Suomi - kuituyhteyksien kehitysmaa

Kyllähän sillä nimenomaan on merkitystä jos sattuu harrastamaan pelaamista.
Minulla ei ole yhtään kuituyhteyttä tai palvelinta Helsingissä, eli se reititys lisää viivettä kaikille keskisuomen pohjoispuolella.
Kyllähän tuo tietenkin on nyt jo hidas verrattuna Elisaan jolla viive Helsinkiin on 11-12ms. (Entinen PPO:n runko joka menee Oulun sijaan Ylivieskasta etelään?)

"Vieraisiinverkkoihin", mutta kai samaan verkkoon lähiseuduilla viiveet on pieniä :-)

Vikapalveluun soittelu on osoittautunut turhaksi, koska siellä ei tiedetä asiasta mitään sen jälkeen, kun vian on todettu olevan jossain muualla kuin asiakkaan laitteissa.
Soitan kokeeksi laskutukseen seuraavaksi.

Jos automatiikka ei ole havainnut vikaa ja jos olet ensimmäinen ilmoittaja niin aspalla tuskin on tietoa. Jos nyt hidas lähtevä, niin oletettavasti muillakkin, niin voidaan olettaa että joku muukin tekee ilmoitusta.

Viiveet vieraisiin verkkoihin menee enemmänkin kehitysideoihin, mutta oleellista toki kertoa.

Ei tietenkään pois suljettu että oma reititin jotain sekoilee, tai joku lähi komponentti.
 
Viimeksi muokattu:
Ja tuo vajaa uppi, jos sitä ei saa korjattua, niin otat yhteyden verkkoyhtiöön, ja vaadit hinnan alennusta, jos se alkaisi sitten nousemaan prioriteettilistalla.
Ei tuo ole mitään rakettitiedettä selvittää missä se pullonkaula on, operaattoreilla on ihan verkkoon kytkettäviä laitteitakin sitä varten, joilla voi tarkkailla missä välillä probleema on.
Joo toi on gigasella niin reippaasti alle vaihteluvälin että vialta jossain haisee. Rohkeasti vaan reklamaatiota kehiin.
 
@Johtaja_Jurmu Riittääköhän sulle tulokset eli Lounea oma operaattorina, niin 1/1Gbit/s ja huoneistoon asti valokuitu. Asus RT-AC68U reititin välissä=

1734169007758.png
 
Kyllähän sillä nimenomaan on merkitystä jos sattuu harrastamaan pelaamista.
Tuli IPt mieleen.

Ilmeisesti sinulla joku paikallinen operaattori, joka on aiemmin ostannut nettipalvelut Cinialta, ja nyt siirtynyt Lounealle (tosin veikkaan että kyse siitä että Lounea osti Cinialta ko tyyppisen liiketoiminnan).

Mutta oliko sinulla aiemmin julkinen IPv4, vai operaattori NATattu (Jos julkinen montako IPtä), ja oliko aiemmin IPv6 ? Entä miten nykyään. Miten DNS palvelut, oletko käytännyt käsin jotain kolmatta osapuolta, vai operaattorin tarjoamia, reititin ilmeisesti pysy samana, toimiiko sen DNS palvelimelle kotiverkon laitteille ?

Ja sitten aiheeseen, alkoiko nopeudet toipuun, oletko haastatellut saman alueen muita käyttäjiä , miten heillä?
 
On on, mutta tässä ketjussa puhuttu, että kun on Lounea vaihtunu operaattoriksi, niin ongelmia nopeuksien mukaan

Joku käyttäjä taisi olla jolla nopeuksissa, lähinnä upissa jotakin vikaa, ja hämärästi muistelen että se oli jo ennen Louneaa.
Näissä tapauksissa tulee tehdä aina vikailmoitus operaattorille, ja vahvasti suosittelen ottamaan myös yhteyttä verkkoyhtiöön.

Jos nämä toimet ei johda korjaukseen, niin sitten reklamaatiota ja viimekädessä vaatimus hinnan alentamisesta ja/tai tilauksen irtisanomisesta.

Minusta kuulostaa hyvin erikoiselta jos joku näistä uudehkoista verkkoyhtiöistä eli "seutuverkoista" ei huolehdi siitä että homma pelaa luvatusti, sillä näitä verkkoja on rakennettu juurikin alueen ihmisiä varten,
ei rahankiilto silmissä sieltä mistä aita on matalin. Hommat pidetään kunnossa sillä vain maksava asiakas on asiakas.
 
Joku käyttäjä taisi olla jolla nopeuksissa, lähinnä upissa jotakin vikaa, ja hämärästi muistelen että se oli jo ennen Louneaa.
Näissä tapauksissa tulee tehdä aina vikailmoitus operaattorille, ja vahvasti suosittelen ottamaan myös yhteyttä verkkoyhtiöön.

Tälläinen löyty marraskuulla, siinä kanssa kyse Cinia - Lounea
Ongelma on upload kaista ja viive. Testiserverinä on toiminut Cinia Oulu, koska sillä viive ja nopeus on toiminut keväällä oikein.
Toinen vaihtoehto olisi varmaankin Valoo, sillä nopeus on sama kuin Cinialla, mutta kun en tiedä paljonko viive pitäisi toimiessaan olla, niin sillä nopeudellakaan ei juuri ole merkitystä.
Yhteys on FTTH 1000/1000 ja toisessa testi osoitteessa FTTH 500/500. Erikoista kyllä, että vaikka torstaina viive tosiaan toimi jonkun aikaa, niin se ei vaikuttanut lähetysnopeuteen. Lisäksi yhteys ei kuitenkaan katko. Olin pelaamassa tostaina, kun tuo viive nousi uudestaan 4ms->13ms ja huomasin sen pelatessa pingin noustessa 20ms->30ms.

Edit, tuohan on sama nimimerkki.

Edit2
Siikaverkot

Ei.
Ovat Siikaverkolta yhteydessä joko korjaukseen liittyen tai ilmoittavat, kun se on korjattu sanoi Lounean aspa.

Eli ilmeisesti sama tapaus. Vähän vaikea poimia tapauksen kulkua, kun erillisiä postauksia.

Jos asiakkauus on Siikaverkkojen kanssa, niin se on kohde reklamoida, mutta ilmeisesti siellä on asentajakin käynyt. Mutta jos on kuituoperaattorin raudassa haasteita oli sitten rauta, tai parametri juttuja. niin sieltä se lähtee.
Se vähän epäselvää onko se reititin operaattorin vain asiakkaan. Jos jälkimmäinen niin onko operaattorin myymä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli IPt mieleen.

Ilmeisesti sinulla joku paikallinen operaattori, joka on aiemmin ostannut nettipalvelut Cinialta, ja nyt siirtynyt Lounealle (tosin veikkaan että kyse siitä että Lounea osti Cinialta ko tyyppisen liiketoiminnan).

Mutta oliko sinulla aiemmin julkinen IPv4, vai operaattori NATattu (Jos julkinen montako IPtä), ja oliko aiemmin IPv6 ? Entä miten nykyään. Miten DNS palvelut, oletko käytännyt käsin jotain kolmatta osapuolta, vai operaattorin tarjoamia, reititin ilmeisesti pysy samana, toimiiko sen DNS palvelimelle kotiverkon laitteille ?

Ja sitten aiheeseen, alkoiko nopeudet toipuun, oletko haastatellut saman alueen muita käyttäjiä , miten heillä?
Oli julkinen IPv4 ja tuli myös nykyiseen tilaamatta. Siihen montako niitä on, en osaa sanoa, kun en käytä yhtä enempää kerralla.
DNS on nyt operaattorin. Cinian aikana kokeilin muitakin esim. googlea, mutta eipä sillä ollut merkitystä.
Muista käyttäjistä en tiedä, luultavasti 98% asukkaista jotka halusivat kuidun ottivat sen Elisalta ja eivät sitten halunneet toista kuitua Siikaverkolta.
Itse pääsen testaamaan kahta liittymää.
Puhelu laskutukseen kesti n.15minuuttia ja lopputulos oli aikalailla sama, kuin vikapalvelussa. "Yritän kiirehtiä tämän vian korjaamista".
Viitsi kuitenkin selvittää mitä siitä on kirjattu, mutta ei kuitenkaan tiennyt onko se mekaaninen vai sähköinen vika.
 
Oma kuitu käytiin vihdoin hitsaamassa, mutta eihän se toimi. :facepalm: PON vilkkuu kokoajan, tämän lisäksi palaa vain power valo ei muita. Tässä laitteessa tarkoittaa: kuitupääte ottaa yhteyttä keskuslaitteeseen. Asentajan kanssa sen verran juttelin, että näitä kuulemma on käynyt kun on kiireessä hitsattu noita kaappeja ja on kokonaisia alueita joissa yksikään ei toimi.
 
Oma kuitu käytiin vihdoin hitsaamassa, mutta eihän se toimi. :facepalm: PON vilkkuu kokoajan, tämän lisäksi palaa vain power valo ei muita. Tässä laitteessa tarkoittaa: kuitupääte ottaa yhteyttä keskuslaitteeseen. Asentajan kanssa sen verran juttelin, että näitä kuulemma on käynyt kun on kiireessä hitsattu noita kaappeja ja on kokonaisia alueita joissa yksikään ei toimi.
Missäpäin ja minkä firman?
 
Oma kuitu käytiin vihdoin hitsaamassa, mutta eihän se toimi. :facepalm: PON vilkkuu kokoajan, tämän lisäksi palaa vain power valo ei muita. Tässä laitteessa tarkoittaa: kuitupääte ottaa yhteyttä keskuslaitteeseen. Asentajan kanssa sen verran juttelin, että näitä kuulemma on käynyt kun on kiireessä hitsattu noita kaappeja ja on kokonaisia alueita joissa yksikään ei toimi.
Kait sulle tuli ilmoitus että kuitu on käyttövalmis ?

Meillä kävi 2 viikkoa sitten äijä hitsaamassa ja ei ole vieläkään tullut ilmoitusta että voi ottaa käyttöön
 
Tätä just muutama viesti aikaisemmin meinasin, että Lounean omassa verkossa ei ole uppiongelmaa. Ja sieltähän pitäisi tulla vähintään tyyliin 600Mbit/s

Tosiaan se ongelma vaikuttaa paikalliselta ongelmalta. Jos ylöspäin operaattorin omaan palvelimeen selkeästi tökkii.

Vanhoista viesteistä yritin etsiä tarinaa, ilmeisesti verkko tänävuonna rakennettu, epäilty että olisi GPON toteutus.
Kuitu on nyt Siikaverkon kuitu on nyt kytketty ja asentajan mukaan alkaa toimia, kun alueen talot on kaikki valmiit joskus enskuussa.
Ei osannut sanoa onko kyseessä gpon vai p2p verkko.

Edit, vahvistus
Siikaverkko asentaa Haapavedellä XGSPONia.

Ilmeisesti operaattorilla ollut nettiyhteys soppari Cinian kanssa, (Aiemmin Netpalaza), ja Lounea ostannut operaattoriliiketoiminnan Cinialta, viikko sitten oli yliheitto Cinialta Lounealle, mutta nimimerkillä ollut ongelmia yhteyden kanssa paljon sitä aiemmin. (Edit, ilmeisesti heti kytkennän jälkeen olisi jonkin aikaa ollut ok)


GPON on perinteisen p2p yhteyteen verrattuna herkempi, ilmeisesti nimimerkillä kaksi liittymää seurannassa missä ongelmaa.

Uusiverkko, ilmeisesti liittymis prosentti ei kovin iso, niin voisi kuvitella että verkon ei ole ruuhkainen, vaikka PON toteutus olisi epäsymmetrinen. Menejoo jo kuvitteluksi tilanne että samaan haaraan olisi sattunut joku asiakas jolla max nopeusluokka ja vetää liikennettä 24/7 verkkoon päin sen minkä mahtuu. Melkein todennäköisempää joku sotkettu liitin.
 
Ilmeisesti tämä Lounea Oulu Speedtest serveri on joku purkkaviritys tai sitten verkon muutostyöt on kesken.
Kaikki muu liikenne menee edelleen Salon kautta esim. Cinia Oulu pingi 24ms.
Näyttäähän se asiakkaalle hyvältä jos ei satu testaamaan muita palvelimia. :lol:
 
IMG_20241218_022026.jpg

Reititys on nyt muutettu. 👍
Upload ei toimi vieläkään. 👎

Ilmeisesti tämä Lounea Oulu Speedtest serveri on joku purkkaviritys tai sitten verkon muutostyöt on kesken.
Kaikki muu liikenne menee edelleen Salon kautta esim. Cinia Oulu pingi 24ms.
Näyttäähän se asiakkaalle hyvältä jos ei satu testaamaan muita palvelimia. :lol:
Mikä purkkaviritys tuossa Lounean Speedtest palvelimessa on ? Vanhoja viestejä jos kaivo niin se lähtevä ilmeisesti tökkii muihinkin palvelimiin. Niin ei vaikuta siltä että se olisi tuon Lounean palvelimen ongelma.
 
Oulussa näyttäisi tällä hetlellä olevan Lounealla ja Cinialla serveri. Valoon serveri oulussa kadonnut?

Jännä viritelmä tosiaan, Taivalkoski-Oulu Lounean serverille viive on ns. normaali, ei kierrä eteläsuomen kautta.
Jos otat Cinian serverin oulusta, niin liikenne kiertää eteläsuomen kautta.

Eli kaikki muu liikenne kiertää yhä eteläsuomen kautta ouluun, paitsi tuolle Lounean uudelle Oulun speedtest serverille :D
 
Viimeksi muokattu:
IMG_20241218_022026.jpg

Reititys on nyt muutettu. 👍
Upload ei toimi vieläkään. 👎

On niin paljon viestejä pitkin ketjua, ettei nyt oikein pysy kärryillä.
Oliko varmistettu, ettei omat laitteet (tietokone/kännykkä tms) ole uppivajauksen syynä?

Jos kerran asentaja on käynyt paikan päällä, niin mitä asentajan omilla laitteilla tehdyt mittaukset näyttivät?
Onko kuitupäätelaitteiden/optiikan mahdollinen viallisuus suljettu pois laskuista?
Puhdistiko asentaja siellä paikan päällä kuidun liittimet ja tarkisti ettei ole liian tiukkoja mutkia tullut asennuksen aikana?
Onko kuitu tutkattu keskukselle saakka?

Jos asentaja on vian todennut verkon puolelle jäävän, niin sehän on Siikaverkon homma sitten etsiä pullonkaula.

Täällä kerran yhdessä talossa valittelivat kun "kuitu pätkii", kävin siellä paikan päällä ja asensin tehokkaamman wlan laitteen, mutta tämän lisäksi siellä oli remontin yhteydessä
rikottu sisällä oleva keltainen liitäntäkuitu silminnähden rikki, sitä kun sopivasti taivutteli, niin alkoi taas "valo liikkumaan" :D

Ohjeistin että vaihtakaa nyt ihmeessä tuo uuteen...
 
Viimeksi muokattu:
On niin paljon viestejä pitkin ketjua, ettei nyt oikein pysy kärryillä.
Oliko varmistettu, ettei omat laitteet (tietokone/kännykkä tms) ole uppivajauksen syynä?

Jos kerran asentaja on käynyt paikan päällä, niin mitä asentajan omilla laitteilla tehdyt mittaukset näyttivät?
Onko kuitupäätelaitteiden/optiikan mahdollinen viallisuus suljettu pois laskuista?
Puhdistiko asentaja siellä paikan päällä kuidun liittimet ja tarkisti ettei ole liian tiukkoja mutkia tullut asennuksen aikana?
Onko kuitu tutkattu keskukselle saakka?

Jos asentaja on vian todennut verkon puolelle jäävän, niin sehän on Siikaverkon homma sitten etsiä pullonkaula.

Täällä kerran yhdessä talossa valittelivat kun "kuitu pätkii", kävin siellä paikan päällä ja asensin tehokkaamman wlan laitteen, mutta tämän lisäksi siellä oli remontin yhteydessä
rikottu sisällä oleva keltainen liitäntäkuitu silminnähden rikki, sitä kun sopivasti taivutteli, niin alkoi taas "valo liikkumaan" :D

Ohjeistin että vaihtakaa nyt ihmeessä tuo uuteen...
Optiikka on vaihdettu talolla ja keskuksella.
Sama vika näkyy keskuksella mitattaessa.
Siikaverkolle on hankalaa asiasta valittaa, kun kaikki puhelinnumerot on Lounealle.
 
Optiikka on vaihdettu talolla ja keskuksella.
Sama vika näkyy keskuksella mitattaessa.
Siikaverkolle on hankalaa asiasta valittaa, kun kaikki puhelinnumerot on Lounealle.

Näkyykö se vika siis keskukselta kotia kohti vai ns. verkon suuntaan.
Oli miten oli, ongelman korjaus kuuluu joko Siikaverkolle, tai jollekin muulle toimijalle, esim valtakunnanverkon puolella.
Yhtä kaikki, Siikaverkolla se kuuluu viedä maaliin, ei asiakkaalla.

Kyllä jokaisella verkkoyhtiöllä on puhelinnumero sekä sähköpostiosoite, joihin ottaa yhteyttä. Johonkin noista soittaa ja kysyy missä mennään, ja onkovika milloin korjaantumassa, vai pitääkö tehdä reklamaatio tai vaatia hinnan alennusta.
 
Optiikka on vaihdettu talolla ja keskuksella.
Sama vika näkyy keskuksella mitattaessa.
Siikaverkolle on hankalaa asiasta valittaa, kun kaikki puhelinnumerot on Lounealle.
Millaista ilmaisua operaattori / korjaa on käyttänyt keskuksen vikakuvauksesta.

Jos vika näkyy keskuskukselta mitatessa niin antaa tilaa aika monenlaisella vialla. Mutta jos operaattorilla on vika tiedossa ja korjaajat sen vahvistaneet niin voidaan kai olettaa että korjaus on työnalla. Jos kyse aktiivilaitteesta niin ehkä ei tarvi alkaa maatasulatteleen .... Optiikka vaihdot tuo mieleen että kovasti menisi kuituviaksi. ja tuskin ainakaan paranee ennen korjausta.
 
Itteä vituttaa tää valokuitusen hitaus saada projekti loppuun. WAN valo on palanu nyt kuukauden, välillä tulee tekstareita että pidä virrat käyttöönottoja on, mut mitään ei tunnu tapahtuvan. Koko projekti kaikkine odotuksineen on kestänyt nyt kolme vuotta. Nyt tuli emaili että käyttöönottoja tehdään "talven aikana" kuin helvetin pitkään noissa voi kestää...
 
Meillä on taloyhtiössä FTTH valokuituratkaisu. 500/100 on meillä perusnopeus. Nyt paikallinen toimija (LPONet) mainostaa omakotitalouksille 2G/2G ja 10G/10G ratkaisuja, mutta ei meille jotka asuvat taloyhtiöissä. Aika erikoista, ainakin omasta mielestäni. Luulisi FTTH ratkaisun mahdollistavan myös 2G tai 10G ratkaisut taloyhtiö huoneistoihin?

 
Meillä on taloyhtiössä FTTH valokuituratkaisu. 500/100 on meillä perusnopeus. Nyt paikallinen toimija (LPONet) mainostaa omakotitalouksille 2G/2G ja 10G/10G ratkaisuja, mutta ei meille jotka asuvat taloyhtiöissä. Aika erikoista, ainakin omasta mielestäni. Luulisi FTTH ratkaisun mahdollistavan myös 2G tai 10G ratkaisut taloyhtiö huoneistoihin?

https://lponet.fi/kuitu-10g/
Taloyhtiö tuotteet yleensä erillisiä, Eli sinne kiinteistölle voi tulla oma yhteytensä ja kiinteistössä sitten jokin aktiivirauta. Eli pitäisi olla niin paljon kysyntää että rauta ja yhteydet kannattaa päivittää. Tietenkin jos teidän yhtiössä on paljon sitä kysyntää niin vakuutta operaattori siitä, ja saada ainakin se hinta-arvio.

Jos taloyhtiöllä on jokin soppari tuosta valukuituliittymästä, niin yleensä sopivaaika neuvotella on määriksen päätettyä, tai jos ei ole määristä nyt mutta soppari ,niin vaikka heiti.

Jos taloyhtiöllä ei ole laajakaista sopimusta, niin sillä ei ehkä ole intoa asiaan puuttua. Operaattorilta suoraan kysellä.

(Tässä siis oletan että siellä kiinteistössä on joku giganporteilla ole kuitupurkki ja asiakkailla gigan kuitupäätelaitteet kupariportilla ja sinne taloyhtiöön tulee sitten joku tuolla tarjonnalle sopivan kokoinen yhteys, jos kyse jostain sellaisesta missä operaattori suoraan tulee omalla kuidulla asuntoihin, esim joissain rivareissa sellaisia, jolloin ne voisi olla ihan saman infran perässä kuin viereiset OK taloa)


Edit:
Tuo omakotitalo 10giganen on tarjolla vain rajatulla alueella, eli jossain rakennettu tai päivitetty sitä tukevaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Oma kuitu käytiin vihdoin hitsaamassa, mutta eihän se toimi. :facepalm: PON vilkkuu kokoajan, tämän lisäksi palaa vain power valo ei muita. Tässä laitteessa tarkoittaa: kuitupääte ottaa yhteyttä keskuslaitteeseen. Asentajan kanssa sen verran juttelin, että näitä kuulemma on käynyt kun on kiireessä hitsattu noita kaappeja ja on kokonaisia alueita joissa yksikään ei toimi.

Jaahas ei ollut fyysinen vika, vaan kuitupäätteen sarjanumero ei ollut syystä tai toisesta laitettu liittymälle. Tämän sai kuntoon soittamalla suoraan tuonne 24/7 häiriöpuolelle.

Kait sulle tuli ilmoitus että kuitu on käyttövalmis ?

Meillä kävi 2 viikkoa sitten äijä hitsaamassa ja ei ole vieläkään tullut ilmoitusta että voi ottaa käyttöön
Ei Lounea tähänkään asti ole paljon vaivautunut ilmoittelemaan, joten ei tullut mitään ilmoitusta siitäkään, että kuitu on käyttövalmis. Laskutus kyllä saatiin ainakin omaLounean mukaan päälle heti. Kuidun hitsaaja tuumasi, että netin pitäisi nyt toimia ja OmaLounea-sivuilla oli yhteys merkitty aktiviiseksi. Joten kyllä ainakin Lounealta tilanneen on parempi olla hereillä.

Nyt se kuitu sitten kahden vuoden odotuksen jälkeen on, mutta pakko kyllä jälleen kerran avautua tuosta Lounean tiedottamisesta asiakkaalle (tai siis tiedottamatta jättämisestä). Kahden vuoden aikana on tainnut tulla kolme kertaa txt & sähköpostia (aina txt & sähköpostissa sama sisältö) ja edes siitä ei mitään ilmoitettu, että kuitu on käyttövalmis. Jos en itse olisi ollut kotona ja tajunnut mennä ulkona kuitua hitsaavan asentajan kanssa juttelemaan / katsonut OmaLouneasta, niin mistään ei olisi tiennyt, että kuitu on nyt sitten kytketty ja laskutus myös toki aloitettu. Missään ei ilmoiteltu, että laita kuitupäätettä päälle tms., joten ei olisi kuitupäätteen valoistakaan voinut mitään päätellä kun ei se ole ollut päällä (koska kuitu ei ole ollut ennen eilistä hitsattu). Varmaan sitten ensimmäisen laskun saamisen jälkeen olisi tajunnut alkaa kyselemään.. Sekin vähän erikoista, että kuluttajalta ei mitään kysellä milloin se liittymä otetaan käyttöön ja laskutus aloitetaan (vähän muistelisin, että sopimusehdoissa oli mainittu, että aloituspäivämäärän olisi itse saanut valita). Tämän seurauksena toki joutuu maksamaan kahdesta nettiyhteydestä nyt päällekäin. Tämän takia en mitään halvempia määräaikaisia ottanut Elisalta (vaikka näitä tarjottiin useampaan kertaan) kun en tiennyt milloin tuo kuitu on valmis. Itsellä oli kyllä tarkoituskin testata kuidun toimivuus ennen entisen irtisanomista, joten olisin jokatapauksessa joutunut sen 2vko (Elisan irtisanomisaika kiinteälle liittymälle) maksamaan molemmista yhteyksistä päällekäin. Toki sellainen joka olisi halunnut minimoida kulut ei välttämättä olisi hirveän iloinen ollut maksamaan 2vko päällekäin.
 
@HTK12 Itsellä aikanaan oli Louneaa edeltävä SSP käynyt asentamassa valmiiksi linjat ja huoneistoihin valokuidut. Kaksi asentaja tuli jopa päivää ennen kuin virallinen avauspäivä ja silloin mukana päätelaite. Kun oli saanut asennettua päätelaitteen, soitteli firmalle päin et nyt saa kytkeä liittymän ja ei ollut ehtinyt vielä menemään ruokataukoa pitämään firmalla. Niin siinä meni jotain 20min eli teki aivan uuden liittymän. Kun liittymä toimi, niin päätelaite haki päivityksen päätelaitteelle ja 50/10Mbit/s nopeus. Sekin toimi ensin 10/50Mbit/s eli nettiin lähti enemmän ja vikapalveluun viestiä, niin sekin korjattiin hyvin nopsaan oikeaksi.
 
Millaista ilmaisua operaattori / korjaa on käyttänyt keskuksen vikakuvauksesta.

Jos vika näkyy keskuskukselta mitatessa niin antaa tilaa aika monenlaisella vialla. Mutta jos operaattorilla on vika tiedossa ja korjaajat sen vahvistaneet niin voidaan kai olettaa että korjaus on työnalla. Jos kyse aktiivilaitteesta niin ehkä ei tarvi alkaa maatasulatteleen .... Optiikka vaihdot tuo mieleen että kovasti menisi kuituviaksi. ja tuskin ainakaan paranee ennen korjausta.
En tiedä, kun en itse mitään tekstiä ole nähnyt. Korjaaja soitti minulle, kun oli optiikan keskukselle vaihtanut ja pyysi testaamaan. Vika oli edelleen sama ja kertoi testikoneella todenneensa saman keskukselta ja että vika on jossain muualla, mahdollisesti serverillä.
Viimeksi laskutukseen soittaessani aspa sai selville, että jossain on vikaa, mutta ei tiennyt onko se sähköinen vai fyysinen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 934
Viestejä
4 541 029
Jäsenet
74 908
Uusin jäsen
kiroyu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom