Subwoofer elementin valintaan palatakseni toivoisin, että jos ja kun täällä varmasti on jollakin tietoa, että mitkä suureet mihinkäkin vaikuttaa, niin niistä olis kiva tietää, et osais sit vertailla elementtejä enemmän specsien perusteella.
Eli että kun rakennan esim umpikoteloa, niin kotelon laskuunhan tarvitsen tietää minimissään vas ja qts:n arvot. mitä pienempi vas ja qts, niin sitä pienempi kotelo laskennallisesti. Ja se ihmetyttääkin, et kun olen laskenut elementille
X suljetun kotelon Qtot:n ollessa esim 0.71 ja saanut tulokseksi 50l, niin sit valmistaja tai jokin muu suosittelee tälle elementti X:lle esim 150l:sta koteloa????? Tätä en ihan ymmärrä. Onko vas arvolla muuta, kuin laskennallinen merkitys
vai jos on suuri vas, niin heitetäänkö sit hatusta lisälitroja lopputulokseen??? Entä Bl arvo? käsittääkseni elementti on siltä osin parempi, mitä suurempi se on: enemmän motorista voimaa??? Entä onko elementin resonanssitaajuudella "vitunkaan väliä
umpikoteloa tehdessä, että pitäiskö sen olla mahd alhainen vai ylhäinen??? Suureet eivät ole minulle vieraita, mutta se miten ne vaikuttaa esim suljetussa kotelossa, niin se on! Kyselen siksi, että olen itse rakentamassa Suljettua koteloa ja
haluan istuttaa siihen tyylii 18":n elementin ja niin, että saisin rahoilleni vastineen, mutta en haluaisi turhastakaan maksaa. Haluan että se toimisi musiikin kuuntelussa parhaalla mahdollisella tavalla ja sit täten leffakäytössä. Pääkaiuttimet, jotka tähän
kokonaisuuteen tulee ovat Aurelian Magentat, joissa toiston luvataan ulottuvan 45hz:n , eli tuo subi hoitaisi noin 50hz:stä alaspäin.