl. Sehän vahinko johtui juuri siitä, että esimiehen käskystä, ulkoisesta paineesta jne. ohitettiin ja poikettiin niin pirusti kerta toisensa jälkeen, kunnes ryssiminen kumoloitui siihen asti, että tilanne karkasi helvettiin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Minkälainen on laite, jonka sähköjä joutuu säännöllisesti räpläämään, ja jonka operoiminen on turvallista virrat päällä, mutta jonka kantta ei saa auki virtoja katkaisematta ja virran katkeaminen aiheuttaa hälytyksen? Omassa työpaikassani virtoja ei pelkästään katkota, vaan on lisäksi pakollista lukita ja merkitä katkaisin työn ajaksi.

Minun hommiini eivät isot virrat onneksi kuulu, mutta ei ole kuin pari viikkoa, kun henkilöstöinfossa esiteltiin työtapaturmaa, jossa oli ihan pikkusen vaan säädetty jotain sähkökeskusta virrat päällä ja saatu valokaaresta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Päävirtakytkimet, jotka on sähkökeskuksen kannessa, jota ei saa auki ilman virtojen katkaisemista. Aivan uskomatonta paskaa tuommoiset kytkimet laitteissa, joiden sammuttaminen aiheuttaa hälytyksen tai muita ongelmia, jonka takia pitää selvitellä, että milloin on soveliasta katkaista virrat ja senhän joutuu kahteen kertaan tekemään, kun se kansi kiinnikin laitetaan. Monesti tämmöisissä koneissa, joissa useammin vieraillaan on kansi jätetty auki, tai yhdellä lukolla väkisin väännetty kiinni, jonka seurauksena kytkin ei toimikaan, jos tilanne äkillistä katkaisua vaatisi.
Sinulla nyt joku kohde mielessä.

Yleistäen kuvailtu ratkaisu on hyvää sunnittelua, tarrat ja varoitukset ei ole yhtätehokkaita, tuolla varmistetaan että sähköt oikeasta kytketään pois. (syys ei välttämättä jännitteelliset pinnat/näppisuojan puuttuminen)

Mutta jos se jossain on ongelma, niin moka ilmeisesti ei ole se päävirtakytkin, vaan aivan jokin muu, esim jos kannen taakse on suunniteltu jotain sellaista mihin käyttäjän tarve käytön aikana päästä, esim jokin käyttöliittymä.

Kunnossapitoa (korjaajia) nuo haittaa, jos pitäs tuotannon aikana päästä esim mittaileen, mutta ei se heitävarten ole, ja silloin tuskin hälyt haittaa. Silloin suunnittelun kukkanen on huollon suunnittelu, no yleensä syy on tilan puute.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 867
Netfabissa on mielenkiintoinen kukkanen.

Kun avaa jonkun mallin ja sen jälkeen ottaa että "New" niin se kysyy että "discard changes?" kun taas ohjelman jos lopettaa niin se kysyy "save changes?". Noissa on mun mielestä vähän nurinkurinen logiikka eikä ole eka kerta kun painan ajatuksissani jommassa kummassa väärää nappia.
 

navigaattori

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
268
Minkälainen on laite, jonka sähköjä joutuu säännöllisesti räpläämään, ja jonka operoiminen on turvallista virrat päällä, mutta jonka kantta ei saa auki virtoja katkaisematta ja virran katkeaminen aiheuttaa hälytyksen? Omassa työpaikassani virtoja ei pelkästään katkota, vaan on lisäksi pakollista lukita ja merkitä katkaisin työn ajaksi.

Minun hommiini eivät isot virrat onneksi kuulu, mutta ei ole kuin pari viikkoa, kun henkilöstöinfossa esiteltiin työtapaturmaa, jossa oli ihan pikkusen vaan säädetty jotain sähkökeskusta virrat päällä ja saatu valokaaresta.
Monenlaisten laitteiden sähkökeskus on usein tuommoisen kytkimen takana. Esim juuri tiistaina oli cnc sorvin öljynjäähdytyskoneikon vuosihuolto, jonka kantta ei saanut auki ilman virtojen katkaisua, joka samalla lyö cnc sorvin sammuksiin ja siinä voi huonolla tuurilla tulla kymmenien tuhansien lasku niskaan, jos kesken kappaleen operoimisen menee kylmäkoneikolta virrat katkaisemaan ja työstö epäonnistuu tai terä menee jumiin. Siinä ei auta, kuin odottaa, että työstö on tehty, kunnes virrat saa katkaista ja pääsee tarvittavat mittaukset ja testaukset tekemään.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Monenlaisten laitteiden sähkökeskus on usein tuommoisen kytkimen takana. Esim juuri tiistaina oli cnc sorvin öljynjäähdytyskoneikon vuosihuolto, jonka kantta ei saanut auki ilman virtojen katkaisua, joka samalla lyö cnc sorvin sammuksiin ja siinä voi huonolla tuurilla tulla kymmenien tuhansien lasku niskaan, jos kesken kappaleen operoimisen menee kylmäkoneikolta virrat katkaisemaan ja työstö epäonnistuu tai terä menee jumiin. Siinä ei auta, kuin odottaa, että työstö on tehty, kunnes virrat saa katkaista ja pääsee tarvittavat mittaukset ja testaukset tekemään.
Kysymykseni keskittyi lähinnä siihen, että onko tuollaisen koneen huoltaminen virrat kytkettyjä turvallista. Epäilen kovasti, että kannen pysymiselle kiinni ilman virtojen katkaisua on olemassa syynsä, ja halut suorittaa huoltoa käynnissä – siis ei vain virroissa – olevalle koneelle vahvistavat tätä epäilystä.
 

navigaattori

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
268
Kysymykseni keskittyi lähinnä siihen, että onko tuollaisen koneen huoltaminen virrat kytkettyjä turvallista. Epäilen kovasti, että kannen pysymiselle kiinni ilman virtojen katkaisua on olemassa syynsä, ja halut suorittaa huoltoa käynnissä – siis ei vain virroissa – olevalle koneelle vahvistavat tätä epäilystä.
Eihän sitä muuten voi huoltaa, jos ei koneet käy. Vianetsintäkin on hankalaa, jos virrat ei ole päällä.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Kysymykseni keskittyi lähinnä siihen, että onko tuollaisen koneen huoltaminen virrat kytkettyjä turvallista. Epäilen kovasti, että kannen pysymiselle kiinni ilman virtojen katkaisua on olemassa syynsä, ja halut suorittaa huoltoa käynnissä – siis ei vain virroissa – olevalle koneelle vahvistavat tätä epäilystä.
Sähköturvallisuuden näkökulmasta se riippuu siitä, minkälaisia jännitteitä luukun takaa löytyy ja kuinka jännitteiset osat on suojattu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 894
Päävirtakytkimet, jotka on sähkökeskuksen kannessa, jota ei saa auki ilman virtojen katkaisemista. Aivan uskomatonta paskaa tuommoiset kytkimet laitteissa, joiden sammuttaminen aiheuttaa hälytyksen tai muita ongelmia, jonka takia pitää selvitellä, että milloin on soveliasta katkaista virrat ja senhän joutuu kahteen kertaan tekemään, kun se kansi kiinnikin laitetaan. Monesti tämmöisissä koneissa, joissa useammin vieraillaan on kansi jätetty auki, tai yhdellä lukolla väkisin väännetty kiinni, jonka seurauksena kytkin ei toimikaan, jos tilanne äkillistä katkaisua vaatisi.

Tähän vielä lisäksi eksoottisemmat kytkimet, joissa ei ole avausmekanismia, mutta ne aukeaakin, kun voimalla nykäisee auki. Tuotakaan ei voi ulospäin tietää, ellei ole kytkin ennestään tuttu.
Ne on aivan tietoisesti suunniteltu juuri noin ja selvästi kohdallesi on osunut oikeasti laadukkaita malleja, jotka oikeasti toimivat kuten pitääkin. Ja osa, valitettavasti eivät kaikki, mahdollistavat kyllä sen kannen / oven sulkemisen kytkin päällä.

Ja jottei asia olisi liian yksinkertainen, vaatimuksia on aika pitkä lista eri laitteissa moneltakin kannalta. Ei pelkästään sähkön vaan mm koneturvallisuuden näkökulmasta.

Ja oikeastaan vastasit itse itsellesi, miksi tuollaisia käytetään. Koska nuo tuottavat itsellesi ongelmia, olet tekemässä jotain sellaista, joka ei sinulle kuulu. Jos käyttäjä ehdottomasti tarvitsee pääsyn johonkin osaan, on se huomioitu suunnittelussa. Ammattilaisten näkökulmasta kertomaasi ongelmaa ei ole olemassakaan.
 

navigaattori

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
268
Ne on aivan tietoisesti suunniteltu juuri noin ja selvästi kohdallesi on osunut oikeasti laadukkaita malleja, jotka oikeasti toimivat kuten pitääkin. Ja osa, valitettavasti eivät kaikki, mahdollistavat kyllä sen kannen / oven sulkemisen kytkin päällä.

Ja jottei asia olisi liian yksinkertainen, vaatimuksia on aika pitkä lista eri laitteissa moneltakin kannalta. Ei pelkästään sähkön vaan mm koneturvallisuuden näkökulmasta.

Ja oikeastaan vastasit itse itsellesi, miksi tuollaisia käytetään. Koska nuo tuottavat itsellesi ongelmia, olet tekemässä jotain sellaista, joka ei sinulle kuulu. Jos käyttäjä ehdottomasti tarvitsee pääsyn johonkin osaan, on se huomioitu suunnittelussa. Ammattilaisten näkökulmasta kertomaasi ongelmaa ei ole olemassakaan.
Ne on tietoisesti suunniteltu päin helvettiä, jos olisivat oikein suunniteltu, niin se päävirtakytkin olisi oma kokonaisuutensa, eikä saman kannen alle piilota kontaktoreita sun muita tähdellisiä komponentteja, joihin pitää päästä käsiksi normaalissa huoltotoiminnassa. Kaipa siinä on aina parikymppiä säästetty, kun ei ole kaksiosaista keskusta tarvittu tai laitettu asiallista kytkintä, minkä saa piikillä avattua.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 894
Ne on tietoisesti suunniteltu päin helvettiä, jos olisivat oikein suunniteltu, niin se päävirtakytkin olisi oma kokonaisuutensa, eikä saman kannen alle piilota kontaktoreita sun muita tähdellisiä komponentteja, joihin pitää päästä käsiksi normaalissa huoltotoiminnassa. Kaipa siinä on aina parikymppiä säästetty, kun ei ole kaksiosaista keskusta tarvittu tai laitettu asiallista kytkintä, minkä saa piikillä avattua.
Ensin oli kytkin suunniteltu päin jotain, nyt on koko keskus... Eli muuttui yksittäisestä laitteesta kaikkien suunnittelijoiden haukkumiseksi.

Ei, normilla laitteen x käyttäjällä ei ole mitään asiaa koskea yhteenkään kontaktoriin tai muuhun. Siinä ei ole kyse normaalista huoltotoiminnasta.

Keskusten suunnittelusta ja muusta voidaan keskustella vaikka kysymyksiä sähkömiehille -ketjussa. Turha spammata tätä ketjua enempää asialla, joka ei ole kukkanen vaan hyvinkin pitkälti tarkkaan ja tietoisesti harkittu asia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Minkälaisesta pääkytkimestä mahtaa olla kyse? Tähän asti kaikissa vastaan tulleissa pääkytkimissä on ollut mahdollisuus vapauttaa lukitus I-asennossa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 894
Minkälaisesta pääkytkimestä mahtaa olla kyse? Tähän asti kaikissa vastaan tulleissa pääkytkimissä on ollut mahdollisuus vapauttaa lukitus I-asennossa.
Kaikissa ei ole. Se taas voi olla aivan tietoinen valinta perusteella x, joka ulkopuolinen ei ymmärrä. Toisaalta syy voi olla aivan yksinkertaisesti jossakin tietyssä kohteessa tiedostettu tilanne väärien henkilöiden pyrkimisestä sähkökaapeille. Tuo pääkytkimellä lukitseminen on kuitenkin järeämpää lukitusta kevyempi toimi.

Toisaalta tuossa kirjoittamassasi on nimenomaisesti se, miksi asia ei ole ongelma. Jokainen hyvällä syyllä sinne kaappiin menevä osaa vapauttaa lukituksen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Toisaalta tuossa kirjoittamassasi on nimenomaisesti se, miksi asia ei ole ongelma. Jokainen hyvällä syyllä sinne kaappiin menevä osaa vapauttaa lukituksen.
Toki myös se sorvari tms operaattori myös oppii avaamaan noi, jos siellä aina joudutaan ramppaamaan sähköt päällä ja avoimesti noita näytetään. On varmasti olemassa pääkytkimiä, missä tuota vapautusta ei ole, mutta minulle ei vielä ole tullut vastaan, aina se on viimeistään peitelevyn alta löytynyt, jos se ovi on tosiaan ollut pakko saada auki I-asennossa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 894
Toki myös se sorvari tms operaattori myös oppii avaamaan noi, jos siellä aina joudutaan ramppaamaan sähköt päällä ja avoimesti noita näytetään. On varmasti olemassa pääkytkimiä, missä tuota vapautusta ei ole, mutta minulle ei vielä ole tullut vastaan, aina se on viimeistään peitelevyn alta löytynyt, jos se ovi on tosiaan ollut pakko saada auki I-asennossa.
Se kuuluu tähän ketjuun, jos on yhtään syytä käydä yhtenään tai oikeastaan koskaan normin käyttäjän toimesta.

Mutta kyllä niitä kytkimiä ilman vapautusta on ja joskus toki väärissä paikoissa. Silloin ollaan myös tässä ketjussa. Toisaalta, kuten totesit, ihan yleistä ei kyllä ole.
 

navigaattori

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
268
Ensin oli kytkin suunniteltu päin jotain, nyt on koko keskus... Eli muuttui yksittäisestä laitteesta kaikkien suunnittelijoiden haukkumiseksi.

Ei, normilla laitteen x käyttäjällä ei ole mitään asiaa koskea yhteenkään kontaktoriin tai muuhun. Siinä ei ole kyse normaalista huoltotoiminnasta.

Keskusten suunnittelusta ja muusta voidaan keskustella vaikka kysymyksiä sähkömiehille -ketjussa. Turha spammata tätä ketjua enempää asialla, joka ei ole kukkanen vaan hyvinkin pitkälti tarkkaan ja tietoisesti harkittu asia.
Ei todellakaan ole harkittu asia, kun sinne kannen alle pitää päästä vian sattuessa tai huoltojen yhteydessä ilman että laitetta on tarvetta sammuttaa kannen avaamisen ajaksi. Nämä vääränmalliset kytkimet aiheuttaa vain sen, ette ne ole käyttökunnossa, kun ne jätetään laittamatta paikalleen. Joistain on jopa se yhdistävä tanko otettu välistä pois.

Aivan normaalia huoltotoimintaa on virtojen mittaus, kontaktorien tarkastus ym. komponenttien vaihto ja lisäys, kuin myös vianhaku, minkä voi tuo virtojen katkaisu pilata, jos joku kontti ei toimi, mutta virtojen katkaisun jälkeen saattaakin kaikki olla kunnossa ainakin sen hetken.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Eihän sitä muuten voi huoltaa, jos ei koneet käy. Vianetsintäkin on hankalaa, jos virrat ei ole päällä.
On kyllä todellakin suunnittelun kukkanen, jos laitteen huolto vaatii sähkökeskuksen avaamista ja laitteen käynnissä olemista. Vianetsintäänkin luulisi olevan jotakin muita mittauspisteitä kuin sähkökeskuksen sisällä olevat. Huonoa suunnittelua, mutta minulle jäi kyllä vieläkin epäselväksi, onko huonosti suunnitteltu laite vai sen huoltotoimenpiteet.
 
Liittynyt
11.05.2020
Viestejä
303
On kyllä todellakin suunnittelun kukkanen, jos laitteen huolto vaatii sähkökeskuksen avaamista ja laitteen käynnissä olemista. Vianetsintäänkin luulisi olevan jotakin muita mittauspisteitä kuin sähkökeskuksen sisällä olevat. Huonoa suunnittelua, mutta minulle jäi kyllä vieläkin epäselväksi, onko huonosti suunnitteltu laite vai sen huoltotoimenpiteet.
Itselle tulee heti töistä mieleen sellainen juttu että toisinaan on vaikkapa kontaktorin apukärjissä vikaa, joka tulee esiin vasta x käyttötunnin jälkeen ihan satunnaisesti. Jos virrat joutuu katkaisemaan niin kontaktori lakkaa vetämästä, ja vaikka sähköt saakin kytkettyä takaisin kannen auettua (kontaktori vetää) niin vikaa saattaa joutua odottelemaan taas todella kauan, tai sitten vaihtaa summanmutikassa kaikki kontaktorit ja riviliittimet ja apureleet mitä tähän ongelmaan voi liittyä, joka ikinen kerta. Helpompi todeta vika kun se on aktiivisena esim. mittaamalla. Näinhän ei saisi huoltaa, mutta näin tullaan aina huoltamaan sanoi työturvaohjeet mitä hyvänsä. Jos kytkentäkoteloa ei saa avata asiallisesti kun virrat on kytkettynä, niin sitten se ekan kerran jälkeen ohitetaan koko kytkin esim. poistamalla juurikin se yhdistäjätanko tai runnomalla ovi kiinni niin että muovikahva pyörii tyhjää.

Mielestäni jälkimmäinen on aina huono asia, ihan yleisen turvallisuuden kannalta, ei pelkästään sen joka sinne kannen alle pyrkii. Se, että joku asioista ymmärtämätön sinne esim. sähkökeskuksen sisälle eksyy on jotakuinkin yhtä paha oli siinä virrat päällä tai ei, joten se tulisi estää muilla keinoin kuin tuolla tavoin. Se, että kytkimessä on vapautuslipare jolla se kansi saadaan auki ilman sammutusta on taas mielestäni sitä hyvää suunnittelua kuitenkin, parempi se on kuin että kantta ei voi avata, ja samalla suojelee hieman lisää kannen vahingossa aukeamiselta.
 

navigaattori

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
268
On kyllä todellakin suunnittelun kukkanen, jos laitteen huolto vaatii sähkökeskuksen avaamista ja laitteen käynnissä olemista. Vianetsintäänkin luulisi olevan jotakin muita mittauspisteitä kuin sähkökeskuksen sisällä olevat. Huonoa suunnittelua, mutta minulle jäi kyllä vieläkin epäselväksi, onko huonosti suunnitteltu laite vai sen huoltotoimenpiteet.
Siinä olisikin insinöörityön taidonnäyte, jos kaikilta konteilta, säätimiltä sun muilta laitteilta komponenteilta olisi mittauspisteet lenkitetty ulkopuolelle.

0859f14f-d4a7-4cda-a1f5-509bb09a7e42.jpeg
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
On kyllä todellakin suunnittelun kukkanen, jos laitteen huolto vaatii sähkökeskuksen avaamista ja laitteen käynnissä olemista. Vianetsintäänkin luulisi olevan jotakin muita mittauspisteitä kuin sähkökeskuksen sisällä olevat. Huonoa suunnittelua, mutta minulle jäi kyllä vieläkin epäselväksi, onko huonosti suunnitteltu laite vai sen huoltotoimenpiteet.
Ei siinä ole mitään suunnittelun kukkasta. Lyhyesti sanottuna sille on syynsä, miksi sähkölaitteistot on suunniteltu ja rakennettu juuri tietyllä tavalla. Tuollaisen sähkölaitteiston huoltotoimenpiteet eivät muutenkaan ole tarkoitettu maallikoille.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ei siinä ole mitään suunnittelun kukkasta. Lyhyesti sanottuna sille on syynsä, miksi sähkölaitteistot on suunniteltu ja rakennettu juuri tietyllä tavalla. Tuollaisen sähkölaitteiston huoltotoimenpiteet eivät muutenkaan ole tarkoitettu maallikoille.
Meinaat että jännitteellisenä korjattavat työkoneet olisivat jotenkin yleisiä? Se tietty tapa on nimenomaan sellainen, että laite pakottaa virrat pois ennen mitään huoltotoimenpiteitä.
 

J23

Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
68
Joo, on teollisuudessa ainakin ihan yleistä, että laitteille joudutaan tekemään vianselvitystä virrat päällä. Toki asialla pitää olla sähköalan ammattilainen, eikä kuka tahansa huoltoukko tai koneen käyttäjä. Oleellista on, että kaapin sisällä jännitteiset osat on suojattu kosketuksilta, eikä varsinaista jännitetyötä tehdä. Kuten mainittu, usein noissa kahvoissa on se erillinen ohitus, jolla oven saa auki virrat päällä.

Kahvan valinta on suunnittelijan vastuulla ja siten vääränlainen kahva on topikin mukainen "suunnittelun kukkanen".
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Meinaat että jännitteellisenä korjattavat työkoneet olisivat jotenkin yleisiä? Se tietty tapa on nimenomaan sellainen, että laite pakottaa virrat pois ennen mitään huoltotoimenpiteitä.
Sähkötöissä ensisijainen vaihtoehto on tietysti jännitteettömänä työskenteleminen, mutta esim. mainittu vian etsiminen menee muuten vaikeaksi, kuten sinulle on useaan kertaan täällä jo sanottukin. Ja sitten saattaa olla tuotannollis-taloudelliset syyt, että tehtaan isoja koneita ei lyödä sammuksiin, vaan työ suoritetaan ennalta suunniteltujen menetelmien mukaisesti jännitetyönä, joka vaatii sähköalan ammattihenkilöltä vielä erillisen jännitetyökoulutuksen.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Sähkötöissä ensisijainen vaihtoehto on tietysti jännitteettömänä työskenteleminen, mutta esim. mainittu vian etsiminen menee muuten vaikeaksi, kuten sinulle on useaan kertaan täällä jo sanottukin. Ja sitten saattaa olla tuotannollis-taloudelliset syyt, että tehtaan isoja koneita ei lyödä sammuksiin, vaan työ suoritetaan ennalta suunniteltujen menetelmien mukaisesti jännitetyönä, joka vaatii sähköalan ammattihenkilöltä vielä erillisen jännitetyökoulutuksen.
Jos on syyt ja tekijät suorittaa jännitetöitä, niin varmaankin hommataan myös laitteet, jotka on suunnitteltu huollettavaksi käynnissä ollessaan. Tässä oli nyt kuitenkin kyse jostain leikkurista, joka on joka tapauksessa pois päältä töiden välillä. Jos sellaisen laitteen huolto vaatisi oikeasti laitteen käynnissä, siis ei vain jännitteellisenä, olemista, kuten täällä väitettiin, on se kyllä suuremman luokan suunnittelumoka ja työturvallisuusrikos.

Siitä ei kuitenkaan ollut kyse, vaan ei vaan viitsitty odottaa hetkeä työn valmistumista, jotta voidaan ottaa sähköt pois laitteesta, jota ei ole todellakaan suunniteltu huollettavaksi jännitteellisenä, ja joka vielä ihan oikein estää sähkökeskuksen avaamisen ilman virran katkaisua.
 

navigaattori

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
268
Meinaat että jännitteellisenä korjattavat työkoneet olisivat jotenkin yleisiä? Se tietty tapa on nimenomaan sellainen, että laite pakottaa virrat pois ennen mitään huoltotoimenpiteitä.
Kylmälaitteet nimenomaan on tarkoitettu huollettaviksi jännitteellisenä. Eihän se vianhaku ja virtojen mittailu mitään jännitetyötä vielä ole, sitten vasta, kun aletaan johtoja jännitteisenä irrottelemaan.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Jos on syyt ja tekijät suorittaa jännitetöitä, niin varmaankin hommataan myös laitteet, jotka on suunnitteltu huollettavaksi käynnissä ollessaan. Tässä oli nyt kuitenkin kyse jostain leikkurista, joka on joka tapauksessa pois päältä töiden välillä. Jos sellaisen laitteen huolto vaatisi oikeasti laitteen käynnissä, siis ei vain jännitteellisenä, olemista, kuten täällä väitettiin, on se kyllä suuremman luokan suunnittelumoka ja työturvallisuusrikos.

Siitä ei kuitenkaan ollut kyse, vaan ei vaan viitsitty odottaa hetkeä työn valmistumista, jotta voidaan ottaa sähköt pois laitteesta, jota ei ole todellakaan suunniteltu huollettavaksi jännitteellisenä, ja joka vielä ihan oikein estää sähkökeskuksen avaamisen ilman virran katkaisua.
Vastasin kysymykseesi yleisellä tasolla eli koneiden sammuttaminen aiheuttaisi jossain tehtaalla jopa kymmenien tai satojen tuhansien eurojen tappiot tunnissa. Siksi jossain työt tehdään mieluummiin jännitetyönä kuin että pysäytettäisiin tuotanto.

Ammattilainen kyllä osaa tehdä ne mittaukset siinä turvallisesti sähköjen ollessa päällä ja maallikon ei kuulu edes avata sitä luukkua.

P.S. Kannattaa lukea SFS 6002 standardi, jos sähkötyöturvallisuus-aihe kiinnostaa. Sieltä löytyy myös jännitetyön määritelmä. Aiheesta keskusteleminenkin on helpompaa, jos hallitsee käsitteet.
 
Viimeksi muokattu:

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Paska ja talouspapereissa voisi miettiä miten se päällimmäisten kerrosten liimaus tapahtuu. Vähemmän liimaa joka imeytyy useiden kerrosten läpi tai kokonaan uusi keino tuon liiman tilalle.
Siinä näitä alkuja availlessa meneekin jo useampi kerros ja useimmiten vielä se toinen kerros on väärässä kerroksessa kuin tehdas on sen tarkoittanut avattavaksi.

Ei siinä mitään koska tultiinhan hyvin toimeen ihan lapin kansalla, koillis kairalla ja peräpohjolan sanomilla monenlaisissa kömmänöissä aina 80-luvulle asti metsästys-kalastus ja anttilan kuvastojen ollessa viihdykettä joita ei käytetty kuin hätätapauksissa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 296
Paska ja talouspapereissa voisi miettiä miten se päällimmäisten kerrosten liimaus tapahtuu. Vähemmän liimaa joka imeytyy useiden kerrosten läpi tai kokonaan uusi keino tuon liiman tilalle.
Siinä näitä alkuja availlessa meneekin jo useampi kerros ja useimmiten vielä se toinen kerros on väärässä kerroksessa kuin tehdas on sen tarkoittanut avattavaksi.

Ei siinä mitään koska tultiinhan hyvin toimeen ihan lapin kansalla, koillis kairalla ja peräpohjolan sanomilla monenlaisissa kömmänöissä aina 80-luvulle asti metsästys-kalastus ja anttilan kuvastojen ollessa viihdykettä joita ei käytetty kuin hätätapauksissa.
Enpä kyllä ole törmännyt moiseen ongelmaan. Liekö merkkikohtaista? edit: no nyt ku vähä muistelee, nii ehkä joskus on samanlaisia ongelmia. Tosta tuli mieleen nämä jotku pakkausteipit, ku niistä meinaa joskus lähteä semmoinen suikale vain, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. En nyt tiedä, onko suunnittelumoka, mut tarkkana saa "raaputella" sitä teippiä auki rullasta. Sillee nätisti viistoon ku aukasee, nii kaikki hyvin. Silti joskus repeää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 410
Enpä kyllä ole törmännyt moiseen ongelmaan. Liekö merkkikohtaista?
On merkkikohtaista. Varsinkin WC-paperissa on aika paljon eroa kuinka tuo rullan päättäminen on tehty ja joissakin tosiaan menee pari kierrosta hukkaan kun koittaa repiä sitä alkuun. Varsinkin ihan halvimmissa ultrasuperhyperpehmeissä vessapapereissa tuntuu olevan pahemmin liimautunut kerrokset toisiinsa. Suurimmassa osassa on kuitenkin tuntunut rulla lähtevän aukeamaan ihan kiltisti eli paperimerkki vaihtoon vaan ja kokeilemaan jotain toista vessapaperia jos se lähtisi alkuun paremmin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
Enpä kyllä ole törmännyt moiseen ongelmaan. Liekö merkkikohtaista?
On merkkikohtaista, tai voi yleisemminkin riippua siitä minkä tyyppistä ja monikokerroksista paperi on. Joissakin rullan pään avaus on aina vähän ja yleensä hyvin hankalaa, toisissa taas aukeaa melkeinpä aina kiltisti. Vessapaperimerkin valintaa ei kuitenkaan voi tehdä tällä perusteella, koska muut kriteerit ovat tärkeämpiä. Itse sanoisin, että tuntuma(ei keltaista), lujuus, kuitenkin liukenevuus viemärissä(ei keltaista), huuhdottava hylsy :smoke: tai hylsyttömyys, hinta per käyttötarve ja vasta sitten avattavuus.

Jos et tunne ongelmaa lainkaan, olet luultavasti yliluonnollisen taitava vessapaperirullan avaaja. Samaa riesaa on ollut muissakin rullissa, talouspaperissakin. Nykyään taitaa siinä olla harvinaisempi probleema, koska se itse paperi on kehittyneissä tuotteissa aika lujaa eli sauma antaa periksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 296
^Juu editoinki alkuperäiseen viestiin, että kyllähä noita jotain ongelmia itselläki ollu, ku tuli mieleen aiheen myötä. Ei kuiten mitenkää niin yleinen ongelma, että osaisin edes merkkiä mainita.

Sitten valintasi on osunut pääsääntöisesti kohdilleen mutta minulla on taipumus ottaa se mikä on kouraani lähinnä sen enempää miettimättä.
Juu, aikalailla sama. Tosin niitä keltaisia(?) halvimpia vältän. Melkein sama ku sanomalehdellä (hyvin rypistetyllä) pyyhkis, toki kärjistettynä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
Juu, aikalailla sama. Tosin niitä keltaisia(?) halvimpia vältän. Melkein sama ku sanomalehdellä (hyvin rypistetyllä) pyyhkis, toki kärjistettynä.
Nehän ovat sellaista mökkihuussipaperia, joka ei varsinaisesti sovellu viemärikäyttöön, tai siis soveltuu vain siksi että meillä päin on keskimäärin niin hyvät ja avarat viemärit, että tukoksilta pääosin vältytään. Kai sitäkin voisi suunnittelun kukkaseksi sanoa, että myydään vessapaperiksi käytännössä enemmän talouspaperin kaltaista viemärintuketta. Jotkut ostavat sitä tottumuksesta tai outojen makuasioiden takia, toiset siksi että tuotteen köyhään olemukseen on liitetty perätön mielikuva muita tuotteita korkeammasta ekologisuudesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Itse ostan aina soft emboa WC paperiksi. Ei ongelmia avauksen tai hylsyn suhteen + hyvin huuhtoutuu ja persus tykkää.
Edit. se olikin emilia mikä on Lotuksen talouspaperin myyntinimi, siitä myös hyviä kokemuksia.
Keltaiset Serlat sun muut jääneet jo aikoja sitten kaupan hyllyille. Niitä avatessa avautui helpostikin 2-3 kierrosta suoraan.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 708
ABC-mobiilisovellus tankatessa.

Ajat tankille ja avaat sovelluksen. Voisi olettaa että sovellus paikannuksen perusteella tarjoaa sitä asemaa jossa olet nyt, tai että edes selvästi kerrotaan mitä pitää tehdä, mutta kun ei. Sovellus aukeaa näkymään jossa on kilometrin pitkä sivu kaiken maailman tarjouksia ja muuta paskaa ja yksi kohta listalla on nimeltään "Lähimmät asemat". Jos siitä ymmärtää klikata, aukeaa kartta josta voi kymmenen aseman joukosta yrittää klikata sitä missä olet juuri sillä hetkellä ja jos osut oikeaan, saattaa päästä valitsemaan sen tankin jonka kohdalla olet vittuuntuneena säätämässä sitä sovellusta. Tankin valittua hyväksytään maksu sormenjäljellä, jonka jälkeen pitääkin vaihtaa erilliseen sovellukseen (omassa tapauksessa OP-mobiili) hyväksymään lasku PIN-koodilla, jonka jälkeen vaihdetaan taas takaisin sinne ABC-sovellukseen ja toivotaan että Jatka-painikkeen jälkeen saisi vihdoinkin löpöä hanasta.

Tuo OP-vaihe ei ole kiinni ABC-sovelluksesta, mutta asiakkaalle se on yksi lisäkupla otsaan tuossa yhtälössä. Olisi nopeampaa ja kätevämpää tankata työntämällä kolikoita automaattiin, mutta onneksi tämän kaiken tämän säätämisen voi sentään tehdä auton sisällä istuen.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Olisi nopeampaa ja kätevämpää tankata työntämällä kolikoita automaattiin,
En tunne kolikoita hyväksyviä mutta olen moneen otteeseen todennut että on hyvä olla aina taskussa muutama seteli sen verran etteivät koirat pääse kusemaan kintuille. Vaikka luotan yleensä korttiin. En ikinä mobiilimaksuihin.
 

Mappi Ö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.05.2021
Viestejä
24
Oon huomannut että se halvin vessapaperi on usein just sitä jota ei saa auki repimättä puoli rullaa rikki. Joskus tein sen virheen että ostin jotain liitelin halvinta vessapaperia. Enpä osta enää.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Itse ostan aina soft emboa WC paperiksi. Ei ongelmia avauksen tai hylsyn suhteen + hyvin huuhtoutuu ja persus tykkää.
Samaa tulee ostettua, ja aina välillä osuu eteen paketti, jossa on useamman rullan kohdalla kiinnitys paperin pään kohdalla. Siis ei ole minkäänlaista lirpaketta, josta saisi sormella kiinni ja rullan auki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 195
ABC-mobiilisovellus tankatessa.

Ajat tankille ja avaat sovelluksen. Voisi olettaa että sovellus paikannuksen perusteella tarjoaa sitä asemaa jossa olet nyt, tai että edes selvästi kerrotaan mitä pitää tehdä, mutta kun ei. Sovellus aukeaa näkymään jossa on kilometrin pitkä sivu kaiken maailman tarjouksia ja muuta paskaa ja yksi kohta listalla on nimeltään "Lähimmät asemat". Jos siitä ymmärtää klikata, aukeaa kartta josta voi kymmenen aseman joukosta yrittää klikata sitä missä olet juuri sillä hetkellä ja jos osut oikeaan, saattaa päästä valitsemaan sen tankin jonka kohdalla olet vittuuntuneena säätämässä sitä sovellusta. Tankin valittua hyväksytään maksu sormenjäljellä, jonka jälkeen pitääkin vaihtaa erilliseen sovellukseen (omassa tapauksessa OP-mobiili) hyväksymään lasku PIN-koodilla, jonka jälkeen vaihdetaan taas takaisin sinne ABC-sovellukseen ja toivotaan että Jatka-painikkeen jälkeen saisi vihdoinkin löpöä hanasta.

Tuo OP-vaihe ei ole kiinni ABC-sovelluksesta, mutta asiakkaalle se on yksi lisäkupla otsaan tuossa yhtälössä. Olisi nopeampaa ja kätevämpää tankata työntämällä kolikoita automaattiin, mutta onneksi tämän kaiken tämän säätämisen voi sentään tehdä auton sisällä istuen.
kyllä mulla ainakin paikannus toimii abc-mobiilissa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 466
Kaikilla ei ole varaa Emboon.

Embo: 60 x 0,36e = 21,60e
Rainbow keltainen 60 x 0,22e = 13,20e

Eli erotus 8,40e / vuosi = 70snt/kk.
Eiköhän kaikilla ole varaa "parempaan" vessapaperiin kun jättää muutaman karkkipussi/oluen/tupakan/sipsin/hesemätön väliin. Ihme kitsastelua vessapaperissa "säästäminen".
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 587
Viestejä
4 205 275
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom