Tää meni jo 9070(XT) -ketjuun mutta pastetaan nyt tännekin kun liittyy vahvasti.
Olipahan seikkailu tämän 9070 ASUS Primen (ja 7800 XT Helvetinkoiran) kanssa.
3DMarkissa kun oli runkattu asetukset mieleiseksi, mikä jo otti aikansa, niin ei muuta kuin seuraavaksi testailemaan vakautta pelihommissa. Koska mä pelaan enimmäkseen vanhoja ja/tai kilpailullisia pelejä niin Civ VII oli raskainta, mitä nyt koneelta tähän hätään löytyi + se on ihan hyvä, joten sitä sitten pelaamaan. Grafiikkabenchmarkkia olin ajanut pari kertaa siinä kellotellessa jo mutta kerta kiellon päälle se ensin läpi ja sitten tositoimiin! Varmaan 10 kertaa koitin pelata yhden vuoron omasta savestani mutta kertaakaan en päässyt vuoron loppuun kun peli kaatui. Usein kaatui jo savea ladatessa, joskus ehti muutaman klikkauksen klikkailla mutta nurin meni koko saatanan ajan.
Tuossa tuoksinassa olin toki jo räpläillyt 9070:n voltteja ja muistikelloja ja power limittiä jonkun taikatempun toivossa mutta kippasi koko ajan ihan täysin stockkiasetuksillakin. Noh, aloin jo epäilemään että voiko tuo uusi näyttis jollain noituudella nyt saada aina vakaasti kuin juna puksuttaneen prossun kippaamaan. SAMit mennyt sekaisin tai jotain, en minä tiedä. 750W Seasoniccia en epäillyt kun mun 7900X on kuristettu 130W ja 9070 nappaa tehorajat kaakossa sen 253W eli vähemmän kuin 7800 XT stockkina. Sen enempiä ajattelematta napsautin Adrenalinista prossullekin "Default". VIRHE.
Kone instant tuhannen juntturaan, POSTaaminen jäi haaveeksi keltaisen muistiledin vain ilkkuessa mulle emolla. Tuon suhteen nyt onneksi alkaa olla näiden AM5 -kamojen kanssa jo veteraani, joten mitäs tuosta. Tottunein elkein JBAT pinnit oikkariin ja siitähän se taas lähti. Kaikki vakiona Civiä koittamaan. Ei meinaakaan toimia. 7800 XT Helvetinkoira takaisin koneeseen, jotta voi todentaa vian olevan ASUkSen romussa, jota sitten varmaan huomenna postittelemaan takas Verkkokauppaan. No ei toimi enää Helvetinkoirallakaan. Prossu täysin vakiona, EXPO:lla, ilman EXPOa, näyttis vakiona, ylikelloilla, alikelloilla, kaikella mikä on ennen toiminut niin ei vittu toimi enää.
Varmaan kolme-neljä kertaa vaihtelin näyttiksiä edes takas, poistelin DDU:lla ajureita aina välissä ja asentelin ihan samaa Adrenalin -versiota uudelleen. Toki Windowsin safe modeen ei päässyt PIN -koodilla vaan tarvi jonkun varmaan Microsoft -tilin salasanan, josta ei mitään hajua. Jotain salasanakoodia tilatessa ikivanhaan sähköpostiosoitteeseen, jonka salasanasta ei myöskään mitään käsitystä rupes olemaan kiinnostus melko lailla nolla. Jossain vaiheessa päivitin BIOSinkin, koska miksipäs ei. On poistettu Rivatuner ja jopa HWiNFO, koska jospa ne vaikuttaa jotain? Melko hukassa mä alan olla. Aikaa mennyt varmaan 5 tuntia tässä vaiheessa ja tilanne on se, että ei toimi uudet osat eikä enää vanhatkaan.
Vitutus alkaa vaihtua lannistuneeseen tilanteen hyväksymiseen. En enää keksi muuta, kuin että mä oon siinä räpläillessä rikkonut emolta jotain. Näyttiksetkin tuntuu heiluvan PCIE -slotissa luonnottoman paljon, oonkohan mä rikkonut sen vai jotain muuta? Vai kuuluuko sen heilua? Heiluiko se ennen? En tiiä, koska siinä slotissa oli riser kaapeli ja Helvetinkoira oli iloisesti vertical bracketissa. Mistä minä tiedän heiluiko se kaapeli PCIE -slotissa vai ei. No ihan sama - jotain on nyt paskana enkä keksi syyttää enää muutakaan kuin emoa joten huomenna varmaan sellaista sitten tilailemaan.
Paitsi.. toimiskohan joku muu peli? 3DMarkit on kuitenkin tässä toimineet ja tuo Civ VII:hän on ainakin toistaiseksi aika buginen paska muutenkin. Onkohan muilla kaatuillut?
Google -> "civ 7 crash".
Kaatuu monilla muillakin ja joku ihan yleinen bugi, itse vain törmäsin ensimmäistä kertaa ihan vähän epäotolliseen aikaan. Ratkaisu:
- Navigate to the "Firaxis Games" folder in AppData. The exact address is as follows: C:\Users\\AppData\Local\Firaxis Games\Sid Meier's Civilization VII
- Go into the Civ 7 folder and look for LegalChoice.cache and LegalDocument.cache documents.
- Delete them and relaunch the game.
Poistin noi kaksi filua ja peli rullaa taas niinkuin ei olis koskaan mitään ongelmaa ollutkaan. Ihan hauska juttu. Mä meen nyt nukkumaan ja huomenna koitan jotain toista peliä.