Suunnittelun kukkaset

Esterhaus

Team Folding @ Home
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
491
Eikös tuossa sanota, että takavalojen tulee toimia myös huomiovalojen kanssa?

Pitää nyt kysyä vielä tarkentava kysymys, eli onko todella olemassa autoja, joiden takavalot eivät ole päällä aina ajovalojen palaessa? Olen käsittänyt ongelmaksi sen, että ajetaan pelkillä huomiovaloilla ja sen takia perä on pimeä.
Tuossa linkissä huomionarvoista on nyt se, että se on "säädökset alkuperäisinä" eli vuodelta 1987. Tästä asiasta on nykyisin tieliikennelaissa 49 §
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja ja takavaloja, kun ajoneuvoa kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.
Nykyisin takavalotkin saavat palaa huomiovalojen kanssa, mutta ei ole pakko. Ajovalojen kanssa takavalojenkin on aina oltava päällä ja ajovaloja käytettävä silloin kun olosuhteet sitä vaatii.

Ja miksi ei ole pakko olla takavalot huomiovalojen kanssa päällä, niin syynä on kansainväliset normit. Eli ei saada säätää tiukempaa lakia EU-normeihin nähden. Aikaisemmin oli toisin ja ainakin Suomessa ja Ruotsissa ajettiin valot päällä aina, syy olosuhteissa ja turvallisuusajattelussa. Tämähän oli ja on oikein fiksua, varsinkin etuvalojen osalta. Liikkeessä oleva auto kelissä kuin kelissä näkyy paremmin muille tienkäyttäjille, kun siinä on valot päällä. Esim. Saksassa taas moinen ei olisi käynyt päinsä, kun olisi ollut pieni kulutusta lisäävä vaikutus ja sehän ei läpeensä saidalle saksalaiselle käy.

Kun sitten vähävirtaiset led-huomiovalot keksittiin oli aika kypsä ihan kansainvälisesti säätää niin, että on pakko olla joku valo auton keulalla aina päällä. Takavalot jäi tästä pois ja samalla poistui takavalojen käyttöpakko Suomessakin (paitsi hämärän ym aikaan). Joihinkin Suomessa myytäviin autoihin pystytään koodaamaan se että takavalot on päällä huomiovalojenkin kanssa, aika moneen ei. Ja valoautomatiikan fiksuudessa on tosiaankin merkki- ja mallikohtaisia eroja.

edit. Finlexissä suunnittelun kukkanen on se että nuo alkuperäiset lait on niin hyvin tyrkyllä, että google tarjoaa todella usein hakusanalla haettaessa alkuperäisiä lakien versioita, joilla suurin osa ei koskaan tee yhtään mitään. Esim. nyt kun hain "tieliikennelaki" niin alkuperäinen se sieltä hakutuloksista puski kärkeen. Kaikkein helpoin ja nopein tapa hakea joku kun laki on just se, että hakee lain nimellä tai kansanomaisella lyhenteellä, etenkin kun Finlexin oma haku on ihan perseestä. Mutta googlessa on pakko laittaa hakusanan perään "ajantasainen" että pääsee suoraan oikeaan paikkaan. Noi alkuperäiset lain versiot saisi Finlexissä upottaa jonnekin valikoiden syövereihin kun harvoin niitä oikeasti kukaan mihinkään tarvii.
 
Liittynyt
10.02.2018
Viestejä
207
Tuossa linkissä huomionarvoista on nyt se, että se on "säädökset alkuperäisinä" eli vuodelta 1987. Tästä asiasta on nykyisin tieliikennelaissa 49 §
Juu, tämä oli selvää. Minulle jäi vain epäselväksi onko keskustelussa puhuttu sekaisin ajo- ja huomiovaloista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
152
Tuossa linkissä huomionarvoista on nyt se, että se on "säädökset alkuperäisinä" eli vuodelta 1987. Tästä asiasta on nykyisin tieliikennelaissa 49 §


Nykyisin takavalotkin saavat palaa huomiovalojen kanssa, mutta ei ole pakko. Ajovalojen kanssa takavalojenkin on aina oltava päällä ja ajovaloja käytettävä silloin kun olosuhteet sitä vaatii.

Ja miksi ei ole pakko olla takavalot huomiovalojen kanssa päällä, niin syynä on kansainväliset normit. Eli ei saada säätää tiukempaa lakia EU-normeihin nähden. Aikaisemmin oli toisin ja ainakin Suomessa ja Ruotsissa ajettiin valot päällä aina, syy olosuhteissa ja turvallisuusajattelussa. Tämähän oli ja on oikein fiksua, varsinkin etuvalojen osalta. Liikkeessä oleva auto kelissä kuin kelissä näkyy paremmin muille tienkäyttäjille, kun siinä on valot päällä. Esim. Saksassa taas moinen ei olisi käynyt päinsä, kun olisi ollut pieni kulutusta lisäävä vaikutus ja sehän ei läpeensä saidalle saksalaiselle käy.

Kun sitten vähävirtaiset led-huomiovalot keksittiin oli aika kypsä ihan kansainvälisesti säätää niin, että on pakko olla joku valo auton keulalla aina päällä. Takavalot jäi tästä pois ja samalla poistui takavalojen käyttöpakko Suomessakin (paitsi hämärän ym aikaan). Joihinkin Suomessa myytäviin autoihin pystytään koodaamaan se että takavalot on päällä huomiovalojenkin kanssa, aika moneen ei. Ja valoautomatiikan fiksuudessa on tosiaankin merkki- ja mallikohtaisia eroja.

edit. Finlexissä suunnittelun kukkanen on se että nuo alkuperäiset lait on niin hyvin tyrkyllä, että google tarjoaa todella usein hakusanalla haettaessa alkuperäisiä lakien versioita, joilla suurin osa ei koskaan tee yhtään mitään. Esim. nyt kun hain "tieliikennelaki" niin alkuperäinen se sieltä hakutuloksista puski kärkeen. Kaikkein helpoin ja nopein tapa hakea joku kun laki on just se, että hakee lain nimellä tai kansanomaisella lyhenteellä, etenkin kun Finlexin oma haku on ihan perseestä. Mutta googlessa on pakko laittaa hakusanan perään "ajantasainen" että pääsee suoraan oikeaan paikkaan. Noi alkuperäiset lain versiot saisi Finlexissä upottaa jonnekin valikoiden syövereihin kun harvoin niitä oikeasti kukaan mihinkään tarvii.
Asiaa sivuten mielenkiintoisia uutisia (lähinnä oikeiden ajovalojen vs. päiväajovalojen suhteen):
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 779
Nyt taas syksyn myötä joutunut laittamaan maastopyörään lisää valoja, jotta näkee ryskätä pimeällä polkuja ja tuli mieleen yksi XXL:n lamppu muutaman vuoden takaa.

Lamppuhan oli tehokas ja lumeneita luvattiin muistaakseni lähemmäs 3000 . Nykyään lähes kaikissa lampuissa on joku ledeillä toteutettu erillinen indikaattori, jos akku alkaa olla lopussa. Kun tuossa XXL:n lampussa taas oli akkua jäljellä 50%, niin se sammui kokonaan ja syttyi itsekseen 5 kertaa peräkkäin ilmoittaen akun vähenemisestä. Maastopyöräilyyn tarkoitetussa lampussa aivan järjetön ominaisuus. Kiva tunne, kun pilkkopimeässä keskellä metsää painelee kapeaa polkua alamäkeen 40km/h ja sitten valo alkaa syttymään ja sammumaan itsekseen. Onneksi tuo lamppu päästi ensimmäisellä sadekelillä kosteuden sisäänsä, niin meni takuuseen.

Noissa lampuissa ja etenkin pyöränvaloissa hämmästyttää aina myös stroboefektien ja vilkkuvalojen tunkeminen niihin. Nyt maastopyöräilyyn on tangossa 1600 lumenin valo ja aina kun säätää valotehoa, pitää käydä 3 eri stroboefektiä läpi. 1600 lumenin lamppu strobona laukaisee kyllä helposti epilepsian vastaantulijoilla. Ja miksei yksi tuollainen efekti riitä, vaan niitä pitää laittaa 3?

Kaikesta järjettömin strobo oli omasta mielestä vanhempien mökillä olevassa patterikäyttöisessä lukuvalossa. Tuolle laitettiin sängyn reunalle jalusta kiinni ja lamppu pysyi magneetilla siinä ja säätyi eri suuntaan. Kuka tarvitsee kirjaa lukiessa vilkkuvaloa? Tuossakin tuo vilkkutoiminto pitää aina käydä läpi, kun lampun sulkee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 152
Niin, eihän strobovaloa yleensä kukaan tarvitse tai edes varalle halua juuri mihinkään valaisimeen. Se on kyllä hyvin huonoa suunnittelua, tai oikeastaan suunnittelun tekemättä jättämistä kun otetaan toisen huonosti suunnitelleen tekemiä osia käyttöön. Joku on aikanaan Kiinassa päättänyt, että höpsöt länkkärit haluavat hilavitkuttimiinsa mahdollisuuksien mukaan aina lisää toimintoja, ei ne niitä oikeasti mihinkään käytä vaan haluaa leikkiä ominaisuuksilla. Ihan sama mitä toimintoja.
 

WildFinn

Transvegaani
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
621
Strobovalo on ihan hyvä rauhallisessa pyöräilyssä. Kiinnittää huomion paremmin kuin tasainen valo.
 
Liittynyt
10.02.2018
Viestejä
207
Rauhallinen vilkku tai ei, niin se ei poista sitä faktaa, että koko ajan palavaa valoa on helpompi seurata ja saada käsitys liikkeen suunnasta ja nopeudesta. Jokainen hetki jona valo on pimeä tarkoittaa, että kohde ei ole näkyvissä. Saman informaation saamiseksi kohdetta pitää siis seurata kauemmin ja nämä eri paikoissa tapahtuvat valonvälähdykset pitää yhdistää jatkuvaksi liikkeeksi, mikä on aivoille vaikeampaa. Se myös lisää riskiä, että kohdetta ei nopealla vilkaisulla huomaa, koska valo ei ole päällä koko aikaa.

Eli vaikka voi olla, että vilkkuva valo kiinnittää helpommin huomion, niin kaiken tuon jälkeen tapahtuvan havainnoinnin se tekee vaikeammaksi. Jos on pakko olla vilkku, niin syytä sitten edes yhdistää se normaaliin ajovaloon.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
135
Jalankulkijaa kohtaan nuo strobona tärskyttävät suorana silmiin suunnatut pyöränlamput on ns syvältä ja poikittain. Näin syksyn ja pimeän tullen alkaa tulla fiilikset noitten kohdalla että otan työmaakäyttöön tarkoitetun 100w akkuledituikun mukaan ja läväytän sen päin seuraavaa strobottajaa. Juu, tuossa lampussa ei ole efektejä mutta nuppi portaattomalle tehonsäädölle. Joskus pimeällä piti himmata tehoja liikennemerkin vieressä kun se heijastus meinasi sokaista.

Tässä aiheessa sitten vielä lainsäätäjä meni sallimaan nuo välkyttimet, vielä taannoin noista saattoi saada sakkojakin.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
523
Itsekään en pyöräilijänä ymmärrä noita vilkkuvaloja. Paljon selkeämmin näkee, missä vastaantulija on, kun on jatkuva valo eikä vilkkuvaa. Lisäksi ainakin itse haluan myös nähdä mihin ajan, eikä strobo ole siihen kovin hyvä.
Suuri osa jengistä voisi myös opetella kohdistamaan sen valonsa alaviistoon eikä suoraan vastaantulijan silmiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 152
Jalankulkijaa kohtaan nuo strobona tärskyttävät suorana silmiin suunnatut pyöränlamput on ns syvältä ja poikittain.
Eipä ne kenellekään kivoja ole. Häiritsee myös moottoriliikennettä eikä mitenkään auta havaitsemaan tai havainnoimaan selkeään tasaiseen huomiovaloon tai ajovaloon verrattuna. Lähinnä se vaikeuttaa sijainnin ja kulkusuunnan arviointia, disorientoi yleisesti ja kiinnittää huomiota tasan yhteen juttuun kaiken muun kustannuksella. Aistien turhaa kuormitusta eli tavallaan väkivaltaa.

Voisi sen verran nähdä vaivaa, että käyttäisi vilkkuvalojen sijaan laillisia ja hyvän tavan mukaisia normaaleja valaisimia liikenteessä. Kiitos. Tämä siis sekä valmistajille(joiden syytä moinen paskuus on) että aasiakkaille, joiden syytä on että näitä näkee liikenteessä.

Hävettää tarpeeksi jo sekin, että omassa potkulaudassa on vilkkujarruvalo, vaikka se onkin himmeä ja matalalla. Ei näitä, kiitos. Ninebot Maxiin taitaa sentään saada normaalin jarruvalotoiminnon ohjelmallisesti modisoftaankin, onhan se Saksan maakoodia käytettäessäkin vakiona niin.

Strobovalo on ihan hyvä rauhallisessa pyöräilyssä. Kiinnittää huomion paremmin kuin tasainen valo.
Ei, ei se ole. Sitä ei ole mitään lisenssiä käyttää. Pois se nyt heti.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
261
Tuollaisesta strobovalosta on hyötyä ainoastaan siinä vaiheessa kun se spandex-ohjus on saanut välkytyksen ansiosta epilepsiakohtauksen ja makaa tiedottomana ojanpohjalla, strobon vilkutellessa kohti taivaita. Mediheli löytää helpommin oikean ojanpohjan.
 

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
86
Vilkkuvalo takana on mielestäni hyvä valoisaan aikaan, jos joutuu ajamaan ajoradan laitaa: todennäköisemmin kiinnittää tehokkaammin sen takaa tulevan ratin takana matkapuhelinta tuijottavan runkkarin huomion, kuin jatkuvasti palava, olematta kuitenkaan häiritsevä kun valo-olosuhteiden ollessa muutenkin hyvät. Pimeällä taas jatkuvasti palava on vähemmän häiritsevä ja helpottaa etäisyyden havainnointia. Vilkkuvalle etuvalolle en näe muuta funktiota, kuin ehkä käyttöajan pidentäminen tilanteessa, jossa valo on kriittinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 497
Opel Corsa-e:n kuskin istuimen kallistuksensäätöpyörylä. Olisi pitänyt ottaa kuva siitä kun yritin saada kättä mahtumaan sinne penkin ja kyljen väliin, mihin tuo oli päätetty tunkea. Ainut tapa missä käsi olisi mahtuessaan ollut mukavasti tuossa asennossa olisi vaatinut pyllistyksen mekkaan vilkkuvipu niskan takana polvillaan penkillä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 054
Tässä aiheessa sitten vielä lainsäätäjä meni sallimaan nuo välkyttimet, vielä taannoin noista saattoi saada sakkojakin.
Että miten? Laki vaatii valkoista tai vaaleankeltaista valoa eteenpäin näyttävää valaisinta. Vilkkuva valo ei käsittääkseni näytä valoa osan ajasta, joten ei siitä kyllä laillista saa.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Tukijäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
5 437
Olivat vielä laittaneet sen pienen paketin ihan lokeron takaosaan joten itsekin joutui kurottelemaan.
Tämä johtunee siitä että se postipatekaan ei kunnolla ylettäny joten paketti laitetaan siihen huulille ja flipataan sormilla takaseinään asti.
 
Liittynyt
23.09.2020
Viestejä
93
Arvaappa, mikä on myös ärsyttävää? Langattomat kuulokkeet, jotka ilmoittavat kovaan ääneen arviolta minuutin välein, että kuunteluaikaa on alle tunti. Philips SHB9100 teki tätä ja tosiaan vaikka tunti olisi riittänyt akussa, ei sitä kuitenkaan mihinkään voinut käyttää :rolleyes:
Lidlistä ostin sääaseman, jossa paristot kestää puolisen vuotta. Tottakai patterien vähyydestä pitää noin kerran minuutissa piippaamalla ilmoittaa. Aina, kun ne patterit käy vähiin, niin se tapahtuu yöllä ja saa aina hetken ihmetellä, että palohälytinkö se piippaa vai mikä, kunnes tajuaa että sehän se.

Täytyisi joskus repiä se auki ja nypätä piippari helvettiin, kun ei sillä merkkiäänellä siinä muutenkaan mitään tee. Paristotkin kestäisi varmasti pidempään ellei siinä kaikenlaiset animaatiot kokoajan pyörisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
779
Arvaappa, mikä on myös ärsyttävää? Langattomat kuulokkeet, jotka ilmoittavat kovaan ääneen arviolta minuutin välein, että kuunteluaikaa on alle tunti. Philips SHB9100 teki tätä ja tosiaan vaikka tunti olisi riittänyt akussa, ei sitä kuitenkaan mihinkään voinut käyttää :rolleyes:
Omat luurit onneksi huutelevat kovin harvoin tuota "battery low", ehkä jopa liian harvoin ja aikaisin. Tosin, ärsyttää kyllä kun laittaa aamulla luurit päälle kännykän ja läppärin läheisyydessä niin kuuluu pitkän aikaa papatusta tyyliin "ANC on, cellphone connected, pc connected, two devices connected". Samoin kun mikrofonin muten tilakin pitää kertoa "muted / unmuted", ihan kuin joku pieni piip ei olisi enemmän kuin tarpeeksi kun kuitenkin näkyy esim Teamsissa ruudullakin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
176
Arvaappa, mikä on myös ärsyttävää? Langattomat kuulokkeet, jotka ilmoittavat kovaan ääneen arviolta minuutin välein, että kuunteluaikaa on alle tunti. Philips SHB9100 teki tätä ja tosiaan vaikka tunti olisi riittänyt akussa, ei sitä kuitenkaan mihinkään voinut käyttää :rolleyes:
Toisaalta on sekin myös ärsyttävää, jos siitä ei ilmoiteta ollenkaan. Jabran Evolve 65 MS -kuulokkeista monesti loppunut akku kesken palaverin, kun ilmoituksia ei tule kuin joskus ja jouluna. Saattaa hyvinkin olla vaikka puoli tuntia kestänyt palaveri ja yhtäkkiä akku loppuu ilman varoitusta kesken puheenvuoron. Muutenkin surkeimmat luurit, joita olen käyttänyt. Joskus akku loppuu kesken ilman mainintaa, kun taas joskus johdon päässä saattaa ruveta vinkumaan täydellä volyymilla. Välillä tuo vinkuminen välittyy myös linjoille. Eikä ole vain minun luurit, kun muutamalla kolleegalla tekevät samaa.

Nyt työkäytössä saman firman Elite 75t ja huomattavasti laadukkaammat kuulokkeet. Nuo herjaavat karkeasti arvioiden n. viiden minuutin välein, joten mitään ongelmaa ei ole. Minuutin välein olisi kyllä raivostuttavaa, kun se akku kuitenkin kestää vielä hetken. Valitettavasti näissä ei vain akku riitä aina ihan koko päiväksi, joten joskus pitää turvautua noihin toisiin Jabroihin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
135
Että miten? Laki vaatii valkoista tai vaaleankeltaista valoa eteenpäin näyttävää valaisinta. Vilkkuva valo ei käsittääkseni näytä valoa osan ajasta, joten ei siitä kyllä laillista saa.
Lueppas se lakipykälä uudelleen. Jos et jaksa, niin tässä on tulkinta
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein? | POLOinen | Autotie

"Vilkkuvaa pyöränvaloa ei kielletä missään, mutta monissa haastatteluissa Trafin ja poliisin edustajat suosittelevat käyttämään ennemmin kiinteää valoa. "

Eli se vilkkuminen sallittiin 2016 lakiuudistuksessa, tuota ennen siellä luki "valkoinen kiinteä valo". Tästä saamme siis kiittää Sipilän hallitusta, eli totaalinen suunnittelukukkanen lakipykälässä.

No edelleekin jos joku nyt haluaa käyttää sitä stroboaan pyörässään, niin saatan kävellä vastaan sen 100w LED työmaavalon kanssa ja kirkastaa näkymiä yllättäen. Kehotan siis noudattamaan trafin ja polliisiin suosituksia tai... :cool::cool:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 152
No edelleekin jos joku nyt haluaa käyttää sitä stroboaan pyörässään, niin saatan kävellä vastaan sen 100w LED työmaavalon kanssa ja kirkastaa näkymiä yllättäen. Kehotan siis noudattamaan trafin ja polliisiin suosituksia tai... :cool:
Niin no, valomääräyksistä riippumatta ei liene kovin laillista jalankulkijanakaan tahallaan häiritä liikennettä jollain pellevalolla. Eipä se siis spandexillekaan sallittua ole. On täysin epäolennaista, jättääkö samalla noudattamatta ajoneuvon valomääräyksiä. Nämä pitäisi aina ottaa kiinni tavattaessa.
 
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
134
Ajatella että virkavalta ja pelastustoiminta joutuvat ajamaan välkkeessä pääosin ylinopeutta koska on tilanne päällä. Omaa ajoa ei välkkeet ainakaan tehostaisi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
56
Eli se vilkkuminen sallittiin 2016 lakiuudistuksessa, tuota ennen siellä luki "valkoinen kiinteä valo". Tästä saamme siis kiittää Sipilän hallitusta, eli totaalinen suunnittelukukkanen lakipykälässä.
Vaikka olenkin samaa mieltä siitä, että lakiuudistus on päin mäntyä tehty ja on täynnä virheitä, kuten erillisen "valojen virheellisen käytön kielto" -kohdan poistaminen joka yksiselitteisesti kielsi muiden kuljettajien häikäisyn, täytyy tätä tulkintaa hypätä täydentämään.

Tienkäyttäjän yleisissä velvollisuuksissa kielletään liikenteen tarpeeton haittaaminen, jota valoilla perseily ilman muuta on, oli kyseessä pyöräilijä, kävelijä taikka autoilija. Ne strobot todellakin haittaavat liikenteessä havainnointia. Tarpeettoman ja häiritsevän ajon kiellosta voisi päätellä valoperseilyn kuuluvan siihenkin, jos metelikin kuuluu, mutta tämä pykälä on aika sivuseikka.

Valojen käytöstä muussa kuin moottoriajoneuvossa 49 pykälä selkeästi ilmaisee "ajettaessa on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta" (pimeällä ja huonossa kelissä), jos se valo vilkkuu, se ei näytä valoa pois päältä ollessaan, joten se ei ole laillinen. Erikoisesti tämä myös tekee otsalampun riittämättömäksi varusteeksi jos kuski ei katso eteenpäin. Tämä jo itsessään tekee pelkän otsalampun etuvalaisimena laittomaksi, koska kuskin on voitava havainnoida liikennettä muutenkin kuin pää eteenpäin suunnattuna, vaikka toisaalla onkin se otsalamppu sallittu.

Lisähuomiona vilkkuvia valoja on erikseen sallitu esim. poliisien ajoneuvoihin; eivät saa käyttää sinistä valoa, mutta vilkkuvaa sellaista saavat käyttää. Ruskeankeltaiset vilkkuvat valot taasen on sallitu aika monelle työkoneelle ym. varoitusvalona 129 ja 156 pykälissä, näilläkään ei ole relevanssia aiheeseen, mutta vilkkumisen termi on selkeästi erillään muista valoista.

Perin omituinen suunnittelun kukkanen tässä laissa tosiaan on se, että toisten häikäiseminen on kielletty vain kaukovaloilla kohtaavan ajoneuvon tai raitiovaunun tapauksessa. Eli lähivalot päin taivasta suunnattuna häikäiseminen on tieliikennelain varjolla ok. Ellei sitten häikäisemistä luokitella kokonaan "haittaamisen" kategoriaan. Tosin myöskään liian lähellä toisen perässä ei kaukovaloja saa käyttää, mutta häikäistä silti saa. Kaukovalot taidettiin viimeksi mainita ajoneuvolailla kumotussa 1992 asetuksessa ajoneuvojen rekenteesta. Nykyään ajoneuvolain mukaan kuuluu olla "turvallista käyttämistä varten tarpeelliset valaisimet". Eli eihän laki edes tiedä mitä kaukovalot ovat. Sivuhuomiona ajovalot termin alle kuuluvat etuvalo sekä takavalo.

Lakiuudistusten myötä taitaa olla varusteiden vaatimukset enää EU- tai vastaavat tyyppihyväksynnät jotka mainitaan valtioneuvoston asetuksessa ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista? Ajoneuvolaki vain mainitsee ajoneuvossa oltavan tarpeelliset valaisimet ym. varusteet joista tarkemmin säädetään valtioneuvoston asetuksella.

Selkeästi tämä aihe ei kokonaisuudessaan tänne kuulu kuten tästä tekstiseinästä voi päätellä. Jos tätä aihetta joku haluaa jatkaa niin voisi olla hyvä idea lainauksella jatkaa jossain sopivassa ketjussa autot ja liikenne alueella.
Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata. Ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti eikä tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja ja takavaloja, kun ajoneuvoa kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.


Muuta kuin 1 momentissa tarkoitettua ajoneuvoa ajettaessa on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajoneuvoa ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Hinattavassa ajoneuvossa ei kuitenkaan tarvitse käyttää etuvalaisimia, jos niitä ei ole edellytetty ajoneuvon liikenteeseen hyväksymisen yhteydessä.


Kaukovaloja ei saa käyttää:


1) valaistulla tiellä;


2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; eikä


3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.


Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää sumun tai voimakkaan sateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.


Ajoneuvossa ei saa käyttää laitteita, jotka näyttävät tai heijastavat eteenpäin punaista valoa eikä, ellei siitä erikseen toisin säädetä tai määrätä, laitteita, jotka näyttävät tai heijastavat taaksepäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa. Poliisiautossa ja poliisin virkatehtävässä olevassa autossa sekä poliisin moottoripyörässä, jota käytetään hälytysajoneuvona, samoin kuin Tullin ja Rajavartiolaitoksen ajoneuvossa saa kuitenkin käyttää edellä ajavan ajoneuvon pysäyttämiseksi eteenpäin punaista vilkkuvaa valoa näyttävää laitetta samanaikaisesti vilkkuvan sinisen hälytysvalon kanssa.
Tarpeeton ja häiritsevä ajoneuvolla ajaminen on kielletty.
ETA-valtiossa rekisteröityä tai käyttöönotettua traktoria ja moottorityökonetta, jonka leveys on suurempi kuin 2,6 metriä mutta enintään 3,0 metriä, saa kuljettaa tiellä siirrettäessä ajoneuvoa sen säilytyspaikalle tai työkohteelle, työkohteelta toiselle tai huoltotarkoituksessa. Traktorin suurinta leveyttä mitattaessa ei oteta huomioon siihen liitettyä työvälinettä, levikepyöriä eikä levikepyörien käytön ajaksi asennettuja lokasuojia. Kuljettaminen on sallittu vain, jos siitä ei aiheudu haittaa eikä vaaraa liikenteelle.


Pimeän tai hämärän aikana taikka muulloinkin olosuhteiden sitä edellyttäessä levikepyöristä mitattuna yli 2,6 metriä leveään traktoriin on sekä eteen että taakse kiinnitettävä suurinta leveyttä osoittavat valaisimet ja heijastimet. Liikenteen turvallisuusvirasto antaa määräyksiä valaisimien ja heijastimien teknisistä ominaisuuksista sekä sijoituksesta ajoneuvoon. Valaisimia ja heijastimia ei oteta huomioon traktorin suurinta leveyttä mitattaessa.


Liikuttaessa tiellä levikepyörillä varustetulla traktorilla, jonka leveys levikepyöristä mitattuna ylittää tiellä yleisesti sallitun 2,6 metrin leveyden, traktorissa on käytettävä eteenpäin ja taaksepäin näkyvää ruskeankeltaista valoa näyttävää vilkkuvaa varoitusvalaisinta. Valaisimen tulee täyttää E-säännön n:o 65 vaatimukset.


Traktoriin ja moottorityökoneeseen saa kytkeä perävaunun, jonka leveys on enintään 2,6 metriä.


Edellä 4 momentissa säädetystä poiketen traktoriin saa kytkeä lietelannan kuljetukseen ja levitykseen käytettävän, enintään 3,3 metriä leveän säiliöperävaunun edellyttäen, että yli 2,6 metriä leveää perävaunua tiellä kuljetettaessa traktoriin on kiinnitetty eteenpäin suunnatut ja vastaavasti perävaunun taakse taaksepäin suunnatut, kuljetuksen suurinta leveyttä vastaamaan asetettavat 2 momentissa säädetyn mukaiset valaisimet ja heijastimet. Traktoriin kiinnitettäviksi tarkoitetut, kuljetuksen suurinta leveyttä osoittavat eteenpäin suunnatut valaisimet ja heijastimet saa kiinnittää perävaunun etuosaan, jos traktorin leveys ei estä niiden näkymistä eteenpäin. Leveyttä osoittavat valaisimet vaaditaan kuitenkin vain milloin perävaunua kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.
Hälytysajoneuvossa saa käyttää sinistä valoa näyttävää vilkkuvaa varoitusvalaisinta ajoneuvon ollessa kiireellisessä tehtävässä, ja silloin, kun se liikenteen varoittamiseksi on muutoin tarpeen. Tällaista varoitusvalaisinta saa käyttää myös poliisiajoneuvossa ja Tullin ja Rajavartiolaitoksen ajoneuvossa, joka ei ole hälytysajoneuvo. Mainittua varoitusvalaisinta saa käyttää myös poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen käyttämässä ajoneuvossa, joka ei ole hälytysajoneuvo.


Ruskeankeltaista valoa näyttävää vilkkuvaa varoitusvalaisinta on sen lisäksi, mitä 129 §:ssä säädetään, käytettävä:


1) hinausautossa, kun sitä käytetään ajoneuvon nostamiseen tai vetämiseen siten, että se voi vaarantaa muuta liikennettä;


2) tienpitoon käytettävässä autossa, traktorissa ja moottorityökoneessa;


3) tiellä tehtävään työhön käytettävässä moottorityökoneessa ja traktorissa;


4) traktorissa, johon on kiinnitetty hinattava ajoneuvo tai työväline, jonka leveys on yli kolme metriä;


5) ajoneuvossa, joka joudutaan kuormausta tai kuorman purkua varten pysäyttämään tielle niin, että ajoneuvon ohittaminen autolla ei ole mahdollista käyttämättä vastaantulevan liikenteen kaistaa.


Ruskeankeltaista valoa näyttävää vilkkuvaa varoitusvalaisinta saa käyttää, jos sen käyttö on tarpeen muun liikenteen varoittamiseksi:


1) hälytysajoneuvossa;


2) tiellä tehtävässä työssä käytettävässä autossa, nelipyörässä, raskaassa nelipyörässä ja maastoajoneuvossa;


3) tiepalvelun ajoneuvossa;


4) traktoriin tai moottorityökoneeseen kytketyssä hinattavassa ajoneuvossa, jonka leveys on yli kolme metriä;


5) traktoriin tai moottorityökoneeseen kiinnitetyssä työvälineessä, jonka leveys on yli kolme metriä.


Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa määräykset ruskeankeltaista vilkkuvaa valoa näyttävän varoitusvalaisimen käyttämisestä erikoiskuljetuksissa.


Työ- ja apuvalaisimia ei saa pitää kytkettyinä ajoneuvoa tiellä kuljetettaessa. Tämä kielto ei koske tiellä suoritettavaa työtä.


Vetoautona käytettävässä kuorma-autossa sallittua perävaunun tunnusvalaisinta saa käyttää vain perävaunun ollessa kytkettynä.


Tiepalvelun ajoneuvon ja ensiaputoimintaan käytettävän ajoneuvon tunnusvalaisin on peitettävä tai poistettava, kun ajoneuvoa käytetään tiellä osallistumatta tiepalvelu- tai ensiaputoimintaan.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
222
Joissain valoissa on erittäin terävä valokuvio ja oikein suunnattuna ei häikäise ollenkaan. Itsellä tämä.

Saksalaiset ovat viisaudessaan speksanneet myös pyöränvaloille vaatimukset välkkymättömyydelle ja häikäisemättömyydelle. Näitä löytää esim Amazonista koodilla StVZO. Etuvalossa riittää hyvin kymmenesosa XXL:n lamppujen lumeneista, kun ne on kohdistettu sinne missä valoa tarvitaan.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
60
Miksi työvalaisimien virtajohtojen olla monesti n.50cm? Mitään muuta syytä en tälle keksi, kuin säästö valmistuskustannuksissa.
Toki tyhmää on ostaa tuollainen työvalo, mutta kun muutakaan ei työnantaja tarjoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 816
Miksi työvalaisimien virtajohtojen olla monesti n.50cm? Mitään muuta syytä en tälle keksi, kuin säästö valmistuskustannuksissa.
Toki tyhmää on ostaa tuollainen työvalo, mutta kun muutakaan ei työnantaja tarjoa.
Voi olla ihan siitäkin syystä että työmaalla yleensä on X määrä erilaisia jatkojohtoja muutenkin käytettävissä, niin oletetaan että niillähän sen saa vedettyä sille etäisyydelle mille lystää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 932
Miksi työvalaisimien virtajohtojen olla monesti n.50cm? Mitään muuta syytä en tälle keksi, kuin säästö valmistuskustannuksissa.
Toki tyhmää on ostaa tuollainen työvalo, mutta kun muutakaan ei työnantaja tarjoa.
Varmaan siks että noissa täytyy jokatapauksessa olla pitää olla aina jatkoroikka niin se on aivan sama onko siinä 0,5 tai 1,5m sitä roikkaa.
Näin ainakin luulen.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Tukijäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
5 437
Varmaan siks että noissa täytyy jokatapauksessa olla pitää olla aina jatkoroikka niin se on aivan sama onko siinä 0,5 tai 1,5m sitä roikkaa.
Näin ainakin luulen.
Näin ajattelen itsekkin. monesti sitä johtoa pitäisi olla yli 2m jos tahtoisi että se yltää maahan kun se on askarreltu telineiden kylkeen valaisemaan piha-aluetta. Noh eipä oo liitos lätäkössa kun pitää seki sitoa sinne tellinkiin.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
60
Voi olla ihan siitäkin syystä että työmaalla yleensä on X määrä erilaisia jatkojohtoja muutenkin käytettävissä, niin oletetaan että niillähän sen saa vedettyä sille etäisyydelle mille lystää.
Joo onhan noita. Tuossa tuppaa tuleekin sitten se seuraava kukkanen. Jos laitat samaan jatkojohtoon jonkun muun laitteen jonka kanssa joudut liikkumaan, niin hyvin suurella todennäköisyydellä se valaisin on nurin tai vähintään kääntyy osoittamaan jonnekkin muualle.
Tietysti jos valolle saa oman jatkojohdon, niin tuota ongelmaa ei ole.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 054
Lueppas se lakipykälä uudelleen. Jos et jaksa, niin tässä on tulkinta
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein? | POLOinen | Autotie

"Vilkkuvaa pyöränvaloa ei kielletä missään, mutta monissa haastatteluissa Trafin ja poliisin edustajat suosittelevat käyttämään ennemmin kiinteää valoa. "

Eli se vilkkuminen sallittiin 2016 lakiuudistuksessa, tuota ennen siellä luki "valkoinen kiinteä valo". Tästä saamme siis kiittää Sipilän hallitusta, eli totaalinen suunnittelukukkanen lakipykälässä.

No edelleekin jos joku nyt haluaa käyttää sitä stroboaan pyörässään, niin saatan kävellä vastaan sen 100w LED työmaavalon kanssa ja kirkastaa näkymiä yllättäen. Kehotan siis noudattamaan trafin ja polliisiin suosituksia tai... :cool::cool:
Tuossa viitattu viranomaismääräys on jo mennyt pois voimasta, ja tällä hetkellä polkupyörän valoja säätelee ajoneuvolain lisäksi myös tieliikennelaki. Joka tapauksessa, tuon määräyksen perusteluissa ei missään vihjaista, että muutoksella olisi ollut tarkoitus sallia vilkkuvia valoja: https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1467092280/71f5babd025e6a483f40b14d3074fe36/21960-Perustelumuistio_TRAFI-20118-03_04_03_00-2016.pdf kohta 5.3. Pääasiallinen muutos on ollut poistaa vaatimukset korkeudesta, eli esimerkiksi kypärään asennettu valaisin tuli sallituksi.

Blogiteksti väittää, ettei missään kielletä erikseen vilkkuvaa valoa, mutta edelleen "näyttää valoa" nähdäkseni kieltää valaisimet, jotka eivät hetkittäin näytä mitään valoa: ne kun eivät täytä lain määräystä. Voi olla, että kummalliset kirkkaammaksi ja himmeämmäksi sykkivät viritykset olisivat sallittuja, mutta laissa on myös toinen, jo muiden mainitsema vaatimus: valaisin ei saa häiritä muita. Vilkkuva valaisin ehdottomasti häiritsee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
190
Usein noita on käännetty pieneen kulmaan, niin mahtuu aika hyvin.

Mutta ai että, toi saatanan lasiseinä suihkussa. Mikä helvetti sen pointti on? Täyttää mahdollisimman halvalla sähköturvallisuusmääräykset varmaan?

Ei muuta, mutta miksi helvetissä noihin ei voi asentaa sitä varusteena myytävää suihkuverhopalikkaa? Tollaisenaan suihkussakäynti roiskii koko vessan lattian läpimäräksi, kiva siinä suihkun jälkeen käydä jonkun muun tekemässä vaikka iltatoimiansa.

Mulla vastaava nykyisessä ja tulevassa kämpässä. Helvetin kallis asunto ja sit ekana hommana saat hakea ikeasta vitosella suihkuverhotangon ja pätkän verhoa että voit käyttää suihkua. Hilariushiiri.jpg.

edit: ja kun aiheeseen päästiin, niin missä ihmeessä myytäis 90 asteen kulmaan laitettavaa suihkuverhotankoa, joka on pelkällä kattokiinnityksellä? Miksi helkkarissa nämä pitää aina väkisten ampua kaakeleiden läpi kun katto on lähes aina puutavaraa jolloin asennus on helppo ja nopea. Raah.
Ja lisää aiheesta. En tiedä missä se kukkanen oikeasti on, kenties täkäläisten vessojen kattokorkeudessa tms. mutta suihkuverhon korkeus lattiasta on aina väärin. Useimmiten vakiokokoinen suihkuverho jää vielä 10-15 cm lattiasta eli silti lattia kastuu melko tehokkaasti verhosta huolimatta. Vanhassa kämpässä oli vieläkin korkeammalla se tanko, jäi ainakin 20 cm lattiaan ja sepä olikin jo lähes hyödytön verho (piti purkata ratkaisu verhon laskemiseksi alemmaksi).
 

WildFinn

Transvegaani
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
621
Normaalit vessat, joissa lavuaari ja bidee on pönttöä vastapäätä niin kaukana, ettei pöntöllä istuessa yllä ottamaan käyttöön. Eikä näköjään koko letku edes yllä kunnolla pöntölle. Kassit tuolla sais pestyä, mutta ei sen enempää.

5/5 miten tämäkin on mahdollista?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
376
Varmaan siks että noissa täytyy jokatapauksessa olla pitää olla aina jatkoroikka niin se on aivan sama onko siinä 0,5 tai 1,5m sitä roikkaa.
Näin ainakin luulen.
Yksi syy varmasti sekin, että kun se johto jää sitten jossain vaiheessa oven väliin tai poljetaan muuten rikki, niin se jatkoroikka on monesti helpompi vaihtaa, kuin kiinteä valaisimen virtajohto.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 152
Yksi syy varmasti sekin, että kun se johto jää sitten jossain vaiheessa oven väliin tai poljetaan muuten rikki, niin se jatkoroikka on monesti helpompi vaihtaa, kuin kiinteä valaisimen virtajohto.
Näin minäkin arvelisin. Liitäntäjohdon vaurioherkkyyden lisäksi lyhyempi johto on vähemmän tiellä työmaavehjettä paikalle tuotaessa ja pois vietäessä. Kiinteiden johtojen niputtaminen ja etenkin availu on vaivalloista.

Hyvin selkeä esimerkki vaurionestosta on (oikein suunniteltu)verkkovirtakäyttöinen pensastrimmeri tai ketjusaha. Liitäntäjohdon on oltava niin lyhyt, ettei se yllä terään. Jos siis onnistuu aiheuttamaan vaaraa sahaamalla johtoon, se on edes jatkojohto ja homma jatkuu, kun se on vaihdettu (tai korjattu). Samoin ei aiheuteta kovaa vetoa kiinteästi asennettuun johtoon, mikä voisi olla vielä muista syistä vaarallisempaa. Lisäksi kun jatkojohto irrotetaan ja kamat pakataan, ei kiinteän johdon kanssa tarvitse tehdä mitään erityistä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
135
Miksi työvalaisimien virtajohtojen olla monesti n.50cm? Mitään muuta syytä en tälle keksi, kuin säästö valmistuskustannuksissa.
Toki tyhmää on ostaa tuollainen työvalo, mutta kun muutakaan ei työnantaja tarjoa.
Säästössähän tässä on kyse, mutta ei kaapelin vaan kytkimen. CE standardeissa kun vaaditaan sähkölaitteelle katkaisin tietyissä laiteluokissa. Mutta poikkeuksena on lyhyellä johdolla olevat laitteet jolloin se pistotulppa katsotaan katkaisimeksi. Eli tuolla ~50cm piuhalla säästetään kumikaapelia ja se virtakytkin.

Huomionarvoinen asia on sitten että Tukesin ohjeistuksen mukaan rikkinäisen liityntäkaapelin saa vaihtaa maalikko. Joten riko kaapeli ja vaihda sitten riittävän pitkä tilalle. Maallikon ei tarvitse tuntea jotain CE vaatimuksia joten näin saadaan laillinen CE:n vastainen valaisin aikaiseksi. Tapa tämäkin vastustaa EU:ta jos näin asiaa halua katsoa.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
60
2 vuotta jaksoin tapella tuon tynkäjohdon kanssa, kunnes siitä vihdoin meni kuparit poikki ja toimi vain satunnaisesti.
Sain uuden valaisimen, jossa on vielä lyhyempi johto :facepalm:.

Sähkösahoissa ja ruohonleikkureissa tajuan kyllä syyn lyhyelle johdolle.

Valaisimessa lyhyt johto vaan tuntuu typerälle ratkaisulle. Erityisesti minun työssä, jossa joutuu käyttämään useampia sähkötyökaluja lyhyitä aikoja yhdessä tilassa.
Taidan hommata ladattavan valaisimen.
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
30
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 241
Miten itse muistelen että ennen LED aikaa monessa loisteputki työvalossa oli 5-10m johto ja monessa myös pistorasia tai kaksikin.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
1 293
Se, että lukujen esittämistapaa ei ole standardoitu täysin vaan asia kuuluu osittain kunkin kielen kieliopin piiriin. Suomessa desimaalierottimena on pilkku, mutta englannissa se on piste. Tuhansien erotin suomessa on joko väli tai piste, kun taas englannissa se on pilkku.

Periaatteessa pilkulla erotettuja desimaalilukuja sisältävä taulukko pitäisi "kääntää" myös, jos dokumentin kieli vaihdetaan suomesta englanniksi. :rolleyes:
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Tukijäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
5 437
Se, että lukujen esittämistapaa ei ole standardoitu täysin vaan asia kuuluu osittain kunkin kielen kieliopin piiriin. Suomessa desimaalierottimena on pilkku, mutta englannissa se on piste. Tuhansien erotin suomessa on joko väli tai piste, kun taas englannissa se on pilkku.

Periaatteessa pilkulla erotettuja desimaalilukuja sisältävä taulukko pitäisi "kääntää" myös, jos dokumentin kieli vaihdetaan suomesta englanniksi. :rolleyes:
eikös excel tee tuon automaattisesti jos tallennat sen suomiexcelissä ja avaat enkkuversiossa?

enkkuexcelissä kaavat myös käyttää pilkkua erottimena kun suomiversiossa puolipistettä
=IF (A1, True, False)
=JOS(A1; Tosi; Epätosi)
 
Liittynyt
10.02.2018
Viestejä
207
Se, että lukujen esittämistapaa ei ole standardoitu täysin vaan asia kuuluu osittain kunkin kielen kieliopin piiriin. Suomessa desimaalierottimena on pilkku, mutta englannissa se on piste. Tuhansien erotin suomessa on joko väli tai piste, kun taas englannissa se on pilkku.

Periaatteessa pilkulla erotettuja desimaalilukuja sisältävä taulukko pitäisi "kääntää" myös, jos dokumentin kieli vaihdetaan suomesta englanniksi. :rolleyes:
Sekään ei tosin ole varsinaisesti oikein, koska käytännöt eivät ole niinkään kieli- kuin aluekohtaisia. Esimerkiksi Väli-Amerikan espanjankielisissä maissa käytetään jostain syystä pistettä kun taas Etelä-Amerikan espanjankielisissä maissa pilkku on vallalla. Monikielisissä maissa voi olla kielestä riippumatta sama erotin tai sitten se voi vaihtua kielen mukaan. Sitten on omat sotkunsa, kuten Sveitsi. Eli jos tämän haluaa tehdä oikein, niin formatoinnin pitäisi olla omien asetustensa takana.

Luvut ovat sentään yleensä melko selkeästi tulkittavia, joten varsinaisia ongelmia tulee lähinnä jos siirtää dataa tekstimuodossa ja silloinkin ne on melko helppo tulkita. Paljon ikävämpi tilanne on kun jossain tulee vastaan päivämäärä 11/12/2020 ja sitten pitää arvailla ollaanko jenkkiformaatissa vai ei.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
1 293
eikös excel tee tuon automaattisesti jos tallennat sen suomiexcelissä ja avaat enkkuversiossa?
Saattaa olla, mutta tarkoitin tekstidokumentin taulukkoa, en Excel-taulukkoa.

Tuli muuten mieleen hölmö hypoteettinen tilanne. Opinnäytetöissähän on tiivistelmä sekä suomeksi että englanniksi. Näin ollen mikäli tiivistelmässä esiintyy desimaalilukuja, niin tällöin saman dokumentin sisällä käytetään kahta eri symbolia erottimena. :rolleyes:
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Tukijäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
5 437
Excel noudattaa Windowsin formatointiasetuksia.
Hmm, eli jos sulla on suomenkielisessä windowsissa englanninkielinen excel niin se käyttää suomalaista desimaalierotusta?
Hmm, mulla on vähän hankala testata miten tää toimii ku oma winkkari on sekasikiö. Englanti kielenä mutta muotoilut suomeksi. ja excel näyttää:

1604048356499.png


Eli vakiona tulee vain asennuskieli ja muut pitää asentaa erikseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
107 091
Viestejä
2 149 086
Jäsenet
43 854
Uusin jäsen
mägy

Hinta.fi

Ylös Bottom