Totatota...Itse pyysit ehdotuksia pienelle pelikoneelle ja tarjosit jotain mATX emoja ties mitä.
Kirjoitin näin:
Olisi kotelo hakusessa.
Tavoite:
1. Vain ilmajäähy
2. Koneen pitää pyörittää kaikkia pelejä myös joten joten tehoja tulee runsaasti.
3. Mahdollisimman hiljainen. 30db CPU ja GPU kuorma tapissa olisi hyvä.
4. Passiivi ei käy, koska koneelle tulee pitkiä aikoja jatkuvaa kuormitusta.
5. Tulisi pöydälle, koska lattialla tulee helpommin potkittua ja se on ergonomiaa kun on virtanappi käden ulottuvilla.
6. Pöytätila täynnä näyttöä, vahvistinta, kaiutinta, tulostinta, papereita, läppäriä, tablettia, näppistä, hiirtä... Haluaisin sen pystymalliseksi, tilaa säästäväksi.
7. Tulee heteromiehelle. Ei siis mitään akvaariota tai pride valoja ja värejä.
8. Komponenteiksi olen ajatelut Asus Prime micro ATX emolevyä ja Asusin pätkä GPU (dual). Seasonicin Titanium poweri. Ei mitään mekaanisia kiintolevyjä. Pari NVMe:tä riittää joten piuhojen kanssa helpompaa.
...En rajannut peleihin. Käyttöä olisi kuorma tapissa, esim. Blender, AI sovellus, videokompressio, pelikäyttö tai sitten likimain idlellä. Ja nyt kun olen noita koteloita yrittänyt etsiä niin toistaiseksi parempaa koteloa ei valmiina ole löytynyt kuin Fractal Design Define 7 Mini. GPU:ssa ei tarvitsisi myöskään valita pätkämallia vaan voisi ottaa Asusin TUF:n.
Syystä että:
-Testien mukaan melu pienempi kuin monissa muissa
-Tuosta pienemmäksi ei oikein saa tekemättä kompromisseja
Sellainen huomio oli, että jos kone olisi vain kuormalla käytössä niin avoimempi mesh kotelo olisi parempi, monissa testeissä pärjäsivät paremmin kun oli kuormaa mutta idlellä melu korkeampi.
Mielestäni tässä Fractal Design Define 7 Mini:ssä tulee myös kompromissi, että todennäköisesti hiljaisemman saisi tekemällä itse suunnittelemalla ja asentamalla 200mm puhallinta. Eli valmiina ostettu on sellainen melu/koko tradeoff. Saman firman Pop Silent olisi hiljainen, ainakin jos vaihtaa tuulettimet mutta se ei oikein jatkuvalle kuormalle sovi kun ilma ei vaihdu, sopisi ennemmin puhtaasti audiohommiin sellainen ratkaisu.
Toki kuulen mielelläni paremmista koteloista mutta lähdetään nyt siitä, että näytönohjain olisi RX 7900 GRE tai vastaava että ei tarvitse tehdä kompromisseja GPU tehoista ja VRAM:sta.
APU ei ole hyvä missään, piste. Se on todella huono kompromissi koska pieneen koneeseen saa tehokkaan GPU:n eli 4060 kanssa kompromissit paljon pienempiä.
Tämä ei nyt vaan pidä paikkaansa. nVidialla edelleen on ne Linux ajurit suljetut ja siinä nVidialla on VRAM rajoite, että jos haluaa pienen koneen. Silloin tarvitsisi karsia käytännössä vain peleistä, ja APU:lla saa yli 8 teraflopsia.
Itse haluan enemmän, mutta hyvin monessa tilanteessa APU on järkevin pikkukoneeseen jos haluaa GPU tehoja. Ja minulla siis on nyt itselläni low-profile joka oli aikoinaan ihan järkevä mutta on tässä hyvin näkemystä missä siellä tulee ensimmäisenä kompromissit vastaan.