Sid Meier’s Civilization VII (11.2.2025) (PC, PlayStation, Xbox, Nintendo Switch)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rusna
  • Aloitettu Aloitettu
Kovin vaikeat vaikeusasteet ei huvita kun vihut alkaa saada semmosia bonuksia mitkä omasta mielestä rikkoo sit peliä (kaupunkeja suunnilleen jäätikölle yms.).
En nyt muista kuinka oli aiemmissa, mutta kutosessa ainakin niin, että noi vaikeimmat tasot (tai ehkä jopa vain vaikein) olivat ainoat jotka oikeasti antoivat haastetta ja niissä sitten sattumallakin oli valtava merkitys.
 
En nyt muista kuinka oli aiemmissa, mutta kutosessa ainakin niin, että noi vaikeimmat tasot (tai ehkä jopa vain vaikein) olivat ainoat jotka oikeasti antoivat haastetta ja niissä sitten sattumallakin oli valtava merkitys.
No se, että se haaste tulee pelkästään siitä, että AI saa vitusti bonuksia peittääkseen typeryytensä nii ei oikeen napostele. Mulla on aina ollut vähän tämä ongelma, että vihaan strategiapeleissä tätä ominaisuutta, että vaikeusaste tule lähinnä siitä paljonko ilmasta asiaa AI saa verrattuna pelaajaan ja kuinka erisäännöillä se sit lopulta pelaa muutenkin(ei tartte välittää joistakin asioista joissakin peleissä).

Emperorilla saa jo ylimääräsen settlerin, kaks warrioria alkuun, +2 bonusta tappeluun, 30% kokemusta, 24% tiedettä ja kulttuuria ja 60% productionia. Tuo Prince/King on ollut siinä mielessä ihan ok.

Menee ehkä vähän ohi aiheen, joten kysytäämpä että mites tässä pelissä, onko AI edelleen samanlainen?
 
Mun mielestä kutosessa oli lopulta se loppupelikin vähän mielenkiintoisempi kun piti reagoida mm. ilmastonmuutokseen. Siitä on aikaa kun on pelannut viimeksi mutta oli kait siinä jotakin muutakin reagoitavaa loppupuolella. Toki jos oot ylivoimainen jo 50 vuoroa ennen loppua, toihan on tosiaan vaan busyworkkia mutta kuitenkin.

Ainakin muistan yhden pelin jossa olin about 10 vuoron päässä voitosta niin pahin kilpailija heitti läjän death robotteja kimppuuni. Siinä sai vähän vääntäkin koska oli jo ajat sitten luullut ettei kukaan enää uhkaa ainakaan sotilaallisesti.
 
No se, että se haaste tulee pelkästään siitä, että AI saa vitusti bonuksia peittääkseen typeryytensä nii ei oikeen napostele. Mulla on aina ollut vähän tämä ongelma, että vihaan strategiapeleissä tätä ominaisuutta, että vaikeusaste tule lähinnä siitä paljonko ilmasta asiaa AI saa verrattuna pelaajaan ja kuinka erisäännöillä se sit lopulta pelaa muutenkin(ei tartte välittää joistakin asioista joissakin peleissä).

Emperorilla saa jo ylimääräsen settlerin, kaks warrioria alkuun, +2 bonusta tappeluun, 30% kokemusta, 24% tiedettä ja kulttuuria ja 60% productionia. Tuo Prince/King on ollut siinä mielessä ihan ok.

Menee ehkä vähän ohi aiheen, joten kysytäämpä että mites tässä pelissä, onko AI edelleen samanlainen?

Tuo tylsä loppupeli on kyl ollut ongelma pitkään ja itellä ainakin on nelosesta asti jo mennyt siihen, että pääasiassa pelit pelaan niillä nopeimmilla nopeusasteilla. Tämä toki sit vähentää sotimisen merkitystä kun yksiköt voi tehdä nopeampaa ku niitä pystyy liikuttamaan. Nelosen jälkeen vihollisten sodankäyntikin on ollut aika hepposta kun ei voi vain doomstackata tavaraa. Nytkin pelasin kutosen äskön läpi niin, että rajasin vain kulttuuri, tiede ja sotavoitot mahdolliseksi ja pyrin vain ja ainoastaan kahteen jälkimmäiseen noista. Silti voitin kulttuurivoiton vaikka oli ehkä yks kulttuuri district alueella. Vihollisia ei tuntunut kiinnostavan minkää voiton saavuttaminen eikä ne kokenut minua oikeen uhkana vaikka voitto lähestyi. Kovin vaikeat vaikeusasteet ei huvita kun vihut alkaa saada semmosia bonuksia mitkä omasta mielestä rikkoo sit peliä (kaupunkeja suunnilleen jäätikölle yms.).

Paradoxin peleissä on ollut hyviä tasapainotusmekanismeja sen suhteen, että jos olet voimakas, niin sit muut alkaa aktiivisemmin lyödä kapuloita rattaisiin.

Mitään realistisia nää civit ei tosiaan ole, ehkä juurikin lautapelin jatkeita, mutta toisaalta ite oon pelannut näitä kauemmin ku oon pelannut kunnon lautapelejä joten *shrug*.

Toisaalta itelle nämä civit on ollut jo pitkään sellasia, että ne pysyyy kuitenkin ihan pelattavina pitkään, joten uuden pelin osalta voi hyvin odotella sitä paria isoa lisuripakettia ennen ku lähtee kokeilemaan, muutenki pelit muuttuu niissä aika paljon eikä pelkästään tule vain lisäsisältöä.

Yleisesti se neuvo kai tuohon tilanteeseen kuuluu, että nallekarkit ei mee tasan oikeassakaan elämässä. Ajattele se niin, että tulet myöhemmin peliin mukaan ja tehottomampana sivilisaationa käyt kehittyneempiä vastaan. En tiedä onko hyvä neuvo, mutta en parempaakaan keksi.

Veikkaan, että AI olisi helppo saada yhtä hyvä (tai siis helppo ja helppo, mutta täysin toteutettavissa Firaxiksen resursseilla), mutta sitten se immersio kärsii kun AI pelaa niin kuin pelaaja ja eikä niin kuin oikea valtio. Tuosta aiheesta löytyy netistä paljon devien mietteitä pelihistorian aikana. Nyt jo tulee valitusta siitä kutosessa, että kaikki yhtäkkiä alkavat lopussa äänestämään pelaajalle vähemmän diplomatic victory pointseja, vaikka kuinka olisivat sinun liittolaisia.

Silti kyllä samoilla linjoilla ja ehkä se suurin ongelma on, että peruspelin vaikein astekin on niin helppo, jolloin tulee tosiaan se ongelma, että loppupeli tuntuu ihan järjettömältä kun olet ajat sitten jo voittanut. En tiedä onko se idea, että pentti peruspelaajakin voi tuntea itsensä huippustrategiksi kun saa sotvittua vaikeimmallakin pelin läpi.

Modeilla kutosen vaikeusasteen saa tappiin asti (masokisteille deity++ vaikeimmalla), mutta aikalailla raastavaa pelata jos vastustaja pystyy valloittamaan yhdellä warriorilla 8 pop muurittoman pääkaupungin, jota vartioi vastaavasti yksi sinun warriori, joten sotaa pitää välttää millä tahansa keinoilla ja alkupeli on ihan vitun kammottavaa optimointia ja lopulta pelin voittaa lähinnä sen takia, että AI on huono päättämään peliä, vaikka siihenkin olisi lisännyt modin, jossa AI selvemmin päättää keskittyä yhteen victory conditioniin. Hyvä puoli on kuitenkin se, että loppuun asti on panosta pelissä.

Sekin on päätöntä jos koko ajan on tekniikassa kauheasti jäljessä ja koko peli on catch uppia. Vielä kun on joku Babylon mukana ja barbaarit on jotain muskettimiehiä kun itsellä tekniikan keihäänkärki vetelee vielä miekan kanssa.
 
Eikös tuo kulta miinukselle ole ihan tarkoituksellinen juttu, joka ollut jokaisessa civilizationissa. Aiheuttaa kapinahenkeä ja jossain tapauksissa yksikköjen tuhoutumista ilman ennakkovaroitusta. Käytännössä tapahtuu jos ensin vedät menot tappiin asti ja sitten tulot syystä tai toisesta tippuu.
Siis tuotto oli plussalla ja kultaa oli riittävästi ostoksiin, se vain näytti negatiivista ja pystyi edelleen ostamaan. Harmi kun en huomannut ottaa näyttökuvaa asiasta, niin olisi voinut tehdö bugin tuonne kantaan
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 787
Viestejä
4 631 149
Jäsenet
76 093
Uusin jäsen
PelAri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom