Subwooferin hankinta?

Mitäs mieltä porukka on B&W:n DB-sarjan subeista? Olis yks hyvä tarjous, niin hinta olis ovh:hon verrattuna kohdillaan, mutta millaisia subeja nuo on?
 
@Niko90 , tuo Klipsch SPL-120 vaikuttaa hyvin identtiseltä aiemman 112SW:n kanssa joka itsellä on. Hyvä subbari sekin mutta jos noista kahdesta valkkaisin niin 115SW toki, Latexiin mainitsemista syistä.
 
Miten tarkka tuommoinen Subwooferi on sijoittelun kanssa? Tiedän, että huoneessa on akustiikan kannalta huonompia ja parempia kohtia, mutta mietin nyt lähinnä sitä, että mihin suuntaan elementin pitää olla suunnattu ja saako sen lähellä olla liikeradat huomioiden kaappi tms?
Arendalin subia haaveilen, mutta tuo elementti on juuri väärällä sivulla...
 
Mitä kokovalkoista subbaria suosittelette ~1000€:n hintaluokassa? Magnat Quantum Sub 731 A olisi mielessä. Elac Sub 2030 / 2050 voisivat myös ehkä mahtua budjettiin ja luultavasti ovat parempia kuin melko tuntematon Magnat. Kaiuttimina tällä hetkellä on Magnatin Quantum 657:t joita ajattelin päivittää Quantum 757:iin. (Vai saako niiden budjetilla jotain oikeasti parempaa?:think:)
 
Mitä kokovalkoista subbaria suosittelette ~1000€:n hintaluokassa? Magnat Quantum Sub 731 A olisi mielessä. Elac Sub 2030 / 2050 voisivat myös ehkä mahtua budjettiin ja luultavasti ovat parempia kuin melko tuntematon Magnat. Kaiuttimina tällä hetkellä on Magnatin Quantum 657:t joita ajattelin päivittää Quantum 757:iin. (Vai saako niiden budjetilla jotain oikeasti parempaa?:think:)

Mä olen kuolannut tätä, kun pitää kiiltovalkoinen saada. Pitääkö myös elementin / kankaan olla valkoinen?
1723 Subwoofer 1
 
Mä olen kuolannut tätä, kun pitää kiiltovalkoinen saada. Pitääkö myös elementin / kankaan olla valkoinen?
1723 Subwoofer 1
Mielellään joo. Tuo Arendal voisi kuitenkin sopia, koska elementti osoittaa kohti lattiakaiutinta eikä eteen. Hinta on norjalaisittain 949€ poisteineen (+ alvit?) Jostain syystä näitä ei taida saada kuin suoraan valmistajalta?
 
Mielellään joo. Tuo Arendal voisi kuitenkin sopia, koska elementti osoittaa kohti lattiakaiutinta eikä eteen. Hinta on norjalaisittain 949€ poisteineen (+ alvit?) Jostain syystä näitä ei taida saada kuin suoraan valmistajalta?
En ole ainakaan itse löytänyt muualta. 899€ on hinta posteineen, jos perus mattavalkoinen kelpaa.
 
Mitä kokovalkoista subbaria suosittelette ~1000€:n hintaluokassa? Magnat Quantum Sub 731 A olisi mielessä. Elac Sub 2030 / 2050 voisivat myös ehkä mahtua budjettiin ja luultavasti ovat parempia kuin melko tuntematon Magnat. Kaiuttimina tällä hetkellä on Magnatin Quantum 657:t joita ajattelin päivittää Quantum 757:iin. (Vai saako niiden budjetilla jotain oikeasti parempaa?:think:)

SVS:n SB2000 löytyy myös valkoisena n. tonnilla.
 
Ja jos Limited Editionin valmistus on lopetettu, kannattaa ostaa kun tavaraa vielä saa.
 
Help!

Vasta sain vahvarin ja etukaiuttimet tulille, subbarista ei tule pihaustakaan. Kytkennät oikein ? Vai onko tuo motonetin y haara romuna jo...

Vahvistimessa (Denon X3500) en ole huonekorjausta vielä ajellut mutta kaipa se subin aktivoi jos kerran liitettynä on.

IMG_20181231_170821.jpg
 
Help!

Vasta sain vahvarin ja etukaiuttimet tulille, subbarista ei tule pihaustakaan. Kytkennät oikein ? Vai onko tuo motonetin y haara romuna jo...

Vahvistimessa (Denon X3500) en ole huonekorjausta vielä ajellut mutta kaipa se subin aktivoi jos kerran liitettynä on.

IMG_20181231_170821.jpg

Vahvistimesta pitänee laittaa kuitenkin subit käyttöön? Tuota power-kytkintä testaisin myös on-asentoon auton sijaan.
 
Ja koska toi on ilmeisesti latee77:lle "uusi" käytettynä ostettu subbari niin onko siitä kuulunut vielä hankinnan jälkeen pihaustakaan? Jos ei muu auta niin suoraan joku analogista ulostava äänilähde (cd-soitin tms.) rca-piuhalla suoraan kiinni subbariin niin selviää toimiiko se vai ei. Eli ei ole ainakaan vahvistimen asetuksista kiinni.
 
Help!

Vasta sain vahvarin ja etukaiuttimet tulille, subbarista ei tule pihaustakaan. Kytkennät oikein ? Vai onko tuo motonetin y haara romuna jo...

Vahvistimessa (Denon X3500) en ole huonekorjausta vielä ajellut mutta kaipa se subin aktivoi jos kerran liitettynä on.

IMG_20181231_170821.jpg

Käännät tuon keskimmäisen mustan 40 Hz 160 nappulan niin oikealle kun menee, eli 160Hz ja annat vahvistimen hoitaa jakotaajuudet.

Samoin ensimmäinen nappula 0 kohtaan, säädät vahvistimen päästä vaiheen. Huonekorjaus säätää sen automaattisesti ja jos tarvitsee hienosäätää, niin muuttaa subwooferin etäisyyttä etäämmäs tai lähemmäs av-vahvistimesta.

Pistä vahvistimesta joku sellainen äänitila, jossa on 2.1 käytössä. Ehkä PURE tai STRAIGHT tjsp. Tällöin pitäisi subwooferista kuulua mökää, ilman että tarvitsee mitään asetuksia laitella tai huonekorjausta ajella.
 
Tätä testattiin kyllä myyjällä. Ja johtoa irrottaessa vähän tömähtää. On -asentoakin koitin jo.

Pitää kahlata vielä nuo vahvarin asetukset, niitä katselin jo muttei pistänyt silmään.

Johdot pitäis olla kyllä oikeissa liittimissä.
 
Tätä testattiin kyllä myyjällä. Ja johtoa irrottaessa vähän tömähtää. On -asentoakin koitin jo.

Pitää kahlata vielä nuo vahvarin asetukset, niitä katselin jo muttei pistänyt silmään.

Johdot pitäis olla kyllä oikeissa liittimissä.
Suorita se kalibrointi. Siinä vaiheessa se alkaa haistelemaan mm. subwooferia (tasoa, onko kytketty jne.)
 
Suorita se kalibrointi. Siinä vaiheessa se alkaa haistelemaan mm. subwooferia (tasoa, onko kytketty jne.)

No se on seuraavana listalla, toistaiseksi ei ole kytketty kuin etukajarit ja sub.

Jospa herättäis henkiin mölytoopen.
 
Jea! Audysseun ajelun jälkeen heräs mörökölli örisemään.

Varmaan huonoimpia paikkoja sijoitella kun kuuntelu/katselupaikain sivussa metrin päässä, ehkä yritys tunkea subbari myöhemmin eteen.

Kohtuu sivistynyt ääni ja Denon jättää sen aika hiljaiseksi oletuksena.

Refleksiputkella varustettu malli varmaan tuottaa äänenpainetta enempi.
 
Jea! Audysseun ajelun jälkeen heräs mörökölli örisemään.

Varmaan huonoimpia paikkoja sijoitella kun kuuntelu/katselupaikain sivussa metrin päässä, ehkä yritys tunkea subbari myöhemmin eteen.

Kohtuu sivistynyt ääni ja Denon jättää sen aika hiljaiseksi oletuksena.

Refleksiputkella varustettu malli varmaan tuottaa äänenpainetta enempi.
Oikein säädetty subbari kuuluu vain silloin jos musiikissa tai leffassa on erityisen matalia taajuuksia. Samoin hiljaisilla voimakkuuksilla subbarin toistama ääni ei juuri kuulu, koska korva on epäherkempi matalille taajuuksille. Tuntemuksia puolestaan tulee vain jos äänenvoimakkuutta on tarpeeksi. Toki kannattaa kokeilla eri sijoituspaikkoja, jos Audysseyn appi näyttää että on jotain vaimentumia.
 
Jea! Audysseun ajelun jälkeen heräs mörökölli örisemään.

Varmaan huonoimpia paikkoja sijoitella kun kuuntelu/katselupaikain sivussa metrin päässä, ehkä yritys tunkea subbari myöhemmin eteen.

Kohtuu sivistynyt ääni ja Denon jättää sen aika hiljaiseksi oletuksena.

Refleksiputkella varustettu malli varmaan tuottaa äänenpainetta enempi.

Ääniasetuksista voi säätää subia isommalle/pienemmälle 0,5db askelilla jos tykkää laittaa enemmän/vähemmän bassoa. Itsellä subi +1,5db tällä hetkellä.
 
Ääniasetuksista voi säätää subia isommalle/pienemmälle 0,5db askelilla jos tykkää laittaa enemmän/vähemmän bassoa. Itsellä subi +1,5db tällä hetkellä.

Kerrataan nyt vielä. Vahvistimesta subbarin volume kannattaa laittaa jonnekin -5dB nurkille ja nostaa gainia subbarista. Jos laitat vahvistimen asetuksista subbarin volumen +-merkkiseksi, nostat signaalin clippaamisen riskiä, joka on ehkä se helpoin tapa rikkoa laitteita. Audyssey pyrkii säätämään nuo arvot aina -5dB nurkille ihan syystä, jos ei tiedä syytä miksi, niin ei kannata koskea.
 
Kerrataan nyt vielä. Vahvistimesta subbarin volume kannattaa laittaa jonnekin -5dB nurkille ja nostaa gainia subbarista. Jos laitat vahvistimen asetuksista subbarin volumen +-merkkiseksi, nostat signaalin clippaamisen riskiä, joka on ehkä se helpoin tapa rikkoa laitteita. Audyssey pyrkii säätämään nuo arvot aina -5dB nurkille ihan syystä, jos ei tiedä syytä miksi, niin ei kannata koskea.

Siis en audusseystä ole mitään säätänyt, vaan siellä Denonin säädöissä on erikseen sub lähdölle erillinen säätö josta voi hienosäätää sitä subia. En tarkkaan muista enää mikä oli subin taso audusseytä säädettäessä, kun siitä on jo sen verran aikaa eikä tullut sitä minnekään kirjattua ylös. Tottakai tuossa kannattaa pitää järki kädessä kun av vahvistimesta säätää, mutta voi tuolla pieniä muutoksia tehdä.
 
Siis en audusseystä ole mitään säätänyt, vaan siellä Denonin säädöissä on erikseen sub lähdölle erillinen säätö josta voi hienosäätää sitä subia. En tarkkaan muista enää mikä oli subin taso audusseytä säädettäessä, kun siitä on jo sen verran aikaa eikä tullut sitä minnekään kirjattua ylös. Tottakai tuossa kannattaa pitää järki kädessä kun av vahvistimesta säätää, mutta voi tuolla pieniä muutoksia tehdä.

Joo tiedän kyllä mistä säädöstä puhut. Siihenkään ei kannattaisi koskea. Jos vahvistin on jostakin syystä jättänyt subbarin tason kalibroinnin jälkeen ylös (eli yli nollan) se kannattaa siirtää heti sinne -5dB kohdille.

Subbarille on erikseen vielä Trim-säätö, mutta siihen en koskisi. Se on vaan yksi täysin turha porras ns. "gain-structuressa", joka vaan monimutkaistaa kaikkea. Ei ole mitään järkevää syytä miksi sitä volumea ei voisi laittaa itse subbarista lisää. Ei se, että subbarin vahvistin on "täysillä" tarkoita, että se laite hajoaa. Väärin säädetty gain kautta toistoketjun ja tietämättömyys siitä kuinka kuumana LFE-toistuu sen sijaan... Se tappaa laitteet.
 
säädön jälkeen tosiaan laittoi subbarin -12bB. Ja pyysi vielä laskemaan volumea subbarista, vola oli puolessa välissä mittauksen aikana.

Pitääkin laittaa vahvarista takas säädöt ja lisätä subbarista jos tarvetta.

Oliko audysseulla oma appi?
 
Audysseyllä on oma appi, jos otat sen käyttöön joudut ajamaan kalibroinnin uudestaan. Suosittelen kuitenkin sen käyttämistä. Audyssey taitaa laittaa vähän "kylmälle" (ainakin mielestäni) tuon bassopään. Itse aina nostan sitä kalibroinnin jälkeen.
 
Audysseyllä on oma appi, jos otat sen käyttöön joudut ajamaan kalibroinnin uudestaan. Suosittelen kuitenkin sen käyttämistä. Audyssey taitaa laittaa vähän "kylmälle" (ainakin mielestäni) tuon bassopään. Itse aina nostan sitä kalibroinnin jälkeen.

Onko muuten väliä nostaako tasoa appsista vai vahvistimesta? Vai ihan subista säätäen?
 
Audysseyllä on oma appi, jos otat sen käyttöön joudut ajamaan kalibroinnin uudestaan. Suosittelen kuitenkin sen käyttämistä. Audyssey taitaa laittaa vähän "kylmälle" (ainakin mielestäni) tuon bassopään. Itse aina nostan sitä kalibroinnin jälkeen.

Näytti olevan parikymppiä ipdalle. Pitää harkita, että tuleeko perehdyttyä säätämään.
 
Onko muuten väliä nostaako tasoa appsista vai vahvistimesta? Vai ihan subista säätäen?
Käsittääkseni tuosta Audyssey APP:sta ei edes voi nostaa. Muutenkin se kannattaa nostaa subwooferin vaffista kalibroinnin jälkeen ja sitten vahvistimestä säätää ns. yleisvolumea.
 
Subbarin Bass Extension asetukset (kuvassa muutama postaus ylempänä) tarkoittavat siis että taajuus leikataan pois valinnan alapuolelle menevistä hertseistä: Freq 14 / 20 / 28

Ja Damping toimii tavallaan kuin pianon poljin, eli kauan jää ääni soimaan. (Low, high, mid).

Rythmik Audio 15" servo subwoofer " DS1500 Custom Installation subwoofer - detail

Vois kuvitella että Damping kannattaa pitää leffoissa low ja musiikissa high, ideana että esim. elokuvien huminat, räjähdykset yms ”soi” kuten pitää, ja musiikissa taas napakampi ja tarkempi toisto. Vai ymmärsinkö tuon oikein?

Freq voi varmaan pitää 20 tai 28 ellei jäämeren valaiden kutulauluun tarvi koittaa vastailla.
 
Subbarin Bass Extension asetukset (kuvassa muutama postaus ylempänä) tarkoittavat siis että taajuus leikataan pois valinnan alapuolelle menevistä hertseistä: Freq 14 / 20 / 28

Ja Damping toimii tavallaan kuin pianon poljin, eli kauan jää ääni soimaan. (Low, high, mid).

Rythmik Audio 15" servo subwoofer " DS1500 Custom Installation subwoofer - detail

Vois kuvitella että Damping kannattaa pitää leffoissa low ja musiikissa high, ideana että esim. elokuvien huminat, räjähdykset yms ”soi” kuten pitää, ja musiikissa taas napakampi ja tarkempi toisto. Vai ymmärsinkö tuon oikein?

Freq voi varmaan pitää 20 tai 28 ellei jäämeren valaiden kutulauluun tarvi koittaa vastailla.
Olikos tässä kyseessä kerrostalo-olohuoneessa oleva suljettu subbari? Suljettu subbari vaimentaa automaattisesti matalimpia taajuuksia, joten se ei tarvitse samassa määrin suojauselektroniikkaa kuin refleksisubbari. Refleksisubbareissa viritystaajuuden alapuoliset voimakkaat taajuudet voisivat jopa vahingoittaa subbaria. Tuolla sivullahan luki näin:
For sealed subwoofers, the default configuration is the 14 Hz setting with low damping.
Et saa mitään lisäarvoa käyttämällä muita asetusvaihtoehtoja. Refleksisubbareissa tuota asetusta säätämällä voidaan saada lisää tehonkestoa bassotoiston ulottuvuuden kustannuksella.
 
Olikos tässä kyseessä kerrostalo-olohuoneessa oleva suljettu subbari? Suljettu subbari vaimentaa automaattisesti matalimpia taajuuksia, joten se ei tarvitse samassa määrin suojauselektroniikkaa kuin refleksisubbari. Refleksisubbareissa viritystaajuuden alapuoliset voimakkaat taajuudet voisivat jopa vahingoittaa subbaria. Tuolla sivullahan luki näin:
For sealed subwoofers, the default configuration is the 14 Hz setting with low damping.
Et saa mitään lisäarvoa käyttämällä muita asetusvaihtoehtoja. Refleksisubbareissa tuota asetusta säätämällä voidaan saada lisää tehonkestoa bassotoiston ulottuvuuden kustannuksella.


Juuri näin, kerrostalo olkkari ja suljettu kotelo, näin tuon suosituksen kyllä 14Hz ja se nyt varmaan kannattaa laittaakkin jos ainut syy leikata ylempää on rikkoontumisen vaara, mutta tuolla lukee myös ”The combination of 28hz and low damping is recommended for maximum SPL ouptut for all of our sealed subwoofers.”

Mutta mennään siis 14Hz asetuksella.

Kaverilla keneltä ostin säädöt olivat juurikin low damping ja 14Hz.

Flight of the cosmic hippo lienee tunnettu subbareiden demoraita, hyvin se läskibasso muoruaa :)
 
Juuri näin, kerrostalo olkkari ja suljettu kotelo, näin tuon suosituksen kyllä 14Hz ja se nyt varmaan kannattaa laittaakkin jos ainut syy leikata ylempää on rikkoontumisen vaara, mutta tuolla lukee myös ”The combination of 28hz and low damping is recommended for maximum SPL ouptut for all of our sealed subwoofers.”
Tuo maximum SPL output tarkoittaa juuri sitä, että miten subbarista saadaan mahdollisimman suuri äänenvoimakkuus ulos. Tuolla elementillä irtoaa varmaan päälle 100 desibeliä, ylemmillä bassotaajuuksilla ehkä jopa päälle 110 desibeliä. Tuota taajuusleikkuria säätämällä voi sitten saada tehonkestoa hieman lisää (jos vahvistintehoa löytyy vastaavasti). Kuinka usein arvelet käyttäväsi kotona yli 100 desibelin kuunteluvoimakkuuksia? :)
 
Tuo maximum SPL output tarkoittaa juuri sitä, että miten subbarista saadaan mahdollisimman suuri äänenvoimakkuus ulos. Tuolla elementillä irtoaa varmaan päälle 100 desibeliä, ylemmillä bassotaajuuksilla ehkä jopa päälle 110 desibeliä. Tuota taajuusleikkuria säätämällä voi sitten saada tehonkestoa hieman lisää (jos vahvistintehoa löytyy vastaavasti). Kuinka usein arvelet käyttäväsi kotona yli 100 desibelin kuunteluvoimakkuuksia? :)

Arvelisin että en koskaan :shy:

Toki välillä on kiva pelleillä ja laittaa överibassot.

Tosin näillä Magenta II hyllykaiuttimilla kaipais jonkun tyyppistä ”kickbass” tuohon sekaan, ymmärtääkseni autohifissä tuota välimaastoa pönkitetään esiin omilla seteillä.

Olkkarin nurkkahan kyselee sellaista aktiivista 10” midbassia joka taputtelee Dave Lombardon tuplapasaarit napaksti palleaan :tup:

Antaa subbarin huokailla 15m aaltoja jotka tuntuu pihalla paremmin.

Kuullostaa siis siltä että Audyssyen appiin pitää tutustua.
 
Hellasärö antoi ostaa uudet kaiuttimet, mutta subbaria ei olohuoneeseen tule.
Nyt täytyynkin sitten rakentaa kompromissi, eli sohvan alle/sisään.
Onko jollain kokemusta tälläisestä? Jos rakentaa kiinteästi runkoon niin täriseekö koko sohva ärsyttävästi?

Onko suositella elementtejä? Tila on iso, noin 60 neliötä, joten 1x10" tuskin riittää(mistä oli artikkelilinkki hetki sitten tässä ketjussa).
Sohvan alla on tilavuutta hyvin mutta korkeutta ei, joten elementti ei voi olla mahdottoman syvä.
Lattiasta ylöspäin on tilaa noin 260mm. Tähän täytyy mahtua molemmat päätylevyt, elementin liikerata ja/tai ilmatilavuus joka tarvitaan äänen siirtoon.
Litroja saa kivasti kun sohva on kahdessa osassa. Molemmat ovat 1800x820mm. Joten sisätilavuutta voisi saada 2x 300 litraa.
1-2kpl 18" olisi varmasti hyvä, mutta suosittuja kotiteatteri elementtejä en ole nähnyt riittävän matalana. Elementin syvyys kun pitäisi olla jotain 150mm luokkaa?

Toinen on että salaa rakennan sohviin korkeammat jalat, pelkään vaan että tästä kärsin myös itse kun joutuu kiipeemään sohvalle.
 
Hellasärö antoi ostaa uudet kaiuttimet, mutta subbaria ei olohuoneeseen tule.
Nyt täytyynkin sitten rakentaa kompromissi, eli sohvan alle/sisään.
Onko jollain kokemusta tälläisestä? Jos rakentaa kiinteästi runkoon niin täriseekö koko sohva ärsyttävästi?

Onko suositella elementtejä? Tila on iso, noin 60 neliötä, joten 1x10" tuskin riittää(mistä oli artikkelilinkki hetki sitten tässä ketjussa).
Sohvan alla on tilavuutta hyvin mutta korkeutta ei, joten elementti ei voi olla mahdottoman syvä.
Lattiasta ylöspäin on tilaa noin 260mm. Tähän täytyy mahtua molemmat päätylevyt, elementin liikerata ja/tai ilmatilavuus joka tarvitaan äänen siirtoon.
Litroja saa kivasti kun sohva on kahdessa osassa. Molemmat ovat 1800x820mm. Joten sisätilavuutta voisi saada 2x 300 litraa.
1-2kpl 18" olisi varmasti hyvä, mutta suosittuja kotiteatteri elementtejä en ole nähnyt riittävän matalana. Elementin syvyys kun pitäisi olla jotain 150mm luokkaa?

Toinen on että salaa rakennan sohviin korkeammat jalat, pelkään vaan että tästä kärsin myös itse kun joutuu kiipeemään sohvalle.

Itse kyselin samaa just hetki sitten, tässä ratkaisuehdotus:

Kaiutinrakennusohje Takuumurea lehtipihvi - litteä aktiivisubwoofer XLS-10-Slim-P835028-bassoelementillä | AudioVideo.fi
 
Hellasärö antoi ostaa uudet kaiuttimet, mutta subbaria ei olohuoneeseen tule.
Nyt täytyynkin sitten rakentaa kompromissi, eli sohvan alle/sisään.
Onko jollain kokemusta tälläisestä? Jos rakentaa kiinteästi runkoon niin täriseekö koko sohva ärsyttävästi?

Onko suositella elementtejä? Tila on iso, noin 60 neliötä, joten 1x10" tuskin riittää(mistä oli artikkelilinkki hetki sitten tässä ketjussa).
Sohvan alla on tilavuutta hyvin mutta korkeutta ei, joten elementti ei voi olla mahdottoman syvä.
Lattiasta ylöspäin on tilaa noin 260mm. Tähän täytyy mahtua molemmat päätylevyt, elementin liikerata ja/tai ilmatilavuus joka tarvitaan äänen siirtoon.
Litroja saa kivasti kun sohva on kahdessa osassa. Molemmat ovat 1800x820mm. Joten sisätilavuutta voisi saada 2x 300 litraa.
1-2kpl 18" olisi varmasti hyvä, mutta suosittuja kotiteatteri elementtejä en ole nähnyt riittävän matalana. Elementin syvyys kun pitäisi olla jotain 150mm luokkaa?

Toinen on että salaa rakennan sohviin korkeammat jalat, pelkään vaan että tästä kärsin myös itse kun joutuu kiipeemään sohvalle.

Entä jos rakennat sohvapöydän johon integroit subin niin tila ei olisi niin hankala?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tuo on hyvä idea, mutta en mä tollasta kehtaa rakentaa noin isoon tilaan. Lattiapintaa on noin 9x7m ja keskikorkeus noin 3.5m.
Vastaavaa siis tarkoitus tehdä, mutta jollain vähän miehekkäämmällä elementillä. Jos sellainen elementti löytyy jostain.

Entä jos rakennat sohvapöydän johon integroit subin niin tila ei olisi niin hankala?

Sohvapöytä on valitettavasti lukittu, tuli pari vuotta sitten emännän toiveesta ostettua mielestäni sen verran kallis että sitä ei enää uusita...

Koitin lueskella ympäri nettiä, näyttää että 18" elementtejä ei löydy alle 210mm syvinä. Tähän min 50mm ilmatilaa lattian ja elementin väliin sekä kotelon seinät niin ei mitään toivoa pysyä alle 260mm. Pienestä jää kyllä kiinni. Melkein tekisi mieli kokeilla korottaa sohvaa 50mm ja kokeilla miltä tuntuu.

Nopealla googlauksella tuntuu että diy ukkelit rakentaa joko noita 10" ja 12" tai sitten suoraan 18" subeja nykyään. Ainakaan heti en löytänyt kokemuksia esim 15" elementeistä jotka vaikuttaa olevan hieman ohuempia kuin 18". Voihan sitä tietty laittaa vaikka 8kpl 10" elementtejä, mutta mun lompakko ei sellaista kestä.

Edit: Toinen on tietty kokeilla extremeä ja jättää kotelo takaseinästä auki. Tällöinhän se puhaltaisi sohvatyynyjen yms läpi. Ainakaan pierut ei jäis muhimaan... Ns. vaimennettu free air vaan ei taida nykyään enää olle oikein muodissa, huonosti löytyy juttua mitotuksista. Omista harrastuksista sen verran aika että niiden varaan en uskalla laskea.
 
Tuli hankittua Audyssey app kännykkään, onko sen taajuusvastekäppyrät luotettavia?

Näyttäisi menevän 30hz asti pelkät etukaiuttimet, sen suhteen siis turha miettiä subia joka ei mene reilusti sen alle. Musakäyttöön tulee pääasiassa, onko subille edes tarvetta jos nykysetti menee noin alas?

Screenshot_20190111-195925.png
 
Tuohan on AFTER.

Voi tulla epäpuhdasta bassoa, jos liikaa boostailee alapäätä itsekseen. Onko ennen-kuvia?
 
Tuohan on AFTER.

Voi tulla epäpuhdasta bassoa, jos liikaa boostailee alapäätä itsekseen. Onko ennen-kuvia?

En ole vielä koskenut siihen target käyrään, poistin vain korjaukset yli 300hz taajuuksilla. Kaiuttimet on molemmat refleksiputket auki ja lähellä seinää, se näkyy hyvin tuossa before.

Screenshot_20190112-081854.png
 
Sehän on yhtä luotettava mitä se kännykän viidenkymmenen pennin mikrofoni. En antaisi itse painoarvoa.

Eikös Audysseyssä mikki ole profiloitu ja vahvarissa on korjaus. Eli kalibroitu mikki ja kyllä sen pitäisi olla hyvinkin tarkka. Muutoin koko järjestelmällä ei tekisi mitään

Ja todisteena esim. Netin mittaukset korjauksen jälkeen UMIK:lla. Niiden perusteella toimii.

Eli mitä meinaat?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 469
Viestejä
4 552 860
Jäsenet
74 989
Uusin jäsen
Verri_T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom