Subwooferin hankinta?

Ei se nyt ihan pienestä rikki mene, uskaltaa sitä painaa. Tuossahan on muistaakseni vielä sisäänpäin kaareva pölykuppi, niin ei ole vaaraa että sekään rutulle menee. Jos haluaa lisää tutkia niin elementti irti jotta pääsee liikerataa testaamaan molempiin suuntiin. Mutta jos elementti on kunnossa niin sitten häiriöäänet on sähköisiä ja johtuvat todnäk vahvistimesta, hyvällä tuurilla vain konkat kuivanut eikä olisi iso eikä kallis homma vielä korjata. Eikös tuolla mallilla ole jo ainakin 10v ikää?
 
Ei se nyt ihan pienestä rikki mene, uskaltaa sitä painaa. Tuossahan on muistaakseni vielä sisäänpäin kaareva pölykuppi, niin ei ole vaaraa että sekään rutulle menee. Jos haluaa lisää tutkia niin elementti irti jotta pääsee liikerataa testaamaan molempiin suuntiin. Mutta jos elementti on kunnossa niin sitten häiriöäänet on sähköisiä ja johtuvat todnäk vahvistimesta, hyvällä tuurilla vain konkat kuivanut eikä olisi iso eikä kallis homma vielä korjata. Eikös tuolla mallilla ole jo ainakin 10v ikää?
Pittääpä tutkia tarkemmi :tup: Onha tuolla ikää joo yli 10v ainakin.
 
Etsinnässä edullisesti lisää alaääniä musiikkiin ja elokuviin. Käytössä Dali Spektor 2 kaiuttimet ja Yamahan WXA-50. Polk HTS10 vaikutti kohtuulliselta ratkaisulta, mutta manuaalissa lukee näin: "Connect a single RCA cable from the “SUB OUT” of your receiver to the LFE input of the subwoofer. This connecting method bypasses the subwoofer’s internal filter and relies on the filter built into your receiver." Eli en voi käyttää Polkin crossover -säätöä? WXA-50:ssa ei tälle ole säätöä.
 
Etsinnässä edullisesti lisää alaääniä musiikkiin ja elokuviin. Käytössä Dali Spektor 2 kaiuttimet ja Yamahan WXA-50. Polk HTS10 vaikutti kohtuulliselta ratkaisulta, mutta manuaalissa lukee näin: "Connect a single RCA cable from the “SUB OUT” of your receiver to the LFE input of the subwoofer. This connecting method bypasses the subwoofer’s internal filter and relies on the filter built into your receiver." Eli en voi käyttää Polkin crossover -säätöä? WXA-50:ssa ei tälle ole säätöä.

Tuossa tapauksessa pitää käyttää subwooferin line in liitäntää, jolloin tuon säädön olettaisi toimivan. Tuota LFE liitäntää käytettäisiin vahvistimen kanssa, josta löytyy säädöt subbarille. Eli tuon Polkin kanssa voit vetää siitä Yamahan SUB outista RCA:lla, ja tarvittaessa haaroitin että menee molempiin Polkin line in liitäntöihin.

Edit. Eli Polkin ohjekirjan alternate connection method, paitsi että käytetään sitä sub outtia vahvistimesta.
 
Viimeksi muokattu:
Oma Polk Hts 12 kyrvähti 2,5 vuoden jälkeen, käyttö oli musan kuuntelua kerran viikossa kohtuullisella volyymillä pari tuntia. Kerrostalossa jos joka päivä tuuttaa junglea niin voi muita ruveta vituttamaan pidemmän päälle.

Toiseksi se on hyvä musalla kerrostalossa, ei hyvä leffoihin ok talossa, audioholicksin testeissä sanoivat samaa.

Suosittelisin kattomaan jotain, lähinnä tuon kestävyyden takia.
 
Juttelin liikkeen myyjän kanssa ja suositteli vahvasti Dynaudio Contour 20 kaveriksi niiden omaa subia Dynaudio Sub 6, koska siinä on sisuksissa profiilit valmiina eri kaiuttimille täydellistä yhteensulautumista varten.

Kuullostaa järkevälle, mutta miten kotiteatterivahvistimella tuo sovitetaan? Huonekorjaus pitää kuitenkin tehdä mutta eikai vahvistin osaa jättää jakosuotoa subille ? Anthemin ARC Genesis kyseessä.

Olin kaavailemassa SVS SB3000 subiksi, kompakti koko, suljettuna napakampi musiikille ja tehoa on. Mutta tuo Sub 6 olis yhteensopivampi vaikkakin paperilla ainakin maltillisempi suorituskyvyltään, alas näyttää tosin menevän.


Edit:
Tuo subin sisältämä profiili muille firman kaiuttimille on ilmeisimmin tarkoitettu 2.1 seteille joissa ei huonekorjainta. Näin ymmärsin niiden Youtube kanavan videosta. Eli jättäis tuon valmiin profiilin by-pass asennolle ja antaa Anthemin ARC kalibroida niin tulee huoneen korostumat / vaimennukset tietty samalla siivottua. Eiköhän se crossoverit saa jiiriin ja vaikuttaa se huone siihenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin mulle tuli mieleen, et ehkä Sub 6 on vähän päälle liimattu tuote, jota myydään pääkajareiden maineella. Voi se kai toki silti hyväkin olla. Melko tyyris on ainakin.
 
Tuota kans aiemmin epäilin, mutta HiFiliikkeen myyjä oli vaihtanut tuon isomman SVSn tilalle ja kovasti kehutaan missä nyt juttua on ollut.

Tiukka ja nopea toistossa, mutta ainakin specsien mukaan menis alaskin leffakäyttöä varten.

Muoto ja koko epäilyttää myös :D
 
Hmm, mut meniskö siinä sit Sub 6:n oma DSP hukkaan, jos teet huonekorjauksen erillisellä softalla? Jotenkin vois kuvitella, et signaalia kantsis käsitellä vain yhdessä paikkaa. Toki tais SVS:ssä olla DSP myös...
 
Hmm, mut meniskö siinä sit Sub 6:n oma DSP hukkaan, jos teet huonekorjauksen erillisellä softalla? Jotenkin vois kuvitella, et signaalia kantsis käsitellä vain yhdessä paikkaa. Toki tais SVS:ssä olla DSP myös...

Näin ymmärsin niiden videosta, se oli lähinnä 2.1 stereo settiä varten jossa ei huonekorjausta.

Kyllähän AV vahvarin korjaimet sitte siistii dippejä ja piikkejä myös mitä tuo ei osaa.

Tietty jos jättää crossoverin laajaksi vahvarin huonekorjaimesta ja antaa subin tehdä sen, mutta en usko että järkevää sekoittaa noita :hmm:
 
Onkohan tuo mun vanhempi Dynaudion 6s vastaava kuin tuo Sub 3.. mulla ei oo kyllä kuin hyvää sanottavaa tästä. Pieni, helppo sijoitella, soi musassa tiukasti ja peleissä tuo mukavasti alakertaa, kun nää kajarit loppuu johonkin 50 hertsiin.

En tiedä onko sillä soundin kannalta niin väliä, vaikka sotkiskin DSP:tä moneen paikkaan.. kai siinä latenssia vois tulla, mutta siis oma filosofia on yleensä vaan se, että tehdään yksi asia yhdessä paikassa, niin pysyy systeemi jotenkin helpommin hahmotettavana ja hallittavana.
 
Onkohan tuo mun vanhempi Dynaudion 6s vastaava kuin tuo Sub 3.. mulla ei oo kyllä kuin hyvää sanottavaa tästä. Pieni, helppo sijoitella, soi musassa tiukasti ja peleissä tuo mukavasti alakertaa, kun nää kajarit loppuu johonkin 50 hertsiin.

En tiedä onko sillä soundin kannalta niin väliä, vaikka sotkiskin DSP:tä moneen paikkaan.. kai siinä latenssia vois tulla, mutta siis oma filosofia on yleensä vaan se, että tehdään yksi asia yhdessä paikassa, niin pysyy systeemi jotenkin helpommin hahmotettavana ja hallittavana.

Pienellä youtuberatsialla ja HiFimyyjän suosituksista jää kyllä sellanen käsitys ettei parane ainakaan tuomita ennen kuin kokee. Varmasti Dynaudion elementit on ainakin laadukkaita.

Tuo Sub 6 piti olla jonkin verrankin järeämpi kuin Sub 3, vaikkei ulkoa heti huomaa.

Koko on tosiaan niin kompakti, että sijoittelukin helpottuu huomattavasti. Tai ylipäätään että huolitaan ilman ”hellasäröä” olkkariin :lol:

Kun elementit on päissä, niin väkisinkin puskee kyllä ääntä seinää tai nurkkaa kohden jommalta kummalta puolelta :hmm:
 
Tuota kans aiemmin epäilin, mutta HiFiliikkeen myyjä oli vaihtanut tuon isomman SVSn tilalle ja kovasti kehutaan missä nyt juttua on ollut.

Tiukka ja nopea toistossa, mutta ainakin specsien mukaan menis alaskin leffakäyttöä varten.

Muoto ja koko epäilyttää myös :D
Jos sää oikeasti haluaisit about parhaan subwooferin nopeuden suhteen (mitä ikinä se käytännössä ja teoriassa tarkoittakaan) niin eihän tuossa ole mitään muita vaihtoehtoja kun liiketakaisin -kytkennällä toimivat servo subbarit, joita myy Velodyne ja Rythmik audio. Noi on selkeästi ainoat joissa tuon nopeuden todellakin huomaa. Velodyneä voisi saada about inhimilliseen hintaan tuolta. (jossa yritykset myy tuotteita)
 
Moro!

Ensimmäisenä hifisettinä hommasin itselleni KEF Q500 -tornit ja Marantz PM6007 integroidun vahvarin. Nämä ovat sijoitettuna suht pieneen 2,5mx3,5m huoneeseen.

Olen pohtinut näille subbaria kaveriksi möyrimään matalia taajuksia ja tuomaan eloa musiikkiin.

Tulevaisuudessa nämä todennäköisesti sijoittuvat isompaan olohuoneeseen eli varaudun mielelläni myös siihen että niillä katsellaan leffoja isommassa ja avoimemmassa tilassa. Pääasiallinen käyttö kuitenkin musiikin kuunteluun.

Budjetti pyörii siinä 300-500 euron tuntumassa.
Pääehdokkaana on SVS SB-1000, mutta tuoko se sitten merkittävää parannusta tornien saundiin? Näitä myös käytettynä huonosti saatavilla, uuden hinta pyörii siellä 500e+ tuntumassa. SVS itse suosittelee pytingeille SB-3000 tai vastaava PB, mutta ovat reilusti yli budjetin.

Tulevaisuudessa tarkoitus myös hommata huonekorjain jos sille näkee tarpeen.

Olen siis aloittelija hifin saralla ja kaikki suositukset ja ohjeet otetaan vastaan.

Kiitoksia jo etukäteen avusta!
 
Moro!

Ensimmäisenä hifisettinä hommasin itselleni KEF Q500 -tornit ja Marantz PM6007 integroidun vahvarin. Nämä ovat sijoitettuna suht pieneen 2,5mx3,5m huoneeseen.

Olen pohtinut näille subbaria kaveriksi möyrimään matalia taajuksia ja tuomaan eloa musiikkiin.

Tulevaisuudessa nämä todennäköisesti sijoittuvat isompaan olohuoneeseen eli varaudun mielelläni myös siihen että niillä katsellaan leffoja isommassa ja avoimemmassa tilassa. Pääasiallinen käyttö kuitenkin musiikin kuunteluun.

Budjetti pyörii siinä 300-500 euron tuntumassa.
Pääehdokkaana on SVS SB-1000, mutta tuoko se sitten merkittävää parannusta tornien saundiin? Näitä myös käytettynä huonosti saatavilla, uuden hinta pyörii siellä 500e+ tuntumassa. SVS itse suosittelee pytingeille SB-3000 tai vastaava PB, mutta ovat reilusti yli budjetin.

Tulevaisuudessa tarkoitus myös hommata huonekorjain jos sille näkee tarpeen.

Olen siis aloittelija hifin saralla ja kaikki suositukset ja ohjeet otetaan vastaan.

Kiitoksia jo etukäteen avusta!
Mites olisi Elacin subwoofer jossa on itsessään se huonekorjain niin ei tarvi erillistä ainakaan tässä vaiheessa miettiä.
 
Jos sää oikeasti haluaisit about parhaan subwooferin nopeuden suhteen (mitä ikinä se käytännössä ja teoriassa tarkoittakaan) niin eihän tuossa ole mitään muita vaihtoehtoja kun liiketakaisin -kytkennällä toimivat servo subbarit, joita myy Velodyne ja Rythmik audio. Noi on selkeästi ainoat joissa tuon nopeuden todellakin huomaa. Velodyneä voisi saada about inhimilliseen hintaan tuolta. (jossa yritykset myy tuotteita)

Mun kannattaa varmaan olohuone olosuhteisiin panostaa enemmän laatuun kuin määrään, sillä varauksella tietty että sitä määrää on kuitenkin tarpeeksi. Mielummin suljettu napakammin soiva kuin pohjamutia pöllyttävä, vaikka tietty sitä alapäätä pitää olla sopivasti.

Tuon Sub 6 pitäis olla noilla ”musikaalisuuden” mittareilla kyllä pätevä, mutta kuinka toimii leffojen LFE kanssa :hmm: Muoto ja koko mahdollistaisi sen sijoittamisen eteen kajareiden linjalle. Tai vaikka kaksi.

Velodynet olis varmaan kovia, rythmik olikin jo. SVS SB3000 oli alunperin mielessä mikä lienee kohtuu rahalla pätevä sekä musiikille että leffoille. Varmasti tehojen puolesta piisaa.

Paras olis kun saisi testiin Sub 6 ja SB3000. Kun nyt ensin tulee Contour 20 disun vaihdosta.
 
Mites olisi Elacin subwoofer jossa on itsessään se huonekorjain niin ei tarvi erillistä ainakaan tässä vaiheessa miettiä.

Kiitti vinkistä!

Näyttäis muuten oikeen hyvältä mut jos tulkitsin oikein niin taajuusvaste 35hz->? Kefit jaksaa 40hz asti, joten ei ainakaan hirveesti alempaa tuosta saa. Paljonkohan enempi joutuu maksamaan huonekorjaimen sisältävästä subista joka dippaa vähän syvemmältä vielä? Olisi tosiaan kätevä jos ei erillistä palikkaa tarvitse ostaa.
 
Mun kannattaa varmaan olohuone olosuhteisiin panostaa enemmän laatuun kuin määrään, sillä varauksella tietty että sitä määrää on kuitenkin tarpeeksi. Mielummin suljettu napakammin soiva kuin pohjamutia pöllyttävä, vaikka tietty sitä alapäätä pitää olla sopivasti.

Tuon Sub 6 pitäis olla noilla ”musikaalisuuden” mittareilla kyllä pätevä, mutta kuinka toimii leffojen LFE kanssa :hmm: Muoto ja koko mahdollistaisi sen sijoittamisen eteen kajareiden linjalle. Tai vaikka kaksi.

Velodynet olis varmaan kovia, rythmik olikin jo. SVS SB3000 oli alunperin mielessä mikä lienee kohtuu rahalla pätevä sekä musiikille että leffoille. Varmasti tehojen puolesta piisaa.

Paras olis kun saisi testiin Sub 6 ja SB3000. Kun nyt ensin tulee Contour 20 disun vaihdosta.
Tuollahan oli iso subwoofer sokkotesti. Lopputulos oli ettei KUKAAN erottanut onko subwoofer suljettu vai refleksi vai torvitoteutus kun on kyseessä tarpeeksi järeä tekele. Ja kyllä, siellä oli v*tusti paremmat korvat kuuntelemassa kun meidän korvat (jos joku tuosta kehtaa vängätä). Näinollen itse sanoisin että teetä joku 18" -tuumainen suljettu (tahi 15") tai osta moinen jostain toisaalta. Minäkin sen voin tarvittaessa pykästä. Ellei siis hellasärö pilaa tätä. Onko muuten sun pääkaiuttimet suljetut ? Ettei vaan olisi löysästi toistavat refleksit... :giggle:. Njoo, SVS on varmasti ihan ok tekele. Sitä voi jo nimittää subwooferiksi eikä apupassoksi.

Toki jos sulla on siellä ongelmana että matalat taajuudet jää soimaan niin siihen ei subwooferin vaihto auta (eikä EQ).
 
Viimeksi muokattu:
Kiitti vinkistä!

Näyttäis muuten oikeen hyvältä mut jos tulkitsin oikein niin taajuusvaste 35hz->? Kefit jaksaa 40hz asti, joten ei ainakaan hirveesti alempaa tuosta saa. Paljonkohan enempi joutuu maksamaan huonekorjaimen sisältävästä subista joka dippaa vähän syvemmältä vielä? Olisi tosiaan kätevä jos ei erillistä palikkaa tarvitse ostaa.
Elac Debut S12EQ -aktiivisubwoofer testissä - AudioVideo <- tuolla on testi. Toistaa huoneessa ihan kivasti 20hz saakka. Tuo 35hz on jotain filtteröintiasetuksia.
 
Tuollahan oli iso subwoofer sokkotesti. Lopputulos oli ettei KUKAAN erottanut onko subwoofer suljettu vai refleksi vai torvitoteutus kun on kyseessä tarpeeksi järeä tekele. Ja kyllä, siellä oli v*tusti paremmat korvat kuuntelemassa kun meidän korvat (jos joku tuosta kehtaa vängätä). Näinollen itse sanoisin että teetä joku 18" -tuumainen suljettu (tahi 15") tai osta moinen jostain toisaalta. Minäkin sen voin tarvittaessa pykästä. Ellei siis hellasärö pilaa tätä. Onko muuten sun pääkaiuttimet suljetut ? Ettei vaan olisi löysästi toistavat refleksit... :giggle:. Njoo, SVS on varmasti ihan ok tekele. Sitä voi jo nimittää subwooferiksi eikä apupassoksi.

Toki jos sulla on siellä ongelmana että matalat taajuudet jää soimaan niin siihen ei subwooferin vaihto auta (eikä EQ).

Nimenomaan, sitten kun on kunnollinen tinkimätön kapine niin toimii kyllä sekä musiikilla että leffoissa, mutta vaarana tosiaan ettei riittävää mötkylää oikein saa olkkariin tungettua.

Se aiempi Rythmikin 15” servo mikäpainoi 70kg, sopi tasan yhteen kohtaan ja kaameet korostukset ja dipit. Oli myös näihin Beolab 20 omiin 10” bassoihin verraten aika lempeä jättiläinen kuten kaveri luonnehti. Noiden välimaastossa eli molemmat yhdistettynä, olis kova.

Nyt on siis refleksiputkelliset Dynaudio Contour 20 pääkajareina, ja myynnissä BO Beolab 20. Kumpaakaan ei kyl voi sanoa löysiksi :hmm:



Vaikka nuo Contour 20 iskee kivasti jalustakajareiksi, niin toki bassomattoa tarvii mukaan. Beolab 20 bassot piisaa kyllä musalle mutta LFE toisto ei pärjää paremmalle subille vaikka 20Hz menee ja niitä 10” on kaksi.
 
Vaikka nuo Contour 20 iskee kivasti jalustakajareiksi, niin toki bassomattoa tarvii mukaan. Beolab 20 bassot piisaa kyllä musalle mutta LFE toisto ei pärjää paremmalle subille vaikka 20Hz menee ja niitä 10” on kaksi.
Ja itse en usko että pääkaiuttimien toisto osataan oikein mixata LFE:hen ja tuutata sitä kautta pihalle. Omissa jalustakaiuttimissa on 15" -tuumainen daytonin basso ja toistaa hienosti huoneessa 17hz -3dB vaimentumalla ja testasin tuota ja totesin että ei se vaan toimi.
 
Ja itse en usko että pääkaiuttimien toisto osataan oikein mixata LFE:hen ja tuutata sitä kautta pihalle. Omissa jalustakaiuttimissa on 15" -tuumainen daytonin basso ja toistaa hienosti huoneessa 17hz -3dB vaimentumalla ja testasin tuota ja totesin että ei se vaan toimi.

Jep! Siis meinaat ettei LFE oikein suostu pääkaiuttimille sovittumaan vaikka ne oliskin ”Full range” ja kyvykkäät? Tuota ihan samaa epäillyt vaikken ole asiaa sen enempiä tutkinut.

Mulla on sohvan sisuksissa tollanen Earthquaken peffan päristin jatkamaan matalia perstuntumalta, mutta eihän tuokaan pääse kokonaan oikeuksiinsa jos LFE rajoitetaan pääkajareiden mukaan, vaikka hitusen alta 20Hz mittautuukin.

Tuon kanssa siis kompensoinut niitä pohjamutia, eikä haittaa yöllä.

 
Subisuosituksia (vaalea leipä kalkkunalla, heh) työpöydän alle päristimeksi musiikin kuunteluun? Kovin suuria äänenpaineita ei tarvita, ehkä jos alemmas pääsisi kuin nykyinen Dali Sub C-8 D, joka pääsee 33 Hz -3 db. Nykyinen menee muuten mutta MiniDSP tai joku vastaava pitäisi hommata..

Lähdöt oltava aktiivikajareille, jakosuodin pakollinen (sub/lineout), riittäisi ihan vain 80 Hz kiinteä tai sitten säädettävä.

Yamaha HS8S? SVS SB-1000 olisi myös nyt tarjouksessa. Tai menisikö näillä vaatimuksilla joku halvempikin? Genelec 8030C kaveriksi tulisi.
 
Subisuosituksia (vaalea leipä kalkkunalla, heh) työpöydän alle päristimeksi musiikin kuunteluun? Kovin suuria äänenpaineita ei tarvita, ehkä jos alemmas pääsisi kuin nykyinen Dali Sub C-8 D, joka pääsee 33 Hz -3 db. Nykyinen menee muuten mutta MiniDSP tai joku vastaava pitäisi hommata..

Lähdöt oltava aktiivikajareille, jakosuodin pakollinen (sub/lineout), riittäisi ihan vain 80 Hz kiinteä tai sitten säädettävä.

Yamaha HS8S? SVS SB-1000 olisi myös nyt tarjouksessa. Tai menisikö näillä vaatimuksilla joku halvempikin? Genelec 8030C kaveriksi tulisi.
Genelec 7050C - aktiivinen subwoofer, väri mattamusta 989,00 meniskö joku tollanen, ku Genejen kaveriks tulossa? Tosta on pykälää pienempikin versio.
 
No tuolla menee tietenkin, eipä parempaa Genen kanssa toimivaa subbaria varmaan rahalla saakaan. No, ostin kuitenkin SVS SB-1000:n, josta löytyy 80 Hz:n high pass monitorilähdölle. En kyllä mistään löydä tietoa miten 8030C:n bass tilt switch pitäisi asettaa subin kanssa, liekö mitään väliä jos vaikka kytkin olisikin off-asennossa kun subi leikkaa bassot. Kokeilemallahan sekin selviää kunhan posti tuo paketin.
 
No tuolla menee tietenkin, eipä parempaa Genen kanssa toimivaa subbaria varmaan rahalla saakaan. No, ostin kuitenkin SVS SB-1000:n, josta löytyy 80 Hz:n high pass monitorilähdölle. En kyllä mistään löydä tietoa miten 8030C:n bass tilt switch pitäisi asettaa subin kanssa, liekö mitään väliä jos vaikka kytkin olisikin off-asennossa kun subi leikkaa bassot. Kokeilemallahan sekin selviää kunhan posti tuo paketin.

Muistelen että noi bass tiltit vaikuttaa ainakin jollain mallilla myös yli 80hz taajuuksiin, eli luultavasti kun laitat sijoituksesta riippuen genelecin ohjeiden mukaan niin menee hyvin. Ja sitten korvakuulolla / taajuuspyyhkäisyllä tarvittaessa hienosäätöä :)
 
No tuolla menee tietenkin, eipä parempaa Genen kanssa toimivaa subbaria varmaan rahalla saakaan. No, ostin kuitenkin SVS SB-1000:n, josta löytyy 80 Hz:n high pass monitorilähdölle. En kyllä mistään löydä tietoa miten 8030C:n bass tilt switch pitäisi asettaa subin kanssa, liekö mitään väliä jos vaikka kytkin olisikin off-asennossa kun subi leikkaa bassot. Kokeilemallahan sekin selviää kunhan posti tuo paketin.
Jättäisin ite defaulttina koskematta ne Genen bass tiltit, kun subi hoitaa jaon ja toiston <80hz, mutta mikäänhän ei estä jättää vaan sillai, miten kuulostaa omaan korvaan parhaalta.
 
Muistelen että noi bass tiltit vaikuttaa ainakin jollain mallilla myös yli 80hz taajuuksiin
Varmasti näin. Jos ollaan tilanteessa ettei ole esim. vahvistimen kautta pätevää huonekorjainta tasoittamassa vastetta ja sattuu sopivasti joku laaja-alainen, huone tai muu korostuma ~85hz alueelle niin siinä ei välttämättä kovin loivat yli / ali -päästöt auta. Toki siinä voi olla myös vaimentuma joka seuraa aiemman taajuuden korostumaa... jälleen ei hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt hetkosen kuunnellut Dynaudio Sub 6 ja todellakin jää settiin.

Ei tietenkään liikuntasalin kokoiseen leffahuoneeseen riitä, mutta kaksi tuollaista olohuoneessa on kyllä tarpeeks. Menee matalalle (speksattu 16Hz) ja iskevää, puhdasta ja tarkkaa toistoa musiikilla. Edellinen 15” Rythmik Audion 70kg mahonkijätti meni alemmas vielä, mutta löysempää muminaa tarjoili eikä pääse kovin ylös. Taas edellisten aktiivikajareiden (B&O Beolab 20, yhdessä kajarissa 320W ja 10” subi sisäänleivottuna) verraten yhtä iskevää mutta selvästi matalemmalle ylettyvää bassoa näissä Sub 6ssa.

Tuntuu olevan kaipaamani kombinaatio, tosin suljettu SVS 3000 jäi kotona kokematta. Tai jokin ronskimpi servo ohjattu.

Toinen on edessä ja toinen sivuseinällä, en ole kerennyt edes eri sijoitteluja kokeilla. Noissa myös sisuksissa presetit Dynaudion kaiuttimille, tarkasti mitatut säädöt valmiina. Mulla Dynaudion Contour 20 edessä, mutta Sub 6 säädöt menee Anthemin ARC Genesis korjaimen kautta kun myös LFE käytössä ja tietty siivoaa huoneen jyminät.

Vois koittaa sijoitella molemmat eteen kajareiden väliin, ottaa ARC pois päältä ja käyttää Contour 20 roll off asetusta subeista kunhan kerkiää ja saa pitemmän johdon lisäksi.

Tuolla myös juttua ”in use and performance” kohdassa lähinnä.


Nämä tuntuu olevan herkkiä ground loop hummingille, painottavat maadoitettua pistorasiaa, en tiiä onko tuohon liittyvää. Mutta piti hommata 5m virtajohto toiseen että sai sen samaan rasiaan missä vahvari ja toinen sub 6, muutoin tuli pientä hurinaa ‍♂️
 
Arendal heitti 1961-sarjan subwoofer it poistomyyntiin ja hieman houkuttelisi tuo 1S-malli kiinni Bluesound Node X Genelec G4 parin kaveriksi tukemaan alakertaa. Menoa kuitenkin hieman rajoittaa kerrostaloasunto. Ajatuksena oli rajoittaa tlaitteen omalla eq:lla ainakin alle 30hz taajuuksia, ihan vain naapurisovun takia.

Yleinen konsensus taitaa olla että ei missään subwooferia kerrostaloon, mutta onko täällä joku käyttänyt ja onnistunut integroimaan tuollaista n.12" laitetta omaan settiinsä? Onko tuossa yleensäkään ideaa jos nuo kaikkein matalimmat taajuudet yrittää rajata pois?

Tarkempi huonekorjaus olisi tavoitteena joko DSpeakerin tai MiniDSP laitteilla, mutta ensialkuun oli tarkoitus selvitä korvakuulolla ja noilla sisäänrakennetuilla säädöillä.
 
Arendal heitti 1961-sarjan subwoofer it poistomyyntiin ja hieman houkuttelisi tuo 1S-malli kiinni Bluesound Node X Genelec G4 parin kaveriksi tukemaan alakertaa. Menoa kuitenkin hieman rajoittaa kerrostaloasunto. Ajatuksena oli rajoittaa tlaitteen omalla eq:lla ainakin alle 30hz taajuuksia, ihan vain naapurisovun takia.

Yleinen konsensus taitaa olla että ei missään subwooferia kerrostaloon, mutta onko täällä joku käyttänyt ja onnistunut integroimaan tuollaista n.12" laitetta omaan settiinsä? Onko tuossa yleensäkään ideaa jos nuo kaikkein matalimmat taajuudet yrittää rajata pois?

Tarkempi huonekorjaus olisi tavoitteena joko DSpeakerin tai MiniDSP laitteilla, mutta ensialkuun oli tarkoitus selvitä korvakuulolla ja noilla sisäänrakennetuilla säädöillä.

Riippuu ehkä eniten kuuntelutasoista - jos listalla on leffoja ns referenssitasolla tai trancea aidolla klubivolumella niin sopu on kovilla.

Jos taas volume pysyy järkevänä ja vieläpä soittoajat ei oo keskiyöllä jne niin tuskin ongelmia. Tuo huonekorjaus auttaa paljon kun saa isoimmat moodit korjattua pois kumisemasta.

Ei se koko vaan miten sitä käyttää, itsellä ollut aiemmin subi jos toinenkin kerrostalossa eikä valitusta.
 
Kotiteatteri huoneeseen 25 neliötä hakusessa hyvä subbari elokuvien katseluun. Nyt käytössä DIY projekti jonka aikoinaan tein harrastus pohjalta. Hypex ds 4.0 ja jokin peerless elementti kahdella passiivisäteilijällä. Tuossa ongelmana se, että on "hidas" ja ei riittävästi potkua. Olen katsellut esimerkiksi näitä kahta. Onko näistä kummastakaan "mihinkään"? Mielipiteitä puolesta tai vastaan.
GOLDENEAR SUPERSUB XXL
REL HT/1510 PREDATOR

Hakusessa kunnon tarkka subi joka herää silloin kun kuuluu, eikä vaan "sinnepäin". Mistä pitäisi lähteä liikkeelle?
 
Onhan nykyiselle subbarille haettu tilasta paras mahdollinen paikka, ja sen jälkeen säädetty tasot ja viiveet pääkajarien kanssa kohdalleen?
Ei varmaan kaikkea mahdollista tämän eteen vielä tehty.
Mutta jos tässä päädyn kuitenkin uusimaan subbaria niin onko ylläolevat varteenotettavia vaihtoehtoja laadullisesti? Mitä pitäisi panostaa jos haetaan "parempaa kuin marketista".
 
Mitä aktiivisubbaria suosittelette JBL LSR305 kaveriksi pieneen huoneeseen? Kohtuuhintaista tietokoneen kaveriksi
 
Nyt on sitten alkanu vähän kuumotteleen noitten 2 vanhan Klispukan subin vaihtaminen, vaikka tällästä ei nyt tähän rakoon pitäny edes miettiä. Mutta ku kaipaa taas jotain pientä uudistusta ja kokeilua että miltä kuulostais erilaiset subit. Eli noi vanhat on Klipsin R-12SW ja R-120SW. Toinen ollu nyt 2 vuotta ja toinen reilu vuoden verran ja ollu muuten näihinkin jo todella tyytyväinen omassa käytössä, kun en paremmasta tiedä. Molemmista aikanaan maksoin uutena 299 egee eli hintalaatusuhde on kova. Ja nyt kun oon kattellu noita Klipsin uusia RP sarjan subeja ja kun olis vieläpä tarjoukset kehissä 2 mallista mitä oon miettiny. RP-1200SW olis 899 e ja RP-1400SW olis 1099 e. Kun aikanaan mietin siis Arendalin 1723 1V subia ja sen hinta on pelkästään 2000 eeroo tsipale. Niin vähän joutuu miettiin että pitäiskö uskaltaa kokeilla noita uusia Klipsejä, kun ne on aika hyvää juttua saanu ainakin foorumeilla sekä testeissä aikaseks verrattuna näihin vanhoihin subi malleihin nähden. Jos päätän että lähen painaan tilausta, niin vielä yritän miettiä että pitäskö lähtee 14 tuumasilla kun vanhat on 12, vaikka noi uudet 12 hönkii kuulemma aika kiitettävästi. Olikohan täällä kellää noita Klipsukan uusia malleja ajossa tai onko edes päässy kuunteleen?
 
Nyt on sitten alkanu vähän kuumotteleen noitten 2 vanhan Klispukan subin vaihtaminen, vaikka tällästä ei nyt tähän rakoon pitäny edes miettiä. Mutta ku kaipaa taas jotain pientä uudistusta ja kokeilua että miltä kuulostais erilaiset subit. Eli noi vanhat on Klipsin R-12SW ja R-120SW. Toinen ollu nyt 2 vuotta ja toinen reilu vuoden verran ja ollu muuten näihinkin jo todella tyytyväinen omassa käytössä, kun en paremmasta tiedä. Molemmista aikanaan maksoin uutena 299 egee eli hintalaatusuhde on kova. Ja nyt kun oon kattellu noita Klipsin uusia RP sarjan subeja ja kun olis vieläpä tarjoukset kehissä 2 mallista mitä oon miettiny. RP-1200SW olis 899 e ja RP-1400SW olis 1099 e. Kun aikanaan mietin siis Arendalin 1723 1V subia ja sen hinta on pelkästään 2000 eeroo tsipale. Niin vähän joutuu miettiin että pitäiskö uskaltaa kokeilla noita uusia Klipsejä, kun ne on aika hyvää juttua saanu ainakin foorumeilla sekä testeissä aikaseks verrattuna näihin vanhoihin subi malleihin nähden. Jos päätän että lähen painaan tilausta, niin vielä yritän miettiä että pitäskö lähtee 14 tuumasilla kun vanhat on 12, vaikka noi uudet 12 hönkii kuulemma aika kiitettävästi. Olikohan täällä kellää noita Klipsukan uusia malleja ajossa tai onko edes päässy kuunteleen?
Kyllähän subbareiden kohdalla isompi on yleensä parempi, jos koko ei muodostu ongelmaksi sijoittamisen kannalta.

Arendalilla on ollut hinnoissa aika pahasti inflaatiota viime vuosina. Itselläni on 1723 1S, ja nykyinen hinta on 400 euroa enemmän kuin mitä itse maksoin muutama vuosi sitten, ja meinaavat nostaa taas hintoja.
 
Kyllähän subbareiden kohdalla isompi on yleensä parempi, jos koko ei muodostu ongelmaksi sijoittamisen kannalta.

Arendalilla on ollut hinnoissa aika pahasti inflaatiota viime vuosina. Itselläni on 1723 1S, ja nykyinen hinta on 400 euroa enemmän kuin mitä itse maksoin muutama vuosi sitten, ja meinaavat nostaa taas hintoja.
Taitaa käydä sama kuin taannoin SVS:lle. Oli aikaisemmin hyvä ja halpa, mutta nykyään pelkästään hyvä.
 
Kyllähän subbareiden kohdalla isompi on yleensä parempi, jos koko ei muodostu ongelmaksi sijoittamisen kannalta.

Arendalilla on ollut hinnoissa aika pahasti inflaatiota viime vuosina. Itselläni on 1723 1S, ja nykyinen hinta on 400 euroa enemmän kuin mitä itse maksoin muutama vuosi sitten, ja meinaavat nostaa taas hintoja.

Koko ei oo ongelma tällä hetkellä, mut en siltikään mitään isompaa kyllä välttämättä kaipaa. Toi RP-1400SW on koon puolesta aikamoinen monsteri verrattuna noihin mun vanhoihin Klipseihin nähden. Arendaleihin toisaan tulossa hinnan korotukset piakkoin, kun ne sen uuden mallistonkin julkasee.
 
Onko subbarin kaapelin laadussa mitään merkitystä? En löytänyt SVS SB1000: een äkkiä rca johtoa niin tökkäsin kiinni haman peruslaatuisen melko ohuen rca kaapelin.

Tosin tuo automaattisesti virrat moodi ei oikein toimi, eli vaikka vahvari on päällä niin ei subbari yleensä potkaise virtoja päälle. Onko kaapelilla tähän kenties vaikutusta vai enkö vain osaa? Vahvistimena Denon Denon AVR-X1200W.
 
Onko subbarin kaapelin laadussa mitään merkitystä? En löytänyt SVS SB1000: een äkkiä rca johtoa niin tökkäsin kiinni haman peruslaatuisen melko ohuen rca kaapelin.

Tosin tuo automaattisesti virrat moodi ei oikein toimi, eli vaikka vahvari on päällä niin ei subbari yleensä potkaise virtoja päälle. Onko kaapelilla tähän kenties vaikutusta vai enkö vain osaa? Vahvistimena Denon Denon AVR-X1200W.

On merkitystä. Kun hommasin subin, kaivoin jonkun pari vuotta vanhan Motonetistä ostetun kaapelin (taisi olla 4connect tms merkkiä) ja sehän aiheutti jostain syystä todella ikävää sirinää subin, eli otti häiriötä jostain. Kaapelin liikuttelu auttoi asiaa, mutta ei sitä täysin korjannut. Hommasin paremman kaapelin ja ongelma poistui.

Se subi ei välttämättä herää henkiin alhaisilla volumeilla. Voi jopa sammua kesken kuuntelun.
 
Onko subbarin kaapelin laadussa mitään merkitystä? En löytänyt SVS SB1000: een äkkiä rca johtoa niin tökkäsin kiinni haman peruslaatuisen melko ohuen rca kaapelin.

Tosin tuo automaattisesti virrat moodi ei oikein toimi, eli vaikka vahvari on päällä niin ei subbari yleensä potkaise virtoja päälle. Onko kaapelilla tähän kenties vaikutusta vai enkö vain osaa? Vahvistimena Denon Denon AVR-X1200W.
Kaapelilla tuskin on tuohon heräämiseen vaikutusta. Se automatiikka yleensä vaatii kohtuu ison "jytinän" subille että se vaivautuu herättelemään sitä. Pikku volumeilla kevyt pum-pum ei vielä välttämättä herätä subia turhaan.
 
Onko subbarin kaapelin laadussa mitään merkitystä? En löytänyt SVS SB1000: een äkkiä rca johtoa niin tökkäsin kiinni haman peruslaatuisen melko ohuen rca kaapelin.

Tosin tuo automaattisesti virrat moodi ei oikein toimi, eli vaikka vahvari on päällä niin ei subbari yleensä potkaise virtoja päälle. Onko kaapelilla tähän kenties vaikutusta vai enkö vain osaa? Vahvistimena Denon Denon AVR-X1200W.

Hommaa tällainen kaapeli niin subbarin virrat on päällä täydellisesti vahvistimen mukaan: AUDIOPHONICS Trigger Cable Male USB-A to Mono Male Jack 3.5mm 1m - Audiophonics
 
Pitäny aikasemminkin jo kysyä tällästä asiaa, joka varmasti kuulostaa tyhmältä kysymykseltä. Mut mää en näistä tiedä niin tarkkaan miten huonemoodit käyttäytyy laitteitten kanssa. Mutta siis nyt kuviteltu tilanne tässä mun huoneessa ja missä subbarit sijaitsee tällä hetkellä. Etusubi etuseinän ja ikkunan vieressä kulmassa elementti eteenpäin ja takasubi sohvan takana elementti ikkunaseinään päin. Näitä on heitelty pitkin kämppää ja kokeiltu tässä yli vuoden aikana millon missäkin, mutta omien taitojen ja kykyjen mukaan mitä Audysseyn softa antaa käppyrää, niin parhaimmat paikat on tässä. Kun kuuntelupiste on kiintee ja se ei siirry mihinkään. Ja nyt siis kysymys kuuluu, että jos subbarit vaihtuu uusiin, niin eikös kaiken järjen mukaan ne samoille paikoille mene vai onko subien eroilla vaikutusta sijoitukselle? Huoneen omat viathan ei muutu minnekään vaikka olis mikä subi? Eli jos on kyvykkäämmät subbarit, niin voiko ne soida paremmin eri paikoissa verrattuna vanhoihin? Amatööri kyselee tyhmiä taas.
 
Luulisi subeissa olevan sen verran eroja, että sijainnit on syytä tarkistella uudelleen. Eri taajuuksien toisto eroaa laitteiden välillä ja saattaa ne huonekorostukset muuttua samalla.
 
Luulisi subeissa olevan sen verran eroja, että sijainnit on syytä tarkistella uudelleen. Eri taajuuksien toisto eroaa laitteiden välillä ja saattaa ne huonekorostukset muuttua samalla.

Huonekorostukset tuskin muuttuu koska eikö huone pysynyt samana? Absoluuttinen subien vaste voi muuttua eli huonekorjain kannattaa ajaa uusiksi.
 
Lähinnä tuli mieleen, että uudessa subissa voi joku tietty taajuus ollakin selkeästi voimakkaampi kuin nykyisessä ja voimistuu häiritseväksi.
 
12v vanha monolith df+ tykkäs huonoa ukkosesta. Salama löi ja posahdus kuulu nyt ei enään elementti liiku niin tuolle pitäis saada korvaavaa tuotetta. Xt32 huonekorjain denonin kanssa käytössä. Mikähän ois tätäpäivää oleva vastaava ulkonäöltään siisti ( hellasärö) leffa subi melko avoimeen tilaan. Hinta samaa luokkaa kuin tuo oli eli n.1000€
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 290
Viestejä
4 551 315
Jäsenet
74 953
Uusin jäsen
Vivivivus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom