Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Luonnollisesti mitä enemmän siipien alle ripustetaan tavaraa niin enemmän näkyy myös tutkassa. Silloinkaan koko kone ei näy yhtä hyvin kuin ei-stealt kone, sillä eihän sen koneen ominaisuudet nollaannu ulkoisen kuorman takia. Tai kun se näkyy hyvin, on etäisyys myös paljon lyhyempi kuin perinteiseen koneeseen verrattuna. Voi tietysti olla että ohjuksista/pommeista/tankista syntyvä heijastus riittää saamaan aikaan seurattavan kuvan riittävän kaukaa, en tiedä onko tuollaista tietoa saatavilla maallikoille.Niistä stealth ominaisuuksista päästään eroon melko tehokkaasti vaikka laittamalla siipien alle ohjukset, dummy ohjukset tai mitä vaan mitä sinne voidaan kiinnittää.
Eiks se ole ihan sama, molemmillahan on valuvika. Paperia painetaan paljon joo.
Tärkeintä on se, että saatiin Suomelle parhaat ja suorituskykyisimmät lentävät itsepuolustusvälineet, mitä "rahalla" saa. Ei tarvinnut mennä kultavarantoihin ainakaan vielä.
20kpl. Mutta eikai yksikään maa kultaa ala myymään niin pitkään kun lainaa saa olemattomalla korolla.Suomen kultavarannoilla ei montaa hävittäjää hankita.
Luonnollisesti mitä enemmän siipien alle ripustetaan tavaraa niin enemmän näkyy myös tutkassa. Silloinkaan koko kone ei näy yhtä hyvin kuin ei-stealt kone, sillä eihän sen koneen ominaisuudet nollaannu ulkoisen kuorman takia. Tai kun se näkyy hyvin, on etäisyys myös paljon lyhyempi kuin perinteiseen koneeseen verrattuna. Voi tietysti olla että ohjuksista/pommeista/tankista syntyvä heijastus riittää saamaan aikaan seurattavan kuvan riittävän kaukaa, en tiedä onko tuollaista tietoa saatavilla maallikoille.
Jenkit pitää huolen että vain heillä ja Israelilla on uusin versio käytössä. Kongressi vaatii tällä hetkellä että AETP padat lyödään jokaiseen jenkkikoneeseen 2027-> eli nämäkin menee meidän ohi.
Jonnet ei muista että joskus kännyköitäkin sai eurolla. Kutsuivat sitä kytkykaupaksi. Tässä tapauksessa kytky on liittouma USA:n kanssa.
Norjalla on rahaa niin paljon, että ei pitäisi tuntua missään vaikka maksaisivat tuplat. Itseasiassa olisivat voineet tarjota meille, koska ollaan kuitenkin melkein bestiksiä.Hävittäjät | Norjassa nuristaan Suomen hävittäjäkauppojen edullisesta hinnasta: ”Amerikkalaiset ovat huijanneet Norjaa”
Norja hankki vähemmän, mutta maksaa yhteensä enemmän F35-hävittäjistä kun me.
Norway is an active and valued partner in the development, production and sustainment of the global F-35 fleet. Every F-35 contains components manufactured by Norwegian industry, with Norway providing key aircraft components including air-to-air pylons, rudder and vertical fin leading edges, carbon composite panels, and completed and coated horizontal and vertical tails. Since the program’s inception, 18 Norwegian companies have served as Tier 1 F-35 suppliers, with nine current and active Norwegian suppliers contributing to the program.
laitatko alkuperäisen lähteen myös, kiitos. En itse pikaisesti löytänyt tuota.
Harmillista. Mielenkiintoista nähdä kumpaan vaihtoehtoon päädytään.
Kustannukset saattavat nousta? Eiköhän sopimuksiin ole kirjattu se hinta, millä koneet ostetaan.
Toisekseen mielenkiintoinen keissi tuo viivästyminen. Lähes kaikissa sopimuksissa, joissa on aikataulu (eli ei haeta kaupan hyllyltä tuotetta) on määritelty sopimussakot, mikäli toimitus viivästyy.
Toivottavasti myös Suomi on osannut neuvotella järkevän sopimuksen. Ellei sitten toimittaja pääse vetoamaan johonkin force majeureen.
Tämä voisi olla yksi toimittajan tapa välttää sopimussakot toimituksen viivästymisestä.Mahtaisiko olla vaihtoehtona saada alkuperäisen aikataulun mukaan "lainaan" koneita jostain muualta
Hyväksytään pieni f-35//f-22/-f-15/brrrtttt-laivue Suomeen omia koneita odotellessa.Mahtaisiko olla vaihtoehtona saada alkuperäisen aikataulun mukaan "lainaan" koneita jostain muualta ja palauttaa sitten kun ollaan saatu meille nuo omat tilatut käyttöön?
laitatko alkuperäisen lähteen myös, kiitos. En itse pikaisesti löytänyt tuota.
laitatko alkuperäisen lähteen myös, kiitos. En itse pikaisesti löytänyt tuota.
PaljastusJuttua päivitetty Purasen kommenteilla.
https://suomensotilas.fi/2022/04/26...kataulussa/?cookie-state-change=1651510235187
Joku uutisoi aiemmin että F-35 seuraavan ison päivityksen aikataulu venyy ja siinä yhteydessä toimittaja oli arvuutellut että Suomelle tulevat toimitukset viivästyy.F-35 -HANKE TOTEUTUU AIKATAULUSSA
“Suomelle sovittuja toimituksia ei ole suunniteltu myöhennettäväksi.
...
Suomella on jo nyt yksityiskohtainen käsitys ja kuva Block 4 -kykyjen kehittymisestä ja seuraamme Block 4 -kehitystä ja aikataulua tarkasti. Block 4 -kyvyt mahdollistava teknologiapäivitys (TR-3) alkaa rakentua koneisiin vuodesta 2023 alkaen. Kyvykkyydet rakentuvat kuitenkin vaiheittain ja myös vaatimukset ovat kasvaneet matkan varrella.
...
Sopimuksen mukaisesti Suomen koneet toimitetaan Block 4 -tasossa,
Paljastus
Joku uutisoi aiemmin että F-35 seuraavan ison päivityksen aikataulu venyy ja siinä yhteydessä toimittaja oli arvuutellut että Suomelle tulevat toimitukset viivästyy.
Mutta se mainitsemasi kommentin avain asiat.
Eli aikataulumuutoksia ei tuon kommentin perusteella ole tulossa.
En tiedä miten nopeasti toimittaja alkaa kyseleen "toiveita" lykätään, vai lykätään enemmän.Toisaalta ei Puranen oikein voi toisinkaan vastata, muutama kuukausi HX-sopparin allekirjoittamisen jälkeen.
"Ei saadakaan aikataulussa, ja eikä sillä hinnallakaan"
En tiedä miten nopeasti toimittaja alkaa kyseleen "toiveita" lykätään, vai lykätään enemmän.
Uutisointien perusteella on hyvin tyypillistä että (kehitys) aikataulut on "aikaisintaan", hinnat "vähintään", ja perusteltuja sen takia että jos lähdössä pistää "realistisemmat", niin se vain pidentään. Toimittajat noista saa jutun juurta. Osa sitten menee reisille, tässä kai nyt ennuste suht hyvä, siis ei mikään puuhastelu piensarja koe projekti, vaan oikea.
Tässä tullut mieleen se, että miten 4.- ja muiden 5.n sukupolven hävittäjillä on mitään jakoa edes ilmataistelussa F-35:sta vastaan, koska koneen ei tarvitse edes päästä vastustajan taakse saadakseen ohjuksen lukittumaan kohteeseen? F-22:sta pidetään maailman parhaana wvr-hävittäjänä, mutta en olisi siitä enää niin varma.
F-35 on saamassa merkittäviä uudistuksia. Jo ennestään markkinoiden paras tutka APG-81 päivitetään APG-85:n ja moottori saa ECU-päivityksen. Näin ollen Block 4 päivitetyt F-35:t tulevat olemaan edistyksellisimmät hävittäjät maailmassa, ilmeisesti voidaan puhua 5.5 sukupolvesta, jos hologrammit ja laserase saadaan käyttöön?
Eikö F-22 avioniikka- ja häiveominaisuudet ole "hieman" eri tasolla. Toisaalta onko mielekästä edes verrata yhden valtion hallussa olevaan malliin, joka on "samalla puolella", ja joita on erittäin vähän käytössä. Pääasia että pesee venäläiset (ja kiinalaiset) vehkeet.F-35 on saamassa merkittäviä uudistuksia. Jo ennestään markkinoiden paras tutka APG-81 päivitetään APG-85:n ja moottori saa ECU-päivityksen. Näin ollen Block 4 päivitetyt F-35:t tulevat olemaan edistyksellisimmät hävittäjät maailmassa, ilmeisesti voidaan puhua 5.5 sukupolvesta, jos hologrammit ja laserase saadaan käyttöön?
Tässä tullut mieleen se, että miten 4.- ja muiden 5.n sukupolven hävittäjillä on mitään jakoa edes ilmataistelussa F-35:sta vastaan, koska koneen ei tarvitse edes päästä vastustajan taakse saadakseen ohjuksen lukittumaan kohteeseen? F-22:sta pidetään maailman parhaana wvr-hävittäjänä, mutta en olisi siitä enää niin varma.
Häiveominaisuudet todennäköisesti, mutta avioniikka ei ole.Eikö F-22 avioniikka- ja häiveominaisuudet ole "hieman" eri tasolla. Toisaalta onko mielekästä edes verrata yhden valtion hallussa olevaan malliin, joka on "samalla puolella", ja joita on erittäin vähän käytössä. Pääasia että pesee venäläiset (ja kiinalaiset) vehkeet.
Tässä tullut mieleen se, että miten 4.- ja muiden 5.n sukupolven hävittäjillä on mitään jakoa edes ilmataistelussa F-35:sta vastaan, koska koneen ei tarvitse edes päästä vastustajan taakse saadakseen ohjuksen lukittumaan kohteeseen? F-22:sta pidetään maailman parhaana wvr-hävittäjänä, mutta en olisi siitä enää niin varma.
Eikö F-22 avioniikka- ja häiveominaisuudet ole "hieman" eri tasolla. Toisaalta onko mielekästä edes verrata yhden valtion hallussa olevaan malliin, joka on "samalla puolella", ja joita on erittäin vähän käytössä. Pääasia että pesee venäläiset (ja kiinalaiset) vehkeet.
Ihan täysin mutuilen, mut kyllähä siinä vastaspainona myös päästään vähemmällä, ku vihu tulee vastaan eikä lennä samaan suuntaan poispäin? En lähde arvaileen monenko prosentin ero matka-ajassa kohteeseen on ja kui nopeesti vihu ehtii tekeen peliliikkeitä. Mut jos jotain nii saanee ainaki karistettua vihun persiistä pois?Riippunee aika paljon viholliskoneen lentäjän taidoista ja koneen liikehtimiskyvystä. Ohjuksella ei ole kovin isoa polttoainetankkia, rakettimoottori palaa jotain sekunteja. Jos ammut ohjuksen takasektoriin, niin se joutuu käyttämään ison osan energiastaan siihen että se kääntyy ensinnäkin oikeaan suuntaan. Jos vihollinen vielä ehtii tässä välissä väistää niin ohjus joutuu tekemään toisenkin suunnanmuutoksen. Ram/Scramjet-ohjukset ovat tietenkin kokonaan toinen juttu, ja niillähän riittää energiaa pidemmäksi aikaa, mutta ei taida nuita lyhyen matkan IR-ohjuksia olla tuollaisilla moottoreilla vielä.
Kun nyt tuli just uusi pätkä aiheesta, niin laiteaan tähän:
Aiheena häivehävittäjät, onko häiveestä hyötyä, tutkat, ja ilmatorjuntaohjukset.
Jos huomasit, siinä sivuttiin myös F-35:sta ja F-22:sta, jonka häiveen pitäisi olla vielä parempi kuin vanhemman raudan.Aika pieni tuo f-117 sivusta, ja todella pieni ikkuna oli ampua.
Joo huomasin, mutta kun ne on vain arvailua, niin en viitsinyt niitä kommentoidaJos huomasit, siinä sivuttiin myös F-35:sta ja F-22:sta, jonka häiveen pitäisi olla vielä parempi kuin vanhemman raudan.
Taakse ei ole tarvinnut päästä vuosikymmeniin, esim. 1977 käyttöön otettu AIM-9L oli jo all aspect -ohjus. Tutkahakuisten ohjusten kanssa vastapuolen asennolla ei ole merkitystä (pl. etusektorin häive). F-22 välttää kurvatappelua jos suinkin mahdollista, siinä kun ei häiveestä ole suurempaa iloa.
Aika pieni tuo f-117 sivusta, ja todella pieni ikkuna oli ampua.
Tässä taidetaan puhua nyt kahdesta eri asiasta.
Tuo uusin päivitys nimenomaan tähtää lähinnä siihen että saadaan lisää sähköä kamoille, toki on siinä paljon paljon laitteistopäivityksiä. Ei se ole pelkkä ECU-tuunaus vaan siinä on jotain muutakin, Suomen Sotilaassa oli siitä lyhyt artikkeli, en vaan muista mitä siinä sanottiin ja oliko se tuoreimmassa vai edellisessä numerossa. Vuoden alussahan hallitus myönsi lisäbudjetoinnin hävittäjähankinnalle lähinnä inflaation takia, mutta siihen varmasti mahtuu päivitykset ja kai muutenkin meille piti tulla kaikkein tuorein kehitysversio.En tiedä mihin hologrammeihin ja laseriin mahdat viitata, mutta eikös noissa F35 uutisissa ole mainittu että nykyisellä moottorilla ei riitä jäähdytysteho kaikille aparaateille mitä haluttaisiin käyttää, eli moottorille tarttis ensin kaiketi tehdä jotain isompaa jumppaa että saa lisähärveileille tarvittavasti jäähdytystä, ei taida pelkkä ECU päivitys riittää. En nyt lonkalta muista mutta mahtoikohan sähkön riittävyydessäkin olla jotakin haasteita nykyisellään...
Alkuperäisen viestin kirjoittanut Joymään kyllä nimenomaisesti sanoi "koneen ei tarvitse edes päästä vastustajan taakse saadakseen ohjuksen lukittumaan kohteeseen". Nykymaailmassa olisi toki tavallaan loogisempaa tulkita sen tarkoittavan off boresight -kykyä, mutta arvailuksi menee kunnes ajatusta tarkennetaan.
Tässä taidetaan puhua nyt kahdesta eri asiasta.
Alkuperäisen viestin kirjoittanut Joymään kyllä nimenomaisesti sanoi "koneen ei tarvitse edes päästä vastustajan taakse saadakseen ohjuksen lukittumaan kohteeseen". Nykymaailmassa olisi toki tavallaan loogisempaa tulkita sen tarkoittavan off boresight -kykyä, mutta arvailuksi menee kunnes ajatusta tarkennetaan.
F-35:ssa on modernit DAS- ja EOTS- järjestelmät, joilla maalinhaku ja -osoitus onnistuvat. Pilotilla on kuuden eri puolille sijoitetun kameran ansiosta 360 asteen näkökenttä ja kypärätähtäin, joten riittää, että vihollinen saadaan tähtäimeen riippumatta siitä missä se on.
Eikö F-22 avioniikka- ja häiveominaisuudet ole "hieman" eri tasolla.
Häiveominaisuudet todennäköisesti, mutta avioniikka ei ole.
Häiveessä F-22 taitaa olla vielä edellä.
Eli AIM-9L:n kanssa laukaisevan koneen pitää silti pystyä osoittamaan oma nokkansa kohti vihollista.
Käytännössä tuo, että AIM-9L pystyi lukittumaan myös kohtitulevaan viholliskoneeseen mahdollisti sen, että sitä pystyy käyttämään myös "köyhän miehen BVR-ohjuksena", ja tuo oli ehkä tärkein syy miksi Falklandin sodassa brittien laivaston Sea Harrierit antoivat köniin argentiinan ilmavoimille; Britit pystyivät ampumaan ohjuksensa ja pudottamaan argentiinalaiskoneita ennen kuin nämä pystyivät ampumaan omat ohjuksensa; Kummallakaan osapuolella ei tietääkseni ollut koneissaan tutkahakuisia pidemmän kantaman ohjuksia.