Suomi - kuituyhteyksien kehitysmaa

Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 238
@zorb @Kilkenblad Taitaa sama meininki olla myös lämpöpumppujen konvektoriläpivientien asennuksessa. Reikä seinään ja putket läpi asennuskauluksella. Jotkut toimijat (ei kaikki) laittaa putken ympärille seinän sisään uretaanivaahdon sen mitä menee, joka periaatteessa ainakin jonkin verran tilkitsee höyrynsulkua.
 
Liittynyt
10.12.2023
Viestejä
37
Valoon asentaja täytti jollain silikonin tapaisella läpiviennin sen mitä meni sisältä pursottamalla. Eli 5 metrinen kaapeli ulkoboksilta sisäboksille on massan vuoksi kiinteä. Läpivienti on lämpimässä varastossa, minkä vuoksi eipä juuri huoleta. Mutkat on kohtalaisen jyrkkiä kaapelin reitityksessä sisällä mutta ilman väkivaltaa se kaapeli saatiin samaan kouruun CAT6A kaveriksi. Ei ongelmia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 326
Eipä ole Valokuitusen toimesta kuituhitsareita täällä näkynyt ( 01390 ).
Paikat on kyllä käyty aika pitkälle siistimässä, pl. tuo kotikadun tien reunustan asvaltointi odottaa vielä myös, mutta muuten.

Vajaa 2kk sitten Aspa lupaili, että bitti liikkuu toukokuun loppuun mennessä... Vahva veikkaus että ei liiku :D Yllättävää oli, että Aspa jotain aikataulua antoi.
Ja 4.4.2024 tuli täyteen tasan 2v tilauksesta, Valokuitusen lupaus oli 18kk...

Noh, laitellaan ensi viikolla Aspaan taas viestiä, jos toista lahjakorttia edellisen 100e lisäksi tarjoaisivat.
Edelleen mielestäni mulla on jo oikeus perua koko tilaus jos sikseen, kuitenkin aika räkäinen myöhästyminen :p
Ei valoa kuidun päässä näkynyt toukokuun loppuun mennessä.
Noh, tänä aamuns ovella seisoi Eltelin kuituhitsari, sanoi että tällä viikolla pitäisi pystyä tilauskinnjontekemään :)
Jakamon pää kuulemma valmis.
, nyt käy vain asiakkaan päät hitsailemassa.

Niin ja aluehan oli 01390
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 051
Nimen omaan ei nouse, koska asiakkaat vähenisivät. Pitkillä asiakkuuksilla ja suurella verkon käyttäjäasteella näissä fyrkkaa tulee taloon.
Kilpailu rajoittaa hinnoitteluvoimaa, päätöstä tehdessä kannattaa toki laskea sen varaan että hinnat nousee, ns halpakuidussa hinnoittelu on asiakkaiden haalimista, ja operaattorit laskee sen varaan että hintoja voi nostaa. Mutta en usko että taajamissa kilpailluilla alueilla, joissa myös mobiilia, niin operaattori laskee millä hinnoittelulla parasliikevaihto. Joten siellä tuskin nähdään lähemmäs satasen alkaen hintoja nykyrahassa, viiskymppiä verolla todennäköisempää. Jonka nurkilla monen operaattorin hinnastoissakin löytyy liittymää.

Operaattori voi jonkinverran reagoida markkinatilanteeseen tarjouksilla.

Jos kilpailu vaatii, niin olisi toki kuluttajalle hienoa jos löytyisi niitä kahden kolmenkympin hitaampiakin liittymiä. Kuituoperaattorin kannattaa ennemmin myydä halvalla ja tehdä tappioita, vs olla myymättä.
 

epsillion

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
16300 alueella kävivät kaivamassa pihaa, runkokaivajat ovat vielä muutaman korttelin päässä ja aikataulusta ei ole tietoa.
Ei tuo pihan puoli nyt kovin pahaan kuntoon jäänyt, ojan puolella hieman heikompaan.

En kerinnyt seurata mitä oikein tekivät, ilmestyivätkin ihan ilmoittamatta kaivelemaan ja ihan sattumalta huomasin, kun työhuoneesta poistuin keittiöön käymään :)

Tollanen sininen letku sinne asennettiin, tälläsillä merkinnöillä: Nestor Cables Optimus DB 1x7/3,5mm FIN2012 18/11/2023 150281 195 M

edt. MPYn kuitu siis tulossa... Tämän kaivuun tehneen firman nimeä en huomannut tarkistaa mistään.

kuitu1.jpgkuitu2.jpgkuitu3.jpgkuitu4.jpg kuitu.jpg
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 327
Mielenkiintoista seurata valokuitujuttuja täällä Itä-Helsingin pientalolähiössä. Viime vuonna Valokuitunen veti piuhoja, ja sitä varten tehtiin piti kaivaa katuja auki laajalla alueella. Tänä vuonna on vuorossa Elisa. Se käyttää hyväkseen vanhoja puhelinkaapeliputkia, ja siksi vain harvassa paikassa on tarvetta kaivaa.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
35
Haapavedellä kävivät tänään tonttikatselmuksen tekemässä ja kuulemma kaivurit tulee piakkoin. Hyvin paljon on puheitten mukaan otettu liittymiä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 051
Haapavedellä kävivät tänään tonttikatselmuksen tekemässä ja kuulemma kaivurit tulee piakkoin. Hyvin paljon on puheitten mukaan otettu liittymiä.
Uteliaisuutta, mikä operaattori, millainen tarjous ? Ilmeisesti aluetta missä kuihtuvalla kuparilla ja tai mobiilin varassa kiinteistöjen netit ?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 290
Mielenkiintoista seurata valokuitujuttuja täällä Itä-Helsingin pientalolähiössä. Viime vuonna Valokuitunen veti piuhoja, ja sitä varten tehtiin piti kaivaa katuja auki laajalla alueella. Tänä vuonna on vuorossa Elisa. Se käyttää hyväkseen vanhoja puhelinkaapeliputkia, ja siksi vain harvassa paikassa on tarvetta kaivaa.
Mun käsittääkseni elisa on itse ne putket sinne vetänyt/vedätyttänyt omilla alueillaan, on aika luonnollista että käyttävät niitä aina kun mahdollista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 326
Tuli Valokuitusen laskukin samointein.
300e hyvitys kun itse hoidin tonttihommat, joita kuitusen sekoilun vuoksi en sitten hoitanutkaan :D
Ja myöhästymisistä tulossa 100e lahjakortti K-ryhmään.
Otetaan vastaan :)

Kotikadun asvaltointia eilen aloittelivat, joten ennallistaminenkin kohta tehty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 326
Localnet ilmoitteli että yhteys on ylhäällä :)
Emännyksellä vain 2h palsu menossa niin ei voi yliheittää :D
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 380
16300 alueella kävivät kaivamassa pihaa, runkokaivajat ovat vielä muutaman korttelin päässä ja aikataulusta ei ole tietoa.
Ei tuo pihan puoli nyt kovin pahaan kuntoon jäänyt, ojan puolella hieman heikompaan.

En kerinnyt seurata mitä oikein tekivät, ilmestyivätkin ihan ilmoittamatta kaivelemaan ja ihan sattumalta huomasin, kun työhuoneesta poistuin keittiöön käymään :)

Tollanen sininen letku sinne asennettiin, tälläsillä merkinnöillä: Nestor Cables Optimus DB 1x7/3,5mm FIN2012 18/11/2023 150281 195 M

edt. MPYn kuitu siis tulossa... Tämän kaivuun tehneen firman nimeä en huomannut tarkistaa mistään.

Sanoisin, että tuossa on nyt tontin osalta sitä huomaamattomaksi mainostettua jälkeä. Eikä tuo ojan puolikaan nyt pahalta näytä, vähän heittää multaa päälle ja siemenet. Tuleeko mitään suojaputkea tuohon maasta rasiaan välille?

Päädyin viimeisen 5m matkalla kaivamaan itse kun halusin laittaa suojaputkeen ja Lounea jätti naapurille kuidun paikotellen vain 10-15cm syvyyteen kun vetivät maasahalla (ihan vaan moottorisaha erikoisketjulla).
 

epsillion

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
Sanoisin, että tuossa on nyt tontin osalta sitä huomaamattomaksi mainostettua jälkeä. Eikä tuo ojan puolikaan nyt pahalta näytä, vähän heittää multaa päälle ja siemenet. Tuleeko mitään suojaputkea tuohon maasta rasiaan välille?

Päädyin viimeisen 5m matkalla kaivamaan itse kun halusin laittaa suojaputkeen ja Lounea jätti naapurille kuidun paikotellen vain 10-15cm syvyyteen kun vetivät maasahalla (ihan vaan moottorisaha erikoisketjulla).
Toivottavasti tulee suojaputki tuohon välille! Täytyy olla kärppänä paikalla, kun tuo tullaan kytkemään, ettei tarvi sitten jälkikäteen olla yhteydessä asian tiimoilta.

Runkoverkon kaivajatkin olivat nyt siirtyneet tänne meidän asuinalueelle, tuolta viereiseltä, joten pian, toivottavasti, on valmista :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
144
Sanoisin, että tuossa on nyt tontin osalta sitä huomaamattomaksi mainostettua jälkeä. Eikä tuo ojan puolikaan nyt pahalta näytä, vähän heittää multaa päälle ja siemenet. Tuleeko mitään suojaputkea tuohon maasta rasiaan välille?

Päädyin viimeisen 5m matkalla kaivamaan itse kun halusin laittaa suojaputkeen ja Lounea jätti naapurille kuidun paikotellen vain 10-15cm syvyyteen kun vetivät maasahalla (ihan vaan moottorisaha erikoisketjulla).
Katselin kun Lounea kävi eilen vetämässä kuitua kadulle, että käyttivät vain isompiin tienalituksiin suojaputkea. Kadulle vedetyt kuidut laskettiin monttuun suoraan ilman ihmeempiä suojaputkia. Tonttiasennuksia eivät tehneet. En sitten tiedä mitä mieltä tuosta pitäisi olla? Eikö tosiaan noita pidempiä vetoja laiteta putkeen?
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 380
Katselin kun Lounea kävi eilen vetämässä kuitua kadulle, että käyttivät vain isompiin tienalituksiin suojaputkea. Kadulle vedetyt kuidut laskettiin monttuun suoraan ilman ihmeempiä suojaputkia. Tonttiasennuksia eivät tehneet. En sitten tiedä mitä mieltä tuosta pitäisi olla? Eikö tosiaan noita pidempiä vetoja laiteta putkeen?
Lounea ei laita, vain tien/liittymien alitukset menee putkessa (nämä mitä ei kaiveta auki, vaan myyrällä tekevät alitukset). Tonttiasennuksiin eivät täällä ainakaan laita mitään suojaputkea. Näin ainakin mitä itse olen Lounean asennuksia nähnyt. Tämän takia itse laitoin suojaputken. Nopeampi ja halvempi heittää kuidut vaan monttiin ilman suojaputkia. Eihän se nyt mikään hyvä käytäntö ole, mutta toisaalta kun kuitua tarjotaan hintaa 0€, niin ihan kaikkea ei voi tuolla hinnalla kait saada.
 
Liittynyt
21.07.2020
Viestejä
457
Lounea ei laita, vain tien/liittymien alitukset menee putkessa (nämä mitä ei kaiveta auki, vaan myyrällä tekevät alitukset). Tonttiasennuksiin eivät täällä ainakaan laita mitään suojaputkea. Näin ainakin mitä itse olen Lounean asennuksia nähnyt. Tämän takia itse laitoin suojaputken. Nopeampi ja halvempi heittää kuidut vaan monttiin ilman suojaputkia. Eihän se nyt mikään hyvä käytäntö ole, mutta toisaalta kun kuitua tarjotaan hintaa 0€, niin ihan kaikkea ei voi tuolla hinnalla kait saada.
Ei itsellekkään valokuitunen laittanut (eltel) tontille suojaputkea
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 034
Taloyhtiölle tuli Telian kuitu, laittoivat putkeen koko 300m matkalta mitä kaivoivat. Nyt on tulossa toiseen taloon Telialta myös tässä lähellä ja näkyvät laittavan putkeen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Sehän on ihan siitä maan alle laitettavasta kuitutavarasta kiinni tarvitseeko se suojaputkea. Jos se on seinään asti ns mustaa tavaraa niin ei semmoista missään laiteta suojaputken sisälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
144
Lounea ei laita, vain tien/liittymien alitukset menee putkessa (nämä mitä ei kaiveta auki, vaan myyrällä tekevät alitukset). Tonttiasennuksiin eivät täällä ainakaan laita mitään suojaputkea. Näin ainakin mitä itse olen Lounean asennuksia nähnyt. Tämän takia itse laitoin suojaputken. Nopeampi ja halvempi heittää kuidut vaan monttiin ilman suojaputkia. Eihän se nyt mikään hyvä käytäntö ole, mutta toisaalta kun kuitua tarjotaan hintaa 0€, niin ihan kaikkea ei voi tuolla hinnalla kait saada.
Kävin katsomassa lähistöllä olevaa Global Connectin työmaata ja siellä näytti menevän suojaputkea maahan.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 380
Sehän on ihan siitä maan alle laitettavasta kuitutavarasta kiinni tarvitseeko se suojaputkea. Jos se on seinään asti ns mustaa tavaraa niin ei semmoista missään laiteta suojaputken sisälle.
Jos ei laiteta suojaputkeen, niin sitten kun siinä tontilla jotain kaivelee niin menee poikki vahingossa ihan pistolapiolla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 779
Tänne varmaan kohta pääsevät vetämään noita tonttijohtoja kun tuo vesiputkityömaa etenee. Varmaan kannattaa tuo suojaputki tuonne itse kaivaa ~30cm syvyyteen, nyt näyttää olevan tien pielissä muualla ihan noita punaisia mikroputkia kiepillä. Pitää kysyä tuota kun ottavat yhteyttä.
Ei kai tossa kummempaa ole, mikä lie suojaputki passaa näihin asennuksiin?
 
Liittynyt
14.04.2022
Viestejä
275
Lounea ei laita, vain tien/liittymien alitukset menee putkessa (nämä mitä ei kaiveta auki, vaan myyrällä tekevät alitukset). Tonttiasennuksiin eivät täällä ainakaan laita mitään suojaputkea. Näin ainakin mitä itse olen Lounean asennuksia nähnyt. Tämän takia itse laitoin suojaputken. Nopeampi ja halvempi heittää kuidut vaan monttiin ilman suojaputkia. Eihän se nyt mikään hyvä käytäntö ole, mutta toisaalta kun kuitua tarjotaan hintaa 0€, niin ihan kaikkea ei voi tuolla hinnalla kait saada.
Meille Lounea asensi kuidun marraskuussa 2020. Pihaliittymän vetoa en muista, mutta pihalle kaapelin päälle laitettiin muovinen kaapelinsuojakouru. Putki olisi ollut parempi. Elisa tulee parin vuoden sisällä asentamaan taloon oman kuitunsa, niin olisi säästynyt lähes täysin pihan kaivuulta hyödyntämällä olevaa putkea tonttivedossa. Olevan kourun alle uutta kuitua ei varmasti saa ujutettua.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 380
Tänne varmaan kohta pääsevät vetämään noita tonttijohtoja kun tuo vesiputkityömaa etenee. Varmaan kannattaa tuo suojaputki tuonne itse kaivaa ~30cm syvyyteen, nyt näyttää olevan tien pielissä muualla ihan noita punaisia mikroputkia kiepillä. Pitää kysyä tuota kun ottavat yhteyttä.
Ei kai tossa kummempaa ole, mikä lie suojaputki passaa näihin asennuksiin?
Eipä sillä suojaputken materiaalilla juuri väliä ole, laita sitä mitä satut järkevällä hinnalla saamaan, vaikka viemäriputkea. Telekaapeleille tarkoitettu putki on punaista, mutta eipä sillä nyt omalla tontilla oikeastaan väliä ole. Itse laitoin punaista TEL PVC 100mm putkea kun sattui sopivasti.

Meille Lounea asensi kuidun marraskuussa 2020. Pihaliittymän vetoa en muista, mutta pihalle kaapelin päälle laitettiin muovinen kaapelinsuojakouru. Putki olisi ollut parempi. Elisa tulee parin vuoden sisällä asentamaan taloon oman kuitunsa, niin olisi säästynyt lähes täysin pihan kaivuulta hyödyntämällä olevaa putkea tonttivedossa. Olevan kourun alle uutta kuitua ei varmasti saa ujutettua.
Tämä oli yksi syy miksi halusin ehdottomasti putkeen laittaa. Elisa tännekkin mahdollisesti vetämässä oman kuitunsa, niin helppo kun työntää vain sen tuonne suojaputkeen niin tarvitsee kaivaa vaan putken molemmat päät esiin. Kourun alle ei tosiaan kyllä saa työnnettyä kuitua, vaan kaiveluksi menee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 281
Eipä sillä suojaputken materiaalilla juuri väliä ole, laita sitä mitä satut järkevällä hinnalla saamaan, vaikka viemäriputkea. Telekaapeleille tarkoitettu putki on punaista, mutta eipä sillä nyt omalla tontilla oikeastaan väliä ole. Itse laitoin punaista TEL PVC 100mm putkea kun sattui sopivasti.



Tämä oli yksi syy miksi halusin ehdottomasti putkeen laittaa. Elisa tännekkin mahdollisesti vetämässä oman kuitunsa, niin helppo kun työntää vain sen tuonne suojaputkeen niin tarvitsee kaivaa vaan putken molemmat päät esiin. Kourun alle ei tosiaan kyllä saa työnnettyä kuitua, vaan kaiveluksi menee.
Aikailailla tämä. Aikoinaan KTV:tä varten puutarhajyrsimellä sen verran railoa, että sai vesiputken (siniraita, kun oli sopivasti hollilla) vedettyä ja nyt samaan Tellu 7:n kanssa vedetty mikrokanava, sen verran joutuivat kyllä asentajat säätämään, että vetivät tuon kanavan ns. kyljestä sisään, kun vesiputkenpää meni KTV:n omistajan kaapin alle. Heillä ei ollut asiaa kiertää suoraan sitä kautta.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 380
Aikailailla tämä. Aikoinaan KTV:tä varten puutarhajyrsimellä sen verran railoa, että sai vesiputken (siniraita, kun oli sopivasti hollilla) vedettyä ja nyt samaan Tellu 7:n kanssa vedetty mikrokanava, sen verran joutuivat kyllä asentajat säätämään, että vetivät tuon kanavan ns. kyljestä sisään, kun vesiputkenpää meni KTV:n omistajan kaapin alle. Heillä ei ollut asiaa kiertää suoraan sitä kautta.
Vesiputkikin käy, kunhan se on riittävän isoa, että sinne sopii tarvittaessa sitten useampikin kaapeli tulevaisuudessa. Tälläiset putkitukset kannattaa tehdä mieluummin liian isolla kuin liian pienellä putkella. Toki kannattaa hyödyntää olemassa olevia materiaalija, jos sattuu jotain sopivaa olemaan siinä hollilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 281
Vesiputkikin käy, kunhan se on riittävän isoa, että sinne sopii tarvittaessa sitten useampikin kaapeli tulevaisuudessa. Tälläiset putkitukset kannattaa tehdä mieluummin liian isolla kuin liian pienellä putkella. Toki kannattaa hyödyntää olemassa olevia materiaalija, jos sattuu jotain sopivaa olemaan siinä hollilla.
Tottakai, mutta minulla sitä oli silloin valmiina, eikä KTV maksanutkaan käytännössä mitään, niin miksipä ei. Tuossa vaiheessa olin 110% varma ettei kuitua tulla täällä näkemään ennen koaksaali KTV:n alasajoa joskus seuraavalla vuosisadalla. Tuo oma on 32mm sisämitaltaan eli liikaa tilaa siellä ei ole, mutta hyvin tuli tellun kaveriksi :)

Tilaa olisi toki saanut lisää vetämällä tellun pois, mutta en siitä halua luopua.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 582
Jos ei laiteta suojaputkeen, niin sitten kun siinä tontilla jotain kaivelee niin menee poikki vahingossa ihan pistolapiolla.
Kaapeli aurataan/kaivetaan tontilla yleensä n.40cm syvyyteen, tai sanotaan näin, että yleensä asiakas voi päättää laitetaanko se 20cm vai 40cm syvyyteen, ja miksei 70cm jos kalusto sen sallii. Auramaalla ainakin onnistuu.
Auratun kaapelin yläpuolelle tulee kaapelista kertova merkkinauha.

Ei mene pistolapiolla poikki jos on asennettu järkevään syvyyteen. Ellei ole hautaa tai kaivoa kaivamassa pihalle, eikä yhtään huomioi että kas, sieltä seinää pitkinhän menee kuitukaapeli maahan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 290
Jos ei laiteta suojaputkeen, niin sitten kun siinä tontilla jotain kaivelee niin menee poikki vahingossa ihan pistolapiolla.
Ei kyllä mene mikään maakaapeli pistolapiolla poikki. Ei vaikka yrittäisit. Kovalla murjomisella voit saada sen lopulta rikottua, mutta poikki et saa siltikään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 034
Ei kyllä mene mikään maakaapeli pistolapiolla poikki. Ei vaikka yrittäisit. Kovalla murjomisella voit saada sen lopulta rikottua, mutta poikki et saa siltikään.
Mökkinaapuri sai sähkökaapelin lapiolla poikki. Oli kyllä kironnutkin miten on sitkeä juuri kukkapenkissä... :lol: Onneksi vikavirtasuojaus toimi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 051
Kaapeli aurataan/kaivetaan tontilla yleensä n.40cm syvyyteen, tai sanotaan näin, että yleensä asiakas voi päättää laitetaanko se 20cm vai 40cm syvyyteen, ja miksei 70cm jos kalusto sen sallii. Auramaalla ainakin onnistuu.

Auratun kaapelin yläpuolelle tulee kaapelista kertova merkkinauha.



Ei mene pistolapiolla poikki jos on asennettu järkevään syvyyteen. Ellei ole hautaa tai kaivoa kaivamassa pihalle, eikä yhtään huomioi että kas, sieltä seinää pitkinhän menee kuitukaapeli maahan.
Kovin kirjavaa on se miten yleensä tehdään. Halpakuituhankkeissa isojakin toimijoita joiden kuvausten mukaan kaivannon pohja kolmessakymmennessä sentissä, eli kaapeli/putki pinnemmassa jo ihan noin normaalisti. Se on todella pinnassa pitkässä juoksussa. voi tulla joissain tapauksissa näkyviinkin.

Suojaputkinoin pinnassa olisi hyväksi monestakin syystä, ja mm sen takia jos kaapelin yli raskaampaa liikennettä tilapäisti, saati toistuvasti. ja titenkin suojaputki voi pelastaa muutenkin vauriolta.

Joskus joku selitti kovasti sitä että pitää olla roudanalapuolella, no se ilmeisesti ei tarpeen, kun vedellään siihen nähden aika pintaan muitakin kuin yksittäisen tilaajan yhteyksiä. Tontti kaivuiden kohdalla ilmeisesti ihan kyse kustannuksista, niiden minimoimisesta, jos joku muu katkoo, niin maksaja katkoja, ja operaattorin omat riskit, niin halvempaa kuin laadukkaasti tekiminen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 051
Ei kyllä mene mikään maakaapeli pistolapiolla poikki. Ei vaikka yrittäisit. Kovalla murjomisella voit saada sen lopulta rikottua, mutta poikki et saa siltikään.
Kuitu maakaapeli, kuitumikroputki, mutuilen että saa poikki, eikä nyt oleellista ole saako päätä erilleen, vaan se että tuhottu. Lapiomiehen saa kovasti yrittään kun luulee juuria tai jotain muuta sitkeää kaivavan. (no innokas voi sen suojaputkensta huolimatta tehdä, mutta se kyllä oikeasti vähentää riskiä, vaikka olisi musta, saati värikäs)

Sähkökaapeleita moni katkonut, ja vaikka ei irtipoikki, niin vahingoksi riittää sen muu tuhoaminen. Kaapelita uhkaa muutkin , jyrsimet jos maassa, nurmikonleikkuritkin jos pintaan noussut.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 380
Kaapeli aurataan/kaivetaan tontilla yleensä n.40cm syvyyteen, tai sanotaan näin, että yleensä asiakas voi päättää laitetaanko se 20cm vai 40cm syvyyteen, ja miksei 70cm jos kalusto sen sallii. Auramaalla ainakin onnistuu.
Auratun kaapelin yläpuolelle tulee kaapelista kertova merkkinauha.

Ei mene pistolapiolla poikki jos on asennettu järkevään syvyyteen. Ellei ole hautaa tai kaivoa kaivamassa pihalle, eikä yhtään huomioi että kas, sieltä seinää pitkinhän menee kuitukaapeli maahan.
Täällä Lounean palkkaaman firman urakoitsijat vetivät maasahalla ihan pintaa ~10-20cm syvyyteen. Ei siinä asiakkaalta kyselty mitään kaivuureiteistä tai syvyyksistä. Naapuri olisi halunnut ettei kuitu kierrä tontilla taloa 30m matkalta (vaan tulisi suoralla linjalla taloon), mutta eipä tuo paljon painanut, vaan vetivät juuri siitä mistä olivat suunnitelleetkin ja jäi todella pintaan (10-15cm) kiertämään pihan. Kun pihalle istuttaa jonkun puun/tuijan tms. niin vähän isommalle monesti suositellaan 60-80cm kuoppaa, eli helposti tulee kaivettua sinne kuidun syvyyteen. Kuitu kun on tontilla luultavasti yhtä pitkään kun talokin, joten vuosikymmenien jälkeen ei välttämättä kaikki muista enää missä se menee ja omistajakin on voinut vaihtua useampaan kertaan.


Kuitu maakaapeli, kuitumikroputki, mutuilen että saa poikki, eikä nyt oleellista ole saako päätä erilleen, vaan se että tuhottu. Lapiomiehen saa kovasti yrittään kun luulee juuria tai jotain muuta sitkeää kaivavan. (no innokas voi sen suojaputkensta huolimatta tehdä, mutta se kyllä oikeasti vähentää riskiä, vaikka olisi musta, saati värikäs)

Sähkökaapeleita moni katkonut, ja vaikka ei irtipoikki, niin vahingoksi riittää sen muu tuhoaminen. Kaapelita uhkaa muutkin , jyrsimet jos maassa, nurmikonleikkuritkin jos pintaan noussut.
Juuri näin, kyllä se paljas kaapeli aika helposti vaurioituu kun pistolapiolla aletaan kaivamaan. Itsellä 100mm punainen suojaputki, jossa 5mm seinämävahvuus, joten tuon kohdalla pitää kyllä jo ihan tosissaan yrittää, että pääsee siitä läpi.

Ei kyllä mene mikään maakaapeli pistolapiolla poikki. Ei vaikka yrittäisit. Kovalla murjomisella voit saada sen lopulta rikottua, mutta poikki et saa siltikään.
Olen kyllä erimieltä, aika moni on noita maakaapeleita saanut pistolapiolla vahingossa vaurioitettua. Ei sitä tarvitse ihan poikki asti saada, että hitsaus hommia tiedossa kuidun kohdalla. Itselle vetivät Nestorin FYO2RMU 3,5 kN kaapelin, mikäli jättävän ylijäämä pätkän tuosta kuidusta, niin olisi ihan mielenkiintoinen testata mitä tuollainen kaapeli kestää.
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
547
Sehän on ihan siitä maan alle laitettavasta kuitutavarasta kiinni tarvitseeko se suojaputkea. Jos se on seinään asti ns mustaa tavaraa niin ei semmoista missään laiteta suojaputken sisälle.
Omalla kyllä fibernetti upottaa kuituamaahan, en tiiä tuleeko ne suojaputkeen vai mitenkä, kun
Kävin katsomassa lähistöllä olevaa Global Connectin työmaata ja siellä näytti menevän suojaputkea maahan.
Omalla kyllällä upottvat maahan valokuitua, pyöräteiden ja ajoteiden viereen, tiiä sitten onko niissä keloissa suojaputkea vai sitä valokuitua, kaikki sateenkaaren värit niistä löytyy.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
878
Kait se täälläkin kohta saa Valoon käyttöön. Ihmettelin kolinaa seinän takana, niin joku kävi roplailemassa kuituboxia. Enää ei alarm-valo pala ja PON vilkuttaa. Muuten ei ole kyllä mitään informaatiota mistään tullut, eikä Mesh-laitteestakaan mitään kuulunut. Tien toisella puolella on jo noin 3kk sitten ollut liittymät käytössä.

Nyt on muutenkin mielenkiintoista, kun Elisa kaivelee samalla alueella ja on jo parin sadan metrin päässä tien toisella puolella tuloillaan kohti. Edelleen pyytävät sen vajaa 600€ asennuksesta, mutta silti tuossa tien toisella puolella niitä on saanut ilmaiseksikin.

Edit: Loppui PON vilkuttaminen ja palaa koko ajan.

Edit2: Valoo kuitu aktivoitu käyttöön ja samalla lähti irtisanominen Moille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
845
Kait se täälläkin kohta saa Valoon käyttöön. Ihmettelin kolinaa seinän takana, niin joku kävi roplailemassa kuituboxia. Enää ei alarm-valo pala ja PON vilkuttaa. Muuten ei ole kyllä mitään informaatiota mistään tullut, eikä Mesh-laitteestakaan mitään kuulunut. Tien toisella puolella on jo noin 3kk sitten ollut liittymät käytössä.

Nyt on muutenkin mielenkiintoista, kun Elisa kaivelee samalla alueella ja on jo parin sadan metrin päässä tien toisella puolella tuloillaan kohti. Edelleen pyytävät sen vajaa 600€ asennuksesta, mutta silti tuossa tien toisella puolella niitä on saanut ilmaiseksikin.
Elisalla oli viime vuonna ilmaiset. En muista, että tänä vuonna olisi tällä palstalla ollut yhtään mainintaa. Lieneekö syynä juuri tuo, että moni ottaa ilmaiseksi, mutta ei ota käyttöön. Yleensä yritysten pitäisi kuitenkin tehdä myös rahaa.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
878
Elisalla oli viime vuonna ilmaiset. En muista, että tänä vuonna olisi tällä palstalla ollut yhtään mainintaa. Lieneekö syynä juuri tuo, että moni ottaa ilmaiseksi, mutta ei ota käyttöön. Yleensä yritysten pitäisi kuitenkin tehdä myös rahaa.
Kyllä tämä tapaus on tältä vuodelta, kun tarjosivat ilmaiseksi.
Tälle samalle alueelle tarjottiin viime vuonna ilmaiseksi joihinkin osoitteisiin. Purnasin jo silloin Elisalle ja vastauksena oli perus jargonia, että se on kalliimpaa jonnekin jnejne. Tässä nyt ei olla missään landella, vaan pääkaupunkiseudulla tiheään asutulla omakoti-/rivitaloalueella, joten joka katu tässä kuitenkin taas kerran myllätään kolmatta kertaa auki.

Mä olen täysin eri mieltä tosta, etteikö kannattaisi nimenomaan vetää samalla ilmaiseksi, kun tiet on auki ja se kuitu menee kuitenkin metrien päässä tontista. Tällä alueella on jo Valokuitunen ja Valoo. Sitä rahaa ei tosiaankaan tehdä siten, että jätetään se kuitu vetämättä ja jätetään markkinat muille. Olisi ihan selvää kilpailuakin, kun seinässä on vähintään kaksi liittymää.
Mut eihän tämä Elisalta mitenkään epänormaalia ole, kun johan ne kupariasiakkaatkin väkisin potki pihalle, kun ei raha kelvannut sitä kauttakaan. Ei se mobiilikaan tainnut kovin hyvin tuulta ottaa purjeisiin, kun nyt sitten hännän huippuna tullaan kuitua vetämään perässä, kun muut ehti jo ensin.
 
Liittynyt
12.03.2019
Viestejä
147
Tampereella on Elisalla kamppis omalla alueella 0e kytkentämaksusta. Toki siellä pienellä lukee että hinta voi muuttua ja toimitus ”joskus”, puhelimitse sain kalasteltua että 2027 aikaisintaan. Tilasin sitten odotusajaksi 5v kk-maksullisen valokuitusen liitttymän, aika näyttää poikiiko tuo Elisan tarjous mitään.

Vahvasti Elisan kaapeli-TV aluetta ollut ennen, ja nyt näyttää melko monen talon seinässä olevan valokuitusen asennustavan valkoista ulkoboksia. Eli mahtavatko Elisalla valmistautua siirtämään tai tuomaan rinnalle valokuitupohjoista telkkaria.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 093
Jos ei laiteta suojaputkeen, niin sitten kun siinä tontilla jotain kaivelee niin menee poikki vahingossa ihan pistolapiolla.
Maakaapelit on kyllä suunniteltu niin että ei ne ihan helposti vaurioidu. Aikoinaan mutsille kun pihalle pylväsvalaisimia asentelin niin MCMK:ta kun jäi sellaisia pätkiä niin päätin ihan huvikseen testata ja hakkasin sitä pistolapion kanssa enkä saanu rikki edes ulkovaippaa. Se upposi vaan maahan kaksinkerroin.

Varmasti sen paskaksi saa mutta kyllä siihen sitten vaaditaan jo yritystä, ei se vahingossa mene.

Muutenkin nyt vähän ihmetyttää tää suojaputki keskustelu. Onkohan nyt menny mikroputket ja suojaputket sekaisin? Jos sitä maahan asennettavaa kuitua alettaisiin suojaputkee satoja metrejä laittamaan niin kyllähän se asennustyö hidastuisi aivan älyttömästi.
Putkituksen ymmärrän kyllä tien alituksissa mutta en tien vieressä. Siinä ei vaan ole mitään järkeä.
Ja suojakourua käytetään nimenomaan siitä syystä että sitä maahan asennettavaa kuitua on vain yksinkertaisesti varsin työlästä saada johonkin putkeen vähänkin pidempää matkaa.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
657
Itselläni menee se mikroputki vain 15cm syvyydessä, ja voisin kyllä kuvitella että jos siihen lapiolla iskee vahingossa, niin kyllä se napsahtaa poikki helpostikin. Yritin pari päivää sitten etsiä sitä katkenneen kuparin toista päätä, siis sitä minkä urakoitsija katkaisi, mutta en löytänyt sitä, enkä uskaltanut alkaa lapiollakaan kaivelemaan, kun siinä on tosiaan vaara että katkaisee sen mikroputken siinä sivussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 034
Muutenkin nyt vähän ihmetyttää tää suojaputki keskustelu. Onkohan nyt menny mikroputket ja suojaputket sekaisin? Jos sitä maahan asennettavaa kuitua alettaisiin suojaputkee satoja metrejä laittamaan niin kyllähän se asennustyö hidastuisi aivan älyttömästi.
Putkituksen ymmärrän kyllä tien alituksissa mutta en tien vieressä. Siinä ei vaan ole mitään järkeä.
Ja suojakourua käytetään nimenomaan siitä syystä että sitä maahan asennettavaa kuitua on vain yksinkertaisesti varsin työlästä saada johonkin putkeen vähänkin pidempää matkaa.
Telia ja Elisa on kyllä jatkuvalla punaisella putkituksella vetänyt keskukselta seinälle asti ainakin yksittäisiä liittymiä mitä itse olen nähnyt. Kerralla toki hitaampaa, mutta liittymien lisäys onkin sitten paljon nopeampaa kun voi vetää vanhaan putkeen piuhat.
 
Liittynyt
12.09.2019
Viestejä
87
Täällä Valokuitunen alkoi toukokuun alkupuolella kovalla pöhinällä rakentamaan valokuituverkkoa, mutta nyt työmaa on seissyt tyhjillään sellaiset pari-kolme viikkoa. Ainoastaan pari päivää sitten kävivät asentamassa sisuskaluja korttelijakamoon, joka vielä toistaiseksi odottaa sijoitustaan kyljellään maassa. Lisäksi Lahden kaupunki on suuressa viisaudessaan päättänyt, että ensimmäisen kaivuu-urakan on oltava valmis ja jäljet tarkastettu, ennen kuin seuraava urakoitsija päästetään repimään samat kaivannot uudelleen auki. Noh, onhan tässä vielä kesää jäljellä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 788
Viestejä
4 271 363
Jäsenet
71 558
Uusin jäsen
Tusja

Hinta.fi

Ylös Bottom