- Liittynyt
- 24.10.2016
- Viestejä
- 1 683
Sanoisin että eivät asfalttiduunareiden palkat tai heidän näennäinen vähyytensä vaikuta paljoakaan päällystämisen kustannuksiin.Sanoisin, että osasyy huonoon teiden kuntoon on niiden kunnostuksen kalleus mikä johtuu taas alan kovista palkoista. Keskipalkka 4100€ asfaltin levittämisestä on melko paljon. Sama ongelma koskee kyllä montaa muutakin alaa Suomessa (pidetään pientä miehitystä ja kireät aikataulut -> joudutaan tekemään kalliita ylityötunteja + annetaan/maksellaan vielä pekkasia päälle -> äkkiä kolminkertainen hinta vrt. kun olisi tarpeeksi tekijöitä eikä menisi ylitöiksi).
Pääosin kireät aikataulut ja töiden tekeminen öisin ja viikonloppuisin johtuu tilaajasta, eli pääosin Väyläviraston virkamiehistä, jotka ruuhkia välttääkseen teettävät töitä vähemmän liikennöityyn aikaan.
Kireät aikataulut, tiukat vaatimukset liikenteenohjauksen ja liikenteen sujuvuuden suhteen sekä lyhyt sesonki pakottavat tietysti myös päällystyksiä tekevät firmat panostamaan runsaaseen kalustoon, joka pitää kuolettaa järkevässä ajassa muutaman vuoden sisään näiden lyhyiden kesäkuukausien urakoilla, jolloin luonnollisesti päällystetyn tiemetrin hinta nousee, verrattuna siihen että koneilla pystyisi urakoimaan ympärivuotisesti.
Lisäksi öljyn hinta vaikuttaa bitumin hintaan ja tarvittavan murskeen hintakin vaihtelee ja tähän kaikkeen on urakoitsijan varauduttava.
Sitten pitäisi vielä jäädä voittoa jaettavaksi osakkeenomistajille.
Tiet pysyisivät paljon paremmin kunnossa, jos Väyläviraston ei tarvitsisi elää vuosittaisella kädestä suuhun budjetilla, jolla pystytään vain tekemään kosmeettista uuden pinnan vetämistä vanhoille hataroille 50-60-luvun tienpohjille.
Pidemmillä urakoilla urakoitsijoiden olisi helpompi resurssoida kalusto ja henkilöstö vastaamaan tarpeeseen, kuin nykyisellä mallilla, jossa "huutokauppa" ensi kesän urakoista käydään edellisenä syksynä.
Pidempijänteisellä rahoituksella olisi mahdollista tehdä pidempiä projekteja, joissa voitaisiin parantaa teitä pohjia myöden, vastaamaan tämän päivän liikennemääriä ja ajoneuvojen sekä yhdistelmien painoja.
Kun tien pohja ja valumavesien hallinta on kunnossa, pysyy myös tien päällyste paljon pidempään kunnossa ja samaa pätkää ei tarvitse pinnoittaa uudelleen muutaman vuoden välein.