Paskapuhetta. Venäjällä on omien laskujensa mukaan 1300 hävittäjää, jotka ovat jokseenkin kilpailukykyisiä Hornetia vastaan.
.. ja oikeastaan vielä vähemmän;
List of active Russian military aircraft - Wikipedia
Tuon mukaan Su-27/30/35ia on vain n. 400 kpl, mig-29jä 276, mig-31iä 152 kpl.
Eli näitä jossain määrin kelvollisia hävittäjiä on vain vähän yli 800kpl
Tosin su-34:ia jotka on rynnäkkökoneita mutta jotka lienevät myös melko kelpoja ilmataisteluun on vielä 100 lisää.
Länsitiedusteluiden mukaan parhaimillaan puolet näistä koneista ovat todellisuudessa operatiivisesti käyttökuntoisia.
Niinpä.
Suurin ongelma lienee moottorit, joiden elinikä on hyvin lyhyt.
Amerikkalaisissa ja Eurooppalaisissa koneissa moottoritekniikka on kehittyneempää ja moottorinohjaustietokone valvoo jatkuvasti moottorin toimintaa eikä anna sen ylikuumentua mutta antaa ottaa paljon tehoa irti silloin kun sitä voi turvallisesti ottaa paljon.
Venäjällä taas low-tech-moottorista vaan otetaan paljon työntövoimaa irti ajamalla sitä suurella paineella ja suurella polttoainemäärällä, piittaamatta siitä kestääkö se sitä vai ei.
Ja sitten kun huomioi, että Venäjällä on vähän muutakin rajaa kuin Suomen vastainen, niin noista max n. 650 koneestaa saa Venäjä ehkä jonkun 20% käyttöön Suomea vastaan... PAK FA tuskin tilannetta ihan hirveästi muuttaa vielä pariinkymmenene vuoteen seuraavista syistä: kehitys sakkaa, ryssätyyliin kehityksen jälkeen valmistus tulee olemaan aluksi nihkeää ja lopuksi vielä pohjoinen raja ei todellakaan ole ensimäisenä prioriteettilistalla koneiden uusimisessa.
PAK FA:n nykyprototyypithän käyttää perusrakenteeltaan samaa moottoria kuin su-27-johdannaiset, hiukan viritettynä versiona, ja siihen virallisen tuotantoversioon pitäisi tulla aivan uudet selvästi tehokkaammat ja taloudellisemmat moottorit, joiden mukaan viralliset suoritusarvot on laskettu. Tämän uuden moottorin kehitys tosiaan etenee hyvin hitaasti, ja nyt vaikuttaisi siltä, että ekat tuotantomallitkin tullaan valmistamaan sillä nykymoottorilla, jolloin suoritusarvot jää kauas luvatusta. Uusi moottori tulee sitten JOSKUS.
Toisaalta, jos muukin projekti tahmaa ja hidastelee enemmän, sitten ehditään valmistaa vähemmän niitä vanhalla moottorilla varustettuja versioita ennen kuin uusi moottori on valmis.
Vanhat MIG- ja Sukhoi-hävittäjät ottavat moderneilta länsihävittäjiltä lähtökohtaisesti aivan huolella turpaan ja ne tulevat muodostamaan selkärangan Venäjän ilmasodankäynnissä pitkään.
su-27-johdannaiset ja mig-29hän olisivat sinänsä koneina ihan kelpoja teinisarjan koneita vastaan, mutta niiden RCS on todella suuri eli ne havaitaan todella kaukaa, ja Euroopalla ja USAlla on myös keskimäärin kehittyneemmät tutka- ja asejärjestelmät koneissaan.
Ja toisaalta, EF Typhoon, Rafale, Gripen NG ja F-35 ovat sitten jo selvästi kehittyneempiä koneita kuin teinisarjan koneet.