On se RM850 ehjällä tuulettimella melko hiljainen, muttei silloinkaan yhtä äänetön kuin vanha RM850x (2018).

Oheisissa Aris "varaguru" Mpitsiopoulos on mitannut molemmat. Valitsin parhaan RM850-yksilön (25,68 dB(A), Cybenetics A-) ja toiseksi parhaan RM850x (2018) -yksilön (16,44 dB(A), Cybenetics A+). Kuvaajista näkee, että vihreä alue (15-20 dB) ulottuu RMx:llä ~150 W korkeammalle kuin RM:llä. Lisäksi yleisimmillä kuormilla RMx on sinisellä alueella (10-15 dB), mitä ei RM:stä edes löydy.

Eikä kannata ajatella, että jo tuo 15-20 dB olisi hiljaisempi kuin taustamelu. Itselläni on kotona taustamelua öisin 31-32 dB (ei kännymittauksia vaan varsinaisella dB-mittarilla), mutta silti voin kuulla virtalähteeni tuulettimen, kun muut tuulettimet ovat 400 rpm ja on vaimennettu kotelo. Virtalähteeni on hiljaisempi (14,50 dB(A), Cybenetics A++) kuin kumpikaan noista Corsaireista.
Onko nuo jotain vanhoja malleja, kun ei ole 0db modea ollenkaan? 2019 versiosta eteenpäin ainakin se on rm850:ssä ja 2018 versiossa rm850x:ssä

Edit. Kuvissahan näkyy nimenomaan nuo versiot, mutta en tajua missä se 0fb mode näkyy. Vai onko tuo tulkinnut myös powerin ininän graafille? Sitä kun tuntuu melkein kaikissa powereissa olevan
 
Viimeksi muokattu:
Hmm, eikö RM siis ole hiljainen? :hmm:

Siis Sleeve Bearing on vaan huonompi tuuletin. Valitan, kun jatkan huomauttamista, mutta laitoin jo linkinkin eri laakeroinneista virtalähteissä..

Jos nyt lukisit sen linkittämäni jutun..

Se lähtee niin, että sleeve bearing on varsinkin low rpm hiljaisempi kuin kilpailijansa. Sulava ja lähes äänetön. Sitten odottaa pari vuotta ja se mahdollisesti kuivuu ja alkaa rohista ja pitää ääntä ja se on matkalla kaatopaikalle.

Tämän takia olen vähän hämmästynyt, että tuolla takuulla on tuo tuuletin. Ehkä ne on kehittyneet? Ehkä nykyään on parempia? Ehkä öljyt siellä välissä on nykyään parempia ja eristettyjä paremmin, niin ei kuivu. Kai sen näkee ajan kanssa, mutta olen muissa yhteyksissä vaihtanut kotelotuulettimia ja korvannut jäähytuulettimia, kun ne on vaan hajonnut. Joku sanoi, että "auki vaan ja öljyä väliin", mutta en siihen ole ruvennut. Kerran olen tuulettimen vaihtanut virtalähteeseen, mutta nuo huonommat hajoaa aina takuun aikana, niin sinne vaan.

--

Tämä on vielä hyvä keskustelu tänne ketjuun. Varsinkin halvemmissa virtalähteissä on säästetty tuulettimista. Jonny Guru siinä ylemmällä videolla (kannattaa katsoa ne kaikki, niin en sano missä) sanoi juuri, että RM850 ja RM850X -mallien erot oli "bulk caps and sleeve bearing fan". Ja vastasin ensimmäisessä kommentissani kai sille kaverille, jolla oli Seasonic Sleeve Bearing Fan -malli.

Vieläkin ihmettelen noiden kestävyyttä ja äänitasoa 2-5v päästä, enkä povaa niille yli 5 vuoden elinikää. Ostaisin toki ja olen ostanutkin, jos virtalähteen takuu on yli tuon. Mutta niistä kikoista, joilla pidennetään virtalähteen elinikää, joku hyvä tuuletin on melkein parhaimpia.
 
On se RM850 ehjällä tuulettimella melko hiljainen, muttei silloinkaan yhtä äänetön kuin vanha RM850x (2018).

Oheisissa Aris "varaguru" Mpitsiopoulos on mitannut molemmat.

Siinä vielä sinullekin varagurun ohjeistusta virtalähteiden sisustuksista:

Tältä sivulta voi lukea vaan kohdan Sleeve Bearing Fans ja olla viisaampi.
 
Siis Sleeve Bearing on vaan huonompi tuuletin. Valitan, kun jatkan huomauttamista, mutta laitoin jo linkinkin eri laakeroinneista virtalähteissä..

Jos nyt lukisit sen linkittämäni jutun..

Se lähtee niin, että sleeve bearing on varsinkin low rpm hiljaisempi kuin kilpailijansa. Sulava ja lähes äänetön. Sitten odottaa pari vuotta ja se mahdollisesti kuivuu ja alkaa rohista ja pitää ääntä ja se on matkalla kaatopaikalle.

Tämän takia olen vähän hämmästynyt, että tuolla takuulla on tuo tuuletin. Ehkä ne on kehittyneet? Ehkä nykyään on parempia? Ehkä öljyt siellä välissä on nykyään parempia ja eristettyjä paremmin, niin ei kuivu. Kai sen näkee ajan kanssa, mutta olen muissa yhteyksissä vaihtanut kotelotuulettimia ja korvannut jäähytuulettimia, kun ne on vaan hajonnut. Joku sanoi, että "auki vaan ja öljyä väliin", mutta en siihen ole ruvennut. Kerran olen tuulettimen vaihtanut virtalähteeseen, mutta nuo huonommat hajoaa aina takuun aikana, niin sinne vaan.

--

Tämä on vielä hyvä keskustelu tänne ketjuun. Varsinkin halvemmissa virtalähteissä on säästetty tuulettimista. Jonny Guru siinä ylemmällä videolla (kannattaa katsoa ne kaikki, niin en sano missä) sanoi juuri, että RM850 ja RM850X -mallien erot oli "bulk caps and sleeve bearing fan". Ja vastasin ensimmäisessä kommentissani kai sille kaverille, jolla oli Seasonic Sleeve Bearing Fan -malli.

Vieläkin ihmettelen noiden kestävyyttä ja äänitasoa 2-5v päästä, enkä povaa niille yli 5 vuoden elinikää. Ostaisin toki ja olen ostanutkin, jos virtalähteen takuu on yli tuon. Mutta niistä kikoista, joilla pidennetään virtalähteen elinikää, joku hyvä tuuletin on melkein parhaimpia.

Tuolla videolla kyllä sanottiin että RM-sarjassa on rifle bearing, joka vissiin on paranneltu sleeve bearing. Jonny Guru myös sanoi, että rifle bearing toimii virtalähteissä ihan hyvin, erityisesti jos niissä on 0rpm moodi. :hmm:
 
Tuolla videolla kyllä sanottiin että RM-sarjassa on rifle bearing, joka vissiin on paranneltu sleeve bearing. Jonny Guru myös sanoi, että rifle bearing toimii virtalähteissä ihan hyvin, erityisesti jos niissä on 0rpm moodi. :hmm:

Jees, näin se olikin. Pointtina kuitenkin huonompi tuuletin ja huonommat konkat -> niillä saatu hintaa alas. Seasonicilla taas ihan selkeästi sanottu Sleeve Bearing, niinkuin tässä:

..tai siinä linkatussa arvostelussa:

--

Edelleen, se toimii hyvin pari vuotta, sitten alkaa ongelmat. Tämä on kyllä vahvasti kokemusta vanhemmista liukulaakeroiduista tuulettimista, enkä ole satavarma uudempien kehityksestä, mutta en usko 7-10v kestoihin pääsevän niillä. Eikä nuo testaajatkaan ole päässeet vielä millekään näistä sarjoista näin pitkän käyttövälin testejä tekemään.

--

Tässä agendani on edelleen vaan tiedottaa, mitä ostatte huonommin kun ostatte sleeve bearing tai vaikka rifle bearing. Mielestäni siinä ollaan pari ekaa vuotta ihan samalla tasolla, ellei peräti parempia, sitten alkaa alamäki (ainakin sleeve bearing). Tämä kannattaa huomioida virtalähdettä ostettaessa.

--

PS. Hieno video, hieno mies ja paljon enemmän hänellä on sanottavaa kuin minulla. Nyt tiedät suunnilleen samanverran virtalähteistä, kuin minäkin. Paitsi täysin turhana nippelitietona, ne isot ensiökonkat oli japanilaista Nichiconia. Kannattaa myös huomata, että 80plus ei ollut niin kiva standardi siinä, kun siinä ei huomioitu rippleä ja transienttivastetta, eikä muita tärkeitä virtalähteen suorituskykyominaisuuksia. Taidan katsoa sen uudestaan, kun muistui tuo rifle/sleeve vähän väärin. Jos minulla ja JonnyGurulla on ristiriita, niin oleta vaan rauhassa, että JonnyGuru tietää paremmin.
 
Noin kymmenisen vuotta vanha Leadex Superflower 1200w hoitaa mallikkaasti tuuletinlaakeroinnin ongelmat, koska eco asennossa tuuletin ei mene päälle. Vaikka ollut monta SLI settiä ja nyt 4090. Sopivasti ylimitoitettu poweri lienee siis ihan ok homma (?).

Jossain välissä pitää nykyaikaiseen virtikseen vaihtaa, jo senkin puolesta että saa 4090 kanssa siistimmät johdotukset. Kai se kannattaa kuitenkin 1200W ottaa tilalle niin ei tarvi potkuria pyöritellä + tiedä mitä seuraavat näyttissukupolvet tulevat haukkaamaan virtaa.
 
Noin kymmenisen vuotta vanha Leadex Superflower 1200w hoitaa mallikkaasti tuuletinlaakeroinnin ongelmat, koska eco asennossa tuuletin ei mene päälle. Vaikka ollut monta SLI settiä ja nyt 4090. Sopivasti ylimitoitettu poweri lienee siis ihan ok homma (?).

Jossain välissä pitää nykyaikaiseen virtikseen vaihtaa, jo senkin puolesta että saa 4090 kanssa siistimmät johdotukset. Kai se kannattaa kuitenkin 1200W ottaa tilalle niin ei tarvi potkuria pyöritellä + tiedä mitä seuraavat näyttissukupolvet tulevat haukkaamaan virtaa.

Täyttä asiaa puhut. Tosin noissa päälle 750W laadukkaissa virtalähteissä missä 10-12 vuoden takuu on hinnat alkaneet nousta. Jos miettii että ainakin oma mottoni on ollut että mahdollisimman lähelle 100€/750 (tai 850W) ja 10-12v takuu niin jos katsoo 1000W+ virtalähteiden hintaa mennään jo päälle 200€ helposti eikä taida riittääkään.

Toki joku sanoo sitten että se on vain 20€/vuosi mutta miettien hinta eroa esim. 99€ Gigantista maksaneeseen EVGA SuperNOVA 750 G2 (9.9€/vuosi) voidaan puhua päälle 100% vuosikustannuksesta. Tai vaikka miettisi 2019 kesän 124,73€ saksan Amazonista maksaneesta EVGA SuperNOVA 850 G3 ero johonkin Corsair 1200W HX1200 (289,90€) on melkoinen.
 
Täyttä asiaa puhut. Tosin noissa päälle 750W laadukkaissa virtalähteissä missä 10-12 vuoden takuu on hinnat alkaneet nousta. Jos miettii että ainakin oma mottoni on ollut että mahdollisimman lähelle 100€/750 (tai 850W) ja 10-12v takuu niin jos katsoo 1000W+ virtalähteiden hintaa mennään jo päälle 200€ helposti eikä taida riittääkään.

Toki joku sanoo sitten että se on vain 20€/vuosi mutta miettien hinta eroa esim. 99€ Gigantista maksaneeseen EVGA SuperNOVA 750 G2 (9.9€/vuosi) voidaan puhua päälle 100% vuosikustannuksesta. Tai vaikka miettisi 2019 kesän 124,73€ saksan Amazonista maksaneesta EVGA SuperNOVA 850 G3 ero johonkin Corsair 1200W HX1200 (289,90€) on melkoinen.

Totta muuten, hinnat nousseet ja jotenkin tehokkaammat suhteessa vielä kalliimpiakin.

Sen puolesta taas hyvä sijoitus että tulee varmaan olemaan harvemmiten vaihdettava osa. Hiukan kasvuvaraa watteihin niin pärjäilee.
 
Tässä agendani on edelleen vaan tiedottaa, mitä ostatte huonommin kun ostatte sleeve bearing tai vaikka rifle bearing. Mielestäni siinä ollaan pari ekaa vuotta ihan samalla tasolla, ellei peräti parempia, sitten alkaa alamäki (ainakin sleeve bearing). Tämä kannattaa huomioida virtalähdettä ostettaessa.

Joo, jos RM ja RMx -sarjojen välillä ei ole isoa hintaeroa, varmaan kannattaa mennä jälkimmäisellä. Tosin viimeksi päivittäessä RM750 oli 90e, ja RMx-sarjalaiset 120 eurosta ylöspäin, niin menin tarjouspowerilla...
 
Joo, jos RM ja RMx -sarjojen välillä ei ole isoa hintaeroa, varmaan kannattaa mennä jälkimmäisellä. Tosin viimeksi päivittäessä RM750 oli 90e, ja RMx-sarjalaiset 120 eurosta ylöspäin, niin menin tarjouspowerilla...

Jos takuuta on 7v, en olisi huolissani, vaikka olisi mikä tuuletin. Tai Verkkokauppa.com myy tuota 10v takuulla. Menee todennäköisesti takuun piikkiin kaikki ongelmat.

Tässä kun Corsairillakin on monta eri Gold-tason virtalähdettä, on hyvä tietää, mitä niissä on erona.

Edelleenkin vaan koetin kertoa, mitä siinä kysyjän Seasonicissa oli halpuutettu. Menisin tuolla, enkä tekisi muutoksia, ellet nyt osta jotain 2k€ näytönohjainta lähivuosina. Silloinkin kannattaa samalla ottaa isompi kuin 850W.
 
Siinä vielä sinullekin varagurun ohjeistusta virtalähteiden sisustuksista:

Tältä sivulta voi lukea vaan kohdan Sleeve Bearing Fans ja olla viisaampi.
Vastatessani santtu3004:lle otin ensisijaisesti kantaa vain meluun. Sanoin: "On se RM850 ehjällä tuulettimella melko hiljainen, muttei silloinkaan yhtä äänetön kuin vanha RM850x (2018).". Rivien välistä voi siristää, että tiedän RM850:n tuulettimen pysyvän vähemmän aikaa ehjänä kuin RM850x:n tuulettimen.

Viisaudesta en tiedä, mutta liukulaakereihin perehtymisessä minulle ei juuri ole iloa lukea nettiartikkelin pintaraapaisua aiheesta (muutenhan kyseinen artikkeli on aivan erinomainen tiivistelmä virtalähteestä). Sintrattuja pronssilaakereita tuli putsattua jo 80-luvulla.


Kuten jo korjattiin, niin Jonnyguru sanoi videolla RM850:ssä olevan holkkilaakerin (sleeve) sijaan pykälää parempi rihlalaakeri (rifle). Tiedä sitten onko hänellä varmaa tietoa aidosta rihlalaakerista, vai uskooko vaan Hong Huan väitettä (joka uskoo laakerivalmistajansa Protechnicin väitettä) tai Aris Mpitsiopoulosta. Noita on meinaan markkinoilla sellaisia feikkirihlalaakereita, joissa on kyllä laakerin ulkopinnalla rihlat (eli urat), mutta niille ei ole johdettu minkäänlaista voitelureittiä laakerin päädyistä. Kaiken järjen mukaan tuollaisella "rihlalaakerilla" ei voi saavuttaa samanlaista käyttöiän tuplaamista (vs. tavallinen holkkilaakeri) ja asentoneutraaliutta kuin aidolla rihlalaakerilla, jossa on viistot voitelukanavat päädyistä ulkopinnan uriin. Etenkin kun normaalissa kopassa virtiksen tuulettimen akseli on pystysuorassa, jolloin voiteluaineen pitää nousta painovoimaa vastaan. Ei onnaa ilman aitoa rihlalaakeria tai hydrodynaamista laakeria. No toki hydrostaattisella onnistuisi, mutta niitä ei ole noissa tuulettimissa. Magneettilaakeroidulla taas ei tarvita koko voitelua, koska siinä pinnankarheudet eivät kosketa toisiaan. Eli oleellista olisi tietää onko RM850:ssä rihlalaakeri vai "rihlalaakeri". Tällöin olisi hajua miten sen kestoikä sijoittuu halvan holkkilaakerin ja oikean hydrodynaamisen välille.

Magneettisista puheenollen Jonnyguru puheli videolla RM850x:ssä olevan "Maglev fan", ja het perään kuvataan sisuksissa olevaa Corsair NR135L:ää, mikä ei ole ML-sarjaa. Sattuu sitä sekaannuksia gurummissakin piireissä. Vielä oman talon tuotteista kyse. :)


Ehkä on parempi, etten ala kahlaamaan sisähalkaisijan/akselihalkaisijan, holkkipituuden, kuormituksen, laakeripaineen, tarkistuspituuden, pyörimisnopeuden, vastinpintakertoimen, käyttökertoimen, laakerikokokertoimen, liukunopeuden, välyksien, sekavoitelun, nestevoitelun, tiheyden ja kinemaattisen viskositeetin, Reynoldsin luvun, nimelliskuormitusrajan ja 5,25 * 10 ^ (-5) -laskentavakion jne. suossa. Ravistan mieluummin lahkeesta listan paremmuusjärjestyksessä (oletettavan kestoiän perusteella):

Otetaan nimet enkuksi, koska niin ne ovat netin virtisarvosteluissa:

1. Corsair Maglev, (pinnankarheudet eivät kosketa toisiaan, eikä ole voitelun armoilla). Ei kulu, jos magneetit kestävät.

2. Noctua SSO/SSO2, FDB/HDB -tyyppinen hydrodynaaminen laakeri, jossa on parannuksena magneettikeskitys estämässä kulumista käynnistys- ja sammutusvaiheessa. Kuluu aina hyvin hitaasti.

(3.) Joku FDB-kopio, joka sattuu olemaan alkuperäistä parempi

4. Aito Matsushita FDB, hydrodynaaminen, jossa voitelun kierreurat laakerin sisäpinnoilla. Akseli kuluttaa riittävällä pyörimisnopeudella hyvin hitaasti laakeria, mutta hitaalla nopeudella/sammutuksessa/käynnistyksessä tämä on kuin sleeve bearing. Semi-passiven käyttö saattaa käytöstä riippuen johtaa ojasta allikkoon.

5. Sellainen FDB/HDB, jossa on kustannussyistä raapaistu hennommat urat laakerin sisäpintaan. Vain laakerin avaamalla selviää onko 3. vai 5.

6. Double ball bearing, akselin molemmissa päissä on kuulalaakerit. Kuluu aina hitaasti.

7. Single ball bearing, yksi kuulalaakeri. Kuluu hieman nopeammin kuin edellinen.

8. Sellainen FDB/HDB/rifle bearing, joka on oikeasti rifle bearing, eli laakerin päädyistä on voitelureitit laakerin ulkopinnan uriin. Sisäpinta on ilman voitelu-uria, joten kuluminen on nopeampaa kuin ylemmillä, mutta hitaampaa kuin sleeve bearingilla. Voi asentaa pystyyn tai vaakaan, kuten kaikki ylemmätkin.

9. Sellainen FDB/HDB/rifle bearing, joka on oikeasti yksiurainen "rifle bearing"/paranneltu sleeve bearing. Sisäpinta on sileä. Päädyistä on voitelureitti tuohon yhteen uraan, joten kuluminen on hitaampaa kuin sleeve bearingilla, eikä normaali virtiksen vaaka-asennus johda nopeutettuun kulumiseen.

10./11. Sellainen FDB/HDB/rifle bearing, joka on oikeasti feikki rifle bearing, eli mikään ei johda voitelua päädyistä ulkopinnan uriin, joita voi olla yksi tai useampia. Tuollaista voisi kutsua myös parannelluksi sleeve bearingiksi. En vain ymmärrä miten se on parempi. Ehkä pystyasennuksessa ulkourat voivat kierrättää voitelua alhaalta ylös, mistä painovoiman ansiosta osa päätyy takaisin akselin ja laakerin sisäpinnan väliin? Normaalissa vaaka-asennuksessa tämä on mielestäni yhtä huono kuin sleeve bearing. Kuluminen ollee melko hidasta/nopeahkoa pystyssä ja vielä nopeampaa vaaka-asennossa.

10./11. Sleeve bearing, jossa on parannuksena O-renkaat akselin päissä estämässä voitelun ehtymistä. Kuluminen melko hidasta pystyssä ja vähän nopeampaa vaaka-asennossa.

12. Sleeve bearing, jossa ei ole mitään ylimääräistä. Kuluminen on nopeaa pystyssä. Vaaka-asennuksessa voit laittaa takuukuitin jo valmiiksi näppiksen alle, jos yhtään enemmän tulee käyttötunteja.


Listasta tuli pitkä ja silti siitä varmasti puuttuu monia. Onnea vaan tuuletinostoksille, kun markkinointinimet eivät vastaa tuotetta.

hsalonen:
"Edelleen, se toimii hyvin pari vuotta, sitten alkaa ongelmat. Tämä on kyllä vahvasti kokemusta vanhemmista liukulaakeroiduista tuulettimista..."

Tiedoksi, että liukulaakereita ovat kaikki muut tuulettimien laakerit kuin kuulalaakerit ja magneettinen laakerointi, eli myös kunnollinen HDB ja aito FDB ovat liukulaakereita. Liukulaakereiden neljä päätyyppiä ovat: voitelemattomat, hydrodynaamiset (FDB/HDB), hydrostaattiset ja itsevoitelevat laakerit (sleeve bearing, rifle bearing).


"Tässä agendani on edelleen vaan tiedottaa, mitä ostatte huonommin kun ostatte sleeve bearing tai vaikka rifle bearing."

Kepulin valmistajan FDB saattaa olla voitelultaan heikompi kuin rehellisen rifle bearing - tai se voi olla jopa O-renkaista sleeve bearingia heikompi.


Jotain juttua aiheesta:



@Jamboa
Aris on tehnyt nuo tuhansien automaattisten melumittausten kuvaajat jatkuvalla tuuletuksella. Testeistä löytyy myös semipassiiviset tulokset kymmenen prosenttiyksikön välein maksimista. Sekä RM850 että RM850x ovat <6 dB @30 %/255 watin kohdalla. Tuuletin käynnistyy viimeistään @40 %/340 W, jolloin edellinen puhkuu 16,1 dB/783 rpm/47,8 C ja jälkimmäinen 10,2 dB/610 rpm/51,7 C. Viimeinen on ulos puhalletun ilman lämpötila. Seuraava jyrkkä nousu on @80 %/680 W, 30,3 dB/1206 rpm/52,5 C ja x-mallilla 23,2 dB/902 rpm/57,2 C. Täydellä 850 watin teholla arvot ovat 40,8 dB/1749 rpm/56,5 C ja x-mallille 35,1 dB/1330 rpm/59,6 C.

Nähdään, että x-mallin tuuletin pyörii hitaammin ja myös puhalletun ilman lämpötila on 4-5 C kuumempi. Japanilaiset laatukonkat kestänevät kiinalaisia paremmin lämpöä, vaikka molempien spekseihin olisi painettu samat käyttötunnit@105 C.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230127-102935.png
    Screenshot_20230127-102935.png
    811 KB · Luettu: 22
Vastatessani santtu3004:lle otin ensisijaisesti kantaa vain meluun. Sanoin: "On se RM850 ehjällä tuulettimella melko hiljainen, muttei silloinkaan yhtä äänetön kuin vanha RM850x (2018).". Rivien välistä voi siristää, että tiedän RM850:n tuulettimen pysyvän vähemmän aikaa ehjänä kuin RM850x:n tuulettimen.

Viisaudesta en tiedä, mutta liukulaakereihin perehtymisessä minulle ei juuri ole iloa lukea nettiartikkelin pintaraapaisua aiheesta (muutenhan kyseinen artikkeli on aivan erinomainen tiivistelmä virtalähteestä). Sintrattuja pronssilaakereita tuli putsattua jo 80-luvulla.


Kuten jo korjattiin, niin Jonnyguru sanoi videolla RM850:ssä olevan holkkilaakerin (sleeve) sijaan pykälää parempi rihlalaakeri (rifle). Tiedä sitten onko hänellä varmaa tietoa aidosta rihlalaakerista, vai uskooko vaan Hong Huan väitettä (joka uskoo laakerivalmistajansa Protechnicin väitettä) tai Aris Mpitsiopoulosta. Noita on meinaan markkinoilla sellaisia feikkirihlalaakereita, joissa on kyllä laakerin ulkopinnalla rihlat (eli urat), mutta niille ei ole johdettu minkäänlaista voitelureittiä laakerin päädyistä. Kaiken järjen mukaan tuollaisella "rihlalaakerilla" ei voi saavuttaa samanlaista käyttöiän tuplaamista (vs. tavallinen holkkilaakeri) ja asentoneutraaliutta kuin aidolla rihlalaakerilla, jossa on viistot voitelukanavat päädyistä ulkopinnan uriin. Etenkin kun normaalissa kopassa virtiksen tuulettimen akseli on pystysuorassa, jolloin voiteluaineen pitää nousta painovoimaa vastaan. Ei onnaa ilman aitoa rihlalaakeria tai hydrodynaamista laakeria. No toki hydrostaattisella onnistuisi, mutta niitä ei ole noissa tuulettimissa. Magneettilaakeroidulla taas ei tarvita koko voitelua, koska siinä pinnankarheudet eivät kosketa toisiaan. Eli oleellista olisi tietää onko RM850:ssä rihlalaakeri vai "rihlalaakeri". Tällöin olisi hajua miten sen kestoikä sijoittuu halvan holkkilaakerin ja oikean hydrodynaamisen välille.

Magneettisista puheenollen Jonnyguru puheli videolla RM850x:ssä olevan "Maglev fan", ja het perään kuvataan sisuksissa olevaa Corsair NR135L:ää, mikä ei ole ML-sarjaa. Sattuu sitä sekaannuksia gurummissakin piireissä. Vielä oman talon tuotteista kyse. :)


Ehkä on parempi, etten ala kahlaamaan sisähalkaisijan/akselihalkaisijan, holkkipituuden, kuormituksen, laakeripaineen, tarkistuspituuden, pyörimisnopeuden, vastinpintakertoimen, käyttökertoimen, laakerikokokertoimen, liukunopeuden, välyksien, sekavoitelun, nestevoitelun, tiheyden ja kinemaattisen viskositeetin, Reynoldsin luvun, nimelliskuormitusrajan ja 5,25 * 10 ^ (-5) -laskentavakion jne. suossa. Ravistan mieluummin lahkeesta listan paremmuusjärjestyksessä (oletettavan kestoiän perusteella):

Otetaan nimet enkuksi, koska niin ne ovat netin virtisarvosteluissa:

1. Corsair Maglev, (pinnankarheudet eivät kosketa toisiaan, eikä ole voitelun armoilla). Ei kulu, jos magneetit kestävät.

2. Noctua SSO/SSO2, FDB/HDB -tyyppinen hydrodynaaminen laakeri, jossa on parannuksena magneettikeskitys estämässä kulumista käynnistys- ja sammutusvaiheessa. Kuluu aina hyvin hitaasti.

(3.) Joku FDB-kopio, joka sattuu olemaan alkuperäistä parempi

4. Aito Matsushita FDB, hydrodynaaminen, jossa voitelun kierreurat laakerin sisäpinnoilla. Akseli kuluttaa riittävällä pyörimisnopeudella hyvin hitaasti laakeria, mutta hitaalla nopeudella/sammutuksessa/käynnistyksessä tämä on kuin sleeve bearing. Semi-passiven käyttö saattaa käytöstä riippuen johtaa ojasta allikkoon.

5. Sellainen FDB/HDB, jossa on kustannussyistä raapaistu hennommat urat laakerin sisäpintaan. Vain laakerin avaamalla selviää onko 3. vai 5.

6. Double ball bearing, akselin molemmissa päissä on kuulalaakerit. Kuluu aina hitaasti.

7. Single ball bearing, yksi kuulalaakeri. Kuluu hieman nopeammin kuin edellinen.

8. Sellainen FDB/HDB/rifle bearing, joka on oikeasti rifle bearing, eli laakerin päädyistä on voitelureitit laakerin ulkopinnan uriin. Sisäpinta on ilman voitelu-uria, joten kuluminen on nopeampaa kuin ylemmillä, mutta hitaampaa kuin sleeve bearingilla. Voi asentaa pystyyn tai vaakaan, kuten kaikki ylemmätkin.

9. Sellainen FDB/HDB/rifle bearing, joka on oikeasti yksiurainen "rifle bearing"/paranneltu sleeve bearing. Sisäpinta on sileä. Päädyistä on voitelureitti tuohon yhteen uraan, joten kuluminen on hitaampaa kuin sleeve bearingilla, eikä normaali virtiksen vaaka-asennus johda nopeutettuun kulumiseen.

10./11. Sellainen FDB/HDB/rifle bearing, joka on oikeasti feikki rifle bearing, eli mikään ei johda voitelua päädyistä ulkopinnan uriin, joita voi olla yksi tai useampia. Tuollaista voisi kutsua myös parannelluksi sleeve bearingiksi. En vain ymmärrä miten se on parempi. Ehkä pystyasennuksessa ulkourat voivat kierrättää voitelua alhaalta ylös, mistä painovoiman ansiosta osa päätyy takaisin akselin ja laakerin sisäpinnan väliin? Normaalissa vaaka-asennuksessa tämä on mielestäni yhtä huono kuin sleeve bearing. Kuluminen ollee melko hidasta/nopeahkoa pystyssä ja vielä nopeampaa vaaka-asennossa.

10./11. Sleeve bearing, jossa on parannuksena O-renkaat akselin päissä estämässä voitelun ehtymistä. Kuluminen melko hidasta pystyssä ja vähän nopeampaa vaaka-asennossa.

12. Sleeve bearing, jossa ei ole mitään ylimääräistä. Kuluminen on nopeaa pystyssä. Vaaka-asennuksessa voit laittaa takuukuitin jo valmiiksi näppiksen alle, jos yhtään enemmän tulee käyttötunteja.


Listasta tuli pitkä ja silti siitä varmasti puuttuu monia. Onnea vaan tuuletinostoksille, kun markkinointinimet eivät vastaa tuotetta.

hsalonen:
"Edelleen, se toimii hyvin pari vuotta, sitten alkaa ongelmat. Tämä on kyllä vahvasti kokemusta vanhemmista liukulaakeroiduista tuulettimista..."

Tiedoksi, että liukulaakereita ovat kaikki muut tuulettimien laakerit kuin kuulalaakerit ja magneettinen laakerointi, eli myös kunnollinen HDB ja aito FDB ovat liukulaakereita. Liukulaakereiden neljä päätyyppiä ovat: voitelemattomat, hydrodynaamiset (FDB/HDB), hydrostaattiset ja itsevoitelevat laakerit (sleeve bearing, rifle bearing).


"Tässä agendani on edelleen vaan tiedottaa, mitä ostatte huonommin kun ostatte sleeve bearing tai vaikka rifle bearing."

Kepulin valmistajan FDB saattaa olla voitelultaan heikompi kuin rehellisen rifle bearing - tai se voi olla jopa O-renkaista sleeve bearingia heikompi.


Jotain juttua aiheesta:



@Jamboa
Aris on tehnyt nuo tuhansien automaattisten melumittausten kuvaajat jatkuvalla tuuletuksella. Testeistä löytyy myös semipassiiviset tulokset kymmenen prosenttiyksikön välein maksimista. Sekä RM850 että RM850x ovat <6 dB @30 %/255 watin kohdalla. Tuuletin käynnistyy viimeistään @40 %/340 W, jolloin edellinen puhkuu 16,1 dB/783 rpm/47,8 C ja jälkimmäinen 10,2 dB/610 rpm/51,7 C. Viimeinen on ulos puhalletun ilman lämpötila. Seuraava jyrkkä nousu on @80 %/680 W, 30,3 dB/1206 rpm/52,5 C ja x-mallilla 23,2 dB/902 rpm/57,2 C. Täydellä 850 watin teholla arvot ovat 40,8 dB/1749 rpm/56,5 C ja x-mallille 35,1 dB/1330 rpm/59,6 C.

Nähdään, että x-mallin tuuletin pyörii hitaammin ja myös puhalletun ilman lämpötila on 4-5 C kuumempi. Japanilaiset laatukonkat kestänevät kiinalaisia paremmin lämpöä, vaikka molempien spekseihin olisi painettu samat käyttötunnit@105 C.

Tähän vastaamiseen menisi koko ilta.

Tyydyn vaan toistamaan pointtiani, keskustelun alusta: jos siellä lukee osalistassa Sleeve Bearing Fan, tuulettimesta on säästetty ja se ei ole yhtä hyvä , kuin valmistajan muut mallit. Lisäksi sen käyttöikä on pienempi.

Käyttöiästäkin sen verran, että olen varmaan aika monta vuotta vältellyt noita Sleeve Bearingejä, että minulla ei ole tuoretta omakohtaista kokemusta. Tämän pitkän keskustelun jälkeen, voin kyllä ostaakin virtalähteen semmoisella, kunhan takuuta on vähintään 5v. Se on minun näkemykseni mukaan jo yli semmoisen käyttöiän.
 
On se. Tuollaisen omistavana voin allekirjoittaa. RM850 ja I9 9900K + RTX3090 ja ei melua kyllä yhtään.
Onko sinulla tuota 2019 mallia oleva psu vai niillä kolmiorei'illä varustettu 2021? Sammuuko sinulta tuuletin, kun kuormitus loppuu ja kone siirtyy idlaamaan esim.työpöydällä?
 
Tuli tilattua Jimmsin talvialesta Asus ROG 850W. On saanut hyvät arvostelut, pärjää tämän keskustelun etusivun listauksessa, ilmeisesti hieman hiljaisempi kuin kilpailijansa ja omaa 10 vuoden takuun. Eiköhän tämä ollut ihan OK ostos 140€ hintaan.
 
Tuli tilattua Jimmsin talvialesta Asus ROG 850W. On saanut hyvät arvostelut, pärjää tämän keskustelun etusivun listauksessa, ilmeisesti hieman hiljaisempi kuin kilpailijansa ja omaa 10 vuoden takuun. Eiköhän tämä ollut ihan OK ostos 140€ hintaan.
Onhan niihin joku ollut tyytyväinenkin, mutta tässä ketjussakin on myös muita mielipiteitä, esim tämä ja pari edeltävää postausta
 
Onhan niihin joku ollut tyytyväinenkin, mutta tässä ketjussakin on myös muita mielipiteitä, esim tämä ja pari edeltävää postausta
No perkele, juuri lähti Jimmssin suunnalta postiin. Jaksaisikohan tuon avata ja koota vaikka ulkoisesti nykyiseen koneeseen testiä varten, luulisi tuon äänivian ilmentyvän heti, jos on ilmentyäkseen. Kait se on pakko, ei nyt huvittaisi maksaa 180€ RM850x:stä, kun sitä sai 130€ hintaan vähän aikaa sitten...
 
Onko sinulla tuota 2019 mallia oleva psu vai niillä kolmiorei'illä varustettu 2021? Sammuuko sinulta tuuletin, kun kuormitus loppuu ja kone siirtyy idlaamaan esim.työpöydällä?
Piti ihan tarkistaa tilausvahvistukselta. On tuo 2019 malli. En ole kiinnittänyt huomiota sammuuko tuuletin, mutta käytännössä kone menee niin hiljaiseksi kuormituksen jälkeen että en ole edes katsonut. Voin tsekata tuon kun tässä seuraavan kerran pelailen.
 
Kuten muualla sanoin, niin näyttiksen päivitys edessä, prossuna AMD:n 5600, ja hakusessa ois Radeoneista joko 7900 tai sitten 6800. Virtalähteenä mulla nyt EVGA Supernova 750w, kannattaako harkita samalla virtalähteen päivittämistä? 4 ssd-asemaa koneessa myös.
 
Kuten muualla sanoin, niin näyttiksen päivitys edessä, prossuna AMD:n 5600, ja hakusessa ois Radeoneista joko 7900 tai sitten 6800. Virtalähteenä mulla nyt EVGA Supernova 750w, kannattaako harkita samalla virtalähteen päivittämistä? 4 ssd-asemaa koneessa myös.
En edes harkitsisi vaihtamista, ellei ole ole yli 5v vanha. Ja silloinkin vasta ehkä 7 - 10 vuoden paikkeilla riippuen takuun kestosta.
 
En edes harkitsisi vaihtamista, ellei ole ole yli 5v vanha. Ja silloinkin vasta ehkä 7 - 10 vuoden paikkeilla riippuen takuun kestosta.

Ok, niin vähän ajattelinkin mutta ajattelin varmistaa viisaammilta. Ei ole kuin pari vuotta vanha ja on tossa 10v takuu.
 
Ok, niin vähän ajattelinkin mutta ajattelin varmistaa viisaammilta. Ei ole kuin pari vuotta vanha ja on tossa 10v takuu.
Pidä tuota nyt ainakin se takuuaika, ellei tule jotain erityisen painavia syitä. Siksihän sä olet laatuvirtalähteen ostanut.
 
No perkele, juuri lähti Jimmssin suunnalta postiin. Jaksaisikohan tuon avata ja koota vaikka ulkoisesti nykyiseen koneeseen testiä varten, luulisi tuon äänivian ilmentyvän heti, jos on ilmentyäkseen. Kait se on pakko, ei nyt huvittaisi maksaa 180€ RM850x:stä, kun sitä sai 130€ hintaan vähän aikaa sitten...
Laittaisin itse takaisin ROGin ja maksaisin 50€ erotuksen, että saisin nauttia hiljaisuudesta.

Nimimerkillä molemmat virtalähteet koneessa käyneet aikanaan, ja Asuksen PSU oli kokoonpanon äänekkäin osa kun pelin pisti käyntiin. :p Ja siis sirinä+tuuletinäänet omalla kohdalla oli kuultavissa.

Corsair RM850x 5/5, muutenkin ostan jatkossa ainoastaan high-end Corsairia, vaikka melkein vuosikymmen tuli vannottua Seasonicin nimeen.
 
Tässä kun on ollut juttua Corsairin RMx ja halvempien RM-mallien eroista niin minulla on tuore kokemus.

Rakensin Black Fridayna uuden koneen ja Corsair RM1000e oli Proshopilla tarjouksessa. Selvitin mitä eroa tuolla RMe-linjalla on maineekkaampaan RMx-malliin: pienempi tuuletin eri laakeritekniikalla, ei japanilaisia kondensaattoreita, lyhyempi takuu... epäilytti vähän tuo tuuletin mutta ajattelin että "zero RPM" pitäisi sen kyllä hiljaisena tuopöytäkäytössä ja että pelatessa ääni peittyisi.

Pieleen meni tuo arvio ja tuuletin pitää todella ärsyttävän korkeaa surinaa joka kuuluu kuulokkeisiinkin läpi. Tuuletin myös pärähtää käyntiin säännöllisesti työpöytäkäytössä. Siitä ei tietenkään mitenkään pääse ympäri että pienemmän tuulettimen on pyörittävä nopeammin. Täsmälleen samaa äänihaittaa RM1000e:n kanssa pähkäili joku ongelmaforumillakin.

Tästä jäi lähinnä se tuntuma, että Corsair rahastaa RMx-linjan maineella ja laatuero on paljon suurempi kuin sitä helposti olettaa vertaillessa paperille että suurin osa tästä laitteesta on kuitenkin sama kuin RM1000x.
 
Laittaisin itse takaisin ROGin ja maksaisin 50€ erotuksen, että saisin nauttia hiljaisuudesta.

Nimimerkillä molemmat virtalähteet koneessa käyneet aikanaan, ja Asuksen PSU oli kokoonpanon äänekkäin osa kun pelin pisti käyntiin. :p Ja siis sirinä+tuuletinäänet omalla kohdalla oli kuultavissa.

Corsair RM850x 5/5, muutenkin ostan jatkossa ainoastaan high-end Corsairia, vaikka melkein vuosikymmen tuli vannottua Seasonicin nimeen.
Näin taidan tehdä. En jaksa nykyiseen koneeseen alkaa tuota sörkkäämään ja 30 päivän palautusoikeuskin ehtisi umpeutua ennen kuin AMD:n 7800X3D saapuu myyntiin 6.4. Loppupeleissä halpa hinta mielenrauhasta ja halpa vuosihinta osalle, jonka oletan kestävän kymmenen vuotta.

E: Selailin tätä ketjua pidemmälle taakse ja kyllähän sieltä aika moni oli kärsinyt tuosta Strixin äänitasosta noiden parin Jamboan linkkaaman postauksen lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä oli rm1000e, idlenä pyöritti tuuletin jatkuvasti ja ärsyttävän sirinän kera, palautukseen meni.
 
KitGurun Leo oli eilen arvostellut uutta Shift-sarjan PSU:ta Corsairilta. Tuo menee kyllä testiin, kunhan uutuuttaan hinta vähän laskee. Vakiona littanat lakukaapelit, ja näyttäisi mahtuvan koteloonkin hyvin vaikka orientaatio onkin sivuttain.

 
Eniten itseä harmittanut corsairin powereissa "elektroninen melu", eli sellainen vanhan kiintolevyn kaltainen ruksutus (tosin ääni on hyvin hiljainen sellainen) tai coilwhine. Toki tuo on yksilölohtaista powereille, mutta vielä enemmän käyttäjälle, sillä kaikki eivät edes kuule tuollaisia ääniä.

Ilmeisesti nuo 2021 poweritkaan ei ole siitä vapaita (sen mitä netistä tietoa löytänyt, kun itsellä ei ole tuollaista ollut) mutta nykyinen fractal ion 660p on kyllä ollut sen suhteen miellyttävä. Tekisi vain mieli poweria, joka pystyisi ajamaan idlenä ja ääntelemättä muutenkin nykyistä kokoonpanoa (hx1200 oli kyllä todella hyvä, tuollaista idlenä pientä ruksutusta lukuunottamatta)
 
Ainakaan tässä RM850x virtalähteesä ei ole mitään elektronista melua. Fractalin Ion+ 2 Platinum sen sijaan lähti takuuvaihtoon, koska ei antanut enää riittävästi virtaa näytönohjaimelle.
 
Nuo Fractalin Ionit on myös kiinnostaneet menneisyydessä etenkin lakukaapeleiden osalta, mutta ei vaan mene järkeen miksi PSUn tuulettimen tarvitsee jäädä itsekseen pyörimään ja "jäähdyttämään" yksikköä kun tietokoneen virrat laittaa pois päältä. o_O Jos tämä funktio olisi kytkettävissä pois päältä, eli tuuletin pyörisi _vain_ kun on tarpeeksi kuormaa ja muuten olisi äänetön voisi Fractalin PSUita harkita.

Maybe someday, siihen saakka mennään Corsairilla :cool:
 
Nuo Fractalin Ionit on myös kiinnostaneet menneisyydessä etenkin lakukaapeleiden osalta, mutta ei vaan mene järkeen miksi PSUn tuulettimen tarvitsee jäädä itsekseen pyörimään ja "jäähdyttämään" yksikköä kun tietokoneen virrat laittaa pois päältä. o_O Jos tämä funktio olisi kytkettävissä pois päältä, eli tuuletin pyörisi _vain_ kun on tarpeeksi kuormaa ja muuten olisi äänetön voisi Fractalin PSUita harkita.

Maybe someday, siihen saakka mennään Corsairilla :cool:
Heh. Juu, tuo häiritsi itseänikin yhden illan, kun täältä luin ominaisuudesta ja huomasin sitten pelaamisen jälkeen kirjaa lukiessani omassakin koneessa tuulettimen käyvän :D Mutta selvästi mikään laite ei ole kaikille täydellinen, vaikka niin toivoisi että sellainen olisi. Lakujohdot ovat kyllä parasta parhautta asennettaessa, mutta corsairin konkkakaapeleilla (rmx powerit) tarjoavat ihan vähän pienemmän coilwhinen ainakin näytönohjaimesta, joka on toki sekin kiva, mutta ei näytönohjaimen ääni kuitenkaan ongelma ole
 
Nuo Fractalin Ionit on myös kiinnostaneet menneisyydessä etenkin lakukaapeleiden osalta, mutta ei vaan mene järkeen miksi PSUn tuulettimen tarvitsee jäädä itsekseen pyörimään ja "jäähdyttämään" yksikköä kun tietokoneen virrat laittaa pois päältä. o_O Jos tämä funktio olisi kytkettävissä pois päältä, eli tuuletin pyörisi _vain_ kun on tarpeeksi kuormaa ja muuten olisi äänetön voisi Fractalin PSUita harkita.

Maybe someday, siihen saakka mennään Corsairilla :cool:
Tätä olen yrittänyt joskus selittää, kuinka turha toiminto kyseessä on ja kuinka kyseessä on pelkkä markkinointikikka. Senkin rahan kun käyttäisi parhaaseen mahdolliseen tuulettimeen tai parempiin fetteihin, niin tulos olisi parempi.
 
Nuo Fractalin Ionit on myös kiinnostaneet menneisyydessä etenkin lakukaapeleiden osalta, mutta ei vaan mene järkeen miksi PSUn tuulettimen tarvitsee jäädä itsekseen pyörimään ja "jäähdyttämään" yksikköä kun tietokoneen virrat laittaa pois päältä. o_O Jos tämä funktio olisi kytkettävissä pois päältä, eli tuuletin pyörisi _vain_ kun on tarpeeksi kuormaa ja muuten olisi äänetön voisi Fractalin PSUita harkita.

Hetkinen, ostin 760W Ion+ 2 Platinumin Jimmsin paahtokampanjaan langettuani ja siinä se jälkikäyttö kestää ehkä minuutin sammutuksen jälkeen, tarkoitatteko, että se on jossain yksilössä jäänyt pitemmäksi aikaa vai miten tästä tulee kynnyskysymys? (on siinä 0 rpm -moodikin mitä en viitsinyt kokeilla kun se on toistaiseksi muinaiskokoonpanossa hoitamassa vanhan liiton tapaan myös kotelotuulettimen virkaa ja siellä on pyöriviä levyjä ja kiinteänopeuksinen kotelotuuletin)
 
En ole varma, onko jollain ollut pidempiä jäähdyttelyjaksoja noilla Ioneilla, mutta mielestäni on turhaa edes implementoida tuollainen feature PSUhun, kun virtojen sammuttua laite jäähtyisi passiivisesti muutenkin. Eikä nämä vehkeet niin lämpene kuormassa, että vaatisivat tällaisen _välittömän_ jäähdytysjakson kun virrat/kuorma lopetetaan. o_O

0rpm mode ON/OFF ei vaikutusta, tuuletin hurisee anyway kun virrat katkeaa. :tdown:
 
Ei taida olla nyt mitään hyviä poweri tarjouksia tällä hetkellä? Katselin muutaman sivun läpi, mutta ei sattunut silmään mitään.

Ajattelin uuden kotelon kanssa (ehkä Corsair 5000D) hommata uuden powerin. Tulevaisuuden kannalta ajattelin 1000 wattia kun ei tiedä miten näiden virrantarve kasvaa. Kaapista löytyy vuoden seissyt 12600K Intel setti uutena laatikoissa ja kaveriksi ajattelin hommata 6900XT/6950XT/3080/3090/7900XT/XTX vaihtoehdoista näyttiksen kunhan sattuu sopiva diili vastaan.

Pärjäisi aivan varmasti hyvällä 850e powerilla, mutta jos nyt tulevaisuutta ajatellen ylimitottaisi jos sattuukin innostumaan high endistä ja muutenkin sitten samalla powerilla menisi +5 vuotta.

Eli mikä olisi fiksuin 1000w valinta nyt?


Paljoa alle 200 euron ei taida päästä.

Harmi kun ei tullut aiemmin ostettua tarjouksista mitään. Ajattelin niitä uusia ATX 3.0 powereita jo tulleen, mutta näköjään niille ei olekaan niin suurta tarvetta.
 
RM1000x on ihan pätevä valinta jos on haussa 1000W mahdollisimman hyvällä hinta/laatu-suhteella. Kyseinen malli on melko usein tarjouksessa niin Suomessa kuin esim Saksan Amazonissakin.
 
Eli mikä olisi fiksuin 1000w valinta nyt?

Nyt kun rupesin noita katsomaan jotain täysin tuntemattomia merkkejä olisi jopa alle 90€ mutta en niihin koskisi. Kuitenkin joku EVGA:n Supernova 1000 G5 80 Plus Gold 10 vuoden takuulla olisi 150€ mikä ei ole kovin paha hinta.

"Täysin tuntemattomia" kuten Mars Gaming tai AeroCool LUX1000 vaikka molemmat 80 Plus Gold ja alle 100€ hintaan saksan amazonista.
+

Noita kahta en siis suosittele koska ei mitään tietoa takuusta tai miten se hoituu. Eikä myöskään laadusta.
 
"Täysin tuntemattomia" kuten Mars Gaming tai AeroCool LUX1000 vaikka molemmat 80 Plus Gold ja alle 100€ hintaan saksan amazonista.
https://www.amazon.de/-/en/AeroCool-LUX1000-Power-Supply-1000W/dp/B08YJQZZD6/ +
https://www.amazon.de/-/en/Gaming-MPB1000-Power-Supply-Silent/dp/B095C2VSZH/
Noita kahta en siis suosittele koska ei mitään tietoa takuusta tai miten se hoituu. Eikä myöskään laadusta.

Mars Gaming on joku Espanjan suunnalla vaikuttava iso custom-tietokoneiden brändi. He jossain vaiheessa siirtyivät tekemään itse koteloita ja nyt nähtävästi myös virtalähteitä. Heidän koteloitaan on saanut edukkaasti juuri Amazonista.

Aerocool on kyllä tunnettu halpakotelovalmistaja. Niinkuin kaikki, erityisesti Kolink, mutta myös Fractal Design, ovat alkaneet tekemään: heiltä saa myös virtalähteitä nykyisin. Se on vaan jotenkin loogista kotelovalmistajille. Näiden virtalähteitä pitäisin Kolink-tasoisena, yhtään näkemättä ja testaamatta.

Molemmat ovat todennäköisesti ostaneet jonkun designin Kiinasta ja laittaneet oman tarran päälle. Ehkä myös omat tuulettimet. Siinä on sitten laatu kiinni käytetyistä komponenteista (esim. japanilaiset kondensaattorit Kiinassa tehdyssä virtalähteessä) ja siitä, minkä designin ovat ostaneet, esim. CWT tekee/on tehnyt virtasuunnitelmia esim. Corsairille ja China Greatwall Technology (eri firma) monille suurille valmistajille.

En nyt heti menisi lyttäämään. Ellei niissä ole Sleeve Bearing -tuulettimet, jolloin niistä se standardivalitus, että ei kestä käytössä.

--

PS. Aerocoolilta saa myös 80 plus white power virtalähteitä. Jätetään ne kauppaan, ne on pahasta. Bronze ihan minimissään uuteen kokoonpanoon.
 
Kiitos kaikille jo vastauksista. Nuo Aerocool ja Mars Gaming halpisbrändit kierrän mielellään kaukaa ellei joku yllätä arvosteluissa. Sokkona ei viiti. Katoin tuosta Evgan G5 powerista arvosteluita ja vaikutti myös keskenkertaiselta. Laitellaan tuo Corsair tilaukseen mikäli maanantaihin mennessä en ole parempaa diiliä löytänyt. :)
 
Kiitos kaikille jo vastauksista. Nuo Aerocool ja Mars Gaming halpisbrändit kierrän mielellään kaukaa ellei joku yllätä arvosteluissa. Sokkona ei viiti.

Historian siipien havinasta muistaa jotkut , että esim. XFX teki niin, että ensimmäiset erät oli arvostelijoille toimitettavaa huippukamaa, mutta sitten kun arvostelut oli ulkona, jossain vaiheessa vaihdettiin halvempaa - ja huonompaa - komponenttia tilalle ja myytiin samalla nimellä.

Varsinkin halpavalmistajilta ihan odotettavissa oleva temppu. Isot, oikeat virtalähdevalmistajat ei kehtaa tällaista, kun mainehaitta olisi niin kova.
 
Viimeksi muokattu:
Historian siipien havinasta muistaa jotkut , että esim. XFX teki niin, että ensimmäiset erät oli arvostelijoille toimitettavaa huippukamaa, mutta sitten kun arvostelut oli ulkona, jossain vaiheessa vaihdettiin halvempaa - ja huonompaa - komponenttia tilalle ja myytiin samalla nimellä.

Varsinkin halpavalmistajilta ihan odotettavissa oleva temppu. Isot, oikeat virtalähdevalmistajat ei kehtaa tällaista, kun mainehaitta olisi niin kova.

Päädyin vielä euron venyttelijänä kattelemaan myös käytettyjen markkinaa ja sieltä löytyi pari ihan hyvältä diililtä vaikuttavaa. Tuossa olisi 2v vanha Corsairin HX1200 Platinum melko edullisesti. Eikös se olisi melko laatu poweri 10v takuulla ja tuo käyttöaika tuskin vielä näkyy missään? Toinen vaihtoehto olisi maksaa muutaman kympin enemmän vielä paketissa olevasta Seasonicin Focus Gold GX-1000 powerista.
 
Päädyin vielä euron venyttelijänä kattelemaan myös käytettyjen markkinaa ja sieltä löytyi pari ihan hyvältä diililtä vaikuttavaa. Tuossa olisi 2v vanha Corsairin HX1200 Platinum melko edullisesti. Eikös se olisi melko laatu poweri 10v takuulla ja tuo käyttöaika tuskin vielä näkyy missään? Toinen vaihtoehto olisi maksaa muutaman kympin enemmän vielä paketissa olevasta Seasonicin Focus Gold GX-1000 powerista.
Ei yli 850W:sta vaan oikein voi järjellä perustella jollei useampaa näyttistä koneessa. Laadukkaissa 850W:ssa on OPP jossain 1050-1200W tietämillä.
 
Ei yli 850W:sta vaan oikein voi järjellä perustella jollei useampaa näyttistä koneessa. Laadukkaissa 850W:ssa on OPP jossain 1050-1200W tietämillä.

Tänä päivänä voi ja helposti olla 1000W virtalähde perusteltu jo yhdellä näytönohjaimella. Ainakin oman tietoni mukaan.



Linkin videolla Stephen Eastman selittää asiaa hieman. Voisi luulla, että on kärryillä asioista koska on vastuussa Intel ATX virtalähde standardeista. Jo ensimmäisen viiden minuutin aikana selviää aika hyvin perusteita mitä olisi hyvä ottaa huomioon.
 
Seasonic 1000W PRIME GX-1000, modulaarinen ATX-virtalähde, 80 PLUS Gold, musta - 259,90€
tuli 760W Ion+ 2 Platinumin tilalle datatronicilta 220e hintaan, 1000rmx tulisi syvyys vastaan että olisi tiukkaa tehnyt.

Mä hankin ton Fractaalin 760W Ion+ 2 Platinumin äskettäin Jimmyn tarjouksesta hintaan 114,90€. Sen sijaan, hyväksi mainostettu Cooler Master V850 Gold-V2 lähti takaisin tuulettimen kovaäänisyyden ja coil whinen takia.

Täällä jollain oli ollut vissiin ongelmia 760W Ion+ 2 Platinumin kanssa. Omalla kohdalla oli kyllä erittäin hyvä ostos 5900x+3070 combolle. 760W Ion+ 2 Platinum on hiljainen ja viileä reilullakin kuorumalla. Vanha legendaarinen EVGA 750 G2 sai jäädä 7v. jälkeen eläkkeelle varalle.
 
Tänä päivänä voi ja helposti olla 1000W virtalähde perusteltu jo yhdellä näytönohjaimella. Ainakin oman tietoni mukaan.



Linkin videolla Stephen Eastman selittää asiaa hieman. Voisi luulla, että on kärryillä asioista koska on vastuussa Intel ATX virtalähde standardeista. Jo ensimmäisen viiden minuutin aikana selviää aika hyvin perusteita mitä olisi hyvä ottaa huomioon.


Pärjäisin kyllä hyvin jollain 850 watin powerilla, mutta onko ylimitoitetusta powerista jotain haittaa? Googlettelin asiaa ja käsitykseni mukaan komponentit vie vaan sen verran virtaa kun ne tarvitsee ja suurempi powerin wattimäärä ei nosta kustannuksia. Tosin onko powerin hyötysuhde parhaimmillaan jossain 50-60 prosentissa ja jos ostan 1200w platinum powerin ylikellotetulle i12600K:lle ja vaikka 6950XT:lle, niin onko siitä on jotain haittaa? Hukkawatteja?

Ajattelisin asiassa kaikista eniten tulevaisuutta ja tulevaisuuden vaatimuksia jos virrankulutus jatkaa nousuaan. Hyvällä powerilla jos pääsisi sitten ainakin sen 5 vuotta eteenpäin.

Mitä isompi poweri, niin eikö se sitten työskentele sitä pienemmällä teholla, rasittaa vähemmän ja tuottaa vähemmän lämpöä ja melua?

Uskoisin sopivan koon tulevaisuutta ajatellen olla 1000 wattia, mutta sattui nyt tuo 1200w platinum diili vastaan, niin olisiko se sitten huono valinta?
 
Pärjäisin kyllä hyvin jollain 850 watin powerilla, mutta onko ylimitoitetusta powerista jotain haittaa? Googlettelin asiaa ja käsitykseni mukaan komponentit vie vaan sen verran virtaa kun ne tarvitsee ja suurempi powerin wattimäärä ei nosta kustannuksia. Tosin onko powerin hyötysuhde parhaimmillaan jossain 50-60 prosentissa ja jos ostan 1200w platinum powerin ylikellotetulle i12600K:lle ja vaikka 6950XT:lle, niin onko siitä on jotain haittaa? Hukkawatteja?

Ajattelisin asiassa kaikista eniten tulevaisuutta ja tulevaisuuden vaatimuksia jos virrankulutus jatkaa nousuaan. Hyvällä powerilla jos pääsisi sitten ainakin sen 5 vuotta eteenpäin.

Mitä isompi poweri, niin eikö se sitten työskentele sitä pienemmällä teholla, rasittaa vähemmän ja tuottaa vähemmän lämpöä ja melua?

Uskoisin sopivan koon tulevaisuutta ajatellen olla 1000 wattia, mutta sattui nyt tuo 1200w platinum diili vastaan, niin olisiko se sitten huono valinta?

1200W platinum ei kerro paljoa. Vaikka virtalähde on platinum hyötysuhteelle sertifioitu ei se tarkoita sitä, että se on hyvälaatuinen. Olet oikeassa, että tehoa jää reserviin tuolla kokoonpanolla reilusti ja kuorma tuolla setillä on siellä 50% alueella. Oikeassa olet myös siinä, että pienemmällä kuormalla tulee vähemmän lämpöä ja ääntä. Usein hyötysuhde on parhaimmillaan 40-60% kuormalla.

Koska en tiedä mikä virtalähde on kyseessä niin en voi sanoa onko se oikeasti hyvä kauppa. Voi olla jopa parempi ostaa se 850W virtalähde jos se on tunnetusti hyvälaatuinen.
 
Tänä päivänä voi ja helposti olla 1000W virtalähde perusteltu jo yhdellä näytönohjaimella. Ainakin oman tietoni mukaan.



Linkin videolla Stephen Eastman selittää asiaa hieman. Voisi luulla, että on kärryillä asioista koska on vastuussa Intel ATX virtalähde standardeista. Jo ensimmäisen viiden minuutin aikana selviää aika hyvin perusteita mitä olisi hyvä ottaa huomioon.

No ei ole.
 
1200W platinum ei kerro paljoa. Vaikka virtalähde on platinum hyötysuhteelle sertifioitu ei se tarkoita sitä, että se on hyvälaatuinen. Olet oikeassa, että tehoa jää reserviin tuolla kokoonpanolla reilusti ja kuorma tuolla setillä on siellä 50% alueella. Oikeassa olet myös siinä, että pienemmällä kuormalla tulee vähemmän lämpöä ja ääntä. Usein hyötysuhde on parhaimmillaan 40-60% kuormalla.

Koska en tiedä mikä virtalähde on kyseessä niin en voi sanoa onko se oikeasti hyvä kauppa. Voi olla jopa parempi ostaa se 850W virtalähde jos se on tunnetusti hyvälaatuinen.

Kiitos vastauksesta. En tajunnut tuohon viestiin kirjoittaa, mutta kirjoitin aiemmassa olevani tekemässä päätöstä pari vuotta vanhasta Corsairin Platinum HX1200 powerista.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 165
Viestejä
4 503 792
Jäsenet
74 336
Uusin jäsen
Taniiih

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom