Olisiko kuvia tästä erilaisesta pimeästä?Kyllä se aika pitkälti on.
Eikö Italiassa sada koskaan vettä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olisiko kuvia tästä erilaisesta pimeästä?Kyllä se aika pitkälti on.
Olisiko kuvia tästä erilaisesta pimeästä?
Eikö Italiassa sada koskaan vettä?
On kyllä niin hakemalla haettu kuvapari. Toinen on keskellä yötä kuvattu kännykällä ja toinen hieman laadukkaimmilla vehkeillä ja täysin shopattu kuva.
On kyllä niin hakemalla haettu kuvapari. Toinen on keskellä yötä kuvattu kännykällä ja toinen hieman laadukkaimmilla vehkeillä ja täysin shopattu kuva.
Mielestäni ainakin Audissa takavalot palavat koko ajan etuhuomiovalojen kanssa, joten näissäkin on automerkkien välillä eriäväisyyksiä. En tiedä onko tuo Audin "ominaisuus" käytössä pelkästään täällä pohjolan markkinoilla vai kaikissa yleisesti.
Nuo hipaisupainikemallit on ihan hanurista, välillä ei meinaa millään ottaa painalluksia, välillä taas ottaa tuplana vaikka kuinka varovaisesti painaa. Sama tosin koskee myös niitä malleja joissa on vain yksi kosketusnäyttö sekä smartmile-automaatteja, välillä saa tökkiä urakalla numeroita ja välillä taas ottaa painallukset suunnilleen ajatuksen voimalla.Ei mikään pahin moka suunnittelussa, mutta itseäni on viime aikoina huvittanut Postin pakettiautomaatit, joita on nyt ainakin kahta eri tyyppiä. Toisessa on fyysiset painikkeet, toisessa hipaisupainikkeet.
Jotta oikeilla painikkeilla olevan lukuun saa auki, pitää luukkuun näpytellä koodi. Tätä ennen pitää painaa C-painiketta. Lopuksi pitää painaa ok.
Siinä hipaisuversiossa puolestaan piti muistaakseni suoraan laittaa koodi.
No joo, voi olla, että laissa ei erikseen sanota milloin takavaloja pitää käyttää, mutta ennen tätä muutaman vuoden takaista uudistusta oli aika vaikea löytää lainmukaista autoa, jossa ajo- tai huomiovalojen päällelaitto ei samalla kytkenyt takavaloja päälle. Ehkä joku todella vanha auto, tai sitten esim. Amerikasta tuotu? Periaatteessa näissä ei kai sitten tarvinnut käyttää takavaloja pimeälläkään.Suomessa on edelleen käytettävä aina ajo- tai huomiovaloja. Takavaloissa tällaista pakkoa ei tietääkseni ole ollut ikinä ja nykymuotoinen laki on ollut olemassa jo yli 20 vuotta.
No joo, voi olla, että laissa ei erikseen sanota milloin takavaloja pitää käyttää, mutta ennen tätä muutaman vuoden takaista uudistusta oli aika vaikea löytää lainmukaista autoa, jossa ajo- tai huomiovalojen päällelaitto ei samalla kytkenyt takavaloja päälle. Ehkä joku todella vanha auto, tai sitten esim. Amerikasta tuotu? Periaatteessa näissä ei kai sitten tarvinnut käyttää takavaloja pimeälläkään.
Nykyisessä, elokuussa 2018 voimaan tulleessa, tieliikennelaissa sanotaan ihan selvästi (linkki):Kyllä laissa sanotaan milloin takavaloja pitää käyttää ja niitä on aina pitänyt käyttää pimeällä tai muuten huonossa näkyvyydessä. Eikä automatiikan olemassaolo tai -olemattomuus vaikuta mitenkään valonkäyttövelvollisuuksiin.
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja ja takavaloja, kun ajoneuvoa kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.
Tässä siis oletetaan, että takavalot kytkeytyy aina päälle kun ajovalot on päällä. Muutenhan tuossa laissa ei olisi mitään järkeä.Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (...) Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.
Nykyisessä, elokuussa 2018 voimaan tulleessa, tieliikennelaissa sanotaan ihan selvästi (linkki):
Tässä siis oletetaan, että takavalot kytkeytyy aina päälle kun ajovalot on päällä. Muutenhan tuossa laissa ei olisi mitään järkeä.
Juuri tämä se logiikka täytyy olla. Näiden epämääräisten energiaa laihialaisittain säästelevien valoautomatiikan säätöjen yleistyessä(ja ylipäänsä tultua laillisiksi) on tullut tarpeelliseksi erikseen määrätä kuljettajaa kytkemään takavalot. Ennen nykyistä käytäntöä autojen on pitänyt olla ajoneuvoasetuksen yleisten valomääräysten mukaisia, mutta nykyään tyyppihyväksytty ajoneuvo voi toimia tästä poikkeavalla tavalla, muutenkin kuin takavalojen osalta. Esimerkiksi valaisinten sijoittelu ja suuntavilkun toimintatapa voi olla yleisistä valomääräyksistä poikkeava, kun koko paska on viety yleiseurooppalaisen hyväksyntämenettelyn läpi.Vuodelta 1997 olevan kirjauksen taustalla lienee se, että Ajoneuvoasetuksessa/E-määräyksissä on ollut määriteltynä, se että lähivalojen kanssa takavalojen tulee palaa.
Hipaisuversiossa painetaan ensin C-painiketta jotta näppäimistö aktivoituu. Voi olla, että voi painaa myös mitä tahansa muuta näppäintä, mutta ensimmäinen painallus vain aktivoi näppäimistön.Ei mikään pahin moka suunnittelussa, mutta itseäni on viime aikoina huvittanut Postin pakettiautomaatit, joita on nyt ainakin kahta eri tyyppiä. Toisessa on fyysiset painikkeet, toisessa hipaisupainikkeet.
Jotta oikeilla painikkeilla olevan lukuun saa auki, pitää luukkuun näpytellä koodi. Tätä ennen pitää painaa C-painiketta. Lopuksi pitää painaa ok.
Siinä hipaisuversiossa puolestaan piti muistaakseni suoraan laittaa koodi.
Ja ylälaatikot ovat todella korkealla. Olen 183cm pitkä ja yletän ottamaan sieltä paketin, mutta epäilisin että 170cm pitkillä tulee ongelmia ylettämisen suhteen.Ei mikään pahin moka suunnittelussa, mutta itseäni on viime aikoina huvittanut Postin pakettiautomaatit, joita on nyt ainakin kahta eri tyyppiä. Toisessa on fyysiset painikkeet, toisessa hipaisupainikkeet.
Jotta oikeilla painikkeilla olevan lukuun saa auki, pitää luukkuun näpytellä koodi. Tätä ennen pitää painaa C-painiketta. Lopuksi pitää painaa ok.
Siinä hipaisuversiossa puolestaan piti muistaakseni suoraan laittaa koodi.
Juu, itse olen suunnilleen saman mittainen ja meinasi tehdä tiukkaa kun emännän pakettia hain automaatin ylimmän rivin lokerosta. Olivat vielä laittaneet sen pienen paketin ihan lokeron takaosaan joten itsekin joutui kurottelemaan. Noihin melkein pitäisi joku jakkara laittaa ketjulla kiinni lyhyempiä ihmisiä varten.Ja ylälaatikot ovat todella korkealla. Olen 183cm pitkä ja yletän ottamaan sieltä paketin, mutta epäilisin että 170cm pitkillä tulee ongelmia ylettämisen suhteen.
Katselin vielä ympärilleni niin mitään jakkaraa ei ollut lähistöllä.
Fyysisillä painikkeilla olevissa näkee tietysti jo heti, jos on luukku liian korkealla, ja voi sitten huhuilla myyjää avuksi tai tuomaan jakkaraa. Mutta siinä hipaisunäyttöversiossa selviää vasta kun koodi on syötetty, että mistä boksista paketti löytyy joten voi olla lyhkäisemmällä ihmisellä orpo olo kun uuden iPhone Pro:n sisältävä paketti on saavuttamattomissa ja tarviisi saada tuulikaapissa olevalle automaatille apua, mutta automaatilta ei voi poistua ettei pitkäkynsi vie ostosta.Juu, itse olen suunnilleen saman mittainen ja meinasi tehdä tiukkaa kun emännän pakettia hain automaatin ylimmän rivin lokerosta. Olivat vielä laittaneet sen pienen paketin ihan lokeron takaosaan joten itsekin joutui kurottelemaan. Noihin melkein pitäisi joku jakkara laittaa ketjulla kiinni lyhyempiä ihmisiä varten.
Nykyinen tieliikennelaki on tullut voimaan tämän vuoden kesäkuussa. Vuodelta 1997 olevan kirjauksen taustalla lienee se, että Ajoneuvoasetuksessa/E-määräyksissä on ollut määriteltynä, se että lähivalojen kanssa takavalojen tulee palaa.
"4. Huomiovalot on kytkettävä siten, etteivät ne, kaukovalovilkkua lukuun ottamatta, voi toimia samanaikaisesti ajo- eivätkä etusumuvalojen kanssa ja että niiden ollessa toiminnassa takavalot toimivat samanaikaisesti. " - Liikenneministeriön päätös ajoneuvoasetuksen… 875/1987 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Tuossa linkissä huomionarvoista on nyt se, että se on "säädökset alkuperäisinä" eli vuodelta 1987. Tästä asiasta on nykyisin tieliikennelaissa 49 §Eikös tuossa sanota, että takavalojen tulee toimia myös huomiovalojen kanssa?
Pitää nyt kysyä vielä tarkentava kysymys, eli onko todella olemassa autoja, joiden takavalot eivät ole päällä aina ajovalojen palaessa? Olen käsittänyt ongelmaksi sen, että ajetaan pelkillä huomiovaloilla ja sen takia perä on pimeä.
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja ja takavaloja, kun ajoneuvoa kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.
Tuossa linkissä huomionarvoista on nyt se, että se on "säädökset alkuperäisinä" eli vuodelta 1987. Tästä asiasta on nykyisin tieliikennelaissa 49 §
Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.www.finlex.fi
Asiaa sivuten mielenkiintoisia uutisia (lähinnä oikeiden ajovalojen vs. päiväajovalojen suhteen):Tuossa linkissä huomionarvoista on nyt se, että se on "säädökset alkuperäisinä" eli vuodelta 1987. Tästä asiasta on nykyisin tieliikennelaissa 49 §
Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.www.finlex.fi
Nykyisin takavalotkin saavat palaa huomiovalojen kanssa, mutta ei ole pakko. Ajovalojen kanssa takavalojenkin on aina oltava päällä ja ajovaloja käytettävä silloin kun olosuhteet sitä vaatii.
Ja miksi ei ole pakko olla takavalot huomiovalojen kanssa päällä, niin syynä on kansainväliset normit. Eli ei saada säätää tiukempaa lakia EU-normeihin nähden. Aikaisemmin oli toisin ja ainakin Suomessa ja Ruotsissa ajettiin valot päällä aina, syy olosuhteissa ja turvallisuusajattelussa. Tämähän oli ja on oikein fiksua, varsinkin etuvalojen osalta. Liikkeessä oleva auto kelissä kuin kelissä näkyy paremmin muille tienkäyttäjille, kun siinä on valot päällä. Esim. Saksassa taas moinen ei olisi käynyt päinsä, kun olisi ollut pieni kulutusta lisäävä vaikutus ja sehän ei läpeensä saidalle saksalaiselle käy.
Kun sitten vähävirtaiset led-huomiovalot keksittiin oli aika kypsä ihan kansainvälisesti säätää niin, että on pakko olla joku valo auton keulalla aina päällä. Takavalot jäi tästä pois ja samalla poistui takavalojen käyttöpakko Suomessakin (paitsi hämärän ym aikaan). Joihinkin Suomessa myytäviin autoihin pystytään koodaamaan se että takavalot on päällä huomiovalojenkin kanssa, aika moneen ei. Ja valoautomatiikan fiksuudessa on tosiaankin merkki- ja mallikohtaisia eroja.
edit. Finlexissä suunnittelun kukkanen on se että nuo alkuperäiset lait on niin hyvin tyrkyllä, että google tarjoaa todella usein hakusanalla haettaessa alkuperäisiä lakien versioita, joilla suurin osa ei koskaan tee yhtään mitään. Esim. nyt kun hain "tieliikennelaki" niin alkuperäinen se sieltä hakutuloksista puski kärkeen. Kaikkein helpoin ja nopein tapa hakea joku kun laki on just se, että hakee lain nimellä tai kansanomaisella lyhenteellä, etenkin kun Finlexin oma haku on ihan perseestä. Mutta googlessa on pakko laittaa hakusanan perään "ajantasainen" että pääsee suoraan oikeaan paikkaan. Noi alkuperäiset lain versiot saisi Finlexissä upottaa jonnekin valikoiden syövereihin kun harvoin niitä oikeasti kukaan mihinkään tarvii.
Strobovalo on ihan hyvä rauhallisessa pyöräilyssä. Kiinnittää huomion paremmin kuin tasainen valo.
Semmonen rauhallinen vilkku hyvä. 10x sekunnissa strobo syöpääStrobo kiinnittää huomion, mutta vaikeuttaa liikkeen hahmottamista.
IMO kaikkein parhaiten pystyy havainnoimaan etäisyyden ja nopeuden jos valo ei vilku. Vilkkuva valo vaikeuttaa havainnointia.Semmonen rauhallinen vilkku hyvä. 10x sekunnissa strobo syöpää
Eipä ne kenellekään kivoja ole. Häiritsee myös moottoriliikennettä eikä mitenkään auta havaitsemaan tai havainnoimaan selkeään tasaiseen huomiovaloon tai ajovaloon verrattuna. Lähinnä se vaikeuttaa sijainnin ja kulkusuunnan arviointia, disorientoi yleisesti ja kiinnittää huomiota tasan yhteen juttuun kaiken muun kustannuksella. Aistien turhaa kuormitusta eli tavallaan väkivaltaa.Jalankulkijaa kohtaan nuo strobona tärskyttävät suorana silmiin suunnatut pyöränlamput on ns syvältä ja poikittain.
Ei, ei se ole. Sitä ei ole mitään lisenssiä käyttää. Pois se nyt heti.Strobovalo on ihan hyvä rauhallisessa pyöräilyssä. Kiinnittää huomion paremmin kuin tasainen valo.
Että miten? Laki vaatii valkoista tai vaaleankeltaista valoa eteenpäin näyttävää valaisinta. Vilkkuva valo ei käsittääkseni näytä valoa osan ajasta, joten ei siitä kyllä laillista saa.Tässä aiheessa sitten vielä lainsäätäjä meni sallimaan nuo välkyttimet, vielä taannoin noista saattoi saada sakkojakin.
Joissain valoissa on erittäin terävä valokuvio ja oikein suunnattuna ei häikäise ollenkaan. Itsellä tämä.Suuri osa jengistä voisi myös opetella kohdistamaan sen valonsa alaviistoon eikä suoraan vastaantulijan silmiin.
Tämä johtunee siitä että se postipatekaan ei kunnolla ylettäny joten paketti laitetaan siihen huulille ja flipataan sormilla takaseinään asti.Olivat vielä laittaneet sen pienen paketin ihan lokeron takaosaan joten itsekin joutui kurottelemaan.
Arvaappa, mikä on myös ärsyttävää? Langattomat kuulokkeet, jotka ilmoittavat kovaan ääneen arviolta minuutin välein, että kuunteluaikaa on alle tunti. Philips SHB9100 teki tätä ja tosiaan vaikka tunti olisi riittänyt akussa, ei sitä kuitenkaan mihinkään voinut käyttää...yksi XXL:n lamppu muutaman vuoden takaa....
Arvaappa, mikä on myös ärsyttävää? Langattomat kuulokkeet, jotka ilmoittavat kovaan ääneen arviolta minuutin välein, että kuunteluaikaa on alle tunti. Philips SHB9100 teki tätä ja tosiaan vaikka tunti olisi riittänyt akussa, ei sitä kuitenkaan mihinkään voinut käyttää![]()
Omat luurit onneksi huutelevat kovin harvoin tuota "battery low", ehkä jopa liian harvoin ja aikaisin. Tosin, ärsyttää kyllä kun laittaa aamulla luurit päälle kännykän ja läppärin läheisyydessä niin kuuluu pitkän aikaa papatusta tyyliin "ANC on, cellphone connected, pc connected, two devices connected". Samoin kun mikrofonin muten tilakin pitää kertoa "muted / unmuted", ihan kuin joku pieni piip ei olisi enemmän kuin tarpeeksi kun kuitenkin näkyy esim Teamsissa ruudullakin.Arvaappa, mikä on myös ärsyttävää? Langattomat kuulokkeet, jotka ilmoittavat kovaan ääneen arviolta minuutin välein, että kuunteluaikaa on alle tunti. Philips SHB9100 teki tätä ja tosiaan vaikka tunti olisi riittänyt akussa, ei sitä kuitenkaan mihinkään voinut käyttää![]()
Arvaappa, mikä on myös ärsyttävää? Langattomat kuulokkeet, jotka ilmoittavat kovaan ääneen arviolta minuutin välein, että kuunteluaikaa on alle tunti. Philips SHB9100 teki tätä ja tosiaan vaikka tunti olisi riittänyt akussa, ei sitä kuitenkaan mihinkään voinut käyttää![]()
Lueppas se lakipykälä uudelleen. Jos et jaksa, niin tässä on tulkintaEttä miten? Laki vaatii valkoista tai vaaleankeltaista valoa eteenpäin näyttävää valaisinta. Vilkkuva valo ei käsittääkseni näytä valoa osan ajasta, joten ei siitä kyllä laillista saa.
Niin no, valomääräyksistä riippumatta ei liene kovin laillista jalankulkijanakaan tahallaan häiritä liikennettä jollain pellevalolla. Eipä se siis spandexillekaan sallittua ole. On täysin epäolennaista, jättääkö samalla noudattamatta ajoneuvon valomääräyksiä. Nämä pitäisi aina ottaa kiinni tavattaessa.No edelleekin jos joku nyt haluaa käyttää sitä stroboaan pyörässään, niin saatan kävellä vastaan sen 100w LED työmaavalon kanssa ja kirkastaa näkymiä yllättäen. Kehotan siis noudattamaan trafin ja polliisiin suosituksia tai...![]()
Vaikka olenkin samaa mieltä siitä, että lakiuudistus on päin mäntyä tehty ja on täynnä virheitä, kuten erillisen "valojen virheellisen käytön kielto" -kohdan poistaminen joka yksiselitteisesti kielsi muiden kuljettajien häikäisyn, täytyy tätä tulkintaa hypätä täydentämään.Eli se vilkkuminen sallittiin 2016 lakiuudistuksessa, tuota ennen siellä luki "valkoinen kiinteä valo". Tästä saamme siis kiittää Sipilän hallitusta, eli totaalinen suunnittelukukkanen lakipykälässä.
Joissain valoissa on erittäin terävä valokuvio ja oikein suunnattuna ei häikäise ollenkaan. Itsellä tämä.
![]()
Fenix BC25R ladattava pyörälamppu
BC25R on nykyaikainen pyörävalaisin kaupunkiin, maantielle ja poluille. Tämä verraton pyörävalaisin tarjoaa tehokkaan näkyvyyden ja erityisen valokuvion jolla pidät huolta omasta ja vastaantulijoiden turvallisuudesta pyöräilyn aikana. Valaisin sopii myös päiväajovalokäyttöön. BC25R:n käänteentekeväwww.fenixvalaisimet.fi
Miksi työvalaisimien virtajohtojen olla monesti n.50cm? Mitään muuta syytä en tälle keksi, kuin säästö valmistuskustannuksissa.
Toki tyhmää on ostaa tuollainen työvalo, mutta kun muutakaan ei työnantaja tarjoa.
Varmaan siks että noissa täytyy jokatapauksessa olla pitää olla aina jatkoroikka niin se on aivan sama onko siinä 0,5 tai 1,5m sitä roikkaa.Miksi työvalaisimien virtajohtojen olla monesti n.50cm? Mitään muuta syytä en tälle keksi, kuin säästö valmistuskustannuksissa.
Toki tyhmää on ostaa tuollainen työvalo, mutta kun muutakaan ei työnantaja tarjoa.
Näin ajattelen itsekkin. monesti sitä johtoa pitäisi olla yli 2m jos tahtoisi että se yltää maahan kun se on askarreltu telineiden kylkeen valaisemaan piha-aluetta. Noh eipä oo liitos lätäkössa kun pitää seki sitoa sinne tellinkiin.Varmaan siks että noissa täytyy jokatapauksessa olla pitää olla aina jatkoroikka niin se on aivan sama onko siinä 0,5 tai 1,5m sitä roikkaa.
Näin ainakin luulen.