Subwooferin hankinta?

Morjentsta pöytään! Itse ryhdyn koht rakentaan Subia pitkästä aikaa. Sen verran haluisin kokeneimmilta ja virheistä oppineilta kysellä, et
kun jotku laittaa elementin osoittamaan lattiaan päin, niin onko siitä huonoja puolia äänenlaadullisesti???? Ja kun itselleni tulee 18":n elementti, niin
kuinka paljon sen olisi hyvä olla irti lattiasta, jos sitä yleensäkkään on fiksua niin asentaa. Luulisin, et varmaan minimissään sen verran, et se vastaa kaiutin elementin tehollisen pinta-alan
ilmatilaa+ max liikepoikkeama???
 
Morjentsta pöytään! Itse ryhdyn koht rakentaan Subia pitkästä aikaa. Sen verran haluisin kokeneimmilta ja virheistä oppineilta kysellä, et
kun jotku laittaa elementin osoittamaan lattiaan päin, niin onko siitä huonoja puolia äänenlaadullisesti???? Ja kun itselleni tulee 18":n elementti, niin
kuinka paljon sen olisi hyvä olla irti lattiasta, jos sitä yleensäkkään on fiksua niin asentaa. Luulisin, et varmaan minimissään sen verran, et se vastaa kaiutin elementin tehollisen pinta-alan
ilmatilaa+ max liikepoikkeama???
En tiedä mitä käy isompien elementtien kanssa, mutta ainakin itsellä testikäytössä oleva dd audion 608 elementti tärisyttää huomattavasti enemmän lattiaa, mikäli elementti osoittaa ylös tai alas eikä sivulle. Varsinaiseen äänenlaatuun ei juuri ole vaikutusta.
 
Suositeltavaa on että elementtiä ei asenna ylös/alas jos vetovoima vetää elementtiä yli 5% xmaxista. Venymisen voi laskea kaavalla:

Percentage of Sag = 981,000 / (Xmax * (2 * Pi * Fs)²)

xmax milleinä ja Fs hertseinä.
 
Suositeltavaa on että elementtiä ei asenna ylös/alas jos vetovoima vetää elementtiä yli 5% xmaxista. Venymisen voi laskea kaavalla:

Percentage of Sag = 981,000 / (Xmax * (2 * Pi * Fs)²)

xmax milleinä ja Fs hertseinä.
Ok. Tuo olikin hyvä tieto. Ajattelin tilata Hifitalolta Eighteen Sound 18LW2400, 4ohm elementin. Täytyykin katsoa spekseistä arvot ja laskea tuo tai sit vain suosiolla kääntää elementti vaakasuuntaan
 
Ok. Tuo olikin hyvä tieto. Ajattelin tilata Hifitalolta Eighteen Sound 18LW2400, 4ohm elementin. Täytyykin katsoa spekseistä arvot ja laskea tuo tai sit vain suosiolla kääntää elementti vaakasuuntaan
Mikäli tarkoitus on rakentaa elokuvien katsomiseen subi, niin älä tilaa. Tuo elementti toimii hyvin musiikilla Pa tyyppisessä kotelossa, muttei kovin kummoisesti matalaviritteisessä kotelossa elokuvasubina. Itsellä oli käytössä kyseinen elementti ensin 150L suljetussa ja sitten 320L refleksissä, yhteensä noin vuoden. Nyt mennään kahdella 15" autoelementillä suljettuina.

Hanki ennemmin tämä, ellei budjetti ole tiukka UM18-22
 
Morjentsta pöytään! Itse ryhdyn koht rakentaan Subia pitkästä aikaa. Sen verran haluisin kokeneimmilta ja virheistä oppineilta kysellä, et
kun jotku laittaa elementin osoittamaan lattiaan päin, niin onko siitä huonoja puolia äänenlaadullisesti???? Ja kun itselleni tulee 18":n elementti, niin
kuinka paljon sen olisi hyvä olla irti lattiasta, jos sitä yleensäkkään on fiksua niin asentaa. Luulisin, et varmaan minimissään sen verran, et se vastaa kaiutin elementin tehollisen pinta-alan
ilmatilaa+ max liikepoikkeama???

Tuolla DIY subi ketjussa tätä alaspäin asennusta on hiukan sivuttu. Joku hifistely kaava siihen maavaraan on mutta tärkeimpänä taitaa olla se ettei elementti ota kiinni mattoon tai lattiaan eikä ole niin korkealla että lapset/kotieläimet käy tutustumassa.

Riippuen kotelon mallista suosittelen miettimään painopisteen sijaintia. Ite tein arkkumallisen ja elementti siinä kevyemmässä päässä. Meinaa pomppia kun kovaa soittaa.
 
Subbari olisi hankintalistalla JBL Studio 130 kajareiden seuraksi. Jamon J 110 tarjous vaikuttaisi houkuttelevalta, kun sen saisi hintaan 249€. Onko tuo järkevä valinta alle 300€ hintaluokassa? peli, leffa ja musiikki käyttöön tulisi.
 
Mikäli tarkoitus on rakentaa elokuvien katsomiseen subi, niin älä tilaa. Tuo elementti toimii hyvin musiikilla Pa tyyppisessä kotelossa, muttei kovin kummoisesti matalaviritteisessä kotelossa elokuvasubina. Itsellä oli käytössä kyseinen elementti ensin 150L suljetussa ja sitten 320L refleksissä, yhteensä noin vuoden. Nyt mennään kahdella 15" autoelementillä suljettuina.

Hanki ennemmin tämä, ellei budjetti ole tiukka UM18-22
Aha! Tuo tulikin puun takaa. Soitin tuonne Hifitalolle ja ne oikein itse suosittelivat tuota ja kehuivat miten hyvin se toimii, kun esitin oman käyttöni ja et haluun tehdä suljettuun. Tuossa oli myös lisävahvistusta ajatukseeni: DIY-projektit: Subwoofer Eighteen Sound 18LW1400 -elementistä kotiteatteriin
Kyselin, et jos oisin tehnyt Peerlesin 12 tuumaiseen XLX elementtiin, niin heti ehdottivat tuota ÄRJY SUBIA. Tiettyhän noissa on se, et toinen toimii toisessa tilassa ja toinen toisessa????
 
Aha! Tuo tulikin puun takaa. Soitin tuonne Hifitalolle ja ne oikein itse suosittelivat tuota ja kehuivat miten hyvin se toimii, kun esitin oman käyttöni ja et haluun tehdä suljettuun. Tuossa oli myös lisävahvistusta ajatukseeni: DIY-projektit: Subwoofer Eighteen Sound 18LW1400 -elementistä kotiteatteriin
Kyselin, et jos oisin tehnyt Peerlesin 12 tuumaiseen XLX elementtiin, niin heti ehdottivat tuota ÄRJY SUBIA. Tiettyhän noissa on se, et toinen toimii toisessa tilassa ja toinen toisessa????
Tottakai kaupat kehuu mitä myyvät, eikä se 18lw2400 mikään huono tosiaan ole, mutta parempiakin on ilman älytöntä hintalisää. 18lw2400 pelittää refleksissä huomattavasti paremmin kuin suljetussa. Suljetussa ääni on jotenkin turhan "tiukkaa" ja kumisevaa sekä parhaat vavahdukset ja paineet jää pois. Refleksissä irtoaa sitten painettakin, eikä tarkkuus/napakkuus kärsi käytännössä yhtään kun elementin likkuvien osien massa on alhainen. Edelleen silti suosittelisin edellisen viestin daytonin um18-22, varsinkin jos suljettua olet rakentamassa.
 
Tottakai kaupat kehuu mitä myyvät, eikä se 18lw2400 mikään huono tosiaan ole, mutta parempiakin on ilman älytöntä hintalisää. 18lw2400 pelittää refleksissä huomattavasti paremmin kuin suljetussa. Suljetussa ääni on jotenkin turhan "tiukkaa" ja kumisevaa sekä parhaat vavahdukset ja paineet jää pois. Refleksissä irtoaa sitten painettakin, eikä tarkkuus/napakkuus kärsi käytännössä yhtään kun elementin likkuvien osien massa on alhainen. Edelleen silti suosittelisin edellisen viestin daytonin um18-22, varsinkin jos suljettua olet rakentamassa.
OK. Minkäs maalainen elementti tuo on??
 
Ja sit haluisin kysellä tuosta Antimoden toiminnasta verrattuna kotiteaterivahvistimen omaan säätöön, että ja kun itselläni on tuollainen vanhempi, omasta ja äidin mielestä laadukas PIONEERIN VSX-1017AV vahvistin jossa on tuo MCACC
ja mikrofoni, jonka ainakin pitäisi säätää koko taajuusalue sekä viiveet kuntoon, niin tarviinko välttis tuollaista ANTIMODEA lainkaan?? Antimodessa saattaa tietty olla tarkastuspisteitä enemmän, mene ja tiedä?? Tuo Pioneerin oma säätö
kestää ainakin todella kauan, tyylii 10 min.
 
OK. Minkäs maalainen elementti tuo on??
Jenkki merkki ainakin, tiedä sitten missä on valmistettu, mikäli noilla nyt on merkitystä mihinkään suuntaan. En omista tai ole omistanut itse kyseistä elementtiä, lähes kaikkialla kumminkin kehutaan ja suositellaan tuota mikäli aikoo rakentaa ison subin. Speksien perusteella näyttää erinomaiselta suljettuun.
 
Kyllä. Todelakin. Kyse olikin vain taajuusvasteenkorjauksesta, et luonnistuuko Pioneerilta tuo sama asia???

Järkyttävän vaikea kysymys vastata. Kyllä Pioneer tekee sitä samaa asiaa, mutta kuinka hyvin, niin on vähän kaikesta kiinni. Kannattaa koettaa ensin Pioneerilla ja hommata Anti-mode, jos ei ole tyytyväinen.
 
Järkyttävän vaikea kysymys vastata. Kyllä Pioneer tekee sitä samaa asiaa, mutta kuinka hyvin, niin on vähän kaikesta kiinni. Kannattaa koettaa ensin Pioneerilla ja hommata Anti-mode, jos ei ole tyytyväinen.
Niin, no tuo kuulostaa järkevältä. Onkos järkevään hintaa saatavilla minkäänlaisia spektrianalysaattoreita yms, millä voisi silmin päästä näkemään tuota taajuusvastetta?? Onko olemassa jotain PC softaa tai sit ihan erillistä laitetta mikillä??. Meikäläinen kun uskoo vasta kun näkee :-)
 
Niin, no tuo kuulostaa järkevältä. Onkos järkevään hintaa saatavilla minkäänlaisia spektrianalysaattoreita yms, millä voisi silmin päästä näkemään tuota taajuusvastetta?? Onko olemassa jotain PC softaa tai sit ihan erillistä laitetta mikillä??. Meikäläinen kun uskoo vasta kun näkee :)

Jos halvalla haluaa päästä, niin ei ole hyvää saatavilla. Esim. UMIK-1 maksaa sen 125€:
aaninen - UMIK-1

Tähänkin voi vaan hakea sen appsin paikallisesta app storesta ja ottaa sillä suurinpiirtein lukemat. Kyllä se puhelimen/tabletin mikrofoni huomaa myös suurimmat kuopat. Tosin subbari saattaa toistaa matalammelle kuin mikrofoni nauhoittaa.
 
Jos halvalla haluaa päästä, niin ei ole hyvää saatavilla. Esim. UMIK-1 maksaa sen 125€:
aaninen - UMIK-1

Tähänkin voi vaan hakea sen appsin paikallisesta app storesta ja ottaa sillä suurinpiirtein lukemat. Kyllä se puhelimen/tabletin mikrofoni huomaa myös suurimmat kuopat. Tosin subbari saattaa toistaa matalammelle kuin mikrofoni nauhoittaa.
Jumalauta! No tuohan täytyy ehdottimasti kokeilla!!! Saa vähän osviittaa, miten asiat on! Kiitti vinkistä!
 
Ja sit haluisin kysellä tuosta Antimoden toiminnasta verrattuna kotiteaterivahvistimen omaan säätöön, että ja kun itselläni on tuollainen vanhempi, omasta ja äidin mielestä laadukas PIONEERIN VSX-1017AV vahvistin jossa on tuo MCACC
ja mikrofoni, jonka ainakin pitäisi säätää koko taajuusalue sekä viiveet kuntoon, niin tarviinko välttis tuollaista ANTIMODEA lainkaan?? Antimodessa saattaa tietty olla tarkastuspisteitä enemmän, mene ja tiedä?? Tuo Pioneerin oma säätö
kestää ainakin todella kauan, tyylii 10 min.
Antimode on todennäköisesti parempi.
 
Tota pioneerin mikkiäkin kannattaa ehkä kokeilla tai ainakin googlata olisko sopiva tohon käyttöön. Aydysseun mikit ainakin toimii kuulemma hyvin.
 
Katsos vaan! Tuollaist vähän kelailinkin, et miksei hyödynnetä luurin omaa headset tuloo. Tuo voisi olla myös kokeilemisen arvoinen. Toimii varmasti jos softa on ok
Siinä on se ongelma että et tiedä tuon inputin taajuusvastetta. Puhelimen kuulokeinputti voi esimerkiksi lähteä leikkaantumaan vaikka 200Hz alaspäin jolloin mittaus on turha.
 
Siinä on se ongelma että et tiedä tuon inputin taajuusvastetta. Puhelimen kuulokeinputti voi esimerkiksi lähteä leikkaantumaan vaikka 200Hz alaspäin jolloin mittaus on turha.
Olet täysin oikeassa! Varsinkaan, kun itsellekkin tuli mieleen, et mikki puhealueen pitäisi läpäistä moisia taajuuksia! Latasin just testi CD:n Test CD
Tuossa on kaikki paitsi pink noise ja nyt kun aloin muistelemaan, niin en itsekkään muista mitä ero niillä oli! Eikös pink noise sisältänyt kaikki taajuudet 20-20kzh
 
Subbari olisi hankintalistalla JBL Studio 130 kajareiden seuraksi. Jamon J 110 tarjous vaikuttaisi houkuttelevalta, kun sen saisi hintaan 249€. Onko tuo järkevä valinta alle 300€ hintaluokassa? peli, leffa ja musiikki käyttöön tulisi.
Vastataan nyt sitten itse itselleni. Subbari saapui eilen ja omaan korvaan soi erittäin hyvin. Alun perin mietin, että sijoittaisin 500€ subbariin, ja ostaisi 12", mutta hyvä etten järeämpää laitetta ostanut, koska tuossakin saa volumea pitää aika minimillä ja jytisee hyvin, sekä alataajuudet toistuvat omaan korvaan hienosti (kokemusta ei kuitenkaan kauhean kalliista laitteista ole). 249€ hintaan voin antaa kyllä vahvan suosituksen tuolle kyseiselle subbarille.


edit. Tässä siis kyseinen tarjous. J110 Subwoofer, Dark Apple (sama subi on esim verkkokaupassa 389)
 
Viimeksi muokattu:
Vastataan nyt sitten itse itselleni. Subbari saapui eilen ja omaan korvaan soi erittäin hyvin. Alun perin mietin, että sijoittaisin 500€ subbariin, ja ostaisi 12", mutta hyvä etten järeämpää laitetta ostanut, koska tuossakin saa volumea pitää aika minimillä ja jytisee hyvin, sekä alataajuudet toistuvat omaan korvaan hienosti (kokemusta ei kuitenkaan kauhean kalliista laitteista ole). 249€ hintaan voin antaa kyllä vahvan suosituksen tuolle kyseiselle subbarille.


edit. Tässä siis kyseinen tarjous. J110 Subwoofer, Dark Apple (sama subi on esim verkkokaupassa 389)

Kalliimmat subwooferit toistaa koko taajuusalueen paremmin, kumisematta ja korostamatta, napakammin ja tiiviimmässä yhteistyössä kaiuttimien kanssa.

Halpakin subbari toistaa matalat taajuudet. Itse ostaisin halvan subwooferin ehdottomasti leffoille ja peleille. Se parantaa kokemusta. Musiikkia se ei minulla paranna, mutta jos tykkää bassovoittoisesta musiikista, niin varmasti siihen se auttaa :)
 
Vastataan nyt sitten itse itselleni. Subbari saapui eilen ja omaan korvaan soi erittäin hyvin. Alun perin mietin, että sijoittaisin 500€ subbariin, ja ostaisi 12", mutta hyvä etten järeämpää laitetta ostanut, koska tuossakin saa volumea pitää aika minimillä ja jytisee hyvin, sekä alataajuudet toistuvat omaan korvaan hienosti (kokemusta ei kuitenkaan kauhean kalliista laitteista ole). 249€ hintaan voin antaa kyllä vahvan suosituksen tuolle kyseiselle subbarille.


edit. Tässä siis kyseinen tarjous. J110 Subwoofer, Dark Apple (sama subi on esim verkkokaupassa 389)
No joo. Tuohon hintaan varmasti jokaisen euron arvoinen. Painoakin löytyy lähes 20kg. Ja yllättävän alas toistaa kaupalliseksi kaiuttimiksi, mikäli tuohon specsiin on uskominen.
 
Kalliimmat subwooferit toistaa koko taajuusalueen paremmin, kumisematta ja korostamatta, napakammin ja tiiviimmässä yhteistyössä kaiuttimien kanssa.

Halpakin subbari toistaa matalat taajuudet. Itse ostaisin halvan subwooferin ehdottomasti leffoille ja peleille. Se parantaa kokemusta. Musiikkia se ei minulla paranna, mutta jos tykkää bassovoittoisesta musiikista, niin varmasti siihen se auttaa :)
Nimenomaan.kyllä sitä mölyä saa aina aikaiseksi halvallakin ja harmillista onkin se, et jengille on tullut Subwooferista väärä kuva. Sehän on yksi kaitutinjärjestelmän osa, eikä niin kuin jokaisella mopoautokuskilla, et se on äänijärjestelmän ainut osa vahvistimen lisäksi -:). Diskantti hoitaa korkeat, keskiääni keskialueen, midbasso vähän alempaa ja subwoofer lopun
 
Subwoofer elementin valintaan palatakseni toivoisin, että jos ja kun täällä varmasti on jollakin tietoa, että mitkä suureet mihinkäkin vaikuttaa, niin niistä olis kiva tietää, et osais sit vertailla elementtejä enemmän specsien perusteella.
Eli että kun rakennan esim umpikoteloa, niin kotelon laskuunhan tarvitsen tietää minimissään vas ja qts:n arvot. mitä pienempi vas ja qts, niin sitä pienempi kotelo laskennallisesti. Ja se ihmetyttääkin, et kun olen laskenut elementille
X suljetun kotelon Qtot:n ollessa esim 0.71 ja saanut tulokseksi 50l, niin sit valmistaja tai jokin muu suosittelee tälle elementti X:lle esim 150l:sta koteloa????? Tätä en ihan ymmärrä. Onko vas arvolla muuta, kuin laskennallinen merkitys
vai jos on suuri vas, niin heitetäänkö sit hatusta lisälitroja lopputulokseen??? Entä Bl arvo? käsittääkseni elementti on siltä osin parempi, mitä suurempi se on: enemmän motorista voimaa??? Entä onko elementin resonanssitaajuudella "vitunkaan väliä
umpikoteloa tehdessä, että pitäiskö sen olla mahd alhainen vai ylhäinen??? Suureet eivät ole minulle vieraita, mutta se miten ne vaikuttaa esim suljetussa kotelossa, niin se on! Kyselen siksi, että olen itse rakentamassa Suljettua koteloa ja
haluan istuttaa siihen tyylii 18":n elementin ja niin, että saisin rahoilleni vastineen, mutta en haluaisi turhastakaan maksaa. Haluan että se toimisi musiikin kuuntelussa parhaalla mahdollisella tavalla ja sit täten leffakäytössä. Pääkaiuttimet, jotka tähän
kokonaisuuteen tulee ovat Aurelian Magentat, joissa toiston luvataan ulottuvan 45hz:n , eli tuo subi hoitaisi noin 50hz:stä alaspäin.
 
Viimeksi muokattu:
Subwoofer elementin valintaan palatakseni toivoisin, että jos ja kun täällä varmasti on jollakin tietoa, että mitkä suureet mihinkäkin vaikuttaa, niin niistä olis kiva tietää, et osais sit vertailla elementtejä enemmän specsien perusteella.
Eli että kun rakennan esim umpikoteloa, niin kotelon laskuunhan tarvitsen tietää minimissään vas ja qts:n arvot. mitä pienempi vas ja qts, niin sitä pienempi kotelo laskennallisesti. Ja se ihmetyttääkin, et kun olen laskenut elementille
X suljetun kotelon Qtot:n ollessa esim 0.71 ja saanut tulokseksi 50l, niin sit valmistaja tai jokin muu suosittelee tälle elementti X:lle esim 150l:sta koteloa????? Tätä en ihan ymmärrä. Onko vas arvolla muuta, kuin laskennallinen merkitys
vai jos on suuri vas, niin heitetäänkö sit hatusta lisälitroja lopputulokseen??? Entä Bl arvo? käsittääkseni elementti on siltä osin parempi, mitä suurempi se on: enemmän motorista voimaa??? Entä onko elementin resonanssitaajuudella "vitunkaan väliä
umpikoteloa tehdessä, että pitäiskö sen olla mahd alhainen vai ylhäinen??? Suureet eivät ole minulle vieraita, mutta se miten ne vaikuttaa esim suljetussa kotelossa, niin se on! Kyselen siksi, että olen itse rakentamassa Suljettua koteloa ja
haluan istuttaa siihen tyylii 18":n elementin ja niin, että saisin rahoilleni vastineen, mutta en haluaisi turhastakaan maksaa. Haluan että se toimisi musiikin kuuntelussa parhaalla mahdollisella tavalla ja sit täten leffakäytössä. Pääkaiuttimet, jotka tähän
kokonaisuuteen tulee ovat Aurelian Magentat, joissa toiston luvataan ulottuvan 45hz:n , eli tuo subi hoitaisi noin 50hz:stä alaspäin.

Vähän sama kuin kysyttäisiin minkä kokoinen pöytä on hyvä. Tilanteesta riippuu mitkä parametrit toimivat parhaiten ja parametriarvot ovat toisistaan riippuvaisia, ei kannata tuijottaa pelkkää vas ja qts arvoa. Kun yhtä ominaisuutta parantaa niin toiset huonontuvat. Pieni fs esim. vaatii löysää ripustusta ja tai massiivista kartiota mikä tarkoittaa isoa Vas-arvoa ja tai alhaista herkkyyttä. Jokainen elementti on kompromissi. Markkinoilla on erilaisia elementtejä koska ihmiset tarvitsevat erilaisia kompromisseja. Toki markkinoilla on tosi hyviäkin elementtejä mutta ne ovat sitten taas kalliita. Eli aina menee kompromissiksi. Äänentoisto on armotonta meininkiä. Sen verran voi todeta että yleensä asioita helpottaa jos fs on luokkaa 20 Hz ja Qts karkeasti 0.3. Hyvä Vas riippuu siitä minkä kokoista pömpeliä ollaan rakentamassa.

Unohda noi Aurelian lupaukset ja asetat jakotaajuuden sinne mikä hyvältä kuulostaa. Omissa kaiuttimissa on 12" -tuumainen basso ja tässä tapauksessa olen jakotaajuudeksi havainnut hyväksi 40hz.

Jos haluat 18" -tuumaisen elementin istuttaa suljettuun niin osta Dayton UM-18 (tämä on hyvä elementti, kun sitä kuitenkin myös kysyt / mietit) ja istutat sen johonkin 125-150lit (netto) suljettuun koteloon.

Kannattaa opetella Winisd:n käyttö ja sillä katsella noita koteloita.
 
Vähän sama kuin kysyttäisiin minkä kokoinen pöytä on hyvä. Tilanteesta riippuu mitkä parametrit toimivat parhaiten ja parametriarvot ovat toisistaan riippuvaisia, ei kannata tuijottaa pelkkää vas ja qts arvoa. Kun yhtä ominaisuutta parantaa niin toiset huonontuvat. Pieni fs esim. vaatii löysää ripustusta ja tai massiivista kartiota mikä tarkoittaa isoa Vas-arvoa ja tai alhaista herkkyyttä. Jokainen elementti on kompromissi. Markkinoilla on erilaisia elementtejä koska ihmiset tarvitsevat erilaisia kompromisseja. Toki markkinoilla on tosi hyviäkin elementtejä mutta ne ovat sitten taas kalliita. Eli aina menee kompromissiksi. Äänentoisto on armotonta meininkiä. Sen verran voi todeta että yleensä asioita helpottaa jos fs on luokkaa 20 Hz ja Qts karkeasti 0.3. Hyvä Vas riippuu siitä minkä kokoista pömpeliä ollaan rakentamassa.

Unohda noi Aurelian lupaukset ja asetat jakotaajuuden sinne mikä hyvältä kuulostaa. Omissa kaiuttimissa on 12" -tuumainen basso ja tässä tapauksessa olen jakotaajuudeksi havainnut hyväksi 40hz.
Ok, no nyt alkaa kuulostamaan oikealta! Joo ja en todellakaan sokeasti katsele mitää Aurelioiden lupauksia :-) se nyt oli vain sellainen sokea lähtökohta! Umpikotelon haluaisin rakentaa ja niin, et pääsisin yhdellä elementillä, niin et pääsisin tuonne 20hz:n tietämille toistossa, niin että se olisi leffakäytössä koettavissa. Metallimusiikkia kuuntelen ja Kun heitän välillä Joe Satriania tai Steve Vaita kehiin, niin haluun, et se kuulostaa vääristämättömältä ja täydelliseltä!!! Vahvistimen hommaan sit sellaisen, että se ei jää puhtaasta tehosta kiinni!!! Pää asi on et elementti olisi sellainen, joka toimisi suljetussa ilman isoja säröjä ja et toiston saisi ulottumaan mahdollisimman alas!!! Eli paine ja hieno sointi olisi suotavaa.
 
Mikäli tarkoitus on rakentaa elokuvien katsomiseen subi, niin älä tilaa. Tuo elementti toimii hyvin musiikilla Pa tyyppisessä kotelossa, muttei kovin kummoisesti matalaviritteisessä kotelossa elokuvasubina. Itsellä oli käytössä kyseinen elementti ensin 150L suljetussa ja sitten 320L refleksissä, yhteensä noin vuoden. Nyt mennään kahdella 15" autoelementillä suljettuina.

Hanki ennemmin tämä, ellei budjetti ole tiukka UM18-22
No, niin! Tutkittua asiaa tarkemmin, olen kanssasi täysin samaa mieltä!!!! Kyllä tuo Dayton on sata kertaa parempi valinta! Kiitos vinkistä! Nyt sain sen oikean tiedon jota kaipasin! Tsiigailen vain, et mistä sellaisen tilaan!!!
 
1. Hifikauppojen hinnoissa on ilmaa reilusti, kysymällä tarjouksia ja sanomalla että paikasta X saa hintaan xxx, laittaa yleensä hifikauppa tarjouksen, joka omien kokemuksien mukaan on lähellä sitä mitä tuotetta saa Euroopasta posteineen tai jopa sen alle. Vinyylisoitinta ostaessa toimi myös siihen että Euroopasta sai ko. soitinta 100€ halvemmalla.
2. Itse suosin isoissa ja painavissa tuotteissa paikallista liikettä, jolloin mahdollinen takuu käy helposti ja korvaa sen vaivan, että pitäisi iso paketti lähettää jonnekin ulkomaille.
3. Mistä Amazonin verkkokaupasta? Euroopasta? Jos jenkeistä, niin siihen päälle tulee ALV ja tullimaksu noilla hinnoilla.

Estimated Order Total
EUR 455,90

Näyttää Saksan Amazonista hinnaksi. Tuohon taitaa tulla vielä pari prosenttia lisää hintaa johtuen erisuuruisesta ALV-prosentista.
 
1. Hifikauppojen hinnoissa on ilmaa reilusti, kysymällä tarjouksia ja sanomalla että paikasta X saa hintaan xxx, laittaa yleensä hifikauppa tarjouksen, joka omien kokemuksien mukaan on lähellä sitä mitä tuotetta saa Euroopasta posteineen tai jopa sen alle. Vinyylisoitinta ostaessa toimi myös siihen että Euroopasta sai ko. soitinta 100€ halvemmalla.
2. Itse suosin isoissa ja painavissa tuotteissa paikallista liikettä, jolloin mahdollinen takuu käy helposti ja korvaa sen vaivan, että pitäisi iso paketti lähettää jonnekin ulkomaille.
3. Mistä Amazonin verkkokaupasta? Euroopasta? Jos jenkeistä, niin siihen päälle tulee ALV ja tullimaksu noilla hinnoilla.

Estimated Order Total
EUR 455,90

Näyttää Saksan Amazonista hinnaksi. Tuohon taitaa tulla vielä pari prosenttia lisää hintaa johtuen erisuuruisesta ALV-prosentista.
!!!!!! Juuri näin!!!!!! Kysäisenpä siis kotumaast!
 
Joo subbarin osat varmaan saa halvemmalla kun tilaa suoraan jenkkilästä, varsinkin jos paketti ei jää tulliin. On nimittäin sekin mahdollista, nimim. kokemusta on. :tup:
 
Joo subbarin osat varmaan saa halvemmalla kun tilaa suoraan jenkkilästä, varsinkin jos paketti ei jää tulliin. On nimittäin sekin mahdollista, nimim. kokemusta on. :tup:

No ei todellakaan saa. Esim Parts Express, jenkkiläinen suosittu (ja tunnettu) diy -liike.. Daytonin 18" -tuuman elementti maksaa 261$, siihen päälle tulli / alv / lentorahti (Economy International (Includes Duties/Taxes) delivering in (6-10 Days)$232.54) .. Eli 261 + 232 .. hups kun onkin halpaa tilata jenkkilästä, vaan liki 500$. Eli koska tulee lentäen niin se 18" -tuumaisen elementin paino on aika merkkaava tekijä.

Jos haluaa tilata jenkeistä ja päästä halvalla, silloin pitää vuokrata merikonttiosoite ja tilata sinne roinaa, kontti LAIVALLA suomeen niin säästyy lentorahtihaistavittukuluilta. (lentorahti paino merkkaa ja laivarahti kuutiot merkkaa) Tasan tarkkaan saat sen elementin halvimmalla Saksasta. Suomalaiset voi antaa tarjouksia jostain tonnin vahvareista sen satasen pari, eli tulla vastaan siihen mihin hintaan Saksasta saisi EHKÄ. Intertechnikillä on tosiaan kulut about parikymppiä, kuljetus kestää noin vkon ja omani olen maksanut paypalilla, kannattaa tutustua tuohon maksutapaan jos ei ole vielä tuttu.. Toki kannattaa Suomesta kysyä tarjous, eihä sitä tiedä jos arpaonni suosii, eikä kysyminen mitään maksa.
 
Viimeksi kun tilasin elementin ja vahvistimen jenkkilästä, toimitus maksoi 140 dollaria, eikä muita kuluja. Siksi kirjoitinkin että on halvempaa varsinkin JOS ei jää tulliin. :p

Eikä tässä tapauksessa ko. vehkeitä edes olisi saanut Euroopasta, joten vaihtoehtoja ei ollut. Koska Ääninen nyt kauppaa Daytonia, niin kyselkää ihmeessä sieltä, varmasti lisääntynyt kysyntä laskee hintoja ja laajentaa valikoimaa.
 
Joo subbarin osat varmaan saa halvemmalla kun tilaa suoraan jenkkilästä, varsinkin jos paketti ei jää tulliin. On nimittäin sekin mahdollista, nimim. kokemusta on. :tup:
Jenkeistä on jäänyt kaikki tilaamani paketit tulliin viimeisen 20 vuoden aikana paitsi yksi läppärin dvd-asema joka oli ~dollarin yli alv-rajan, ei kannata laskea tuon varaan. Muutaman kerran on tullaus/alv lisätty suoraan lähetyskuluihin ja myyjä on hoitanut tullijutut (Global shipping program tms.).
 
Ilmeisesti Kanadan dollari on nyt suht heikkona ja esim. Mach 5 Audiolta saisi aika halvalla huippuelementtejä (FTW-21" -tuumainen : $730CAD = 533USD = 720AUD = 413GBP = 487EUR).. Ajattelin itelleni tuollaisen uittaa tai parikin..
 
Aha! Tuo tulikin puun takaa. Soitin tuonne Hifitalolle ja ne oikein itse suosittelivat tuota ja kehuivat miten hyvin se toimii, kun esitin oman käyttöni ja et haluun tehdä suljettuun. Tuossa oli myös lisävahvistusta ajatukseeni: DIY-projektit: Subwoofer Eighteen Sound 18LW1400 -elementistä kotiteatteriin
Kyselin, et jos oisin tehnyt Peerlesin 12 tuumaiseen XLX elementtiin, niin heti ehdottivat tuota ÄRJY SUBIA. Tiettyhän noissa on se, et toinen toimii toisessa tilassa ja toinen toisessa????

Täytyykin kyseisen blogitekstin tekijänä kommentoida, että mielummin joku muu kuin Eighteen Sound suljettuun boksiin. :) Kyllähän tuo 18LW1400 tai LW2400 (mulla siis 1400) ok subbari on, mutta riippuu mihin vertaa - tuohon aikaan se tuntui hyvältä, koska vertailukohtaa järeämpiin ei oikein ollut (aiempi subbarini tuolloin oli 10", joten siihen nähden 18Sound oli eri maailmasta..)

Nälkä tietty kasvaa syödessä, joten tällä hetkellä mulla on 2kpl SI HT18. Ne myös suljetuissa koteloissa (näistä myös tulossa blogiteksti kunhan "ehdin" kirjoittamaan, subit olleet kyllä jo yli puoli vuotta käytössä..). Ovat ihan toista luokkaa 18Sound verrattuna: voisin arvioida karkeasti, että 18Soundeja tarvitaan 6 kpl, jotta saa vastaavan fiiliksen kuin 2 kpl SI HT18 (puhutaan siis suljetuista koteloista). Mutta voisihan näitäkin olla vaikka vielä pari lisää ;)

Mutta siis asia taisi tulla sulle jo selväksi muidenkin vastauksista, eli kannattaa katsoa muita vaihtoehtoja 18Soundin tilalle (vaikka se Dayton).

Itsellä kyllä vielä tallessa tuo 18Soundin elementti, ja mietinnässä on josko tekisi siitä sellaisen johon se on tarkoitettukin (eli korkealle viritetyn PA-basson musakäyttöön), mutta katsotaan onko intoa..
 
Olisiko kenelläkään hajua myydänkö missään suomessa linja tason vaimentimia (rca attuenator, esim tämmöinen Rothwell in-line attuenator). Tuli uusi subi aamulla ja minimi volumellakin hiukan liian kovalla vahvistimelle (Denon AVR-X3300 ja Arendal sub 1), jotain 85db oli auddeyssa ja vahvari heitti subille -12db. REW:lla näyttää että olisi aika hyvin kohdillaan, mutta tuolla asetuksella ei ole paljon säätövaraa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 348
Viestejä
4 553 454
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom