Suomi.fi viestit pakollisiksi - "Viranomaisposti saapuu vuoden 2026 alusta ensisijaisesti sähköisesti"

Suomi.fi-viestit tulee automaattisesti käyttöön – mitä mieltä olette?

Suomi.fi-viestit otetaan ensi vuonna käyttöön kaikille digitaalisesti asioiville täysi-ikäisille, ilman että palvelua erikseen aktivoi. Viestit aktivoituvat automaattisesti, kun suomi.fi palvelun kautta kirjautuu esimerkiksi seuraaviin palveluihin:

Traficom
Kela.fi
Vero.fi
TE-palvelut (Työmarkkinatori)
OmaKanta

Linkki uutiseen:

On hienoa, että digipalvelut kehittyvät, mutta pakolla tehtävä sähköisten palveuiden käyttöönotto ei ole oikea tapa. Mielestäni terveystietoja tai muitakaan henkilökohtaisia tietoja ei pitäisi ladataan ulkopuolisiin palveluihin – ilman että käyttäjä nimenomaistesti itse tekee tuon valinnan.

Tällä hetkellä: viestit voi poistaa käytöstä peruuttamalla suostumuksen.
Jatkossa (2026->): suomi.fi palvelun asetuksissa pitää käydä valitsemassa paperinen palvelu. Huom! Mikäli kirjautuu yli 6kk välein palveluun, niin jokaisella kirjautumisella valinta pitää tehdä uudelleen. Muuten sähköiset viestit aktivoituvat automaattisesti uudelleen käyttöön

--> En löytänyt aiheesta vielä keskustelua -saa linkata/siirtää/yhdistää, mikäli sellainen jo on

Eipä tuo suomi.fi mielestäni ole mikään ulkopuolinen palvelu vaan valtion tarjoama palvelu. Enemmän siihen luotan, kuin pörssiyhtiöön joka ne kirjeet ehkä perille asti joskus tuo. Ja yleensä niissä suomi.fi-viesteissä ei varsinaisesti ole mitään salaista tietoa, vaan ilmoitus että käypä katsomassa uusi päätös omaverosta yms.

Itsekin luottaisin enemmän valtion viestinvälitysjärjestelmään, jossa tieto kulkee salattuna ja siihen pääsee vain vahvasti tunnistautunut vastaanottaja käsiksi, kuin analogiseen paperikirjeeseen, joka muutamassakin vaiheessa kulkee ihmiskäsien kautta ja voi vastaanottajasta riippuen päätyä lukitsemattomaan postilaatikkoonkin varkaiden armoille.

Hyvä näkökulma tuo paperipostin luotettavuuskin, vaikkakaan itse en ole kokenut sitä koskaan turvattomaksi.

Se suurin ongelma mielestäni on enemmänkin siinä, että kyse on digitaalisesta palvelusta = kun Suomi.fi korkataan, altistuu siellä kaikkien siellä olevien tiedot tietovuodolle. Jos joku käy postilaatikostani katsomassa vaikka minun kutsukirjeeni terveystarkastukseen, vaarantuu vain yhden (minun) henkilön tiedot eikä miljoonien. Ja vieläpä tuostakin yhdestä henkilöstä, yhdellä kerralla saa maksimissaan yhden postilaatikollisen verran tietoa. Suomi.fi:stä saa kokonaisen kokoelman erilaisia tietoja -mitä sinne vuosien varrella nyt tulee kertymäänkin

Silloin tällöin on näitä henkilöitä, jotka käy keräämässä joltain alueelta postit laatikoista pois ja tekee niillä mitä tekee. Olen käyttänyt suomi.fi viestejä vuodesta 2018 ja kävin ne äsken läpi. Siellä on n. 90 viestiä, mutta yksikään niistä ei ole sellainen mistä itsessään olisi suurta vaaraa vaikka joku ne saisikin. Verohallinto ei lähetä sinne itse päätöstä vaan tiedon, että sellainen löytyy OmaVerosta. Traficom lähettää päätökset ja ajoneuvoverotiedot liitteenä, mutta ne on julkista tietoa muutenkin. DVV lähettää äänioikeuskirjeet vaaleihin liittyen, mutta ei noillakaan äänestämään pääse vaan henkkarit tarvitaan. Hyvinvointialue ei ainakaan täällä vielä käytä suomi.fi viestejä, eli terveystietoja ei siellä ole.

Helsingissä paperipostin jakelu on ongelma johtuen että esim. verottaja käytää pksjakelua kirjeiden lähetyksiin.
Firma on multakin hukannut useamman Helen laskun.

En siltti haluaisi pelkkää sähköistä tiedotusta jo pelkkä tunnistautuminen on turhan hankalaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
290 036
Jäsenet
79 730
Uusin jäsen
inaj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom