Onkos täällä jollain nyt kokemusta oikeasti hiljaisesta virtalähteestä? Fanless virtikset poisluettuna koska en usko että kotelossani olisi tarpeeksi hyvä ilmavirtaus. Kotelossa tuppaa lämpötilat kohoamaan tosi helposti.
Kun ongelma on nyt siinä, että mun kokoonpano on tällä hetkellä niin hiljainen että jouduin poistamaan kiintolevyn koneesta koska se oli suurin melun aiheuttaja.
Itx koppa kun on kyseessä niin virtalähteen pitäisi olla max 150mm pitkä ja 750W luokkaa (semmonen joka riittää kellotetulle 8700k ja 1080ti:lle). Budjetilla ei ole suurta merkitystä.
Mulla on ollut jo kokeilussa Seasonic Prime 750W Gold. Jonka tuuletin piti hiljaisilla kierroksilla todella ärsyttävää hiljaista raksutusta. Kun pitäisi edes huminaa mutta ärsyttävää raksutusta niin en sietänyt sitä. Kokeilin jos se menisi takuuseen. Asiakaspalautuksena lähetin takaisin ja koska viime kerralla postin kanssa kesti yli kuukauden toimittaa se perille asti niin kävin paikallisesta liikkeestä hakemassa suoraan uuden virtalähteen EVGA G3 750W.
Eco on modessa tuuletin ei pyöri ollenkaan ja ihan nettiä surfatessa tuuletin lähtee välillä hetkeksi pyörimään. Mutta pelatessa se ääni on jo ihan järkyttävää melutasoa kun se puskee kuulokkeitten läpi pelatessa (avoimet kuulokkeet tosin).
Eco off tuntuu jo järkevämmältä, mutta tuolloinkin se tuuletin pitää lähes yhtä kovaa ääntä välillä.
Molemmat virtalähteet ovat todella ylistettyjä ja taitaapi olla sitä "parhaimmistoa" mutta onko nyt tosiaan näin että tämän hiljaisempaa virtalähdettä ei saa? Vai pitääkö mun nyt sitten hommata kolmas virtalähde se Seasonicin fanless versio. Alkaa vaan tulemaan kalliiksi pelkästään tämä oikean virtalähteen löytäminen
Noissa tehomäärissä varmaan on myös merkitystä että minkälaiselle tehokkuudelle tuuletin on määritetty? Eli tarkotan sitä että kuinka herkästi tuuletin alkaa pyörimään ja kuinka kovaa. Jostain luin että esim 650W pitäisi pienempää ääntä kuin 850W versio, kun puhutaan samasta mallistosta esim tämä evga g3 mallisto. Entä jos ostaisi vielä tehokkaamman virtalähteen esim 1000W niin mahtaakohan sellainen sitte olla hiljaisempi kun kerta kapasiteettia jää enemmän käyttämättömäksi virtalähteeltä? Vai onko tää nyt ihan toiveajattelua? Osaiskos joku selventää