Suomi.fi viestit pakollisiksi - "Viranomaisposti saapuu vuoden 2026 alusta ensisijaisesti sähköisesti"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamboa
  • Aloitettu Aloitettu
Tämä erittäin vahvasti. Siis täysin sokeasti ajettiin muutosta putkeen kuin telkkää pönttöön vailla mitään otetta todellisuuteen.
Hieno sotku tästä vielä tulee.
Puhumattakaan siitä, millaisen mattopommituksen huijarit/rikolliset aloittavat. Moni tulee menettämään rahansa sitä mukaa, kun availevat huijauslinkkejä. Tässä suomi.fi vouhkaamisessa ei ole mitään muuta taustalla kuin valtion rahan säästö. Paperipostin lähettämiseen menee miljoonia euroja vuositasolla.

Viimeksi muokattu:
Puhumattakaan siitä, millaisen mattopommituksen huijarit/rikolliset aloittavat. Moni tulee menettämään rahansa sitä mukaa, kun availevat huijauslinkkejä. Tässä suomi.fi vouhkaamisessa ei ole mitään muuta taustalla kuin valtion rahan säästö. Paperipostin lähettämiseen menee miljoonia euroja vuositasolla.
Tämähän siis alkoi jo. Että hienosti meni. Kiitos taas tästäkin hyvästä. :D

Tämähän siis alkoi jo. Että hienosti meni. Kiitos taas tästäkin hyvästä. :D

Juu tuo oli kyllä hyvä ku tuli suomi.fi joku viesti, että siellä on jotain ongelmaa tai en muista, ku just heräsin. Siihen olin menossa, mutta pankkitunnistautumisessa ei mobiilitunnistaminen toiminu vaan vain paperiset tunnukset niin niitä nyt ei ollu saatavilla, tai ei jaksanu kaivaa.
Sit aloin vähän enemmän miettiä et mitä vittua... ja sit katoin et mistä sähköpostista se o tullu ni joo.

Tässä suomi.fi vouhkaamisessa ei ole mitään muuta taustalla kuin valtion rahan säästö. Paperipostin lähettämiseen menee miljoonia euroja vuositasolla.
En jaksa uskoa itse, että tuossa on pelkästään säästöistä kyse. Villi veikkaus, että tuon kehittäminen on jo maksanut jotain tähtitieteellisiä summia joka ei kovinkaan pian maksa itseään takaisin, jos koskaan.
Oma veikkaus on, että tuossa varaudutaan poikkeuksellisiin olosuhteisiin, kun tarvitaan sekunneissa velvoittavien viestin perille menoa todisteellisesti.

Pakko sanoa, että hämmästyttää myös se, että kuinka vähän tästä on tiedotettu. Jostain syystä asia ei edes iltapäivälehtien etusivuille päätynyt.
Joku kanavapaikkojen vaihto on jo sellainen mistä on televisiossa jatkuvasti tietoiskuja ja lehdissä juttuja hyvissä ajoin etukäteen. Kuten myös, jos nuo edellyttää jotain laitehankintoja tai vastaavaa niin tästä meuhkataan vuosikausia etukäteen. Suomi.fi asiasta ei pihaustakaan...

En jaksa uskoa itse, että tuossa on pelkästään säästöistä kyse. Villi veikkaus, että tuon kehittäminen on jo maksanut jotain tähtitieteellisiä summia joka ei kovinkaan pian maksa itseään takaisin, jos koskaan.
Oma veikkaus on, että tuossa varaudutaan poikkeuksellisiin olosuhteisiin, kun tarvitaan sekunneissa velvoittavien viestin perille menoa todisteellisesti.

Pakko sanoa, että hämmästyttää myös se, että kuinka vähän tästä on tiedotettu. Jostain syystä asia ei edes iltapäivälehtien etusivuille päätynyt.
Joku kanavapaikkojen vaihto on jo sellainen mistä on televisiossa jatkuvasti tietoiskuja ja lehdissä juttuja hyvissä ajoin etukäteen. Kuten myös, jos nuo edellyttää jotain laitehankintoja tai vastaavaa niin tästä meuhkataan vuosikausia etukäteen. Suomi.fi asiasta ei pihaustakaan...
Suomi.fi on ollut käytössä jo vuodesta 2017, mutta pääasiallinen tapa toimittaa viestit perille on ollut tavan kirje. Kahden toimitusketjun ylläpito on sekin kallista. Kirjeen voi edelleen valita, mutta se pitää tilata suomi.fi palvelun kautta. Mutta tottahan se on, että toimitusvarmuus ja nopeus paranevat. Jos vaikka pitää kutsua sattuneesta syystä reserviläisiä hommiin niin käsky saapua palvelukseen on heti perillä.

Kirjeen voi edelleen valita, mutta se pitää tilata suomi.fi palvelun kautta.
Tuon varmaan kaikki tätä ketjua lukevat jo tietääkin. Toivottavasti myös ne digitaidottomat ihmiset tai niiden läheiset hoksaa hanskata tämän homman.

Mutta tottahan se on, että toimitusvarmuus ja nopeus paranevat. Jos vaikka pitää kutsua sattuneesta syystä reserviläisiä hommiin niin käsky saapua palvelukseen on heti perillä.
Niinpä.

Tässä suomi.fi vouhkaamisessa ei ole mitään muuta taustalla kuin valtion rahan säästö. Paperipostin lähettämiseen menee miljoonia euroja vuositasolla.
Tämähän se. Kohta 10 vuotta ollut mahdollisuus sähköiseen viranomaispostiin, ja ajatus on ehkä ollut että ne joille se digitaalinen kanava soveltuu, jotka lukevat sähköpostinsa säännöllisesti ja käyttää appeja puhelimessa, ottavat sen omatoimisesti käyttöön ja kirjepostin määrä ja kustannukset pienenee minimaalisiksi. Vaan näinpä ei käynykään, vaan kirjepostia tulee niillekin joille digikanava soveltuisi hyvin. Kun ei vapaaehtoisuus toiminut niin nyt sitten pakotetaan.

Itsekin olen muutamissa muissa sovelluksissa (esim 112 Suomi) missaillut jotain tiedotteita ja notifikaatioita tuon deepsleepin takia, kunnes sitten toisella yrittämällä on muistanut laittaa sovelluksen "älä mene deepsleepiin" -tilaan. Eikö sovelluskehittäjät voisi jotain asetusta laittaa noihin että tuon deepsleepin voisi oletusarvoisesti disabloida?
Eihän tuollaista asetusta sille sovelluskehittäjälle jättää, koska juuri ne pierusovellukset joiden takia tuollainen on tarpeen laittaisivat aina automaattisesti itsensä hirmutärkeäksi jota ei saa nukuttaa.

Tuon 112 sovelluksen asennuksessa tulee kyllä ohje siitä että sovellus pitää laittaa sallituksi, ja muistaakseni se avaa sen asetuksenkin valmiiksi, se pitää vain itse klikata sallituksi. Yietysti kun ihmiset ei jaksa lukea sitä 10 sanaa teksitä vaan kaikki kuitataan vaan pois, niin eipä se sovelluskehittäjä oikein tuon enempää voi tehdä.

Eihän tuollaista asetusta sille sovelluskehittäjälle jättää, koska juuri ne pierusovellukset joiden takia tuollainen on tarpeen laittaisivat aina automaattisesti itsensä hirmutärkeäksi jota ei saa nukuttaa.

Tuon 112 sovelluksen asennuksessa tulee kyllä ohje siitä että sovellus pitää laittaa sallituksi, ja muistaakseni se avaa sen asetuksenkin valmiiksi, se pitää vain itse klikata sallituksi. Yietysti kun ihmiset ei jaksa lukea sitä 10 sanaa teksitä vaan kaikki kuitataan vaan pois, niin eipä se sovelluskehittäjä oikein tuon enempää voi tehdä.
Varmaan nykyään voi tullakin joku ohje että pitää laittaa sallituksi mutta ainakaan silloin kun itse olen sen asentanut (about ensimmäinen versio tuosta äpistä), ei mitään ohjetta tai ilmoitusta asiasta ole tullut. Nykyään tosin jotkut sovellukset tosiaan huomauttelevat noista asetuksista ensimmäisellä käynnistyskerralla.

Ja mielestäni tuon asetuksen voisi valituille sovelluskehittäjille laittaa, tai sitten esimerkiksi kehittäjän pitäisi perustelluin syin anoa tuota käyttöön. Helpottaisi tavan tallaajaa kun ei tarvitsisi asetuksia itse muutella.

Luultavasti lähes kaikki sovelluskehittäjät tai sovelluksen firmalleen tai organisaatiolle tilaavat laittaisivat sen oman sovelluksensa jotenkin aina päällä olevaksi taustalle. Syystä X.

Nehän kaikki kuluttaisivat sitten akkua taustalla jatkuvasti ja söisivät muistia.

Tekstiviesti-ilmoituksella sen saisi toimimaan kaikissa sim-kortillisissa ja liittymällisissä älypuhelimissa. Viestin saavuttua osaisi sitten mennä suomi.fi sovellukseen tai www-sivulle katsomaan sen viestin mikä tullut.

Tuosta suomi.fi sähköisten viestien pakotuksesta tulee taatusti monenlaista ongelmaa vielä kun sitä kautta lähetetyt viranomaisviestit eivät tavoita ihmistä syystä tai toisesta.

On muuten melkoisen hyvin piilotettu sen pois kytkentä ja paperisten viestien tilaaminen. Syystä tai toisesta se valinta löytyy viestien lopusta. En tiedä mikseivät edes kunnollisia ohjeita osaa kirjoittaa siihen sivuilleen josta ne sähköiset viestit voi kytkeä pois päältä ja palata paperisiin.

Varmaan nykyään voi tullakin joku ohje että pitää laittaa sallituksi mutta ainakaan silloin kun itse olen sen asentanut (about ensimmäinen versio tuosta äpistä), ei mitään ohjetta tai ilmoitusta asiasta ole tullut. Nykyään tosin jotkut sovellukset tosiaan huomauttelevat noista asetuksista ensimmäisellä käynnistyskerralla.

Mikä luuri sulla on? Pitäisi taas laittaa kapula vaihtoon, ja haluaisin jonkin vähän pitkäikäisemmän.

Ja mielestäni tuon asetuksen voisi valituille sovelluskehittäjille laittaa, tai sitten esimerkiksi kehittäjän pitäisi perustelluin syin anoa tuota käyttöön. Helpottaisi tavan tallaajaa kun ei tarvitsisi asetuksia itse muutella.
Joo, kaipa jonkinlainen "hyvien devaajien" lippu voisi olla mahdollista laittaa noihin appikauppoihin joka tuon mahdollistaisi.

Tässä on tosiaan opettelemista vähän itse kullakin. Olen itse saanut sähköpostitse Suomi.fi-viestejä lähinnä veroista ja vaaleista harvoin, joita lukenut selaimella.

Asensin nyt vanhemmilleni Suomi.fi-viestit-sovelluksen, mutta olikohan hyvä asia? En tiedä, huomaavatko/osaavatko he edes lukea noita puhelimen notifikaatioita? Tosiaan ilmoitukset sähköpostilla tai tekstarilla voisivat olla hyödyksi. Tai täytyy kysellä heiltä takaisin paperiin siirtymistä... Tai poistaa sovellus ja opettaa tarkistamaan Suomi.fi-verkkosivuilta, kun tulee sähköpostiviesti.

Tuo deep sleep -vinkki oli myös hyvä, säädin Androidin asetuksia, ettei sovellus katoa. Melko paljon tietämystä vaatii tällainen säätö.

Tässä on tosiaan opettelemista vähän itse kullakin. Olen itse saanut sähköpostitse Suomi.fi-viestejä lähinnä veroista ja vaaleista harvoin, joita lukenut selaimella.

Asensin nyt vanhemmilleni Suomi.fi-viestit-sovelluksen, mutta olikohan hyvä asia? En tiedä, huomaavatko/osaavatko he edes lukea noita puhelimen notifikaatioita? Tosiaan ilmoitukset sähköpostilla tai tekstarilla voisivat olla hyödyksi. Tai täytyy kysellä heiltä takaisin paperiin siirtymistä... Tai poistaa sovellus ja opettaa tarkistamaan Suomi.fi-verkkosivuilta, kun tulee sähköpostiviesti.

Tuo deep sleep -vinkki oli myös hyvä, säädin Androidin asetuksia, ettei sovellus katoa. Melko paljon tietämystä vaatii tällainen säätö.
Ja puhelimet mielestäni muuttavat itse mm. Deepsleep sääntöjä, joko ajan tai päivityksien myötä. Toki valmistajakohtaisia eroja varmasti on -jotkin merkithän ei pidä taustalla sovelluksia päällä vaikka valitset mitä, sillä valmistaja päättää mitkä saa toimia kokoajan (esim huawei)-((ainakin huawei ennen oli niin))

Viimeksi muokattu:
Youtubesta tuli vastaan video suomi.fi pakotuksesta Bike & Tuning Garage kanavalta
"Suomi.fi-pakotus? En halua liittyä ja nyt olen vaikeuksissa".
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/XXAf6_tf6qk?si=qbiHBTzqVrEn7Txp

Videolla henkikö käy lyhyesti läpi tuntemuksiaan ja kokemuksiaan palvelusta -ihan järkevä tuo ajatus, että vastaanotettu ilmoitus sisältäisi tiedon siitä, minkälaista asiaa suomi.fi:ssä odottelee.

Puhelin joku kerta päättää, että suomi.fi sovellus menee syväuneen, niin mitään ilmoituksia se ei hälytä enää.

Esimerkiksi verolasku ja sen perintäkirjeet päätyy sinne piiloon ilman ilmoituksia ja ensimmäiset ulosottomiehen yhteydenotot niistä. Sitten joku päivä ulosottomies saapuu kenties ovelle ja silloin saa tiedon niistä vero laskuista ja niiden perinnöistä ja ulosotosta.

Huonolla tuurilla saa myös luottotiedot palamaan.

Myös odotettu leikkkausaika tai syöpätutkimusaika voi mennä huomaamatta ohi ja henki pois.

Itse pistin em. syistä lähipiirin senioreille ne paperikirjeet aktiiviseksi.

Puhelin joku kerta päättää, että suomi.fi sovellus menee syväuneen, niin mitään ilmoituksia se ei hälytä enää.

Esimerkiksi verolasku ja sen perintäkirjeet päätyy sinne piiloon ilman ilmoituksia ja ensimmäiset ulosottomiehen yhteydenotot niistä. Sitten joku päivä ulosottomies saapuu kenties ovelle ja silloin saa tiedon niistä vero laskuista ja niiden perinnöistä ja ulosotosta.

Myös odotettu leikkkausaika tai syöpätutkimusaika voi mennä huomaamatta ohi ja henki pois.

Eikö noista sitten tule sähköpostia, jos on appi asennettuna?

Sinnehän pitää määritellä sähköpostiosoite, jonne tulee meili saapuneesta viestistä. Eli vaikka sovellus ei sattuisi ilmoittamaan mitään, niin tuota kautta saa silti herätteen, että siellä on jotain luettavaa. Ilmoitusviestissä ei ikävä kyllä tietosuojasyistä ole mainittu mitä asia koskee.

Näin tein minäkin. Vanhemmille ihmisille tämä pakotus on ongelma.

Sinnehän pitää määritellä sähköpostiosoite, jonne tulee meili saapuneesta viestistä. Eli vaikka sovellus ei sattuisi ilmoittamaan mitään, niin tuota kautta saa silti herätteen, että siellä on jotain luettavaa. Ilmoitusviestissä ei ikävä kyllä tietosuojasyistä ole mainittu mitä asia koskee.

Noissa suomi.fi -sähköposteissa ainakin lukee yleensä joku viittaus mitä asia koskee, huomasin tuon meinaan juuri jokunen päivä sitten kun tuli muistutus lukemattomasta viestistä kun olin jo alkuperäisen sähköpostin lukemisen jälkeen käynyt hoitamassa asian käymättä lukemassa suomi.fi -palvelussa tuota saapunutta viestiä.

Olisi kyllä ihan kiva feature jos tuon jotenkin saisi linkitettyä niin että jos vaikka tulee verottajalta joku ilmoitus tuonne niin se viesti kuittaantuisi huomioiduksi suomi.fi:ssä kun kävisi verottajan sivuilla hoitamassa asian. Toki, tuo varmaan olisi aika haastava saada toimimaan oikein kaikissa tilanteissa. Nykyisellään kun näkee että on tullut esimerkiksi suomi-viesti "sinulle on saapunut viesti lähettäjältä vero.fi" ja käy verottajan sivuilla eikä muista käydä erikseen lukemassa tuota suomi.fi -viestiä niin tuosta tulee viikon-parin päästä muistutus.

Sanotaanko viestissä edes kenen asiaa viesti koskee? Mietin meinaan tilannetta, että jos laittaisi oman sähköpostin noihin seniorien tietoihin ja kun tulee viesti, niin soittaisin heille, että käykääpä sovelluksessa lukemassa viestit. Jos sähköpostista ei tiedä kenen asiaan viesti liittyy, niin tuo ei oikein toimi

Sanotaanko viestissä edes kenen asiaa viesti koskee? Mietin meinaan tilannetta, että jos laittaisi oman sähköpostin noihin seniorien tietoihin ja kun tulee viesti, niin soittaisin heille, että käykääpä sovelluksessa lukemassa viestit. Jos sähköpostista ei tiedä kenen asiaan viesti liittyy, niin tuo ei oikein toimi
Kyllä, lähettäjä on kerrottu, esim. minulla näyttää löytyvän yksi saapunut ilmoitusviesti, jossa lukee "Viestin lähettäjä: Liikenne- ja viestintävirasto, Traficomim ilmoitukset". Aihetta ilmoitusviestissä ei lue.

Kyllä, lähettäjä on kerrottu, esim. minulla näyttää löytyvän yksi saapunut ilmoitusviesti, jossa lukee "Viestin lähettäjä: Liikenne- ja viestintävirasto, Traficomim ilmoitukset". Aihetta ilmoitusviestissä ei lue.
Ei vaan tarkoitin lukeeko viestissä "arvon mummo" <-Yksilö on tunnistettavissa, vai onko vain "hei, sinulle on tullut viesti" <-Geneerinen viesti, sinulle ja minulle tulee täysin sama viesti.

Eli onko vastaanottaja tunnistettavaissa viestin sisällöstä jollain tavalla. Itse en ole nähnyt tuollaisia viestejä ikinä -enkä toivottavasti koskaan näkisikään, mutta senioreilla on jo käytössä suoliviestit, niin kauhulla odottelen mitä tästä seuraa

Se on sitten eri asia, että saapuuko siitä sähköpostista sitten koskaan mitään erillistä ilmoitusta. Riippuu paljolti siitä käytetystä sähköpostista. Ja tuleeko sitä koskaan juuri sitten tarkistettua.

Lisäksi joku kaunis tai vähemmän kaunis päivä ne suomi.fi suunnalta tulleet viestit voi alkaa päätyä suoraan roskapostisuodattimeen ja roskapostikansioon tai suoraan dev nuliin.

Voi vain arvailla millainen sotku on edessä jos esimerkiksi Gmailin sähköpostin kanssa käy noin joku päivä, että suomi.fi viestit syystä tai toisesta alkaa suodattaa roskapostina. Luultavasti silloin useamman miljoonan suomalaisen suomi.fi viestien sähköposti-ilmoitukset päätyvät roskapostisuodattimiin.

Sitä en itse ymmärrä miksei niistä suomi.fi palveluun saapuneista viesteistä voida laittaa myös tekstiviesti-ilmoituksia.

Minun mielestä tuo Suomi.fi viestipalvelu on vielä ihan betavaiheessa ja siinä on sellaisia ongelmia, että ne olisi pitänyt ensin ratkaista ennen kuin aletaan edes pakottamaan opt-out tyylillä ottamaan se käyttöön.

On tuosta viritelmästä jo valitettu oikeusasiamiehelle:
25.5. 20:46
Runsaat viisi viikkoa sitten voimaan astunut digitaalisen viranomaispostin ensisijaisuus on poikinut 25 kantelua eduskunnan oikeusasiamiehelle.
Muuta marinaa iltiksessä:
esim.
– Asiakkaita on myös opastettu Suomi.fi-viestien käytön lopettamisessa ja osalle asiakkaista virkailija on ottanut Suomi.fi-viestit asiakkaan puolesta pois käytöstä. Näin voidaan toimia tilanteissa, joissa Suomi.fi-viestien käytön lopettaminen ei ole asiakkaan osalta mahdollista esimerkiksi puuttuvien vahvan tunnistautumisen välineiden tai osaamisen vuoksi, Eloluoto sanoo.
Ja eloluotoon saa varmaan yhteyden...... niin sähköpostilla.

Se on sitten eri asia, että saapuuko siitä sähköpostista sitten koskaan mitään erillistä ilmoitusta. Riippuu paljolti siitä käytetystä sähköpostista. Ja tuleeko sitä koskaan juuri sitten tarkistettua.

Lisäksi joku kaunis tai vähemmän kaunis päivä ne suomi.fi suunnalta tulleet viestit voi alkaa päätyä suoraan roskapostisuodattimeen ja roskapostikansioon tai suoraan dev nuliin.

Voi vain arvailla millainen sotku on edessä jos esimerkiksi Gmailin sähköpostin kanssa käy noin joku päivä, että suomi.fi viestit syystä tai toisesta alkaa suodattaa roskapostina. Luultavasti silloin useamman miljoonan suomalaisen suomi.fi viestien sähköposti-ilmoitukset päätyvät roskapostisuodattimiin.
Jokaisessa asiassa voi tietenkin mennä jotain pieleen, mutta ei pumpulia voi ihan jokaiseen pikkujuttuun loputtomasti viritellä.

Sitä en itse ymmärrä miksei niistä suomi.fi palveluun saapuneista viesteistä voida laittaa myös tekstiviesti-ilmoituksia.

Minun mielestä tuo Suomi.fi viestipalvelu on vielä ihan betavaiheessa ja siinä on sellaisia ongelmia, että ne olisi pitänyt ensin ratkaista ennen kuin aletaan edes pakottamaan opt-out tyylillä ottamaan se käyttöön.
Tästä olen samaa mieltä, eli pakotus on väärin ja toteutus muutenkin kehno.

Tekstiviesti-ilmoitukset maksavat, ne on mahdollisesti jätetty pois sen vuoksi. Varmuutta minulla ei tästä tietenkään ole.

Jokaisessa asiassa voi tietenkin mennä jotain pieleen, mutta ei pumpulia voi ihan jokaiseen pikkujuttuun loputtomasti viritellä.

Tästä olen samaa mieltä, eli pakotus on väärin ja toteutus muutenkin kehno.

Tekstiviesti-ilmoitukset maksavat, ne on mahdollisesti jätetty pois sen vuoksi. Varmuutta minulla ei tästä tietenkään ole.

Luultavasti ne tekstiviestit maksaisivat jotain, mutta luulisi että se olisi silti kannattanut laittaa siihen. Vaikka maksaisi esimerkiksi 2 senttiä per tekstiviesti kaikkineen, niin eihän tuo nyt niin paljoa ole kun paperille tulostetun kirjeen ja sen lähettämisen hinta lienee kuitenkin jossain 1-2 euron välissä kappaleelta.

Eiköhän tuosta luultavasti saada runsaasti käytännön kokemuksia millaisia ongelmia kenties aiheuttanut seuraavan vuoden kuluessa. Toivottavasti ymmärtävät korjata ne ongelmat.

.

Tuo on jopa jossainmäärin todennäköistä, koska sitä suomi.fi roskapostia tulee aivan helvetisti, jos sähköpostiosoite on yhtään kauemmin ollut käytössä.

Tuo on jopa jossainmäärin todennäköistä, koska sitä suomi.fi roskapostia tulee aivan helvetisti, jos sähköpostiosoite on yhtään kauemmin ollut käytössä.
Mitä ihmeen suomi.fi -roskapostia? Minulla on vanha osoite ja palvelu ollut käytössä sen alusta saakka, enkä ole huomannut mitään ylimääräistä. Kolmannen osapuolen lähettämät spammit eivät vaikuta asiaan.

Mitä ihmeen suomi.fi -roskapostia? Minulla on vanha osoite ja palvelu ollut käytössä sen alusta saakka, enkä ole huomannut mitään ylimääräistä. Kolmannen osapuolen lähettämät spammit eivät vaikuta asiaan.
Siis en tarkoittanut suomi.fi oikeasti lähettämää postia, vaan noita huijaus ja kalasteluviestejä joita tulee ihan helvetisti, jos tutkii suodattamatonta tulevien sähköpostien listaa.

Siis en tarkoittanut suomi.fi oikeasti lähettämää postia, vaan noita huijaus ja kalasteluviestejä joita tulee ihan helvetisti, jos tutkii suodattamatonta tulevien sähköpostien listaa.
Joo, mutta miten se nyt taas tähän liittyy? Ei estolistoille nykypäivänä yleensä vahingossa paljon mitään ylimääräistä mene, jos viestin sisältö ja palvelinpää on kunnossa. En ihan heti näe sitä todellisuutta, jossa suomi.fi:n ilmoitukset päätyisivät sinne ongelmallisissa määrin.

Joo, mutta miten se nyt taas tähän liittyy? Ei estolistoille nykypäivänä yleensä vahingossa paljon mitään ylimääräistä mene, jos viestin sisältö ja palvelinpää on kunnossa. En ihan heti näe sitä todellisuutta, jossa suomi.fi:n ilmoitukset päätyisivät sinne ongelmallisissa määrin.
No nimenomaan tuon viestin sisällön takia se voi päätyä spammilistalle vaikka lähettävä serveri onkin ok.

Toki jos nuo sähköpostipalvelut laittavat erikseen suomi.fi palvelimet whitelistille, mutta kiinnostaako esim googlea jokin yksittäisen suomalaisserverin whitelistaaminen? Gmail vetää aika surutta postia kokoajan /dev/nulliin, kun jokin viestissä nostaa lipun salkoon.

No nimenomaan tuon viestin sisällön takia se voi päätyä spammilistalle vaikka lähettävä serveri onkin ok.

Toki jos nuo sähköpostipalvelut laittavat erikseen suomi.fi palvelimet whitelistille, mutta kiinnostaako esim googlea jokin yksittäisen suomalaisserverin whitelistaaminen?
En mä nyt kyllä ymmärrä mitä ajat takaa. Ei siinä ilmoitusviestin sisällössä ole kirjaimellisesti mitään mihin filtterin voisi kuvitella puuttuvan. Siinä ei ole edes mitään linkkiä mukana.

Gmail vetää aika surutta postia kokoajan /dev/nulliin, kun jokin viestissä nostaa lipun salkoon.
Kyllä siellä on käytännössä hyvin tarkat kriteerit. Spammiviestit ohjataan roskapostikansioon, mutta ei sinne ainakaan minulla ole vuosikausiin mennyt mitään mikä ei sinne myös kuuluisi. Estoja alkaa tapahtumaan käytännössä vasta sitten, kun lähettävän palvelimen konfiguraatiossa on jotain vikaa, tai se toimii tunnetusti muuten väärin.

En mä nyt kyllä ymmärrä mitä ajat takaa. Ei siinä ilmoitusviestin sisällössä ole kirjaimellisesti mitään mihin filtterin voisi kuvitella puuttuvan. Siinä ei ole edes mitään linkkiä mukana.

No pelkkä "suomi.fi" fraasi jos jää filtteriin, niin sinne menee.

Kyllä siellä on käytännössä hyvin tarkat kriteerit. Spammiviestit ohjataan roskapostikansioon, mutta ei sinne ainakaan minulla ole vuosikausiin mennyt mitään mikä ei sinne myös kuuluisi. Estoja alkaa tapahtumaan käytännössä vasta sitten, kun lähettävän palvelimen konfiguraatiossa on jotain vikaa, tai se toimii tunnetusti muuten väärin.

Gmailissa noin lonkalta heitettynä 97% spämmistä menee suoraan dev/nulliin, 2,9% roskapostikansioon ja 0,1% päätyy inboxiin.

Eihän sitä tietääkseni normaali gmail tilillä mitenkään voi edes tarkastella sitä suodattamatonta saapuvan postin listaa, vain jos on oma domain.

Sitä en tietysti tiedä suodattaako jo se roskapostin lähettäjä @gmail.com päätteisiä osoitteita, kun päättelee ettei ne kuitenkaan mene perille.

No pelkkä "suomi.fi" fraasi jos jää filtteriin, niin sinne menee.
Mikä sen sinne lisäisi? Siis jos ei käyttäjä itse säätele jotain omia suodatuksiaan, joka nyt on aika ysärikamaa muutenkin.

Gmailissa noin lonkalta heitettynä 97% spämmistä menee suoraan dev/nulliin, 2,9% roskapostikansioon ja 0,1% päätyy inboxiin.

Eihän sitä tietääkseni normaali gmail tilillä mitenkään voi edes tarkastella sitä suodattamatonta saapuvan postin listaa, vain jos on oma domain.

Sitä en tietysti tiedä suodattaako jo se roskapostin lähettäjä @gmail.com päätteisiä osoitteita, kun päättelee ettei ne kuitenkaan mene perille.
Lonkalta heittely tuntuu olevan näissä tosiaan se avainsana. Kun ei tiedä, on helppo huudella tunnepohjalta.

Mikä sen sinne lisäisi? Siis jos ei käyttäjä itse säätele jotain omia suodatuksiaan, joka nyt on aika ysärikamaa muutenkin.

Lonkalta heittely tuntuu olevan näissä tosiaan se avainsana. Kun ei tiedä, on helppo huudella tunnepohjalta.

Jos riittävän moni ruksii ilmoitella niitä suomi.fi viestejä Gmailissa roskapostiksi, niin saattaapi päätyä roskaposteihin ne jatkossa kaikilla.

Sitten voi olla muitakin syitä. Yhdysvaltain verohallinnon (IRS) viralliset vahvistusviestit ja järjestelmäilmoitukset ovat useita kertoja historian aikana valuneet suoraan Gmail-käyttäjien roskapostikansioihin.

Sekä vuonna 2020 että aivan alkuvuodesta 2024 Microsoftin omat palvelimet (kuten Outlook ja Microsoft 365 -yrityssähköpostit) päätyivät Gmailin mustalle listalle tai roskapostikansioon.
Vuoden 2024 tapauksessa syynä oli se, että Google tiukensi vaatimuksiaan sähköpostien autentikoinnille (SPF-, DKIM- ja DMARC-tunnisteet). Microsoftin tietyt markkinointi- ja järjestelmäpostitukset eivät täyttäneet näitä Googlen uusia tiukkoja kriteereitä, jolloin Gmail luokitteli tuhansien isojen yritysten Outlook-pohjaiset viestit spämmiksi.

Sitä en ymmärrä mikä ihmeen pyhä lehmä tuo Suomen viranomaisten suomi.fi palvelu on jolle ei voisi käydä. Luulisi, että jo systeemiä suunnitellassa olisi homma tehty sillä tavalla että oletusarvo on että enemmin tai myöhemmin esimerkiksi Gmail saattaa blokata ne suomi.fi viestit kaikilta roskapostina tilapäisesti tai pysyvästi.

Varsinkin tuo olisi pitänyt huomioida jo alusta lähtien kun niitä Gmail sähköposteja on varmaan parilla miljoonalla suomalaisella.

Samoin toki kaikki pienemmätkin sähköpostipalvelut olisi tullut huomioida tuon osalta.

Jos riittävän moni ruksii ilmoitella niitä suomi.fi viestejä Gmailissa roskapostiksi, niin saattaapi päätyä roskaposteihin ne jatkossa kaikilla.

Sitten voi olla muitakin syitä. Yhdysvaltain verohallinnon (IRS) viralliset vahvistusviestit ja järjestelmäilmoitukset ovat useita kertoja historian aikana valuneet suoraan Gmail-käyttäjien roskapostikansioihin.

Sekä vuonna 2020 että aivan alkuvuodesta 2024 Microsoftin omat palvelimet (kuten Outlook ja Microsoft 365 -yrityssähköpostit) päätyivät Gmailin mustalle listalle tai roskapostikansioon.
Vuoden 2024 tapauksessa syynä oli se, että Google tiukensi vaatimuksiaan sähköpostien autentikoinnille (SPF-, DKIM- ja DMARC-tunnisteet). Microsoftin tietyt markkinointi- ja järjestelmäpostitukset eivät täyttäneet näitä Googlen uusia tiukkoja kriteereitä, jolloin Gmail luokitteli tuhansien isojen yritysten Outlook-pohjaiset viestit spämmiksi.

Sitä en ymmärrä mikä ihmeen pyhä lehmä tuo Suomen viranomaisten suomi.fi palvelu on jolle ei voisi käydä. Luulisi, että jo systeemiä suunnitellassa olisi homma tehty sillä tavalla että oletusarvo on että enemmin tai myöhemmin esimerkiksi Gmail saattaa blokata ne suomi.fi viestit kaikilta roskapostina tilapäisesti tai pysyvästi.

Varsinkin tuo olisi pitänyt huomioida jo alusta lähtien kun niitä Gmail sähköposteja on varmaan parilla miljoonalla suomalaisella.

Samoin toki kaikki pienemmätkin sähköpostipalvelut olisi tullut huomioida tuon osalta.
Ei se mikään pyhä lehmä ole, mutta oikein konfiguroitu palvelu ei todellakaan päädy estolistalle ihan tuosta vain. Roskapostilista ja sitä kautta roskapostikansio omassa postilaatikossa on eri asia, mutta sitä nyt kuuluu seurata muutenkin ja kuten sanoin, ainakaan minulla sinne ei ole mennyt miesmuistiin mitään asiallista sisältöä. Gmailin suodatuksen merkittävät false positivet ovat enemmänkin huhu, jota jaetaan foorumeilla faktana.

Ja jos sellainen tilanne nyt kuitenkin kävisi, niin Google kyllä korjaa sen (ja sama juttu vaikkapa nyt sitten MS:n kanssa). Joo, yksityishenkilöiden on vaikea olla sinne yhteydessä, mutta suurten yritysten ja erityisten valtiollisten toimijoiden kohdalla tilanne on vähän erilainen.

Lisäksi tuohan on edelleen vain ilmoitus saapuneesta viestistä ja suomi.fi mainostaa kovaan ääneen, että kun sen ottaa käyttöön, kansalaisen tulee seurata sen sisältöä aika ajoin. Ja kyllä, olen samaa mieltä siitä, että tuo on huono toteutus tuollaisenaan, mutta nyt olikin kyse vain tuosta ilmoitusviestistä.

No enhän mä nyt niitä laskenut ole, ihan helvetisti menee kuitenkin roskapostia roskiin, niin ettei koskaan näy siellä roskaposteissa.

Pienen firman julkisessa sähköpostissa niitä on kymmenestä pariin sataan päivässä, ja roskapostikansioon tulee "pari".

Ei noita sen kummemmin tule huomioitua, paitsi silloin kun sitä oikeaa postia menee suoraan /dev/nulliin.

No enhän mä nyt niitä laskenut ole, ihan helvetisti menee kuitenkin roskapostia roskiin, niin ettei koskaan näy siellä roskaposteissa.
Ja niin pitääkin, jos suodatin toimii kunnolla. Riittävällä tasolla tunnistettua paskaa ei pidä päästää läpi.

En jaksaisi tässä nyt seikkaperäisesti alkaa avaamaan, että mitä kaikkea taustalla yleisesti ottaen tapahtuu ja millaisia tarkistuksia viesteille tehdään niiden sisällön, lähettävän postijärjestelmän teknisen konfiguraation ja lähettäjän maineen perusteella. Nimenomaan Googlen tarkistuksista en tiedä syvällisesti, mutta yleisesti ottaen aika kattavasti kyllä.

Ei noita sen kummemmin tule huomioitua, paitsi silloin kun sitä oikeaa postia menee suoraan /dev/nulliin.
Kuinka paljon luulet näitä tapahtuvan "hyvämaineisten" lähettäjien kohdalla, joilla vika ei varmuudella ole palvelinpäässä? Väitän, että todella harvoin.

Onkohan tämä roskapostikeskustelu enään olennaista suomi.fi kannalta?
Ei minun mielestäni. Keskustelu lähti siitä, kun osa on sitä mieltä, että on suurempikin pelko siitä, että joskus jollakin saattaa ehkä joku yksittäinen suomi.fi:n ilmoitusviesti tulla luokitelluksi roskapostiksi.

Kuinka paljon luulet näitä tapahtuvan "hyvämaineisten" lähettäjien kohdalla, joilla vika ei varmuudella ole palvelinpäässä? Väitän, että todella harvoin.

Jostain syystä niitä alkaa yhtäkkiä menemään suoraan hylkyyn syystä x, toki nää suomalaisten isojen operaattorien postipalvelimet voivat olla huonomaineisiakin, kun asiakkailla on korkattuja laitteita.

Ei minun mielestäni. Keskustelu lähti siitä, kun osa on sitä mieltä, että on suurempikin pelko siitä, että joskus jollakin saattaa ehkä joku yksittäinen suomi.fi:n ilmoitusviesti tulla luokitelluksi roskapostiksi.

No onhan sähköposti nyt epäluotettava ja muutenkin ihan persetapa lähettää jotain viranomaistiedotteita, tai tässä tapauksessa vaan tiedotteita niistä tiedotteista. Tosin eipä tuo etanaposti kovin luotettava ole sekään.

Tuli käytyä ensimmäistä kertaa tarkistamassa erään eläkeläisen Suomi.fi appi. Kysyin onko tullut ilmoituksia tai viestejä ja onko niitä kuitannut tai lukenut. Hän kysyi mikä on Suomi.fi?

Siitä on kuukausi aikaa, kun tuo yhdessä asennettiin ja valittiin sellainen PIN, jonka hän muistaa. Käytiin myös läpi sovelluksen käyttäminen ja miksi sovellus on asennettu. Nyt kun sovellus avattiin, niin henkilö kertoi "En tiedä sellaisesta sovelluksesta mitään. Ehkä sinä asentanut minun tietämättä. En ole myöskään mitään PIN koodia laittanut, sinä varmaankin olet sen asettanut"

Kyseessä on täysin itsenäistä elämää elävä melko tuore vanhuuseläkeläinen, niin en todellakaan tiedä hänen tunnuksiaan. Hän on itse sen näppäillyt, joten resetoitiin PIN ja palautettiin kirjeviestit käyttöön. Lähipiirissä on useampia "tällaisia" eläkeläisiä, enkä ole varmaan ainoa joka toimii lähitukena enemmän tai vähemmän omasta halustaan riippumatta -itseasiassa en tiedä yhtään tämän hetken eläkeläistä, joka olisi digipalveluissa tilanteen tasalla ja osaisi käyttää niitä (facebookiin kirjoittelua ja sen selaamista ei lasketa)

Todella surkeaa on tuo, että "asetus" kirjeviestien saamiselle on voimassa vain vuoden ja sitten jonkun pitäisi tietää, että kirjeviestintä on palautettava uudelleen tai muuten henkilö "haluaa" asioida sähköisesti. Jos ihminen on jo nyt niin sekaisin, ettei tajua edes kuukautta myöhemmin mistä palvelussa on kyse, niin mitä se on vuoden kuluttua...

HIENOA päättäjät, jatkakaa samaan malliin!

Tuli käytyä ensimmäistä kertaa tarkistamassa erään eläkeläisen Suomi.fi appi. Kysyin onko tullut ilmoituksia tai viestejä ja onko niitä kuitannut tai lukenut. Hän kysyi mikä on Suomi.fi?

Siitä on kuukausi aikaa, kun tuo yhdessä asennettiin ja valittiin sellainen PIN, jonka hän muistaa. Käytiin myös läpi sovelluksen käyttäminen ja miksi sovellus on asennettu. Nyt kun sovellus avattiin, niin henkilö kertoi "En tiedä sellaisesta sovelluksesta mitään. Ehkä sinä asentanut minun tietämättä. En ole myöskään mitään PIN koodia laittanut, sinä varmaankin olet sen asettanut"
Tämä on niin tuttua itselleni. Tuo ralli alkoi omassa lähipiirissä kymmenisen vuotta sitten ja tilanne vain pahenee tuosta. Seuraavaksi varmaan aletaan laittamaan lapulle ylös näitä mutta ne laput sitten menee johonkin kansioon mihin laskutkin laitetaan talteen maksun jälkeen ja sitä sitten selaillaan vuosien kuluessa kunnes ne laput päätyy saunanpesään, kun ihmetellään, että mitähän nämäkin ovat. Voin kertoa, että kovasti on salapoliisin hommia läheisille tiedossa vuosien varrella erilaisten tunnusten etsimisessä. Haastavin oli omalla kohdalla hukattu iPadin tunnus, sen avaamiseen meni oikeasti viikkokausia eikä ihan täyttä varmuutta ollut, että meneekö sekään läpi - meni se onneksi.

Tosiaan helpoimmalla pääset, kun alat laittamaan itsellesi ylös nämä läheisten tunnarit. Toki tuo menettely kannattaa sopia, vaikka ehkä toinen osapuoli tätäkään ei kohta muista.

Kyseessä on täysin itsenäistä elämää elävä melko tuore vanhuuseläkeläinen, niin en todellakaan tiedä hänen tunnuksiaan. Hän on itse sen näppäillyt, joten resetoitiin PIN ja palautettiin kirjeviestit käyttöön. Lähipiirissä on useampia "tällaisia" eläkeläisiä, enkä ole varmaan ainoa joka toimii lähitukena enemmän tai vähemmän omasta halustaan riippumatta -itseasiassa en tiedä yhtään tämän hetken eläkeläistä, joka olisi digipalveluissa tilanteen tasalla ja osaisi käyttää niitä (facebookiin kirjoittelua ja sen selaamista ei lasketa)
Joo, ei kannataa tuudittautua siihen, että vaikka ihminen vaikuttaa ihan normaalilta ja tekee päivittäisiä askareita ja ajelee autoa, että silti muistaisi jotain käyttäjärunnuksia tai edes sitä, että sellaisia on johonkin paikkaan. Yksilöllistä toki mutta tuossa on usein todella pitkä viive, että tulee esimerkiksi muistisairaan status. Lääkärit eivät helposti edes ajokorttia ota pois, jos sattuu vielä olemaan omaishoitajana.

HIENOA päättäjät, jatkakaa samaan malliin!
Olen tätä parjannut itsekin tässä ketjussa moneen kertaan. Vähän ihmetyttää eikö todellakaan tällaista ole otettu huomioon, mutta en oikein jaksa uskoa, että noin pihalla voivat olla - oma veikkaus on, että epätoivoisesti pitänyt saada lähes pakollinen viestikanava myös velvoittaville viesteille, kun nykyisin koskaan ei tiedä milloin todellinen tarve on tälle, että pitää saada sekunnissa viestiä perille.

Itseasiassa sitä on omatkin pinkoodit eräänlainen mysteeri.

On jotenkin hullua kuinka sitä pinkoodia ei muista, mutta kun kone sitä kysyy niin oikean osaa naputella. Noita "muistettavia" pinkoodeja on kuitenkin 6kpl.

Itseasiassa sitä on omatkin pinkoodit eräänlainen mysteeri.

On jotenkin hullua kuinka sitä pinkoodia ei muista, mutta kun kone sitä kysyy niin oikean osaa naputella. Noita "muistettavia" pinkoodeja on kuitenkin 6kpl.
Sitä sanotaan kait lihasmuistiksi. Oli jännä huomata, että lähipiirissäkin jo pahasti muistisairas ihminen joka ei muista mitä söi aamiaiseksi tai sitä mikä vuosi ja päivä nyt on, osasi naputella Windowsin salasanan vaikka ei sitä kysyttäessä muistanut eikä edes tuon naputtelun jälkeen. Tuo oli ikivanha läppäri joka oli hankittu aikaan, kun vielä muisti pelasi ja tuolta piti hiljattain jotain vanhaa asiaa etsiä.

”Sinulle on viesti Suomi.fi-palvelussa. Lähettäjänä ulosottovirasto”

Mukava yllätys näin kesän alkuun. Näemmä ne olivat Suomi.fin kautta lähettäneet ajoneuvoveron ja siitä vielä muistutuksen. Enpäs ollut huomannut.

Voi kun sähköpostissa lukisi vaikka edes tuossa maksumuistutuksen kohdalla isolla MAKSUMUISTUTUS, niin tulisi varmasti maksettua. Nyt samaa geneeristä omavero-”spammia”, mitä vuodenvaihteessa tuli muista syistä vähän enemmän. Ja kaikki veroasiat olin jo omaveron kautta hoitanut, niin en noita edes noteerannut.

Ei vaan tarkoitin lukeeko viestissä "arvon mummo" <-Yksilö on tunnistettavissa, vai onko vain "hei, sinulle on tullut viesti" <-Geneerinen viesti, sinulle ja minulle tulee täysin sama viesti.

Eli onko vastaanottaja tunnistettavaissa viestin sisällöstä jollain tavalla. Itse en ole nähnyt tuollaisia viestejä ikinä -enkä toivottavasti koskaan näkisikään, mutta senioreilla on jo käytössä suoliviestit, niin kauhulla odottelen mitä tästä seura

Vastaanottajan tunnistaa tietysti osoitteesta. Kaksi eri vastaanottajaa, kaksi eri osoitetta. Ne voi sitten eri tavoin yhdistää myöhemmin yhdeksi "osoitteeksi".

Statistiikka

Viestiketjuista
310 529
Jäsenet
83 825
Uusin jäsen
kifu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom