Olen kasannut sukulaispojalle (13v) linux konetta erilaisista osista mitä on jäänyt nurkkiin pyörimään. Koneen speksit: Lenovo ThinkStation P320 Tower. i7-7700, Nvidian Quadro P4000, Samsung 500GB SSD, 16GB DDR4. Koska koneessa on vielä alkuperäinen Lenovon oma 400 Watin virtalähde niin mietin sen vaihtamista vielä uuteen. Mitä 500W ATX virtalähdettä suosittelette? Amazon.destä meinasin tilata.
 
Olen kasannut sukulaispojalle (13v) linux konetta erilaisista osista mitä on jäänyt nurkkiin pyörimään. Koneen speksit: Lenovo ThinkStation P320 Tower. i7-7700, Nvidian Quadro P4000, Samsung 500GB SSD, 16GB DDR4. Koska koneessa on vielä alkuperäinen Lenovon oma 400 Watin virtalähde niin mietin sen vaihtamista vielä uuteen. Mitä 500W ATX virtalähdettä suosittelette? Amazon.destä meinasin tilata.
Onkohan alkuperäinen virtalähde edes ATX kokoinen vai joku Lenovon oma epästandardi? Emolevyn virtaliitinkään ei välttämättä ole perus 24-pin ATX.
 
Onkohan alkuperäinen virtalähde edes ATX kokoinen vai joku Lenovon oma epästandardi? Emolevyn virtaliitinkään ei välttämättä ole perus 24-pin ATX.

Lenovon oma epästandardi, vaatii oman 24 to 10 pin adapterin joita löytyy Amazon.destä.
 
Lenovon oma epästandardi, vaatii oman 24 to 10 pin adapterin joita löytyy Amazon.destä.
500W luokassa on nykyään vähän heikosti tarjontaa jos halutaan vähänkään laadukkaampi ja/tai Gold. Lähinnä mieleen tulee Be Quiet Pure Power 11 ja 12, sekä Cooler Master MWE Gold 550W. Varmaan jotain muitakin on, mutta helpompi ratkaisu on ostaa suoraan 650W, tarjontaa on enemmän ja saattaa löytyä jopa edullisemmin kuin 500W. Esim
Cooler Master MWE Gold V3 NM 650 W virtalähde (musta) 60€
 
Siis voi jeesus kuinka pihalla näistä powereista olenkaan. Mitä enemmän koittaa selvittää sitä enemmän sekasin menee :D

Tuli hankittua Asuksen Prime 9070XT OC ja siinä 3kpl 8pin-liitintä. Käykö 6+2 pistokkeet vai pitääkö olla ihan 8-pin pistokkeet? Varmaankin joka tapauksessa pitää tuo vanha Corsairin virtis päivittää nykyaikaan.

Olisiko ehdotuksia? Joku laadukas, varmaankin 850w - 1000w riittäisi kokoonpanoon mainiosti.
 
Käy hyvin, sitä varten ne on siellä on. Mikä Corsairin virtalähde ja miten vanha? Välttämättä ei tarvitse vaihtaa kun eio 9070XT:t mitään erityisen virtasyöppöjä ole - pienempikin riittäisi kuin tuo mainitsemasi 850W jos on laadukas.
 
Käy hyvin, sitä varten ne on siellä on. Mikä Corsairin virtalähde ja miten vanha? Välttämättä ei tarvitse vaihtaa kun eio 9070XT:t mitään erityisen virtasyöppöjä ole - pienempikin riittäisi kuin tuo mainitsemasi 850W jos on laadukas.
Corsairin cm850m on nyt koneessa. Ikää tuolla muistelisin olevan nyt noin 5-7vuotta. Siinä haasteena taitaa olla nuo pistokkeet. Löytyy 2 x 6+2 johtoa, joista jakaantuu toiset 6+2 pistokkeet. Voiko tuota 9070XT:tä ajaa niin, että yhteen pistookkeeseen tulee yksi johto ja kahteen muuhun pistookkeeseen sitten jakaa sen toisen piuhan?
 
Todennäköisesti kyllä, mutta en mene lupaamaan. Vanhemmissa virtalähteissä on ollut jonkin verran ongelmia nyky näytönohjainten nopeiden virtapiikkien vuoksi jota varten ATX-standardia on päivitetty. Jos budjetti ei ole ihan absoluuttisen tiukka niin itse vaihtaisin virtalähteen kun tuo taitaa olla Corsairin halvempaa mallia ja ikääkin on jo kohtuullisesti.

Datatronicista lähtisi esim. be quieti 850W 120 eurolla. Kopterikaupassa olisi joku Asuksen TUF 100 eurolla. Muitakin vaihtoehtoja löytynee, ja jos sivuja taaksepäin niin varmaan löytyy ehdotuksia.

 
Seasonicilta on tulossa AI-serverikäyttöön 5200W CSRP-virtalähde.

Normaalilla verkkovirralla nuo tuskin toimivat, kun 230V jännitteellä ei riitä 20A sulakekaan tuollaisen tehonmäärän läpi työntämiseen. Saatikka sitten USA:n 110V järjestelmässä.
Saapas nähdä, minkälaisen virtaliittimen / virransyöttöratkaisun tuollaiset virtalähteet vaativat.

Esimerkkinä voi verrata 3600W virtalähteen spekseihin.
 
Seasonicilta on tulossa AI-serverikäyttöön 5200W CSRP-virtalähde.

Normaalilla verkkovirralla nuo tuskin toimivat, kun 230V jännitteellä ei riitä 20A sulakekaan tuollaisen tehonmäärän läpi työntämiseen. Saatikka sitten USA:n 110V järjestelmässä.
Saapas nähdä, minkälaisen virtaliittimen / virransyöttöratkaisun tuollaiset virtalähteet vaativat.

Esimerkkinä voi verrata 3600W virtalähteen spekseihin.
Tosi miehet vetääkin kolmivaihe voimavirta roikalla sähköt tietokoneeseen! :smoke:
Alkaa kohta jäämään Harvian kiuaskin kakkoseksi wateissa... :D
 
Uutta virtalähdettä pitäisi katsella ja about 100e hintaan. Pitäisi olla atx 3.1. Aikani katselin tuossa ja silmään osui tämä houkuttelevalla hinnalla ja hyvät pisteet saanu SPL tier listissä. Onko tästä mihinkään vai kahtelenko jotain muuta? Hiljaisuus olisi plussaa.


Sigun osat eli 7800x3d ja nyt vielä rtx 3070 strix, mutta ensi viikosta tulossa 9070xt tilalle.
 
Uutta virtalähdettä pitäisi katsella ja about 100e hintaan. Pitäisi olla atx 3.1. Aikani katselin tuossa ja silmään osui tämä houkuttelevalla hinnalla ja hyvät pisteet saanu SPL tier listissä. Onko tästä mihinkään vai kahtelenko jotain muuta? Hiljaisuus olisi plussaa.


Sigun osat eli 7800x3d ja nyt vielä rtx 3070 strix, mutta ensi viikosta tulossa 9070xt tilalle.

Telialta Asus TUF alennuksessa ja MH2026H1 koodilla 20€ alennusta yli 50€ ostosta. Asus TUF Gaming 850 W Gold -virtalähde 89e tai Asus TUF Gaming 1000 W Gold -virtalähde 119€ koodin kanssa. Esim. Ei tosin ole ATX 3.1.

Edit. Proshopilla uudempaa versiota TUF:sta ATX 3.1 ASUS TUF GAMING 850G EVO 2026 Virtalähde - 850 Watt - 120 mm - ATX 3.1 - 80 Plus Kulta sertifioitu 94,90€ tarjous (1000W 129,90€). Testin mukaan tosin aika äänekäs puhallin ilmeisesti tuossa (Edit. Ei ollut ilmeisesti lopullinen tuuletin profiili testikappaleessa, mutta alla linkki testiin).

 
Viimeksi muokattu:
Telialta Asus TUF alennuksessa ja MH2026H1 koodilla 20€ alennusta yli 50€ ostosta. Asus TUF Gaming 850 W Gold -virtalähde 89e tai Asus TUF Gaming 1000 W Gold -virtalähde 119€ koodin kanssa. Esim. Ei tosin ole ATX 3.1.

Edit. Proshopilla uudempaa versiota TUF:sta ATX 3.1 ASUS TUF GAMING 850G EVO 2026 Virtalähde - 850 Watt - 120 mm - ATX 3.1 - 80 Plus Kulta sertifioitu 94,90€ tarjous (1000W 129,90€). Testin mukaan tosin aika äänekäs puhallin ilmeisesti tuossa (Edit. Ei ollut ilmeisesti lopullinen tuuletin profiili testikappaleessa, mutta alla linkki testiin).

Jospa tuo proshop uudempi versio tuf olisi sitten se joka olisi riittosa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuo virtalähteen budjetti sai hieman venyä. Tämä näyttäs olevan 120e hintaan aika kova hardware busters revikan perusteella.

 
Kyllä tuo virtalähteen budjetti sai hieman venyä. Tämä näyttäs olevan 120e hintaan aika kova hardware busters revikan perusteella.

Mulla tämä PSU, kaikki tarvittavat liitännät löytyy PSU:n kyljestä ja piuhat tottakai tulee mukaan. Ei tarvii kikkailla mm. GPU:n piuhojen kanssa. PSU on muutenkin todella hiljainen, en kuule siitä sen tuulettimesta yhtään mitään
 
Onko nuo asuksen evo virtalähteet halpamalleja, esim asus tuf -> asus tuf evo? Ainakin Asus näytönohjaimissa näin on, niin tietäisi onko powereiden evot myös vältettäviä
 
Onko nuo asuksen evo virtalähteet halpamalleja, esim asus tuf -> asus tuf evo? Ainakin Asus näytönohjaimissa näin on, niin tietäisi onko powereiden evot myös vältettäviä
Tuf ei ole ihan se halvin malli (Prime taisi olla), mutta ei myöskään mikään premium (Strix jne). Yleisesti kai ihan luotettavia vehkeitä, mutta kärsivät jonkin verran coil whinesta.
 
Tuli tosiaan tuo virtalähde ostettua ja oli sopivasti paikallisessa multitronicissa tuollanen hyllyssä niin ajattelin kokeilla. Monet oli tuon arvioinu hyväksi ja sisuskalut on ihan laatu kamaa. 10v takuulla oli tuo. Cybenetics antoi kanssa platinum Efficiency Rating.

 
Viimeksi muokattu:
Tuli tosiaan tuo virtalähde ostettua ja oli sopivasti paikallisessa multitronicissa tuollanen hyllyssä niin ajattelin kokeilla. Monet oli tuon arvioinu hyväksi ja sisuskalut on ihan laatu kamaa. 10v takuulla oli tuo. Cybenetics antoi kanssa platinum Efficiency Rating.

Itse myös silmäillyt vastaavaa virtalähdettä 850W-versiona ja kiinnitin myös huomiota hyviin arvosteluihin. Olisi vielä paikallisen Multitronicin kivijalassa pari kappaletta 84,90€ hintaan, joka on jo aika halpa. 140mm pituus houkuttelisi, kun nykyinen 180mm pitkä Corsair RM1000x on aika massiivinen mATX-kotelossa. Ikääkin sillä on jo 4,5 vuotta, mutta tuo ei taida olla laadukkaalle virtalähteelle vielä ongelma.
 
Itse myös silmäillyt vastaavaa virtalähdettä 850W-versiona ja kiinnitin myös huomiota hyviin arvosteluihin. Olisi vielä paikallisen Multitronicin kivijalassa pari kappaletta 84,90€ hintaan, joka on jo aika halpa. 140mm pituus houkuttelisi, kun nykyinen 180mm pitkä Corsair RM1000x on aika massiivinen mATX-kotelossa. Ikääkin sillä on jo 4,5 vuotta, mutta tuo ei taida olla laadukkaalle virtalähteelle vielä ongelma.
No ei ole tosiaan iällä pilattu. Itse ostin muistaakseni oman HX750:n 4 vuoden ikäisenä käytettynä. On välillä himoja myös sitä päivittää, mut järki käteen ja ajellaan nykyisillä nyt vielä takuut loppuun, eli itsellä 3 vuotta ainakin jäljellä:thumbsup:
 
Itse myös silmäillyt vastaavaa virtalähdettä 850W-versiona ja kiinnitin myös huomiota hyviin arvosteluihin. Olisi vielä paikallisen Multitronicin kivijalassa pari kappaletta 84,90€ hintaan, joka on jo aika halpa. 140mm pituus houkuttelisi, kun nykyinen 180mm pitkä Corsair RM1000x on aika massiivinen mATX-kotelossa. Ikääkin sillä on jo 4,5 vuotta, mutta tuo ei taida olla laadukkaalle virtalähteelle vielä ongelma.
Eihän tuo 4 vuotta virtalähteelle tosiaan ongelma ole. Noillakin on tuo 10 vuoden takuu niin varmaan katselisin lähempänä takuun loppumista uutta ellei juuri kaipaa lisä tilaa tai uudempaa standardia sitten. Se vielä lisä huomiona, että tuossa kaapelit nuo kaapelit on "individually sleeved" ja noissa tulee 2 kaapeli kampaa emon 24 pin ja 8 pin johdoissa.

IMG20260607005410.jpg
 
Eihän tuo 4 vuotta virtalähteelle tosiaan ongelma ole. Noillakin on tuo 10 vuoden takuu niin varmaan katselisin lähempänä takuun loppumista uutta ellei juuri kaipaa lisä tilaa tai uudempaa standardia sitten. Se vielä lisä huomiona, että tuossa kaapelit nuo kaapelit on "individually sleeved" ja noissa tulee 2 kaapeli kampaa emon 24 pin ja 8 pin johdoissa.

IMG20260607005410.jpg
Onko nuo ihan 1 x 6+2-pin -kaapeleita vai kaksihaaraisia? Eli onko kuvassa kaapelien päässä olevat toiset, ylimääräiset liittimet sullottu jonnekin piiloon? On kyllä nätit kaapelit mukana :think:
 
Onko nuo ihan 1 x 6+2-pin -kaapeleita vai kaksihaaraisia? Eli onko kuvassa kaapelien päässä olevat toiset, ylimääräiset liittimet sullottu jonnekin piiloon? On kyllä nätit kaapelit mukana :think:
Nuo kaikki 3 on 6+2 kaapeleita mitä tulee mukana ja sitten toki tulee myös tuo 12vhpwr.
 
Nuo kaikki 3 on 6+2 kaapeleita mitä tulee mukana ja sitten toki tulee myös tuo 12vhpwr.
Kuinka äänekkäältä tuo vaikuttaa? 1200W-versio sai jonkun verran moitteita melusta.

Itsellä on käynyt koneessa useampi virtalähde, joissa oli jotain sivuääniä tuulettimissa. Asus Strixejä oli kaksi, joissa tuuletin rohisi. Cooler Masterin 850W oli todella äänekäs rasituksessa muutenkin ja korkeilla kierroksilla kuului vielä sirisevä ääni. Muuten tuo 89€ maksava 850W-malli kivijalasta hieman houkuttaa. Tulisi paljon lisää tilaa pieneen koteloon ja saisi nätit sleevatut kaapelit. Tämä Corsair RM1000x on vain ollut pirun hyvä virtalähde muuten ja en ole ikinä edes kuullut siitä mitään ääntä.
 
Kuinka äänekkäältä tuo vaikuttaa? 1200W-versio sai jonkun verran moitteita melusta.

Itsellä on käynyt koneessa useampi virtalähde, joissa oli jotain sivuääniä tuulettimissa. Asus Strixejä oli kaksi, joissa tuuletin rohisi. Cooler Masterin 850W oli todella äänekäs rasituksessa muutenkin ja korkeilla kierroksilla kuului vielä sirisevä ääni. Muuten tuo 89€ maksava 850W-malli kivijalasta hieman houkuttaa. Tulisi paljon lisää tilaa pieneen koteloon ja saisi nätit sleevatut kaapelit. Tämä Corsair RM1000x on vain ollut pirun hyvä virtalähde muuten ja en ole ikinä edes kuullut siitä mitään ääntä.
Ei kyllä kuulu ilmajäähyn yli tuo virtalähde nii sanoisin, että on kyllä hiljanen. Näin myäs aistiyliherkkänä niin en ole kuullu mitään sivuääniäkään tosta tuulettimesta. Kevyessä käytössä tuo tuuletin on täysin pysähyksissä. Cybenetics antoi tälle tonniselle A+ rating ja tosiaan onkin myös niin hiljanen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 285
Viestejä
5 246 820
Jäsenet
83 467
Uusin jäsen
eetuzzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom