• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen oikeusjärjestelmän järjettömyys

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 289
jos on mömmöön menevää sorttia.
Tämä tietysti on taas niitä tilanteita, että jos itsellä on jotenkin epänormaali kemikaalitoiminta päässä, niin on hankala ymmärtää muita. Tietoa aiheesta kuitenkin löytyy, mikäli se kiinnostaa. "Mömmöön menevää sorttia" on 999 999 miljoonasta.

Mikäli tämä taas oli sellainen "kyllä minäkin tiedän, miltä rakastuminen tuntuu, mutta MINÄ kykenen rationaaliseen ajatteluun siitä huolimatta", niin miksi se ei onnistu edes tavallisessa foorumikeskustelussa?

Jurppii sanoi:
Oletetaan sitten, että jossain on se merkittävä ryhmä miehiä, jotka mielellään jättää lapsen toisensa jälkeen kasvatettuaan sitä muutaman vuoden mutta naista ei vaihda.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Joo, terveisiä vaan 50-luvulle raamattusitaatteinesi. Olisko vaan niin, että ihmisten seksi- ja parisuhdeasiat ei ole tuomioistuinten asia oikeastaan missään sivistysmaassa ollut enää aikoihin.
Taas esität väitteitä, mitkä eivät pidä paikkaansa. Ihan Suomen laissakin on pykäliä kieltämään suhteita ihmisten välillä, vaikka olisivat ihan aikuisia ja oikeustoimikelposia henkilöitä.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Täällä tosi moni on sitä mieltä, että joku aikaraja on pakko olla. Voisitteko perustella miksi? Millä tavalla se on lapsen etu, että väärä mies pidetään väkisin lapsen isänä?
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
No mikä ongelma siinä sitten olisi, jos se raja olisi viidessä vuodessa?



Jos tämä ei ole jotain noloa yritystä vääntää asia taas johonkin ihme idiotismiin, niin tuo lakihan olisi ihan helvetin helppoa toteuttaa. Esimerkiksi nyt vaikka säätämällä tuo aikaraja vastaavaksi kuin vahingonkorvausvelvollisuudessa.

Muutenkin aivan äärimmäisen ihmeellinen logiikka tuo, että väkisin estetään mahdollisuus oikeudenmukaisuuteen sillä perusteella, että "ei sitä kuitenkaan monikaan haluaisi".
Tämä tietysti on taas niitä tilanteita, että jos itsellä on jotenkin epänormaali kemikaalitoiminta päässä, niin on hankala ymmärtää muita. Tietoa aiheesta kuitenkin löytyy, mikäli se kiinnostaa. "Mömmöön menevää sorttia" on 999 999 miljoonasta.

Mikäli tämä taas oli sellainen "kyllä minäkin tiedän, miltä rakastuminen tuntuu, mutta MINÄ kykenen rationaaliseen ajatteluun siitä huolimatta", niin miksi se ei onnistu edes tavallisessa foorumikeskustelussa?
Kummasti tää aihe nyt sua kiehuttaa ja johtaa tahalliseen väärinymmärtämiseen. Asiallisella tyylillä esitettyinä jaksaisi ehkä näitä olkiukkoja taklatakin mutta tällaisenaan tuo on pelkkää keskustelun paskomista.

Taas esität väitteitä, mitkä eivät pidä paikkaansa. Ihan Suomen laissakin on pykäliä kieltämään suhteita ihmisten välillä, vaikka olisivat ihan aikuisia ja oikeustoimikelposia henkilöitä.
Sinäkin olet kyllä taitava etsimään VIRHEITÄ toisten kirjoituksista, silloinkin kun ne käsiteltävään asiaan mitenkään liity. Ota internet-vänkäyspiste.

Joo, insesti on kriminalisoitu mutta kytkös siihen, että tehtäisiin aviossa olevan avion ulkopuolisista suhteista laittomia on melkoisen ohkainen.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Sinäkin olet kyllä taitava etsimään VIRHEITÄ toisten kirjoituksista, silloinkin kun ne käsiteltävään asiaan mitenkään liity. Ota internet-vänkäyspiste.

Joo, insesti on kriminalisoitu mutta kytkös siihen, että tehtäisiin aviossa olevan avion ulkopuolisista suhteista laittomia on melkoisen ohkainen.
No sinä yrität perustella asiaa sillä, että ihmisten väliset suhteet eivät oikeuslaitokselle kuulu. Se vaan ei pidä paikkaansa, joten sellaista on turha käyttää argumenttina tässä keskustelussa.

Itse en lähtisi myöskään sille linjalle, että noita avioliiton ulkopuolisia suhteita kriminalisoitaisiin, mutta kannattaisin ehdottomasti sitä, että petoksen tekeminen isyysasiassa olisi ankarasti rangaistava rikos. Se, että avioliitossa synnytät ulkopuolisen siittämän lapsen, ei tietenkään olisi rikos, mutta jos nainen väittää lapsen olevan aviopuolison, niin se olisi ankara rikos. Ja tämän rikoksen pitäisi täyttyä vaikka nainen ei väittäisi yhtään mitään, jos on mahdollisuus, että isä onkin joku muu, eikä nainen tätä mahdollisuutta aviopuolisolle kerro.

Ja tällaista lakia tulisi soveltaa ihan muutenkin, ei sen tarvitse olla avioliittoon sidonnainen. Aina jos nainen on epärehellinen lapsen isästä, niin sen pitäisi olla ankarasti rangaistava rikos. Olisin jopa taipuvainen kannattamaan tuohon sellaista lisärangaistusta, että tällaisissa tilanteissa lapsi otetaan automaattisesti naiselta pois, ilman mahdollisuutta saada huoltajuutta koskaan takaisin.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Itse en lähtisi myöskään sille linjalle, että noita avioliiton ulkopuolisia suhteita kriminalisoitaisiin, mutta kannattaisin ehdottomasti sitä, että petoksen tekeminen isyysasiassa olisi ankarasti rangaistava rikos.
Tästä voidaan olla ihan samaa mieltä. Mutta vain niissä tapauksissa joissa oikeasti voidaan osoittaa kyseessä olleen tarkoituksellinen ja tietoinen petoksen yritys tai petos.

Nähdäkseni siis esim. tässä "Risto-Janin" keississä pätisi jos äiti tiesi, ettei lapsi ole R-J:n.

edit: Ongelma on vaan siinä, että useimmissa tapauksissa todistaminen on hankalaa tai mahdotonta tai sitten jouduttaisiin rikkomaan ihmisten toisia perusoikeuksia
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 289
Kummasti tää aihe nyt sua kiehuttaa ja johtaa tahalliseen väärinymmärtämiseen. Asiallisella tyylillä esitettyinä jaksaisi ehkä näitä olkiukkoja taklatakin mutta tällaisenaan tuo on pelkkää keskustelun paskomista.
Itse en vedä itkuisia keskusteluexittejä sen takia, että toinen loukkasi tunteitani sanomalla asian väärin. Väärinymmärrystä pidän täysin mahdollisena, mutta omalla kohdallani tahallista se ei ole. Pidän vastauksissani myös lainaukset näkyvillä, jotta olisi helppoa nähdä, missä kohtaa ymmärrän väärin ja osoittaa se. Jostain syystä tämä kuitenkin vaikuttaa mahdottomalta.

Eikö sinua yhtään hävetä itkeä olkiukkoilusta, kun itse viljelet tällaista:

Jurppii sanoi:
Oletetaan sitten, että jossain on se merkittävä ryhmä miehiä, jotka mielellään jättää lapsen toisensa jälkeen kasvatettuaan sitä muutaman vuoden mutta naista ei vaihda.
? (Enkä tällä tarkoita sitä, että "kyllä minäkin voin olkiukkoilla jos sinä", itselle on jäänyt edelleen hämäräksi, mikä sanomani nyt oli olkiukkoilua, ja että mitä olet varsinaisesti tarkoittanut sillä, minkä olen väärin ymmärtänyt.)

Itse aihe on minulle melkolailla välinpitämätön. Oma mielenkiintoni on siinä, miten asioita perustellaan, ja tuo keskustelun paskominen ja sitten muiden syyttäminen siitä on se, mikä toisinaan hieman turhauttaa. Siitä huolimatta keskustelun jatkaminen kiinnostaa myös keskustelun paskojien kanssa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Itse en vedä itkuisia keskusteluexittejä sen takia, että toinen loukkasi tunteitani sanomalla asian väärin. Väärinymmärrystä pidän täysin mahdollisena, mutta omalla kohdallani tahallista se ei ole. Pidän vastauksissani myös lainaukset näkyvillä, jotta olisi helppoa nähdä, missä kohtaa ymmärrän väärin ja osoittaa se. Jostain syystä tämä kuitenkin vaikuttaa mahdottomalta.

Eikö sinua yhtään hävetä itkeä olkiukkoilusta, kun itse viljelet tällaista:



? (Enkä tällä tarkoita sitä, että "kyllä minäkin voin olkiukkoilla jos sinä", itselle on jäänyt edelleen hämäräksi, mikä sanomani nyt oli olkiukkoilua, ja että mitä olet varsinaisesti tarkoittanut sillä, minkä olen väärin ymmärtänyt.)

Itse aihe on minulle melkolailla välinpitämätön. Oma mielenkiintoni on siinä, miten asioita perustellaan, ja tuo keskustelun paskominen ja sitten muiden syyttäminen siitä on se, mikä toisinaan hieman turhauttaa. Siitä huolimatta keskustelun jatkaminen kiinnostaa myös keskustelun paskojien kanssa.
Jos haluat asiallista keskustelua niin jatketaan mutta sitten ei varmaan tartte mitään vittuiluja tupata väliin?

Jos ihminen on taipuvainen hormonien aiheuttamaan voimakkaaseen tunnetoimintaan, joka esimerkiksi saa pariksi vuodeksi pään niin sekaisin, ettei kykene omaa etuaan lainkaan ajattelemaan NIIN OLETTAISIN, että tuossa ajassa myös kiintymys biologiseksi luulemaansa lapseen kehittyy niin voimakkaaksi, että hylkääminen ei kuulosta uskottavalta, saati viiden vuoden isyyden jälkeen. Ja tähän sinä taas toteat, ettei pidä olettaa muiden olevan sellaisia kuin itse. Johon minä taas puolestani, että oletetaan sitten jossain olevan se merkittävä ryhmä, joka kiintyy siihen äitiin voimakkaasti mutta ei lapseen. Ja sinä sitten taas vittuilemaan ja ympyrä on sulkeutunut.

Joten miksei anneta vaan olla ja hyväksytä, että ollaan osin eri mieltä?
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 289
Ja tähän sinä taas toteat, ettei pidä olettaa muiden olevan sellaisia kuin itse.
Ai? Käydäänkö me nyt siis sellanen keskustelu, minkä sinä käyt meidän molempien puolesta?

Jos ihminen on taipuvainen hormonien aiheuttamaan voimakkaaseen tunnetoimintaan, joka esimerkiksi saa pariksi vuodeksi pään niin sekaisin, ettei kykene omaa etuaan lainkaan ajattelemaan NIIN OLETTAISIN, että tuossa ajassa myös kiintymys biologiseksi luulemaansa lapseen kehittyy niin voimakkaaksi, että hylkääminen ei kuulosta uskottavalta, saati viiden vuoden isyyden jälkeen.
Tähän kysyin jo aikaisemmassa viestissäni: No mikä ongelma siinä sitten olisi, jos se raja olisi viidessä vuodessa? Siitä näkökulmasta, että sen oikean isän laittaminen maksumieheksi olisi jotenkin ongelmallista (ei ole selvinnyt miksi se olisi), niin tuo on ainoastaan perustelu sille, että se aikaraja voisi huoletta olla reippaasti enemmänkin, koska ne tapaukset ovat harvassa. Kuitenkin niille harvoille, joiden tapauksessa noin käy, tuo olisi selkeä parannus.

edit: ja edelleen tuo "saa pään niin sekaisin, ettei kykene lainkaan ajattelemaan" on sitä samaa olkiukkoilua / tahallista väärinymmärrystä, mitä olet niin sydämekkäästi kritisoinut.

Jurppii sanoi:
Joten miksei anneta vaan olla ja hyväksytä, että ollaan osin eri mieltä?
Tämä ehdotus kuulostaa siltä, että ehdottajalle on tärkeintä, että voi pitää mielipiteestään kiinni ja ajatella olevansa oikeassa. Minulle tärkeämpää on se, että mikäli ajattelen tyhmästi, haluan ymmärtää miksi, ja korjata sitä näkökulmaani. Tässä asiassa en edes ole kovinkaan voimakkaasti mitään mieltä, vaan olen yrittänyt selvittää, että mikä ongelma siinä olisi, mikäli tuo aikaraja olisi isompi. Ei ole vielä selvinnyt, mutta sekään ei ole todiste siitä, etteikö siinä voisi olla ongelmia, joita en osaa ajatella. Siksi minua kiinnostaa keskustella asioista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Ai? Käydäänkö me nyt siis sellanen keskustelu, minkä sinä käyt meidän molempien puolesta?
No jos sä sen nyt kahteen kertaan olet jo ilmaissut (tosin eri sanoin) niin kai sen voi olettaa jo?

Tämä ehdotus kuulostaa siltä, että ehdottajalle on tärkeintä, että voi pitää mielipiteestään kiinni ja ajatella olevansa oikeassa.
Ja näin ajatellen sun positio kuulostaa siltä, että anonyymin tietokonepalstan keskustelussa on pakko saada toinen muuttamaan mieltään jos se on omasta mielestä väärin.

Ollaan eri mieltä, eikö?
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Ai? Käydäänkö me nyt siis sellanen keskustelu, minkä sinä käyt meidän molempien puolesta?



Tähän kysyin jo aikaisemmassa viestissäni: No mikä ongelma siinä sitten olisi, jos se raja olisi viidessä vuodessa? Siitä näkökulmasta, että sen oikean isän laittaminen maksumieheksi olisi jotenkin ongelmallista (ei ole selvinnyt miksi se olisi), niin tuo on ainoastaan perustelu sille, että se aikaraja voisi huoletta olla reippaasti enemmänkin, koska ne tapaukset ovat harvassa. Kuitenkin niille harvoille, joiden tapauksessa noin käy, tuo olisi selkeä parannus.

edit: ja edelleen tuo "saa pään niin sekaisin, ettei kykene lainkaan ajattelemaan" on sitä samaa olkiukkoilua / tahallista väärinymmärrystä, mitä olet niin sydämekkäästi kritisoinut.



Tämä ehdotus kuulostaa siltä, että ehdottajalle on tärkeintä, että voi pitää mielipiteestään kiinni ja ajatella olevansa oikeassa. Minulle tärkeämpää on se, että mikäli ajattelen tyhmästi, haluan ymmärtää miksi, ja korjata sitä näkökulmaani. Tässä asiassa en edes ole kovinkaan voimakkaasti mitään mieltä, vaan olen yrittänyt selvittää, että mikä ongelma siinä olisi, mikäli tuo aikaraja olisi isompi. Ei ole vielä selvinnyt, mutta sekään ei ole todiste siitä, etteikö siinä voisi olla ongelmia, joita en osaa ajatella. Siksi minua kiinnostaa keskustella asioista.
Minkä takia pitäisi ylipäätään olla aikaraja? Tai jos pitää niin miksi 5 vuotta eikä 50 vuotta? Tämä vääryyshän ei vanhene, vaan tämä äpärä ei ikinä ole miehen lapsi. Sen lapsen siittänyt ja naisen pitäisi maksaa kaikki ja naisen luonnollisesti maksaa korvaukset mielipahasta ja muusta tälle väärälle "isälle".
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 289
No jos sä sen nyt kahteen kertaan olet jo ilmaissut (tosin eri sanoin) niin kai sen voi olettaa jo?
Tämä on juuri tätä keskustelun tahallista paskomista. Olet sinäkin sanonut esimerkiksi että

Jurppii sanoi:
Oletetaan sitten, että jossain on se merkittävä ryhmä miehiä, jotka mielellään jättää lapsen toisensa jälkeen kasvatettuaan sitä muutaman vuoden mutta naista ei vaihda.
Voiko nyt olettaa, että vastaat tähän viestiin, että

Jurppii sanoi:
Oletetaan sitten, että jossain on se merkittävä ryhmä miehiä, jotka mielellään jättää lapsen toisensa jälkeen kasvatettuaan sitä muutaman vuoden mutta naista ei vaihda.
?

Huomaatko muuten, että jätit tahallasi taas vastaamatta siihen, mitä minä varsinaisesti vastasin? Keskustelun paskomista jatkat silti innokkaasti.

Ja näin ajatellen sun positio kuulostaa siltä, että anonyymin tietokonepalstan keskustelussa on pakko saada toinen muuttamaan mieltään jos se on omasta mielestä väärin.
Minun ei ole pakko saada ketään muuttamaan mieltään. Jos joku keskustelussa on "eri mieltä", niin minua kiinnostaa kuulla ne perustelut. Huomaatko, että en ole yrittänyt saada tässäkään sinua muuttamaan mieltäsi kertaakaan, vaan olen kysynyt perusteluita sille, miksi ajattelet niin kuin ajattelet? Jotta voisin muodostaa perustellun mielipiteen.

Ollaan eri mieltä, eikö?
Jos tarkoitat, että olemme eri mieltä siitä, mikä on keskustelun tarkoitus, niin siltä vaikuttaa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Minun ei ole pakko saada ketään muuttamaan mieltään. Jos joku keskustelussa on "eri mieltä", niin minua kiinnostaa kuulla ne perustelut. Huomaatko, että en ole yrittänyt saada tässäkään sinua muuttamaan mieltäsi kertaakaan, vaan olen kysynyt perusteluita sille, miksi ajattelet niin kuin ajattelet? Jotta voisin muodostaa perustellun mielipiteen.
Olen perustelut kertonut mutta ne johtavat näköjään lähinnä jankkaukseen kun ei kelpaa, että emme ole samaa mieltä. Mitä sitä vääntämään enää?

Tää ei ole mitään matematiikkaa, jossa asia on tosi tai epätosi vaan mielipiteet ja näkemykset painavat. Mun mielestä kaksi vuotta on ihan kohtuullisen kuuloinen aikaraja koska omamielipiteeni on, että viisi vuotta tuskin enää paljoa muuttaisi ja kuten näet tuossa yllä, silti joku kysyy misei 50 vuotta koska se on vaan "äpärä". Kaikki ei tule olemaan mihinkään lukuun tyytyväisiä.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 289
Minkä takia pitäisi ylipäätään olla aikaraja? Tai jos pitää niin miksi 5 vuotta eikä 50 vuotta? Tämä vääryyshän ei vanhene, vaan tämä äpärä ei ikinä ole miehen lapsi. Sen lapsen siittänyt ja naisen pitäisi maksaa kaikki ja naisen luonnollisesti maksaa korvaukset mielipahasta ja muusta tälle väärälle "isälle".
Se on oma kysymyksensä, itse lähestyin tätä keskustelua sen premissin pohjalta, että jokin aikaraja on. Ja tuo vahingonkorvausvelvollisuuden aikaraja (3v syyllisen selviämisestä, max 10v teon tapahtumisesta) olisi ainakin sellainen, että se olisi linjassa muun oikeuskäytännön kanssa. Tuo viisi vuotta oli taas Jurppiin väliin vetämiä juttuja, eikä nämä tarkat ajat varsinaisesti muuta omia kysymyksiäni mitenkään.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 289
Mun mielestä kaksi vuotta on ihan kohtuullisen kuuloinen aikaraja koska omamielipiteeni on, että viisi vuotta tuskin enää paljoa muuttaisi ja kuten näet tuossa yllä, silti joku kysyy misei 50 vuotta koska se on vaan "äpärä". Kaikki ei tule olemaan mihinkään lukuun tyytyväisiä.
Olet sitä mieltä, että viisi vuotta tuskin paljoa muuttaisi, mutta olet kuitenkin sitä mieltä, että tuo vähäinen muutos olisi positiivista?

Tuollaisenaan tuo kuulostaa "turha tehdä muutoksia, josta on vain jonkin verran hyötyä"-perustelulta. Mikäli tämä todella on kantasi, niin sitten voimme olla eri mieltä. Omasta mielestä vähäisenkin hyödyn muutokset on järkevä tehdä, jos niistä ei ole haittaa.

Pahoittelen, että en aiemmin tätä ymmärtänyt, tuo vaan kuulostaa niin tyhmältä, että hankala ymmärtää jonkun olevan oikeasti tuollaista mieltä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Pitäähän siinä nyt joku aikaraja olla. Entä jos tietoisesti elätät äpärää vaikka 12 vuotta, mutta sitten tulee avioero ja ex-vaimolle kostaaksesi luovut lapsenkin elättämisestä?

Toki jos lapsen ollessa 12-vuotias selviää että se ei olekaan sinun, pitäisi olla täysi oikeus luopua isyydestä ja periä elatusmaksut takaisin. Korkoineen.

Tuohon ensin mainittuun voisi varmaankin jonkun aisankannattajasopimuksen kehitellä. "En ole lapsen isä, mutta elätän mielelläni vaimon poikaystävän lapsen."
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Olet sitä mieltä, että viisi vuotta tuskin paljoa muuttaisi, mutta olet kuitenkin sitä mieltä, että tuo vähäinen muutos olisi positiivista?
Jep. Mielestäni kaksi vuotta kuulostaa lähempänä sitä todellista tarvetta kuin viisi. Syyt kertomani. Aina joku jää ulos siitä, jolla suurin osa pärjää.

@?.. : Aikarajat on siksi tässä(kin) asiassa, kuten velkojen ja kaikkien paitsi yhden rikoksen vanhenemisessa, että ihmiset voivat elää elämäänsä luottaen siihen, että mikä tahansa kymmenen tai kymmenien vuosien takaa ei palaa kummittelemaan. Asiat, joista ei mahdollisesti tiedä edes mitään. Ja toisaalta tässä asiassa myös tosiaan sen lapsen toimeentulon jonkinlaisena takeena, että vaikkapa isyydestä valehdelleen äidin ansiosta ei peritä elareita takaisin kuin korkeintaan sen kahden vuoden ajalta.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 927
Se on oma kysymyksensä, itse lähestyin tätä keskustelua sen premissin pohjalta, että jokin aikaraja on. Ja tuo vahingonkorvausvelvollisuuden aikaraja (3v syyllisen selviämisestä, max 10v teon tapahtumisesta) olisi ainakin sellainen, että se olisi linjassa muun oikeuskäytännön kanssa. Tuo viisi vuotta oli taas Jurppiin väliin vetämiä juttuja, eikä nämä tarkat ajat varsinaisesti muuta omia kysymyksiäni mitenkään.
Lapsi ei tosin ole mikään esine joka on varastettu jostain tai selvittämätön murha. Olet 8v kasvattanut lasta ja lapsen äiti tunnustaa, että pani Japea pikkujouluissa, hyvinkin mahdollista että muksu on Japen. Isä vetää herneet nenään ja hakee avioeroa. Voisiko ja pitäisikö Japelta periä 8v kulut lapsen kasvatuksesta ja pitäisikö Japesta nyt tulla uusi isä, halusi tai ei? Vai ainoastaan kulut tulevaisuudessa? Entä jos Japea ei löydy tai ole olemassa? Jape onkin valehdellut nimensä. Lain täytyy taipua kaikkiin skenaarioihin. Kuinka paljon lakitekstiä kannattaa sorvata tälläiseen asiaan? Nykylaissa ei sinällään omasta mielestäni ole ongelmaa, se vaan ei jousta. Mutta ihan sama se on kaikkien muidenkin epäkohtien kohdalla. Sadat tuhannet rikokset jäävät selvittämättä, iso kasa oikeusjuttuja kuivuu kokoon vanhenemisaikojen takia.

Sitten tietysti lain lisäksi on iso kasa filosofisia ongelmia. Onko pettäminen rikollista? Aika harva toinen eläinlaji elää näennäisessä yksiavioisuudessa. Lähinnähän parisuhde on sopimus kahden osapuolen välillä, jonka rikkomisesta ei seuraa rangaistusta, mutta toki mahdollisia seurauksia joista osa saattaa vaikuttaa rangaistukselta. Kirkko on luonut omia säädöksiään, lähinnä ajaakseen omiin arvoihinsa perustuvaa yhteiskuntaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
681
Ja toisaalta tässä asiassa myös tosiaan sen lapsen toimeentulon jonkinlaisena takeena, että vaikkapa isyydestä valehdelleen äidin ansiosta ei peritä elareita takaisin kuin korkeintaan sen kahden vuoden ajalta.
Eipä isyyden kumoamista koskevan kanteen nostamiselle säädetyn määräajan pidentäminen käytännössä vaikuttaisi elatusapujen palauttamisvelvollisuuteen, koska sitä on jo muutoinkin rajoitettu huomattavasti lapsen edun turvaamiseksi:

"Kun vanhemmuuden kumoamista koskeva kanne on lainvoimaisella tuomiolla hyväksytty, vanhemmuuden tunnustaminen todettu mitättömäksi tai vanhemmuuden vahvistamista koskeva lainvoimainen tuomio purettu, voi tuomioistuin velvoittaa lapsen 5 §:n 1 momentissa tarkoitetun edustajan palauttamaan suoritetut elatusavut tai osan niistä, jos lapsen edustaja elatusapua vahvistettaessa tai elatusapuja vastaanottaessaan on tiennyt, että elatusapua suorittanut ei ole lapsen vanhempi, ja palauttamista on lapsen, lapsen edustajan sekä elatusapua suorittaneen olosuhteet huomioon ottaen pidettävä kohtuullisena."
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 289
Lapsi ei tosin ole mikään esine joka on varastettu jostain tai selvittämätön murha.
Juu, mutta itse hyväksyn, että asiassa jokin aikaraja on.

Olet 8v kasvattanut lasta ja lapsen äiti tunnustaa, että pani Japea pikkujouluissa, hyvinkin mahdollista että muksu on Japen. Isä vetää herneet nenään ja hakee avioeroa. Voisiko ja pitäisikö Japelta periä 8v kulut lapsen kasvatuksesta ja pitäisikö Japesta nyt tulla uusi isä, halusi tai ei? Vai ainoastaan kulut tulevaisuudessa?

Entä jos Japea ei löydy tai ole olemassa? Jape onkin valehdellut nimensä. Lain täytyy taipua kaikkiin skenaarioihin. Kuinka paljon lakitekstiä kannattaa sorvata tälläiseen asiaan? Nykylaissa ei sinällään omasta mielestäni ole ongelmaa, se vaan ei jousta. Mutta ihan sama se on kaikkien muidenkin epäkohtien kohdalla. Sadat tuhannet rikokset jäävät selvittämättä, iso kasa oikeusjuttuja kuivuu kokoon vanhenemisaikojen takia.
Tuo takautuvuus on tietenkin eri kysymyksensä, mutta mikään näistä kysymyksistä ei sinänsä eroa mitenkään siitä nykytilanteesta, eli jos olisi aloittanut tarinan "Olet 1.5v kasvattanut lasta..."

Vai eroaako?

Sitten tietysti lain lisäksi on iso kasa filosofisia ongelmia. Onko pettäminen rikollista?
Siihenkös ne filosofiset ongelmat loppuivatkin? Itse en ymmärrä yhteyttä tähän. Kysymys on, että millä perusteilla ihminen voidaan pakottaa maksamaan toisten ihmisten tekojen seuraukset.

Lähinnähän parisuhde on sopimus kahden osapuolen välillä, jonka rikkomisesta ei seuraa rangaistusta, mutta toki mahdollisia seurauksia joista osa saattaa vaikuttaa rangaistukselta.
Avaatko hieman mitä tarkoitat?

Kirkko on luonut omia säädöksiään, lähinnä ajaakseen omiin arvoihinsa perustuvaa yhteiskuntaa.
Mites tää liittyy?
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Eipä isyyden kumoamista koskevan kanteen nostamiselle säädetyn määräajan pidentäminen käytännössä vaikuttaisi elatusapujen palauttamisvelvollisuuteen, koska sitä on jo muutoinkin rajoitettu huomattavasti lapsen edun turvaamiseksi:

"Kun vanhemmuuden kumoamista koskeva kanne on lainvoimaisella tuomiolla hyväksytty, vanhemmuuden tunnustaminen todettu mitättömäksi tai vanhemmuuden vahvistamista koskeva lainvoimainen tuomio purettu, voi tuomioistuin velvoittaa lapsen 5 §:n 1 momentissa tarkoitetun edustajan palauttamaan suoritetut elatusavut tai osan niistä, jos lapsen edustaja elatusapua vahvistettaessa tai elatusapuja vastaanottaessaan on tiennyt, että elatusapua suorittanut ei ole lapsen vanhempi, ja palauttamista on lapsen, lapsen edustajan sekä elatusapua suorittaneen olosuhteet huomioon ottaen pidettävä kohtuullisena."
Tän mukaan voisi lähteä taannehtivasti: https://www.kela.fi/documents/10192/3240814/Elatustuki.pdf

Tuomioistuin voi velvoittaa lapsen edustajan (lähivanhemman) palauttamaan maksetut elatusavut tai osan niistä, jos lapsen edustaja on elatusapua vahvistettaessa tai elatusapuja vastaanottaessaan tiennyt, että mies ei ole lapsen isä. Lisäksi edellytetään, että elatusapujen palauttaminen on kohtuullista kaikkien asianosaisten olosuhteet huomioon ottaen.
En osaa sanoa suoraan, mitä kohtuullisuuslause merkitsee.

edit: Äh, samaa siteerasin vastapalloon. Mielestäni sitaatti sanoo, että voi joutua maksamaan takautuvasti.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Tästä voidaan olla ihan samaa mieltä. Mutta vain niissä tapauksissa joissa oikeasti voidaan osoittaa kyseessä olleen tarkoituksellinen ja tietoinen petoksen yritys tai petos.

Nähdäkseni siis esim. tässä "Risto-Janin" keississä pätisi jos äiti tiesi, ettei lapsi ole R-J:n.

edit: Ongelma on vaan siinä, että useimmissa tapauksissa todistaminen on hankalaa tai mahdotonta tai sitten jouduttaisiin rikkomaan ihmisten toisia perusoikeuksia
Ei rikoksen täyttymiseen tarvitsisi olla tietoa siitä, että tiesikö äiti varmasti, kuka on isä. Mielestäni rikoksen pitäisi täyttyä jo siinä, jos äiti tietää että mahdollisia isäehdokkaita on useampia, mutta ei kerro tätä puolisolleen ja näin antaa puolison ymmärtää olevansa isä.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 229
Jos nyt unohdetaan lapsen etu ja elatusvelvollisuus, niin itse pidän isän oikeuksien kannalta tuota kahta vuotta aivan liian lyhyenä aikana. Voihan tuo tulla ilmi vaikka vasta siinä vaiheessa kun lapsi on jo aikuinen. Se on jokaisen oma asia, miten tuohon tietoon sitten reagoi.

Paras vaihtoehtohan olisi se, että syntyy lapsi sitten avioliitossa tai sen ulkopuolella, aina tehtäisiin automaattisesti isyystesti. Näin oletetulla isällä olisi heti isyyttään tunnustaessa tieto biologisesta isyydestä. Tässä tapauksessa kahden vuoden perumisaika olisi riittävä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
aina tehtäisiin automaattisesti isyystesti
Tämä kävisi aika kätevästi, kun jokaiselta vastasyntyneeltä otetaan muutenkin jo verinäyte testejä varten. Lisää testien joukkoon vain isyystestin. Toki jos oletettu isä tästä kieltäytyy, niin sitten ei ole enää missään vaiheessa oikeutta alkaa vaatimaan yhtään mitään, jos lapsi ilmeneekin vieraan lapseksi.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Pitäähän siinä nyt joku aikaraja olla. Entä jos tietoisesti elätät äpärää vaikka 12 vuotta, mutta sitten tulee avioero ja ex-vaimolle kostaaksesi luovut lapsenkin elättämisestä?

Toki jos lapsen ollessa 12-vuotias selviää että se ei olekaan sinun, pitäisi olla täysi oikeus luopua isyydestä ja periä elatusmaksut takaisin. Korkoineen.

Tuohon ensin mainittuun voisi varmaankin jonkun aisankannattajasopimuksen kehitellä. "En ole lapsen isä, mutta elätän mielelläni vaimon poikaystävän lapsen."
No eikös tuo aisurisopimuskin toimisi helpoten niin, että mitään sopimusta ei tehdä, vaan mikäli isä päättää jäädä kuitenkin kimppaan, niin isyys kuitenkin perutaan ja siinähän sitä lasta elättäisi samalla kuin muutakin perhettä, mutta eron sattuessa ei sitten olisi kuitenkaan mitään elatusvelvollisuutta, eikä sen puoleen tapaamisoikeuttakaan.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Ei rikoksen täyttymiseen tarvitsisi olla tietoa siitä, että tiesikö äiti varmasti, kuka on isä. Mielestäni rikoksen pitäisi täyttyä jo siinä, jos äiti tietää että mahdollisia isäehdokkaita on useampia, mutta ei kerro tätä puolisolleen ja näin antaa puolison ymmärtää olevansa isä.
Niin, sun mielestä. Mun mielestä jos isäkandidaatti epäilee, ettei ole isä, kannattaa asia selvittää. Mielestäni ketään ei voida pakottaa selvittämään seksuaalihistoriaansa kenellekään siksi, että olisi epävarmuustekijöitä. Ja tässä tullaan taas siihen, että äidin tietoa tai tietämättömyyttä voi olla täysin mahdoton todistaa.

Jos haluat rikoksen olevan petos ja siitä vielä kovia tuomioita niin tarkoituksellisuus pitäisi myös olla kuviossa.

mikäli isä päättää jäädä kuitenkin kimppaan, niin isyys kuitenkin perutaan ja siinähän sitä lasta elättäisi samalla kuin muutakin perhettä, mutta eron sattuessa ei sitten olisi kuitenkaan mitään elatusvelvollisuutta, eikä sen puoleen tapaamisoikeuttakaan.
Tää sotisi taas aika räikeästi sitä ajattelua vastaan, että lapselle nimenomaan yritetään turvata vakaata ja turvallista kasvuympäristöä, jossa ihmiset ei vaihdu ja toimeentulo katoa hetken varoituksella.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 927
Tietysti koko ongelma poistuisi isän näkökulmasta pakollisella isyystestillä. Eri asia halutaanko tälläistä. Miehillä kuitenkin on ollut aika selvä valta näihin päiviin asti ja jos haluttaisiin, meillä varmaan olisi sellainen? Mistä voinee vetää johtopäätöksen, että valtaosa ihmisistä ei näe meillä olevan ongelmaa tai tarvetta ratkaista ongelmaa
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Paras vaihtoehtohan olisi se, että syntyy lapsi sitten avioliitossa tai sen ulkopuolella, aina tehtäisiin automaattisesti isyystesti. Näin oletetulla isällä olisi heti isyyttään tunnustaessa tieto biologisesta isyydestä. Tässä tapauksessa kahden vuoden perumisaika olisi riittävä.
Tämä olisi itseasiassa kaikkien kannalta paras mahdollinen vaihtoehto. Ja lisäksi vielä niin, että isyystesti on pakollinen ja isyys määräytyy sen mukaan. Eli mikäli isyystesti osoittaa, että et ole lapsen isä, niin silloin sinulla ei pidä olla mitään mahdollisuutta edes tunnustaa isyyttä. Ja mikäli oikeaa isää ei löydy, niin silloin lapsi jää paperilla isättömäksi.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Niin, sun mielestä. Mun mielestä jos isäkandidaatti epäilee, ettei ole isä, kannattaa asia selvittää. Mielestäni ketään ei voida pakottaa selvittämään seksuaalihistoriaansa kenellekään siksi, että olisi epävarmuustekijöitä. Ja tässä tullaan taas siihen, että äidin tietoa tai tietämättömyyttä voi olla täysin mahdoton todistaa.

Jos haluat rikoksen olevan petos ja siitä vielä kovia tuomioita niin tarkoituksellisuus pitäisi myös olla kuviossa.
Mitä sinä nyt sekoilet? Kyllä se on äidillä ihan 100 % tiedossa, onko isäehdokkaita 1 vai useampi. Ja jos niitä on useampi, mutta silti antaa puolison ymmärtää olevan isä, niin silloin se on tarkoituksellista. Ei sitä tarkoituksellisuutta tarvitse mitenkään erikseen osoittaa, itsestäänselvää asiaa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tietysti koko ongelma poistuisi isän näkökulmasta pakollisella isyystestillä. Eri asia halutaanko tälläistä. Miehillä kuitenkin on ollut aika selvä valta näihin päiviin asti ja jos haluttaisiin, meillä varmaan olisi sellainen?
Isyystestit näkyisi maksavan noin 140€ kappale (eka hinta googlella), mikä tekisi 2019 syntyvyydellä vajaat 6,5 miljoonaa euroa mitä ei kai vaan haluta käyttää kaikkiin kohdistuvaan testaukseen, jonka halukkaat voi tehdä halutessaan omalla rahallaan.

Mitä sinä nyt sekoilet? Kyllä se on äidillä ihan 100 % tiedossa, onko isäehdokkaita 1 vai useampi. Ja jos niitä on useampi, mutta silti antaa puolison ymmärtää olevan isä, niin silloin se on tarkoituksellista. Ei sitä tarkoituksellisuutta tarvitse mitenkään erikseen osoittaa, itsestäänselvää asiaa.
Tässä just mennään asioihin, joita on äärimmäisen vaikea todistaa kun ei ole pakko kertoa. Jos isäkandidaatti todistettavasti kysyi, että onko mahdollista, että joku muu olisi isä ja siitä selvästi valehdeltaisiin niin kai siinä olisi ainekset oikeusjuttuun petoksesta. Mutta jos kukaan ei kysy eikä kukaan valehtele niin se, että siellä normaalin parisuhdepeitonheiluttelun seassa oli yksi pikkujouluhairahdus tuskin menee missään tuomioistuimessa läpi kovaan rangaistukseen riittävästä petoksesta.

Ihan otsikon mukaisesti ajatellen.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 229
Tämä olisi itseasiassa kaikkien kannalta paras mahdollinen vaihtoehto. Ja lisäksi vielä niin, että isyystesti on pakollinen ja isyys määräytyy sen mukaan. Eli mikäli isyystesti osoittaa, että et ole lapsen isä, niin silloin sinulla ei pidä olla mitään mahdollisuutta edes tunnustaa isyyttä. Ja mikäli oikeaa isää ei löydy, niin silloin lapsi jää paperilla isättömäksi.
Tottakai pitäisi olla mahdollisuus tunnustaa isyys testin tuloksesta riippumatta. vrt. adoptio

Isyystestit näkyisi maksavan noin 140€ kappale (eka hinta googlella), mikä tekisi 2019 syntyvyydellä vajaat 6,5 miljoonaa euroa mitä ei kai vaan haluta käyttää kaikkiin kohdistuvaan testaukseen, jonka halukkaat voi tehdä halutessaan omalla rahallaan.
Nykytilanteessa varmasti jää monia isyystestejä tekemättä vain sen takia, että sen koetaan olevan jonkinlainen epäluottamuslause äitiä kohtaan. Jos testi olisi laissa määrätty, ei oletetun isänkään olisi tarvetta potea huonoa omaatuntoa testistä.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Tottakai pitäisi olla mahdollisuus tunnustaa isyys testin tuloksesta riippumatta. vrt. adoptio
Ei vaan tässä suosisin nimenomaan adoptiota. Tällöin papereissa olisi kaikki tosiasioiden mukaan, eli nähtäisiin ihan papereistakin, että isä ei ole biologinen isä, vaan adoptioisä.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 289
Isyystestit näkyisi maksavan noin 140€ kappale (eka hinta googlella), mikä tekisi 2019 syntyvyydellä vajaat 6,5 miljoonaa euroa
Minkähän verran kustannuksia tuollaisesta testistä tulee laboratoriolle? Tuossa 140e:ssa varmasti on jonkin verran kuluttajalisää mukana.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Erinomainen esimerkki Suomen Laki järjestelmän epäoikeudenmukaisuudesta tuo kyllä on.. Räikeä sellainen.

Elatusvelvoite pois Ristolta ja se pallo salarakkaan jalkaan niin kuin olisi jo. Risto ei ole ollut alulle panemassa tuota elatusvelvollisuutta.
Miksi helvetissä jonkun yhden yön jutun olisi maksettava tälle naiselle yhtään mitään?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Hauska twisti tuohon Riston tapaukseen olisi se, että lapsen biologinen isä alkaisi vaatimaan oikeuden kautta isyyttä itselleen. Tosin tämänlainen tapahtuma taisi tässä casessa jo olla, eikä lapsen äiti suostunut mihinkään, koska Ristolta saa paremmat elarit.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Nykytilanteessa varmasti jää monia isyystestejä tekemättä vain sen takia, että sen koetaan olevan jonkinlainen epäluottamuslause äitiä kohtaan. Jos testi olisi laissa määrätty, ei oletetun isänkään olisi tarvetta potea huonoa omaatuntoa testistä.
Niin, en tiedä sitten onko tuo 6,5 miljoonaa vuodessa paljon vai vähän siitä, että itsestään ja/tai puolisostaan epävarmojen miesten ei tarvitse tehdä mitään? Voihan sen tehdä vaikka salaa. Ei tarvitse kuin sen sylkinäytteen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Hauska twisti tuohon Riston tapaukseen olisi se, että lapsen biologinen isä alkaisi vaatimaan oikeuden kautta isyyttä itselleen. Tosin tämänlainen tapahtuma taisi tässä casessa jo olla, eikä lapsen äiti suostunut mihinkään, koska Ristolta saa paremmat elarit.
Ei ole ollut. Biologinen isä on kyllä luvannut ottaa isyyden vastuulleen mutta lupauksista huolimatta mitään ei ole tapahtunut. Ei kokoomuslaisilla ole selkärankaa.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 195
@Special Once @alakääntö

Salarakkaalla viittaan lapsen alulle panneeseen mieheen.
Yhtä hullua on että Risto joutuisi elatusvelvolliseksi ihmisestä jonka alulle panemisen kanssa hänellä ei ole mtn tekemistä. Miksi siis hänelle elarit maksettavaksi? Perusteetonta.
Heillä ei ole puolison kanssa yhteistä lasta.

Tämän vuoksi tämä ei ole oikeusjärjestelmä, vaan laki järjestelmä. Lain kirjaimen tulkinta on oikeutta tärkeämpää tässä järjestelmässä.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 229
Niin, en tiedä sitten onko tuo 6,5 miljoonaa vuodessa paljon vai vähän siitä, että itsestään ja/tai puolisostaan epävarmojen miesten ei tarvitse tehdä mitään? Voihan sen tehdä vaikka salaa. Ei tarvitse kuin sen sylkinäytteen.
Eihän pakollisen isyystestin hyödyt tuohon jäisi. Jos laissa olisi pakollinen isyystesti, niin loppuisi tälläiset Risto/Jani tyyppiset oikeuskäsittelyt. Jos biologinen isyys olisi alusta alkaen selvillä, olisi sillä ei biologisella isällä tuo kahden vuoden aika jona varmasti selviäisi kestääkö se oma pää toisen miehen lapsen kasvatusta.

Tosin vastapainoksi tälläinen pakollinen testaaminen tulisi aiheuttamaan avioeroja, mikä taas nostaisi yhteiskunnan kuluja, mutta siitä huolimatta tuo 6,5 miljoonaa vuodessa olisi halpa hinta tälläisestä isän oikeusturvan parantamisesta.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Ei kai elatusmaksut naiselle mene vaan lapselle?
Niin, se parivuotias lapsi päättää mihin ne rahat käytetään...
Tuolta voi lukea perusasioita läpi Elatustuen määrä ja maksaminen
Miksi helvetissä sinä olet velvollinen maksamaan yhden yön jutulle 18 vuoden elatusmaksut jos se sattuu tulemaan raskaaksi?
Elatusmaksua pitäisi joutua maksamaan vain siinä tapauksessa että kyseessä on parisuhde, missä on selkeästi osapuolet ja suhde olemassa. Eli asian voi mielestäni nähdä sopimussuhteena. Jos sopimussuhteessa molemmille lapset kuuluvat asiaan, voi sen sopimuksena nähdä sellaiseksi, että mahdollisen lapsen kulut jaetaan. Eli biologisen, tai adoptoidun. Eli yhden yön jutut, hotellipokat ja puskanussimiset jää pois koska niissä nainen tekee päätöksen hankkia lapsi tämän parisuhdesopimuksen ulkopuolella, tai hän tietoisesti ottaa sellaisen riskin, missä yllätyshedelmä on mahdollinen. Tällöin hän jää maksujensa kanssa yksinhuoltajaksi ilman että kukaan niistä kopelotuntumamiehistä tai parisuhdemiehestä olisi elatusvelvollinen. Ts. jos tilaat kattoremontin, ei siihen kuulu yllätyksenä myös lapsihuoneen rakentaminen ja sen kulut, joista toimittajasosapuoli voi päättää miten haluaa.

Parisuhdehan on omalla tavallaan sopimus ja kaikille on selvää että ulkopuolisten suhteiden hedelmät eivät jaettaviin kustannuksiin kuulu ilman erillistä sopimusta. Seksisuhde ei esimerkiksi ole parisuhde koska se on erilainen sopimus. Eivät muutkaan velat siirry yhden yön jutun perusteella molempien jutuiksi, miksi lapsen kohdalla tehtäisiin toisin?

Se joka haluaa lapsen, se myös sen maksakoon. Jos toinen ei halua lasta niin silloin äidille jää vaihtoehdoiksi kasvattaa lapsi ilman että miehen tulisi maksa yhtään mitään, tai ottaa abortti. Se että isä haluaa lapsen mutta äiti ei, onkin vaikeampi kysymys. Ei naisen kuulu antaa kehoaan pois tuolla tavalla 9kk ajaksi, ei sivitysvaltiossa voidan pakottaa ketään olemaan raskaana. Mutta toisaalta isälläkin voisi olla jotain oikeuksia.

Vastuu suojatusta seksistä ja ehkäisystä on myös molemmilla ja niiden poisjättäminen kertoo myös tietoisesta riskinotosta ja tarkoituksellisuudesta, vaikkakin sekin on aika vaikea todistaa. Käytettiinkö kumia ja oliko kortsuun tehty reikiä jne... Mielestäni olisi ihan ok että joutuisi maksamaan vahingonkorvauksia, jos vaikka avioliiton ulkopuolisen suhteen takia parisuhteen toinen osapuoli saa sukupuolitaudin, koska toinen harrastaa irtosuhteita. Samaten myös parisuhteen ulkopuolisen hedelmän petoksella siirto parisuhteen miehen nimiin pitäisi olla laitonta. Jos isää ei tiedä, tai siitä on epävarmuutta, pitäisi olla pakko selvittää se. Lähtökohtaisesti isyystestin voisi tehdä aina, jolloin asia ei voi jäädä epäselväksi.

Samaten myös raskauden salaaminen pitäisi olla rikollista. Samaten myös lapsen oikean isän identiteetin salaaminen pitäisi olla petos, koska siinä haetaan rahallista hyötyä. Vaikea on tietnekin näyttää toteen, että miten hyvin asia on tiedetty. Jos siellä on kierretty kaikki lähimaaston miehet läpi niin ilman biologisia testejä, niin lapsen äitikään tuskin tietää. Mutta jos tehtäisiin testi, niin ei tulisi yllätyksiä. Tai tulisi..
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Eihän pakollisen isyystestin hyödyt tuohon jäisi. Jos laissa olisi pakollinen isyystesti, niin loppuisi tälläiset Risto/Jani tyyppiset oikeuskäsittelyt. Jos biologinen isyys olisi alusta alkaen selvillä, olisi sillä ei biologisella isällä tuo kahden vuoden aika jona varmasti selviäisi kestääkö se oma pää toisen miehen lapsen kasvatusta.

Tosin vastapainoksi tälläinen pakollinen testaaminen tulisi aiheuttamaan avioeroja, mikä taas nostaisi yhteiskunnan kuluja, mutta siitä huolimatta tuo 6,5 miljoonaa vuodessa olisi halpa hinta tälläisestä isän oikeusturvan parantamisesta.
Ai nyt se olisi jo pakkotestaus? Kyllä melkein lähtisin siitä, että vähemmän pakkoja ja kieltoja on parempi malli.

Niin, se parivuotias lapsi päättää mihin ne rahat käytetään...
Tuolta voi lukea perusasioita läpi Elatustuen määrä ja maksaminen

Elatusmaksua pitäisi joutua maksamaan vain siinä tapauksessa että kyseessä on parisuhde, missä on selkeästi osapuolet ja suhde olemassa. Eli asian voi mielestäni nähdä sopimussuhteena. Jos sopimussuhteessa molemmille lapset kuuluvat asiaan, voi sen sopimuksena nähdä sellaiseksi, että mahdollisen lapsen kulut jaetaan. Eli biologisen, tai adoptoidun. Eli yhden yön jutut, hotellipokat ja puskanussimiset jää pois koska niissä nainen tekee päätöksen hankkia lapsi tämän parisuhdesopimuksen ulkopuolella, tai hän tietoisesti ottaa sellaisen riskin, missä yllätyshedelmä on mahdollinen. Tällöin hän jää maksujensa kanssa yksinhuoltajaksi ilman että kukaan niistä kopelotuntumamiehistä tai parisuhdemiehestä olisi elatusvelvollinen. Ts. jos tilaat kattoremontin, ei siihen kuulu yllätyksenä myös lapsihuoneen rakentaminen ja sen kulut, joista toimittajasosapuoli voi päättää miten haluaa.

Parisuhdehan on omalla tavallaan sopimus ja kaikille on selvää että ulkopuolisten suhteiden hedelmät eivät jaettaviin kustannuksiin kuulu ilman erillistä sopimusta. Seksisuhde ei esimerkiksi ole parisuhde koska se on erilainen sopimus. Eivät muutkaan velat siirry yhden yön jutun perusteella molempien jutuiksi, miksi lapsen kohdalla tehtäisiin toisin?

Se joka haluaa lapsen, se myös sen maksakoon. Jos toinen ei halua lasta niin silloin äidille jää vaihtoehdoiksi kasvattaa lapsi ilman että miehen tulisi maksa yhtään mitään, tai ottaa abortti. Se että isä haluaa lapsen mutta äiti ei, onkin vaikeampi kysymys. Ei naisen kuulu antaa kehoaan pois tuolla tavalla 9kk ajaksi, ei sivitysvaltiossa voidan pakottaa ketään olemaan raskaana. Mutta toisaalta isälläkin voisi olla jotain oikeuksia.

Vastuu suojatusta seksistä ja ehkäisystä on myös molemmilla ja niiden poisjättäminen kertoo myös tietoisesta riskinotosta ja tarkoituksellisuudesta, vaikkakin sekin on aika vaikea todistaa. Käytettiinkö kumia ja oliko kortsuun tehty reikiä jne... Mielestäni olisi ihan ok että joutuisi maksamaan vahingonkorvauksia, jos vaikka avioliiton ulkopuolisen suhteen takia parisuhteen toinen osapuoli saa sukupuolitaudin, koska toinen harrastaa irtosuhteita. Samaten myös parisuhteen ulkopuolisen hedelmän petoksella siirto parisuhteen miehen nimiin pitäisi olla laitonta. Jos isää ei tiedä, tai siitä on epävarmuutta, pitäisi olla pakko selvittää se. Lähtökohtaisesti isyystestin voisi tehdä aina, jolloin asia ei voi jäädä epäselväksi.

Samaten myös raskauden salaaminen pitäisi olla rikollista. Samaten myös lapsen oikean isän identiteetin salaaminen pitäisi olla petos, koska siinä haetaan rahallista hyötyä. Vaikea on tietnekin näyttää toteen, että miten hyvin asia on tiedetty. Jos siellä on kierretty kaikki lähimaaston miehet läpi niin ilman biologisia testejä, niin lapsen äitikään tuskin tietää. Mutta jos tehtäisiin testi, niin ei tulisi yllätyksiä. Tai tulisi..
Sä kirjoitat tässä pelkästään aikuisten oikeuksista kun koko homman takana on ajatus lapsen oikeuksien toteutumisesta.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 229
Paras vaihtoehtohan olisi se, että syntyy lapsi sitten avioliitossa tai sen ulkopuolella, aina tehtäisiin automaattisesti isyystesti.
aina tehtäisiin automaattisesti = pakko

Tämä olisi itseasiassa kaikkien kannalta paras mahdollinen vaihtoehto. Ja lisäksi vielä niin, että isyystesti on pakollinen...
Tietysti koko ongelma poistuisi isän näkökulmasta pakollisella isyystestillä.
Ylläolevaa itse lainasit kirjoittaessasi:
Isyystestit näkyisi maksavan noin 140€ kappale (eka hinta googlella), mikä tekisi 2019 syntyvyydellä vajaat 6,5 miljoonaa euroa mitä ei kai vaan haluta käyttää kaikkiin kohdistuvaan testaukseen, jonka halukkaat voi tehdä halutessaan omalla rahallaan.
Ai nyt se olisi jo pakkotestaus? Kyllä melkein lähtisin siitä, että vähemmän pakkoja ja kieltoja on parempi malli.
Eikö tuo nyt ole aika selvää, että pakollisesta testauksesta tässä on kokoajan keskusteltu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Itse kallistuisin kyllä automaattisen isyystestauksen suuntaan. Lapsen syntymän mukanaan tuomien vastuiden ja velvollisuuksien lisäksi olisi miehillä tämän jälkeen myös jonkinlaisia oikeuksia - ja kääntäen: oikeuksien lisäksi myös velvollisuuksia.

Miesten oikeudet isyyteen ovat melko vähäiset ja nekin pitkälti naisten käsissä. Mies ei välttämättä koskaan tiedä lapsensa olemassaolosta tai vaihtoehtoisesti kasvattaa tietämättään toisen lasta.

Pienenä sivujuonteena tämä turvaisi myös lapsen oikeuksia ja antaisi mahdollisuuden tutustua isäänsä.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 927
Miesten oikeudet isyyteen ovat melko vähäiset ja nekin pitkälti naisten käsissä. Mies ei välttämättä koskaan tiedä lapsensa olemassaolosta tai vaihtoehtoisesti kasvattaa tietämättään toisen lasta.

Pienenä sivujuonteena tämä turvaisi myös lapsen oikeuksia ja antaisi mahdollisuuden tutustua isäänsä.
Okei, nyt hieman tietämättömyyttä. Mutta eikö isyystestillä lähinnä verrata onko joku luultavasti isä vai ei (näissä taisi olls pieni epävarmuustekijä?) . Eihän se sinällään kerro kuka isä on, ellei sitten jokaisesta miehestä oteta geeninäyte. Jos oletan oikein, ei se lisää isien tietoisuutta vahinkolapsistaan. Lähinnä poistaa epävarmuuden, onko puoliso pettänyt. Ellei sitten ole pettänyt miehen veljen kanssa :btooth:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Okei, nyt hieman tietämättömyyttä. Mutta eikö isyystestillä lähinnä verrata onko joku luultavasti isä vai ei (näissä taisi olls pieni epävarmuustekijä?) . Eihän se sinällään kerro kuka isä on, ellei sitten jokaisesta miehestä oteta geeninäyte. Jos oletan oikein, ei se lisää isien tietoisuutta vahinkolapsistaan. Lähinnä poistaa epävarmuuden, onko puoliso pettänyt. Ellei sitten ole pettänyt miehen veljen kanssa :btooth:
Juu, pieni lapsus tuossa osaltani. Ajattelin toki, että mikäli parisuhteessa elävä mies ei osoittaudu lapsen isäksi, niin nainen osaisi kertoa kuka testataan seuraavaksi. Tämä tietty osaltaan voi osoittautua (tai osoittautuisikin) monella tapaa ongelmalliseksi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Juu, pieni lapsus tuossa osaltani. Ajattelin toki, että mikäli parisuhteessa elävä mies ei osoittaudu lapsen isäksi, niin nainen osaisi kertoa kuka testataan seuraavaksi. Tämä tietty osaltaan voi osoittautua (tai osoittautuisikin) monella tapaa ongelmalliseksi.
Ja naisenhan ei tietenkään olisi pakko sanoa kuka testataan seuraavaksi, mutta sitten on myös turha haaveilla elareista.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 349
Viestejä
4 233 754
Jäsenet
71 192
Uusin jäsen
Pyrhiss

Hinta.fi

Ylös Bottom