Soundbar

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 386
Siis sulla on soundbar ja televisio joka tukee ARC, mutta pidät sitä optisella kiinni ja sitten vielä ihmettelet miksi ääni jätättää :D

En ymmärrä logiikkaa, koska soundbar oletettavasti aina käytössä kun televisio päällä ja sille ei muka irtoa HDMI arc paikkaa.
Toki voit kertoa miten laitan 5 hdmi-laitetta 4:ääm hdmi-paikkaan. Varsinkin kun se yksi arc-toimiva hdmi on yksi kahdesta "high speed" hdmi:stä(2.0) jossa nyt Series X,

Vain jos olisi soundbar jossa olisi 4K/HDR/60fps yms läpivienti, voisin kokeilla miten arc hdmissä toimii. Mutta tuossa perus JBL:ssä ei ole kuin tulo.
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
41
Onko muilla ollut tuon Samsung HW-Q950t soundbarin kanssa ongelmaa, että subwooferin ja takakaiuttimien yhteys katoaa? Subwooferista virrat pois käyttämällä saa taas takaisin yhteyden, mutta rasittavaa tehdä tuota joskus jopa päivittäin. Uusin firmware soundbarissa sisällä, mutta ei auttanut tähän ongelmaan..
Itsellä täysin samaa ongelmaa... Tästä olin kyllä lukenut foorumeilta valittelua ennen ostoa, mutta olin toiveikas, ettei osuisi omalle kohdalla. Todella harmi, sillä äänentoisto on mitä mainioin kun pelittää.

Oon vähän kahden vaiheilla, että vienkö takas kauppaan vai huollatanko subwooferin ja takakaiuttimet kertaalleen, jos ne sais siellä jotain ihmeitä aikaan. Todennäköisesti tulee olemaan turhaa toivon elättelyä.

Olisiko kellään ehdottaa korvaavaa tuotetta noin 600e budjetilla? Takakaiuttimet eivät ole välttämättömyys.
 
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
60
Hieman yli budjetin menee:


Reilusti yli budjetin, mutta tämän itse ostaisin:

 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
349
Itsellä täysin samaa ongelmaa... Tästä olin kyllä lukenut foorumeilta valittelua ennen ostoa, mutta olin toiveikas, ettei osuisi omalle kohdalla. Todella harmi, sillä äänentoisto on mitä mainioin kun pelittää.

Oon vähän kahden vaiheilla, että vienkö takas kauppaan vai huollatanko subwooferin ja takakaiuttimet kertaalleen, jos ne sais siellä jotain ihmeitä aikaan. Todennäköisesti tulee olemaan turhaa toivon elättelyä.

Olisiko kellään ehdottaa korvaavaa tuotetta noin 600e budjetilla? Takakaiuttimet eivät ole välttämättömyys.
Itse myös luin etukäteen tuosta ongelmasta, mutta osa oli saanut toimimaan 2.4ghz wifiin laittamalla. Itsellä tuosta ei ollut apua ja nyt itsekkin kahden vaiheilla lähdenkö palauttamaan kaiuttimet. Äänenlaadultaan oikein hyvät ja muuta vikaa näissä ei ole ollut. Huollossa tuskin mitään näille saavat tehtyä, joten kättä varmaan joutuu lyömään syvemmälle taskuun :)
 
Liittynyt
04.09.2020
Viestejä
167
Itse myös luin etukäteen tuosta ongelmasta, mutta osa oli saanut toimimaan 2.4ghz wifiin laittamalla. Itsellä tuosta ei ollut apua ja nyt itsekkin kahden vaiheilla lähdenkö palauttamaan kaiuttimet. Äänenlaadultaan oikein hyvät ja muuta vikaa näissä ei ole ollut. Huollossa tuskin mitään näille saavat tehtyä, joten kättä varmaan joutuu lyömään syvemmälle taskuun :)
Huoltoon vaan, kyllä ne antaa vaikka uuden tilalle jos ei ne ongelmaa saa korjattua. Itellä on vanhempaa sarjaa, mutta ei ikinä ole ollu ongelmia pätkiminen kanssa. Jännä juttu tosiaan, että osalle porukalle on noita ongelma yksilöitä joutunut yllättävän paljon kun noita foorumeita lukee.
 
Liittynyt
06.09.2021
Viestejä
24
Tässä olisi soundbar hakusessa max 300€ budjetilla ja silmiin on iskenyt kaksi eri TCL soundbaria, mutta niiden eroista ei meinaa netistä mitään löytyä niin sattuisiko täältä löytymään tietoja miten nämä soundbarit eroaa toisistaan?

TCL TS8132 3.1.2 -kanavainen Dolby Atmos soundbar langattomalla bassokaiuttimella 299,00

TCL TS9030 3.1 -kanavainen Ray Danz Dolby Atmos soundbar langattomalla bassokaiuttimella 299,00

Jos jotain parempia soundbar ehdotuksia tuohon 300€ budjettiin löytyy niin saa ehdotella.
Itselläni ollut tuo 8132 ja ollut kyllä passeli
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
386
Samsungin Q950T:ssä on ollut useilla ongelmia takakaiuttimien yhteyksissä. Tyyppivika luultavasti.

Täysin ongelmaton ei kyllä ole ollut Q950A:kaan (sama laite kuin Q960A käsittääkseni). Spotify connect ottaa aina yhteyden, mutta välillä ei vaan kuulu mitään. Vaatii sammuttelua ja/tai virtajohdon irroitusta ja hermoja. Laitteen näytössä ei näy vikatilaa tms. Kaiuttimet sinänsä pitävät yhteyden eli bugit on ilmeisesti vaihdettu.

Toinen vika tai ominaisuus on sound moden toiminta. Kun leffakäytössä on monikanavaäänet, niin sama mode on myös Spotifyssä ja se ei kuulosta niin hyvältä kuin normi 2.1 tila. Kaukosäätimessä on dedikoitu nappi moden vaihtoon, vaan eipä se toimi. Kännykällä vaihto onnistuu, mutta sen verran paljon naputtelua se vaatii, että jää yleensä tekemättä.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
115
Onko muilla ollut tuon Samsung HW-Q950t soundbarin kanssa ongelmaa, että subwooferin ja takakaiuttimien yhteys katoaa? Subwooferista virrat pois käyttämällä saa taas takaisin yhteyden, mutta rasittavaa tehdä tuota joskus jopa päivittäin. Uusin firmware soundbarissa sisällä, mutta ei auttanut tähän ongelmaan..
Itsellä ollut käytössä pari viikkoa. Toisena päivänä piti painaa takakaiuttimen napista, jotta otti yhteyden. Sen jälkeen toiminut ilman ongelmia, jos ei lasketa muutamaa napsahdusta joita takakaiuttimista on kuulunut (varmaan yhdistäessä).

Äänenlaatu on tässä kyllä erinomainen. Kokeilussa on ollut: Sonos Beam, LG SK8 ja Samsung hw-q800t ja tämä on ihan eri planeetalta kuin nuo. Toivottavasti toimii jatkossakin, kun paljon on saanut lukea noista ongelmista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
Olen tähän aiemmin jo raportoinut, että palautin q950t:n kun kolmen viikon aikana sai ulkoiluttaa pistotulppia vähintään pari kertaa viikossa. Q960a on toiminut ongelmitta, yhteys ei ole katkennut kertaakaan. Aika typerää että joutuu maksamaan 50% enemmän että saa toimivan tuotteen jossa ei juuri muuta käytännön parannusta ole edeltäjään kuin se, että se toimii...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
248
Löytyykö 300-400 euron hintaluokassa parempaa soundbaria kuin TCL 8132? Käyttö TV, stream, bluray ja PS5.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
39
Eipä tuota Q950T tullut nyt ostettua, pelkään liikaa tuota virtajohdon nyppimiseen johtavaa vikaa mistä moni on täälläkin sanonut. Ei vaan järki riitä moiseen touhuun.
Ylläolevan kaverina kaipailen myös jotakin pätevää laitetta samoissa hintaluokissa 300-400€, Samsungin muu malli / TCL 8132?

Kohteena pienehkö kerrostalohuoneiston olohuone, TV/leffat, pelit, musiikki satunnaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
1
Uutena täällä. Hakusessa olisi max 90cm pötkö. Telkkarina Samsung qn95a.Käyttö olisi hieman leffoja, satunnaisesti musiikkia, kohtuullisesti suomalaisia sarjoja sekä reilusti ps4 räiskintää. Mitä arvon raati suosittelee.Hinta saisi olla vaikka max 500e
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
51
Nykyisessä kotiteatterissa on ~10v vanha vahvari ja pari sitä vanhempaa jamon lattiakaiutinta. Telkku on varmaa samaa ikäluokkaa. Vähän alkaa tulla mieleen kun ei vahvarista aina äänet tule läpi että mahtaa olla pelien käyttöikä kohta ehtoopuolella. Miettiny näitä soundbareja ihan vaan tilankin takia jo mutta onko näistä korvaamaan (vanhat) lattiakaiuttimet? Mitää ihmeempiä tukia ei varmaan soundbarissa tarvii olla kun ei telkusta mitään DTS:X tai dolby atmosta saa kuitenkaan ulos. Viihde on lähinnä luokkaa suoratoistopalvelut muutenkin.
 

Kridedude

Näkymätön tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
510
LG SP11RA kokemuksia? Alkaa oleen 699e pintaan tarjouksessa, hintansa väärtti?

LGn C1 65" televisio löytyy myös, joten suosisin mieluiten samaa merkkiä mahdollisen softasymbioosin vuoksi... mutta muitakin ehdotuksia saa antaa.

Kerrostalossa asun ja vanhat pöntöt alkaa ahdistamaan, 20v vanha Sonyn 5.1 vahvari ja samaa ikäluokkaa olevat Jamon budjettikajarit L-C-R. Eli ei takakaiuttimia tai subbaria käytössä.
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
277
Ei ole soundbareista oikein mitään kokemusta, mutta pientä hifistin vikaa musta löytyy niin aattelin, että rahalla tästä varmaan selviää jos haluaa oikeesti hyvää ääntä ja hommasin sitten Sonos arcin, koska myös atmos-ääni kiehtoo. Jos tommosen meinaa hommata niii kannattaa ottaa mitat tasosta jos ei seinälle laita, koska aika massiivisen kokoinen pötkylä tuo kyllä on. Oman olohuoneen layoutti on aikalailla epäsymmetrinen, niin siihen nähden oon kyllä yllättynyt miten hyvin esim atmos toimii. Vissiin tuo iphonella toimiva trueplay tietää oikeesti, että miten kalibroidaan.

Olin myös yllättynyt siitä miten muhkeaa bassoa voi lähteä tuommoisesta pötkylästä, mutta about kuukauden omistamisen jälkeen ostin sonoksen subbarin kaveriksi ja sitten yllätyin seuraavaks siitä miten paljon parempi itse arcista tuli kun subbari vapautti taajuuksia soundbarille, myös tilaääni parani huomattavasti. Myös itse subbari on kyllä laatukamaa ja langattomuudesta plussat, koska sen voi heittää periaatteessa minne lystää. Myös musiikin kuunteluun varsin passeli setti subbarin kanssa, ilman sitä jättää varsinkin alataajuuksilla vähän kylmäksi. Itse atmosäänestä sen verran, että harvoin sitä ääntä kuulee "ylhäältä" päin pistemäisesti, mutta se kummasti vaan täyttää koko tilan äänellä pallomaisesti ja en ois kyllä uskonut tuota efektiä noin vahvaks pelkästä soundbarista.

Melkein kaks tonnia tommonen setti kustantaa, mutta jos yhtään tykkää leffoja katsella ja tilillä ylimäärästä niin vahva suositus. Aluks pärjää kyllä pelkällä soundbarillakin hyvin ja täydentää sitten myöhemmin subbarilla + vaikka takaäänillä (itselläni ei ole), mutta kyllä itse ainakin suosittelen subbaria tuon kaveriks.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
152
Kovaa miettimistä myös itselläni, minkälaisen setin sitä hommaisi.
Meillä on korkea olohuone, jossa holvi on lattiasta 5,7 m ja holvi täynnä akustiikkalevyä. Toimiikohan mikään tälläinen soundbarin atmos korkeissa tiloissa?

Sellaisen huomasin, että valkoista Sonos Arc:tä saisi nyt Amazon.destä 620 € postikuluineen. Taitaa olla tuosta kohtalainen tarjous, kun näyttää aina aika-ajoin olevan 530 €.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
65
Ostin itse LG:n SP9YA joitain kuukausia takaperin. Se mikä siinä ärsyttää näin taajamaalueella, että se broadcastaa omaa ssid:tä enkä saa sitä mitenkään pois päältä. Se ei myöskään osaa yhdistää itseänsä wifiin mikäli disabloin AP:stä SSID broadcastin. Voi kyllä olla että toimii muilla valmistajilla samalla tavalla.
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
277
Kovaa miettimistä myös itselläni, minkälaisen setin sitä hommaisi.
Meillä on korkea olohuone, jossa holvi on lattiasta 5,7 m ja holvi täynnä akustiikkalevyä. Toimiikohan mikään tälläinen soundbarin atmos korkeissa tiloissa?

Sellaisen huomasin, että valkoista Sonos Arc:tä saisi nyt Amazon.destä 620 € postikuluineen. Taitaa olla tuosta kohtalainen tarjous, kun näyttää aina aika-ajoin olevan 530 €.

Taitaa Sonos antaa suositukses maksimissaan 4.2 metriä ja jos tuo on vielä dempattu niin vähän siltä tunnustaa, että aikalailla vajaaks tai jopa nollille jää atmos.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
152
Taitaa Sonos antaa suositukses maksimissaan 4.2 metriä ja jos tuo on vielä dempattu niin vähän siltä tunnustaa, että aikalailla vajaaks tai jopa nollille jää atmos.
Näin vähän itsekin ounastelin. Taidan unohtaa atmoksen kokonaan ja etsiä sitä parasta noin 800 € settiä.
Mitäköhän kustannustehokasta settiä sitä alkaisi kyttäämään vaikka alennuksista?
Mietin, että olisikohan tuo Klipsch Cinema 600 järkevin tälläiseen isoon ja avoimeen olohuoneeseen. Siinä tuntuu olevan arvosteluiden mukaan eniten paukkuja.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 014
Ei ole soundbareista oikein mitään kokemusta, mutta pientä hifistin vikaa musta löytyy niin aattelin, että rahalla tästä varmaan selviää jos haluaa oikeesti hyvää ääntä ja hommasin sitten Sonos arcin, koska myös atmos-ääni kiehtoo. Jos tommosen meinaa hommata niii kannattaa ottaa mitat tasosta jos ei seinälle laita, koska aika massiivisen kokoinen pötkylä tuo kyllä on. Oman olohuoneen layoutti on aikalailla epäsymmetrinen, niin siihen nähden oon kyllä yllättynyt miten hyvin esim atmos toimii. Vissiin tuo iphonella toimiva trueplay tietää oikeesti, että miten kalibroidaan.

Olin myös yllättynyt siitä miten muhkeaa bassoa voi lähteä tuommoisesta pötkylästä, mutta about kuukauden omistamisen jälkeen ostin sonoksen subbarin kaveriksi ja sitten yllätyin seuraavaks siitä miten paljon parempi itse arcista tuli kun subbari vapautti taajuuksia soundbarille, myös tilaääni parani huomattavasti. Myös itse subbari on kyllä laatukamaa ja langattomuudesta plussat, koska sen voi heittää periaatteessa minne lystää. Myös musiikin kuunteluun varsin passeli setti subbarin kanssa, ilman sitä jättää varsinkin alataajuuksilla vähän kylmäksi. Itse atmosäänestä sen verran, että harvoin sitä ääntä kuulee "ylhäältä" päin pistemäisesti, mutta se kummasti vaan täyttää koko tilan äänellä pallomaisesti ja en ois kyllä uskonut tuota efektiä noin vahvaks pelkästä soundbarista.

Melkein kaks tonnia tommonen setti kustantaa, mutta jos yhtään tykkää leffoja katsella ja tilillä ylimäärästä niin vahva suositus. Aluks pärjää kyllä pelkällä soundbarillakin hyvin ja täydentää sitten myöhemmin subbarilla + vaikka takaäänillä (itselläni ei ole), mutta kyllä itse ainakin suosittelen subbaria tuon kaveriks.
Hommaat vielä takaitsat siihen niin tuut yllättymään miten mageelta näissä paremman luokan baareissa nää tilaäänet toimii. Itsellä samsungin q950t ja toimii kyllä leffoissa että musiikissa todella vakuuttavasti.
 
Liittynyt
03.04.2021
Viestejä
35
Olen ajatellut ostaa ensimmäisen soundbarin nykyisen vahvarin ja kajareiden tilalle. Tämä olisi ehkä hankintalistalla: LG Soundbars SP9YA - Gigantti verkkokauppa

Kysymys: saanko blueray-aseman ja nintendo switch-konsolin äänet kuulumaan kun kyseisistä vehkeistä laittaa hdmi-johdot telkkariin kiinni ja telkkarista lähtee vastaavasti hdmi-johto eArc portista soundbarin eArc porttiin? Sitten minulle on vielä epäselvää että jos tämä näin toimii niin pitääkö olla erityinen hdmi-johto tuohon väliin vai käykö mikä tahansa hdmi-johto? Telkkari on LG:n BX 65 oled.

Olen aivan käsi näissä eArc-säädöissä, en saanut toimimaan nykyisessä vahvari + kajarikombossa sitä vaikka laitteet sitä tukevatkin. Syy soundbarin ostoon ei ole laitteen yksinkertaisuudessa vaan vaimossa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
65
Olen ajatellut ostaa ensimmäisen soundbarin nykyisen vahvarin ja kajareiden tilalle. Tämä olisi ehkä hankintalistalla: LG Soundbars SP9YA - Gigantti verkkokauppa

Kysymys: saanko blueray-aseman ja nintendo switch-konsolin äänet kuulumaan kun kyseisistä vehkeistä laittaa hdmi-johdot telkkariin kiinni ja telkkarista lähtee vastaavasti hdmi-johto eArc portista soundbarin eArc porttiin? Sitten minulle on vielä epäselvää että jos tämä näin toimii niin pitääkö olla erityinen hdmi-johto tuohon väliin vai käykö mikä tahansa hdmi-johto? Telkkari on LG:n BX 65 oled.

Olen aivan käsi näissä eArc-säädöissä, en saanut toimimaan nykyisessä vahvari + kajarikombossa sitä vaikka laitteet sitä tukevatkin. Syy soundbarin ostoon ei ole laitteen yksinkertaisuudessa vaan vaimossa.
Itsellä LG SP9YA, LG 65" B1 ja switchi ja kyllä se juurikin noin toimii. Kun switchin inputti on valittu telkkarista niin asetuksista kannattaa tarkista että Sound out -> HDMI(eARC) eikä "TV speakers".

EDIT: En ole asiantuntija mutta varmaan kannattaa käyttää HDMI 2.1 kaapelia soundbarin ja tv:n välissä eikä mitään vanhaa nurkissa lojunutta jotta kaistanleveyttä on tarpeeksi eARC:lle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
384
Osaatteko sanoa että missä kiikastaa? Setuppina HW-950T johon kytkettynä Nvidia Shield ja PS5. Soundbarista lähtee johto telkkarille LG OLED C8. Kun Soundbar ja TV käynnistyy, herää PS5 myös. Olen pleikkarin ja TV:n asetuksista ottanut hdmi herätyksen/CEC pois päältä.

Soundbar ja TV sammuu satunnaisesti kun pyörii TV:n valikoissa tai vaihtaa kuvalähdettä. Tämän lisäksi Soundbar saattaa pomputella lähdettä PS5 (varsinkin kun herää itsekseen) ja Shieldin välillä. Epäilen että joku Soundbarin ja TV:n välillä mättää tai Soundbarin sekoilussa kun vaihtaa lähteitä ja herättelee siihen kytkettyjä laitteita.

Ajattelin hommata uudet HDMI kaapelit jos niissä joku kiikastaa. Kannattaako kuljettaa ääni ja kuva Soundbarin kautta vai laitteet mielummin telkkariin kiinni? Toimiiko tällöin esim. Shieldiä katsellessa Dolby äänet ja muut formaatit?
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
79
Osaatteko sanoa että missä kiikastaa? Setuppina HW-950T johon kytkettynä Nvidia Shield ja PS5. Soundbarista lähtee johto telkkarille LG OLED C8. Kun Soundbar ja TV käynnistyy, herää PS5 myös. Olen pleikkarin ja TV:n asetuksista ottanut hdmi herätyksen/CEC pois päältä.

Soundbar ja TV sammuu satunnaisesti kun pyörii TV:n valikoissa tai vaihtaa kuvalähdettä. Tämän lisäksi Soundbar saattaa pomputella lähdettä PS5 (varsinkin kun herää itsekseen) ja Shieldin välillä. Epäilen että joku Soundbarin ja TV:n välillä mättää tai Soundbarin sekoilussa kun vaihtaa lähteitä ja herättelee siihen kytkettyjä laitteita.

Ajattelin hommata uudet HDMI kaapelit jos niissä joku kiikastaa. Kannattaako kuljettaa ääni ja kuva Soundbarin kautta vai laitteet mielummin telkkariin kiinni? Toimiiko tällöin esim. Shieldiä katsellessa Dolby äänet ja muut formaatit?
Jos PS5 n herääminen on se ongelma niin ota sen asetuksista cec herätys pois päältä...
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Onko sounbar suosituksia tv (Samsung 65" 4K QLED Smart TV (2020) ) kaveriksi. Sellainen malli joka tottelis tuota telkkarin kaukosäädintä ettei toista kakea tarvis käyttää äänille. Lisäksi xbox one on telkussa kiinni. Kuunnellaan aika maltillisella äänellä eli ei tarvi olla mikään taulut tippuu seiniltä jytä blaster. Toiveissa, jos alta 350e lähtis tuollaiset ominaisuudet.
Sonos Beam jossa on Atmos-tuki. Oisko niiden hinta sen 400€. Ei tarvitse sen jälkeen muita soundbareja miettiä, kooltaan pieni ja designi sitä mitä kaikissa bareissa on. Äänenlaatu on hyvää ja tasaista ja kännykkäapilla saa kyllä kaiken kohdalleen jos haluaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 748
Mikä soundbar subbarilla tossa 300€ luokassa? Tulee pansun st60 plasman kaveriksi jossa pitäs olla arc tuki. Takakajareita ei tarvii.
Esim tuo?
 
Liittynyt
30.08.2020
Viestejä
273
Ostin Verkkokaupasta edullisen LG SN4R 4.1 soundbarin ja kun ei kokemusta näistä ole että onko tuo mistään kotoisin? Tähän asti käytössä vain television omat kaiuttimet ja nehän ei ole mitään ihanaa, varsinkaan kun katseluetäisyys on aika pitkä. Tämän vuoksi mietin ettänuo takakaiuttimet ja subbari voisi auttaa asiaa.
Aiemmin ostin paketin ja nyt sitten ilman ennakko odotuksia vaihtui televisio ja päädyttiin Sonyyn. Tuolla jo pikaisella googletuksella selvisi että ei ole yleisesti yhteensopivia LG soundbarit ja Sonyn televisiot, mutta meillä ne "toimii", mutta yhdistyminen on vaikeaa joka kerta kun television käynnistää, eli joutuu soundbaria käynnistelemään ja tv asetuksia hyppyyttämään että yhdistyy. Muuten jää semmosenn tilaan että hyppii koko ajan eri äänilähteiden välillä ja aiheuttaa häiriötä toiminttan eikä äänet kuulu. Yhdistettynä eARC HDMI kaapelilla

Sitten kysymys: Onko järkeä kokeilla optisella kaapelilla?
 
Liittynyt
20.08.2021
Viestejä
107
Aiemmin ostin paketin ja nyt sitten ilman ennakko odotuksia vaihtui televisio ja päädyttiin Sonyyn. Tuolla jo pikaisella googletuksella selvisi että ei ole yleisesti yhteensopivia LG soundbarit ja Sonyn televisiot, mutta meillä ne "toimii", mutta yhdistyminen on vaikeaa joka kerta kun television käynnistää, eli joutuu soundbaria käynnistelemään ja tv asetuksia hyppyyttämään että yhdistyy. Muuten jää semmosenn tilaan että hyppii koko ajan eri äänilähteiden välillä ja aiheuttaa häiriötä toiminttan eikä äänet kuulu. Yhdistettynä eARC HDMI kaapelilla

Sitten kysymys: Onko järkeä kokeilla optisella kaapelilla?
Toki kannattaa kokeilla, ei siinä mitään menetä. Tuo ei tainnut olla Atmos -soundbar ja tuskin kaistanleveydelläkään on suurta merkitystä, ainakaan striimatessa.

Mutta on kyllä typerää jos tuollaisia yhteensopivuusongelmia esiintyy. Tiedä sitten kummassa osapuolessa syy.
 
Liittynyt
30.08.2020
Viestejä
273
Toki kannattaa kokeilla, ei siinä mitään menetä. Tuo ei tainnut olla Atmos -soundbar ja tuskin kaistanleveydelläkään on suurta merkitystä, ainakaan striimatessa.

Mutta on kyllä typerää jos tuollaisia yhteensopivuusongelmia esiintyy. Tiedä sitten kummassa osapuolessa syy.
Aina näistä liikkeissä sanotaan että kyllää sopii ja toimii ristiin. Kuitenkin oma kokemus että ei sovi ja taas sen todistin. No tuossa Tokmannilla oli samlink kaapeli 10€ niin ei ollut paha hinta kokeilla ja toimii tuo. Pitää hieman ajan kanssa vielä tutkailla tuleeko ongelmia, mutta alkuun toimi suoraan kun vain valitsi ulkoisen laitteen, sitä ennen kuului yhtä aikaa molemmista eri tahdissa.
 
Liittynyt
20.08.2021
Viestejä
107
Optinen on käsittääkseni aika ongelmaton, vaikka siinä onkin omat rajoituksensa. Tälläkin hetkellä taloudessa kaksi TV:tä kytkettynä optisella audiolla.

Mietin myös että selittääköhän huonot HDMI-kaapelit myös osansa noista soundbar-ongelmista joita netissä jatkuvasti kohtaa.
Pelkkää mutuilua, mutta jostain olin lukevinani että niissä on aika paljon eroja
 
Liittynyt
30.08.2020
Viestejä
273
Optinen on käsittääkseni aika ongelmaton, vaikka siinä onkin omat rajoituksensa. Tälläkin hetkellä taloudessa kaksi TV:tä kytkettynä optisella audiolla.

Mietin myös että selittääköhän huonot HDMI-kaapelit myös osansa noista soundbar-ongelmista joita netissä jatkuvasti kohtaa.
Pelkkää mutuilua, mutta jostain olin lukevinani että niissä on aika paljon eroja
Sehän se hdmi johto pitää vielä tarkistaa ja vois kokeilla, ehkä. Tosin sen verran laiska tuota TV settiä säätämään että jos toimii, niin sitten toimii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Nyt viimeisiä testejä tehny ja todennäköisesti löysin vian pätkimiseen. Noustessani tuolilta rupes vasen pätkimaan jotenka siirsin tuon mustan boxin eri paikkaan ja sen jälkeen ei minusta enää pätkimistä ilmenny. Mutta nyt päätän kuitenkin palauttaa tuotteen sillä tuli huomattua että parempi vaihtoehto minulle on hommata ihan oikea dolby atmos setti.

Sillä kokeiltuani vanhoilla z5500 kaiuttimilla huomasin kuinka tuo sama center kaiutin on mahdollista saada ihan kahdella kaiuttimella (ei siis ollut pelkästään sonyn taikaa) ja myös huomasin elokuvissa että sony a9 ei toistanut aivan kaikkia ääniä taka-kaiuttimista (dolby testeissä toki a9 tuotti ääniä mitä z5500 ei osannut tehdä mutta hei.. Toisessa on enemmän channeleita). Toki A9 teki mahtavan kuplan ja ääni tuntui tulevan hienosti ympäriltä ja korkeammalta vs mitä nyt tämä kupla on pienempi (Veikkaan että syynä on noi ylöspäin suuntaavat kaiuttimet).

Langattomuus vähän kirpaisee kuinka kätevä on mutta sekin on vähän makuasia (minun setupissa eroa ei hirveästi tule että onko lattialla sähköjohto vai kaiutinjohto). Todennäköisesti tulevaisuudessa tulen hommaamaan jotkin bookshelf kaiuttimet ja niiden päälle heijastus-kaiuttimet jotta tuo kupla tulisi taas. Nyt annetaan liian paljon uskoa siihen että codecit osaa säätää äänen oikeisiin paikkoihin kun taas vahvistimissa se on yksinkertaisempaa ja luotettavempaa (toivottavasti). Tämän huomasi elokuvissa kun ääni alkoi kokeiltuani eri kohtauksissa huomasin äänen tulevan takaa kun taas a9 pisti ne tulemaan edestä (erilainen kokemus ja se on todellakin makuasia kummasta pitää enemmän).

Suosittelen silti kokeilemaan rohkeasti Sonyn a9 jos haluaa helpon ja todella ympäröivän äänen. Tyyliin musiikkia kuunnelless ja elokuvia katsellessa ääni tuli enemmän kuin se olisi livenä. Eikä soundbarin tyyliin suoraan "edestä" (itsellä on sonyn ht st 5000 soundbar). Odotan innolla kuinka jatkossa tuommoisia tulee lisää ja toivon hartaasti että hinta myös tippuu jonnekkin 1200-1400e (sisältäen tuon isomman sw5 subbarin). Tällöin tuo olisi varma ostos.
Tulipa itselläkin nyt laitettua tuo sony ht-a9 tilaukseen. Katselin tässä että tuon yli 10v vanhan av-vahvarin voisi päivittää samaten kun vanhat opiskeluajan budjetilla ostetut lattiakaiuttimet. Alkuun ajattelin että lähden hifistelemään, kunnes hinta karkasi semmoseksi mitä en pystynyt itselle perustelemaan. Mietiskelin myös että surround äänet tilaan kaiuttimet "oikein" sijoiteltuna on kyllä hieman haastavaa ja sitten muistin nähneeni jonkun revikan tuosta ht-a9:stä. Helppous voittaa tässä kohdin ja kiva olisi surroundiakin käyttää leffojen kanssa. Mielenkiinnolla myös kokeilen saisiko moonlightilla striimattua esim cyberpunkkia dolby atmoksen kera olohuoneeseen, tuskin mutta voihan sitä kokeilla

Verkkiksellä oli ihan "ok" combo-tarjous HT-A9 + SA-SW5 subwoofer hintaan 2.2ke. Revikoita selailtua kun näytti siltä ettei tuo ilman subbaria oikein toimi, joten lähdetään nyt tuolla combolla kokeilemaan
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
224
Tulipa itselläkin nyt laitettua tuo sony ht-a9 tilaukseen. Katselin tässä että tuon yli 10v vanhan av-vahvarin voisi päivittää samaten kun vanhat opiskeluajan budjetilla ostetut lattiakaiuttimet. Alkuun ajattelin että lähden hifistelemään, kunnes hinta karkasi semmoseksi mitä en pystynyt itselle perustelemaan. Mietiskelin myös että surround äänet tilaan kaiuttimet "oikein" sijoiteltuna on kyllä hieman haastavaa ja sitten muistin nähneeni jonkun revikan tuosta ht-a9:stä. Helppous voittaa tässä kohdin ja kiva olisi surroundiakin käyttää leffojen kanssa. Mielenkiinnolla myös kokeilen saisiko moonlightilla striimattua esim cyberpunkkia dolby atmoksen kera olohuoneeseen, tuskin mutta voihan sitä kokeilla

Verkkiksellä oli ihan "ok" combo-tarjous HT-A9 + SA-SW5 subwoofer hintaan 2.2ke. Revikoita selailtua kun näytti siltä ettei tuo ilman subbaria oikein toimi, joten lähdetään nyt tuolla combolla kokeilemaan
Joo tuo on kyllä hyvä ja todella helppo paketti. Olisi kyllä mielenkiintoista nyt verrata minkälainen setuppi tuo oikein oli ku menin hommaamaan monitor audio dolby setin polkyn 12'' subbarilla. (Hintaa tuli joku 2.6k (denon x2700h vahvari lisäks)). Muistan vain että a9:ssä takakajarit ei ehkä päässeet loistamaan aivan niin hyvin mitä normaaleilla kaiuttimilla (5.1, mitä aikanaan vertailin) mutta se oli paljolti sitä että mistä tykkäsi. Ehkä vähän olisin kaivannut olisi että subbarin hinta on liian kova. Tyyliin puolet pois sen hinnasta niin sitten setti on oikein mainio, ja todella helppo käyttöinen.

Myös se mitä tulee centeriin niin olen oikeastaan phantom centerin ystävä enemmän. Tuntuu todella häiritsevältä ku joissain elokuvissa pystyn kuulemaan selkeästi että ääni tulee keskikaiuttimesta ja oikea\vasen on jotenkin eri ääniset. Tämän tuo a9 hoiti mainiosti. Myös se kupla jonka A9 muodostaa on todella hieno. Ja sen takia olisikin mielenkiintoista kuinka noi minun nykyinen setti oikein pärjäisi tuolle a9:lle. En myöskään testannut minkälainen latenssi on bluetoothin kautta. Oletan että pieni, kun taas denonin kanssa se on häiritsevän iso (Käytän läppärillä 99%:sesti sony ht st 5000 ja olen siihen kyllä myös tyytyväinen, vaikka A9 on kyllä parempi).

+ Ehdottomasti kannattaa hommata tuo subwooferi, ja vielä tuo isompi malli. Tuolla 2.2k hinnalla tuo on kyl hyvä diili, mutta odotan kyllä mielenkiinnolla kuinka sen hinta tippuu. (tyyliin tuo ht st5000 soundbar oli kans jotain 1300 euron luokkaa kunnes hinta tippui puolella. Ite sain ostettua demo laitteena 420 eurolla ja olen siihen nähden todella tyytyväinen :D)

Mietin kans että "ihan sama että onko johtoja vai ei kun kuitenkin sähköjohtoja kuitenkin tarttee", mutta kun olen nyt eessuntaa aina välillä vienyt omia kaiuttimia niin tuli huomattua kuinka paljon helpompi tuommoinen sähköjonto on verrattuna audiokaapeleihin :D. Toivottavasti oot tyytyväinen ostoosi, ite onneksi sain jokseenkin oman nälkäni taltutettua :D
 
Liittynyt
21.10.2019
Viestejä
361
Ostin juuri SNY9G Soundbarin uuden television kanssa ja tuli eräs ajatus mieleen.

Onko mahdollista päästä samanlaiseen äänenlaatuun kuin kuulokkeiden kanssa? Jos kuuntelen erästä biisiä niin kuulen, että soundbar ei yllä samaan tulokseen kun kuulokkeet (Sony WH-1000XM3). Vai onkohan tuo käytännössä epäreilu vertaus, koska kuulokkeet ovat korvien kanssa samalla tasolla ja bassokin on käytännössä korvaluun vieressä kuulokkeessa.

Soundbar kyllä pesee telkun omaa kajaria 5-0, mutta sääli että kuulokkeille se ei tunnut vertaavan. Mietin onkohan esim kalliimmalla soundbarilla mahdollista päästä siihen vaiko sitten vain perus esim kajarit + subwoofer järjestelmällä. Tietokoneelle ostettu Logitechin Z623 2.1 kaiutinjärjestelmä kuulostaa paremmalta kun soundbari sen omalla subwooferilla.

Edit: Huomasin juuri että en ollut laittanut e-arcia päälle telkusta. Tuli kyllä pienoinen facepalm hetki. Paljon paremmalta kuulostaa, mutta silti tuntuu kuulokkeet voittavan sen. Mahdollisesti samalla tasolla logitechin järjestelmän kanssa, tosin logitechilla tuntuu olevan parempi basso.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
494
Ostin juuri SNY9G Soundbarin uuden television kanssa ja tuli eräs ajatus mieleen.

Onko mahdollista päästä samanlaiseen äänenlaatuun kuin kuulokkeiden kanssa? Jos kuuntelen erästä biisiä niin kuulen, että soundbar ei yllä samaan tulokseen kun kuulokkeet (Sony WH-1000XM3). Vai onkohan tuo käytännössä epäreilu vertaus, koska kuulokkeet ovat korvien kanssa samalla tasolla ja bassokin on käytännössä korvaluun vieressä kuulokkeessa.

Soundbar kyllä pesee telkun omaa kajaria 5-0, mutta sääli että kuulokkeille se ei tunnut vertaavan. Mietin onkohan esim kalliimmalla soundbarilla mahdollista päästä siihen vaiko sitten vain perus esim kajarit + subwoofer järjestelmällä. Tietokoneelle ostettu Logitechin Z623 2.1 kaiutinjärjestelmä kuulostaa paremmalta kun soundbari sen omalla subwooferilla.

Edit: Huomasin juuri että en ollut laittanut e-arcia päälle telkusta. Tuli kyllä pienoinen facepalm hetki. Paljon paremmalta kuulostaa, mutta silti tuntuu kuulokkeet voittavan sen. Mahdollisesti samalla tasolla logitechin järjestelmän kanssa, tosin logitechilla tuntuu olevan parempi basso.
Oletko kokeillut sillä kalibroinnilla ja ilman? Lisäksi eri modeja eli movie jne. onko niissä paljon eroja.
 
Liittynyt
21.10.2019
Viestejä
361
Oletko kokeillut sillä kalibroinnilla ja ilman? Lisäksi eri modeja eli movie jne. onko niissä paljon eroja.
AI Room Calibration ja Standardin välillä on jonkin verran eroa. Standard kuulostaa luonnollisemmalta, ehkä hiljaisempi mutta AI taas tuo huiput paremmin esille omasta mielestäni. Basso asetus taas luuonnollisesti tuo paremman basson. Moviella en ole huomannut suurempaa eroa standardiin verrattuna.

En ole kalibroinut sitä yhtään vielä asetusten osalta. Ensimmäistä kertaa kun tällaisen omistan, joten pre-set asetuksilla vielä menen kun en tiedä paremmin.

Semi-jännä kun katsoin RTingsistä soundbarien vertailuja, niin ei oikeasti tunnu paljoa eroa olevan niiden välillä. Tietyssä asiassa yksi soundbar/paketti on parempi kuin toinen, mutta usean sadan euron ero eroavaisuuksien välillä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
104
Olisiko ehdotuksia Samsung QLED-telkkarin kaveriksi Atmos-soundbarin suhteen, joka tukisi HDMI-läpivientiä 4K VRR-pelailua 120Hz:llä, Samsungin omat soundbarit ilmeisesti tukisi Samsungin Q Symphonya, mutta Q800A ei edellämainittuja ominaisuuksia ilmeisesti tue. Vai kyselenkö mahdottomia, eikä tälläistä soundbaria vielä ole edes olemassa?

 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 822
Hommaat vielä takaitsat siihen niin tuut yllättymään miten mageelta näissä paremman luokan baareissa nää tilaäänet toimii. Itsellä samsungin q950t ja toimii kyllä leffoissa että musiikissa todella vakuuttavasti.
Mulla on yhdistelmä ARC+SUB+2x Sonos Play 3 takana. Makkarisettinä toi ja on kyllä todella laadukas. Ihan toista kun pelkällä Soundbarilla, joka mulla oli aluksi jokusen viikon.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
278
Itsellä on tällä hetkellä käytössä 5.1.2 järjestelmä joka on kiinni Denonin vahvarissa. Vähän olen pohtinut josko myisi nuo pois ja laittaisi soundbarin subbarilla ja takakaiuttimilla.

Onko kellään suositella jotain fiksun hintaista soundbar settiä joka olisi myös hyvä?
 
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
60
Itsellä on tällä hetkellä käytössä 5.1.2 järjestelmä joka on kiinni Denonin vahvarissa. Vähän olen pohtinut josko myisi nuo pois ja laittaisi soundbarin subbarilla ja takakaiuttimilla.

Onko kellään suositella jotain fiksun hintaista soundbar settiä joka olisi myös hyvä?
Paras hinta-laatusuhde alla olevassa:


Näyttö typerästi soundbarin päällä eikä edessä. Tämä korjattu tämän vuoden mallissa, mutta hinta vielä siinä 1500€:ssa. Myös soundbarin kangaspäällyste vaihdettu järkevämpään tyyliin.

 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
278
Paras hinta-laatusuhde alla olevassa:


Näyttö typerästi soundbarin päällä eikä edessä. Tämä korjattu tämän vuoden mallissa, mutta hinta vielä siinä 1500€:ssa. Myös soundbarin kangaspäällyste vaihdettu järkevämpään tyyliin.


Tuosta HW-960 mallista olenkin täällä lukenut että näyttö on soundbarin päällä. Ehkä pitää vielä hetken odottaa josko tuota HW-Q990B:tä tulisi tarjoukseen. Toki jos tuolle tielle lähtee niin olisi hyvä uusia samalla pari vuotta vanha telkkarikin ja ostaisi pari vuotta uudemman jossa on tuo Q-Symphony ominaisuus käytössä.

Jossain oli joku arvostelu tuosta myös että tuohon HW-960 malliin olisi saatavilla joku puhelin äppi jolla pystyy näkemään tuon soundbarin näyttöä myös.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 384
Tämän vuoden mallistosta löytyy myös 9.1.4 kanavainen (Q990B on 11.1.4) HW-Q935B/Q930B

935 ja 930 eroina lienee alkuperäinen markkina-alue ja verrattuna Q990B itse soundbar ja subwoofer ovat hieman pienemmät.
Edit: yllättävän edullinen tuo verkkiksen 930, kun liikkuu google haun perusteella länsi-euroopassa 999€ hinnoissa ja 935 on suomessa 1300€.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Tuosta HW-960 mallista olenkin täällä lukenut että näyttö on soundbarin päällä. Ehkä pitää vielä hetken odottaa josko tuota HW-Q990B:tä tulisi tarjoukseen. Toki jos tuolle tielle lähtee niin olisi hyvä uusia samalla pari vuotta vanha telkkarikin ja ostaisi pari vuotta uudemman jossa on tuo Q-Symphony ominaisuus käytössä.

Jossain oli joku arvostelu tuosta myös että tuohon HW-960 malliin olisi saatavilla joku puhelin äppi jolla pystyy näkemään tuon soundbarin näyttöä myös.
Mihin ihmeeseen sitä soundbarin näyttöä tarvitsee? Eikö se ole vain positiivista jos näyttöä ei näy normaali käytössä? Voisin kuvitella että ne säädöt kun tekee niin voi vaikka naputella siitä päältä sen kerran? Minä ainakin aina tungen nuo kaikki näytöt piiloon samaten kuten ylimääräiset ledivalot laitteista. Ne vain häiritsevät katselukokemusta lähtökohtaisesti
 
Liittynyt
04.09.2020
Viestejä
167
Mihin ihmeeseen sitä soundbarin näyttöä tarvitsee? Eikö se ole vain positiivista jos näyttöä ei näy normaali käytössä? Voisin kuvitella että ne säädöt kun tekee niin voi vaikka naputella siitä päältä sen kerran? Minä ainakin aina tungen nuo kaikki näytöt piiloon samaten kuten ylimääräiset ledivalot laitteista. Ne vain häiritsevät katselukokemusta lähtökohtaisesti
No on se vähän köpsä systeemi, kun on laitteita missä sen näytön voi tarvittaessa himmentää kokonaan. Silti se näyttö edessä on hyvä, esim jos haluaa tarkastaa mikä codekki on käytössä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
491
Vähän jäin nyt arpomaan, Q930B jossa etuna 2022 design, uudempi tuote joten softatuki jatkunee hieman pidempään, vai viime vuoden lippulaiva 950(960)A tuolta gigantista. AVForumsin revikassa vähän ehkä huolestuttavat nuo kommentit basson käyttäytymisestä musiikin suhteen kun peleissä tota musaa aika paljon yleensä soitellaan.. :speechless:

Toki verkkiksestä sais huomenna kotiin, gigantista ei - näin autottomana.

Korvaisi Sonyn HT-Z9F setin joten iso päivitys olisi joka tapauksessa.

Tämän vuoden mallistosta löytyy myös 9.1.4 kanavainen (Q990B on 11.1.4) HW-Q935B/Q930B

935 ja 930 eroina lienee alkuperäinen markkina-alue ja verrattuna Q990B itse soundbar ja subwoofer ovat hieman pienemmät.
Edit: yllättävän edullinen tuo verkkiksen 930, kun liikkuu google haun perusteella länsi-euroopassa 999€ hinnoissa ja 935 on suomessa 1300€.
 
Liittynyt
04.09.2020
Viestejä
167
Vähän jäin nyt arpomaan, Q930B jossa etuna 2022 design, uudempi tuote joten softatuki jatkunee hieman pidempään, vai viime vuoden lippulaiva 950(960)A tuolta gigantista. AVForumsin revikassa vähän ehkä huolestuttavat nuo kommentit basson käyttäytymisestä musiikin suhteen kun peleissä tota musaa aika paljon yleensä soitellaan.. :speechless:

Toki verkkiksestä sais huomenna kotiin, gigantista ei - näin autottomana.

Korvaisi Sonyn HT-Z9F setin joten iso päivitys olisi joka tapauksessa.
Käsittääkseni sitä bassoa on arvosteltu nimenomaan musan kuuntelussa. Ei leffojen eikä pelien äänissä jotka myös sisältää musiikkia. Itellä vähän vanhempi sampan lippumalli, leffoilla ja peleillä huikea, musiikilla ei ehkä niinkään. Se musiikki miksattuna johonkin peliin, ei varmaan kuitenkaan ole miksattu stereoksi kuten musiikki normaalisti on. Se basso käyttäytyy vähän hölmösti "stereo" moodissa ainakin omassa.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
386
Vähän jäin nyt arpomaan, Q930B jossa etuna 2022 design, uudempi tuote joten softatuki jatkunee hieman pidempään, vai viime vuoden lippulaiva 950(960)A tuolta gigantista. AVForumsin revikassa vähän ehkä huolestuttavat nuo kommentit basson käyttäytymisestä musiikin suhteen kun peleissä tota musaa aika paljon yleensä soitellaan.. :speechless:
Reilun puolen vuoden kokemuksella Q950A:sta voi antaa lähes 5/5 leffa/pelikäytössä, jos tarjouksesta löytää (alle 900e). Äänessä on leveyttä ja syvyyttä yllättävän paljon kokoonsa nähden. Musiikki kuulostaa mukiinmenevältä ja joillain raidoilla jopa erinomaiselta. Iso läjä pieniä kaiuttimia ei vaan voi päästä yhden hyvän isomman kaiuttimen tasolle. On toki epäreilua verrata tällaista monikanavasysteemiä laatukajareihin, jotka maksavat yksittäin enemmän kuin koko setti.

Arkipäivässä Q950A on pelannut moitteettomasti. Ei kaatuiluja, pakollisia rebootteja tms. Säädin joskus Androidin SmartThingsillä asetukset kuntoon ja sitten on enää vaihdettu standardin ja surroundin välillä. Surround aina päällä paitsi musiikin kanssa. Sillä pikkunäytöllä ei ole ollut mitään käyttöä. Takakaiuttimet toimivat koko lailla saumattomasti äänimaiseman luontiin, jos ne saa sijoitettua hyvin.

Uudemman Q-sarjan setit ottaisin silti, jos samaan hintaan saa. Ja jos tarvii 4K HDR läpivientiä, niin sitä ei vanhoissa ole. Q950Assa oleva kangas on myös varsinainen pölymagneetti ja uusissa tuo materiaali on ilmeisesti parempi. En tiedä voiko edes pettyä valitsee sitten kumman vaan ja ainahan voi palauttaa, jos ei tykkää. Niin ja en ole töissä Samsungilla, vaan satuin löytämään tän outletista halvalla:)
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 289
Viestejä
4 196 637
Jäsenet
70 885
Uusin jäsen
Miropetri

Hinta.fi

Ylös Bottom