Aika iso ero LG:n eduksi. Mulla oli alunperin toi sama juttu et tykkäsin vaan saada äänet eteenpäin, parannusta töllön kajareihin lähinnä ja sorruin Soniin ku halvalla sain, mutta ei oikein toiminu. Se siinä oli et dialogi erottui, muttei mikään muu. Mun mielestä Samsungin ja Sonin politiikka nois Soundbareis vaan on keturallas, ehkä kun hakevat monipuolisuutta ja bassot jää liian töksähteleviks ja joteskin erottelevat väärin tai liikaakin ehkä. Se kunnon puhallus ja äänenpaine puuttuu. Aiemmin mul ol myös tietsikka kajareita töllön kans käytös.
Vaikutat kyllä sen verran kovalta LG-fanilta, että vaikea suhtautua noihin sun juttuihin tosissaan
Jos et ole joka valmistajalta vertaillut samassa huoneessa useita eri malleja, niin en kyllä alkaisi experttinä esiintymään. Siis että voit vaan laukoa "sampsunkit ja sonit on kuraa" tason kommentteja yleistyksinä.
Muutenkin juttujesi perusteella et nyt vaikuta ihan kokeneimmalta audiopuolen tietäjältä, siis että voisi luottaa siihen että oikeasti osaat neutraalisti arvioida erilaisia äänenlaatuun liittyviä seikkoja. "Kunnon puhallusta ja äänenpainetta" harvemmin saa mistään pienistä subeista, varsinkaan noista soundbarien mukana tulevista, kun siihen ei pysty monet tonnin erillissubitkaan.
(Ymmärrän kyllä että etenkin nuoruuden innolla on kiva fanittaa yhtä merkkiä ja samalla ajatella olevansa professionaali, eikä nyt ole tarkoitus suoranaisesti vittuilla, vaan vihjata että kannattaa yrittää olla vähän avoimempi kaikkia merkkejä vastaan eikä se LG ole välttämättä objektiivisesti paras näissä. Varsinkin jos ei ole päässyt useita malleja kuuntelemaan rauhassa, eikä jokaisen käsitys hyvästä äänestä ole edes sama)
Ja wateista puhuminen on kanssa aika amistason juttuja, jollei joku soita jostain syystä laitteitaan älyttömän kovalla niin kyllä käytännössä kaikki laitteet tuottaa normaaliin asuntoon ihan tarpeeksi mölyä. Lisäksi pelkkä wattien määrä ei kerro koko tarinaa, kun siihen vaikuttaa myös elementtien + kotelon herkkyys ja moni muu juttu = watteja ei juurikaan kannata tuijottaa. Useimmitenhan peruskäytössä watteja on käytännössä käytössä vaan muutomia, tai sitten jotain 10-20w max. Usein nämä kuitenkin tuottaa jo 1W teholla jotain 85-95 desibeliä joka riittää tuhoamaan jo korvat.
Toki olen viime vuosina törmännyt aivan liian usein idiootteihin jotka käyttää esim kuulokkeita 100% volumella, kirjaimellisesti. Niin eipä yllättäisi vaikka jotkut vääntäisi soundbarissakin nupit kaakkoon ja sitten ihmetellään kun äänessä on säröä
Mitä oon itse huvikseni lueskellut soundbarien arvosteluja ja katellut videoita, niin käytännössä kaikki nuo halvat mallit on enempivähempi isoja kompromissejä, usein paremmat kuin TV:n kajarit, mutta ei juurikaan voi äänenlaadulla kehua. Itsehän en ole kellään soundbariin törmännyt joten oma käytännön kokemus puuttuu, mutta loogisesti pääteltynä se parin sadan muovipuikula+subi = ei voi kovinkaan suuria odotuksia asettaa. Pelkkä subbari kun maksaa kuluttajalle helposti sen 200-400€ eikä olla edes missään huippulaadussa.
Esim itse sanot ostaneesi halvalla "sonin" niin eipä tuo yllätä jos ei mitään huippulaatua halvalla saanut, Sonyllä on myös niitä kalliita malleja ja näistä olen ainakin lukenut että ovat melko hyvä-äänisi musiikillakin. Esim se OVH 999€ malli, jota saa välillä 600-700€.
Ja toisaalta halvallakin vahvistimella + erilliskajareilla pääsee helposti parempaan laatuun, mutta sehän se soundbarien pointti on, että saadaan pieneen tilaan kompromissi joka välttää perusperteille.
Itse jos ostaisin soundbarin (käytän itse 4.1.2 settiä erilliskajareilla + isolla diy subilla) niin suosittelisin kyllä säästämään pidempään ja ostamaan suoraan sellasen paremman pään mallin, joka on saanut hyvät arviot. Varsinkin käytettynä noita saa melko halvalla kalliitakin malleja.
(Ja en ole tietenkään soundbarien käytännönprofessionaali, mutta pitkän linjan "hifi" harrastelija, joten samat fysikaaliset rajoitteet noissakin on joka vaikuttaa siihen miten hyvää ääntä pienestä kopasta saa ulos pienellä budjetilla)