Mutta kuuluuko asiakkaalla olla tämmöistä tietoa vai olisiko siellä rma-puolella parempi olla tämä tieto kun vikoja työkseen selvitellään, jotta ei mennä asiakkaan taskulle turhaan?
Tämähän siitä tekeekin hankalaa, koska ei nyt asiakkaalla kuulu olla tämmösiä tietoja, hänen kuuluu vaan sanoa että ostin, tämmöinen tuli paketista, ei toiminut, takuuseen. Mieluummin RMA-puolella toivoisi olevan tämmöisen tiedon, mutta tämän kanssa verrannolliseksi tiedoksi tulisi niin paljon muutakin että itselläni riittää ymmärrys myös sille, jos ei ole. Meille joillekkin, jotka ovat elektroniikkaa opiskelleet ja mahdollisesti elektroniikkatuotannossa olleet töissäkin, tuo on "selvä valmistusvirhe" kuten tuossa vähän ylemmässä viestissä sanoitkin. Tarvitseeko RMA-käsittelijä siis elektroniikkatuotannon koulutuksen paperit? Ei välttämättä. Tällöin ihan ymmärrettävä
lähtökohtainen palaute onkin että fyysinen vikaantuminen, virheellinen takuupalautus, ja siitä aiheutuvat asiat.
Tässä kohtaa kannattaa vielä katsoa edellisestä virkkeestä sana lähtökohtainen. Tästä pisteestä eteenpäin oleva prosessi onkin se mitä itse tarkastelisin kriittisimmin ja tarkimmin, eritoten että tarjotaanko tuossa tilaisuus vastineeseen tai jopa dialogiin, asian eskaloimiseen ja vastaaviin toimenpiteeseen. Detailit tästä tämän tapauksen osalta on itsellenikin vielä hieman epäselvät, lähinnä mitä tästä threadista olen seurannut, mutta lopputuloskin osoittaa että ainakin joissain asioissa onnistuttiin. Eritoten sen selvittämisessä (näköjään), että tämä normaalisti takuun eväävä fyysinen vikaantuminen ei ollutkaan asiakkaan aiheuttama, vaan valmistusvirhe. Tällöin asia onkin, ei pelkästään takuun, vaan myös paljon velvoittavamman asian, eli virhevastuun alla.
Sitten se kolmas steppi, eli kompensoinnit ja korvaukset. Kuten aiemmin tuossa sanoinkin, en yhtää ihmettele vaikka sieltä jotain extraa tulikin (ja hyvin vahvasti toivonkin, vaikka hyvin pientä mutta edes jonkinlaista kädenojennusta tarjoava) vaivan ja harmin kompensoinniksi, mutta se ei mielestäni ole julkifoorumilla käytävä asia, paristakin syystä. Yksi syy on että jokainen alkaa vaatimaan paljon vähäpätöisimmistäkin asioista sitten vähintään samaa korvausta, mieluummin pitää nämä asiat tapauskohtaisina.