Suomi.fi viestit pakollisiksi - "Viranomaisposti saapuu vuoden 2026 alusta ensisijaisesti sähköisesti"

Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
7 090
Suomi.fi-viestit tulee automaattisesti käyttöön – mitä mieltä olette?

Suomi.fi-viestit otetaan ensi vuonna käyttöön kaikille digitaalisesti asioiville täysi-ikäisille, ilman että palvelua erikseen aktivoi. Viestit aktivoituvat automaattisesti, kun suomi.fi palvelun kautta kirjautuu esimerkiksi seuraaviin palveluihin:

Traficom
Kela.fi
Vero.fi
TE-palvelut (Työmarkkinatori)
OmaKanta

Linkki uutiseen:

On hienoa, että digipalvelut kehittyvät, mutta pakolla tehtävä sähköisten palveuiden käyttöönotto ei ole oikea tapa. Mielestäni terveystietoja tai muitakaan henkilökohtaisia tietoja ei pitäisi ladataan ulkopuolisiin palveluihin – ilman että käyttäjä nimenomaistesti itse tekee tuon valinnan.

Tällä hetkellä: viestit voi poistaa käytöstä peruuttamalla suostumuksen.
Jatkossa (2026->): suomi.fi palvelun asetuksissa pitää käydä valitsemassa paperinen palvelu. Huom! Mikäli kirjautuu yli 6kk välein palveluun, niin jokaisella kirjautumisella valinta pitää tehdä uudelleen. Muuten sähköiset viestit aktivoituvat automaattisesti uudelleen käyttöön

--> En löytänyt aiheesta vielä keskustelua -saa linkata/siirtää/yhdistää, mikäli sellainen jo on
 
Eipä tuo suomi.fi mielestäni ole mikään ulkopuolinen palvelu vaan valtion tarjoama palvelu. Enemmän siihen luotan, kuin pörssiyhtiöön joka ne kirjeet ehkä perille asti joskus tuo. Ja yleensä niissä suomi.fi-viesteissä ei varsinaisesti ole mitään salaista tietoa, vaan ilmoitus että käypä katsomassa uusi päätös omaverosta yms.
 
Itsekin luottaisin enemmän valtion viestinvälitysjärjestelmään, jossa tieto kulkee salattuna ja siihen pääsee vain vahvasti tunnistautunut vastaanottaja käsiksi, kuin analogiseen paperikirjeeseen, joka muutamassakin vaiheessa kulkee ihmiskäsien kautta ja voi vastaanottajasta riippuen päätyä lukitsemattomaan postilaatikkoonkin varkaiden armoille.
 
Hyvä näkökulma tuo paperipostin luotettavuuskin, vaikkakaan itse en ole kokenut sitä koskaan turvattomaksi.

Se suurin ongelma mielestäni on enemmänkin siinä, että kyse on digitaalisesta palvelusta = kun Suomi.fi korkataan, altistuu siellä kaikkien siellä olevien tiedot tietovuodolle. Jos joku käy postilaatikostani katsomassa vaikka minun kutsukirjeeni terveystarkastukseen, vaarantuu vain yhden (minun) henkilön tiedot eikä miljoonien. Ja vieläpä tuostakin yhdestä henkilöstä, yhdellä kerralla saa maksimissaan yhden postilaatikollisen verran tietoa. Suomi.fi:stä saa kokonaisen kokoelman erilaisia tietoja -mitä sinne vuosien varrella nyt tulee kertymäänkin
 
Silloin tällöin on näitä henkilöitä, jotka käy keräämässä joltain alueelta postit laatikoista pois ja tekee niillä mitä tekee. Olen käyttänyt suomi.fi viestejä vuodesta 2018 ja kävin ne äsken läpi. Siellä on n. 90 viestiä, mutta yksikään niistä ei ole sellainen mistä itsessään olisi suurta vaaraa vaikka joku ne saisikin. Verohallinto ei lähetä sinne itse päätöstä vaan tiedon, että sellainen löytyy OmaVerosta. Traficom lähettää päätökset ja ajoneuvoverotiedot liitteenä, mutta ne on julkista tietoa muutenkin. DVV lähettää äänioikeuskirjeet vaaleihin liittyen, mutta ei noillakaan äänestämään pääse vaan henkkarit tarvitaan. Hyvinvointialue ei ainakaan täällä vielä käytä suomi.fi viestejä, eli terveystietoja ei siellä ole.
 
Helsingissä paperipostin jakelu on ongelma johtuen että esim. verottaja käytää pksjakelua kirjeiden lähetyksiin.
Firma on multakin hukannut useamman Helen laskun.

En siltti haluaisi pelkkää sähköistä tiedotusta jo pelkkä tunnistautuminen on turhan hankalaa.
 
Itsekin luottaisin enemmän valtion viestinvälitysjärjestelmään, jossa tieto kulkee salattuna ja siihen pääsee vain vahvasti tunnistautunut vastaanottaja käsiksi, kuin analogiseen paperikirjeeseen, joka muutamassakin vaiheessa kulkee ihmiskäsien kautta ja voi vastaanottajasta riippuen päätyä lukitsemattomaan postilaatikkoonkin varkaiden armoille.
Tai jos jakajaa ei homma kiinnosta ja lemppaa osan tai koko kuorman lähimpään roskikseen.
 
Suomi.fi-viestit tulee automaattisesti käyttöön – mitä mieltä olette?

REEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE.

En mä tietenkään ole, mutta tuo on kärjistettu versio siitä mitä hyvin monet ovat, ilman mitään validia syytä. Mielestäni jonkun on hyvä muistuttaa että suurin osa näistä on puhdasta vastarintaa, ja aika kaikissa isoissa ja pienissä muutoksissa, jotka kohdistuvat riittävän moneen ihmiseen, niin aina tulee olemaan muutosvastarintaa.

Mulle tuli juuri tänään, tänään päivätty eka viesti tuonne Kivraan joka otin käyttöön. Se oli vuokrankorotusilmoitus joka tähän asti on tullut paperilla printattuna, ja ilmeisesti jonkun huoltomiehen jakamana koska ne ovat tulleet taitettuna A4:na. Itseasiassa kun näin lähettäjän, olin huolissani että onko mun e-lasku muutttunut tuollaiseksi manuaaliseksi digitaaliseksi laskuksi. Onneksi ei.

Yleisellä tasolla tää koko juttu on aika uskomatonta tuubaa. Armon vuonna 2025 me käydään mukanas vakavia keskusteluja siitä pitäisikö tälläiset erilaiset kirjeet ja laskut jaella sähköisesti vai paperille printattuna ja fyysisesti. Voi jee kun tässä maassa on riittävän kehittynyt tekniikka ollut liki 20 vuotta näiden sähköiseen jakeluun.


Jos puhutaan spesifisti tästä valtion, verottajan jne. viestinnästä suomi.fi kautta, niin toivoisin että noikin saisi jonnekin yhteen palveluun, oli se sitten omaposti tai kivra. Muitahan varteenotettavia ei taida olla. En mä ainakaan niin innoissani ole että tuollaista täytyisi käydä erikseen katsomassa.

Mulla ei tietääkseni tuota ole vielä käytössä, mutta sen varmaan jo nyt voisi käydä kytkemässä päälle. Mä olen pitkään tykännyt paperisista kirjeistä, koska niitä niin kiva arkistoida mappiin. Suurin osa kuitenkin niin joutavia etten ole niitä erikseen printtaillut, jos on tullut jotain sähköisesti.

Juurikin tuota Kivraa katsellessa oikein hämmästelin millaisia, hyvin negatiivisia, ja myös omituisia kokemuksia ihmisillä siitä on ollut, kun googlettelin asiaa. Siitä on oma ketju johon olin ajatellut noita vähän poimia.
 
Postin kulku kun on mitä on nykyään niin en periaatteessa pidä tätä huonona muutoksena, mutta isäni on jo hyvin iäkäs eikä hän ymmärrä mitään mistään suomi.fi:stä tai vastaavasta.
Itselle on sähköinen viestintä ollut käytössä niin kauan kuin se on ollut mahdollista ja olen yrittänyt selittää tätä vanhemmilleni, äiti (levätköön rauhassa) melkein tajusi mutta lopulta teki valtakirjat ja antoi tehtävän mulle. Isä onkin sitten sen verran jääräpää ettei ole, eikä suostu kuuntelemaan mitään digihömppää vaan kyllä ne kirjeet tähänkin asti on tullut postiluukusta. Tässä tullee olemaan työmaata viivästysmaksuineen ja käymättä jääneiden lääkärikäyntien maksuineen, puhumattakaan kun nämä pitää sitten sopia uudelleen puhelimitse... Huoh...
Vaikka olisi ajoissa liikkeellä niin ei se aina auta.
 
Huom! Mikäli kirjautuu yli 6kk välein palveluun, niin jokaisella kirjautumisella valinta pitää tehdä uudelleen. Muuten sähköiset viestit aktivoituvat automaattisesti uudelleen käyttöön

Tarkennuksena, eli jos kirjautuu yli 6kk päästä Suomi.fi:hin vai mihin tahansa valtiolliseen toimijaan, kuten OmaKelaan? Tämä vaikuttaa olennaisesti siihen, miten helposti joutuu uusimaan tuota paperivalintaa, sillä jos kyseessä on vain Suomi.fi, niin silloin riittää, ettei koskaan kirjaudu uudestaan sinne.

Uudistus on muuten ok, mutta paperivalinta pitäisi olla mahdollinen vakiona. Osalle paperi toimii paremmin kuin sähköisyys ja säästöjen nimissä tätä on hyväksyä, kun mikään palvelumaksu tai vero ei alene sähköistämissäästöjen nimissä.

Eli pidän inhottava tuota pakottamista ja kyllä ihmettelen puheita Suomesta vauraana valtiona, jossa vanhainkodissa vierailevilta artisteilta kielletään talon kahvien tarjoamista ja pakotetaan digipostiin säästöjen nimissä. Aidosti vauraassa maassa ei olisi väliä, jos vähän kahvia tarjotaan vanhainkodissa vieraileville sekä lähetetään viranomaisposti paperilla niille, jotka sen haluavat siinä muodossa.
 
Onneksi tuo että nuo rupeavat tulemaan sähköisenä vaatii sen, että käyttää noita sähköisiä palveluita. Joskus aikanaan kun tuosta ensimmäisiä kertoja puhuttiin, olin jo kauhuissani kuinka käy esimerkiksi omalle faijalle joka ei käytä edelleenkään mitään digipalveluita. Siinähän sitä olisikin ollut soppa kun tekniikasta mitään ymmärtämätön rupeaisi saamaan johonkin digipalveluun postiaan kun ei edes tiedä palvelun olemassaolosta eikä omista minkäänlaista tietokonetta tai edes älypuhelinta.

Itselleni tuo sähköinen asiointi on kyllä ihan ok, muutenkin olen kaikki laskut sun muut postit koittanut kääntää sähköiseksi jos vaan on ollut mahdollista. Aikanaan kun täälläpäin Posti hukkasi ihan järjettömän määrän ainakin minun laskujani sun muita paperiposteja, rupesin ihan järjestelmällisesti kääntämään kaiken mahdollisen digiksi kun sen verran vitutti kaikenlaisten muistutuslaskujen tulo postiluukkuun.

Toki tuo että vaikka laittaisit paperipostin päälle niin puolen vuoden päästä nuo kääntyvät takaisin digitaaliseksi tulee aiheuttamaan vielä itkua ja hammastenkiristystä kun jotkut paperipostista pitävät kääntävät sen kerran paperiseksi ja sitten joskus vajaan vuoden päästä tuleekin ylläri kun viranomaisposti onkin yllättäen mennyt digipalveluun.
 
Tarkennuksena, eli jos kirjautuu yli 6kk päästä Suomi.fi:hin vai mihin tahansa valtiolliseen toimijaan, kuten OmaKelaan? Tämä vaikuttaa olennaisesti siihen, miten helposti joutuu uusimaan tuota paperivalintaa, sillä jos kyseessä on vain Suomi.fi, niin silloin riittää, ettei koskaan kirjaudu uudestaan sinne.

Uudistus on muuten ok, mutta paperivalinta pitäisi olla mahdollinen vakiona. Osalle paperi toimii paremmin kuin sähköisyys ja säästöjen nimissä tätä on hyväksyä, kun mikään palvelumaksu tai vero ei alene sähköistämissäästöjen nimissä.

Eli pidän inhottava tuota pakottamista ja kyllä ihmettelen puheita Suomesta vauraana valtiona, jossa vanhainkodissa vierailevilta artisteilta kielletään talon kahvien tarjoamista ja pakotetaan digipostiin säästöjen nimissä. Aidosti vauraassa maassa ei olisi väliä, jos vähän kahvia tarjotaan vanhainkodissa vieraileville sekä lähetetään viranomaisposti paperilla niille, jotka sen haluavat siinä muodossa.
Kyllä itse tuon suomi.fi uutisen perusteella ymmärsin että viestit tulevat nimenomaan käyttöön, kun käyttää suomi.fi kirjautumista. Eli itse suomi.fi ei tarvitse mennä kirjautumaan. Sillä halusin foorumille asiasta kirjoittaakin, kun tiedän että ongelmia tuosta tulee -varsinkin iäkkäämmille ihmisille.

Itsekään en ole koskaan edes kirjautunut suomi.fi sivustolle, enkä edes tiedä mitä siellä on. Suomi.fi tunnistautumista sen sijaan olen käyttänyt varmaan kymmeniä, ellei satoja kertoja ja jatkuvasti silloin tulee vastaan pyyntöjä sähköisten viestin käyttöönotosta
 
Ei itseä niin kauheasti haittaa, kun olen siirtynyt digiaikaan jo vuosia sitten, mutta onhan tässä taas omille vanhemmille yksi asia läpikäytäväksi.
 
Ei itseä niin kauheasti haittaa, kun olen siirtynyt digiaikaan jo vuosia sitten, mutta onhan tässä taas omille vanhemmille yksi asia läpikäytäväksi.
Varmaan varsinkin sellaisille vanhuksille ja vastaaville tuosta on eniten ihmetyksenaihetta ja haittaa jotka käyttävät jonkun verran digipalveluita mutta eivät kuitenkaan päivittäin. Kuitenkin ainakin itselleni on noista suomi.fi -viesteistä aina tullut sähköpostiin ilmoitus "Sinulla on uusi viesti suomi.fi -palvelussa" ja kyllähän tavallisen tallaajan joka käyttää esimerkiksi sähköpostiaan päivittäin tai edes viikottain pitäisi tajuta käydä kurkkaamassa mitä sinne on tullut.

Kuten aiemmin mainitsinkin, oman faijan kohdalla tilanne on helppo kun hän ei omista tietokonetta eikä älypuhelinta eikä muutenkaan käytä mitään digitaalisia palveluita joten tuo digipalvelu ei edes aktivoidu mutta tiedän sellaisiakin eläkeläisiä jotka ehkä kerran vuodessa uusivat ehkä jonkun reseptinsä netissä tai käyvät veroehdotuksensa katsomassa, satunnaisesti käyttävät jotain muuta nettipalvelua tms. Tuollaisilla on varmaan aika suuri riski "kadottaa" noita lääkäriaikoja sun muita suomi.fi -viestejä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 010
Viestejä
4 964 468
Jäsenet
79 740
Uusin jäsen
sankarii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom