Minulla ei ole mitään kovin katavia kokemuksia sous vide -kokkailuista, kun sirkulaattori toimitettiin vasta reilu viikko sitten, mutta 4h kuulostaa hieman liian lyhyeltä ajalta tuollaiselle lihapalalle. Tämä toki riippuu siitä mitä tarkalleen ottaen tarkoitit tuolla raakakypsentämisellä.sousvide.fi sivustolta löytyy hyvin eripaksuisille / ruhon osille noita kypsennysaikoja. Mitä sitkeämpää liha on, sen pidempään sitä täytyy kypsentää jotta sitkeys katoaa. Kiloinen sisäpaistin pala tulee noin 4 tunnissa kun raakakypsytys on hoidettu ensin kuntoon. Tulee erinomaista ja todella mureaa.
Joskus tein "tuoreen" pasitin, niin eron huomasi heti, olisi vaatinut muutaman tunnin lisää.
Minä kokeilin ensimmäisenä tekona sirkulaattorin saatuani valmistaa laitteella noin 1,4kg sisäpaistia, joka oli lillunut ensin jääkaapissa yrittimarinadissa noin 1vrk ajan. Laitoin marinoinnin jälkeen paistin pussiin pilkottujen valkosipulien, rosmariinin, suolan ja pippurisekoituksen kanssa ja annoin puksutella 56 asteessa noin 12h. Lopputuloksena oli sekä maultaan, että koostumukseltaan kutakuinkin parasta paistilihaa mitä olen koskaan syönyt ja maku vain parani kun annoin loppupalan olla reilun vuorokauden ajan jääkaapissa, jonka jälkeen siitä sai leikattua ohuita paahtopaistimaisia siivuja kuola suupielestä valuen. Jos ei olisi ollut hätä päästä syömään, olisin kuitenkin antanut kypsyä vieläkin kauemmin ja samaa suosittelevat kaikki löytämäni ohjesivustotkin.
Toinen testisetti käsitti 4kpl noin 250g naudan sisäfilepihvejä pippurireunalla. Nämä saivat kypsyä 2h samaisessa 56 asteessa ja pikaisen pintojen paiston jälkeen kun sai leikata ja maistaa käytännössä täydellistä medium-kypsää pihviä, niin olo oli kuin parhaassa pihviravintolassa. Sisäfilettä voisi syödä vaikka joka päivä, mutta kilohinta laittaa väkisinkin miettimään myös muita vaihtoehtoja.
Huomenna ajattelin kokeilla noin 1,5kg naudan entrecote-palasta. En ole vielä päättänyt kypsennysaikaa, mutta varmaan jossakin 10h paikkeilla voisi olla ok, vai mitä sanovat kokeneemmat kokkaajat? Vai kannattaako laittaa mieluummin suoraan pihveiksi ja lyhentää aikaa?