Star Citizen



Onhan tuo SQ42 näyttänyt ja kuulostanut "shut up and take my money" peliltä jo vuosia, eikä feature complete & polishing vaihe ole ollut uutta tuossa kehityksessä.

Eikä tuo kehitys edelleenkään ihan terveelle kuulosta:

Ilmeisesti tulisi vielä vaiheittain ja olisi ollut taas kerran feature complete äsken, vaikka se oli sitä 2023 kun viimeksi tiedotettiin:

"The report closes with some information about Squadron 42 as well: According to insiders, Microsoft has seen a brief presentation about the game that confirmed it will feature 20 “chapters” – aka levels – and that CIG reportedly plans to release the game over the course of “several different episodes.” Timing for the game’s release hasn’t been confirmed here either, but devs report that the game has only just gotten to a feature complete state despite CIG’s announcement that it hit that mark last year. The episodic rollout of SQ42 is presumed to be a way to inject new cash into the studio alongside reported plans to release higher priced ships and the rumored third game."

Sinällään oikein mutta se on 24 chapters ,episode1 . Joten sinällään oikeassa ei tiedetä mitä featureita episode 2 ja 3 sisältää. Lähinää raflaafasti kirjoitettu ja toimittaja tietää sen itsekkin. Mutta toi micromangremointi ei ole uutta, ja sinällään pahasta kun teknologia kehityy, niin lisätään tää kanssa tänne. Joka vie aikaa. Tosin artikkeli on sen verta rönsyilevä. Niin ei tiedä pohutaanko SC vai SQ 42 aina välillä.
 
Eihän se nyt ole mikään salaisuus, että SC/SQ42 kehitys on ollut kivikkoista ja haasteita on riittänyt. Virheitä on tehty.

Ei ole kovin helppo lähtökohta, kun CIG on kasvanut tässä vuosien varrella 2-3 henkilöstä yli 1000 henkilöä työllistäväksi. Kasvukipuja tulee ihan takuulla, kun kasvua tapahtuu noin paljon.

Mutta kaikesta huolimatta paljon ovat saaneet aikaiseksikin. Aletaan olemaan isojen asioiden äärellä, kun palaset alkavat asettua kohdilleen.
 
Sanoisin että aika vähän saaneet aikaiseksi jos suhteutetaan kuluneeseen aikaan ja raha määrään.
Osittain totta. Kyllä rahaa on kulunut paljon ylimääräistä ihan senkin vuoksi, että on vuosikausien ajan pidetty pelattavaa versiota pystyssä, vaikka peli on ollut kehitysvaiheessa.

Silti, pelissä on niin paljon teknologiaa, mitä ei ole missään muissa peleissä, että paljon on saatu aikaiseksi. Kukaan ei ole koskaan edes yrittänyt tehdä näin isoa peliä ja tässä lähdettiin matkaan käytännössä tyhjästä, niin onhan tämä hyvin poikkeuksellinen projekti.
 
Onko muilla muuten nykyisen live version kanssa samanlaisia ongelmia kun mitä itsellä oli tossa pari päivää sitten. Ajattelin pitkästä aikaa testailla peliä rahtitehtävien parissa, mutta iski 30k erroria varmaan 20 minuutin välein. Jäi sitten pelailut pelaamatta. Yritin vähän lueskella aiheesta ja rupesin miettimään, että auttaako tohon hahmon resetti yms kikat. Vai onko vaan sen verran epävakaa tällä hetkellä, että kannattaa vaan suosiolla odotella.
 
Onko muilla muuten nykyisen live version kanssa samanlaisia ongelmia kun mitä itsellä oli tossa pari päivää sitten. Ajattelin pitkästä aikaa testailla peliä rahtitehtävien parissa, mutta iski 30k erroria varmaan 20 minuutin välein. Jäi sitten pelailut pelaamatta. Yritin vähän lueskella aiheesta ja rupesin miettimään, että auttaako tohon hahmon resetti yms kikat. Vai onko vaan sen verran epävakaa tällä hetkellä, että kannattaa vaan suosiolla odotella.
Citizen Conin takia viimeisin iso pätsi työnnettiin pihalle liian aikaisin ja serverit ovat olleet sen takia paljon normaalia huonommassa jamassa. Voi toki olla pelitilissäkin jotain, mutta tällä hetkellä on suositeltavaa odotella ehkä viikon verran, että saavat pahimmat ongelmat korjattua.
 
Citizen Conin takia viimeisin iso pätsi työnnettiin pihalle liian aikaisin ja serverit ovat olleet sen takia paljon normaalia huonommassa jamassa. Voi toki olla pelitilissäkin jotain, mutta tällä hetkellä on suositeltavaa odotella ehkä viikon verran, että saavat pahimmat ongelmat korjattua.

Juu, rupesin tosiaan ihmettelemään hieman kun koskaan ei ole aiemmin ollut pelin kanssa noin paljon ongelmia serverillä pysymisen kanssa. Katsoin että jotkut kuitenkin pystyi ihan striimaanaan ilman jatkuvaa 30k tykitystä, vaikka rikki toki vaikutti muutenkin olevan. 3.17 oli itellä eka pätchi tän pelin parissa.

Täytynee siis kuulostella tilannetta. Näytti tuolla issue counsilissa olevan kans samantapaista ongelmaa listattuna.
 
Onko muilla muuten nykyisen live version kanssa samanlaisia ongelmia kun mitä itsellä oli tossa pari päivää sitten. Ajattelin pitkästä aikaa testailla peliä rahtitehtävien parissa, mutta iski 30k erroria varmaan 20 minuutin välein. Jäi sitten pelailut pelaamatta. Yritin vähän lueskella aiheesta ja rupesin miettimään, että auttaako tohon hahmon resetti yms kikat. Vai onko vaan sen verran epävakaa tällä hetkellä, että kannattaa vaan suosiolla odotella.
Huomaa SC laturissa tuo ilmoitus "Degraded Perfiormances" se kertoo että pelin toiminnassa on tällähetkellä vikaa palvelinpuolen toiminnan vajauksesta johtuen.

Tämä vika on ollut EU palvelimilla päällä CitizenCon:ista alkaen.

Sieppaa.PNG
 
Huomaa SC laturissa tuo ilmoitus "Degraded Perfiormances" se kertoo että pelin toiminnassa on tällähetkellä vikaa palvelinpuolen toiminnan vajauksesta johtuen.

Tämä vika on ollut EU palvelimilla päällä CitizenCon:ista alkaen.

Testasin itse asiassa eilen sitten US-servulla ja ei ainakaan 30k heittänyt samalla lailla. Jotain sais siis tehtyäkin kun muutaman tunnin pelasi. Ja vasta sen jälkeen tuli 30k. Mutta silloin olin jo muutenkin lopettelemassa. :)
 
Jatkoa aikaisemmalle keskustelulle sen verran, että ajattelin yhden todella basic rahtivideon tehdä Zeus Mk II CL ja Argo ATLS kanssa. Tässä ollaan siis aivan perusasioiden äärellä ja peliä viime aikoina enemmän pelanneet eivät varmasti löydä tästä mitään ihmeellistä. Mutta hotfix oli nyt ladattuna ja toka serveri jopa toimi hienosti. Eka oli todella hidas. Linkitän videon tähän mukaan.

 

Inside Star Citizen: Alpha 4.0 - Meshing Forward (17minuuttia täyttä asiaa)


 
Viimeksi muokattu:
Koko Citizencon 2954 tiivistettynä niin tiukkaan kuin voi (2 päivää 60 minuutisssa)

 
Tuon Genesiksen luontosimu kun pistettäisi avoimeksi koodiksi Unreal5-moottorin kaveriksi...
 
Tuossa kerrottiin että resetit loppuvat 1.0 -versiossa. Meinaako tuo että omaisuudetkin resetoituvat siihen asti?
 
Tuossa kerrottiin että resetit loppuvat 1.0 -versiossa. Meinaako tuo että omaisuudetkin resetoituvat siihen asti?
Peliä tehdään vielä kaikilla tasoilla joten muutokset jatkuu 1.0:aan saakka.
Jos ymmärsin oikein mitä tarkoitit "ominaisuuksilla".
Esim. vaikka mainaus ja romutus on olleet pelissä jo jonkinaikaa ne eivät vieläkään ole lopullisessa toteutus versiossaan.
Myös nykyiset pelissä olevat planeetat ja kuut voivat mennä uusiksi jos ne siirtyvät tuohon Genesis toteutukseen.

Mutta tuossa mainittu reset tarkoittaa pelaajien pelin edistymistä (reputaatio ym), pelaajien pelissä tienaamia rahoja ja pelaajien pelisssä ostamia varusteita ja aluksia, ts kyse ei ollut itse pelin osista.
 
Peliä tehdään vielä kaikilla tasoilla joten muutokset jatkuu 1.0:aan saakka.
Jos ymmärsin oikein mitä tarkoitit "ominaisuuksilla".
Esim. vaikka mainaus ja romutus on olleet pelissä jo jonkinaikaa ne eivät vieläkään ole lopullisessa toteutus versiossaan.
Myös nykyiset pelissä olevat planeetat ja kuut voivat mennä uusiksi jos ne siirtyvät tuohon Genesis toteutukseen.

Mutta tuossa mainittu reset tarkoittaa pelaajien pelin edistymistä (reputaatio ym), pelaajien pelissä tienaamia rahoja ja pelaajien pelisssä ostamia varusteita ja aluksia, ts kyse ei ollut itse pelin osista.
Omaisuuksista oli puhe ja siihen vastasitkin.
 
IAE 15 min Aukeamiseen

1732290537287.jpeg




 
Viimeksi muokattu:
4.0 EPTU:ssa

Acidic Cave Pyro (videon kesto 3 min)

 
Vieläkö tuohon SQ42 uskotaan? Tai ylipäätänsä Str Citizeniin? Oon lukenut tässä ketjun viestejä alusta alkaen ja vuonna 21 piti tulla SQ, eikä se ole vieläkään missään vaiheessa muuta kuin videolla (vähän kuin eräs hypetetty survival peli joka osoittautuikin ilmestyessään suuren luokan kusetukseksi). SC oli 21 vuonna 3.9(?) vaiheess ja nyt peräti 4.0.

Itse projekti on hemmetin mielenkiintoinen mutta jotainhan tässä jatkuvasti sössitään kun kehittäminen edistyy etenan lailla molemmissa
 
Vieläkö tuohon SQ42 uskotaan? Tai ylipäätänsä Str Citizeniin? Oon lukenut tässä ketjun viestejä alusta alkaen ja vuonna 21 piti tulla SQ, eikä se ole vieläkään missään vaiheessa muuta kuin videolla (vähän kuin eräs hypetetty survival peli joka osoittautuikin ilmestyessään suuren luokan kusetukseksi). SC oli 21 vuonna 3.9(?) vaiheess ja nyt peräti 4.0.

Itse projekti on hemmetin mielenkiintoinen mutta jotainhan tässä jatkuvasti sössitään kun kehittäminen edistyy etenan lailla molemmissa
Lienee näkökulmakysymys. Olen ymmärtänyt, että käsittämöttömän kalliita virtuaalisia avaruusaluksia myydään paljon, joten rahaa valuu ovista ja ikkunoista. Tässä mielessä ei suinkaan ole sössitty, vaan voisi melkein puhua nerokkaasta kaupallisesta strategiasta.
 
Vasta tänä vuonnahan tämä koko sotku alkaa näyttämään siltä että jotain oikeasti tapahtuukin, mihinkään CIGin lässytyksiin julkaisuaikatauluista nyt ei edelleenkään kannata luottaa tippaakaan, mutta jopa tällanen 10 vuotta sitten pelipaketin ostanut epäuskoinen kyynikko alkaa hivenen uskomaan että kyllä tästä vielä jotain suurta ja mahtavaa tulee lähivuosina.
 
Vieläkö tuohon SQ42 uskotaan? Tai ylipäätänsä Str Citizeniin? Oon lukenut tässä ketjun viestejä alusta alkaen ja vuonna 21 piti tulla SQ, eikä se ole vieläkään missään vaiheessa muuta kuin videolla (vähän kuin eräs hypetetty survival peli joka osoittautuikin ilmestyessään suuren luokan kusetukseksi). SC oli 21 vuonna 3.9(?) vaiheess ja nyt peräti 4.0.

Itse projekti on hemmetin mielenkiintoinen mutta jotainhan tässä jatkuvasti sössitään kun kehittäminen edistyy etenan lailla molemmissa
On se tulossa. Heti ensi vuonna, Chris lupasi niin juuri äsken kansalaisten messuilla.
 
Lienee näkökulmakysymys. Olen ymmärtänyt, että käsittämöttömän kalliita virtuaalisia avaruusaluksia myydään paljon, joten rahaa valuu ovista ja ikkunoista. Tässä mielessä ei suinkaan ole sössitty, vaan voisi melkein puhua nerokkaasta kaupallisesta strategiasta.
Rahallisesti toki ei ole sössitty. Pelin valmistumisen kannalta taasen.. Noh sössitty on. Ehkä tämä onkin enemmän alusten myynti simulaattori kuin avaruussimulaattori?

Kummastuttaa miten tää porskuttaa pre alpha tilassa ties kuinka monetta vuotta, mutta silti uskotaan tästä tulevan paras peli ikinä? Rahaa on saatu ainakin kupattua megalomaanisia summia, joka sekin on käsittämätöntä. Toisaalta, kyllähän OneCoiniinkin uskottiin monta vuotta. (En vertaa suoraan OneCoiniin, mutta jotain samaahan näissä on. Lupaillaan kuuta taivaalta,kupataan rahaa mutta lopullista päätepistettä ei saavuteta.

Vasta tänä vuonnahan tämä koko sotku alkaa näyttämään siltä että jotain oikeasti tapahtuukin, mihinkään CIGin lässytyksiin julkaisuaikatauluista nyt ei edelleenkään kannata luottaa tippaakaan, mutta jopa tällanen 10 vuotta sitten pelipaketin ostanut epäuskoinen kyynikko alkaa hivenen uskomaan että kyllä tästä vielä jotain suurta ja mahtavaa tulee lähivuosina.

Jos en väärässä ole niin olit monta vuotta aika haipeissa viesteistäs päätellen eikä kritiikkiä juurikaan suotu. Mutta ilmeisesti usko on jossain kohti menetetty ja nyt palautunut koska?

On se tulossa. Heti ensi vuonna, Chris lupasi niin juuri äsken kansalaisten messuilla.

Kyllä. Ja Chrisin sana on se mihin luotetaan kuin vuoreen!
 
Jos en väärässä ole niin olit monta vuotta aika haipeissa viesteistäs päätellen eikä kritiikkiä juurikaan suotu. Mutta ilmeisesti usko on jossain kohti menetetty ja nyt palautunut koska?

Juu, kyllä viimeiset muutamat vuodet on tehny kyllä tiukkaa uskoa tähän kun tuntuu ettei tämä edisty mihinkään, joten kriittisyydelle olen itsekin antanu jalansijaa ja ihan syystäkin.
Mutta sitten kun tätä päättää kokeilla niin onhan tässä edelleen tunnelma ja fiilis aivan huikea, ei pääse muut avaruuspelit lähellekään.
Lupauksiin en ole uskonu enää vuosiin jos ikinä, ihan perinteinen early access-projektihan tämä on.
Plus, aika monta sataa tuntia on itelläkin pelattuna joten lienen oikeutettu muuttamaan omaa näkökulmaani sen mukaan miten tämän kehitys edistyy.
Se että ei ole pelannu sekuntiakaan ja länkyttää tämän kehityksestä, ei taas ole minkään arvoista argumentointia. (tämä ei ole kellekään suunnattu, mutta valitettavan yleinen ilmiö tämän ympärillä että huudellaan viereisestä pöydästä Scam Citizeniä eikä ole kuitenkaan koskettukaan koko peliin)
 
Juu, kyllä viimeiset muutamat vuodet on tehny kyllä tiukkaa uskoa tähän kun tuntuu ettei tämä edisty mihinkään, joten kriittisyydelle olen itsekin antanu jalansijaa ja ihan syystäkin.
Mutta sitten kun tätä päättää kokeilla niin onhan tässä edelleen tunnelma ja fiilis aivan huikea, ei pääse muut avaruuspelit lähellekään.
Lupauksiin en ole uskonu enää vuosiin jos ikinä, ihan perinteinen early access-projektihan tämä on.
Plus, aika monta sataa tuntia on itelläkin pelattuna joten lienen oikeutettu muuttamaan omaa näkökulmaani sen mukaan miten tämän kehitys edistyy.
Se että ei ole pelannu sekuntiakaan ja länkyttää tämän kehityksestä, ei taas ole minkään arvoista argumentointia. (tämä ei ole kellekään suunnattu, mutta valitettavan yleinen ilmiö tämän ympärillä että huudellaan viereisestä pöydästä Scam Citizeniä eikä ole kuitenkaan koskettukaan koko peliin)
En siis meinannut haukkua sua negalla! Pahoittelut jos sellainen mielikuva. Lähinnä oikeasti siis kiinnosti mikä sai uskon palautumaan vaikka tässä on jatkuvia deadlinejen paukkumisia, etanan lailla tapahtuvaa edistystä ja luvattujen featureiden poistamista/siirtämistä hamaan tulevaisuuteen.

Itse olen seuraillut peliä noin 5 vuotta ja turhautunut noihin asioihin täysin. En henk.koht usko, että tää peli tullaan ikinä julkaisemaan kokonaisena joten siltä kantilta en ole myöskään rahaa laittanut likoon vaan ostan pelin valmiina jos se ikinä tulee tapahtumaan. En vaan ymmärrä miten tähän on saatu kulumaan tuo määrä rahaa ja peli on tuossa kuosissa. Kertonee ikävä kyllä tekijöistä enemmän kuin pelistä itsestään
 
En siis meinannut haukkua sua negalla! Pahoittelut jos sellainen mielikuva. Lähinnä oikeasti siis kiinnosti mikä sai uskon palautumaan vaikka tässä on jatkuvia deadlinejen paukkumisia, etanan lailla tapahtuvaa edistystä ja luvattujen featureiden poistamista/siirtämistä hamaan tulevaisuuteen.

Itse olen seuraillut peliä noin 5 vuotta ja turhautunut noihin asioihin täysin. En henk.koht usko, että tää peli tullaan ikinä julkaisemaan kokonaisena joten siltä kantilta en ole myöskään rahaa laittanut likoon vaan ostan pelin valmiina jos se ikinä tulee tapahtumaan. En vaan ymmärrä miten tähän on saatu kulumaan tuo määrä rahaa ja peli on tuossa kuosissa. Kertonee ikävä kyllä tekijöistä enemmän kuin pelistä itsestään
Tässä pitäisi ymmärtää, että koskaan aiemmin minkään AAA-pelin kohdalla ei ole suurta yleisöä päästetty pelaamaan, kun peli on vuosien päässä julkaisusta. Ihmiset eivät ymmärrä miltä pelit näyttävät, kun ne ovat pahasti kehitysvaiheessa. Saattaisi olla silmiä avaavaa, jos otettaisiin joku valtavan suuri ja suurta suosita nauttinut peli, josta näytettäisiin suurelle yleisölle miltä peli näytti ja tuntui vuosia ennen julkaisua. Esimerkiksi RDR2, GTA5/6 tai vaikka Elden Ring. Jokainen näistä oli samassa kehitysvaiheessa pelikelvottomampia kuin Star Citizen on ollut jo vuosien ajan.

Monet alan asiantuntijat ovat puhuneet Star Citizenin puolesta, koska ymmärtävät miten valtavia saavutuksia CIG on pelin kanssa saavuttanut. Star Citizenissä on paljon teknologiaa, mitä missään muussa pelissä ei ole - tai ainakaan kaikkea tätä ei ole missään muussa yksittäisessä pelissä. Ja kaiken lisäksi graafinen taso on edellä kaikkia muita pelejä.

Kun tässä ollaan luomassa maailman suurinta peliä ja lähdettiin liikkeelle 2-5 hengen "studiolla", joka on vuosien varrella laajentunut massiiviseksi pelifirmaksi, joka työllistää yli 1000 henkilöä, niin on ihan selvää, että kasvukipuja mahtuu matkan varrelle. Lisäksi jonkinlaisen pelattavan version ylläpitäminen luonnollisesti hidastaa kehitystä, mutta on ollut rahoituksen kannalta pakollinen ratkaisu.

Suurinta epäuskoa tuottaa se fakta, että tässä ollaan luomassa jotain ihan käsittämättömän suurta. Edes vuosikausia mukana olleet pelaajat eivät täysin pysty luottamaan, että tätä on edes mahdollista toteuttaa. Nyt parin vuoden aikana on kuitenkin alkanut näyttämään siltä, että CIG pystyy tähän. Vielä on matkaa, mutta suurimmat teknologiset haasteet on pitkälti selätetty.
 
En siis meinannut haukkua sua negalla! Pahoittelut jos sellainen mielikuva. Lähinnä oikeasti siis kiinnosti mikä sai uskon palautumaan vaikka tässä on jatkuvia deadlinejen paukkumisia, etanan lailla tapahtuvaa edistystä ja luvattujen featureiden poistamista/siirtämistä hamaan tulevaisuuteen.

Itse olen seuraillut peliä noin 5 vuotta ja turhautunut noihin asioihin täysin. En henk.koht usko, että tää peli tullaan ikinä julkaisemaan kokonaisena joten siltä kantilta en ole myöskään rahaa laittanut likoon vaan ostan pelin valmiina jos se ikinä tulee tapahtumaan. En vaan ymmärrä miten tähän on saatu kulumaan tuo määrä rahaa ja peli on tuossa kuosissa. Kertonee ikävä kyllä tekijöistä enemmän kuin pelistä itsestään

En ottanu mitenkään itteeni. Myönnän ekana että oli joskus aikamoinen hype päällä. :D
Eikä se oma usko ole vielä täysin edes palautunu jos edes koskaan täysin palautuu ellei jotain mullistavaa tapahdu kehityksessä lähitulevaisuudessa. :D
Tällä hetkellä mentaliteetti on tasoa "uskon kun näen" ja tätä odotellessa keskityn muihin peleihin ja seurailen sivusta miten tämä etenee.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä pitäisi ymmärtää, että koskaan aiemmin minkään AAA-pelin kohdalla ei ole suurta yleisöä päästetty pelaamaan, kun peli on vuosien päässä julkaisusta. Ihmiset eivät ymmärrä miltä pelit näyttävät, kun ne ovat pahasti kehitysvaiheessa. Saattaisi olla silmiä avaavaa, jos otettaisiin joku valtavan suuri ja suurta suosita nauttinut peli, josta näytettäisiin suurelle yleisölle miltä peli näytti ja tuntui vuosia ennen julkaisua. Esimerkiksi RDR2, GTA5/6 tai vaikka Elden Ring. Jokainen näistä oli samassa kehitysvaiheessa pelikelvottomampia kuin Star Citizen on ollut jo vuosien ajan.

Näitä pelejä ei myöskään kehitetty yhtä pitkään kuin Star Citizenia. Joten nuo pelit eivät olleet samassa vaiheessa kehitystä yhtä pitkään. Joten en ymmärrä mikä siinä olisi niin kauhean silmiä avaavaa? Ehkä se, että noissa tapauksessa huomaisi kuinka nopeasti asioita saa kehitettyä kun tietää mitä tekee

Suurinta epäuskoa tuottaa se fakta, että tässä ollaan luomassa jotain ihan käsittämättömän suurta. Edes vuosikausia mukana olleet pelaajat eivät täysin pysty luottamaan, että tätä on edes mahdollista toteuttaa. Nyt parin vuoden aikana on kuitenkin alkanut näyttämään siltä, että CIG pystyy tähän. Vielä on matkaa, mutta suurimmat teknologiset haasteet on pitkälti selätetty.
Kyllä suurinta epäuskoa luo jokin aivan muu kuin se kuinka iso tästä yritetään tehdä
 
Näitä pelejä ei myöskään kehitetty yhtä pitkään kuin Star Citizenia. Joten nuo pelit eivät olleet samassa vaiheessa kehitystä yhtä pitkään. Joten en ymmärrä mikä siinä olisi niin kauhean silmiä avaavaa? Ehkä se, että noissa tapauksessa huomaisi kuinka nopeasti asioita saa kehitettyä kun tietää mitä tekee
Noilla peleillä oli myös valmiit suuret pelifirmat takana. Ei tarvinnut käyttää 4-5 vuotta firman pystyttämiseen.

Lisäksi ko. pelit ovat pienempiä kuin Star Citizen. Ja pitkä kehitysaika niilläkin on ollut. RDR2 tais olla 8+ vuotta.

Jos ajattelee, että Star Citizenistä pelattavissa oleva osa on kaikki mitä CIG on näiden vuosien aikana tehnyt, niin on kyllä pahasti hakoteillä. Pelattavissa on tällä hetkellä noin 10-20% siitä mitä taustalla on tehty.
 
....

Itse olen seuraillut peliä noin 5 vuotta ja turhautunut noihin asioihin täysin. En henk.koht usko, että tää peli tullaan ikinä julkaisemaan kokonaisena joten siltä kantilta en ole myöskään rahaa laittanut likoon vaan ostan pelin valmiina jos se ikinä tulee tapahtumaan. En vaan ymmärrä miten tähän on saatu kulumaan tuo määrä rahaa ja peli on tuossa kuosissa. Kertonee ikävä kyllä tekijöistä enemmän kuin pelistä itsestään
Oletko koskaan itse kokeillut tätä peliä (esim. hetkisitten tätä sai kokeilla n. 15pv ilmaiseksi).
Niin ei tarvi kommentoida mutu/toistenpuheet pohjalta vaan omasta kokemuksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko koskaan itse kokeillut tätä peliä (esim. hetkisitten tätä sai kokeilla n. 15pv ilmaiseksi).
Niin ei tarvi kommentoida mutu/toistenpuheet pohjalta vaan omasta kokemuksesta.
Olen. Edit. Tuoko se mulle enemmän uskottavuutta vai mikä juttu? Kyllähän tilanteen näkisin vaikken olisi joutunut peliin koskemaankaan.

Noilla peleillä oli myös valmiit suuret pelifirmat takana. Ei tarvinnut käyttää 4-5 vuotta firman pystyttämiseen.

Lisäksi ko. pelit ovat pienempiä kuin Star Citizen. Ja pitkä kehitysaika niilläkin on ollut. RDR2 tais olla 8+ vuotta.

Jos ajattelee, että Star Citizenistä pelattavissa oleva osa on kaikki mitä CIG on näiden vuosien aikana tehnyt, niin on kyllä pahasti hakoteillä. Pelattavissa on tällä hetkellä noin 10-20% siitä mitä taustalla on tehty.

Mitähän se 80-90% sitten on? Kiviäkö siellä on neppailtu suurin osa ajasta vai mitä ihmettä? Sehän on vielä suurempaa ajan ja resurssien tuhlausta mitä olen kuvitellut.
 
Viimeksi muokattu:
>joukkorahoitus alkaa 2012 lokakuussa
>2016 jouluna vaihto CryEnginestä Amazonin Lumberyardiin (StarEngine)

Eli peli on ollut rahoitettavana 12 vuotta ja 2026 tulee kuluneeksi 10 vuotta, kun tehty hommia tuolla nykyisellä enginellä.

Ainakin omaan korvaan kuulostaa todella pitkältä ajalta suhteutettuna saadun rahoituksen määrään, aikaan joka vietetty kehityksessä sekä työntekijöiden määrään (2023 raportoitu, että RSI työllistää n. 1300 henkeä).

Itse en ole tätä viitsinyt alkaa kokeilemaan, vaikka alusta asti seuraillut mitä projektille kuuluu, lukuisista ilmaiskokeiluista huolimatta (en tykkää testata keskeneräisiä tuotoksia ja tehdä tuomioita sen pohjalta). Palataan asiaan, kun(jos) 1.0 tulee ulos jne.

Ymmärrän kyllä, että suuri savotta kyseessä jo pelkästään peliteknillisesti puhumattakaan, että kyseessä on vielä moninpeli, mutta siitäkin huolimatta oma henkilökohtainen mielipide on, että liikaa venyy ja paukkuu joka suuntaan, johtuen johdon puutteesta ja siitä ettei olla osattu keskittyä muutamaan asiaan kerralla vaan siellä on vedetty isolla telalla niin sanotusti kaikki aivoituikset mitä Robertsille ja kumppaneille on tullut (miksi ihmeessä devataan samaan aikaan Hollywood-tason yksinpeliä JA MMO-tason moninpeliä??), kun vertaa niitä edellä mainittuihin seikkoihin (aika/raha/työntekijöiden määrä).

(Ja vielä lisäksi, että kritiikkiä/spekulaatioita yms. voi kyllä esittää, vaikkei peliä ole kokeillut, kunhan se on hyvin perusteltua [sekä ymmärtää koko aiheen kontekstin] eikä vain tasoa "pelaamatta paskaa, ei tuu valmistuu koskaan, scam citizen jne.) :comp:
 
Mitähän se 80-90% sitten on? Kiviäkö siellä on neppailtu suurin osa ajasta vai mitä ihmettä? Sehän on vielä suurempaa ajan ja resurssien tuhlausta mitä olen kuvitellut.
Julkaisematonta sisältöä. Tälle on kaksi eri syytä, eli Squadron 42, sekä tekniset asiat, kuten server meshing, jota tarvitaan lisäsisällön tuomiseen pelaajien pelattavaksi. Ensimmäisen osalta parin vuoden päästä toivottavasti tapahtuu, kuten on lupailtu ja jälkimmäisen osalta tapahtuu tässä 1-2kk sisällä.
 
>joukkorahoitus alkaa 2012 lokakuussa
>2016 jouluna vaihto CryEnginestä Amazonin Lumberyardiin (StarEngine)

Eli peli on ollut rahoitettavana 12 vuotta ja 2026 tulee kuluneeksi 10 vuotta, kun tehty hommia tuolla nykyisellä enginellä.

Ainakin omaan korvaan kuulostaa todella pitkältä ajalta suhteutettuna saadun rahoituksen määrään, aikaan joka vietetty kehityksessä sekä työntekijöiden määrään (2023 raportoitu, että RSI työllistää n. 1300 henkeä).

Itse en ole tätä viitsinyt alkaa kokeilemaan, vaikka alusta asti seuraillut mitä projektille kuuluu, lukuisista ilmaiskokeiluista huolimatta (en tykkää testata keskeneräisiä tuotoksia ja tehdä tuomioita sen pohjalta). Palataan asiaan, kun(jos) 1.0 tulee ulos jne.

Ymmärrän kyllä, että suuri savotta kyseessä jo pelkästään peliteknillisesti puhumattakaan, että kyseessä on vielä moninpeli, mutta siitäkin huolimatta oma henkilökohtainen mielipide on, että liikaa venyy ja paukkuu joka suuntaan, johtuen johdon puutteesta ja siitä ettei olla osattu keskittyä muutamaan asiaan kerralla vaan siellä on vedetty isolla telalla niin sanotusti kaikki aivoituikset mitä Robertsille ja kumppaneille on tullut (miksi ihmeessä devataan samaan aikaan Hollywood-tason yksinpeliä JA MMO-tason moninpeliä??), kun vertaa niitä edellä mainittuihin seikkoihin (aika/raha/työntekijöiden määrä).

(Ja vielä lisäksi, että kritiikkiä/spekulaatioita yms. voi kyllä esittää, vaikkei peliä ole kokeillut, kunhan se on hyvin perusteltua [sekä ymmärtää koko aiheen kontekstin] eikä vain tasoa "pelaamatta paskaa, ei tuu valmistuu koskaan, scam citizen jne.) :comp:
Engineähän ei ole varsinaisesti vaihdettu koskaan. Tämä on yleinen harhaluulo, joskin ymmärrettävä sellainen. On lähdetty liikkeelle CryEnginestä ja edelleen pohjilla on CryEngine. Lumberyard tuli kuvioon lähinnä nimellisistä ja lisensseihin liittyvistä syistä, mutta sekin on CryEnginen pohjalta kehitetty pelimoottori. StarEngine taas on CIG:n oma pelimoottori, joka on kehitetty CryEnginen ja tavallaan myös Lumberyardin pohjalta. Ja sitä on kehitetty aivan valtavasti, eikä kehitystyö ole vieläkään valmis. Eli periaatteessa engine on ollut aina sama, mutta sitä on kehitetty niin paljon, ettei alkuperäisestä ole kovinkaan paljoa jäljellä.

Kun puhutaan henkilöstön määrästä, niin on syytä muistaa miten järkyttävästi siinä on tapahtunut muutoksia vuosien varrella.
Katsotaan vaikkapa kolmen vuoden välein CIG:n (firman nimi on tosiaan CIG, eikä RSI) henkilöstömääriä:

2012: 13
2015: 263
2018: 521
2021: 748
2024: 1300+

Jos on joskus itse ollut mukana sellaisessa yrityksessä, joka kasvaa nopeaa tahtia, niin ymmärtää nopeasti miten vaikeaa se on.

On päivänselvää, että vuosien varrelle on mahtunut paljon virheliikkeitä ja kaikenlaisia vaikeuksia. Osa johtuu nopeasta kasvusta ja hyvin olemattomasta lähtötilanteesta, mutta osa johtuu myös huonosta johtamisesta ja vääristä ratkaisuista. Eikä tilanne ole tietenkään täydellinen edelleenkään, mutta parempaan päin on jatkuvasti menty.

Tuskinpa epäilijöitä vakuuttaa mikään muu kuin se itse peli, joten aika näyttää miten käy. Nykyiselläänkin Star Citizen tarjoaa pelaajilleen sellaisia kokemuksia, mitä ei löydä mistään muista peleistä. Siksi sillä on miljoonia pelaajia, vaikka peli on edelleen pahasti kehitysvaiheessa.
 
Tämä peli näytti vaan esimerkkiä muille peleille, kuinka julkaista täysin keskeneräinen tekele ja sitten alphatestata se käyttäjillä (ostajilla). Ei mitään ihmeellistä, nykyään vakio jo 90% pelien kohdalla. Paras ostoajankohta on n. 1 vuosi "oikean" 1.0 version jälkeen.

Ja siis tämä peli on edelleen alphassa, eli n. 2034 hyvä ostoajankohta.
 
Julkaisematonta sisältöä. Tälle on kaksi eri syytä, eli Squadron 42, sekä tekniset asiat, kuten server meshing, jota tarvitaan lisäsisällön tuomiseen pelaajien pelattavaksi. Ensimmäisen osalta parin vuoden päästä toivottavasti tapahtuu, kuten on lupailtu ja jälkimmäisen osalta tapahtuu tässä 1-2kk sisällä.
Ihan noin sinisilmäisesti en uskoisi, että ku server meshing VIHDOIN saadaan niin lisää sisältöä tulee kuin vettä vaan. Eiköhän taustalla ole jotain aivan muuta. Squadroniin uskon kun näen. Sen on pitänyt puheissa tulla about joka vuosi, mutta niin se vaan aina siirtyy ja nyt ollaan sen kehityksessä pisteessä jossa ollaan saatu aikaiseksi... Video?
 
Julkaisematonta sisältöä. Tälle on kaksi eri syytä, eli Squadron 42, sekä tekniset asiat, kuten server meshing, jota tarvitaan lisäsisällön tuomiseen pelaajien pelattavaksi. Ensimmäisen osalta parin vuoden päästä toivottavasti tapahtuu, kuten on lupailtu ja jälkimmäisen osalta tapahtuu tässä 1-2kk sisällä.

Server meshining idea kärsii vain kahdesta "pikku" ongelmasta:
1) Rauta on käynyt koko ajan tehokkaammaksi, joten jos koodi on rinnakkaistuvaa, niin rauta ratkaisee aika pitkälle koko ongelman.
2) Dynaamisesti skaalautuva serveri-infra tuottaa hienoja ongelmia, mitä perinteisessä instanssi mallissa ei ole: Liikenneruuhkat ja pelimaailman hotspoteissa saa jonottaa avaruusjaloilla, kuin festarien turvatarkistuksessa. Immersiivistä? Todellakin, hauskaa pelattavaa? Epäilen.

Kymmenien tai vaikka sadan hengen taistelu on hauskaa. Pari tuhatta henkeä samaan avaruusasemaan ja hitaasti etenevä hangaarin hissijono se täydellisen dynaamisesti meshautuvan MMO:n haittapuoli.
 
Peleissä jos sitä peliä ei saada valmiiksi jossain järkevässä ajassa, ohjelmisto ja rauta vanhenee alta ja joudutaan hyppäämään isoja askelia taaksepäin. Tämä peli on edennyt juurikin ihan liianhitaasti ja näillänäkymin ei tule valmiiksi koskaan..
 
>joukkorahoitus alkaa 2012 lokakuussa
>2016 jouluna vaihto CryEnginestä Amazonin Lumberyardiin (StarEngine)

Eli peli on ollut rahoitettavana 12 vuotta ja 2026 tulee kuluneeksi 10 vuotta, kun tehty hommia tuolla nykyisellä enginellä.
...
Tuohon enginen nimen muuttumiseen ei kannata kiinnittää paljoa huomiota kun kummassakin tapauksessa on kyse CryEnginestä Lumberyard on vain Amazonin brändäys siitä.

Se mihin enempi kannattaa kiinnittää huomiota kuinka paljon CIG on uudistanut enginen osia ja kuinka paljon se on tehnyt kokonaan uusia enginen osia.

Viimeaikoina CIG on alkanut avoimesti kutsua engineään Star Engineksi juuri siksi kun se on niin suurelta osilta kokonaan uudelleen kirjoitettu CryEngine (ja CryTechin ja CIG välinen välimiessopimus taitaa sallia sen muuten tun välimiesopimuksen jälkeen CIG ei ole kertaakaan kutsunut engineää CryEngineksi tai Lumberyardiksi itseasssa pitkäänaikaan sillä ei ollut mitää nimeä).
 
Olen. Edit. Tuoko se mulle enemmän uskottavuutta vai mikä juttu? Kyllähän tilanteen näkisin vaikken olisi joutunut peliin koskemaankaan.

...
Kyllä tuo ja vahvistaa uskottavuuttasi, mutta myös sitä että olet teksteissäsi osittain tahallaan provoava
(esim. heitto 3.9:stä 4.0:laan kun mitä ilmeisimmin tiedät että CIG käyttää normaalista poikkeavaa versionumerointia (ts 3.9 ja 4.0 eivät ole peräkkäisiä versioita vaan niiden välissä on ollut lukuisia versioita)).
 
Peleissä jos sitä peliä ei saada valmiiksi jossain järkevässä ajassa, ohjelmisto ja rauta vanhenee alta ja joudutaan hyppäämään isoja askelia taaksepäin. Tämä peli on edennyt juurikin ihan liianhitaasti ja näillänäkymin ei tule valmiiksi koskaan..
Tämän pelinkohdalla tähänmessä on vaan pidetty tuo ohjelmisto ja rautatuki ajantasalla (esim. RT on tulossa Vulcan tuen valmistumisen jälkeen), joten jälkeenjäämistä ei ole tapahtunut
 
Tämä peli näytti vaan esimerkkiä muille peleille, kuinka julkaista täysin keskeneräinen tekele ja sitten alphatestata se käyttäjillä (ostajilla). Ei mitään ihmeellistä, nykyään vakio jo 90% pelien kohdalla. Paras ostoajankohta on n. 1 vuosi "oikean" 1.0 version jälkeen.

Ja siis tämä peli on edelleen alphassa, eli n. 2034 hyvä ostoajankohta.
Juu Star Atlas on ottanut esimerkkiä ja vienyt tuloksen aivan uusiin sfääreihin (esim. 5 miljoonaan maksanut alus joka myytiin).
 
Ihan noin sinisilmäisesti en uskoisi, että ku server meshing VIHDOIN saadaan niin lisää sisältöä tulee kuin vettä vaan. Eiköhän taustalla ole jotain aivan muuta. Squadroniin uskon kun näen. Sen on pitänyt puheissa tulla about joka vuosi, mutta niin se vaan aina siirtyy ja nyt ollaan sen kehityksessä pisteessä jossa ollaan saatu aikaiseksi... Video?
Kuten sanoin, epäilijöille ei mitkään puheet ja perustelut riitä, vaan pitää nähdä omin silmin, että asiat etenevät. Eli siitä vain odottelemaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 257
Viestejä
4 535 808
Jäsenet
74 761
Uusin jäsen
Mara32

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom